Szczegółowy zakres działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw i gmin oraz zasady i tryb kierowania, a także koordynowania przez nich przygotowań i realizacji przedsięwzięć obrony cywilnej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 28 września 1993 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw i gmin oraz zasad i trybu kierowania, a także koordynowania przez nich przygotowań i realizacji przedsięwzięć obrony cywilnej.

Na podstawie art. 17 ust. 8 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1992 r. Nr 4, poz. 16, Nr 40, poz. 174 i Nr 54, poz. 254) zarządza się, co następuje:
§  1.
Do zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju należy:
1)
w dziedzinie przygotowania projektów założeń i zasad działania obrony cywilnej:
a)
określanie zasad ochrony ludności przed środkami rażenia,
b)
wytyczanie kierunków oraz planów rozwoju obrony cywilnej,
c)
uzgadnianie z Szefem Sztabu Generalnego Wojska Polskiego projektu planu obrony cywilnej państwa,
d)
określanie zasad opracowania planów obrony cywilnej województw, gmin i zakładów pracy,
e)
określanie założeń organizacji i prowadzenia ćwiczeń obrony cywilnej,
f)
określanie zasad organizacji i prowadzenia akcji ratunkowych przez formacje obrony cywilnej,
g)
określanie szczegółowych struktur organizacyjnych formacji obrony cywilnej, a także czasów osiągania gotowości do działania,
h)
określanie organizacji, sposobów i programów szkolenia organów i formacji obrony cywilnej,
i)
opracowywanie założeń programowych szkolenia ludności w zakresie powszechnej samoobrony,
2)
w dziedzinie ustalania ogólnych zasad realizacji zadań obrony cywilnej:
a)
ustalanie, w uzgodnieniu z naczelnymi organami administracji państwowej oraz organizacji społecznych, sposobu realizacji zadań obrony cywilnej,
b)
określanie zasad (sposobów) realizacji zadań obrony cywilnej przez terenowe organy rządowej administracji ogólnej,
c)
dokonywanie oceny stanu przygotowań obrony cywilnej oraz inicjowanie przedsięwzięć zmierzających do realizacji zadań obrony cywilnej,
d)
planowanie potrzeb w zakresie środków finansowych i materiałowych niezbędnych do realizacji zadań obrony cywilnej,
e)
określanie zasad wyposażenia ludności w sprzęt i środki indywidualnej ochrony,
f)
określanie zasad planowania zaopatrzenia i sposobów gospodarowania sprzętem obrony cywilnej,
g)
określanie zasad zaopatrzenia organów i formacji obrony cywilnej w sprzęt i środki materiałowe,
h)
określanie wymagań ochronnych i użytkowych budowli ochronnych oraz zasad ich wykorzystywania,
i)
określanie zasad ewakuacji ludności,
j)
sprawowanie nadzoru nad przygotowaniem i funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania,
3)
w dziedzinie koordynowania zadań i przedsięwzięć obrony cywilnej oraz sprawowania kontroli ich realizacji przez naczelne organy administracji państwowej, terenowe organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego:
a)
uzgadnianie projektów przepisów dotyczących obrony cywilnej i mających wpływ na realizację zadań obrony cywilnej, opracowywanych przez naczelne organy administracji państwowej,
b)
opiniowanie projektów planów obrony cywilnej województw,
c)
inicjowanie działalności naukowo-badawczej w zakresie obrony cywilnej, przedstawianie propozycji i wniosków do tematyki planów badawczych, a także udział w pracach unifikacyjno-normalizacyjnych w tej dziedzinie,
d)
organizowanie i prowadzenie kontroli realizacji zadań obrony cywilnej przez terenowe organy rządowej administracji ogólnej i samorządu terytorialnego oraz przez zakłady pracy, a także występowanie w tym zakresie z wnioskami i propozycjami do właściwych organów,
e)
sprawowanie nadzoru nad gospodarowaniem sprzętem obrony cywilnej nabywanym ze środków budżetu państwa,
f)
określanie założeń i inicjowanie działalności upowszechniania humanitarnych idei obrony cywilnej,
4)
w dziedzinie sprawowania nadzoru nad odbywaniem zasadniczej służby w obronie cywilnej:
a)
rozpatrywanie wniosków w sprawie tworzenia oddziałów obrony cywilnej, w których odbywana jest zasadnicza służba w obronie cywilnej,
b)
zgłaszanie potrzeb w zakresie liczby poborowych do pełnienia zasadniczej służby w obronie cywilnej,
c)
ustalanie programu szkolenia junaków odbywających zasadniczą służbę w obronie cywilnej oraz szkolenia poborowych,
d)
przeprowadzanie kontroli w zakresie przygotowania junaków do wykonywania zadań obrony cywilnej.
§  2.
Do zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju należy ponadto:
1)
sprawowanie ogólnego nadzoru nad przebiegiem służby w formacjach obrony cywilnej i nad szkoleniem ludności w zakresie powszechnej samoobrony,
2)
organizowanie i prowadzenie ćwiczeń obrony cywilnej o zasięgu regionalnym i międzywojewódzkim,
3)
sprawowanie ogólnego nadzoru nad przygotowaniem i przebiegiem ewakuacji ludności,
4)
sprawowanie bezpośredniego kierownictwa nad akcjami ratunkowymi, które, z uwagi na zasięg terytorialny lub zaangażowanie siły, wymagają organizowania kierownictwa regionalnego lub krajowego,
5)
współpraca z naczelnymi organami administracji państwowej w zakresie zbierania informacji o powstałych awariach i zagrożeniach,
6)
podejmowanie innych przedsięwzięć niezbędnych do wykonywania powierzonych zadań.
§  3.
Szef Obrony Cywilnej Kraju prowadzi współpracę z zagranicą w sprawach należących do zakresu jego działania według ustaleń Ministra Obrony Narodowej.
§  4.
Szef Obrony Cywilnej Kraju składa Ministrowi Obrony Narodowej okresowe informacje o stanie realizacji zadań obrony cywilnej.
§  5.
1.
Do zakresu działania szefów obrony cywilnej województw należy kierowanie i koordynowanie przygotowań i realizacji przedsięwzięć obrony cywilnej na administrowanym przez nich terenie, dotyczących w szczególności:
1)
planowania działalności w zakresie realizacji zadań obrony cywilnej,
2)
ustalania zadań w zakresie obrony cywilnej dla organów samorządu terytorialnego, instytucji państwowych, podmiotów gospodarczych i innych jednostek organizacyjnych oraz organizacji społecznych,
3)
dokonywania oceny stanu przygotowań obrony cywilnej oraz podejmowania przedsięwzięć zmierzających do pełnej realizacji zadań,
4)
opracowywania planów obrony cywilnej województwa oraz nadzór nad opracowaniem planów obrony cywilnej gmin i zakładów pracy,
5)
organizowania szkolenia i ćwiczeń obrony cywilnej z organami, o których mowa w pkt 2, a także szkolenia ludności w zakresie powszechnej samoobrony,
6)
przygotowania i zapewnienia działania systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania,
7)
tworzenia i przygotowania do działania formacji obrony cywilnej,
8)
przygotowania i organizowania ewakuacji ludności oraz prowadzenia akcji ratunkowych,
9)
planowania i przygotowania środków transportowych, warunków bytowych oraz pomocy lekarskiej i społecznej dla ewakuowanej ludności,
10)
zapewnienia dostawy wody pitnej dla ludności i zakładów przemysłu spożywczego oraz wody dla urządzeń specjalnych do likwidacji skażeń i do celów przeciwpożarowych,
11)
przygotowania i zapewnienia funkcjonowania budowli ochronnych i urządzeń specjalnych oraz obiektów i urządzeń na potrzeby kierowania obroną cywilną,
12)
zapewnienia przygotowania i realizacji zaciemniania i wygaszania oświetlenia w miastach, wsiach, zakładach pracy oraz środkach transportu,
13)
organizowania przedsięwzięć zwiększających stopień ochrony zakładów pracy oraz obiektów i urządzeń użyteczności publicznej przed działaniem środków rażenia,
14)
przygotowania publicznych zakładów opieki zdrowotnej do udzielania pomocy ludności poszkodowanej,
15)
planowania i realizacji zaopatrywania organów i formacji obrony cywilnej w sprzęt, środki i umundurowanie, a także zapewnienia odpowiednich warunków przechowywania, konserwacji, eksploatacji, remontu i wymiany tego sprzętu, środków i umundurowania,
16)
organizowania ochrony płodów rolnych i zwierząt gospodarskich oraz produktów żywnościowych i pasz, a także ujęć i urządzeń wodnych przed środkami rażenia,
17)
organizowania ochrony dóbr kultury przed środkami rażenia oraz ewakuacji tych dóbr,
18)
upowszechniania humanitarnych idei obrony cywilnej,
19)
koordynowania przedsięwzięć w zakresie integracji sił obrony cywilnej do prowadzenia akcji ratunkowych oraz likwidacji skutków żywiołowych i zagrożeń środowiska,
20)
wykonywania innych zadań obrony cywilnej określonych w odrębnych przepisach oraz przez Szefa Obrony Cywilnej Kraju.
2.
Szefowie obrony cywilnej województw koordynują i nadzorują działalność szefów obrony cywilnej gmin oraz ustalają dla nich okresowo zasady realizacji zadań obrony cywilnej.
§  6.
Do zakresu działania szefa obrony cywilnej gminy należy kierowanie oraz koordynowanie realizacji przedsięwzięć obrony cywilnej przez instytucje, podmioty gospodarcze i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na terenie gminy, dotyczących w szczególności:
1)
planowania działalności w zakresie realizacji zadań obrony cywilnej,
2)
przygotowania i kierowania formacjami obrony cywilnej,
3)
przygotowania i zapewnienia działania elementów systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania,
4)
opracowywania planu obrony cywilnej gminy oraz nadzór nad opracowaniem planów obrony cywilnej instytucji, podmiotów gospodarczych i innych jednostek organizacyjnych,
5)
organizowania i prowadzenia szkolenia formacji obrony cywilnej, a także szkolenia ludności w zakresie powszechnej samoobrony,
6)
kierowania przygotowaniem ewakuacji (przyjęcia) ludności oraz koordynowania tych działań,
7)
kierowania i koordynowania akcjami ratunkowymi,
8)
ustalania zadań w zakresie obrony cywilnej instytucjom, podmiotom gospodarczym i innym jednostkom organizacyjnym na terenie gminy,
9)
dokonywania oceny stanu przygotowań obrony cywilnej oraz podejmowania przedsięwzięć zmierzających do pełnej realizacji zadań,
10)
planowania świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony cywilnej,
11)
planowania i realizacji zaopatrywania w sprzęt i środki, a także zapewnienia odpowiednich warunków przechowywania, konserwacji i eksploatacji sprzętu oraz środków obrony cywilnej,
12)
koordynowania przedsięwzięć w zakresie integracji sił obrony cywilnej do prowadzenia akcji ratunkowych oraz likwidacji skutków klęsk żywiołowych i zagrożeń środowiska.
§  7.
Szefowie obrony cywilnej województw i gmin przy realizacji zadań obrony cywilnej uwzględniają ustalenia właściwych ministrów określone w odrębnych przepisach.
§  8.
1.
Szefowie obrony cywilnej województw i gmin do kierowania i koordynowania przedsięwzięciami obrony cywilnej mogą powoływać zespoły kierowania obroną cywilną.
2.
Szefowie obrony cywilnej województw i gmin, których mieszkańcy podlegają ewakuacji, powołują zespoły do spraw ewakuacji ludności, a szefowie obrony cywilnej województw i gmin, do których mają być przemieszczeni ci mieszkańcy - zespoły do spraw przyjęcia ludności ewakuowanej, według ustaleń Szefa Obrony Cywilnej Kraju.
§  9.
Szefowie obrony cywilnej województw i gmin, koordynując przygotowania i realizację przedsięwzięć obrony cywilnej na terenie ich działania, uwzględniają również działalność w zakresie obrony cywilnej zakładów pracy podległych Ministrom Obrony Narodowej i Spraw Wewnętrznych, w szczególności w zakresie wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania, ewakuacji ludności oraz sił i środków wydzielanych do prowadzenia akcji ratunkowych.
§  10.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 1983 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju oraz szefów obrony cywilnej województw, miast, dzielnic, gmin oraz miast i gmin (Dz. U. Nr 73, poz. 324).
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1993.91.420

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy zakres działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw i gmin oraz zasady i tryb kierowania, a także koordynowania przez nich przygotowań i realizacji przedsięwzięć obrony cywilnej.
Data aktu: 28/09/1993
Data ogłoszenia: 04/10/1993
Data wejścia w życie: 19/10/1993