Programy regionalne i projekty lokalne.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 24 sierpnia 2007 r.
w sprawie programów regionalnych i projektów lokalnych

Na podstawie art. 66 ust. 5 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa tryb przygotowywania programów regionalnych, zwanych dalej "programami", i projektów lokalnych, zwanych dalej "projektami", oraz szczegółowe warunki, zakres i tryb wspierania realizacji programów ze środków Funduszu Pracy.
§  2.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
partnerzy - współrealizatorów projektów podejmowanych w ramach programów, w tym inne niż starosta organy, organizacje i podmioty zajmujące się problematyką rynku pracy w celu promocji zatrudnienia oraz aktywizacji bezrobotnych i poszukujących pracy, a także samorządy gmin i pracodawców;
2)
środki finansowe partnerów - środki własne partnerów przeznaczone na współfinansowanie projektów, z wyłączeniem środków uzyskanych z Funduszu Pracy;
3)
wskaźniki realizacji programów, projektów i zadań - dane liczbowe służące do oceny efektywności kosztowej i zatrudnieniowej programu, projektu lub zadania, ustalane odpowiednio dla kosztu całkowitego programu, projektu lub zadania oraz dla kosztów ponoszonych z Funduszu Pracy, na które składają się:
a)
koszt całkowity programu, projektu lub zadania - łączna suma wydatków planowanych lub poniesionych na realizację programu, projektu lub zadania,
b)
koszt uczestnictwa - planowany lub poniesiony koszt całkowity programu, projektu lub zadania przeliczony na jednego uczestnika kończącego program lub projekt,
c)
koszt zatrudnienia - planowany lub poniesiony koszt całkowity programu, projektu lub zadania przeliczony na jednego uczestnika kończącego program lub projekt, który w jego wyniku uzyskał zatrudnienie na niesubsydiowanym miejscu pracy w ramach umowy o pracę, rozpoczął działalność gospodarczą lub stał się współzałożycielem podmiotu gospodarczego,
d)
wskaźnik zatrudnienia - planowany albo uzyskany udział procentowy osób zatrudnianych lub rozpoczynających działalność gospodarczą po zakończeniu programu lub projektu w liczbie wszystkich uczestników;
4)
zadanie - wyodrębnioną część projektu, dla której określa się termin, koszt i wskaźniki realizacji.
§  3.
1.
Marszałek województwa przygotowuje program przy pomocy wojewódzkiego urzędu pracy, który może w tym celu współpracować z samorządami powiatowymi.
2.
Program obejmuje co najmniej jedno z priorytetowych działań spośród wskazanych w Krajowym Planie Działań i przyjętych do realizacji w regionalnym planie działań na rzecz zatrudnienia, z wyłączeniem projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego, a także uwzględnia wyniki analizy regionalnego rynku pracy.
§  4.
1.
Marszałek województwa, w celu przygotowania programu, opracowuje założenia techniczne programu określające:
1)
nazwę i cel programu;
2)
priorytetowe kierunki polityki rynku pracy, zgodne z regionalnym planem działań na rzecz zatrudnienia, których realizację obejmie program, w tym problemy poziomu bezrobocia, dla których rozwiązania na obszarze całego województwa lub jego części poszukuje się propozycji projektowych;
3)
planowane wskaźniki realizacji programu;
4)
przewidywany termin opracowania programu.
2.
Przy opracowywaniu założeń technicznych programu marszałek województwa wykorzystuje badania, analizy i informacje, o których mowa w art. 64 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, zwanej dalej "ustawą", odnoszące się do wojewódzkiego rynku pracy i lokalnych rynków pracy, oraz opracowane przez siebie lub innych wykonawców dodatkowe badania i analizy dotyczące:
1)
przewidywanego wpływu realizacji programu na sytuację wojewódzkiego rynku pracy;
2)
warunków realizacji i wyników podobnych programów, projektów oraz zadań realizowanych wcześniej lub na innym terenie;
3)
popytu na kwalifikacje zawodowe na lokalnych rynkach pracy, ocen mobilności siły roboczej oraz innych elementów wpływających na koszt i jakość realizacji programu;
4)
czynników mogących wpłynąć negatywnie na efektywność programu.
3.
Założenia techniczne programu są przekazywane przez marszałka województwa starostom wraz z informacją o:
1)
kwocie, którą ze środków Funduszu Pracy przyznanych na finansowanie zadań w województwie, będących w dyspozycji samorządu województwa, przeznacza się na współfinansowanie programu, w tym wstępny plan podziału tej kwoty według problemów i poziomu bezrobocia;
2)
warunkach realizacji projektów, których spełnienie jest wymagane do uzyskania współfinansowania projektów ze środków Funduszu Pracy, o których mowa w pkt 1, w tym o preferowanej wysokości wskaźników realizacji programu oraz o preferowanym udziale środków finansowych partnerów;
3)
terminie opracowania i przedłożenia marszałkowi projektów.
4.
Starosta, po otrzymaniu założeń technicznych programu od marszałka województwa, zgłasza marszałkowi województwa propozycję udziału w programie, informując o zakresie projektu lub projektów, które ma zamiar opracować, w tym o zadaniach składających się na projekty.
5.
Marszałek województwa ocenia zgłoszone propozycje projektów w zakresie zgodności z przyjętymi założeniami technicznymi programu i zawiadamia starostów o przyjęciu ich propozycji lub proponuje modyfikacje w celu dostosowania do założeń technicznych programu.
§  5.
1.
Starosta, po otrzymaniu od marszałka województwa informacji o przyjęciu propozycji projektu, opracowuje założenia techniczne projektu określające:
1)
nazwę i cel projektu;
2)
proponowane zadania, które będą realizowane w ramach projektu;
3)
wskaźniki realizacji projektu.
2.
Założenia techniczne projektu starosta przekazuje partnerom z informacją o terminach zgłaszania udziału w realizacji zadań oraz opinii do założeń.
3.
Po uzyskaniu zgłoszeń i opinii, o których mowa w ust. 2, starosta opracowuje część realizacyjną projektu i określa:
1)
harmonogram realizacji projektu według zadań, z podaniem dla każdego zadania preliminarza wydatków z kwoty środków Funduszu Pracy ustalonej dla powiatu na podstawie algorytmu, o którym mowa w art. 109 ust. 2 ustawy, zwanych dalej "środkami Funduszu Pracy ustalonymi według algorytmu", środków finansowych partnerów oraz wskaźników realizacji projektu;
2)
zakresy odpowiedzialności partnerów za realizację zadań, metodę, częstotliwość i zakres badania postępów oraz podejmowane działania w przypadku zagrożeń osiągnięcia celów projektu, w szczególności mogących doprowadzić do przekroczenia terminów lub kosztów realizacji;
3)
procedury zamknięcia i rozliczenia projektu, uwzględniające:
a)
podmioty odpowiedzialne za rozliczenie poszczególnych zadań,
b)
zakres dokumentacji wymaganej do rozliczenia projektu i opis jej tworzenia oraz obiegu,
c)
analizę obejmującą poniesione koszty, poziom realizacji celu, wykonanie harmonogramu realizacji poszczególnych zadań.
4.
Opracowany projekt starosta przesyła marszałkowi województwa w terminie wskazanym zgodnie z § 4 ust. 3 pkt 3, deklarując jego finansowanie ze środków Funduszu Pracy ustalonych według algorytmu oraz ze środków finansowych partnerów, wraz z wnioskiem o współfinansowanie projektu ze środków Funduszu Pracy pozostających w dyspozycji samorządu województwa, o których mowa w § 4 ust. 3 pkt 1.
§  6.
1.
Marszałek województwa przygotowuje część realizacyjną programu, uwzględniając opracowane przez starostów projekty i zadania, a także określa:
1)
kwotę przeznaczaną na współfinansowanie projektu ze środków Funduszu Pracy pozostających w dyspozycji samorządu województwa;
2)
harmonogram realizacji programu według projektów, podając dla każdego projektu: nazwę starosty realizującego projekt, preliminarz wydatków na realizację projektu oraz planowane wskaźniki realizacji projektu i zadań;
3)
metodę, częstotliwość i zakres badania postępów realizacji oraz podejmowane działania w przypadkach zagrożeń osiągnięcia celów programu, w szczególności mogących doprowadzić do przekroczenia terminów lub kosztów realizacji;
4)
procedury zamknięcia programu, obejmujące:
a)
niezbędne analizy realizacji programu uwzględniające realizację harmonogramu, rzeczywiste koszty oraz poziom osiągnięcia planowanego celu mierzony wysokością uzyskanych wskaźników realizacji programu,
b)
popularyzację wyników i propozycje w zakresie wykorzystania doświadczeń nabytych w toku realizacji programu, projektów oraz zadań.
2.
Marszałek województwa, po zatwierdzeniu programu, występuje do ministra właściwego do spraw pracy, zwanego dalej "ministrem", o przyznanie samorządom powiatu uczestniczącym w realizacji programu środków Funduszu Pracy znajdujących się w dyspozycji samorządu województwa, o których mowa w § 4 ust. 3 pkt 1.
3.
Marszałek województwa, po uzyskaniu decyzji ministra, o której mowa w ust. 2, przekazuje program starostom.
4.
W przypadku, w którym planowany okres realizacji i finansowania programu wykracza poza rok budżetowy, program jest opracowywany w formie modułowej, zapewniającej niezależną realizację i odrębne finansowanie w poszczególnych latach.
§  7.
1.
Wsparcie finansowe realizacji programu ze środków Funduszu Pracy może być udzielone przez ministra, jeżeli program ma:
1)
szczególne znaczenie dla wojewódzkiego rynku pracy, spełnia warunki wskazane w art. 66 ust. 3 ustawy i został zatwierdzony przez marszałka województwa;
2)
zapewnione współfinansowanie ze środków Funduszu Pracy ustalonych według algorytmu i ze środków Funduszu Pracy będących w dyspozycji samorządu województwa oraz środków finansowych partnerów.
2.
Wsparcie finansowe, o którym mowa w ust. 1, jest, na wniosek marszałka województwa, udzielane ze środków rezerwy Funduszu Pracy będącej w dyspozycji ministra, zwanej dalej "rezerwą", na finansowanie w danym roku budżetowym wydatków określonych w art. 108 w ust. 1 pkt 8-14, 16-25, 41, 42 i 48 ustawy, a ponoszonych przez powiaty realizujące projekty w ramach programu.
§  8.
1.
Minister wyznacza termin składania wniosków o wsparcie finansowe programu z rezerwy przypadający nie później niż w okresie dwóch miesięcy od dnia określenia w roku budżetowym kwot środków Funduszu Pracy ustalanych według algorytmu; dwumiesięczny okres jest przeznaczony na opracowanie programów przez marszałków województw.
2.
Wniosek może dotyczyć jednego lub kilku programów planowanych do zrealizowania w województwie i zawiera:
1)
nazwę województwa i nazwę programu wraz z krótkim opisem celu programu;
2)
planowane wskaźniki realizacji programu i projektów;
3)
zestawienia danych dla każdego programu odrębnie, zawierające:
a)
nazwy powiatów realizujących program,
b)
nazwy projektów realizowanych przez powiaty,
c)
wysokość współfinansowania każdego z projektów ze środków Funduszu Pracy ustalonych według algorytmu oraz kwotę przeznaczoną na współfinansowanie projektów ze środków Funduszu Pracy pozostających w dyspozycji samorządu województwa, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 1,
d)
wnioskowaną kwotę wsparcia finansowego programu z rezerwy dla poszczególnych powiatów realizujących projekty w ramach programu.
3.
Do wniosku dołącza się program lub programy, których wniosek dotyczy.
§  9.
1.
Minister rozpatruje wnioski i udziela wsparcia finansowego, jeżeli planowane wskaźniki realizacji programu, o których mowa w § 8 ust. 2 pkt 2, wynoszą:
1)
koszt uczestnictwa, obliczony dla kosztów ponoszonych z Funduszu Pracy, nie wyższy niż kwota stanowiąca sześciokrotność zasiłku dla bezrobotnych, o którym mowa w art. 72 ust. 1 i 6 ustawy, obowiązująca w dniu złożenia wniosku o wsparcie finansowe programu z rezerwy;
2)
koszt zatrudnienia, obliczony dla kosztów ponoszonych z Funduszu Pracy, nie wyższy niż kwota stanowiąca dziewięciokrotność - w przypadku uczestników będących bezrobotnymi krócej niż rok i dwunastokrotność - w przypadku pozostałych uczestników, zasiłku dla bezrobotnych, o którym mowa w art. 72 ust. 1 i 6 ustawy, obowiązująca w dniu złożenia wniosku o wsparcie finansowe programu z rezerwy;
3)
wskaźnik zatrudnienia nie niższy niż 67 % średnio dla programu.
2.
Minister informuje marszałka województwa o kwocie środków Funduszu Pracy przyznanych z rezerwy, z podaniem kwot dla poszczególnych samorządów powiatów.
§  10.
Środki Funduszu Pracy przyznane z rezerwy przez ministra na wsparcie finansowe programu nie mogą być bez jego zgody przeznaczane na finansowanie innych programów i projektów.
§  11.
1.
Marszałek województwa przekazuje ministrowi kopie analiz, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 4 lit. a, w terminie dwóch miesięcy od dnia zakończenia programu wspieranego przez ministra.
2.
Minister, po otrzymaniu analiz, opracowuje informację o przebiegu realizacji i wynikach programów regionalnych i publikuje ją na stronach internetowych urzędu obsługującego ministra.
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 64, poz. 565, Nr 94, poz. 788 i Nr 164, poz. 1366, z 2006 r. Nr 94, poz. 651, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 144, poz. 1043, Nr 149, poz. 1074, Nr 158, poz. 1121 i Nr 217, poz. 1588 oraz z 2007 r. Nr 89, poz. 589, Nr 115, poz. 791 i 793 i Nr 120, poz. 818.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024