Zmiana rozporządzenia w sprawie warunków obniżania wartości korekt finansowych oraz wydatków poniesionych nieprawidłowo związanych z udzielaniem zamówień.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW, FUNDUSZY I POLITYKI REGIONALNEJ 1
z dnia 14 grudnia 2020 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków obniżania wartości korekt finansowych oraz wydatków poniesionych nieprawidłowo związanych z udzielaniem zamówień

Na podstawie art. 24 ust. 13 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 818) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie warunków obniżania wartości korekt finansowych oraz wydatków poniesionych nieprawidłowo związanych z udzielaniem zamówień (Dz. U. z 2018 r. poz. 971 oraz z 2020 r. poz. 1264) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1 część wspólna otrzymuje brzmienie:

"- związane z udzielaniem zamówień realizowanych ze środków publicznych w ramach projektów objętych współfinansowaniem w zakresie polityki spójności w perspektywie finansowej 2014-2020 zgodnie z warunkami wynikającymi z ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019 oraz z 2020 r. poz. 288, 1492, 1517, 2275 i 2320) albo z ustawy z dnia 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U. z 2019 r. poz. 1528, 1655 i 2020 oraz z 2020 r. poz. 2275), albo z umowy o dofinansowanie projektu, albo z decyzji o dofinansowaniu projektu, zwanych dalej "zamówieniami".";

2)
załącznik do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
§  2. 
Do ustalenia wartości korekt finansowych oraz pomniejszeń dotyczących nieprawidłowości stwierdzonych w postępowaniach o udzielenie zamówienia, prowadzonych zgodnie z warunkami wynikającymi z ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 oraz z 2020 r. poz. 1086) albo z ustawy z dnia 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U. z 2019 r. poz. 1528, 1655 i 2020 oraz z 2020 r. poz. 2275), albo z umowy o dofinansowanie projektu, albo z decyzji o dofinansowaniu projektu, wszczętych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  3. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2021 r.

ZAŁĄCZNIK

STAWKI PROCENTOWE STOSOWANE PRZY OBNIŻANIU WARTOŚCI KOREKT FINANSOWYCH I POMNIEJSZEŃ DLA POSZCZEGÓLNYCH KATEGORII NIEPRAWIDŁOWOŚCI INDYWIDUALNYCH

Kategoria 1: Ogłoszenie o zamówieniu i specyfikacje istotnych warunków zamówienia
Lp. Rodzaj

nieprawidłowości

Prawo krajowe dotyczące zamówień publicznych Prawo Unii Europejskiej oraz orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, zwanego dalej "TSUE"1) Opis nieprawidłowości Stawka

procentowa

1 Nieopublikowanie art. 86 ustawy z dnia art. 31 dyrektywy Parlamentu Ogłoszenie o zamówieniu nie zostało 100%
ogłoszenia 11 września 2019 r. - Prawo Europejskiego i Rady opublikowane zgodnie z odpowiednimi
o zamówieniu zamówień publicznych 2014/23/UE z dnia przepisami (np. publikacja w Dzienniku
(Dz. U. poz. 2019 oraz z 2020 r. 26 lutego 2014 r. w sprawie Urzędowym Unii Europejskiej, zwanym
lub poz. 288, 1492, 1517, 2275 udzielania koncesji dalej "Dz. Urz. UE", Biuletynie Zamówień
i 2320), zwanej dalej "Pzp" (Dz. Urz. UE L 94 Publicznych, zwanym dalej "BZP", lub Bazie
nieuzasadnione z 28.03.2014, str. 1, konkurencyjności, zwanej dalej "BK"), kiedy
bezpośrednie art. 87 ust. 1 i 2, art. 90 z późn. zm.), zwanej dalej jest to wymagane na podstawie właściwych
udzielenie zamówienia ust. 3 Pzp "dyrektywą 2014/23/UE" przepisów.
(tj. niezgodna z prawem procedura art. 130 ust. 1 pkt 1, art. 152 art. 26, art. 32 i art. 49 Dotyczy to również bezpośredniego
negocjacyjna bez ust. 1, art. 153, art. 169, dyrektywy Parlamentu udzielania zamówień lub procedur
uprzedniej publikacji art. 170, art. 189 ust. 2, art. 209 Europejskiego i Rady negocjacyjnych bez uprzedniej publikacji
ogłoszenia ust. 1, art. 214 ust. 1, art. 267 2014/24/UE z dnia ogłoszenia o zamówieniu, jeżeli nie
o zamówieniu) ust. 2 pkt 1, art. 272 ust. 1, 26 lutego 2014 r. w sprawie spełniono kryteriów ich stosowania.
art. 276, art. 298, art. 301, zamówień publicznych, Jak powyżej, przy czym ogłoszenie 25%
art. 305, art. 340, art. 359, uchylającej dyrektywę opublikowano za pomocą innych
art. 454 Pzp, 2004/18/WE (Dz. Urz. UE L 94 odpowiednich środków.2)
art. 18 ust. 1, art. 51 ust. 2 pkt 2 z 28.03.2014, str. 65, z późn.
ustawy z dnia 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U. z 2019 r. poz. 1528, 1655 i 2020 oraz z 2020 r. poz. 2275). zm.), zwanej dalej "dyrektywą 2014/24/UE"

art. 44 i art. 67-69 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylającej dyrektywę 2004/17/WE (Dz. Urz. UE L 94 z 28.03.2014, str. 243, z późn. zm), zwanej dalej "dyrektywą 2014/25/UE"

2 Sztuczny podział art. 25 ust. 2, art. 28-35 Pzp art. 8 ust. 4 dyrektywy Projekt dotyczący robót budowlanych 100%
zamówień na roboty 2014/23/UE lub proponowany zakup pewnej ilości dostaw
budowlane / usługi / lub usług zostaje sztucznie podzielony (stawkę tę
dostawy art. 5 ust. 3 dyrektywy na kilka zamówień. W rezultacie wartość stosuje się,
2014/24/UE każdego zamówienia dotyczącego części jeżeli danego
robót budowlanych / dostaw / usług jest ogłoszenia
art. 16 ust. 3 dyrektywy niższa niż próg określony we właściwych o zamówieniu
2014/25/UE przepisach, co służy uniknięciu publikacji obejmującym
we właściwym publikatorze (Dz. Urz. UE, roboty
wyrok TSUE C-574/10 BZP, BK) ogłoszenia dotyczącego całości budowlane /
prac, usług lub dostaw.3) dostawy /
wyrok TSUE T-358/08 usługi nie opublikowano
wyrok TSUE T-384/10 we właściwym publikatorze, tj. Dz. Urz. UE, mimo że jest to wymagane na podstawie dyrektyw (dyrektywy 2014/23/UE, dyrektywy 2014/24/UE lub dyrektywy 2014/25/UE), lub BZP, lub BK)
Jak powyżej, przy czym ogłoszenie opublikowano za pomocą innych odpowiednich środków, na takich samych warunkach jak określone w lp. 1. 25%
3 Brak uzasadnienia powodu, dla którego zamówienia nie podzielono na części art. 25 ust. 2, art. 91 ust. 1 i 2 Pzp art. 46 ust. 1 dyrektywy 2014/24/UE Instytucja zamawiająca nie wskazuje głównych powodów, dla których postanowiono nie dzielić zamówienia na części lub nie umożliwiać składania ofert częściowych, co może mieć wpływ na ograniczenie konkurencji. 5%
4 Nieprzestrzeganie terminów składania ofert lub terminów składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu4) art. 90 ust. 2, art. 131, art. 135 ust. 3, art. 137 ust. 6, art. 138, art. 144, art. 151, art. 158 ust. 1, art. 162, art. 176 ust. 1, art. 194 ust. 1, art. 196, art. 283, art. 296, art. 299 ust. 1 і 2 Pzp art. 27-30, art. 47 ust. 1 і 3

oraz art. 53 ust. 1 dyrektywy

2014/24/UE

art. 45-48, art. 66 ust. 3

oraz art. 73 ust. 1 dyrektywy

2014/25/UE

Terminy określone we właściwych przepisach skrócono o co najmniej 85% lub termin jest nie dłuższy niż 5 dni. 100%
Terminy określone we właściwych przepisach skrócono o co najmniej 50% (ale o mniej niż 85%).5) 25%
lub

brak przedłużania terminów składania ofert w przypadku wprowadzania istotnych zmian w dokumentach zamówienia

Terminy określone we właściwych przepisach skrócono o co najmniej 30%

(ale o mniej niż 50%)

lub

w przypadku wprowadzania istotnych zmian w dokumentach zamówienia nie przedłużono terminów składania ofert.6)

10%
Terminy określone we właściwych przepisach skrócono o mniej niż 30%. 5%
5 Niezapewnienie art. 66, art. 88, art. 90 ust. 2, art. 29 і art. 34 dyrektywy Czas umożliwiający wykonawcom 10%
potencjalnym art. 133, art. 135 ust. 2, art. 137 2014/23/UE (tj. potencjalnym oferentom/kandydatom)
oferentom/kandydatom ust. 1-4, art. 141, art. 150, uzyskanie dokumentacji zamówienia jest
wystarczającego czasu art. 154 ust. 3, art. 155, art. 156, art. 22 і art. 53 dyrektywy zbyt krótki (tj. krótszy niż 50% terminu
na uzyskanie art. 157, art. 161, art. 165 ust. 4, 2014/24/UE składania ofert określonego w dokumentacji
dokumentacji art. 167, art. 168, art. 173, przetargowej, zgodnie ze stosownymi
zamówienia art. 174, art. 179, art. 181, art. 40 і art. 73 dyrektywy przepisami, lub równy 50% tego terminu),
art. 184 ust. 2, art. 185, art. 186, 2014/25/UE co stwarza nieuzasadnioną przeszkodę
lub art. 191, art. 192, art. 195 w otwarciu zamówień publicznych
ust. 2-4, art. 201, art. 202 na konkurencję.
ograniczenia ust. 2-3, art. 203 ust. 2-4, Czas umożliwiający wykonawcom 5%
w uzyskiwaniu art. 210 ust. 2, art. 212, (tj. potencjalnym oferentom/kandydatom)
dokumentacji art. 216, art. 217 ust. 1, art. 272 uzyskanie dokumentacji zamówienia został
zamówienia ust. 1 Pzp skrócony, ale o mniej niż 80% terminu składania ofert, zgodnie ze stosownymi przepisami.
Czas umożliwiający wykonawcom (tj. potencjalnym oferentom/kandydatom) uzyskanie dokumentacji zamówienia wynosi 5 dni lub mniej 25%
lub
jeżeli instytucja zamawiająca w żaden sposób nie zapewniła za pośrednictwem7) środków elektronicznych pełnego, bezpośredniego i darmowego dostępu do dokumentów zamówienia, jak określono w art. 53 ust. 1 dyrektywy 2014/24/UE, jest to poważna nieprawidłowość.8)
6 Nieopublikowanie art. 90 ust. 1 i 2, art. 135 ust. 3, art. 3 і art. 39 dyrektywy Początkowe terminy składania ofert 5%
informacji art. 137 ust. 2 i 4-6, art. 143 2014/23/UE (lub składania wniosków o dopuszczenie
o przedłużeniu ust. 1 i 5, art. 157, art. 167, do udziału w postępowaniu) były prawidłowe
terminów składania art. 175, art. 185, art. 18 і art. 47 dyrektywy zgodnie ze stosownymi przepisami,
ofert9) art. 192, art. 212, art. 271, 2014/24/UE ale przedłużono je bez odpowiedniej
art. 284 ust. 3, art. 286 ust. 3-7, publikacji zgodnie ze stosownymi zasadami
lub art. 342 Pzp art. 36 і art. 66 dyrektywy (tj. publikacji w Dz. Urz. UE, BZP, BK),
2014/25/UE natomiast opublikowano tę informację
brak przedłużenia (o przedłużonych terminach) za pomocą
terminów składania innych odpowiednich środków
ofert (jak określono w lp. 1).
Jak powyżej oraz brak publikacji informacji (o przedłużonych terminach) za pomocą innych odpowiednich środków (jak określono w lp. 1) 10%
lub
brak przedłużenia terminów składania ofert, w przypadku gdy, bez względu na przyczynę, nie dostarczono najpóźniej sześć dni przed
ustalonym terminem składania ofert dodatkowych informacji, mimo że wykonawca zwrócił się o nie w odpowiednim czasie.10)
7 Przypadki, w których

zastosowanie

procedury

konkurencyjnej

z negocjacjami lub

dialogu

konkurencyjnego jest nieuzasadnione

art. 153, art. 154, art. 159, art. 165 ust. 1, art. 170, art. 177, art. 181, art. 188, art. 189, art. 195 ust. 1, art. 200 Pzp art. 26 ust. 4 dyrektywy 2014/24/UE Instytucja zamawiająca udziela zamówienia w drodze procedury konkurencyjnej z negocjacjami lub dialogu konkurencyjnego w sytuacjach nieprzewidzianych w dyrektywie 2014/24/UE oraz w Pzp. 25%
Przypadki, w których instytucja zamawiająca zapewniła pełną przejrzystość, w tym uzasadnienie zastosowania tych procedur w dokumentach zamówienia, nie ograniczyła liczby odpowiednich kandydatów do złożenia początkowej oferty, a podczas negocjacji przetargowych zapewniono równe traktowanie wszystkich oferentów. 10%
8 Nieprzestrzeganie procedury właściwej w zakresie zamówień elektronicznych i zagregowanych11) art. 61-69 Pzp

art. 93, art. 227-238,

art. 311-324 Pzp

art. 33-39 dyrektywy 2014/24/UE

art. 51-57 dyrektywy 2014/25/UE

Nieprzestrzeganie procedury właściwej w zakresie zamówień elektronicznych i zagregowanych12), określonych we właściwych przepisach, co mogło mieć skutek odstraszający dla potencjalnych oferentów.13) 10%
W przypadku gdy nieprzestrzeganie przepisów doprowadziło do udzielenia zamówienia na podstawie oferty innej niż ta, która powinna zostać wybrana, uznaje się to za poważną nieprawidłowość.14) 25%
9 Nieopublikowanie art. 87, art. 94-96, art. 104 art. 31, art. 33, art. 34, A. Nieopublikowanie w ogłoszeniu 25%
w ogłoszeniu ust. 3-6, art. 105-109, art. 36-38 і art. 41 dyrektywy o zamówieniu15) kryteriów kwalifikacji
o zamówieniu art. 112-117, art. 134 ust. 1 2014/23/UE oraz załącznik V lub kryteriów udzielenia zamówienia
kryteriów kwalifikacji pkt 4 і 7-9, art. 135 pkt 7 lit. c i pkt 9 do tej (i ich wagi).
lub kryteriów ust. 1 i 2, art. 142, art. 155, dyrektywy B. Nieopublikowanie w ogłoszeniu 10%
udzielenia zamówienia art. 156 ust. 1 pkt 8-10, art. 167 o zamówieniu16) warunków realizacji
(i ich wagi), lub ust. 3, art. 173, art. 174, art. 42, art. 51, art. 53, zamówień lub specyfikacji technicznej.
warunków realizacji art. 185, art. 192, art. 202 Pzp art. 56-63, art. 67 і art. 70
zamówień, lub dyrektywy 2014/24/UE, część C C. Ani w ogłoszeniu o zamówieniu,
specyfikacji pkt 11 lit. c i pkt 18 załącznika V ani w specyfikacji zamówienia nie opisano
technicznej oraz załącznik VII do tej wystarczająco dokładnie kryteriów
dyrektywy udzielania zamówienia ani ich wagi,
lub co skutkuje bezzasadnym ograniczeniem
art. 60, art. 71, art. 73, konkurencji (tj. brak wystarczających
brak przedstawienia art. 76-79, art. 82 і art. 87 szczegółów mógł mieć dla potencjalnych
wystarczająco dyrektywy 2014/25/UE, oferentów skutek odstraszający).17)
szczegółowego opisu załącznik VIII i załącznik XI
kryteriów udzielenia lit. A pkt 16 і 19, lit. В pkt 15 D. Nie przekazano wszystkim oferentom
zamówienia i ich wagi і 16 і lit. С pkt 14 і 15 do tej ani nie opublikowano wyjaśnień lub
dyrektywy dodatkowych informacji (związanych
lub z kryteriami kwalifikacji lub kryteriami
zasada równego traktowania udzielenia zamówienia) dostarczonych przez
brak wspomniana w art. 18 instytucję zamawiającą.
przekazania/publikacji dyrektywy 2014/24/UE
wyjaśnień /

dodatkowych

informacji

wyrok TSUE C-6/15

wyrok TSUE C-226/09

wyrok TSUE C-532/06

10 Zastosowanie: art. 94-96, art. 99-105, art. 36-38 і art. 41 w związku Przypadki, w których wykonawcy mogli 25%
- kryteriów art. 108, art. 109, art. 112-119, z art. 3 dyrektywy 2014/23/UE zostać zniechęceni do złożenia oferty
wykluczenia, art. 121, art. 124, art. 125 Pzp ze względu na kryteria wykluczenia,
kwalifikacji, udzielenia art. 42, art. 56-63, art. 67 kwalifikacji lub udzielenia zamówienia
zamówienia і art. 70 w związku z art. 18 lub warunki realizacji zamówień obejmujące
ust. 1 dyrektywy 2014/24/UE nieuzasadnione preferencje krajowe,
lub lub załącznik VII do tej regionalne lub lokalne.
art. 239-243 Pzp dyrektywy
- warunków realizacji Ma to miejsce na przykład, gdy wymaga się
zamówień, art. 60, art. 76-79, art. 82 od oferentów, aby w momencie składania
і art. 87 w związku z art. 36 oferty posiadali:
lub ust. 1 dyrektywy 2014/25/UE
art. 245, art. 246 Pzp lub załącznik VIII do tej 1) zakład lub przedstawiciela w danym kraju
- specyfikacji dyrektywy lub regionie lub
technicznej
- które są

dyskryminacyjne, gdyż

obejmują

nieuzasadnione

preferencje krajowe,

regionalne

lub lokalne

2) doświadczenie lub kwalifikacje w danym kraju lub regionie;18)

3) sprzęt w danym kraju lub regionie.

Jak powyżej, przy czym zapewniono minimalny poziom konkurencji, tj. otrzymano i przyjęto od pewnej liczby wykonawców oferty spełniające kryteria kwalifikacji. 10%
11 Zastosowanie: art. 95, art. 96, art. 105, art. 36-38 і art. 41 w związku Odnosi się to do kryteriów lub warunków, 10%
- kryteriów art. 108-125 Pzp z art. 3 dyrektywy 2014/23/UE które - mimo że nie są dyskryminujące
wykluczenia, ze względu na preferencje krajowe,
kwalifikacji, udzielenia art. 42, art. 56-63, regionalne lub lokalne - prowadzą jednak
zamówienia art. 67 і art. 70 w związku do ograniczenia wykonawcom dostępu
z art. 18 ust. 1 dyrektywy do konkretnego postępowania o udzielenie
lub 2014/24/UE lub załącznik VII zamówienia, na przykład:
art. 239-243 Pzp do tej dyrektywy
- warunków realizacji 1) przypadki, w których minimalne
zamówień art. 60, art. 76-79, art. 82 wymagane poziomy zdolności w odniesieniu
і art. 87 w związku z art. 36 do konkretnego zamówienia są związane
lub

- specyfikacji technicznej

- które nie są dyskryminacyjne w rozumieniu poprzedniego rodzaju nieprawidłowości, ale w inny sposób ograniczają dostęp dla wykonawców

art. 245, art. 246 w związku

z art. 16 i art. 17 ust. 2 i 3 Pzp

ust. 1 dyrektywy 2014/25/UE

lub załącznik VIII do tej dyrektywy

z przedmiotem zamówienia, ale nie są proporcjonalne;

2) przypadki, w których podczas oceny oferentów/kandydatów zastosowano kryteria kwalifikacji jako kryteria udzielenia zamówienia;

3) przypadki, w których wymagane są konkretne znaki towarowe/marki/normy19), z wyjątkiem sytuacji, gdy takie wymogi

są związane z częściami pomocniczymi umowy i ich potencjalny wpływ na budżet Unii Europejskiej jest wyłącznie formalny.

Przypadki, w których zastosowano ograniczające kryteria/warunki/specyfikację, ale mimo to zapewniono minimalny poziom konkurencji, tj. otrzymano i przyjęto od pewnej liczby wykonawców oferty spełniające kryteria kwalifikacji. 5%
Przypadki, w których minimalne wymagane poziomy zdolności w odniesieniu do konkretnego zamówienia w sposób oczywisty nie są związane z przedmiotem zamówienia 25%
lub
przypadki, w których kryteria wykluczenia, kwalifikacji lub udzielenia zamówienia lub warunki realizacji zamówień doprowadziły do sytuacji, w której tylko jeden wykonawca mógł złożyć ofertę, a wyniku tego nie uzasadnia specyfika techniczna danego zamówienia.
12 Niewystarczająca lub art. 16, art. 99-105 Pzp art. 3 dyrektywy 2014/23/UE Opis w ogłoszeniu o zamówieniu lub 10%
nieprecyzyjna definicja specyfikacji istotnych warunków zamówienia
przedmiotu art. 18 ust. 1 dyrektywy jest niewystarczający lub niedokładny i może
zamówienia20) 2014/24/UE uniemożliwiać potencjalnym oferentom/kandydatom pełne określenie
art. 36 dyrektywy 2014/25/UE przedmiotu zamówienia, co może mieć skutek odstraszający, potencjalnie
wyrok TSUE C-340/02 ograniczający konkurencję.21)
wyrok TSUE C-299/08
wyrok TSUE C-423/07
13 Nieuzasadnione art. 121, art. 462 Pzp art. 38 ust. 2 lub art. 42 W dokumentacji zamówienia 5%
ograniczenie dyrektywy 2014/23/UE (np. w specyfikacji technicznej) nakłada się
podwykonawstwa art. 63 ust. 2 i art. 71 dyrektywy ograniczenia na korzystanie z usług podwykonawców w odniesieniu do części
2014/24/UE zamówienia ustalonej w sposób abstrakcyjny jako pewien odsetek tego zamówienia
art. 79 ust. 3 i art. 88 dyrektywy niezależnie od tego, czy możliwa jest
2014/25/UE weryfikacja możliwości potencjalnych podwykonawców i bez podawania
wyrok TSUE C-406/14, pkt 34 zasadniczego charakteru zadań, których to dotyczy.
Kategoria 2: Kwalifikacja oferentów i ocena ofert
Lp. Rodzaj Prawo krajowe dotyczące Prawo Unii Europejskiej oraz Opis nieprawidłowości Stawka
nieprawidłowości zamówień publicznych orzecznictwo TSUE procentowa
14 Wprowadzono zmiany

w kryteriach

kwalifikacji

(lub specyfikacji

technicznej)

po otwarciu ofert lub

kryteria te (lub

specyfikacja) zostały

zastosowane

nieprawidłowo

art. 16, art. 17 ust. 2, art. 58, art. 91, art. 108-128, art. 137, art. 143, art. 157, art. 175, art. 192 ust. 4 і 5, art. 226 ust. 1 pkt 2, art. 239-252, art. 273, art. 274, art. 284-285, art. 286 ust. 1-8, art. 287 ust. 1 і 2, art. 462-465 Pzp art. 3 ust. 1 і art. 37 dyrektywy 2014/23/UE

art. 18 ust. 1 і art. 56 ust. 1 dyrektywy 2014/24/UE

art. 36 ust. 1 і art. 76 ust. 1 dyrektywy 2014/25/UE

Kryteria kwalifikacji (lub specyfikację techniczną) zmieniono lub niepoprawnie zastosowano na etapie kwalifikacji, czego skutkiem było przyjęcie ofert zwycięskich, których nie należało przyjąć (lub odrzucenie ofert, które należało przyjąć22)), gdyby postępowano zgodnie z opublikowanymi kryteriami kwalifikacji. 25%
15 Ocena ofert art. 239-243 Pzp art. 41 dyrektywy 2014/23/UE Kryteriów udzielenia zamówienia (lub 10%
na podstawie kryteriów odpowiednich podkryteriów lub wag)
udzielenia zamówienia art. 67 і art. 68 dyrektywy określonych w ogłoszeniu o zamówieniu
różniących się 2014/24/UE lub w specyfikacji istotnych warunków
od kryteriów art. 245-251 Pzp zamówienia:
określonych art. 82 і art. 83 dyrektywy 1) nie przestrzegano podczas oceny ofert
w ogłoszeniu 2014/25/UE lub
o zamówieniu lub 2) w ocenie tej wykorzystano
specyfikacji istotnych wyrok TSUE C-532/06, pkt 43 niepublikowane23) dodatkowe kryteria
warunków zamówienia і 44 udzielenia zamówienia.
lub wyrok TSUE C-6/15, pkt 25-36 Jeżeli dwa wyżej wymienione przypadki miały skutek dyskryminujący (na podstawie 25%
ocena na podstawie nieuzasadnionych preferencji krajowych,
dodatkowych regionalnych i lokalnych), jest to poważna
kryteriów udzielenia zamówienia, których nie opublikowano nieprawidłowość.
16 Niewystarczająca art. 20 ust. 1, art. 71 Pzp art. 84 dyrektywy 2014/24/UE Przedmiotowa dokumentacja (określona 25%
ścieżka audytu w mających zastosowanie przepisach) jest
na potrzeby udzielenia art. 100 dyrektywy 2014/25/UE niewystarczająca, aby uzasadnić udzielenie
zamówienia zamówienia, czego skutkiem jest brak przejrzystości.
Odmowa dostępu do przedmiotowej dokumentacji stanowi poważną nieprawidłowość, ponieważ instytucja zamawiająca nie przedstawia dowodu potwierdzającego zgodność postępowania o udzielenie zamówienia z mającymi zastosowanie przepisami. 100%
17 Negocjacje w toku art. 218, art. 223, art. 224, art. 37 ust. 6 dyrektywy Instytucja zamawiająca pozwoliła 25%
postępowania art. 226 Pzp 2014/23/UE oferentowi/kandydatowi na modyfikację jego
o udzielenie oferty24) w trakcie oceny ofert, gdy taka
zamówienia, w tym art. 18 ust. 1 і art. 56 ust. 3 modyfikacja prowadzi do udzielenia
modyfikacja oferty zwycięskiej podczas dyrektywy 2014/24/UE zamówienia temu oferentowi/kandydatowi
oceny art. 36 ust. 1 і art. 76 ust. 4 lub
dyrektywy 2014/25/UE w kontekście procedury otwartej lub
wyrok TSUE C-324/14, pkt 69 ograniczonej instytucja zamawiająca negocjuje z którymikolwiek oferentami
wyrok TSUE C-27/15 na etapie oceny, co prowadzi do zasadniczej modyfikacji zamówienia w porównaniu
wyrok TSUE w sprawach z pierwotnymi warunkami określonymi
połączonych С-21/03 і С-34/03 w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków
zamówienia,
lub

w przypadku koncesji instytucja zamawiająca pozwala oferentowi/kandydatowi na zmianę przedmiotu, kryteriów udzielenia zamówienia oraz minimalnych wymogów w toku negocjacji, przy czym taka zmiana prowadzi do udzielenia zamówienia temu oferentowi/kandydatowi.

18 Nieprawidłowe wcześniejsze związki kandydatów/oferentów z instytucją zamawiającą art. 16, art. 17 ust. 2 i 3, art. 84, art. 85 Pzp art. 3 i art. 30 ust. 2 dyrektywy 2014/23/UE

art. 18 ust. 1, art. 40 i art. 41 dyrektywy 2014/24/UE

art. 36 ust. 1 i art. 59 dyrektywy 2014/25/UE

wyrok TSUE w sprawach połączonych C-21/03 i C-34/03

Kiedy porada, jaką instytucja zamawiająca uzyskała wcześniej ze strony oferenta, powoduje zakłócenie konkurencji lub skutkuje naruszeniem zasad niedyskryminacji, równego traktowania i przejrzystości w warunkach określonych w art. 40 i art. 41 dyrektywy 2014/24/UE.25) 25%
19 Procedura konkurencyjna z negocjacjami z istotną modyfikacją warunków określonych w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia art. 164 w związku z art. 152 Pzp

art. 185 ust. 1, art. 199, art. 278, art. 279, art. 286 ust. 9 Pzp

art. 29 ust. 1 i 3 dyrektywy 2014/24/UE

art. 47 dyrektywy 2014/25/UE

W kontekście procedury konkurencyjnej z negocjacjami pierwotne warunki zamówienia uległy istotnym zmianom,26) przez co konieczne jest ogłoszenie nowego postępowania o udzielenie zamówienia. 25%
20 Nieuzasadnione art. 226 ust. 1 pkt 8 art. 69 dyrektywy 2014/24/UE Oferty, które sprawiały wrażenie rażąco 25%
odrzucenie rażąco w związku z art. 224 Pzp niskich w stosunku do robót budowlanych /
niskich ofert art. 84 dyrektywy 2014/25/UE dostaw / usług, zostały odrzucone, ale przed
odrzuceniem tych ofert instytucja
wyrok TSUE w sprawach zamawiająca nie zwróciła się z pisemnym
połączonych C-285/99 zapytaniem do zainteresowanych oferentów
i C-286/99, pkt 78-86 (np. żądając przedstawienia szczegółowych
informacji dotyczących elementów
wyrok TSUE T-402/06, pkt 91 składowych oferty, które uważa za istotne)
lub takie zapytanie istnieje, ale instytucja
zamawiająca nie jest w stanie dowieść,
że dokonała oceny odpowiedzi udzielonych przez zainteresowanych oferentów.
21 Konflikt interesów wpływający na wyniki postępowania o udzielenie zamówienia art. 17 ust. 3, art. 52, art. 56, art. 109 ust. 1 pkt 6, art. 332, art. 335 ust. 3 Pzp art. 35 dyrektywy 2014/23/UE

art. 24 dyrektywy 2014/24/UE

art. 42 dyrektywy 2014/25/UE

wyrok TSUE C-538/13, pkt 31-47

Każdy przypadek, w którym stwierdzono nieujawniony lub niewystarczająco ograniczony konflikt interesów, zgodnie z art. 24 dyrektywy 2014/24/UE (lub art. 35 dyrektywy 2014/23/UE, lub art. 42 dyrektywy 2014/25/UE), a danemu oferentowi udzielono danego zamówienia lub danych zamówień.27) 100%
22 Zmowa przetargowa/ porozumienie ograniczające konkurencję 28) (stwierdzona przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, sąd lub inny właściwy organ) art. 56 Pzp,

art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2020 r. poz. 1076 i 1086)

art. 35 dyrektywy 2014/23/UE

art. 24 dyrektywy 2014/24/UE

art. 42 dyrektywy 2014/25/UE

Przypadek 1a: Oferenci pozostający w zmowie przetargowej działali bez wsparcia ze strony osoby działającej w ramach systemu zarządzania i kontroli lub instytucji zamawiającej, a wykonawcy pozostającemu w zmowie przetargowej lub porozumieniu ograniczającym konkurencję udzielono przedmiotowego zamówienia lub zamówień. 10%
Przypadek 1b: Jeżeli w postępowaniu o udzielenie zamówienia uczestniczyli tylko wykonawcy będący w zmowie przetargowej, w takim przypadku występuje poważne zakłócenie konkurencji. 25%
Przypadek 2: W zmowie przetargowej uczestniczyła osoba działająca w ramach systemu zarządzania i kontroli lub instytucji zamawiającej, udzielając wsparcia oferentom pozostającym w zmowie przetargowej, a wykonawcy będącemu w takiej zmowie udzielono przedmiotowego zamówienia lub zamówień.

W takim przypadku ma miejsce nadużycie / konflikt interesów po stronie osoby działającej w ramach systemu zarządzania i kontroli, która udziela wsparcia wykonawcom pozostającym w zmowie przetargowej lub instytucji zamawiającej.

100%
Kategoria 3: Realizacja zamówienia
Lp. Rodzaj Prawo krajowe dotyczące Prawo Unii Europejskiej oraz Opis nieprawidłowości Stawka
nieprawidłowości zamówień publicznych orzecznictwo TSUE procentowa
23 Modyfikacje art. 454 ust. 2 i art. 455 Pzp art. 43 dyrektywy 2014/23/UE 1. W umowie w sprawie zamówienia 25% wartości
elementów wprowadzono modyfikacje (w tym pierwotnego
zamówienia art. 72 dyrektywy 2014/24/UE ograniczenie zakresu zamówienia) zamówienia
określonych niezgodne z art. 72 ust. 1 dyrektywy oraz nowych
w ogłoszeniu art. 89 dyrektywy 2014/25/UE 2014/24/UE albo niezgodne z art. 454-455 prac
o zamówieniu lub Pzp. budowlanych
w specyfikacji wyrok TSUE C-496/99P, / dostaw /
istotnych warunków pkt 116 i 118 Modyfikacje elementów zamówienia nie są usług (jeżeli
zamówienia niezgodne jednak uznawane za nieprawidłowość takie istnieją)
z przepisami dyrektyw: wyrok TSUE C-454/06 podlegającą korekcie finansowej, o ile są wynikających
dyrektywy spełnione warunki art. 72 ust. 2 dyrektywy Z
2014/23/UE, wyrok TSUE C-340/02 2014/24/UE albo art. 454-455 Pzp, tj.: modyfikacji.
dyrektywy 1) wartość modyfikacji jest niższa od obu
2014/24/UE, wyrok TSUE C-91/08 następujących wartości:
dyrektywy 2014/25/UE a) progów określonych w art. 4 dyrektywy
oraz właściwych 2014/24/UE29) oraz
przepisów krajowych. b) 10% pierwotnej wartości zamówienia
w przypadku zamówień na usługi i dostawy
oraz 15% wartości pierwotnego zamówienia w przypadku zamówień na roboty budowlane oraz

2) modyfikacja nie zmienia ogólnego charakteru umowy w sprawie zamówienia ani umowy ramowej.30)

2. Wprowadzono istotną modyfikację elementów zamówienia (m.in. ceny, charakteru robót budowlanych, czasu realizacji, warunków płatności, stosowanych materiałów), jeżeli modyfikacja ta powoduje, że realizowane zamówienie różni się zasadniczo charakterem od pierwotnie udzielonego zamówienia. W każdym przypadku modyfikacja zostanie uznana za istotną, jeżeli zostanie spełniony co najmniej jeden z warunków określonych

w art. 72 ust. 4 dyrektywy 2014/24/UE albo art. 454 ust. 2 Pzp
art. 72 ust. 1 lit. b akapit ostatni oraz art. 72 lit. c ppkt (iii) dyrektywy 2014/24/UE Każdy wzrost ceny przekraczający 50% wartości pierwotnego zamówienia. 25% wartości pierwotnego zamówienia i 100% powiązanych modyfikacji zamówienia (wzrost ceny)
______________________________________

1) Przytoczone orzecznictwo odnosi się do przepisów dyrektywy 2004/17/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. koordynującej procedury udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych (Dz. Urz. UE L 134 z 30.04.2004, str. 1, z późn. zm.) i dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi (Dz. Urz. UE L 134 z 30.04.2004, str. 114, z późn. zm.). Przedstawiona wykładnia może jednak być również istotna dla przepisów dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady: 2014/23/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania koncesji (Dz. Urz. UE L 94 z 28.03.2014, str. 1, z późn. zm.), 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE (Dz. Urz. UE L 94 z 28.03.2014, str. 65, z późn. zm.) oraz 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylającej dyrektywę 2004/17/WE (Dz. Urz. UE L 94 z 28.03.2014, stu 243, z późn. zm.).

2) Publikacja za pomocą odpowiednich środków oznacza opublikowanie zamówienia w taki sposób, że przedsiębiorstwo mające siedzibę w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej ma dostęp do odpowiednich informacji dotyczących zamówienia przed jego udzieleniem, dzięki czemu jest w stanie złożyć ofertę lub wyrazić zainteresowanie otrzymaniem takiego zamówienia. W praktyce ma to miejsce, gdy ogłoszenie o zamówieniu opublikowano na szczeblu krajowym (zgodnie z prawodawstwem krajowym lub przepisami w tym względzie) lub zachowano podstawowe normy dotyczące ogłaszania o zamówieniach (dalsze informacje na temat tych norm są zamieszczone w pkt 2.1 komunikatu wyjaśniającego Komisji dotyczącego prawa wspólnotowego obowiązującego w dziedzinie udzielania zamówień, które nie są lub są jedynie częściowo objęte dyrektywami w sprawie zamówień publicznych (2006/C 179/02) (Dz. Urz. UE C 179 z 01.08.2006, stu 2).

3) Takie samo podejście stosuje się również odpowiednio do zamówień podlegających jedynie krajowym przepisom dotyczącym zamówień publicznych oraz w przypadku, gdy dzięki sztucznemu podziałowi robót budowlanych / dostaw / usług uniknięto publikacji ogłoszeń ich dotyczących zgodnie z tymi przepisami.

4) Terminy te dotyczą procedur otwartych, procedur ograniczonych i procedur konkurencyjnych z negocjacjami. Zwraca się również uwagę na art. 47 ust. 1 dyrektywy 2014/24/UE: "Podczas wyznaczania terminów składania ofert i wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu instytucje zamawiające uwzględniają złożoność zamówienia oraz czas potrzebny na sporządzenie ofert, bez uszczerbku dla terminów minimalnych określonych w art. 27-31".

5) Uwzględniając na przykład minimalny termin składania ofert, który wynosi 35 dni (na podstawie art. 27 dyrektywy 2014/24/UE), możliwe są dwa scenariusze: 1) termin wyznaczony przez instytucję zamawiającą wynosił 10 dni, co oznacza skrócenie terminu o 71,4% [= (35-10)/35], w związku z czym uzasadnione jest zastosowanie korekty finansowej według stawki 25%; 2) termin wyznaczony przez instytucję zamawiającą wynosił 10 dni, ale minimalny termin mógł wynosić 15 dni (ponieważ opublikowano wstępne ogłoszenie informacyjne), co oznacza skrócenie terminu o 33% [= (15-10)/15], w związku z czym uzasadnione jest zastosowanie korekty finansowej według stawki 10%.

6) Por. art. 47 ust. 3 lit. b dyrektywy 2014/24/UE.

7) W przypadku, gdy zapewniono elektroniczny dostęp, ale skrócono okres dostępu, obowiązują odpowiednio powyższe stawki 25%, 10% lub 5%.

8) Z wyjątkiem przypadków, w których spełniono warunki określone w art. 53 ust. 1 akapit 2 i 3 dyrektywy 2014/24/UE. W takich przypadkach nie stosuje się korekty lub obniżenia wydatków.

9) Lub o przedłużeniu terminów składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu; terminy te dotyczą procedur ograniczonych i procedur negocjacyjnych z publikacją ogłoszenia o zamówieniu.

10) Por. art. 47 ust 3 lit. a dyrektywy 2014/24/UE. W przypadku procedury przyspieszonej, której dotyczy art. 27 ust. 3 i art. 28 ust. 6 tej dyrektywy, termin ten wynosi cztery dni.

11) Z wyjątkiem przypadków, w których nieprawidłowości te zawierają się już w innego rodzaju nieprawidłowościach określonych w niniejszym załączniku.

12) Przedmiotowe procedury udzielania zamówień publicznych to: umowy ramowe, dynamiczne systemy zakupów, aukcje elektroniczne, katalogi elektroniczne, scentralizowane działania zakupowe i centralne jednostki zakupujące.

13) Na przykład: okres obowiązywania umowy ramowej bez należytego uzasadnienia przekracza cztery lata.

14) Jeżeli niezgodność oznacza, że ogłoszenie o zamówieniu nie zostało opublikowane, wówczas procentową stawkę korekty ustala się zgodnie z lp. 1.

15) Lub dokumentacji zamówienia, jeżeli publikuje się ją wraz z ogłoszeniem o zamówieniu.

16) Lub dokumentacji zamówienia, jeżeli publikuje się ją wraz z ogłoszeniem o zamówieniu.

17) Z wyjątkiem sytuacji, gdy przed upływem terminu składania ofert instytucja zamawiająca na żądanie oferentów wystarczająco dokładnie wyjaśniła kryteria udzielenia zamówienia i ich wagę.

18) Określenie kryteriów kwalifikacji nie może być dyskryminujące ani ograniczające i musi być powiązane z przedmiotem zamówienia i proporcjonalne. W każdym razie, gdy wystarczająco dokładne opisanie konkretnego wymaganego kryterium selekcji nie jest możliwe, w celu zapewnienia otwarcia na konkurencję do odniesienia zastosowanego w kryteriach kwalifikacji należy dołączyć wyrażenie "lub równoważne". Przy uwzględnieniu tych warunków korekta finansowa nie jest konieczna.

19) Bez dopuszczenia równoważnego znaku towarowego lub marki przez niezastosowanie obowiązkowego wyrażenia "lub równoważne".

20) Z wyjątkiem sytuacji, gdy w dyrektywach (dyrektywa 2014/23/UE, dyrektywa 2014/24/UE, dyrektywa 2014/25/UE) dopuszcza się negocjacje lub po opublikowaniu ogłoszenia o zamówieniu wyjaśniono przedmiot zamówienia, a wyjaśnienie opublikowano we właściwym publikatorze.

21) Np. na podstawie skarg lub zawiadomień złożonych w trakcie postępowania o udzielenie zamówienia ustalono, że specyfikacja istotnych warunków zamówienia jest niewystarczająca, aby umożliwić potencjalnym oferentom określenie przedmiotu zamówienia. Liczba zapytań składanych przez potencjalnych oferentów nie jest jednak wskaźnikiem istnienia nieprawidłowości, o ile instytucja zamawiająca udzieli na nie stosownych odpowiedzi zgodnie z art. 47 ust. 3 i art. 53 ust. 2 dyrektywy 2014/24/UE.

22) Chyba że instytucja zamawiająca jest w stanie jasno wykazać, że odrzucona oferta w żadnym wypadku nie wygrałaby, w związku z czym nieprawidłowość nie miała żadnych skutków finansowych.

23) W rozumieniu art. 67 ust. 5 dyrektywy 2014/24/UE i związanego z nią orzecznictwa.

24) Z wyjątkiem procedur negocjacyjnych oraz dialogu konkurencyjnego, a także w przypadku gdy dyrektywy (dyrektywa 2014/23/UE, dyrektywa 2014/24/UE, dyrektywa 2014/25/UE) albo właściwe przepisy krajowe pozwalają oferentowi/kandydatowi na złożenie, uzupełnienie, doprecyzowanie lub skompletowanie informacji i dokumentów.

25) Taka porada stanowi nieprawidłowość niezależnie od tego, czy zostanie udzielona w czasie sporządzania dokumentacji zamówienia, czy w toku wcześniejszej procedury składania wniosków dotyczących projektów.

26) Zob. art. 29 ust. 3 zdanie drugie dyrektywy 2014/24/UE.

27) Konflikt interesów mógł zaistnieć już na etapie opracowywania projektu w zakresie, w jakim etap ten miał wpływ na dokumentację zamówienia/postępowanie o udzielenie zamówienia.

28) Zmowa przetargowa ma miejsce, gdy grupa przedsiębiorstw uzgadnia podniesienie cen lub obniżenie jakości towarów, robót budowlanych lub usług oferowanych w ramach postępowania/postępowań o udzielenia zamówienia. Niezastosowanie korekty jest uzasadnione, w przypadku gdy oferenci pozostający w zmowie przetargowej działali bez wsparcia osoby działającej w ramach systemu zarządzania i kontroli lub instytucji zamawiającej, a żadnemu z przedsiębiorstw pozostających w zmowie przetargowej nie udzielono przedmiotowego zamówienia lub zamówień.

29) Progi te są poddawane korekcie co dwa lata, zgodnie z art. 6 dyrektywy 2014/24/UE.

30) Pojęcie "ogólnego charakteru umowy w sprawie zamówienia lub umowy ramowej" nie zostało zdefiniowane w dyrektywach i nie było dotąd przedmiotem orzecznictwa. Zob. również motyw 109 dyrektywy 2014/24/UE. Dalsze wytyczne w tym zakresie przedstawiono w instrukcji SIGMA nr 38 dotyczącej zamówień publicznych - modyfikacji umów w sprawie zamówień (instrukcja jest dostępna pod adresem http://www.sigmaweb.org/publications/Public-Procurement-Policy-Brief-38-200117.pdf): "Modyfikacja jest dozwolona, o ile została wyraźnie przewidziana w klauzulach przeglądowych określonych w pierwotnych dokumentach zamówienia. Klauzule przeglądowe mogą uwzględniać pewien stopień elastyczności w odniesieniu do warunków zamówienia. Modyfikacje umowy w sprawie zamówienia nie mogą być dozwolone tylko dlatego, że zostały wymienione z wyprzedzeniem w dokumentach zamówienia. Klauzule przeglądowe w dokumentach zamówienia muszą być jasne, precyzyjne i jednoznaczne. Klauzule przeglądowe nie mogą być redagowane w sposób ogólny, aby uwzględniać wszystkie możliwe zmiany. Zbyt ogólna klauzula przeglądowa może naruszać zasadę przejrzystości, a ponadto wiąże się z ryzykiem nierównego traktowania. (...) Klauzule przeglądowe muszą określać zakres i charakter możliwych modyfikacji lub opcji, a także warunki, na jakich można je stosować. (...) Klauzule przeglądowe nie mogą zmieniać ogólnego charakteru umowy w sprawie zamówienia. (...) Przykładowo sporządzenie nowej umowy w sprawie zamówienia może być konieczne, jeżeli charakter umowy ulega modyfikacji w taki sposób, że wymagane jest dostarczenie innych produktów lub świadczenie innych usług niż te, które zostały określone w pierwotnej umowie. W takich okolicznościach modyfikacja nie będzie dozwolona, nawet jeśli zakres, charakter i warunki dotyczące innych produktów lub nowych usług zostały ustalone z wyprzedzeniem w jasny, precyzyjny i jednoznaczny sposób".

1 Minister Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej kieruje działem administracji rządowej - rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej (Dz. U. poz. 1719).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024