Sposób prowadzenia rejestru uczelni niepublicznych i związków uczelni niepublicznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO 1
z dnia 6 marca 2007 r.
w sprawie sposobu prowadzenia rejestru uczelni niepublicznych i związków uczelni niepublicznych

Na podstawie art. 29 ust. 7 pkt 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rejestr uczelni niepublicznych i związków uczelni niepublicznych, zwany dalej "rejestrem", prowadzi się w formie elektronicznej.
2.
Dla uczelni niepublicznej i związku uczelni niepublicznych wpisanych do rejestru prowadzi się odrębne akta rejestrowe obejmujące dokumenty stanowiące podstawę wpisu.
§  2.
1.
Rejestr składa się następujących ksiąg:
1)
księga pierwsza - zawierająca wpisy dotyczące uczelni niepublicznych;
2)
księga druga - zawierająca wpisy dotyczące związków uczelni niepublicznych.
2.
Księga pierwsza dzieli się na części:
1)
część A - zawierającą wpisy dotyczące uczelni niepublicznych;
2)
część B - zawierającą wpisy dotyczące uczelni niepublicznych utworzonych przez uczelnie zagraniczne.
§  3.
Każda z ksiąg rejestru składa się z następujących rubryk:
1)
rubryka pierwsza - liczba porządkowa wpisu;
2)
rubryka druga - data wydania decyzji zarządzającej wpis;
3)
rubryka trzecia - data utworzenia uczelni;
4)
rubryka czwarta - nazwa, siedziba i adres uczelni;
5)
rubryka piąta - imię i nazwisko osoby pełniącej funkcje rektora;
6)
rubryka szósta - posiadane uprawnienia do prowadzenia studiów na danym kierunku i określonym poziomie kształcenia;
7)
rubryka siódma - imię i nazwisko albo nazwa oraz adres założyciela;
8)
rubryka ósma - wartość i rodzaj środków majątkowych przeznaczonych na utworzenie uczelni;
9)
rubryka dziewiąta - data wydania pozwolenia na utworzenie uczelni i termin jego ważności;
10)
rubryka dziesiąta - informacje o połączeniu, zawieszeniu działalności, likwidacji uczelni, przystąpieniu do związku uczelni oraz inne informacje o działalności uczelni;
11)
rubryka jedenasta - numer identyfikacyjny REGON nadany uczelni;
12)
rubryka dwunasta - wykreślenie uczelni z rejestru.
§  4.
1.
Wniosek o dokonanie wpisu w rejestrze składa się w formie pisemnej w jednym egzemplarzu.
2.
We wniosku określa się wnioskodawcę oraz nazwę, siedzibę i adres podmiotu, którego wpis dotyczy.
3.
Do wniosku dołącza się akt założycielski oraz statut uczelni niepublicznej albo związku tych uczelni.
4.
Na podstawie danych zawartych we wniosku wypełnia się rubryki czwartą, piątą i siódmą, natomiast rubryki pierwszą, drugą, trzecią, szóstą, ósmą i dziewiątą wypełnia się na podstawie danych znanych ministrowi właściwemu do spraw szkolnictwa wyższego z urzędu.
§  5.
1.
Wpis do rejestru polega na umieszczeniu w nim nowego podmiotu, pod kolejną liczbą porządkową, we właściwej dla niego księdze.
2.
Z dniem wydania decyzji zarządzającej wpis do rejestru umieszcza się w rejestrze dane zawarte w tej decyzji.
3.
W decyzji zarządzającej wpis do rejestru określa się treść wpisu, księgę, część oraz rubrykę rejestru, w której wpis ma być dokonany. Treść wpisu powinna być jednoznaczna i możliwie zwięzła.
§  6.
1.
Zmiana wpisu w rejestrze polega na umieszczeniu nowych wpisów albo umieszczeniu nowego wpisu z oznaczeniem dotychczasowego wpisu jako nieaktualnego.
2.
Zmiany dokonuje się na wniosek albo z urzędu.
3.
Wniosek o dokonanie zmiany w rejestrze powinien zawierać określenie podmiotu, którego zmiana dotyczy, oraz dane potrzebne do wypełnienia rubryk, których dotyczy ta zmiana.
4.
Do wniosku dołącza się dokumenty mające stanowić podstawę wpisu, a w szczególności:
1)
odpis z Krajowego Rejestru Sądowego lub z innego właściwego rejestru dla założyciela będącego osobą prawną albo kopię dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość dla założyciela będącego osobą fizyczną;
2)
zaświadczenie (lub kopię) o wpisie do rejestru podmiotów gospodarki narodowej i nadanym numerze identyfikacyjnym REGON;
3)
uchwały (lub kopie) właściwego organu założyciela będącego osobą prawną o postawieniu uczelni w stan likwidacji, powołaniu lub odwołaniu organu jednoosobowego uczelni albo inne rozstrzygnięcia lub dokumenty stanowiące podstawę do dokonania wpisu albo zmiany wpisu;
4)
rozstrzygnięcia założyciela będącego osobą fizyczną w sprawie postawienia uczelni w stan likwidacji, powołania lub odwołania organu jednoosobowego uczelni albo inne rozstrzygnięcia lub dokumenty stanowiące podstawę do dokonania wpisu albo zmiany wpisu;
5)
kopie wyroków albo postanowień właściwego sądu dotyczące uczelni niepublicznej albo związku uczelni niepublicznych.
§  7.
1.
Wykreślenie z rejestru polega na dokonaniu odpowiedniego wpisu w rubryce dwunastej, odnotowującego datę zakończenia likwidacji uczelni niepublicznej lub związku uczelni niepublicznych.
2.
Warunkiem wykreślenia z rejestru jest zakończenie likwidacji oraz powiadomienie o tym ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego.
3.
Po dokonaniu wpisu w rubryce dwunastej nie dokonuje się w rejestrze zmian dotyczących wykreślonego podmiotu, chyba że decyzja będąca podstawą wpisu została uchylona albo stwierdzono jej nieważność.
§  8.
1.
Uczelnie niepubliczne i związki uczelni niepublicznych, wpisane do rejestru uczelni niepaństwowych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, uzupełnią dane określone w § 3 pkt 5 w terminie miesiąca od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
2.
Do czasu przeniesienia do rejestru danych zawartych w rejestrze uczelni niepaństwowych, prowadzonym przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, do prowadzenia tego rejestru stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2008 r. 3
1 Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 131, poz. 912).
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 46, poz. 328, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 144, poz. 1043 i Nr 227, poz. 1658.
3 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 25 stycznia 1991 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru uczelni niepaństwowych (Dz. U. Nr 12, poz. 53).

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024