zgodnie z załącznikiem nr 1, w wysokości 100.171.163 tys. zł.
zgodnie z załącznikiem nr 2, w wysokości 109.671.163 tys. zł.
roku 1996 ustala się na kwotę nie większą niż 9.500.000 tys. zł
(saldo kredytów i pożyczek zagranicznych) jest ujemne
i wynosi -1.993.848 tys. zł.
W 1996 r. Minister Finansów dokona spłaty krajowych zobowiązań długoterminowych Skarbu Państwa do łącznej kwoty 5.661.978 tys. zł, z tego z tytułu wykupu:
o terminie wykupu 2 marca 1996 r., w kwocie 300.000 tys. zł,
serii o terminach wykupu 2 czerwca 1996 r.,
2 września 1996 r., 2 grudnia 1996 r., do kwoty 2.700.000 tys. zł,
III, IV, V i VI, w kwocie 330.280 tys. zł,
o terminie wykupu 12 czerwca 1996 r., w kwocie 88.741 tys. zł,
o terminie wykupu 12 października 1996 r., w kwocie 179.422 tys. zł,
serii I i J, do kwoty 1.274.000 tys. zł,
budżetu państwa w Narodowym Banku Polskim,
powstałego w latach 1989-1991, w kwocie 122.000 tys. zł,
do kwoty 450.000 tys. zł,
na akcje i udziały, do kwoty 2.500 tys. zł,
do kwoty 35 tys. zł,
oraz
inwestycji infrastrukturalnych związanych
z budownictwem mieszkaniowym, do kwoty 215.000 tys. zł.
w ujęciu kasowym 398.912 tys. zł,
ujęciu kasowym 45.905 tys. zł.
Ustala się plany dochodów i wydatków państwowych funduszy celowych, wynikające z planów finansowych tych funduszy, zgodnie z załącznikiem nr 5.
Wykaz inwestycji centralnych realizowanych w 1996 r. zawiera załącznik nr 6.
z dnia 2 lipca 1994 r. o najmie lokali mieszkalnych
i dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. Nr 105, poz. 509
oraz z 1995 r. Nr 86, poz. 433 i Nr 133, poz. 654) 460.000 tys. zł,
mieszkaniowe 55.000 tys. zł,
oświatowych (z wyłączeniem przedszkoli),
ujęte w:
w dziale oświata i wychowanie 182.365 tys. zł,
różne rozliczenia 15.000 tys. zł,
pkt 2 lit. a) 107.938 tys. zł,
pkt 1, ujęte w rezerwach celowych 62.700 tys. zł,
technicznej, wspomagające realizację
Kontraktu Regionalnego dla Województwa
Katowickiego, ujęte w rezerwach celowych 10.000 tys. zł,
wojewodów 470 tys. zł.
w województwach: bialskopodlaskim, białostockim, chełmskim, krośnieńskim, lubelskim, łomżyńskim, olsztyńskim, ostrołęckim, przemyskim, siedleckim, suwalskim i zamojskim.
Ustala się ogólną kwotę dotacji przedmiotowych do wyrobów i usług w wysokości 788.486 tys. zł, z tego na dopłaty do:
w ramach przedpłat 34.000 tys. zł,
mlecznych 10.500 tys. zł,
w komunikacji krajowej 571.500 tys. zł,
krajowej komunikacji międzymiastowej zwykłej,
w tym dla komunikacji międzymiastowej
w aglomeracji katowickiej, organizowanej
(zlecanej) przez samorządy gmin
i związki komunalne 163.570 tys. zł,
szkolnych i akademickich 8.916 tys. zł.
Ustala się dotacje na dofinansowanie:
Ustala się kwotę dotacji na inwestycje realizowane przez przedsiębiorstwo państwowe "Polskie Koleje Państwowe", dotyczące linii kolejowych o państwowym znaczeniu, w wysokości 350.500 tys. zł.
Poręczenia i gwarancje spłaty kredytów bankowych ze środków budżetu państwa, udzielane na podstawie art. 23 ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. z 1993 r. Nr 72, poz. 344, z 1994 r. Nr 76, poz. 344, Nr 121, poz. 591, Nr 133, poz. 685 oraz z 1995 r. Nr 78, poz. 390, Nr 124, poz. 601 i Nr 132, poz. 640), mogą być udzielane w 1996 r. do łącznej wysokości 4.000.000 tys. zł, w tym poręczenia i gwarancje spłaty kredytów zagranicznych do wysokości 3.000.000 tys. zł.
Tworzy się ogólną rezerwę budżetową na wydatki nie przewidziane w wysokości 105.946 tys. zł.
Na dodatkowe podwyższenie wynagrodzeń, wraz z wydatkami pochodnymi od wynagrodzeń, od dnia 1 stycznia 1996 r. ustala się kwoty:
Wskaźnik waloryzacji emerytur i rent, o którym mowa w art. 171 ust. 1 ustawy z dnia 17 października 1991 r. o rewaloryzacji emerytur i rent, o zasadach ustalania emerytur i rent oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 104, poz. 450, z 1992 r. Nr 21, poz. 84, z 1993 r. Nr 127, poz. 583 i Nr 129, poz. 602, z 1994 r. Nr 84, poz. 385 oraz z 1995 r. Nr 4, poz. 17, Nr 95, poz. 473 i Nr 138, poz. 681), wynosi w 1996 r. - 115,2%.
Upoważnia się Ministra Finansów do refundacji Funduszowi Ubezpieczeń Społecznych kwoty odpowiadającej różnicy między składką na ubezpieczenie społeczne w wysokości powszechnie obowiązującej a składką na ubezpieczenie społeczne osób zatrudnionych bezpośrednio w produkcji rolnej w charakterze pracowników lub członków spółdzielni.
Kierunki prywatyzacji majątku państwowego określone są w załączniku nr 12.
Ustala się etaty Policji w liczbie 102.355.
Ustala się obowiązkową składkę na Fundusz Pracy w wysokości 3% podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne lub zaopatrzenie emerytalne od kwot wynoszących co najmniej połowę najniższego wynagrodzenia.
W budżecie Ministra Obrony Narodowej przeznacza się co najmniej kwotę 449.980 tys. zł na zakupy uzbrojenia, sprzętu, amunicji, badania i wdrożenia w krajowym przemyśle zbrojeniowym.
przeznacza się w 95% na pokrycie kosztów sprzedaży lub likwidacji oraz zakup nowego sprzętu, materiałów i sprzętu na odtworzenie rezerw i na poprawę warunków magazynowania rezerw, a w 5% przekazuje się do budżetu państwa.
Ze środków budżetu państwa zostanie przejściowo wykupiona, na zasadach określonych odrębnymi przepisami, część należności banków z tytułu odsetek od kredytów udzielonych na cele budownictwa mieszkaniowego w kwocie 1.223.108 tys. zł.
W 1996 r. nie stosuje się przepisu art. 34 ustawy z dnia 31 stycznia 1989 r. o Narodowym Banku Polskim (Dz. U. z 1992 r. Nr 72, poz. 360, z 1993 r. Nr 6, poz. 29 oraz z 1994 r. Nr 1, poz. 2, Nr 80, poz. 369, Nr 121, poz. 591 i Nr 136, poz. 703).
Narodowy Bank Polski w 1996 r. dokonuje wpłat z zysku do budżetu państwa za okresy miesięczne; ostateczne rozliczenie tych wpłat nastąpi w terminie określonym w art. 77 ustawy, o której mowa w art. 45.
Ustala się łączną kwotę wpłat gminom, o której mowa w art. 15a ust. 1 i 4 ustawy, o której mowa w art. 14 ust. 3, w wysokości 65.286 tys. zł.
Ogólna kwota wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych, o której mowa w art. 10 pkt 4 ustawy wymienionej w art. 12 ust. 1 - wynosi 35.235.294 tys. zł.
Do nie uiszczonych należności na Centralny Fundusz Rozwoju Nauki i Techniki przez podmioty, które były określone w art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 1989 r. o Centralnym Funduszu Rozwoju Nauki i Techniki (Dz. U. Nr 25, poz. 134 i Nr 64, poz. 389), stosuje się przepisy ustawy z dnia 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. z 1993 r. Nr 108, poz. 486 i Nr 134, poz. 646 oraz z 1995 r. Nr 5, poz. 25 i Nr 85, poz. 426).
Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1996 r., z tym że art. 14 i 16 z mocą od dnia ogłoszenia.
(pominięte)
KIERUNKI PRYWATYZACJI MAJĄTKU PAŃSTWOWEGO W 1996 R.
Trwający od 1990 r. proces przekształceń własnościowych doprowadził do istotnych zmian struktury własnościowej gospodarki. Pozytywne tendencje występujące w gospodarce od kilku lat nie byłyby możliwe, gdyby nie dokonane zostały te przekształcenia. Zdaniem Rządu warunkiem umacniania tendencji wzrostowych w gospodarce jest kontynuowanie przekształceń własnościowych. W 1994 r. utworzono 208 jednoosobowych spółek Skarbu Państwa, a w ramach prywatyzacji kapitałowej sprzedano 36 jednoosobowych spółek Skarbu Państwa. Dochody z prywatyzacji kapitałowej w 1994 r. wyniosły 873,2 mln PLN (w 1993 r. 448,4 mln PLN).
W drodze prywatyzacji bezpośredniej (art. 37 ustawy z dnia 13 lipca 1990 r. o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych - Dz. U. Nr 51, poz. 298, Nr 85, poz. 498, z 1991 r. Nr 60, poz. 253, Nr 111, poz. 480 oraz z 1994 r. Nr 121, poz. 591 i Nr 133, poz. 685) sprywatyzowano 190 przedsiębiorstw. Likwidacji (art. 19 ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych - Dz. U. z 1991 r. Nr 18, poz. 80, Nr 75, poz. 329, Nr 101, poz. 444, Nr 107, poz. 464, z 1993 r. Nr 18, poz. 82, Nr 60, poz. 280, z 1994 r. Nr 1, poz. 3, Nr 80, poz. 368, Nr 113, poz. 547 oraz z 1995 r. Nr 1, poz. 2, Nr 95, poz. 474 i Nr 154, poz. 791) uległo 75 przedsiębiorstw państwowych.
Działania Rządu w sferze prywatyzacji w 1996 r. będą nakierowane na:
- wzmacnianie ożywienia gospodarczego,
- podnoszenie międzynarodowej konkurencyjności polskiej gospodarki,
- wypracowanie koncepcji rozdysponowania posiadanych przez państwo zasobów majątku oraz rozpoczęcie prac nad uruchomieniem nowych programów prywatyzacyjnych,
- przyspieszenie rozwoju rynku kapitałowego,
- zwiększenie zaangażowania kapitału zagranicznego.
Zasoby majątku państwowego
Według stanu na dzień 31.12.1994 r. zasoby majątku przedsiębiorstw państwowych, jednoosobowych spółek Skarbu Państwa, instytucji finansowych oraz spółek z częściowym udziałem Skarbu Państwa przedstawiają się następująco:
Przedsiębiorstwa państwowe
liczba podmiotów - 3610
fundusze własne - 34,9 mld PLN
wynik finansowy netto w 1994 r. - 0,9 mld PLN
w tym przedsiębiorstwa z dodatnim
wynikiem finansowym:
liczba podmiotów - 1925
fundusze własne - 21,3 mld PLN
wynik finansowy netto w 1994 r. - 2,4 mld PLN
Jednoosobowe spółki Skarbu Państwa
liczba podmiotów - 386
kapitały własne - 20,5 mld PLN
wynik finansowy netto - 2,7 mld PLN
w tym spółki z dodatnim wynikiem
finansowym w 1994 r.:
liczba podmiotów - 279
kapitały własne - 18,9 mld PLN
wynik finansowy netto w 1994 r. - 3,4 mld PLN
Instytucje finansowe
liczba podmiotów - 14
kapitały własne - 9,6 mld PLN
zysk netto w 1994 r. - 1,1 mld PLN
Pozostałe
rynkowa wartość udziałów Skarbu
Państwa w spółkach notowanych na
Giełdzie Papierów Wartościowych - 1,8 mld PLN
spółki z częściowym udziałem Skarbu Państwa - 1,3 mld PLN
25% wartości spółek Programu
"Powszechnej Prywatyzacji" - 1,5 mld PLN
Księgowa wartość majątku Skarbu Państwa
(przemysł, handel i usługi oraz sektor finansowy)
| Wyszczególnienie | w mld PLN |
| 1 | 2 |
| Przedsiębiorstwa państwowe: | |
| - fundusze własne | 34,9 |
| - 2/3 zysku | 1,6 |
| Jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (bez spółek Programu "Powszechnej Prywatyzacji"): | |
| - kapitały własne | 21,2 |
| - 2/3 zysku | 2,3 |
| Instytucje finansowe (11 banków, 3 firmy ubezpieczeniowe): | |
| - kapitały własne | 9,6 |
| - 2/3 zysku | 0,7 |
| Rynkowa wartość udziałów Skarbu Państwa w spółkach notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych | 1,8 |
| Spółki z częściowym udziałem Skarbu Państwa | 1,3 |
| 25% wartości spółek Programu "Powszechnej Prywatyzacji" | 1,5 |
| Razem | 75,0 |
W 1996 r. Rząd wypracuje koncepcje rozdysponowania posiadanych zasobów oraz określi szczegółowe zasady wykorzystania tych zasobów na następujące cele:
- zaspokojenie roszczeń wynikających z orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego, uznanych przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej za zasadne,
- dokapitalizowanie sfery ubezpieczeń społecznych,
- rozszerzenie form powszechnej prywatyzacji,
- spłatę zadłużenia krajowego i zagranicznego.
Regulacje systemowe - przedsięwzięcia legislacyjne
- projekt ustawy o prywatyzacji i komercjalizacji przedsiębiorstw państwowych - w I kwartale,
- projekt ustawy o rekompensatach wynikających z orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego,
- projekt ustawy o funduszach inwestycyjnych,
- projekt ustawy o ubezpieczeniach społecznych (funduszach emerytalnych),
- część projektów ustaw związanych z reformą centrum gospodarczego (powołanie instytucji Skarbu Państwa).
Prowadzone będą także prace mające na celu nowelizację prawa handlowego.
Programy prywatyzacyjne
1. Prywatyzacja kapitałowa
Prywatyzacja kapitałowa będzie kontynuowana w następujących branżach: tytoniowej, chemicznej, farmaceutycznej, produkcji artykułów spożywczych i napojów, produkcji maszyn i urządzeń, materiałów budowlanych oraz handlu.
Podstawowymi kryteriami wyboru inwestora w procesie prywatyzacji kapitałowej będą:
- strategiczne i bieżące interesy polskiej gospodarki,
- cena za akcje i warunki płatności,
- program rozwoju spółki w ujęciu rzeczowym i finansowym - pakiet inwestycyjny,
- proeksportowy charakter inwestycji,
- zobowiązania inwestorów wobec pracowników - pakiet socjalny,
- zobowiązania inwestorów na rzecz ochrony środowiska naturalnego - pakiet środowiskowy,
- zobowiązania inwestorów wobec producentów rolnych - dostawców surowców dla produkcji przetwórczej.
Rząd będzie kontynuował działania mające na celu doskonalenie metod i technik prywatyzacji kapitałowej: oferty publicznej, zaproszenia do rokowań lub łączenia tych dwóch metod oraz uruchomi metodę dotąd nie stosowaną w prywatyzacji indywidualnej - przetarg. Właściwi ministrowie będą szczegółowo kontrolować i nadzorować stosowanie procedur wyceny, sprzedaży i dystrybucji papierów wartościowych. Wycena prywatyzowanych przedsiębiorstw będzie dokonywania w oparciu o metody rynkowe. Aktywna polityka antymonopolowa przeciwdziałać będzie przejmowaniu kontroli kapitałowej branż przez jednego inwestora. Oferta prywatyzacji kapitałowej będzie stwarzała korzystne warunki dla inwestorów krajowych poprzez ulgi i preferencje związane ze sprzedażą ratalną, systemem gwarancji kredytowych itp. Z uwagi na ograniczoność polskiego rynku kapitałowego oraz konieczność zapewnienia dopływu nowych technologii i pozyskiwania nowych rynków zbytu Rząd będzie podejmował działania zmierzające do zwiększenia atrakcyjności Polski dla inwestorów zagranicznych.
Przewiduje się, że prywatyzacja kapitałowa obejmie w 1996 r. około 90 przedsiębiorstw, w tym w drodze oferty publicznej od 5 do 7 przedsiębiorstw. Tak znaczący wzrost prywatyzacji kapitałowej możliwy będzie dzięki wdrożeniu procedury udostępniania akcji spółek w drodze przetargu.
W 1996 r. Rząd będzie kontynuował wdrażanie programów restrukturyzacji i prywatyzacji sektora paliw płynnych, elektroenergetyki, hutnictwa, przemysłu zbrojeniowego, transportu kolejowego i drogowego oraz górnictwa.
2. Prywatyzacja i konsolidacja banków
Minister Finansów podejmie działania zmierzające do utworzenia dwóch grup bankowych w celu ich przyszłej prywatyzacji.
Minister Finansów może w szczególności podwyższyć kapitał akcyjny banku dominującego grupy bankowej, poprzez wniesienie, na pokrycie podwyższenia kapitału, wkładów w postaci akcji innych banków włączonych do grupy bankowej. Bankami dominującymi grup bankowych będą: Bank Handlowy w Warszawie S.A. oraz Bank Polska Kasa Opieki S.A. w Warszawie.
Ponadto zostanie sprywatyzowany Powszechny Bank Kredytowy. Zostaną również podjęte działania zmierzające do sprzedania akcji sprywatyzowanych banków, które znajdują się jeszcze w posiadaniu Skarbu Państwa.
3. Prywatyzacja bezpośrednia
W 1996 r. prywatyzacja metodą bezpośrednią obejmie około 150-200 przedsiębiorstw. W liczbie tej poszczególne techniki prywatyzacji charakteryzować się będą następującym udziałem:
- sprzedaż przedsiębiorstwa - 40%,
- wniesienie majątku przedsiębiorstwa do spółki - 15%,
- oddanie majątku przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania - 45%.
Sprzedaż przedsiębiorstw będzie ukierunkowana zarówno na inwestorów krajowych, jak i zagranicznych, z tym że w przypadku inwestorów krajowych zapłata za przedsiębiorstwo będzie mogła być dokonana w ratach, a przeniesienie własności nastąpi niezwłocznie po podpisaniu umowy.
Do odpłatnego korzystania kierowane będą tylko przedsiębiorstwa państwowe w dobrym stanie finansowym, aby zapewnić spłacanie rat kapitałowych i opłat dodatkowych do Skarbu Państwa, oraz przedsiębiorstwa nie wymagające znacznych nakładów na modernizację i rozwój. Przeniesienie na spółkę praw własności majątku będzie mogło być zrealizowane przed upływem okresu obowiązywania umowy, jeżeli spółka spłaci co najmniej jedną trzecią wartości przedmiotu umowy i będzie terminowo regulować swoje zobowiązania wobec Skarbu Państwa.
Wnoszenie przedsiębiorstwa do spółki, jako kolejna procedura prywatyzacji bezpośredniej, dotyczyć będzie zakładów zadłużonych lub wymagających zainwestowania znacznego kapitału. W odniesieniu do przedsiębiorstw zadłużonych dokonywane będą przekształcenia własnościowe polegające na zamianie wierzytelności na akcje (udziały) w oparciu o przepisy ustawy z dnia 3 lutego 1993 r. o restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstw i banków oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 18, poz. 82).
Kontynuowane będą też procesy przekształceń własnościowych prowadzone w oparciu o art. 19 ustawy o przedsiębiorstwach państwowych.
4. Narodowe fundusze inwestycyjne
Narodowe fundusze inwestycyjne utworzone w ramach realizacji Programu "Powszechnej Prywatyzacji" rozwiną w pełni działalność w 1996 r. Do 22 listopada 1996 r. planowane jest zakończenie dystrybucji powszechnych świadectw udziałowych.
W związku z rozpoczęciem dystrybucji świadectw udziałowych w listopadzie 1995 r. niezbędne będzie nadzorowanie tej operacji poprzez między innymi utworzenie instytucji Powiernika Emisji Świadectw Udziałowych, opracowanie i nadzorowanie realizacji rozporządzeń (Rady Ministrów i Ministra Przekształceń Własnościowych) dotyczących terminów utraty ważności świadectw udziałowych, wnoszenia za nie opłaty oraz terminu, od którego świadectwa udziałowe będą podlegały wymianie na akcje funduszy, i trybu tej wymiany. Podejmowane będą także działania edukacyjne i promocyjne oraz czynności kontrolne liczby wydawanych świadectw.
Rząd do końca I kwartału 1996 r. uruchomi system monitorowania narodowych funduszy inwestycyjnych, tak aby zapewnić realizację celów będących podstawą powołania ich do życia.
Równocześnie prowadzone będą działania mające na celu przygotowanie wprowadzenia akcji narodowych funduszy inwestycyjnych do obrotu giełdowego.
5. Program Stabilizacja - Restrukturyzacja - Prywatyzacja i "Prywatyzacja z restrukturyzacją"
W dalszym ciągu prowadzone będą prace związane z wdrożeniem pilotażowego Programu Stabilizacja - Restrukturyzacja - Prywatyzacja, przyjętego w kierunkach prywatyzacji majątku państwowego w 1995 r. Banki uczestniczące w Programie Stabilizacja - Restrukturyzacja - Prywatyzacja, tj. Powszechny Bank Kredytowy i Depozytowy Bank Kredytowy, powinny do końca lutego 1996 r. przygotować listy proponowanych do uczestnictwa w programie przedsiębiorstw (aktualnie na listach tych znajduje się 39 przedsiębiorstw). Kolejnym etapem będzie powoływanie spółek inwestycyjnych, których założycielami będą, zgodnie z Umową Ramową Programu Stabilizacja - Restrukturyzacja - Prywatyzacja, banki polskie i Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju. Po weryfikacji i ocenie wniosków spółek inwestycyjnych o wniesienie akcji (udziałów) Rada Ministrów będzie mogła podjąć decyzję o wniesieniu przez Skarb Państwa wkładów do spółek inwestycyjnych do końca I kwartału 1996 r.
W przypadku pozytywnych doświadczeń programu pilotażowego, Rząd przewiduje jego rozszerzenie poprzez zorganizowanie działalności większej liczby spółek inwestycyjnych przy udziale banków krajowych, dotychczas nie zaangażowanych we wdrożenie programu.
Rząd w 1996 r. dokończy pilotażową fazę programu "Prywatyzacja z restrukturyzacją".
6. Zamiana wierzytelności na akcje (udziały) w spółkach
W 1995 r. ustawa o restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstw i banków oraz o zmianie niektórych ustaw po raz pierwszy stanowiła ważne narzędzie prywatyzacji. W roku tym rozpoczęto proces udostępniania akcji (udziałów) w wyniku zawartych ugód bankowych, obejmujących około 70 przedsiębiorstw. Większość przedsiębiorstw przekształconych w spółki w celu zamiany wierzytelności na akcje zostało przekształconych w spółki prywatne, w których udział Skarbu Państwa nie przekracza 50% kapitału.
W 1996 r. proces zamiany wierzytelności na akcje (udziały) w wyniku bankowego postępowania ugodowego będzie kontynuowany i powinien objąć około 50 przedsiębiorstw.
W 1996 r. w szerszym zakresie wystąpi proces zamiany wierzytelności na akcje w oparciu o przepisy rozdziału 4 ustawy o restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstw i banków oraz o zmianie niektórych ustaw. Zakłada się, iż tą formą przekształceń zostanie objętych około 20 przedsiębiorstw i spółek.
7. Prywatyzacja mienia rolnego Skarbu Państwa
W 1996 r. kontynuowany będzie proces restrukturyzacji i prywatyzacji mienia rolnego Skarbu Państwa, który zmierza do poprawy efektywności gospodarowania i lepszego wykorzystania mienia państwowego w rolnictwie, skuteczniejszego sprawowania nadzoru właścicielskiego, kształtowania struktur i upowszechniania mechanizmów rynku oraz wspomagania tworzenia efektywnych podmiotów gospodarczych, a także przeciwdziałania bezrobociu.
Działania te dotyczyć będą przede wszystkim:
- restrukturyzacji i prywatyzacji (zagospodarowania mienia Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa w formie sprzedaży, dzierżawy, administrowania, wniesienia do spółek, powiększenia istniejących gospodarstw rodzinnych i tworzenia nowych gospodarstw),
- rozwiązywania problemów zadłużenia (ugody bankowe, kompensowanie mieniem tego Zasobu, ugody dotyczące spłat ratalnych),
- tworzenia nowych miejsc pracy (zachowania miejsc pracy w procesie restrukturyzacji gospodarstw, uruchomienia Funduszu Aktywizacji Zawodowej z przeznaczeniem na aktywne formy zwalczania bezrobocia).
B. Programy przewidywane do realizacji
1. Reprywatyzacja
W przypadku wejścia w życie z dniem 1 stycznia 1996 r. ustawy o rekompensatach z tytułu utraty mienia przejętego z naruszeniem prawa na podstawie przepisów wydanych w latach 1944-1962, nastąpi rozpoczęcie jej realizacji poprzez:
- emisję bonów rekompensacyjnych,
- stworzenie systemu wydawania bonów rekompensacyjnych i obrotu tymi bonami na zasadzie umów zawieranych przez Ministra Przekształceń Własnościowych z bankami,
- przeprowadzenie akcji informacyjnej na temat zasad i trybu przyznawania rekompensat,
- rozpoczęcie rozpatrywania w trybie administracyjnym wniosków dawnych właścicieli o przyznanie rekompensaty; liczba tych wniosków szacowana jest na około 200 tys., przy czym termin ich zgłaszania upływa po 18 miesiącach od dnia wejścia w życie ustawy,
- wydawanie bonów rekompensacyjnych tym osobom, którym zostaną one przyznane w myśl ostatecznej decyzji administracyjnej,
- zbycie w drodze przetargu za bony rekompensacyjne części akcji (udziałów) Skarbu Państwa znajdujących się w tzw. rezerwie reprywatyzacyjnej.
2. Rekompensaty dla emerytów i sfery budżetowej
Program ten realizowany będzie w związku z wykonywaniem zobowiązań Państwa wobec obywateli, wynikających z orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego oraz innych ustaw. W 1996 r. Rząd:
- przedstawi Sejmowi projekt ustawy o rekompensatach z tytułu zaniechania waloryzacji płac w państwowej sferze budżetowej oraz waloryzacji rent i emerytur w latach 1991-1995.
- sporządzi wykaz osób uprawnionych do korzystania z rekompensat,
- opracuje zasady wydawania i obrotu bonami rekompensacyjnymi,
- określi zasady majątku państwowego przeznaczone na zaspokojenie roszczeń osób uprawnionych do korzystania z rekompensat.
3. Fundusze emerytalne
System ubezpieczeń społecznych w Polsce znalazł się w punkcie krytycznym - utrzymywanie istniejącego grozi destabilizacją systemu ekonomicznego i społecznego. Biorąc pod uwagę tendencje światowe występujące w tym zakresie, za pożądany należy uznać taki kierunek ewolucji systemu ubezpieczeń społecznych, który polegałby na rozwoju kapitałowych elementów systemu. Zważywszy na fakt, iż udział wydatków emerytalno-rentowych osiągnął niespotykany w innych krajach poziom około 16% produktu krajowego brutto, budowa kapitałowych elementów systemu bez zasilania zewnętrznego nie będzie możliwa. Jedynym realnie dostępnym źródłem kapitałowego wsparcia reformy systemu ubezpieczeń społecznych są zasoby majątku państwa.
Zakres oraz formy kapitałowego wsparcia reformy systemu ubezpieczeń społecznych uzależnione będą od dwóch zasadniczych czynników:
- wyników prowadzonych przez Rząd prac i konsultacji społecznych, które określą tempo, kierunki i formy przekształceń systemu emerytalno-rentowego,
- wielkości zasobów, które mogą być (w zestawieniu z innymi przewidywanymi kierunkami ich rozdysponowania) przeznaczone na ten cel.
Wstępne szacunki wykazują, iż wprowadzenie elementów kapitałowych do systemu ubezpieczeń społecznych o skali pozwalającej na istotną zmianę struktury systemu, przy zapewnieniu jego bezpieczeństwa, wymagałoby przeznaczenia około 25% zasobów prywatyzacyjnych określonych w punkcie I.
Przyjęcie takiej koncepcji reformy systemu ubezpieczeń społecznych wymaga podjęcia przez Rząd w 1996 r. następujących działań:
- opracowania (Ministerstwo Przekształceń Własnościowych, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej, Komisja Papierów Wartościowych) regulacji prawnych dotyczących działania funduszy emerytalnych (forma prawna, zasady bezpiecznego inwestowania, kwestie nadzoru, zasady uczestnictwa itp.),
- określenia zasobów majątku przeznaczonego na zasilanie reformy systemu ubezpieczeń społecznych,
- utworzenie w oparciu o stworzone regulacje prawne funduszy emerytalnych przez Ministra Przekształceń Własnościowych i określenia sposobu zasilenia funduszy tworzonych w sposób zdecentralizowany.
Fundusze emerytalne zasilane zasobami prywatyzacyjnymi byłyby funduszami regionalnymi opartymi na zasadach indywidualnego uczestnictwa oraz funduszami o charakterze grupowym (np. zakładowe).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
Grażyna J. Leśniak 10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
Monika Pogroszewska 10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
Grażyna J. Leśniak 05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
Grażyna J. Leśniak 05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
Grażyna J. Leśniak 04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
Krzysztof Koślicki 02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.1996.19.87 |
| Rodzaj: | Ustawa |
| Tytuł: | Ustawa budżetowa na rok 1996. |
| Data aktu: | 01/02/1996 |
| Data ogłoszenia: | 21/02/1996 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/1996, 21/02/1996 |








