Przystąpienie przez Rzeczpospolitą Polską do Protokołu fakultatywnego do Międzynarodowego paktu praw obywatelskich i politycznych, uchwalonego przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych w dniu 16 grudnia 1966 r. w Nowym Jorku.

OŚWIADCZENIE RZĄDOWE
z dnia 25 listopada 1993 r.
w sprawie przystąpienia przez Rzeczpospolitą Polską do Protokołu fakultatywnego do Międzynarodowego paktu praw obywatelskich i politycznych, uchwalonego przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych w dniu 16 grudnia 1966 r. w Nowym Jorku.

Podaje się niniejszym do wiadomości, że zgodnie z artykułem 8 ustępy 2 i 4 Protokołu fakultatywnego do Międzynarodowego paktu praw obywatelskich i politycznych, uchwalonego przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych w dniu 16 grudnia 1966 r. w Nowym Jorku, został złożony dnia 7 listopada 1991 r. Sekretarzowi Generalnemu Narodów Zjednoczonych jako depozytariuszowi powyższego Protokołu fakultatywnego dokument przystąpienia Polski do wspomnianego protokółu.
Zgodnie z artykułem 9 ustęp 2 Protokołu fakultatywnego wszedł on w życie w stosunku do Rzeczypospolitej Polskiej dnia 7 lutego 1992 r.

Jednocześnie podaje się do wiadomości, co następuje:

1.
Zgodnie z artykułem 9 ustęp 1 Protokołu fakultatywnego wszedł on w życie w dniu 23 marca 1976 r.

Następujące państwa stały się jego stronami, składając dokumenty ratyfikacyjne lub przystąpienia w niżej podanych datach:

Algieria 12 września 1989 r.

Angola 10 stycznia 1992 r

Argentyna 8 sierpnia 1986 r.

Armenia 23 czerwca 1993 r.

Australia 25 września 1991 r.

Austria 10 grudnia 1987 r.

Barbados 5 stycznia 1973 r.

Benin 12 marca 1992 r.

Białoruś 30 września 1992 r.

Boliwia 12 sierpnia 1982 r.

Bułgaria 26 marca 1992 r.

Chile 27 maja 1992 r.

Cypr 15 kwietnia 1992 r.

Czechosłowacja 12 marca 1991 r.

Dania 6 stycznia 1972 r.

Ekwador 6 marca 1969 r.

Estonia 21 października 1991 r.

Federacja Rosyjska *) 1 października 1991 r.

Filipiny 22 sierpnia 1989 r.

Finlandia 19 sierpnia 1975 r.

Francja 17 lutego 1984 r.

Gambia 9 czerwca 1988 r.

Gujana 10 maja 1993 r.

Gwinea Równikowa 25 września 1987 r.

Hiszpania 25 stycznia 1985 r.

Holandia 11 grudnia 1978 r.

Irlandia 8 grudnia 1989 r.

Islandia 22 sierpnia 1979 r.

Jamajka 3 października 1975 r.

Kamerun 27 czerwca 1984 r.

Kanada 19 maja 1976 r.

Kolumbia 29 października 1969 r.

Kongo 5 października 1983 r.

Kostaryka 29 listopada 1968 r.

Libia 16 maja 1989 r.

Litwa 20 listopada 1991 r.

Luksemburg 18 sierpnia 1983 r.

Madagaskar 21 czerwca 1971 r.

Malta 13 września 1990 r.

Mauritius 12 grudnia 1973 r.

Mongolia 16 kwietnia 1991 r.

Nepal 14 maja 1991 r.

Niger 7 marca 1986 r.

Nikaragua 12 marca 1980 r.

Norwegia 13 września 1972 r.

Nowa Zelandia 26 maja 1989 r.

Panama 8 marca 1977 r.

Peru 3 października 1980 r.

Portugalia 3 maja 1983 r.

Republika Dominikańska 4 stycznia 1978 r.

Republika Korei 10 kwietnia 1990 r.

Republika Środkowej Afryki 8 maja 1981 r.

San Marino 18 października 1985 r.

Senegal 13 lutego 1978 r.

Seszele 5 maja 1992 r.

Somalia 24 stycznia 1990 r.

St. Vincent i Grenadiny 9 listopada 1981 r.

Surinam 28 grudnia 1976 r.

Szwecja 6 grudnia 1971 r.

Togo 30 marca 1988 r.

Trynidad i Tobago 14 listopada 1980 r.

Ukraina 25 lipca 1991 r.

Urugwaj 1 kwietnia 1970 r.

Węgry 7 września 1988 r.

Wenezuela 10 maja 1978 r.

Włochy 15 września 1978 r.

Zair 1 listopada 1976 r.

Zambia 10 kwietnia 1984 r.

______

*) Federacja Rosyjska uznała się za związaną Protokołem jako kontynuatorka ZSRR.

Rząd Republiki Czeskiej notą z dnia 22 lutego 1993 r. powiadomił o sukcesji Rządu Republiki Czeskiej, dotyczącej wyżej wymienionego protokołu, począwszy od dnia 1 stycznia 1993 r., tj. od dnia, w którym Republika Czeska przejęła odpowiedzialność za swe stosunki międzynarodowe.

2.
Oświadczenia i zastrzeżenia:

Austria

"Rozumiejąc, że zgodnie z postanowieniami artykułu 5 ustęp 2 protokołu Komitet, o którym mowa w artykule 28 Paktu, nie będzie rozpatrywał żadnego zawiadomienia otrzymanego od osoby przed upewnieniem się, że ta sama sprawa nie była rozpatrywana przez Europejską Komisję Praw Człowieka, utworzoną na mocy Konwencji europejskiej o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności."

Chile

Oświadczenie:

Uznając właściwość Komitetu Praw Człowieka do otrzymywania i rozpatrywania zawiadomień od osób, Rząd Chile rozumie, że właściwość ta ma zastosowanie do czynów, które nastąpiły po wejściu w życie Protokołu fakultatywnego dla państwa, a w każdym przypadku do czynów, które rozpoczęte zostały po dniu 11 marca 1990 r.

Dania

"W związku z artykułem 5 ustęp 2(a) Rząd Danii składa zastrzeżenie do właściwości Komitetu, dotyczącej rozpatrywania zawiadomienia otrzymanego od osoby, jeżeli sprawa była już rozpatrywana zgodnie z inną procedurą międzynarodowych badań."

Federacja Rosyjska *)

Oświadczenie:

Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich uznaje, zgodnie z artykułem 1 Protokołu fakultatywnego, właściwość Komitetu Praw Człowieka do przyjmowania i rozpatrywania zawiadomień otrzymanych od osób podlegających jurysdykcji Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich odnośnie do sytuacji lub faktów, które nastąpiły po wejściu w życie Protokołu dla ZSRR. Związek Radziecki rozumie również, że Komitet nie będzie rozpatrywał żadnych zawiadomień przed upewnieniem się, że ta sama sprawa nie jest rozpatrywana zgodnie z inną procedurą międzynarodowych badań lub rozstrzygania sporów oraz że dana osoba wyczerpała wszystkie dostępne krajowe środki.

Francja

Oświadczenie:

Francja interpretuje artykuł 1 Protokołu jako dający Komitetowi właściwość do przyjmowania i rozpatrywania zawiadomień od osób podlegających jurysdykcji Republiki Francuskiej, które uważają się za ofiary naruszenia przez Republikę któregokolwiek z praw wymienionych w Pakcie, wynikającego z czynów, zaniedbań, zdarzeń lub faktów, które nastąpiły po wejściu w życie Protokołu dla Republiki, albo z decyzji dotyczącej czynów, zaniedbań, zdarzeń lub faktów zaistniałych po tej dacie.

W związku z artykułem 7 przystąpienie Francji do Protokołu fakultatywnego nie powinno być interpretowane jako powodujące jakąkolwiek zmianę jej stanowiska odnośnie do rezolucji wymienionej w tym artykule.

Zastrzeżenie:

Francja składa zastrzeżenie do artykułu 5 ustęp 2(a) uznając, że Komitet Praw Człowieka nie będzie posiadał właściwości do rozpatrywania zawiadomienia otrzymanego od osoby, jeżeli ta sama sprawa jest lub była już rozpatrywana zgodnie z inną procedurą międzynarodowych badań lub rozstrzygania sporów.

Hiszpania

Rząd Hiszpański przystępuje do Protokołu fakultatywnego do Międzynarodowego paktu praw obywatelskich i politycznych rozumiejąc, że postanowienia artykułu 5 ustęp 2 tego protokołu oznaczają, że Komitet Praw Człowieka nie będzie rozpatrywał żadnego zawiadomienia otrzymanego od osoby przed upewnieniem się, że ta sama sprawa nie była lub nie jest rozpatrywana zgodnie z inna procedurą międzynarodowych badań lub rozstrzygania sporów.

Irlandia

Artykuł 5 ustęp 2

Irlandia nie uznaje właściwości Komitetu Praw Człowieka do rozpatrywania zawiadomienia otrzymanego od osoby, jeżeli sprawa była już rozpatrywana zgodnie z inną procedurą międzynarodowych badań lub rozstrzygania sporów.

Islandia

Islandia (...) przystępuje do wymienionego Protokołu z zastrzeżeniem do artykułu 5 ustęp 2 odnośnie do właściwości Komitetu Praw Człowieka dotyczącej rozpatrywania zawiadomienia otrzymanego od osoby, jeżeli sprawa jest lub była rozpatrywana zgodnie z inną procedurą międzynarodowych badań lub rozstrzygania sporów. Inne postanowienia Paktu będą niezmiennie przestrzegane.

Luksemburg

Oświadczenie:

"Wielkie Księstwo Luksemburga przystępuje do Protokołu fakultatywnego do Międzynarodowego paktu praw obywatelskich i politycznych rozumiejąc, że postanowienia artykułu 5 ustęp 2 Protokołu oznaczają, że Komitet ustanowiony na podstawie artykułu 28 Paktu nie będzie rozpatrywał żadnych zawiadomień od osoby przed upewnieniem się, że ta sama sprawa nie jest lub nie była już rozpatrywana zgodnie z inną procedurą międzynarodowych badań lub rozstrzygania sporów."

Malta

Oświadczenia:

"1. Malta przystępuje do Protokołu fakultatywnego do Międzynarodowego paktu praw obywatelskich i politycznych rozumiejąc, że postanowienia artykułu 5 ustęp 2 Protokołu oznaczają, iż Komitet ustanowiony na podstawie artykułu 28 Paktu nie będzie rozpatrywał żadnego zawiadomienia otrzymanego od osoby przed upewnieniem się, że ta sama sprawa nie jest lub nie była już rozpatrywana zgodnie z inną procedurą międzynarodowych badań lub rozstrzygania sporów.

2. Rząd Malty interpretuje artykuł 1 Protokołu jako przyznający Komitetowi właściwość do przyjmowania i rozpatrywania zawiadomień otrzymanych od osób podlegających jurysdykcji Malty, które uważają się za ofiary naruszenia przez Maltę któregokolwiek z praw wymienionych w Pakcie, wynikającego z czynów, zaniedbań, zdarzeń lub faktów, powstałych po wejściu w życie Protokołu dla Malty, albo z decyzji dotyczącej czynów, zaniedbań, zdarzeń lub faktów, powstałych po tej dacie."

Norwegia

Z następującym zastrzeżeniem do artykułu 5 ustęp 2:

"... Komitet nie będzie posiadał właściwości do rozpatrywania zawiadomienia otrzymanego od osoby, jeżeli ta sama sprawa była już rozpatrywana zgodnie z inną procedurą międzynarodowych badań lub rozstrzygania sporów."

Szwecja

Rozumiejąc, że postanowienia artykułu 5 ustęp 2 Protokołu oznaczają, że Komitet Praw Człowieka o którym mowa w artykule 28 wymienionego Paktu, nie będzie rozpatrywał żadnego zawiadomienia otrzymanego od osoby przed upewnieniem się, że ta sama sprawa nie jest lub nie była rozpatrywana zgodnie z inną procedurą międzynarodowych badań lub rozstrzygania sporów.

Włochy

Republika Włoska ratyfikuje Protokół fakultatywny do Międzynarodowego paktu praw obywatelskich i politycznych rozumiejąc, że postanowienia artykułu 5 ustęp 2 Protokołu oznaczają, iż Komitet przewidziany w artykule 28 Paktu nie będzie rozpatrywał żadnego zawiadomienia otrzymanego od osoby przed upewnieniem się, że ta sama sprawa nie jest i nie była rozpatrywana zgodnie z inną procedurą międzynarodowych badań lub rozstrzygania sporów.

Wenezuela

Takie samo zastrzeżenie, jakie zostało złożone przez Wenezuelę odnośnie do artykułu 14 (3/d) Międzynarodowego paktu praw obywatelskich i politycznych.

Właściwość terytorialna

Uczestnik Data otrzymania notyfikacji Terytorium
Holandia 11 grudnia 1978 r. Antyle Holenderskie.
3.
Informacje o państwach, które w terminie późniejszym staną się stronami powyższego protokołu, także o tekstach oświadczeń i zastrzeżeń, można uzyskać w Departamencie Prawno-Traktatowym Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

*) Federacja Rosyjska uznała się za związaną oświadczeniem ZSRR złożonym dnia 1 października 1991 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1994.23.81

Rodzaj: Oświadczenie rządowe
Tytuł: Przystąpienie przez Rzeczpospolitą Polską do Protokołu fakultatywnego do Międzynarodowego paktu praw obywatelskich i politycznych, uchwalonego przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych w dniu 16 grudnia 1966 r. w Nowym Jorku.
Data aktu: 25/11/1993
Data ogłoszenia: 22/02/1994
Data wejścia w życie: 09/03/1994