Warunki, jakim powinien odpowiadać plan zdrowotny dla służb mundurowych, oraz zakres danych niezbędnych do przygotowania tego planu.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA 1
z dnia 20 sierpnia 2004 r.
w sprawie warunków, jakim powinien odpowiadać plan zdrowotny dla służb mundurowych, oraz zakresu danych niezbędnych do przygotowania tego planu

Na podstawie art. 103 ust. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2003 r. o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz. U. Nr 45, poz. 391, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Plan zdrowotny dla służb mundurowych, zwany dalej "planem", określa potrzeby zdrowotne oraz warunki należytego zabezpieczenia tych potrzeb dla następujących grup osób:
1)
ubezpieczonych wymienionych w art. 9 ust. 1 pkt 2, 3-12 ustawy z dnia 23 stycznia 2003 r. o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia, zwanych dalej "ubezpieczonymi";
2)
członków rodzin ubezpieczonych, zwanych dalej "członkami rodzin".
2.
Plan uwzględnia wpływ specyfiki zadań wykonywanych przez ubezpieczonych, zwanej dalej "specyfiką zadań", na:
1)
wzrost ryzyka zdrowotnego dla określonych grup ubezpieczonych;
2)
sposoby realizacji świadczeń zdrowotnych.
3.
Plan jest opracowywany na podstawie danych dotyczących całego kraju, z wyjątkiem danych, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1.
4.
Lista zakładów opieki zdrowotnej, o których mowa w art. 102 ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2003 r. o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia, stanowi załącznik do planu.
§  2.
1.
Plan składa się z dwóch części:
1)
diagnostycznej;
2)
planistycznej.
2.
Część diagnostyczna zawiera charakterystykę sytuacji zdrowotnej ubezpieczonych i członków rodzin.
3.
Część planistyczna zawiera w szczególności:
1)
określenie potrzeb zdrowotnych ubezpieczonych i członków rodzin oraz warunków należytego zabezpieczenia tych potrzeb;
2)
priorytety ustalone wspólnie przez Ministra Obrony Narodowej, Ministra Sprawiedliwości i ministra właściwego do spraw wewnętrznych, w zakresie zabezpieczenia potrzeb zdrowotnych ubezpieczonych i członków rodzin;
3)
najważniejsze długoterminowe i krótkoterminowe cele zdrowotne oraz sposoby ich osiągania;
4)
opis sposobu realizacji świadczeń zdrowotnych wynikających ze specyfiki zadań;
5)
określenie planowanych zmian - dotyczących zakładów opieki zdrowotnej, o których mowa w art. 102 ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2003 r. o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia - mogących mieć wpływ na zakres, liczbę i strukturę świadczeń zdrowotnych dla ubezpieczonych i członków rodzin.
§  3.
1.
W charakterystyce sytuacji zdrowotnej ubezpieczonych i członków rodzin uwzględnia się w szczególności:
1)
strukturę według wieku i płci w podziale na województwa;
2)
stan zdrowia;
3)
czynniki ryzyka zdrowotnego, w tym czynniki fizyczne, chemiczne i biologiczne środowiska oraz warunki psychospołeczne;
4)
działania profilaktyczne.
2.
Przy określaniu stanu zdrowia uwzględnia się w szczególności dane dotyczące:
1)
głównych przyczyn zgonów zgodnie z 3-znakowym kodem międzynarodowej klasyfikacji ICD-10, zwanej dalej "ICD-10";
2)
liczby porad udzielonych w poradniach specjalistycznych;
3)
struktury hospitalizacji ogólnej i psychiatrycznej według przyczyn leczenia zgodnie z ICD-10;
4)
struktury leczenia uzdrowiskowego według profili leczniczych;
5)
występujących chorób zawodowych i schorzeń mających związek ze specyfiką zadań.
3.
Dane, o których mowa w ust. 2, dotyczą co najmniej okresu dwóch następujących po sobie lat poprzedzających o dwa lata rok, dla którego jest przygotowywany plan.
4.
W charakterystyce czynników ryzyka zdrowotnego wyodrębnia się grupę czynników istotnych ze względu na specyfikę zadań i określa ich wpływ na potrzeby zdrowotne ubezpieczonych; w szczególności należy uwzględnić wybrane czynniki ryzyka związane ze specyfiką zadań wymienione w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
5.
Działania profilaktyczne przedstawia się z uwzględnieniem w szczególności programów profilaktycznych ważnych ze względu na specyfikę problemów zdrowotnych ubezpieczonych i członków rodzin.
§  4.
1.
Plan określa na poziomie ogólnokrajowym potrzeby zdrowotne:
1)
wynikające ze specyfiki zadań;
2)
pozostałe.
2.
Ze względu na specyfikę zadań przy określaniu potrzeb zdrowotnych wyodrębnia się w szczególności świadczenia zdrowotne dla grup ubezpieczonych wymienionych w załączniku nr 2 do rozporządzenia, szczególnie narażonych na oddziaływanie czynników ryzyka.
3.
Zapotrzebowanie na świadczenia zdrowotne dla ubezpieczonych wynikające ze specyfiki zadań są określane zgodnie z wymaganiami określonymi w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
4.
Zapotrzebowanie na pozostałe świadczenia zdrowotne dla ubezpieczonych i członków rodzin są określane zgodnie z wymaganiami określonymi w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
5.
Plan określa zapotrzebowanie na świadczenia zdrowotne ubezpieczonych i członków rodzin z zakresu:
1)
podstawowej opieki zdrowotnej;
2)
ambulatoryjnej specjalistycznej opieki zdrowotnej;
3)
stomatologii;
4)
stacjonarnej opieki zdrowotnej;
5)
lecznictwa uzdrowiskowego;
6)
programów profilaktycznych;
7)
innych świadczeń zdrowotnych, zaplanowanych do realizacji w związku ze stwierdzonymi problemami zdrowotnymi ubezpieczonych i członków rodzin.
§  5.
1.
Cele zdrowotne, o których mowa w § 2 ust. 3 pkt 3, są przedstawiane według hierarchii wynikającej z przyjętych priorytetów, o których mowa w § 2 ust. 3 pkt 2.
2.
Proponowane sposoby osiągania celów zdrowotnych prezentowane są według następującego układu tabelarycznego:
Lp. Priorytet Cel długo-/krótkoterminowy Sposób osiągnięcia celu
§  6.
W planie uwzględnia się konieczność zapewnienia w szczególności:
1)
liczby i rodzaju świadczeniodawców gwarantujących odpowiednią dostępność, jakość i kompleksowość świadczeń zdrowotnych, w tym dla ubezpieczonych w warunkach skoszarowania;
2)
możliwych do zrealizowania form całodobowego zabezpieczenia świadczeń, także w czasie wykonywania czynności służbowych poza stałym miejscem pełnienia służby;
3)
w zakresie świadczeń podstawowej opieki zdrowotnej:
a)
świadczeń w jednostkach budżetowych, o których mowa w art. 50a ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408, z późn. zm. 3 ) wszystkim ubezpieczonym i członkom rodzin niezależnie od liczby zadeklarowanych podopiecznych na listach lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej tych jednostek oraz z możliwością odstępstwa, w uzasadnionych przypadkach, od wymogów stawianych lekarzom podstawowej opieki dotyczących specjalizacji lub długości stażu pracy w stosunku do lekarzy realizujących świadczenia zdrowotne,
b)
realizacji świadczeń, w razie potrzeby, także w domu chorego,
c)
realizacji świadczeń w dniu zgłoszenia w przypadku zachorowania ubezpieczonego i gdy wymaga tego stan jego zdrowia,
d)
dostępu do świadczeniodawcy w czasie nie dłuższym niż godzina dojazdu środkami transportu publicznego;
4)
w zakresie świadczeń stomatologicznych:
a)
realizacji świadczeń w dniu zgłoszenia, gdy wymaga tego stan zdrowia ubezpieczonego,
b)
dostępu do świadczeniodawcy w czasie nie dłuższym niż godzina dojazdu środkami transportu publicznego;
5)
w zakresie świadczeń opieki ambulatoryjnej i stacjonarnej - ciągłości leczenia, a w przypadku leczenia przebytych urazów nabytych przez ubezpieczonego w trakcie pełnienia obowiązków służbowych zapewnienia także ciągłości rehabilitacji leczniczej oraz leczenia uzdrowiskowego;
6)
w zakresie programów terapeutycznych dotyczących w szczególności przezwyciężania skutków urazów psychicznych związanych ze specyfiką zadań - niezwłocznego dostępu ubezpieczonych do świadczeń uwzględnionych w tych programach;
7)
w zakresie profilaktycznych programów zdrowotnych dotyczących schorzeń wynikających ze specyfiki zadań - dostępu ubezpieczonych do świadczeń uwzględnionych w tych programach;
8)
w przypadku narażenia na działanie patogenów biologicznych, w tym zakażeń HIV - niezwłocznego wdrożenia postępowania lub objęcia programami zdrowotnymi ubezpieczonych.
§  7.
Plan jest przygotowywany w wersji papierowej i elektronicznej.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WYBRANE CZYNNIKI RYZYKA ZWIĄZANE ZE SPECYFIKĄ ZADAŃ

1 substancje toksyczne i rakotwórcze
2 wysokie lub niskie temperatury
3 zmniejszone lub podwyższone ciśnienie baryczne
4 prąd elektryczny
5 pola elektromagnetyczne
6 mikrofale
7 hałas
8 wibracje
9 promieniowanie jonizujące
10 zanieczyszczenie powietrza środkami chemicznymi i pyłami przemysłowymi
11 gazy i dymy pożarowe
12 zmienne warunki atmosferyczne
13 zakaźne czynniki biologiczne
14 przeciążenia fizyczne
15 narażenie na urazy fizyczne
16 stres

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WYBRANE GRUPY UBEZPIECZONYCH WYODRĘBNIONE ZE WZGLĘDU NA SPECYFIKĘ ZADAŃ

1 Funkcjonariusze i żołnierze jednostek antyterrorystycznych
2 Funkcjonariusze Policji i żołnierze Żandarmerii Wojskowej pionu ruchu drogowego
3 Funkcjonariusze Policji i żołnierze Żandarmerii Wojskowej pionu prewencji
4 Personel latający wszystkich formacji oraz żołnierze i funkcjonariusze jednostek powietrzno-desantowych
5 Technicy kryminalistyki wszystkich formacji
6 Strażacy Państwowej Straży Pożarnej - członkowie grup poszukiwawczo-ratowniczych
7 Strażacy Państwowej Straży Pożarnej - członkowie jednostek ratowniczo-gaśniczych
8 Nurkowie i płetwonurkowie wszystkich formacji
9 Funkcjonariusze Straży Granicznej pełniący służbę w Granicznych Punktach Kontrolnych i w Strażnicach oraz inni funkcjonariusze pionu dochodzeniowo-śledczego realizujący bezpośrednio zadania Straży Granicznej
10 Funkcjonariusze ochrony w Służbie Więziennej pełniący służbę w działach: ochrony, penitencjarnym oraz służby zdrowia zakładów karnych i aresztów śledczych
11 Funkcjonariusze i żołnierze pełniący służbę na jednostkach pływających
12 Żołnierze pełniący służbę w oddziałach specjalnych
13 Żołnierze pełniący służbę na ciężkim sprzęcie, a w szczególności czołgach i samobieżnych działach
14 Żołnierze pełniący służbę w wojskach rakietowych
15 Żołnierze pełniący służbę przy obsłudze urządzeń radiowych i radiolokacyjnych
16 Żołnierze, funkcjonariusze Policji, Straży Granicznej oraz Państwowej Straży Pożarnej po powrocie z misji poza granicami kraju, którzy pełnili służbę w trudnych warunkach klimatycznych
17 Żołnierze, funkcjonariusze Policji, Straży Granicznej oraz Państwowej Straży Pożarnej po powrocie z misji poza granicami kraju, którzy pełnili służbę w rejonach objętych działaniami zbrojnymi

ZAŁĄCZNIK Nr  3

ZAPOTRZEBOWANIE NA ŚWIADCZENIA ZDROWOTNE DLA UBEZPIECZONYCH WYNIKAJĄCE ZE SPECYFIKI ZADAŃ

1. Przy określaniu zapotrzebowania na świadczenia zdrowotne wynikające ze specyfiki zadań uwzględnia się w szczególności następujące grupy chorób:
Lp. Grupy chorób według ICD-10
1 Zaburzenia wydzielania wewnętrznego, stanu odżywienia i przemiany metabolicznej E00-E90
2 Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania F00-F99
3 Choroby układu nerwowego G00-G99
4 Choroby układu krążenia I00-I99
5 Choroby układu oddechowego J00-J99
6 Choroby układu trawiennego K29-K31
7 Choroby układu kostno-stawowego, mięśniowego i tkanki łącznej M00-M-99
8 Urazy, zatrucia i inne określone skutki działania czynników zewnętrznych S00-T98
9 Zewnętrzne przyczyny zachorowania i zgonów V01-Y98

2. Uwzględnienie w planie każdej innej kategorii chorób, poza wymienionymi w ust. 1, wymaga wykazania, że dodana kategoria chorób wynika ze specyfiki zadań.

3. Liczbę ubezpieczonych przyjmuje się według ostatnich dostępnych danych na dzień 31 grudnia.

4. Nazwy i kody poradni oraz oddziałów wpisuje się zgodnie z nazwą i 4-znakowym kodem według załącznika do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 27 marca 2000 r. w sprawie systemu resortowych kodów identyfikacyjnych dla zakładów opieki zdrowotnej oraz szczegółowych zasad ich nadawania (Dz. U. Nr 30, poz. 379 oraz z 2002 r. Nr 223, poz. 1880).

5. Plan zaspokojenia potrzeb zdrowotnych w zakresie:

1) specjalistycznej ambulatoryjnej opieki zdrowotnej należy przedstawić według następującego układu tabelarycznego:

Lp. Grupy chorób według ICD-10 Kody i nazwy poradni Liczba jednostek rozliczeniowych

2) stacjonarnej opieki zdrowotnej należy przedstawić według następującego układu tabelarycznego:

Lp. Grupy chorób według ICD-10 Kody i nazwy oddziałów Liczba jednostek rozliczeniowych

3) leczenia uzdrowiskowego należy przedstawić według następującego układu tabelarycznego:

Lp. Grupy chorób według ICD-10 Profile lecznicze Liczba jednostek rozliczeniowych

4) realizacji programów profilaktycznych należy przedstawić według następującego układu tabelarycznego:

Lp. Nazwa programu Adresaci programu Opis zakładanych celów Przewidywana liczba ubezpieczonych objętych programem

5) innych świadczeń zdrowotnych wynikających ze specyfiki zadań - należy przedstawić w układzie tabelarycznym wynikającym z charakteru tych świadczeń.

6. Plan zaspokojenia potrzeb zdrowotnych w poszczególnych zakresach świadczeń powinien wskazywać, jeżeli istnieje taka konieczność, dodatkowe wymagania związane ze specyfiką zadań, które powinni spełniać świadczeniodawcy realizujący dane świadczenie.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

ZAPOTRZEBOWANIE NA POZOSTAŁE ŚWIADCZENIA ZDROWOTNE DLA UBEZPIECZONYCH I CZŁONKÓW RODZIN

1. Liczbę ubezpieczonych i członków rodzin przyjmuje się według ostatnich dostępnych danych na dzień 31 grudnia.

2. Nazwy i kody poradni oraz oddziałów należy wpisywać zgodnie z nazwą i 4-znakowym kodem według załącznika do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 27 marca 2000 r. w sprawie systemu resortowych kodów identyfikacyjnych dla zakładów opieki zdrowotnej oraz szczegółowych zasad ich nadawania.

3. Plan zaspokojenia potrzeb zdrowotnych w zakresie:

1) stomatologii określa się na podstawie wskaźnika zabezpieczenia świadczeń zdrowotnych na 10 tys. ubezpieczonych i członków rodzin, według następującego układu tabelarycznego:

Świadczeniodawca

(co najmniej jeden)

Liczba osób

objętych opieką zdrowotną

Lekarz dentysta 3,0 tys. (±10 %)

Plan zaspokojenia potrzeb zdrowotnych w zakresie stomatologii należy przedstawić według następującego układu tabelarycznego:

Minimalna liczba etatów przeliczeniowych
Lekarze dentyści

2) specjalistycznej ambulatoryjnej opieki zdrowotnej określa się na podstawie wskaźników wyrażonych liczbą porad na 10 tys. ubezpieczonych i członków rodzin w poszczególnych poradniach.

Plan zaspokojenia potrzeb zdrowotnych w zakresie specjalistycznej ambulatoryjnej opieki zdrowotnej należy przedstawić według następującego układu tabelarycznego:

Lp. Kod i nazwa poradni Liczba świadczeń na 10 tys.

ubezpieczonych i członków rodzin

3) stacjonarnej opieki zdrowotnej określa się na podstawie wskaźników, wyrażonych liczbą łóżek na 10 tys. ubezpieczonych i członków rodzin w poszczególnych oddziałach.

Plan zaspokojenia potrzeb zdrowotnych w zakresie stacjonarnej opieki zdrowotnej należy przedstawić według następującego układu tabelarycznego:

Lp. Kod i nazwa oddziałów Liczba łóżek na 10 tys.

ubezpieczonych i członków rodzin

4) leczenia uzdrowiskowego określa się na podstawie wskaźników wyrażonych liczbą jednostek rozliczeniowych na 10 tys. ubezpieczonych i członków rodzin według profili leczniczych.

Plan zaspokojenia potrzeb zdrowotnych w zakresie leczenia uzdrowiskowego należy przedstawić według następującego układu tabelarycznego:

Lp. Profile lecznicze Liczba jednostek rozliczeniowych

na 10 tys. ubezpieczonych i członków rodzin

5) realizacji programów profilaktycznych należy przedstawić w następującym układzie tabelarycznym:

Lp. Nazwa programu Adresaci programu Opis zakładanych celów Przewidywana liczba ubezpieczonych i członków rodzin objęta programem

6) innych świadczeń zdrowotnych należy przedstawić w układzie tabelarycznym wynikającym z charakteru tych świadczeń.

1 Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 134, poz. 1439).
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 73, poz. 660, Nr 96, poz. 874, Nr 122, poz. 1143, Nr 128, poz. 1176, Nr 135, poz. 1268, Nr 166, poz. 1609, Nr 190, poz. 1864, Nr 202, poz. 1956, Nr 210, poz. 2037, Nr 223, poz. 2217 i Nr 228, poz. 2255 oraz z 2004 r. Nr 5, poz. 37, Nr 19, poz. 177, Nr 64, poz. 593, Nr 93, poz. 892 i 896, Nr 96, poz. 959, Nr 99, poz. 1001, Nr 120, poz. 1252, Nr 121, poz. 1264, Nr 146, poz. 1546 i Nr 187, poz 1925.
3 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1992 r. Nr 63, poz. 315, z 1994 r. Nr 121, poz. 591, z 1995 r. Nr 138, poz. 682, z 1996 r. Nr 24, poz. 110, z 1997 r. Nr 104, poz. 661, Nr 121, poz. 769 i Nr 158, poz. 1041, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, Nr 117, poz. 756 i Nr 162, poz. 1115, z 1999 r. Nr 28, poz. 255 i 256 i Nr 84, poz. 935, z 2000 r. Nr 3, poz. 28, Nr 12, poz. 136, Nr 43, poz. 489, Nr 84, poz. 948, Nr 114, poz. 1193 i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 5, poz. 45, Nr 88, poz. 961, Nr 100, poz. 1083, Nr 111, poz. 1193, Nr 113, poz. 1207, Nr 126, poz. 1382, 1383 i 1384 i Nr 128, poz. 1407, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 oraz z 2003 r. Nr 45, poz. 391, Nr 124, poz. 1151 i 1152, Nr 171, poz. 1663, Nr 213, poz. 2081 i Nr 223, poz. 2215.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024