Nadanie statutu Krajowemu Zasobowi Nieruchomości.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA 1
z dnia 14 listopada 2017 r.
w sprawie nadania statutu Krajowemu Zasobowi Nieruchomości

Na podstawie art. 4 ust. 6 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. o Krajowym Zasobie Nieruchomości (Dz. U. z 2020 r. poz. 1100) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Krajowemu Zasobowi Nieruchomości nadaje się statut, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT KRAJOWEGO ZASOBU NIERUCHOMOSCI

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1. 
1. 
Krajowy Zasób Nieruchomości, zwany dalej "KZN", będący państwową osobą prawną, działa na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. o Krajowym Zasobie Nieruchomości (Dz. U. z 2020 r. poz. 1100), zwanej dalej "ustawą", oraz niniejszego statutu.
2. 
(uchylony).

Rozdział  2

Rada Nadzorcza KZN

§  2. 
1. 
Posiedzenia Rady Nadzorczej KZN, zwanej dalej "Radą Nadzorczą", odbywają się stosownie do potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na dwa miesiące.
2. 
Posiedzenia Rady Nadzorczej zwołuje Przewodniczący Rady Nadzorczej, zwany dalej "Przewodniczącym", z własnej inicjatywy albo na pisemny wniosek:
1)
ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa;
2)
członka Rady Nadzorczej;
3)
Prezesa KZN.
3. 
Członkowie Rady Nadzorczej wykonują swoje funkcje osobiście.
4. 
Posiedzenie Rady Nadzorczej zwołane na pisemny wniosek, o którym mowa w ust. 2, powinno odbyć się najpóźniej w terminie dwóch tygodni od dnia złożenia wniosku do Przewodniczącego.
5. 
Posiedzeniem Rady Nadzorczej kieruje Przewodniczący.
6. 
W przypadku nieobecności Przewodniczącego lub czasowej niemożności sprawowania przez niego funkcji jego kompetencje wykonuje wskazany przez niego członek Rady Nadzorczej.
§  3. 
1. 
Członkowie Rady Nadzorczej, Prezes KZN i zaproszone przez Przewodniczącego osoby powinni być powiadomieni o terminie posiedzenia z wyprzedzeniem co najmniej 7 dni. Powiadomienie powinno określać termin i miejsce posiedzenia oraz zawierać projekt porządku obrad wraz z projektami uchwał i dokumentami stanowiącymi podstawę do ich podjęcia.
2. 
Powiadomienie o posiedzeniu Rady Nadzorczej przesyła się listem poleconym, pocztą elektroniczną, za pomocą faksu lub dostarcza osobiście.
3. 
W szczególnie uzasadnionych przypadkach Rada Nadzorcza może odbyć posiedzenie bez zachowania terminu, o którym mowa w ust. 1.
§  4. 
1. 
Posiedzenia Rady Nadzorczej odbywają się zgodnie z porządkiem obrad.
2. 
Rozpatrzenie na posiedzeniu sprawy nieobjętej porządkiem obrad może nastąpić za zgodą co najmniej trzech członków Rady Nadzorczej biorących udział w posiedzeniu.
3. 
W posiedzeniach Rady Nadzorczej mogą uczestniczyć na zaproszenie lub za zgodą Przewodniczącego: Prezes KZN, zastępcy Prezesa KZN, pracownicy Biura KZN, a także inne osoby, w szczególności eksperci, jeżeli ich udział może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy i jest uzasadniony potrzebami Rady Nadzorczej.
4. 
Jeżeli członek Rady Nadzorczej nie może wziąć udziału w posiedzeniu, jest obowiązany usprawiedliwić swoją nieobecność.
5. 
W sprawach wymagających niezwłocznego podjęcia uchwały przez Radę Nadzorczą, Przewodniczący może zdecydować o podjęciu uchwały w drodze uzgodnienia stanowisk z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość (tryb obiegowy). Z podjęcia uchwały w trybie obiegowym sporządza się protokół zawierający stanowisko poszczególnych członków Rady Nadzorczej.
6. 
Przepisu ust. 5 nie stosuje się do podejmowania uchwał w głosowaniu tajnym.
§  5. 
1. 
Uchwały Rady Nadzorczej są podejmowane zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego. Zwykła większość głosów oznacza oddanie większej liczby głosów za niż przeciwko uchwale.
2. 
Za oddany w głosowaniu uznaje się głos "za", "przeciw" albo "wstrzymujący się".
3. 
(uchylony).
4. 
(uchylony).
5. 
Uchwały w sprawach personalnych podejmowane są w głosowaniu tajnym.
6. 
Na wniosek przynajmniej dwóch członków Rady Nadzorczej Przewodniczący może zarządzić głosowanie tajne w sprawach innych niż określone w ust. 5.
7. 
Członek Rady Nadzorczej głosujący na posiedzeniu przeciw podjęciu uchwały może zgłosić do protokołu zdanie odrębne. Zdanie odrębne wymaga pisemnego uzasadnienia, które składa się Przewodniczącemu, nie później niż w terminie trzech dni od dnia podjęcia uchwały przez Radę Nadzorczą.
8. 
Członek Rady Nadzorczej zgłasza do protokołu i informuje na posiedzeniu pozostałych członków Rady Nadzorczej o dotyczącym go konflikcie interesów i nie bierze udziału w głosowaniu nad podjęciem uchwały w sprawie, w której zaistniał konflikt interesów.
9. 
Konflikt interesów zachodzi w sytuacji, w której skutki podejmowanej uchwały dotyczą pośrednio lub bezpośrednio interesu majątkowego lub osobistego członka Rady Nadzorczej, jego małżonka, wstępnych, zstępnych i rodzeństwa oraz powinowatych w tej samej linii lub stopniu, jak również osób pozostających z członkiem Rady Nadzorczej albo jego małżonkiem w stosunku przysposobienia.
10. 
Uchwałę Rady Nadzorczej podpisuje Przewodniczący albo członek Rady, który przewodniczył obradom.
§  6. 
1. 
Z posiedzenia Rady Nadzorczej sporządza się protokół.
2. 
Protokół powinien zawierać w szczególności:
1)
datę i miejsce odbycia posiedzenia;
2)
listę obecnych członków Rady Nadzorczej;
3)
listę innych osób uczestniczących w posiedzeniu;
4)
przyjęty porządek obrad;
5)
przebieg obrad, wraz z treścią uchwał i liczbą oddanych głosów;
6)
podpis osoby przewodniczącej posiedzeniu Rady Nadzorczej.
3. 
Protokół powinien odzwierciedlać przebieg czynności podejmowanych w trakcie posiedzenia lub głosowania. Jeżeli czynności protokołowane utrwala się za pomocą urządzenia rejestrującego obraz lub dźwięk, protokół można ograniczyć do zapisu istotnych wypowiedzi osób biorących w nich udział. Elektroniczny nośnik zapisu obrazu lub dźwięku, a także pisemny zapis dźwięku stają się załącznikami do protokołu. Do protokołu dołącza się dokumenty stanowiące podstawę podjętych uchwał. Protokoły, wraz z załącznikami, przechowuje się w Biurze KZN.

Rozdział  3

Prezes KZN i organizacja Biura KZN

§  7. 
1. 
W przypadku powołania dwóch zastępców Prezesa KZN, Prezes KZN wyznacza spośród nich pierwszego zastępcę.
2. 
Prezes KZN określa zakres zadań zastępców Prezesa KZN.
3. 
(uchylony).
§  8. 
1. 
(uchylony).
2. 
W skład Biura KZN wchodzą:
1)
Departament Organizacyjny;
2)
Departament Techniczny;
3)
Departament Transakcyjny.
3. 
W skład departamentu mogą wchodzić wydziały, zespoły lub samodzielne stanowiska pracy.
4. 
Wydział może się składać z zespołów lub samodzielnych stanowisk pracy.
§  9. 
Prezes KZN niezwłocznie informuje ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa, a także Radę Nadzorczą o udzielonych dyrektorowi Biura KZN oraz dyrektorom departamentów pełnomocnictwach ze wskazaniem, czy pełnomocnictwo zostało udzielone do dokonywania wszystkich czynności prawnych, czy do dokonywania czynności prawnych, o których mowa w art. 35 ustawy.
1 Obecnie działem administracji rządowej - budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo kieruje Minister Rozwoju, Pracy i Technologii, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. wsprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii (Dz.U.2020.1718).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024