Rejestracja pojazdów Służby Ochrony Państwa, Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej i Krajowej Administracji Skarbowej wykorzystywanych przez Służbę Celno-Skarbową.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 1
z dnia 21 marca 2019 r.
w sprawie rejestracji pojazdów Służby Ochrony Państwa, Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej i Krajowej Administracji Skarbowej wykorzystywanych przez Służbę Celno-Skarbową

Na podstawie art. 76 ust. 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1990, 2244 i 2322 oraz z 2019 r. poz. 53 i 60) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa warunki i tryb rejestracji oraz wzory dowodu rejestracyjnego i tablic rejestracyjnych pojazdów Służby Ochrony Państwa, Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej i Krajowej Administracji Skarbowej wykorzystywanych przez Służbę Celno-Skarbową, zwanych dalej "służbami", a także jednostki organizacyjne właściwe w tych sprawach.
§  2. 
Jednostkami organizacyjnymi właściwymi w sprawach rejestracji pojazdów Służby Ochrony Państwa, Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej i Krajowej Administracji Skarbowej wykorzystywanych przez Służbę Celno-Skarbową, zwanych dalej "pojazdami", przez właściwy organ, o którym mowa w art. 73 ust. 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, zwanej dalej "ustawą", są:
1)
jednostka organizacyjna Służby Ochrony Państwa właściwa w sprawach transportu - w odniesieniu do pojazdów Służby Ochrony Państwa;
2)
Komenda Główna Policji - w odniesieniu do pojazdów:
a)
Komendy Głównej Policji,
b)
Centralnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji "BOA",
c) 2
 Centralnego Biura Śledczego Policji, Biura Spraw Wewnętrznych Policji i Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości, w zakresie:
komórek organizacyjnych Centralnego Biura Śledczego Policji, Biura Spraw Wewnętrznych Policji i Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości,
terenowych komórek organizacyjnych Centralnego Biura Śledczego Policji, Biura Spraw Wewnętrznych Policji i Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości, dla których właściwa terytorialnie jest Komenda Stołeczna Policji;
d) 3
 Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji;
3)
właściwe terytorialnie komendy wojewódzkie (Komenda Stołeczna) Policji - w odniesieniu do pojazdów:
a) 4
 terenowych komórek organizacyjnych Centralnego Biura Śledczego Policji, Biura Spraw Wewnętrznych Policji i Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości, z wyłączeniem komórek organizacyjnych, o których mowa w pkt 2 lit. c tiret drugie,
b)
komend, komisariatów i innych jednostek organizacyjnych Policji działających na obszarze należącym do terytorialnego zasięgu działania tych komend,
c)
samodzielnych pododdziałów kontrterrorystycznych Policji;
4)
szkoły Policji - w odniesieniu do pojazdów tych szkół;
5)
właściwe jednostki organizacyjne Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego - w odniesieniu do pojazdów Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego;
6)
właściwe jednostki organizacyjne Agencji Wywiadu - w odniesieniu do pojazdów Agencji Wywiadu;
7)
jednostka organizacyjna Centralnego Biura Antykorupcyjnego właściwa w sprawach transportu - w odniesieniu do pojazdów Centralnego Biura Antykorupcyjnego;
8)
Komenda Główna Straży Granicznej - w odniesieniu do pojazdów Straży Granicznej;
9)
jednostka organizacyjna Krajowej Administracji Skarbowej, o której mowa w art. 36 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2018 r. poz. 508, z późn. zm.), właściwa w sprawie rejestracji pojazdów - w odniesieniu do pojazdów Ministerstwa Finansów wykorzystywanych przez Służbę Celno-Skarbową;
10)
właściwa izba administracji skarbowej - w odniesieniu do pojazdów izby administracji skarbowej wykorzystywanych przez Służbę Celno-Skarbową.
§  3. 
1. 
Rejestracji pojazdu dokonuje się na podstawie wniosku o rejestrację pojazdu, który zawiera w szczególności:
1)
nazwę organu rejestrującego pojazd;
2)
nazwę i adres wnioskodawcy;
3)
numer identyfikacyjny pojazdu (numer VIN albo numer nadwozia, podwozia lub ramy);
4)
markę, typ i model pojazdu.
2. 
Wniosek o rejestrację pojazdu składa się do właściwej jednostki organizacyjnej, wymienionej w § 2.
3. 
Do wniosku dołącza się tablice rejestracyjne albo tablicę rejestracyjną, jeżeli pojazd był zarejestrowany, oraz dokumenty, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1-6a oraz w art. 72 ust. 1b-2a, 3a i 4 ustawy.
4. 
W przypadku pojazdu użyczonego do wniosku dołącza się dowód przyjęcia pojazdu do użytkowania zamiast dowodu własności pojazdu.
5. 
W przypadku pojazdu sprowadzonego z zagranicy bez tablic rejestracyjnych lub konieczności zwrotu tych tablic do organu rejestrującego państwa, z którego pojazd został sprowadzony, do wniosku dołącza się zamiast tablic rejestracyjnych oświadczenie o sprowadzeniu pojazdu z zagranicy bez tablic rejestracyjnych lub konieczności zwrotu tych tablic do organu rejestrującego państwa, z którego pojazd został sprowadzony.
6. 
W przypadku rejestracji pojazdu, który nie posiada cech identyfikacyjnych nadanych i umieszczonych fabrycznie przez producenta lub w trybie określonym na podstawie przepisów art. 76 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy albo nie posiada tabliczki znamionowej, do wniosku dołącza się zaświadczenie potwierdzające nadanie i umieszczenie cech identyfikacyjnych lub wykonanie tabliczki znamionowej zastępczej.
7. 
Rejestracji pojazdu, który był zarejestrowany poza służbami, dokonuje się po sprawdzeniu dokumentów przedstawionych do rejestracji zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 76 ust. 1 pkt 3 ustawy.
§  4. 
Jednostka organizacyjna właściwa w sprawach rejestracji pojazdów, po wpisaniu pojazdu do centralnej ewidencji pojazdów, w przypadku pojazdu wyposażonego w tablice rejestracyjne lub tablicę rejestracyjną, które zawierają:
1)
wyróżnik służby, o którym mowa w § 5 ust. 3, wydaje dowód rejestracyjny, którego wzór jest określony w załączniku do rozporządzenia;
2)
wyróżnik województwa i powiatu, wydaje dowód rejestracyjny, którego wzór jest określony w przepisach wydanych na podstawie art. 76 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy.
§  5. 
1. 
Wzory tablic rejestracyjnych, które zawierają wyróżniki służb, oraz wzory umieszczanych na nich symboli są określone w przepisach wydanych na podstawie art. 76 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy.
2. 
Numer na tablicach rejestracyjnych pojazdu składa się z:
1)
wyróżnika służby i jednej litery ze zbioru następujących 25 liter: A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, U, V, W, X, Y, Z oraz wyróżnika pojazdu albo
2)
wyróżnika województwa, wyróżnika powiatu i wyróżnika pojazdu, które są określone w przepisach wydanych na podstawie art. 76 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy.
3. 
Jako wyróżniki służb określa się litery:
1)
HB - dla Służby Ochrony Państwa;
2)
HP - dla Policji;
3)
HK - dla Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu;
4)
HA - dla Centralnego Biura Antykorupcyjnego;
5)
HW - dla Straży Granicznej;
6)
HC - dla Służby Celno-Skarbowej.
4. 
Wyróżnik pojazdu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, stanowią:
1)
jedna litera ze zbioru liter, o których mowa w ust. 2 pkt 1, oraz trzy cyfry w przedziale od 001 do 999 albo
2)
dwie cyfry w przedziale od 01 do 99 i dwie litery ze zbioru liter, o których mowa w ust. 2 pkt 1.
§  6. 
Tablic rejestracyjnych, które zawierają wyróżnik województwa i wyróżnik powiatu, nie stosuje się do oznakowanych pojazdów służb.
§  7. 
Jednostka organizacyjna właściwa w sprawach rejestracji pojazdów zgłasza zapotrzebowanie na numery rejestracyjne, które zawierają wyróżniki, o których mowa w § 5 ust. 2 pkt 2, do starosty właściwego ze względu na siedzibę jednostki organizacyjnej użytkującej pojazd, który przyznaje je na podstawie zgłoszonego zapotrzebowania.
§  8. 
1. 
O unieważnieniu numeru rejestracyjnego, który zawiera wyróżniki, o których mowa w § 5 ust. 2 pkt 2, jednostka organizacyjna właściwa w sprawach rejestracji pojazdów zawiadamia właściwego starostę.
2. 
Przyznane numery rejestracyjne ze zniszczonych lub zużytych dowodów, tablic, znaków lub nalepek mogą być wykorzystane ponownie przez służbę, której zostały przyznane.
§  9. 
1. 
Zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym odnotowuje się w rubryce "Adnotacje urzędowe" na podstawie dokumentów określonych w art. 72 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy.
2. 
Zmiany danych zamieszczonych w karcie pojazdu odnotowuje się w odpowiednich rubrykach karty zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 77 ust. 4 pkt 1 ustawy.
3. 
W przypadku zmiany cechy identyfikacyjnej pojazdu w zakresie nadwozia, podwozia lub ramy właściwy organ wydaje nowy dowód rejestracyjny.
§  10. 
1. 
Pojazdy, które w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia nie posiadają zalegalizowanych tablic rejestracyjnych i nalepek kontrolnych, uważa się za spełniające wymagania w zakresie posiadania cech identyfikacyjnych wymaganych do rejestracji pojazdu.
2. 
Pojazdy, które posiadają tabliczki zastępcze oraz cechy identyfikacyjne nadane i umieszczone lub nabite na podstawie dotychczasowych przepisów albo które posiadają w dowodzie rejestracyjnym wpis potwierdzający brak numeru silnika, uważa się za spełniające wymagania w zakresie posiadania cech identyfikacyjnych wymaganych do rejestracji pojazdu.
§  11. 
Dane zamieszczone w kartach pojazdu, dowody rejestracyjne, zalegalizowane tablice (tablica) rejestracyjne oraz nalepki kontrolne, wydane do pojazdów Krajowej Administracji Skarbowej wykorzystywanych przez Służbę Celno-Skarbową przed dniem 1 marca 2017 r. zachowują ważność do czasu ich zmiany lub wydania nowych, jednak nie dłużej niż do dnia 1 marca 2020 r.
§  12. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, z wyjątkiem § 2 pkt 2 lit. b oraz pkt 3 lit. c, które wchodzą w życie z dniem 5 kwietnia 2019 r. 5

ZAŁĄCZNIK

WZÓR

wzór

Poszczególne strony dowodu rejestracyjnego pojazdu

1)
format: wysokość 105 mm, szerokość 218 mm;
2)
jednolity kolor jasnoniebieski o składzie (CMYK): C-30, M-9, Y-4, K-0 i nadruk w kolorze czarnym;
3)
papier o gramaturze 160-180 g/m2.

Oznaczenia kodów stosowanych we wzorze dowodu rejestracyjnego

A numer rejestracyjny pojazdu

B data pierwszej rejestracji pojazdu

C dane dotyczące posiadacza dowodu rejestracyjnego i właściciela pojazdu obejmują wydruk następujących kodów i danych:

C.1.1 nazwa posiadacza dowodu rejestracyjnego*)

C.1.2 numer REGON

C.1.3 adres posiadacza dowodu rejestracyjnego

C.2.1 nazwa właściciela pojazdu

C.2.2 numer REGON

C.2.3 adres właściciela pojazdu

D dane dotyczące pojazdu obejmują wydruk następujących kodów i danych:

D.1 marka pojazdu

D.2 typ pojazdu:

- wariant, jeżeli występuje

- wersja, jeżeli występuje

D.3 model pojazdu

E numer identyfikacyjny pojazdu (numer VIN albo numer nadwozia, podwozia lub ramy)

F.1 maksymalna masa całkowita pojazdu**), wyłączając motocykle i motorowery (w kg)

F.2 dopuszczalna masa całkowita pojazdu (w kg)

F.3 dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów (w kg)

G masa własna pojazdu; w przypadku pojazdu ciągnącego innego niż kategoria M1 masa własna pojazdu obejmuje urządzenie sprzęgające (w kg)

H okres ważności dowodu, jeżeli występuje takie ograniczenie

I data wydania dowodu rejestracyjnego

J kategoria pojazdu

K numer świadectwa homologacji typu pojazdu, jeżeli występuje

L liczba osi

O.1 maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem (w kg)

O.2 maksymalna masa całkowita przyczepy bez hamulca (w kg)

P.1 pojemność silnika (w cm3)

P.2 maksymalna moc netto silnika (w kW)

P.3 rodzaj paliwa

Q stosunek mocy do masy własnej (w kW/kg); dotyczy motocykli i motorowerów

S.1 liczba miejsc siedzących, włączając siedzenie kierowcy

S.2 liczba miejsc stojących, jeżeli występuj ą

Uwagi:

*) Posiadacz dowodu rejestracyjnego - podmiot, któremu organ rejestrujący wydał dowód rejestracyjny uprawniający ten podmiot do poruszania się pojazdem w ruchu.

**) Maksymalna masa całkowita pojazdu - największa technicznie dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynikająca z jego konstrukcji i wykonania, określona przez producenta.

1 Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 97 i 225).
2 § 2 pkt 2 lit. c zmieniona przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 11 stycznia 2022 r. (Dz.U.2022.61) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2022 r.
3 § 2 pkt 2 lit. d dodana przez § 1 rozporządzenia z dnia 26 kwietnia 2022 r. (Dz.U.2022.948) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 maja 2022 r.
4 § 2 pkt 3 lit. a zmieniona przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 11 stycznia 2022 r. (Dz.U.2022.61) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2022 r.
5 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 1 marca 2017 r. w sprawie rejestracji pojazdów Służby Ochrony Państwa, Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej i Krajowej Administracji Skarbowej wykorzystywanych przez Służbę Celno-Skarbową (Dz. U. poz. 447 oraz z 2018 r. poz. 790), które na podstawie art. 389 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o Służbie Ochrony Państwa (Dz. U. z 2018 r. poz. 138, 650, 730, 1544, 1562, 1669, 2245 i 2399 oraz z 2019 r. poz. 125) utraciło moc z dniem 1 lutego 2019 r.

Zmiany w prawie

Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2019.560

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rejestracja pojazdów Służby Ochrony Państwa, Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej i Krajowej Administracji Skarbowej wykorzystywanych przez Służbę Celno-Skarbową.
Data aktu: 21/03/2019
Data ogłoszenia: 25/03/2019
Data wejścia w życie: 05/04/2019, 26/03/2019