Nadanie statutu Bankowi Gospodarstwa Krajowego.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 9 marca 1993 r.
w sprawie nadania statutu Bankowi Gospodarstwa Krajowego. *

Na podstawie art. 61 ustawy z dnia 31 stycznia 1989 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 1992 r. Nr 72, poz. 359 i z 1993 r. Nr 6, poz. 29) zarządza się, co następuje:
§  1.
Bankowi Gospodarstwa Krajowego nadaje się statut stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT BANKU GOSPODARSTWA KRAJOWEGO

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1.
Bank Gospodarstwa Krajowego jest bankiem państwowym, działającym na podstawie ustawy z dnia 31 stycznia 1989 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 1992 r. Nr 72, poz. 359 i z 1993 r. Nr 6, poz. 29) oraz niniejszego statutu.
§  2.
1.
Nazwa Banku brzmi "Bank Gospodarstwa Krajowego".
2.
Bank ma prawo posługiwać się skróconą nazwą "BGK".
§  3.
1.
Bank Gospodarstwa Krajowego, zwany dalej "Bankiem", jest samodzielną jednostką organizacyjną, posiada osobowość prawną i prowadzi działalność na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej i za granicą.
2.
Siedzibą Banku jest miasto stołeczne Warszawa.

Rozdział  2

Przedmiot i zakres działalności Banku

§  4.
1.
Bank przyjmuje do realizacji czynności zlecone przez Ministra Finansów.
2.
Warunki realizacji wyżej wymienionych czynności określa umowa zawarta między Ministrem Finansów a Bankiem.
§  5.
Bank wykonuje czynności windykacyjno-likwidacyjne dotyczące:
1)
działalności własnej Banku, prowadzonej do czasu wejścia w życie ustawy z dnia 13 kwietnia 1960 r. o prawie bankowym (Dz. U. Nr 20, poz. 121, z 1964 r. Nr 8, poz. 50, z 1966 r. Nr 24, poz. 151, z 1972 r. Nr 53, poz. 340 i z 1974 r. Nr 27, poz. 157),
2)
instytucji kredytowych zlikwidowanych lub uznanych za zlikwidowane na podstawie:
a)
dekretu z dnia 25 października 1948 r. o zasadach i trybie likwidacji niektórych przedsiębiorstw bankowych (Dz. U. Nr 52, poz. 410, z 1949 r. Nr 35, poz. 256 i z 1951 r. Nr 31, poz. 240),
b)
dekretu z dnia 25 października 1948 r. o zasadach i trybie likwidacji niektórych instytucji kredytu długoterminowego (Dz. U. Nr 52, poz. 411 i z 1951 r. Nr 31, poz. 241),
c)
dekretu z dnia 25 października 1948 r. o reformie bankowej (Dz. U. z 1951 r. Nr 36, poz. 279 i z 1957 r. Nr 31, poz. 136).
§  6.
Do zakresu działalności Banku należy:
1)
prowadzenie rachunków bankowych,
2)
przyjmowanie wkładów oszczędnościowych i lokat terminowych,
3)
przeprowadzanie rozliczeń pieniężnych,
4)
udzielanie i zaciąganie kredytów i pożyczek pieniężnych w złotych i w walucie obcej,
5)
wykonywanie operacji czekowych i wekslowych,
6)
przyjmowanie i dokonywanie lokat w bankach krajowych i zagranicznych, w tym w walutach obcych,
7)
udzielanie oraz przyjmowanie poręczeń i gwarancji bankowych,
8)
dokonywanie obrotu wartościami dewizowymi oraz prowadzenie obsługi finansowej obrotów z zagranicą,
9)
prowadzenie obsługi pożyczek państwowych na podstawie umowy z Ministrem Finansów lub innym uprawnionym organem administracji państwowej,
10)
dokonywanie zleconych czynności związanych z emisją papierów wartościowych,
11)
przechowywanie przedmiotów i papierów wartościowych oraz udostępnianie skrytek sejfowych,
12)
wykonywanie innych czynności bankowych określonych w ustawie - Prawo bankowe, po zawiadomieniu Ministra Finansów i Prezesa Narodowego Banku Polskiego,
13) 1
prowadzenie rachunku rezerw poręczeniowych i gwarancyjnych Skarbu Państwa,
14) 2
wykonywanie zadań określonych przepisami ustawy z dnia 8 maja 1997 r. o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne (Dz. U. Nr 79, poz. 484 i Nr 80, poz. 511), a w szczególności przez udzielanie poręczeń z Krajowego Funduszu Poręczeń Kredytowych, o których mowa w art. 36-38 tej ustawy,
15) 3
wykonywanie zadań określonych przepisami ustawy z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 133, poz. 654), w szczególności przez udzielanie kredytów i pożyczek, o których mowa w art. 18 tej ustawy.
§  7.
Bank na podstawie upoważnienia udzielonego przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego:
1)
dokonuje rozliczeń międzynarodowych i innych czynności związanych ze współpracą Polski z międzynarodowymi instytucjami bankowymi,
2)
finansuje, kredytuje i rozlicza obroty towarowe i usługowe z zagranicą,
3)
udziela i zaciąga kredyty zagraniczne oraz udziela i przyjmuje poręczenia i gwarancje w obrotach zagranicznych,
4)
posiada wartości dewizowe,
5)
prowadzi obsługę dewizową i walutową ludności.
§  8.
1.
Bank może:
1)
tworzyć spółki prawa handlowego i cywilnego oraz spółdzielnie, a także realizować, wspólnie z innymi podmiotami, przedsięwzięcia gospodarcze w kraju i za granicą,
2)
emitować papiery wartościowe oraz dokonywać obrotu papierami wartościowymi,
3)
wykonywać na rzecz innych podmiotów zarząd papierami wartościowymi oraz pasywami i aktywami, a także dokonywać obrotu papierami wartościowymi na rachunkach osób trzecich,
4)
nabywać wierzytelności osób prawnych i fizycznych oraz dochodzić spłaty tych wierzytelności, a także nabywać akcje i udziały,
5)
organizować i prowadzić leasing finansowy,
6)
świadczyć usługi konsultacyjno-doradcze w sprawach finansowych,
7)
prowadzić działalność maklerską i doradczą w zakresie publicznego obrotu papierami wartościowymi oraz zakładać towarzystwa funduszy powierniczych, przy zachowaniu warunków wynikających z odrębnych przepisów.
2. 4
Bank, na podstawie upoważnienia Ministra Finansów, może wykonywać, w imieniu Skarbu Państwa, czynności zmierzające do odzyskania kwot zapłaconych przez Skarb Państwa z tytułu wykonania umów poręczenia lub gwarancji.
3. 5
W celu uzyskania zaspokojenia swoich wierzytelności z tytułu udzielonego kredytu, pożyczki, gwarancji, poręczenia lub akredytywy Bank może dokonywać sprzedaży rzeczy i praw zastawionych tytułów zabezpieczenia wierzytelności, posługując się sprzedażą licytacyjną lub zwykłą odsprzedażą przedmiotu zastawu po upływie określonego w umowie terminu spłaty zadłużenia wobec Banku.
§  9.
1.
Bank w swojej działalności:
1)
przestrzega tajemnicy stanów i obrotów na rachunkach bankowych, tajemnicy w zakresie najmu skrytek sejfowych, o przedmiotach przyjętych na przechowanie i innych sprawach klientów Banku,
2)
prawidłowo i terminowo przeprowadza rozrachunki międzybankowe,
3)
ogłasza swoje sprawozdanie finansowe.
2.
Pracownicy Banku są obowiązani zachować w tajemnicy wiadomości stanowiące tajemnicę bankową. Zachowanie tajemnicy obowiązuje również po rozwiązaniu stosunku pracy.
3.
Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do członków Rady Nadzorczej Banku.

Rozdział  3

Organy i organizacja Banku

§  10.
Organami Banku są:
1)
Rada Nadzorcza,
2)
Zarząd.
§  11.
1. 6
Rada Nadzorcza składa się z przewodniczącego oraz ośmiu członków powoływanych, w równej liczbie, przez Ministra Finansów, Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa, Prezesa Narodowego Banku Polskiego i pracowników Banku spośród osób nie będących członkami Zarządu.
2.
Przewodniczącego Rady Nadzorczej powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek Ministra Finansów, uzgodniony z Prezesem Narodowego Banku Polskiego.
3.
Tryb powoływania członków Rady Nadzorczej przez pracowników Banku określają odrębne przepisy.
§  12.
1.
Rada Nadzorcza:
1)
sprawuje nadzór nad działalnością Banku,
2)
zatwierdza sprawozdania finansowe Banku,
3)
przyjmuje sprawozdania z działalności Banku,
4)
rozpatruje uchwały Zarządu Banku oraz sprawy przedstawione przez Zarząd z własnej inicjatywy bądź na żądanie Rady Nadzorczej,
5)
udziela Zarządowi Banku zaleceń,
6)
podejmuje decyzje w sprawie zawieszenia w czynnościach członków Zarządu Banku,
7)
uchyla uchwały Zarządu niezgodne z przepisami prawa lub statutem Banku,
8)
powołuje i odwołuje prezesa Zarządu, a na jego wniosek - wiceprezesów i pozostałych członków Zarządu Banku.
2.
Oprócz spraw wymienionych w ust. 1 rozpatrzeniu i zatwierdzeniu przez Radę Nadzorczą podlegają:
1)
wieloletnie programy rozwoju Banku oraz roczne ekonomiczno-finansowe plany jego działalności,
2)
ustalone, na każdy rok, założenia akcji kredytowej i działalności depozytowej,
3) 7
tworzenie lub znoszenie funduszu uzupełniającego,
4)
uchwały w sprawie emisji bankowych papierów wartościowych,
5)
regulamin organizacyjny Banku,
6)
projekty decyzji w sprawie nabycia i zbycia nieruchomości Banku,
7)
przystąpienie do spółki prawa handlowego przez Bank.
3.
Przewodniczący i członkowie Rady Nadzorczej mają prawo wglądu w księgi, sprawozdania finansowe i inne dokumenty Banku oraz mogą żądać od członków Zarządu i pozostałych pracowników Banku wyjaśnień dotyczących jego działalności.
§  13.
1.
Rada Nadzorcza działa na podstawie niniejszego statutu oraz uchwalonego przez siebie regulaminu.
2.
Członkowie Rady Nadzorczej mogą wykonywać swoje funkcje tylko osobiście.
3.
Posiedzenia Rady Nadzorczej odbywają się w miarę potrzeby, jednakże nie rzadziej niż raz w kwartale. Posiedzenia zwołuje przewodniczący Rady z własnej inicjatywy lub na wniosek Zarządu Banku. Posiedzeniom Rady przewodniczy przewodniczący Rady lub członek Rady zastępujący przewodniczącego.
4.
Do ważności uchwał Rady Nadzorczej jest wymagane zawiadomienie o posiedzeniu wszystkich członków Rady oraz obecność na posiedzeniu co najmniej połowy jej członków, w tym przewodniczącego lub członka Rady zastępującego przewodniczącego. Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów. W razie równej liczby głosów przeważa głos przewodniczącego posiedzenia.
§  14.
Zasady wynagradzania członków Rady Nadzorczej określa Minister Finansów.
§  15.
Zarząd Banku składa się z:
1)
prezesa Zarządu,
2)
dwóch wiceprezesów, w tym wiceprezesa - pierwszego zastępcy prezesa Zarządu,
3)
członków Zarządu w liczbie od dwóch do czterech.
§  16.
1.
Zarząd kieruje działalnością Banku. Do kompetencji Zarządu należą wszystkie sprawy nie zastrzeżone dla Rady Nadzorczej, a w szczególności:
1)
podejmowanie decyzji z zakresu stosunku pracy pracowników Banku,
2)
ustalanie, w granicach obowiązujących przepisów, zasad wynagradzania za pracę,
3)
podejmowanie uchwał w sprawie udzielania i odwoływania pełnomocnictw,
4)
składanie oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych Banku,
5)
ustalenie oprocentowania kredytów i depozytów oraz stawek prowizji i opłat za czynności bankowe,
6)
wydawanie regulaminów bankowych, oprócz regulaminu prac Rady Nadzorczej.
2.
Wszystkie sprawy dotyczące działalności Banku są rozpatrywane przez Zarząd, który podejmuje w tych sprawach uchwały. Prezes Zarządu kieruje uchwały do wykonania oraz przedstawia je Radzie Nadzorczej.
§  17.
Prezes Zarządu Banku reprezentuje Bank na zewnątrz, przewodniczy Zarządowi oraz organizuje prace Zarządu. Do kompetencji prezesa Zarządu należy w szczególności:
1)
wydawanie zarządzeń wewnętrznych, instrukcji służbowych i innych przepisów regulujących organizację i działalność Banku,
2)
podejmowanie decyzji o zatrudnieniu w Banku na stanowiskach, których obsada jest zastrzeżona do jego kompetencji na podstawie statutu i regulaminu organizacyjnego Banku,
3)
podejmowanie działań zapewniających należyte wykonanie zadań wynikających z przepisów o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz w zakresie ochrony mienia,
4)
podpisywanie dokumentów w imieniu Banku.
§  18.
1.
Wiceprezes - pierwszy zastępca prezesa Zarządu zastępuje prezesa w czasie jego nieobecności.
2.
Wiceprezes - pierwszy zastępca prezesa oraz wiceprezes Zarządu kierują działalnością Banku w dziedzinach określonych przez prezesa Zarządu.
3.
Pozostałym członkom Zarządu Banku prezes Zarządu może powierzyć nadzór nad wyznaczonymi odcinkami pracy.
4.
Szczegółowy zakres działania prezesa Zarządu, pierwszego zastępcy prezesa i pozostałych członków Zarządu oraz zasady kierowania poszczególnymi dziedzinami działalności Banku określa regulamin organizacyjny Banku, wydany przez prezesa Zarządu po akceptacji przez Radę Nadzorczą.
§  19.
1.
Bank wykonuje zadania przez centralę, oddziały oraz inne jednostki organizacyjne.
2.
W skład centrali Banku wchodzą departamenty oraz inne komórki organizacyjne.
3.
Decyzje o powołaniu, przekształceniu i likwidacji departamentów i innych komórek organizacyjnych centrali, oddziałów oraz innych jednostek organizacyjnych podejmuje prezes Zarządu Banku zgodnie z regulaminem organizacyjnym uchwalonym przez Zarząd Banku.
4.
Szczegółowy zakres działania oraz organizację wewnętrzną centrali i innych jednostek organizacyjnych Banku, jak również rodzaje i sposób używania pieczęci urzędowych określają regulaminy Banku.
§  20.
1.
Do zakresu działania centrali Banku należy w szczególności:
1)
planowanie i organizowanie realizacji czynności bankowych oraz innych działań Banku, koordynowanie działalności oddziałów i innych jednostek organizacyjnych Banku,
2)
współpraca z organami państwa, Narodowym Bankiem Polskim, organami administracji rządowej i samorządu terytorialnego w sprawach dotyczących Banku,
3)
kontrola działalności wszystkich jednostek organizacyjnych Banku,
4)
opracowanie projektów zarządzeń i instrukcji służbowych, regulaminów i innych przepisów Banku,
5)
opracowywanie wieloletnich programów rozwoju oraz rocznych planów finansowych Banku,
6)
sporządzanie dokumentów sprawozdawczych Banku.
2.
Centrala Banku może także prowadzić działalność operacyjną.
§  21.
Oddziały i inne jednostki organizacyjne Banku wykonują czynności bankowe i inne czynności wynikające z zakresu działania Banku.
§  22.
1.
W jednostkach organizacyjnych Banku mogą być tworzone komitety kredytowe w celu rozpatrywania zagadnień dotyczących działalności kredytowej i obsługi kredytobiorców.
2.
Tryb powoływania i skład komitetów kredytowych oraz organizację ich pracy określa regulamin uchwalony przez Zarząd Banku.
§  23.
Kontrolę działalności jednostek organizacyjnych Banku przeprowadza komórka organizacyjna określona przez prezesa Zarządu, który ustala jej organizację i tryb wykonywania czynności.
§  24.
1.
Do składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych Banku są upoważnieni:
1)
prezes Zarządu - jednoosobowo,
2)
dwie osoby działające łącznie spośród:
a)
pozostałych członków Zarządu Banku,
b)
pełnomocników działających w granicach udzielonych im pełnomocnictw.
2.
Do wykonywania czynności określonego rodzaju lub czynności szczegółowych osoby wymienione w ust. 1 mogą ustanowić pełnomocnika działającego samodzielnie w granicach udzielonego pełnomocnictwa.

Rozdział  4

Fundusze Banku oraz zasady gospodarki finansowej

§  25.
Bank prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową i zgodnie z zasadą samofinansowania pokrywa, z uzyskanych przychodów, koszty działalności oraz zobowiązania wobec budżetu państwa i zobowiązania z tytułu zawartych umów, a także wydatki na rozwój i inne potrzeby.
§  26.
1. 8
Roczne sprawozdanie finansowe i wykazany w nim wynik finansowy, po rozpatrzeniu przez Zarząd Banku, prezes Zarządu przedstawia do zatwierdzenia Radzie Nadzorczej w terminie do dnia 31 maja roku następnego po okresie sprawozdawczym.
2.
Badania i oceny rocznego sprawozdania finansowego dokonują uprawnione do tego podmioty na podstawie odrębnych przepisów.
§  27.
1.
Wynik finansowy stanowi różnicę między przychodami z działalności Banku a kosztami ich uzyskania, przy uwzględnieniu strat i zysków nadzwyczajnych.
2.
Wynik finansowy, pomniejszony o świadczenia wynikające ze zobowiązań podatkowych Banku, stanowi zysk do podziału.
3. 9
Zysk do podziału, z zastrzeżeniem ust. 4, przeznacza się na:
1)
fundusze statutowy, zapasowy, rezerwowy i uzupełniające, z uwzględnieniem przepisów § 29-32,
2)
inne cele, stosownie do uchwał Rady Nadzorczej Banku.
4. 10
Zysk netto osiągnięty z działalności Krajowego Funduszu Poręczeń Kredytowych oraz Krajowego Funduszu Mieszkaniowego przeznacza się na uzupełnienie tych funduszy.
§  28. 11
Funduszami własnymi - podstawowymi Banku są:
1)
fundusz statutowy,
2)
fundusz zapasowy,
3)
fundusz rezerwowy.
§  29. 12
Fundusz statutowy jest podwyższany:
1)
z corocznych odpisów z zysku, w wysokości nie mniejszej niż 10% rocznego zysku netto,
2)
z innych źródeł.
§  30. 13
 
1.
Fundusz zapasowy jest tworzony z odpisów z rocznego zysku netto, w wysokości nie niższej niż 8% tego zysku, przy czym dokonywania odpisów można zaprzestać, gdy fundusz zapasowy osiągnie wysokość co najmniej 1/3 funduszu statutowego.
2.
Fundusz zapasowy jest przeznaczony na pokrycie straty bilansowej.
§  31. 14
 
1.
Fundusz rezerwowy jest tworzony z odpisów z rocznego zysku netto bądź z innych źródeł.
2.
Fundusz rezerwowy jest przeznaczony na pokrycie strat Banku lub na inne cele określone uchwałą Rady Nadzorczej.
§  32. 15
 
1.
Bank tworzy następujące fundusze uzupełniające:
1)
Krajowy Fundusz Mieszkaniowy,
2) 16
Krajowy Fundusz Poręczeń Kredytowych.
2.
Bank może tworzyć następujące fundusze uzupełniające:
1)
fundusz ogólnego ryzyka bankowego,
2)
fundusz rezerwy na ryzyko i wydatki,
3)
fundusz rezerwy rewaluacyjnej,
4)
inne fundusze.
3. 17
Zasady tworzenia i gospodarowania Krajowym Funduszem Poręczeń Kredytowych określa ustawa wymieniona w § 6 pkt 14.
4. 18
Szczegółowe zasady gospodarowania środkami Krajowego Funduszu Poręczeń Kredytowych określa regulamin opracowany w porozumieniu z Ministrem Finansów, zatwierdzany przez Radę Nadzorczą.
5. 19
Zasady tworzenia i gospodarowania Krajowym Funduszem Mieszkaniowym określa ustawa z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 133, poz. 654).
6. 20
Zasady funkcjonowania funduszy uzupełniających, o których mowa w ust. 2, określa uchwała Rady Nadzorczej.
§  33. 21
Bank prowadzi rachunkowość zgodnie z odrębnymi przepisami.
§  34.
Bank prowadzi wewnętrzną gospodarkę finansową na podstawie planu finansowego. Plan finansowy na każdy rok jest uchwalany przez Zarząd Banku i zatwierdzany przez Radę Nadzorczą.
* Występujące w tekście wartości pieniężne zostały podane po ich przeliczeniu zgodnie z art. 4 ust. 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o denominacji złotego (Dz.U.94.84.386).
1 § 6 pkt 13 załącznika:

- dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 5 grudnia 1995 r. (Dz.U.95.144.709) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 grudnia 1995 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 29 lipca 1997 r. (Dz.U.97.87.549) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 1997 r.

2 § 14 załącznika dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 29 lipca 1997 r. (Dz.U.97.87.549) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 1997 r.
3 § 6 pkt 15 załącznika:

- dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 5 grudnia 1995 r. (Dz.U.95.144.709) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 grudnia 1995 r.

- według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia z dnia 29 lipca 1997 r. (Dz.U.97.87.549) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 1997 r.

4 § 8 ust. 2 załącznika dodany przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 29 lipca 1997 r. (Dz.U.97.87.549) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 1997 r.
5 § 8 ust. 3 załącznika według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 29 lipca 1997 r. (Dz.U.97.87.549) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 1997 r.
6 § 11 ust. 1 załącznika zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 5 grudnia 1995 r. (Dz.U.95.144.709) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 grudnia 1995 r.
7 § 12 ust. 2 pkt 3 załącznika zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 5 grudnia 1995 r. (Dz.U.95.144.709) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 grudnia 1995 r.
8 § 26 ust. 1 załącznika zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 5 grudnia 1995 r. (Dz.U.95.144.709) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 grudnia 1995 r.
9 § 27 ust. 3 załącznika dodany przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 5 grudnia 1995 r. (Dz.U.95.144.709) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 grudnia 1995 r.
10 § 27 ust. 4 załącznika:

- dodany przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 5 grudnia 1995 r. (Dz.U.95.144.709) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 grudnia 1995 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 29 lipca 1997 r. (Dz.U.97.87.549) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 1997 r.

11 § 28 załącznika zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 5 grudnia 1995 r. (Dz.U.95.144.709) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 grudnia 1995 r.
12 § 29 załącznika zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 5 grudnia 1995 r. (Dz.U.95.144.709) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 grudnia 1995 r.
13 § 30 załącznika zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 5 grudnia 1995 r. (Dz.U.95.144.709) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 grudnia 1995 r.
14 § 31 załącznika zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 5 grudnia 1995 r. (Dz.U.95.144.709) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 grudnia 1995 r.
15 § 32 załącznika:

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 7 grudnia 1994 r. (Dz.U.94.131.662) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 grudnia 1994 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 5 grudnia 1995 r. (Dz.U.95.144.709) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 grudnia 1995 r

16 § 32 ust. 1 pkt 2 załącznika zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia z dnia 29 lipca 1997 r. (Dz.U.97.87.549) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 1997 r.
17 § 32 ust. 3 załącznika zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. b) zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia z dnia 29 lipca 1997 r. (Dz.U.97.87.549) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 1997 r.
18 § 32 ust. 4 załącznika dodany przez § 1 pkt 4 lit. c) rozporządzenia z dnia 29 lipca 1997 r. (Dz.U.97.87.549) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 1997 r.
19 § 32 ust. 5 załącznika według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 4 lit. d) rozporządzenia z dnia 29 lipca 1997 r. (Dz.U.97.87.549) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 1997 r.
20 § 32 ust. 6 załącznika według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 4 lit. d) rozporządzenia z dnia 29 lipca 1997 r. (Dz.U.97.87.549) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 1997 r.
21 § 33 załącznika zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 5 grudnia 1995 r. (Dz.U.95.144.709) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 grudnia 1995 r

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024