Szczegółowe wymagania, jakim powinien odpowiadać program ochrony środowiska przed hałasem.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA1)
z dnia 14 października 2002 r.
w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinien odpowiadać program ochrony środowiska przed hałasem.

Na podstawie art. 119 ust. 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2001 r. Nr 62, poz. 627 i Nr 115, poz. 1229 oraz z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 113, poz. 984 i Nr 153, poz. 1271) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Program ochrony środowiska przed hałasem, zwany dalej "programem", sporządza się w formie pisemnej.
§  2. 
Program, o którym mowa w § 1, składa się z następujących niezbędnych części:
1)
opisowej;
2)
wyszczególniającej ograniczenia i obowiązki wynikające z realizacji programu;
3)
uzasadnienia zakresu zagadnień.
§  3. 
Część opisowa, o której mowa w § 2 pkt 1, obejmuje:
1)
opis obszaru objętego zakresem programu;
2)
podanie naruszeń dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku wraz z podaniem zakresu naruszenia;
3)
wyszczególnienie podstawowych kierunków i zakresu działań niezbędnych do przywrócenia dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku;
4)
termin realizacji programu, w tym terminy realizacji poszczególnych zadań;
5)
koszty realizacji programu, w tym koszty realizacji poszczególnych zadań;
6)
źródła finansowania programu;
7)
wskazanie rodzajów informacji i dokumentów wykorzystanych do kontroli i dokumentowania realizacji programu.
§  4. 
Część wyszczególniająca ograniczenia i obowiązki wynikające z realizacji programu, o której mowa w § 2 pkt 2, podaje:
1)
organy administracji właściwe w sprawach:
a)
przekazywania organowi przyjmującemu program informacji o wydawanych decyzjach, których ustalenia zmierzają do osiągnięcia celów programu,
b)
wydawania aktów prawa miejscowego,
c)
monitorowania realizacji programu lub etapów programu;
2)
podmioty korzystające ze środowiska i ich obowiązki.
§  5. 
Uzasadnienie zakresu, o którym mowa w § 2 pkt 3, uwzględnia:
1)
dane i wnioski wynikające ze sporządzonych map akustycznych, w tym w szczególności odnoszące się do:
a)
charakterystyki obszaru objętego mapą akustyczną, w tym uwarunkowań wynikających z ustaleń planów zagospodarowania przestrzennego, ograniczeń związanych z występowaniem istniejących obszarów ograniczonego użytkowania, a także obszarów istniejących stref ochronnych,
b)
charakterystyki terenów objętych programem, w tym liczby mieszkańców, gęstości zaludnienia oraz zakresu przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku,
c)
charakterystyk techniczno-akustycznych źródeł hałasu mających negatywny wpływ na poziom hałasu w środowisku,
d)
trendów zmian stanu akustycznego,
e)
koncepcji działań zabezpieczających środowisko przed hałasem;
2)
ocenę realizacji poprzedniego programu dla programu opracowywanego kolejny raz, w tym:
a)
zestawienie zrealizowanych zadań w zakresie ochrony środowiska przed hałasem wraz z oceną ich skuteczności i analizą poniesionych kosztów,
b)
analizę niezrealizowanych części programu wraz z przyczynami braku realizacji;
3)
analizę materiałów, dokumentów i publikacji wykorzystanych do opracowania programu, w tym:
a)
polityk, strategii, planów lub programów, o których mowa w art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska,
b)
istniejących powiatowych lub gminnych programów ochrony środowiska,
c)
przepisów prawa, w tym prawa miejscowego, mających wpływ na stan akustyczny środowiska,
d)
pozwoleń na emitowanie hałasu do środowiska oraz innych dokumentów i materiałów wykonanych dla potrzeb postępowań administracyjnych prowadzonych w stosunku do podmiotów korzystających ze środowiska, których działalność ma negatywny wpływ na stan akustyczny środowiska,
e)
przepisów dotyczących emisji hałasu z instalacji i urządzeń, w tym pojazdów, których funkcjonowanie ma negatywny wpływ na stan akustyczny środowiska,
f)
nowych, dostępnych technik i technologii w zakresie ograniczania hałasu.
§  6. 
W programie określa się i ocenia następujące zagadnienia:
1)
powstającą emisję hałasu w związku z eksploatacją:
a)
instalacji,
b)
zakładów,
c)
urządzeń,
d)
dróg, linii kolejowych, linii tramwajowych, lotnisk oraz portów;
2)
powstający hałas w środowisku w związku z eksploatacją źródeł hałasu, o których mowa w pkt 1, przed i po realizacji zadań programu, z uwzględnieniem liczby mieszkańców na terenie objętym programem;
3)
efektywności ekologicznej i ekonomicznej zadań programu we wzajemnym ich powiązaniu.
§  7. 
1. 
Harmonogram realizacji poszczególnych zadań, o których mowa w § 3 pkt 4, ustala się, uwzględniając:
1)
przekroczenie progowego poziomu hałasu dla terenów zagrożonych hałasem;
2)
przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu na terenach przeznaczonych pod szpitale, domy opieki społecznej, obszary A ochrony uzdrowiskowej;
3)
przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu na terenach mieszkaniowych, z zastrzeżeniem ust. 2;
4)
przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu na pozostałych terenach, dla których ustala się dopuszczalny poziom hałasu.
2. 
Kolejność realizacji zadań programu na terenach mieszkaniowych, o których mowa w ust. 1 pkt 3, następuje z uwzględnieniem wskaźnika charakteryzującego wielkość przekroczenia dopuszczalnego poziomu hałasu i liczbę mieszkańców na terenie, ustalanego w sposób następujący:

M = 0,1 m (100,1ΔL - 1)

gdzie:

M - wartość wskaźnika,

ΔL - wielkość przekroczenia dopuszczalnego poziomu hałasu dB,

m - liczba mieszkańców na terenie o przekroczonym poziomie dopuszczalnym.

3. 
Kolejność realizacji zadań programu na terenach mieszkaniowych, o których mowa w ust. 1 pkt 3, ustala się, zaczynając od terenów o najwyższej wartości wskaźnika M do terenów o wartości wskaźnika M najniższej.
§  8. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______
1)
Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej - środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. z 2002 r. Nr 85, poz. 766).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2002.179.1498

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe wymagania, jakim powinien odpowiadać program ochrony środowiska przed hałasem.
Data aktu: 14/10/2002
Data ogłoszenia: 29/10/2002
Data wejścia w życie: 13/11/2002