Nadanie statutu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 24 grudnia 1996 r.
w sprawie nadania statutu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Na podstawie art. 31 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów (Dz. U. Nr 106, poz. 492) zarządza się, co następuje:
§  1.
Kancelarii Prezesa Rady Ministrów nadaje się statut stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2.
Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów może:
1)
za zgodą Prezesa Rady Ministrów tworzyć, łączyć lub znosić departamenty oraz biura (równorzędne komórki organizacyjne) Kancelarii,
2)
przekształcać, na zasadach określonych w odrębnych przepisach, Gospodarstwo Pomocnicze Kancelarii utworzone do jego obsługi gospodarczej oraz produkcji i świadczenia usług niezbędnych do realizacji wykonywanych przez Kancelarię zadań technicznych, socjalnych i recepcyjnych.
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1997 r.

ZAŁĄCZNIK

STATUT KANCELARII PREZESA RADY MINISTRÓW

§  1.
1.
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, zwana dalej "Kancelarią", jest urzędem zapewniającym obsługę merytoryczną, organizacyjną, prawną, techniczną i kancelaryjno-biurową Rady Ministrów, Prezesa Rady Ministrów, wiceprezesów Rady Ministrów, stałych komitetów Rady Ministrów oraz Kolegium do Spraw Służb Specjalnych, a także Rzecznika Prasowego Rządu.
2.
Kancelaria może także zapewniać obsługę ministrów powołanych do wypełniania zadań wyznaczonych przez Prezesa Rady Ministrów, pełnomocników Rządu, komisji wspólnych oraz organów pomocniczych i opiniodawczo-doradczych Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów.
§  2.
Kancelaria wykonuje zadania określone w ustawie z dnia 8 sierpnia 1996 r. o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów (Dz. U. Nr 106, poz. 492), zwanej dalej "ustawą", a także w odrębnych przepisach.
§  3.
1.
Kancelaria działa zgodnie z zarządzeniami, decyzjami i poleceniami Prezesa Rady Ministrów.
2.
Kancelaria wykonuje powierzone zadania pod kierownictwem i nadzorem Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, zwanego dalej "Szefem Kancelarii", z zachowaniem nadzoru nad komórkami organizacyjnymi Kancelarii na zasadach określonych w ustawie.
§  4.
1.
Szef Kancelarii kieruje Kancelarią przy pomocy sekretarzy i podsekretarzy stanu, Dyrektora Generalnego Kancelarii oraz dyrektorów gabinetów, biur, departamentów i sekretariatów Kancelarii.
2.
Szef Kancelarii, za zgodą Prezesa Rady Ministrów, określa szczegółowy zakres zadań sekretarzy i podsekretarzy stanu w Kancelarii.
3.
Szczegółowe zakresy zadań pełnomocników Rządu, Dyrektora Generalnego, Sekretarza Rady Ministrów oraz sekretarzy stałych komitetów Rady Ministrów określają odrębne przepisy.
§  5.
1.
Szef Kancelarii może, za zgodą Prezesa Rady Ministrów, wyznaczyć swojego zastępcę spośród sekretarzy lub podsekretarzy stanu w Kancelarii.
2.
Szef Kancelarii może upoważnić imiennie osoby na stanowiskach określonych w § 4 ust. 1, a także innych pracowników Kancelarii do załatwiania, w jego imieniu, spraw należących do zadań Kancelarii.
§  6.
Szef Kancelarii może powoływać organy doradcze i opiniodawcze (komisje, zespoły) do opracowania spraw zleconych przez Radę Ministrów, Prezesa Rady Ministrów lub stałe komitety Rady Ministrów, określając nazwę, skład osobowy, zakres i tryb działania tych organów.
§  7.
1.
W skład Kancelarii wchodzą komórki organizacyjne określone w załączniku nr 1 do statutu.
2.
Jednostkę nadzorowaną przez Prezesa Rady Ministrów oraz jednostkę pomocniczą określa załącznik nr 2 do statutu.
§  8.
1.
W Kancelarii działa, jako jednostka wyodrębniona, Gospodarstwo Pomocnicze.
2.
Nadzór zwierzchni nad Gospodarstwem Pomocniczym sprawuje, w imieniu Szefa Kancelarii, Dyrektor Generalny.
§  9.
1.
Organizację wewnętrzną i szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych Kancelarii oraz tryb ich pracy określa regulamin organizacyjny nadany przez Szefa Kancelarii na wniosek Dyrektora Generalnego.
2.
Organizację wewnętrzną, szczegółowy zakres zadań oraz tryb pracy Gospodarstwa Pomocniczego określają odrębne przepisy oraz regulamin wewnętrzny zatwierdzony przez Dyrektora Generalnego.
§  10.
Szef Kancelarii aktualizuje wykaz stanowiący załącznik nr 1 do statutu, stosownie do zmian zachodzących po nadaniu statutu.

Załącznik Nr  1

WYKAZ KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH KANCELARII PREZESA RADY MINISTRÓW

1. Gabinet Polityczny Prezesa Rady Ministrów

2. Centrum Informacyjne Rządu

3. Sekretariat Prezesa Rady Ministrów

4. Sekretariaty Wiceprezesów Rady Ministrów

5. Sekretariat Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów

6. Departament Prezydialny Rady Ministrów

7. Departament Spraw Ekonomicznych

8. Departament Spraw Społeczno-Politycznych

9. Departament Spraw Obronnych

10. Departament Legislacyjny Rządu

11. Departament Spraw Parlamentarnych Rządu

12. Departament Analiz i Prognoz

13. Departament Stosunków Międzynarodowych

14. Departament Kontroli

15. Departament Reformy Centrum Administracyjno-Gospodarczego Rządu

16. Departament Rodziny i Kobiet

17. Sekretariat Kolegium do Spraw Służb Specjalnych

18. Sekretariat Rady Legislacyjnej

19. Biuro Kadr, Szkolenia i Organizacji

20. Biuro Administracyjno-Gospodarcze

21. Biuro Finansowe

Załącznik Nr  2

WYKAZ JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH NADZOROWANYCH I POMOCNICZYCH

1. Jednostka nadzorowana

- Krajowa Szkoła Administracji Publicznej - w zakresie określonym w ustawie z dnia 14 czerwca 1991 r. o Krajowej Szkole Administracji Publicznej (Dz. U. Nr 63, poz. 266 i Nr 104, poz. 450 oraz z 1996 r. Nr 106, poz. 496).

2. Jednostka pomocnicza

- Centrum Badania Opinii Społecznej

- w zakresie określonym w ustawie budżetowej.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024