Szczegółowy tryb postępowania w sprawie rejestracji układów zbiorowych pracy oraz wzór rejestru tych układów.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ
z dnia 15 listopada 1994 r.
w sprawie szczegółowego trybu postępowania w sprawie rejestracji układów zbiorowych pracy oraz wzoru rejestru tych układów.

Na podstawie art. 24111 § 6 Kodeksu pracy zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Postępowanie w sprawie rejestracji układów zbiorowych pracy

§  1.
Przepisy rozporządzenia odnoszące się do układów zbiorowych pracy, zwanych dalej "układami", stosuje się odpowiednio do:
1)
protokołów dodatkowych do układów,
2)
porozumień o stosowaniu układów, zwanych dalej "porozumieniami", oraz protokołów dodatkowych do tych porozumień.
§  2.
1.
Wpisu do rejestru układów dokonuje się:
1)
na wniosek jednej ze stron układu, jeżeli przepisy nie stanowią inaczej,
2)
z urzędu.
2.
Na wniosek jednej ze stron układu:
1)
dokonuje się rejestracji układu,
2)
wpisuje się do rejestru układu informacje dotyczące:
a)
wypowiedzenia układu,
b)
rozwiązania układu,
c)
podziału, połączenia, rozwiązania się (likwidacji) organizacji lub innych podmiotów, które układ zawarły,
d)
rezygnacji stron układu z zawarcia nowego układu oraz daty ustania stosowania dotychczasowego układu,
e)
zawieszenia stosowania układu zakładowego,
f)
odstąpienia od stosowania układu przez pracodawcę w przypadku rozwiązania organizacji pracodawców lub wszystkich organizacji związkowych będących stroną tego układu,
g)
ustaleń w sprawie stosowania układu po połączeniu zakładów pracy.
3.
Z urzędu podlega wpisaniu do rejestru układów:
1)
rozszerzenie przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej, na podstawie art. 24118) Kodeksu pracy, zakresu stosowania układu ponadzakładowego,
2)
ustanie stosowania układu na podstawie wymienionej w pkt 1.
§  3.
Wniosek o rejestrację układu oraz o wpis do rejestru układów informacji, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 2, składa się na piśmie. W razie gdy wniosek dotyczy okoliczności wymagających stwierdzenia w formie pisemnej, do wniosku tego powinien być dołączony odpowiedni dokument.
§  4.
1.
Wniosek o rejestrację układu powinien zawierać informacje dotyczące:
1)
daty i miejsca zawarcia układu oraz daty jego wejścia w życie,
2)
stron układu i ich siedzib,
3)
spełnienia przez strony układu warunków wymaganych do zawarcia układu,
4)
terminu mocy obowiązującej układu,
5)
zakresu obowiązywania układu, w szczególności terytorialnego i podmiotowego.
2.
Do wniosku o rejestrację układu załącza się co najmniej cztery zszyte lub oprawione egzemplarze układu.
3.
W przypadku wniosku o rejestrację układu zakładowego wnioskodawca powinien udostępnić tekst układu ponadzakładowego obowiązującego pracodawcę.
§  5.
Wniosek o rejestrację układu oraz o wpis do rejestru układów informacji, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 2, nie spełniający wymogów przewidzianych w § 3 i 4, nie podlega rozpatrzeniu. Wniosek ten podlega zwrotowi, wraz z pisemnym uzasadnieniem odmowy jego rozpatrzenia.
§  6.
1.
Układ rejestruje się po uprzednim zamieszczeniu przez organ rejestrujący klauzuli rejestracyjnej oraz pieczęci lakowej na oryginale układu i egzemplarzach przeznaczonych dla stron układu. Oryginał pozostaje w zbiorze układów.
2.
Wzory klauzul rejestracyjnych układu oraz porozumienia określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  7.
1.
O wpisaniu układu do rejestru organ rejestrujący powiadamia na piśmie strony układu i przesyła im po jednym egzemplarzu układu. W piśmie podaje się datę dokonania wpisu.
2.
W przypadku wpisania do rejestru porozumienia, organ rejestrujący powiadamia o tym na piśmie również strony tego układu.
3.
O dokonaniu wpisu informacji, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 2, organ rejestrujący powiadamia strony układu.
§  8.
Wezwanie do dokonania zmian w treści układu oraz powiadomienie o możliwości zarejestrowania układu bez niektórych jego postanowień przekazuje się stronom układu na piśmie, ze wskazaniem postanowień układu niezgodnych z prawem.
§  9.
Powiadomienie o odmowie wpisania układu do rejestru układów przekazuje się stronom układu na piśmie. Pismo powinno zawierać uzasadnienie odmowy i pouczenie o przysługujących środkach odwoławczych.

Rozdział  2

Rejestr układów i akta rejestrowe

§  10.
1.
Wpisu do rejestru układów oraz porozumień dokonuje się w karcie rejestrowej. Wzory kart rejestrowych określają załączniki nr 2-5 do rozporządzenia.
2.
Dla każdego układu lub porozumienia prowadzi się odrębną kartę rejestrową.
3.
Oprócz karty rejestrowej prowadzi się zbiór układów i porozumień oraz akta rejestrowe.
4.
Dla każdego układu lub porozumienia prowadzi się oddzielne akta rejestrowe. Obejmują one dokumenty stanowiące podstawę wpisu do rejestru i dokumenty w sprawie postępowania rejestracyjnego oraz wszelkie pisma dotyczące danego układu.
§  11.
Karty rejestrowe, zbiór układów oraz akta rejestrowe nie mogą być wynoszone poza miejsce ich przechowywania.
§  12.
Każdy, kto ma w tym interes prawny, może przeglądać, pod nadzorem upoważnionego pracownika, karty rejestrowe, zbiór układów i porozumień oraz akta rejestrowe.

Rozdział  3

Przepis końcowy

§  13.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 26 listopada 1994 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZORY KLAUZUL REJESTRACYJNYCH UKŁADU ORAZ POROZUMIENIA O STOSOWANIU UKŁADU

(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr  2

KARTA REJESTROWA PONADZAKŁADOWEGO UKŁADU ZBIOROWEGO PRACY

(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr  3

KARTA REJESTROWA POROZUMIENIA O STOSOWANIU PONADZAKŁADOWEGO UKŁADU ZBIOROWEGO PRACY

(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr  4

KARTA REJESTROWA ZAKŁADOWEGO UKŁADU ZBIOROWEGO PRACY

(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr  5

KARTA REJESTROWA POROZUMIENIA O STOSOWANIU UKŁADU ZBIOROWEGO PRACY

(pominięty)

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024