Adekwatność kapitałowa konglomeratu finansowego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 13 września 2007 r.
w sprawie adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego

Na podstawie art. 23 ustawy z dnia 15 kwietnia 2005 r. o nadzorze uzupełniającym nad instytucjami kredytowymi, zakładami ubezpieczeń i firmami inwestycyjnymi wchodzącymi w skład konglomeratu finansowego (Dz. U. Nr 83, poz. 719 oraz z 2006 r. Nr 157, poz. 1119) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
metody obliczania funduszy własnych i wymogów z tytułu adekwatności kapitałowej oraz metody przeprowadzania rachunku adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego, które mogą być wskazane przez koordynatora do obliczania rachunku adekwatności kapitałowej;
2)
szczegółowe metody i sposoby sporządzania sprawozdań w zakresie adekwatności kapitałowej.
§  2. 
1. 
Rachunek adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego przeprowadza się poprzez zestawienie funduszy własnych konglomeratu finansowego z wymogami z tytułu adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego, obliczonych za pomocą metod określonych w § 3.
2. 
Zasada proporcjonalności ryzyka oznacza ujmowanie funduszy własnych lub wymogów kapitałowych podmiotów w rachunku wymogu z tytułu adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego w następujący sposób:
1)
w przypadku podmiotów, w których nie występuje niedobór funduszy własnych - w części:
a)
odpowiadającej procentowemu udziałowi podmiotu dominującego w kapitale tego podmiotu lub
b)
ustalonej przez koordynatora po zasięgnięciu opinii innych zainteresowanych organów nadzoru, w przypadku braku związków kapitałowych między podmiotem dominującym i tym podmiotem;
2)
w przypadku podmiotów, w których występuje niedobór funduszy własnych - w całości, przy czym jeżeli odpowiedzialność podmiotu dominującego jest ograniczona wyłącznie do jego udziału kapitałowego w tym podmiocie, odpowiednio stosuje się przepisy pkt 1.
3. 
Jako fundusze własne podmiotu przyjmuje się:
1)
określone w regulacjach sektorowych:
a)
fundusze własne - w przypadku podmiotów regulowanych należących do sektora bankowego,
b)
środki własne - w przypadku podmiotów regulowanych należących do sektora ubezpieczeniowego,
c)
nadzorowane kapitały stanowiące wielkość:
środków własnych domu maklerskiego w zależności od rozmiarów wykonywanej działalności - w przypadku firmy inwestycyjnej określonej w art. 3 pkt 3 lit. a ustawy z dnia 15 kwietnia 2005 r. o nadzorze uzupełniającym nad instytucjami kredytowymi, zakładami ubezpieczeń i firmami inwestycyjnymi wchodzącymi w skład konglomeratu finansowego, zwanej dalej "ustawą",
środków własnych towarowego domu maklerskiego - w przypadku firmy inwestycyjnej określonej w art. 3 pkt 3 lit. d ustawy,
kapitałów własnych - w przypadku firmy inwestycyjnej określonej w art. 3 pkt 3 lit. g ustawy,
odpowiednika powyższych środków lub kapitałów w przepisach, na podstawie których firmy inwestycyjne określone w art. 3 pkt 3 lit. b, c, e, f i h ustawy prowadzą działalność - w przypadku tych firm;
2)
aktywa netto - w przypadku podmiotów nieregulowanych.
4. 
Za składniki funduszy własnych konglomeratu finansowego można uznać wyłącznie pozycje określone w poszczególnych regulacjach sektorowych, w kwotach zgodnych z ograniczeniami wynikającymi z tych regulacji.
5. 
Wymogi kapitałowe podmiotu należącego do danego sektora finansowego w konglomeracie finansowym oblicza się:
1)
w przypadku podmiotu regulowanego - zgodnie z regulacjami sektorowymi;
2)
w przypadku podmiotu nieregulowanego - jako teoretyczny wymóg kapitałowy, oznaczający wymóg kapitałowy, który obowiązywałby ten podmiot, gdyby był on podmiotem regulowanym, przy czym w przypadku dominującego podmiotu nieregulowanego teoretyczny wymóg kapitałowy z tytułu adekwatności kapitałowej oblicza się zgodnie z regulacjami sektorowymi obowiązującymi najistotniejszy sektor finansowy w konglomeracie finansowym.
§  3. 
1. 
Rachunek adekwatności kapitałowej konglomeratu oblicza się za pomocą jednej z następujących metod:
1)
metody opartej na skonsolidowanych funduszach własnych konglomeratu;
2)
metody opartej na zagregowanych funduszach własnych konglomeratu finansowego;
3)
metody opartej na funduszach własnych podmiotu wiodącego konglomeratu finansowego;
4)
metody mieszanej.
2. 
W przypadku obliczania rachunku adekwatności konglomeratu finansowego:
1)
za pomocą metody określonej w ust. 1 pkt 1:
a)
fundusze własne konglomeratu finansowego oblicza się na podstawie skonsolidowanego sprawozdania finansowego konglomeratu finansowego,
b)
wymogi z tytułu adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego oblicza się na podstawie skonsolidowanego sprawozdania finansowego konglomeratu finansowego, jako sumę wymogów kapitałowych podmiotów należących do sektora finansowego konglomeratu finansowego;
2)
za pomocą metody określonej w ust. 1 pkt 2:
a)
fundusze własne konglomeratu finansowego oblicza się na podstawie indywidualnych sprawozdań finansowych podmiotów należących do sektora finansowego, jako sumę: funduszy własnych podmiotów regulowanych należących do tego sektora oraz funduszy własnych podmiotów nieregulowanych należących do tego sektora - pomniejszoną o sumę znacznych udziałów kapitałowych każdego podmiotu konglomeratu finansowego w innych podmiotach konglomeratu finansowego, o ile udziały te nie zostały uwzględnione jako pomniejszenia funduszy własnych poszczególnych podmiotów na podstawie regulacji sektorowych,
b)
wymogi z tytułu adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego oblicza się na podstawie indywidualnych sprawozdań finansowych podmiotów należących do sektora finansowego konglomeratu finansowego, jako sumę: wymogów kapitałowych podmiotów regulowanych należących do tego sektora oraz wymogów kapitałowych podmiotów nieregulowanych należących do tego sektora;
3)
za pomocą metody określonej w ust. 1 pkt 3:
a)
fundusze własne konglomeratu finansowego oblicza się na podstawie indywidualnego sprawozdania finansowego podmiotu wiodącego, jako fundusze własne podmiotu wiodącego,
b)
wymogi z tytułu adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego oblicza się jako wymogi kapitałowe podmiotu wiodącego, przy czym w rachunku adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego uwzględnia się wyższą z kwot będących:
sumą wartości księgowej pakietów partycypacyjnych podmiotu wiodącego w innych podmiotach konglomeratu finansowego, o ile udziały te nie zostały uwzględnione jako pomniejszenia funduszy własnych podmiotu wiodącego na podstawie regulacji sektorowych,
uwzględnionymi na zasadzie proporcjonalności wymogami kapitałowymi pozostałych podmiotów konglomeratu finansowego;
4)
za pomocą metody określonej w ust. 1 pkt 4:
a)
fundusze własne konglomeratu finansowego oblicza się jako sumę funduszy własnych, wyznaczonych poprzez odpowiednie zastosowanie metod określonych w ust. 1 pkt 1-3,
b)
wymogi z tytułu adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego oblicza się jako sumę wymogów kapitałowych, wyznaczonych poprzez odpowiednie zastosowanie metod określonych w ust. 1 pkt 1-3.
3. 
Dokonując obliczeń, o których mowa w ust. 2, przy metodzie opisanej w pkt 2, 3 i odpowiednio w pkt 4, uwzględnia się zasady proporcjonalności ryzyka.
§  4. 
1. 
W sprawozdaniu w zakresie adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego ujmuje się fundusze własne konglomeratu finansowego, rozumiane jako różnicę funduszy bazowych i ich pomniejszenia, wymogi z tytułu adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego będące sumą wymogów kapitałowych podmiotów należących do sektora bankowego, wymogów kapitałowych podmiotów należących do sektora ubezpieczeniowego oraz wymogów kapitałowych podmiotów należących do sektora usług inwestycyjnych, a także wskazuje się metodę, zgodnie z którą rachunek adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego został przeprowadzony.
2. 
Sprawozdanie w zakresie adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego sporządza się na formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
3. 
Do sprawozdania w zakresie adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego dołącza się listę podmiotów wchodzących w skład konglomeratu finansowego sporządzoną na formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  5. 
Sprawozdanie w zakresie adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego sporządza się w formie pisemnej oraz w formie elektronicznej.
§  6. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 20 września 2007 r.2)
______

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 131, poz. 908 i Nr 169, poz. 1204).

2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2005 r. w sprawie adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego (Dz. U. Nr 174, poz. 1449), które na podstawie art. 80 ustawy z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym (Dz. U. Nr 157, poz. 1119 oraz z 2007 r. Nr 42, poz. 272 i Nr 49, poz. 328) traci moc z dniem 19 września 2007 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1 

WZÓR SPRAWOZDANIA W ZAKRESIE ADEKWATNOŚCI KAPITAŁOWEJ KONGLOMERATU FINANSOWEGO

........................................ .............

(nazwa podmiotu wiodącego) (data)

Adekwatność kapitałowa konglomeratu finansowego

Obliczenia na dzień ............. Metoda1) .............

Lp. Opis Wartość

(w tys. zł)

1 Fundusze bazowe2)
2 Pomniejszenie funduszy bazowych3)
3 Fundusze własne konglomeratu finansowego [1]-[2]
4 Wymogi kapitałowe podmiotów należących do sektora bankowego [5]+[6], w tym:
5 Podmioty regulowane
6 Podmioty nieregulowane
7 Wymogi kapitałowe podmiotów należących do sektora ubezpieczeniowego [8]+[9], w tym:
8 Podmioty regulowane
9 Podmioty nieregulowane
10 Wymogi kapitałowe podmiotów należących do sektora usług inwestycyjnych [11]+[12], w tym:
11 Podmioty regulowane
12 Podmioty nieregulowane
13 Wymogi z tytułu adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego [4]+[7]+[10]
14 Nadwyżka (+) / niedobór (-) funduszy własnych konglomeratu finansowego [3]-[13]

sporządził: .............zatwierdził: .............

Objaśnienia:

1) Wpisać 1, 2, 3 lub 4 zgodnie z następującym opisem:

1 – metoda oparta na skonsolidowanych funduszach własnych konglomeratu finansowego (§ 3 ust. 1 pkt 1 rozporządze-

nia w sprawie adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego),

2 – metoda oparta na zagregowanych funduszach własnych finansowego sektora konglomeratu finansowego (§ 3 ust. 1

pkt 2 rozporządzenia),

3 – metoda oparta na funduszach własnych podmiotu wiodącego konglomeratu finansowego (§ 3 ust. 1 pkt 3 rozporzą-

dzenia),

4 – metoda mieszana (§ 3 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia).

2) W zależności od stosowanej metody (1, 2, 3 lub 4) "fundusze bazowe" oznaczają:

metoda 1 – fundusze własne konglomeratu finansowego, obliczone na podstawie skonsolidowanego sprawozdania

finansowego konglomeratu finansowego (§ 3 ust. 2 pkt 1 lit. a rozporządzenia),

metoda 2 – fundusze własne podmiotów należących do sektora finansowego konglomeratu finansowego z uwzględnie-

niem zasady proporcjonalności ryzyka (§ 3 ust. 2 pkt 2 lit. a rozporządzenia),

metoda 3 – fundusze własne podmiotu wiodącego (§ 3 ust. 2 pkt 3 lit. a rozporządzenia),

metoda 4 – fundusze własne konglomeratu finansowego, obliczone na podstawie skonsolidowanego sprawozdania

finansowego konglomeratu finansowego, albo fundusze własne podmiotów należących do sektora finanso-

wego konglomeratu finansowego, albo fundusze własne podmiotu wiodącego w zależności od stosowanej

metody 1–3 (§ 3 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia).

W kolumnie "wartość" należy wpisać kwotę funduszy bazowych, obliczonych wskazaną metodą zgodnie z powyższym

opisem.

3) W zależności od stosowanej metody (1, 2, 3 lub 4) "pomniejszenie funduszy bazowych" oznacza:

metoda 1 – brak pomniejszenia funduszy bazowych – 0 (§ 3 ust. 2 pkt 1 lit. a rozporządzenia),

metoda 2 – sumę znacznych udziałów kapitałowych podmiotów konglomeratu finansowego, nieuwzględnionych jako

pomniejszenia ich funduszy własnych (§ 3 ust. 2 pkt 2 lit. a rozporządzenia),

metoda 3 – sumę znacznych udziałów kapitałowych podmiotu wiodącego w pozostałych podmiotach konglomeratu

finansowego, nieuwzględnionych jako pomniejszenia funduszy własnych podmiotu wiodącego albo brak

pomniejszeń (§ 3 ust. 2 pkt 3 lit. a rozporządzenia),

metoda 4 – brak pomniejszenia funduszy bazowych albo

– sumę znacznych udziałów kapitałowych podmiotów konglomeratu finansowego, nieuwzględnionych jako

pomniejszenia ich funduszy własnych, albo

– sumę znacznych udziałów kapitałowych podmiotu wiodącego w pozostałych podmiotach konglomeratu

finansowego, nieuwzględnionych jako pomniejszenia funduszy własnych podmiotu wiodącego albo brak

pomniejszeń 1–3 (§ 3 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia).

W kolumnie "wartość" należy wpisać kwotę pomniejszeń funduszy bazowych obliczonych wskazaną metodą.

ZAŁĄCZNIK Nr  2 

WZÓR LISTY PODMIOTÓW WCHODZĄCYCH W SKŁAD KONGLOMERATU FINANSOWEGO

.................................... ....................

(nazwa podmiotu wiodącego) (data)

Lista podmiotów wchodzących w skład konglomeratu finansowego

Lp. Nazwa podmiotu Klasa PKD
1
2
3
4
5
6
7
8
...

sporządził: ....................zatwierdził: ....................

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024