Wsparcie finansowe udzielane przez Krajowy Fundusz Kapitałowy.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI 1
z dnia 15 czerwca 2007 r.
w sprawie wsparcia finansowego udzielanego przez Krajowy Fundusz Kapitałowy 2

Na podstawie art. 14 ust. 2 ustawy z dnia 4 marca 2005 r. o Krajowym Funduszu Kapitałowym (Dz. U. z 2015 r. poz. 562 i 1308) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki udzielania, tryb przekazywania oraz sposób rozliczania i zwrotu wsparcia finansowego udzielanego przez Krajowy Fundusz Kapitałowy, zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych) (Dz. Urz. UE L 214 z 09.08.2008, str. 3) 3 , zwanego dalej "rozporządzeniem Komisji (WE) nr 800/2008".
§  2.
1.
Warunkiem udzielania wsparcia finansowego przez Krajowy Fundusz Kapitałowy jest zobowiązanie się funduszu kapitałowego do dokonywania inwestycji:
1)
polegających na obejmowaniu nowych udziałów lub emisji nowych akcji, uczestnictwie w spółkach osobowych lub innych jednostkach nieposiadających osobowości prawnej, a także obejmowaniu instrumentów dłużnych przedsiębiorców, w których fundusz objął akcje lub udziały lub podjął się uczestnictwa i udzielaniu im pożyczek, z tym że obejmowane akcje nie są przedmiotem oferty publicznej ani nie są akcjami spółki publicznej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1382 oraz z 2015 r. poz. 978 i 1260);
2)
w formie wkładów pieniężnych;
3)
w okresie 10 lat od dnia podpisania umowy o udzielenie wsparcia finansowego, przy czym okres ten może być wydłużony o 2 lata, jeżeli przemawiają za tym względy ekonomiczne, w tym w szczególności związane z zapewnieniem możliwości zyskownego zakończenia inwestycji;
4)
w przedsiębiorców, którzy realizują fazę badań lub rozwoju produktu lub usługi lub wprowadzają produkt lub usługę na rynek po raz pierwszy, lub rozszerzają działalność, rozwijają rynek produktu lub usługi, lub zwiększają swoje moce produkcyjne lub usługowe;
5)
ze szczególnym uwzględnieniem wspierania inwestycji w technologie innowacyjne i przedsiębiorców o dużym potencjale rozwoju;
6)
kierując się przy wyborze projektów inwestycyjnych kryteriami ekonomicznymi po przeprowadzeniu analizy opłacalności i ryzyka inwestycji, w tym w szczególności wpływu na środowisko, w oparciu o rzetelnie sporządzony biznes plan zawierający szczegółową analizę produktu lub usługi oraz projekcje sprzedaży i zysków;
7)
przestrzegając zasad ograniczania ryzyka inwestycyjnego, działając zgodnie z najlepszą wiedzą i dobrymi praktykami w zarządzaniu funduszem kapitałowym;
8)
za pośrednictwem osób zarządzających funduszem kapitałowym lub podmiotu zarządzającego funduszem kapitałowym wynagradzanego w sposób motywujący do osiągnięcia celu inwestycyjnego poprzez powiązanie tego wynagrodzenia z wynikami osiąganymi przez fundusz;
9)
w przedsiębiorcę, który zobowiąże się do ograniczenia o 20% maksymalnych pułapów lub maksymalnych kwot kwalifikowanych przysługującej mu pomocy publicznej, innej niż przyznawana na podstawie niniejszego rozporządzenia, przez okres trzech lat od dnia, w którym po raz pierwszy otrzymał środki od funduszu kapitałowego; zobowiązanie to nie dotyczy pomocy publicznej udzielanej na podstawie wspólnotowych zasad ramowych dotyczących pomocy państwa na badania i rozwój 4 lub innych zastępujących je zasad ramowych lub rozporządzenia o wyłączeniu grupowym w tej dziedzinie;
10)
po ich zaopiniowaniu przez komitet powołany przez inwestorów funduszu kapitałowego na podstawie umowy lub statutu.
2.
Instrumenty dłużne przedsiębiorcy obejmowane przez fundusz kapitałowy lub pożyczki udzielane przez fundusz kapitałowy przedsiębiorcy nie mogą być oprocentowane poniżej stopy referencyjnej, ustalonej na dzień objęcia instrumentów dłużnych lub zawarcia umowy pożyczki, według metody ustalonej przez Komisję Europejską. 5
3.
(uchylony).
4.
Łączna wartość środków funduszy kapitałowych korzystających ze wsparcia finansowego ze środków publicznych w ramach działań realizowanych z wykorzystaniem kapitału podwyższonego ryzyka zaangażowanych w tego samego przedsiębiorcę oraz przedsiębiorstwa z nim powiązane w rozumieniu art. 3 ust. 3 załącznika I do ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych 6 nie może przekroczyć, stanowiącej równowartość w złotych polskich, kwoty 3 000 000 euro, a wartość środków przekazanych przedsiębiorcy w ciągu 12 miesięcy kwoty 1 500 000 euro, według średniego kursu ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w dniu podpisania umowy inwestycyjnej z przedsiębiorcą.
5.
Łączna wartość środków funduszu kapitałowego zaangażowanych w przedsiębiorcę oraz przedsiębiorstwa z nim powiązane w rozumieniu art. 3 ust. 3 załącznika I do ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych 7 nie może przekroczyć 20% łącznej wysokości zadeklarowanych wpłat do tego funduszu kapitałowego.
6.
Wartość objętych przez fundusz kapitałowy instrumentów dłużnych przedsiębiorcy i udzielonych przedsiębiorcy pożyczek nie może przekroczyć 30% wszystkich środków finansowych otrzymanych przez tego przedsiębiorcę od tego funduszu kapitałowego.
7.
Łączna wartość kosztów zarządzania funduszem kapitałowym, w tym wartość kosztów przygotowania inwestycji i monitorowania portfela inwestycji, nie może przekroczyć średniorocznie 5% wpłat do funduszu kapitałowego.
§  3.
1.
Wsparcie finansowe nie może być udzielone funduszom kapitałowym inwestującym w przedsiębiorców:
1)
przeznaczających środki otrzymane z funduszu kapitałowego na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie:
a)
faktoringu i leasingu,
b)
dzierżawy lub najmu aktywów,
c)
usług prawnych,
d)
usług księgowych,
e)
związanym z wywozem do państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw trzecich, jeżeli pomoc ta jest bezpośrednio związana z ilością wywożonych produktów, z tworzeniem i funkcjonowaniem sieci dystrybucyjnej lub z innymi wydatkami bieżącymi związanymi z prowadzeniem działalności wywozowej;
2)
prowadzących działalność gospodarczą w zakresie:
a)
produkcji żelaza i stali,
b)
górnictwa węgla 8 ,
c)
budownictwa okrętowego 9 ,
d)
rybołówstwa i akwakultury, objętych rozporządzeniem Rady (WE) nr 104/2000 (Dz. Urz. L 17 z 21.01.2000) 10 ,
e)
produkcji podstawowej produktów rolnych, o której mowa w art. 1 ust. 3 lit. b rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 11 ,
f)
przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych w przypadkach określonych w art. 1 ust. 3 lit. c rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 12 ;
3)
którzy spełniają warunki określone dla zagrożonego przedsiębiorstwa, o których mowa w art. 1 ust. 7 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 13 ;
4)
na których ciąży obowiązek zwrotu pomocy, wynikający z decyzji Komisji Europejskiej uznającej pomoc za niezgodną z prawem oraz z rynkiem wewnętrznym.
2.
Wsparcie finansowe nie może być udzielone funduszom kapitałowym, które w planie marketingowym i informacjach o zamierzonych inwestycjach funduszu kapitałowego, o których mowa w art. 12 ust. 6 pkt 10 ustawy z dnia 4 marca 2005 r. o Krajowym Funduszu Kapitałowym, zwanej dalej "ustawą", uzależnią dokonywanie inwestycji w przedsiębiorców wyłącznie od:
1)
(uchylony);
2)
pierwszeństwa wykorzystania przez przedsiębiorców produktów krajowych.
§  4.
1.
Kosztami kwalifikującymi się do objęcia wsparciem w formie bezzwrotnych świadczeń na sfinansowanie części kosztów poniesionych przez fundusz kapitałowy lub podmiot zarządzający funduszem kapitałowym na przygotowanie inwestycji i monitorowanie portfela inwestycji są koszty, które:
1)
zostały poniesione przez fundusz kapitałowy lub podmiot zarządzający funduszem kapitałowym w okresie obowiązywania umowy o udzielenie wsparcia finansowego, o której mowa w art. 13 ustawy;
2)
dotyczą przedsiębiorcy, z którym fundusz kapitałowy zawarł umowę inwestycyjną.
2.
Za okres przygotowania inwestycji przyjmuje się okres do dnia zawarcia przez fundusz kapitałowy umowy inwestycyjnej.
3.
Do kosztów niezbędnych do przygotowania inwestycji zalicza się:
1)
wynagrodzenia osób zatrudnionych bezpośrednio przy przygotowaniu inwestycji lub współpracujących bezpośrednio przy przygotowaniu inwestycji na podstawie umów cywilnoprawnych zawartych z funduszem kapitałowym lub podmiotem zarządzającym funduszem kapitałowym lub zajmujących się bezpośrednio przygotowaniem inwestycji na podstawie powołania do organu zarządzającego funduszu kapitałowego lub organu zarządzającego podmiotu zarządzającego funduszem kapitałowym lub na podstawie innego stosunku prawnego, będącego podstawą do otrzymania wynagrodzenia przez osoby bezpośrednio realizujące zadania przy przygotowaniu inwestycji, wraz ze składkami na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne i inne obowiązkowe składki naliczane od wynagrodzenia;
2)
koszty podróży służbowych osób, o których mowa w pkt 1, wynikające z obowiązków związanych z przygotowaniem inwestycji, według stawek określonych w przepisach o wysokości oraz warunkach ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowych;
3)
koszty usług prawnych, notarialnych, badań sprawozdań finansowych, sporządzania biznesplanów, ekspertyz technicznych, ocen wpływu na środowisko oraz innych usług bezpośrednio związanych z przygotowaniem inwestycji, nabywanych przez fundusz kapitałowy lub podmiot zarządzający funduszem kapitałowym.
4.
Do kosztów niezbędnych do monitorowania portfela inwestycji zalicza się:
1)
koszty podróży służbowych osób reprezentujących fundusz kapitałowy w statutowych organach przedsiębiorcy, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, oraz uczestniczących w walnym zgromadzeniu akcjonariuszy lub zgromadzeniu wspólników tego przedsiębiorcy, ponoszone w związku z udziałem w pracach tych organów, według stawek określonych w przepisach o wysokości oraz warunkach ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowych;
2)
koszty usług prawnych, notarialnych, badań sprawozdań finansowych, sporządzania biznesplanów, ekspertyz technicznych, ocen wpływu na środowisko oraz innych usług bezpośrednio związanych z monitorowaniem portfela inwestycji, nabywanych przez fundusz kapitałowy lub podmiot zarządzający funduszem kapitałowym.
5.
Do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem nie zalicza się:
1)
wydatków dokonanych z naruszeniem art. 22 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 584, z późn. zm.);
2)
wydatków poniesionych przez fundusz kapitałowy, a zapłaconych przez przedsiębiorcę, w którym fundusz dokonał inwestycji;
3)
wartości naliczonego podatku od towarów i usług.
§  5.
1.
Przekazanie przez Krajowy Fundusz Kapitałowy wsparcia finansowego w formach, o których mowa w art. 11 ust. 1 pkt 1-4 ustawy, może nastąpić nie wcześniej niż w dniu zrealizowania wpłat do funduszu kapitałowego przez inwestorów funduszu kapitałowego.
2.
Wsparcie finansowe w formie bezzwrotnych świadczeń, o którym mowa w art. 11 ust. 1 pkt 5 ustawy, jest przekazywane funduszowi kapitałowemu w oparciu o poniesione i udokumentowane koszty kwalifikujące się do objęcia wsparciem finansowym, o których mowa w § 4.
§  6.
Przez zakończenie inwestycji funduszu kapitałowego rozumie się dzień ostatniego zaksięgowania na koncie tego funduszu środków pochodzących ze spłaty, sprzedaży oraz umorzenia wszystkich lub części instrumentów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, zwanych dalej "środkami pochodzącymi z zakończenia inwestycji".
§  7.
1.
Wsparcie finansowe udzielone funduszowi kapitałowemu przez Krajowy Fundusz Kapitałowy w formach określonych w art. 11 ust. 1 pkt 1-3 ustawy oraz wpłaty do funduszu kapitałowego dokonane przez inwestorów funduszu kapitałowego rozlicza się poprzez wypłatę środków pochodzących z zakończenia inwestycji:
1)
w pierwszej kolejności inwestorom funduszu kapitałowego, aż do momentu otrzymania kwot równych dokonanym wpłatom;
2)
w drugiej kolejności Krajowemu Funduszowi Kapitałowemu, aż do momentu otrzymania kwoty równej udzielonemu wsparciu finansowemu;
3)
w trzeciej kolejności inwestorom funduszu kapitałowego, aż do momentu otrzymania stopy zwrotu w wysokości wskazanej w umowie o udzielenie wsparcia finansowego;
4)
w czwartej kolejności Krajowemu Funduszowi Kapitałowemu, aż do momentu otrzymania stopy zwrotu, określonej w umowie o udzielenie wsparcia finansowego.
2.
Środki, które pozostaną po dokonaniu rozliczenia, o którym mowa w ust. 1, są dzielone pomiędzy osoby lub podmiot zarządzający funduszem, inwestorów funduszu i Krajowy Fundusz Kapitałowy, zgodnie z umową o udzielenie wsparcia finansowego.
§  8.
Wsparcie finansowe udzielone funduszowi kapitałowemu przez Krajowy Fundusz Kapitałowy w formie określonej w art. 11 ust. 1 pkt 4 ustawy rozlicza się poprzez wypłatę środków pochodzących z zakończenia inwestycji funduszu kapitałowego w pierwszej kolejności Krajowemu Funduszowi Kapitałowemu do wysokości udzielonego wsparcia finansowego oraz do momentu otrzymania stopy zwrotu określonej w umowie o udzielenie wsparcia finansowego, a następnie odpowiednio według zasad określonych w § 7.
§  9.
Kwoty środków, o których mowa w art. 11 ust. 4 ustawy, podlegają zwrotowi do Krajowego Funduszu Kapitałowego w terminie 30 dni od daty stwierdzenia przez Krajowy Fundusz Kapitałowy, że zostały wykorzystane przez fundusz kapitałowy w sposób niezgodny z przeznaczeniem określonym w umowie o udzielenie wsparcia finansowego wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, naliczonymi od dnia przekazania środków funduszowi kapitałowemu.
§  9a.
Krajowy Fundusz Kapitałowy może udzielać wsparcia finansowego do dnia 31 grudnia 2014 r.
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Gospodarki kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki (Dz.U.2014.1252).
2 Niniejsze rozporządzenie zostało notyfikowane Komisji Europejskiej w dniu 11 stycznia 2007 r. pod numerem N 26/2007 - Polska, zgodnie z art. 20 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz.U.2007.59.404).
3 Uchylone z dniem 1 lipca 2014 r. na podstawie art. 57 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1).
4 Zasady ramowe stosowane przez Wspólnotę wobec pomocy publicznej na rzecz badań i rozwoju (Dz. Urz. UE C 45 z 17.02.1996, str. 5).
5 Metoda ta określana jest w komunikacie Komisji w sprawie zmiany metody ustalania stóp referencyjnych i dyskontowych (Dz. Urz. UE C 14 z 19.01.2008, str. 6).
6 Uchylone z dniem 1 lipca 2014 r. na podstawie art. 57 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1).
7 Uchylone z dniem 1 lipca 2014 r. na podstawie art. 57 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1).
8 W rozumieniu rozporządzenia Komisji (WE) nr 1407/2002 z dnia 23 lipca 2002 r. w sprawie pomocy państwa dla przemysłu węglowego (Dz. Urz. WE L 205 z 02.08.2002, str. 1), które zgodnie z art. 14 ust. 3 tego rozporządzenia było stosowane do dnia 31 grudnia 2010 r.
9 W rozumieniu Zasad ramowych dotyczących pomocy publicznej dla przemysłu stoczniowego (Dz. Urz. WE C 317 z 30.12.2003), które wygasły z dniem 31 grudnia 2011 r. i zostały zastąpione przez Zasady Ramowe dotyczące pomocy państwa dla przemysłu stoczniowego (Dz. Urz. UE C 364 z 14.12.2011), które obowiązywały do dnia 31 grudnia 2013 r., a następnie zostały przedłużone do dnia 30 czerwca 2014 r. na mocy Komunikatu dotyczącego przedłużenia okresu obowiązywania "Zasad ramowych dotyczących pomocy państwa dla przemysłu stoczniowego" (Dz. Urz. UE C 357 z 06.12.2013).
10 Utraciło moc z dniem 1 stycznia 2014 r. na podstawie art. 46 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1379/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury, zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1184/2006 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 104/2000 (Dz. Urz. L 354 z 28.12.2013, str. 1); odesłania do uchylonego rozporządzenia odczytuje się jako odesłania do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1379/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. zgodnie z tabelą korelacji zawartą w załączniku IV do tego rozporządzenia.
11 Uchylone z dniem 1 lipca 2014 r. na podstawie art. 57 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1).
12 Uchylone z dniem 1 lipca 2014 r. na podstawie art. 57 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1).
13 Uchylone z dniem 1 lipca 2014 r. na podstawie art. 57 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024