PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
podaje do powszechnej wiadomości:
W dniu 14 kwietnia 1891 r. zostało sporządzone Porozumienie madryckie o międzynarodowej rejestracji znaków, zrewidowane w Brukseli dnia 14 grudnia 1900 r., w Waszyngtonie dnia 2 czerwca 1911 r., w Hadze dnia 6 listopada 1925 r., w Londynie dnia 2 czerwca 1934 r., w Nicei dnia 15 czerwca 1957 r. i w Sztokholmie dnia 14 lipca 1967 r. oraz zmienione dnia 2 października 1979 r., w następującym brzmieniu:
Przekład
Porozumienie madryckie o międzynarodowej rejestracji znaków
z dnia 14 kwietnia 1891 r.,
zrewidowane w Brukseli dnia 14 grudnia 1900 r., w Waszyngtonie dnia 2 czerwca 1911 r., w Hadze dnia 6 listopada 1925 r., w Londynie dnia 2 czerwca 1934 r., w Nicei dnia 15 czerwca 1957 r. i w Sztokholmie dnia 14 lipca 1967 r. oraz zmienione dnia 2 października 1979 r.
Utworzenie Związku Szczególnego - Zgłaszanie znaków w Biurze Międzynarodowym - Określenie państwa pochodzenia1)
______
1) Tytuły dodano dla ułatwienia identyfikacji tekstu. Tekst podpisany ich nie zawiera.
Odesłanie do art. 3 Konwencji paryskiej (zrównanie pewnych kategorii osób z osobami fizycznymi i prawnymi pochodzącymi z państw Związku Szczególnego)
Z osobami fizycznymi i prawnymi pochodzącymi z Umawiających się Państw są zrównane osoby fizyczne i prawne z państw, które nie przystąpiły do niniejszego porozumienia, a które na terytorium Związku Szczególnego utworzonego tym porozumieniem spełniają warunki ustalone w artykule 3 Konwencji paryskiej o ochronie własności przemysłowej.
Treść podania o rejestrację międzynarodową
"Ograniczenie terytorialne"
Wniosek "o rozszerzenie terytorialne"
Skutki rejestracji międzynarodowej
Zastąpienie uprzednich rejestracji krajowych przez rejestrację międzynarodową
Odmowa ze strony organów krajowych
Dokumenty uzasadniające legalność używania niektórych elementów znaku
Dokumenty uzasadniające legalność używania niektórych elementów zawartych w znakach, takich jak herby, tarcze herbowe, portrety, odznaki honorowe, tytuły, nazwy handlowe lub nazwiska osób, inne niż nazwisko zgłaszającego, albo inne analogiczne napisy, które mogłyby być zastrzegane przez organy Umawiających się Państw, będą zwolnione od wszelkiej legalizacji oraz od wszelkiego poświadczenia, innego niż poświadczenie państwa pochodzenia.
Kopia wpisów znajdujących się w rejestrze międzynarodowym - Poszukiwanie wcześniejszych rejestracji - Wyciągi z rejestru międzynarodowego
Okres ważności rejestracji międzynarodowej - Niezależność rejestracji międzynarodowej - Ustanie ochrony w państwie pochodzenia
Przedłużenie rejestracji międzynarodowej
Taksa krajowa - Opłata międzynarodowa - Podział nadwyżek dochodów, opłat dodatkowych i opłat uzupełniających
a) opłatę podstawową,
b) opłatę dodatkową za każdą klasę klasyfikacji międzynarodowej powyżej trzeciej, do której będą zaliczone towary lub usługi, jakich dotyczy znak,
c) opłatę uzupełniającą za każdy wniosek o rozszerzenie ochrony zgodnie z artykułem 3ter.
Zrzeczenie się ochrony w jednym lub kilku państwach
Uprawniony z rejestracji międzynarodowej może zawsze zrzec się ochrony w jednym lub kilku Umawiających się Państwach przez oświadczenie przekazane do organu swego państwa celem podania go do wiadomości Biura Międzynarodowego, notyfikującego je państwom, których to zrzeczenie dotyczy. Nie podlega ono żadnej opłacie.
Zmiany dokonywane w rejestrach krajowych dotyczące również rejestracji międzynarodowej - Ograniczenie wykazu towarów i usług wymienionych w rejestracji międzynarodowej - Dodanie do wykazu nowego towaru lub usługi - Zastąpienie towaru lub usługi z wykazu przez inny towar lub usługę
Przeniesienie znaku międzynarodowego powodujące zmianę państwa uprawnionego
Zbycie znaku międzynarodowego tylko dla części zarejestrowanych towarów lub usług albo tylko dla niektórych Umawiających się Państw - Odesłanie do art. 6quater Konwencji paryskiej (przeniesienie znaku)
Organ wspólny dla kilku Umawiających się Państw - Kilka Umawiających się Państw występuje o traktowanie ich jak jednego państwa
a) że wspólny organ zastąpi organy krajowe każdego z nich oraz
b) że całość ich poszczególnych terytoriów powinna być uważana za jedno państwo przy stosowaniu całości lub postanowień poprzedzających niniejszy artykuł.
Zgromadzenie Związku Szczególnego
b) Rząd każdego państwa jest reprezentowany przez jednego delegata, któremu mogą towarzyszyć zastępcy, doradcy i eksperci.
c) Wydatki każdej delegacji ponosi rząd, który ją wyznaczył, z wyjątkiem kosztów podróży i diet pobytowych jednego delegata każdego państwa członkowskiego, którymi jest obciążony Związek Szczególny.
i) rozpatruje wszystkie sprawy dotyczące utrzymania i rozwoju Związku Szczególnego oraz stosowania niniejszego porozumienia,
ii) udziela Biuru Międzynarodowemu wytycznych dotyczących przygotowania konferencji rewizyjnych, z należytym uwzględnieniem uwag zgłoszonych przez państwa Związku Szczególnego, które nie ratyfikowały niniejszego aktu lub do niego nie przystąpiły,
iii) zmienia regulamin wykonawczy oraz ustala wysokość opłat wymienionych w art. 8.2 i innych opłat dotyczących rejestracji międzynarodowej,
iv) bada i zatwierdza sprawozdania i działalność Dyrektora Generalnego, dotyczące Związku Szczególnego, oraz udziela mu wszelkich potrzebnych wytycznych w sprawach z zakresu właściwości Związku Szczególnego,
v) ustala program, uchwala dwuletni budżet Związku Szczególnego oraz zatwierdza zamknięcie jego rachunków,
vi) uchwala regulamin finansowy Związku Szczególnego,
vii) tworzy komitety ekspertów i grupy robocze, jakie uzna za potrzebne dla realizacji celów Związku Szczególnego,
viii) decyduje, które państwa nie będące członkami Związku Szczególnego oraz które organizacje międzyrządowe i międzynarodowe organizacje pozarządowe mogą być dopuszczone do udziału w jego posiedzeniach w charakterze obserwatorów,
ix) uchwala zmiany artykułów od 10 do 13,
x) podejmuje wszelką inną stosowną działalność dla osiągnięcia celów Związku Szczególnego,
xi) wykonuje wszelkie inne zadania wynikające z niniejszego porozumienia,
b) W sprawach, którymi zainteresowane są również inne związki administrowane przez Organizację, Zgromadzenie podejmuje uchwały po zaznajomieniu się z opinią Komitetu Koordynacyjnego Organizacji.
b) Połowa państw-członków Zgromadzenia stanowi quorum.
c) Niezależnie od postanowień punktu b) Zgromadzenie może podejmować uchwały, jeżeli liczba reprezentowanych na sesji państw jest mniejsza od połowy, ale równa lub większa od jednej trzeciej państw-członków Zgromadzenia; jednakże uchwały Zgromadzenia, z wyjątkiem uchwał dotyczących kwestii proceduralnych, stają się wykonalne dopiero po dopełnieniu podanych niżej warunków. Biuro Międzynarodowe podaje wspomniane uchwały do wiadomości państw-członków Zgromadzenia, które nie były reprezentowane, wzywając je do oddania swego głosu na piśmie lub oznajmienia wstrzymania się od głosu w terminie trzech miesięcy od daty tego powiadomienia. Jeżeli z upływem tego terminu liczba państw, które oddały w ten sposób swój głos lub wstrzymały się od głosu, jest co najmniej równa liczbie państw, których brakowało do osiągnięcia quorum na danej sesji, wymienione uchwały nabierają mocy, jeśli równocześnie zostanie osiągnięta wymagana większość.
d) Z zastrzeżeniem postanowień art. 13.2, uchwały Zgromadzenia są podejmowane większością dwóch trzecich oddanych głosów.
e) Wstrzymanie się od głosu nie jest uważane za oddanie głosu.
f) Jeden delegat może reprezentować tylko jedno państwo i może głosować tylko w imieniu tego państwa.
g) Państwa Związku Szczególnego nie będące członkami Zgromadzenia są dopuszczone do udziału w jego posiedzeniach w charakterze obserwatorów.
b) Zgromadzenie zbiera się na sesję nadzwyczajną, którą zwołuje Dyrektor Generalny na wniosek jednej czwartej państw-członków Zgromadzenia.
c) Porządek dzienny każdej sesji przygotowuje Dyrektor Generalny.
Biuro Międzynarodowe
b) W szczególności Biuro Międzynarodowe przygotowuje posiedzenia i wykonuje czynności sekretariatu Zgromadzenia oraz Komitetów ekspertów i grup roboczych, które Zgromadzenie może utworzyć.
c) Dyrektor Generalny jest najwyższym funkcjonariuszem Związku Szczególnego i Związek ten reprezentuje.
b) Biuro Międzynarodowe może zasięgać opinii organizacji międzyrządowych i międzynarodowych organizacji pozarządowych w sprawie przygotowania konferencji rewizyjnych.
c) Dyrektor Generalny i wyznaczone przez niego osoby biorą udział bez prawa głosowania w obradach tych konferencji.
Finanse
b) Budżet Związku Szczególnego obejmuje własne dochody i wydatki Związku Szczególnego, jego składkę do budżetu wspólnych wydatków Związków oraz, stosownie do okoliczności, kwotę oddaną do dyspozycji budżetu Konferencji Organizacji.
c) Za wspólne wydatki Związków uważa się te wydatki, które nie są nałożone wyłącznie na Związek Szczególny, ale również na jeden lub kilka innych związków administrowanych przez Organizację. Udział Związku Szczególnego w tych wspólnych wydatkach jest proporcjonalny do znaczenia, jakie przedstawiają dla niego te wydatki.
i) opłat i taks dotyczących rejestracji międzynarodowej oraz innych taks i kwot należnych za usługi świadczone przez Biuro Międzynarodowe z tytułu Związku Szczególnego;
ii) dochodu ze sprzedaży wydawnictw Biura Międzynarodowego dotyczących Związku Szczególnego oraz praw związanych z tymi wydawnictwami;
iii) darowizn, zapisów i dotacji;
iv) czynszów, odsetek i różnych innych dochodów.
b) Wysokość tę ustala się w taki sposób, aby dochody Związku Szczególnego, pochodzące z opłat innych niż opłaty dodatkowe i opłaty uzupełniające wymienione w art. 8.2 b) i c), z taksy i innych źródeł dochodów, umożliwiły co najmniej pokrycie wydatków Biura Międzynarodowego dotyczących Związku Szczególnego.
c) W przypadku gdy budżet nie został uchwalony przed początkiem nowego okresu finansowego, stosuje się budżet z roku poprzedniego według zasad przewidzianych w regulaminie finansowym.
b) Wysokość początkowej wpłaty każdego państwa na wymieniony fundusz lub udział tego państwa w powiększeniu funduszu są proporcjonalne do składki tego państwa jako członka Związku Paryskiego do spraw ochrony własności przemysłowej do budżetu wspomnianego Związku za rok, w którym fundusz został uchwalony lub uchwalone zostało jego powiększenie.
c) Proporcje i sposoby dokonywania wpłaty uchwala Zgromadzenie na wniosek Dyrektora Generalnego i po zasięgnięciu opinii Komitetu Koordynacyjnego Organizacji.
d) Dopóki Zgromadzenie zezwala na używanie funduszu rezerw Związku Szczególnego jako funduszu obrotowego, Zgromadzenie może zawiesić stosowanie postanowień lit. a), b) i c).
b) Państwo, o którym mowa pod lit. a), i Organizacja mają prawo wypowiedzieć w drodze pisemnej notyfikacji zobowiązanie do udzielania zaliczek. Wypowiedzenie nabiera mocy trzy lata po końcu roku, w którym zostało notyfikowane.
Zmiana artykułów od 10 do 13
Ratyfikacja i przystąpienie - Wejście w życie - Przystąpienie do aktów wcześniejszych - Odesłanie do art. 24 Konwencji paryskiej (zakres terytorialny)
b) Gdy Biuro Międzynarodowe zostanie powiadomione, że takie państwo przystąpiło do niniejszego aktu, kieruje ono do organu tego państwa, zgodnie z art. 3, zbiorową notyfikację znaków, które w tym czasie korzystają z ochrony międzynarodowej.
c) Notyfikacja ta zapewnia sama przez się wymienionym znakom dobrodziejstwo poprzednich postanowień na terytorium wymienionego kraju i rozpoczyna bieg terminu jednego roku, w ciągu którego zainteresowany organ krajowy może złożyć oświadczenie przewidziane w art. 5.
d) Jednakże takie państwo, przystępując do niniejszego aktu, może oświadczyć, że - z wyjątkiem spraw dotyczących znaków międzynarodowych, stanowiących już uprzednio w tym państwie przedmiot identycznej rejestracji krajowej pozostającej jeszcze w mocy, które na wniosek zainteresowanych uznaje się natychmiast - stosowanie niniejszego aktu jest ograniczone do znaków zarejestrowanych od dnia, w którym to przystąpienie staje się skuteczne.
e) Oświadczenie to zwalnia Biuro Międzynarodowe od dokonania wyżej wspomnianej notyfikacji zbiorowej. Ogranicza się ono do notyfikowania znaków, co do których otrzyma, w okresie jednego roku od przystąpienia nowego państwa, wniosek z koniecznymi szczegółami w sprawie skorzystania z dobrodziejstwa wyjątku przewidzianego pod lit. d).
f) Biuro Międzynarodowe nie dokonuje notyfikacji zbiorowej państwom, które przystępując do niniejszego aktu oświadczą o korzystaniu z uprawnienia przewidzianego w art. 3bis. Państwa te mogą jednocześnie oświadczyć, że stosowanie tego aktu jest ograniczone do znaków, które są zarejestrowane od dnia, w którym ich przystąpienie staje się skuteczne; ograniczenie to nie dotyczy jednak znaków międzynarodowych stanowiących już uprzednio w tych państwach przedmiot takiej samej rejestracji krajowej, które mogą być podstawą wniosków o rozszerzenie ochrony, złożonych i notyfikowanych zgodnie z art. 3ter i 8.2. c).
g) Rejestracje znaków, które były przedmiotem jednej z notyfikacji przewidzianych w tym ustępie, uważa się za zastępujące rejestracje dokonane bezpośrednio w nowym Umawiającym się Państwie przed datą wejścia w życie jego przystąpienia.
b) W stosunku do każdego innego państwa niniejszy akt wchodzi w życie z upływem trzech miesięcy od daty, w której jego ratyfikacja lub jego przystąpienie zostało notyfikowane przez Dyrektora Generalnego, chyba że w dokumencie ratyfikacyjnym lub dokumencie przystąpienia została wskazana data późniejsza. W tym ostatnim wypadku niniejszy akt wchodzi w życie w stosunku do tego państwa z datą w ten sposób wskazaną.
Wypowiedzenie
Zastosowanie aktów wcześniejszych
b) Jednakże każde państwo Związku Szczególnego, które ratyfikowało niniejszy akt lub do niego przystąpiło, związane jest tekstami wcześniejszymi, których uprzednio nie wypowiedziało na podstawie art. 12. 4) Aktu nicejskiego z dnia 15 czerwca 1957 r. w swoich stosunkach z państwami, które nie ratyfikowały niniejszego aktu lub do niego nie przystąpiły.
Podpis, język, obowiązki depozytariusza
b) Dyrektor Generalny, po konsultacji z zainteresowanymi rządami, sporządza teksty urzędowe w innych językach, które może wskazać Zgromadzenie.
Postanowienia przejściowe
Po zaznajomieniu się z powyższym porozumieniem oświadczam, że:
- zostało ono uznane za słuszne zarówno w całości, jak i każde z postanowień w nim zawartych,
- Rzeczpospolita Polska postanawia przystąpić do powyższego porozumienia, oświadczając na podstawie artykułu 3bis ustęp 1, że ochrona wynikająca z rejestracji międzynarodowej rozciąga się na Rzeczpospolitą Polską tylko wówczas, gdy uprawniony do znaku wyraźnie tego żąda, oraz w oparciu o artykuł 14 ustęp 2 litery d) i f), że stosowanie wyżej wymienionego porozumienia będzie ograniczone do znaków, które zostały zarejestrowane poczynając od dnia, w którym przystąpienie Rzeczypospolitej Polskiej stanie się skuteczne,
- będzie ono niezmiennie zachowywane.
Na dowód czego wydany został akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej Polskiej.
Dano w Warszawie dnia 17 listopada 1990 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
Marek Rotkiewicz 19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
Marek Rotkiewicz 19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
Grażyna J. Leśniak 18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
Krzysztof Koślicki 16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
Marcin Szymankiewicz 15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
Grażyna J. Leśniak 10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.1993.116.514 |
| Rodzaj: | Umowa międzynarodowa |
| Tytuł: | Porozumienie madryckie o międzynarodowej rejestracji znaków. 1891.04.14. |
| Data aktu: | 14/04/1891 |
| Data ogłoszenia: | 06/12/1993 |
| Data wejścia w życie: | 18/03/1991 |








