united kingdom
ukraine

Tryb i organizacja działalności Polskiego Komitetu Normalizacyjnego oraz szczegółowy zakres spraw wymagających uchwał Komitetu.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 25 kwietnia 1994 r.
w sprawie trybu i organizacji działalności Polskiego Komitetu Normalizacyjnego oraz szczegółowego zakresu spraw wymagających uchwał Komitetu.

Na podstawie art. 15 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 3 kwietnia 1993 r. o normalizacji (Dz. U. Nr 55, poz. 251) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Polski Komitet Normalizacyjny, zwany dalej "Komitetem", działa na posiedzeniach plenarnych, z zastrzeżeniem § 4.
2.
Posiedzenie plenarne Komitetu zwołuje Prezes nie rzadziej niż raz na kwartał lub na pisemny wniosek co najmniej 5 członków Komitetu nie później niż w ciągu 3 tygodni od otrzymania wniosku.
3.
Prezes Komitetu zawiadamia pisemnie członków Komitetu o posiedzeniu co najmniej na 14 dni przed tym posiedzeniem.
4.
Posiedzeniu przewodniczy Prezes Komitetu, a w razie jego nieobecności - zastępca Prezesa.
5.
Obecność członków Komitetu na posiedzeniu jest obowiązkowa.
6.
W posiedzeniu mogą brać udział, bez prawa głosu, eksperci, zaproszeni przez Prezesa Komitetu.
7.
Prezes Komitetu może powoływać stałe lub doraźne zespoły robocze w celu przygotowania materiałów umożliwiających Komitetowi zajęcie stanowiska.
§  2.
1.
Komitet zajmuje stanowisko w formie uchwały w sprawach określonych w § 3, z zastrzeżeniem § 4.
2.
Uchwały Komitetu są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 15 osob, z zastrzeżeniem ust. 3. W razie równej liczby głosów decyduje głos Prezesa Komitetu.
3. 1
Uchwały Komitetu w sprawach określonych w § 3 ust. 1 pkt 1, 3, pkt 9 lit. a) i pkt 11 oraz ust. 2 są podejmowane większością 3/4 głosów, w obecności co najmniej 15 osób.
§  3.
1.
Uchwały Komitetu są podejmowane w szczególności w sprawach dotyczących:
1) 2
ustanawiania Polskich Norm i zmian do nich oraz wycofywania ich ze zbioru na wniosek Normalizacyjnych Komisji Problemowych,
2)
określania stanu i kierunków rozwoju krajowej działalności normalizacyjnej przez:
a)
określanie głównych dziedzin i kierunków prac normalizacyjnych, z uwzględnieniem potrzeb krajowych i rozwoju normalizacji międzynarodowej i regionalnej,
b)
zatwierdzanie wieloletnich programów działalności normalizacyjnej określających priorytetowe zadania dotyczące tematyki, metod i organizacji prac Komitetu,
3)
programów i planów prac normalizacyjnych w zakresie:
a)
określania zasad planowania i programowania prac normalizacyjnych,
b)
zatwierdzania programów i planów prac normalizacyjnych,
4)
sprawozdań w sprawach realizacji programów i planów, o których mowa w pkt 3 lit. b),
5)
Normalizacyjnych Komisji Problemowych w zakresie:
a)
powoływania, odwoływania i okresowego zawieszania ich działalności,
b)
oceny ich działalności,
6)
udzielania innym jednostkom organizacyjnym upoważnień do prowadzenia działalności normalizacyjnej, określających tematykę i zakres prac,
7)
rozstrzygania rozbieżności stanowisk Normalizacyjnych Komisji Problemowych, w szczególności w sprawach nieuzgodnienia postanowień opracowywanych Polskich Norm oraz zakresu tematyki prac Komisji,
8)
udziału w międzynarodowej i regionalnej współpracy normalizacyjnej w zakresie:
a)
określania głównych kierunków i rodzajów uczestnictwa,
b)
przystępowania do określonych organizacji normalizacyjnych i występowania z tych organizacji,
c)
przyjmowania i prowadzenia sekretariatów organów roboczych międzynarodowych organizacji normalizacyjnych,
d)
stanowiska strony polskiej w sprawach statutowych międzynarodowych i regionalnych organizacji normalizacyjnych,
e)
oceny rezultatów uczestnictwa w międzynarodowych i regionalnych organizacjach normalizacyjnych, a także współpracy z tymi organizacjami, w zakresie informacji o normach i normalizacji,
9)
finansowania działalności normalizacyjnej oraz innej działalności Komitetu w zakresie:
a)
projektu budżetu Komitetu,
b)
rozdziału środków przyznanych ustawą budżetową oraz środków pozabudżetowych,
c)
oceny wykorzystania środków na działalność prowadzoną przez Komitet i jego organy wykonawcze,
10)
polityki i zasad stosowania znaku zgodności z Polską Normą, w tym trybu zawierania umów między Komitetem a jednostkami przyznającymi znak zgodności,
11)
regulaminu wewnętrznego Komitetu,
12)
oceny działalności Biura Komitetu.
2.
W razie podjęcia przez Komitet uchwały naruszającej obowiązujące przepisy prawne lub Polskie Normy, Prezes Komitetu zawiesza jej wykonanie w części lub w całości. W takim wypadku Prezes Komitetu zwołuje posiedzenie Komitetu i wnosi sprawę do ponownego rozpatrzenia. Uchwała Komitetu jest ostateczna.
§  4.
1. 3
Ustanawianie Polskich Norm i zmian do nich, wycofywanie ich ze zbioru oraz ustalanie zmian do uchwał przewidzianych w § 3 ust. 1 pkt 1, pkt 3 lit. b) i pkt 9 lit. b) - może następować poza posiedzeniami Komitetu, w trybie obiegowym, przy czym termin do zajęcia stanowiska nie powinien być krótszy niż 7 dni od dnia doręczenia dokumentu w tej sprawie.
2.
W razie niewniesienia sprzeciwu do dokumentów przedstawionych w trybie obiegowym, stosowną uchwałę, po podpisaniu przez Prezesa Komitetu, uważa się za podjętą.
3.
W razie wniesienia sprzeciwu, sprawę rozpatruje Komitet na posiedzeniu plenarnym w trybie przewidzianym w § 2 ust. 3.
4.
Sekretarz Komitetu przedstawia do wiadomości Komitetu na najbliższym posiedzeniu wykaz spraw przyjętych w trybie obiegowym.
§  5.
Członkowie Komitetu za udział w jego pracach nie otrzymują wynagrodzenia.
§  6.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 2 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 5 lutego 1996 r. (Dz.U.96.14.77) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 lutego 1996 r.
2 § 3 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 5 lutego 1996 r. (Dz.U.96.14.77) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 lutego 1996 r.
3 § 4 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 5 lutego 1996 r. (Dz.U.96.14.77) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 lutego 1996 r.

Zmiany w prawie

Język, w jakim ma zostać sporządzona umowa z cudzoziemcem

Powierzenie pracy cudzoziemcowi wymaga, co do zasady, zawarcia umowy w formie pisemnej. Może ona być sporządzona w języku polskim, w języku polskim i jednocześnie w wersji obcojęzycznej, ale również tylko w języku obcym. Jeżeli podmiot powierzający pracę zdecyduje się na to ostatnie rozwiązanie, będzie musiał zlecić tłumaczowi przysięgłemu przetłumaczenie umowy i tłumaczenie to przechowywać.

Marek Rotkiewicz 11.06.2025
Pracodawcy będą mogli wypłacić ekwiwalent za urlop razem z wypłatą ostatniego wynagrodzenia

Resort pracy chce nieznacznie wydłużyć termin wypłaty ekwiwalentu za urlop w przypadku rozwiązywania jest umowy o pracę, a także zwiększenie do dwóch osób minimalnej reprezentacji pracowników przed pracodawcą w sprawach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w zakładach, w których nie funkcjonują związki zawodowe. W ten sposób pracodawcy będą mogli dokonać jednego przelewu należnych środków wraz z wypłatą ostatniego wynagrodzenia.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2025
Staż potwierdzony uzyskaniem kwalifikacji i premia dla organizatora stażu

Nowe przepisy o rynku pracy przewidują, że staż z urzędu pracy może obejmować okres do 12 miesięcy wówczas, gdy zakończony będzie potwierdzeniem nabycia wiedzy lub umiejętności przeprowadzanym przez uprawnioną instytucję. Przy tego rodzaju stażu przewidziano premię finansową dla organizatora stażu w wysokości 500 zł za każdy pełny miesiąc stażu.

Marek Rotkiewicz 10.06.2025
Sejm zdecydował: Kandydat do pracy dostanie informację o wynagrodzeniu i innych świadczeniach

Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - ustawa trafi teraz do prezydenta, Sejm przyjął poprawkę Senatu.

Grażyna J. Leśniak 04.06.2025
Zmiany w stażach z urzędu pracy

W nowych przepisach o rynku pracy nie zmienia się istota stażu - popularnej formy wsparcia z urzędu pracy bezrobotnych i organizatorów staży. Pojawia się jednak wiele zmian w stosunku do dotychczasowych przepisów i doprecyzowań pewnych niejasności pojawiających się w praktyce. Nie omawiając szerokiej problematyki staży, zwróćmy uwagę na najważniejsze nowości.

Marek Rotkiewicz 03.06.2025
Od 1 czerwca radykalne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców

Często zmieniające się przepisy i ich rozproszenie w kilku aktach oraz przewlekłość postępowań w urzędach są największym wyzwaniem dla pracodawców w procesie legalizacji zatrudnienia cudzoziemców – wynika z badania zrealizowanego przez ASM Research Solutions Strategy na zlecenie Konfederacji Lewiatan. 1 czerwca wchodzą w życie nowe przepisy z tym związane.

Grażyna J. Leśniak 30.05.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1994.55.228

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Tryb i organizacja działalności Polskiego Komitetu Normalizacyjnego oraz szczegółowy zakres spraw wymagających uchwał Komitetu.
Data aktu: 25/04/1994
Data ogłoszenia: 29/04/1994
Data wejścia w życie: 29/04/1994