Podatek od wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w nie uspołecznionych zakładach pracy i przez osoby fizyczne oraz od wynagrodzeń adwokatów - członków zespołów adwokackich.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 8 października 1983 r.
w sprawie podatku od wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w nie uspołecznionych zakładach pracy i przez osoby fizyczne oraz od wynagrodzeń adwokatów - członków zespołów adwokackich.

Na podstawie art. 5 ust. 3 i art. 10 ust. 8 ustawy z dnia 4 lutego 1949 r. o podatku od wynagrodzeń (Dz. U. Nr 7, poz. 41 z późniejszymi zmianami) oraz art. 9 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. z 1980 r. Nr 27, poz. 111 i z 1982 r. Nr 45, poz. 289) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Zwalnia się od podatku od wynagrodzeń wynagrodzenia wypłacane przez pierwszego pracodawcę pracownikom zatrudnionym w nie uspołecznionych zakładach pracy i przez osoby fizyczne oraz adwokatom - członkom zespołów adwokackich, jeżeli podstawa obliczenia podatku nie przekracza kwoty najniższego wynagrodzenia pracowników uspołecznionych zakładów pracy określonej odrębnymi przepisami, z wyjątkiem wynagrodzeń pracowników wymienionych w § 3 ust. 3 pkt 2 i 3.
2.
Zwolnienie od podatku, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy.
§  2.
1.
Pracownicy zatrudnieni w celu nauki zawodu lub przyuczenia do wykonywania określonej pracy, pracownicy zamieszkali na terytorium Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i zatrudnieni w przedstawicielstwach dyplomatycznych i konsularnych państw obcych, a także adwokaci - członkowie zespołów adwokackich opłacają podatek od wynagrodzeń wypłacanych przez pierwszego pracodawcę według następującej skali:
Wynagrodzenie miesięczne w zł

ponad do

Stopa procentowa podatku
3.800-4.000 11,0
4.000-4.200 11,3
4.200-4.400 11,4
4.400-4.700 11,7
4.700-5.000 11,8
5.000 12,0
2.
Pracownicy zamieszkali na terytorium Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i pobierający wynagrodzenie wypłacane za granicą, nie wymienieni w ust. 1, opłacają podatek od wynagrodzeń wypłacanych przez pierwszego pracodawcę według następującej skali:
Wynagrodzenie miesięczne w zł

ponad do

Stopa procentowa podatku
3.800-4.000 14,0
4.000-4.200 14,3
4.200-4.400 14,4
4.400-4.700 14,7
4.700-5.000 14,8
5.000 15,0
§  3.
1.
Podatek od wynagrodzeń innych pracowników niż wymienieni w § 2, zatrudnionych w nie uspołecznionych zakładach pracy oraz przez osoby fizyczne, pobiera się w formie zryczałtowanej.
2.
Podstawę obliczenia zryczałtowanego podatku od wynagrodzeń stanowi deklarowane wynagrodzenie miesięczne.
3.
Zryczałtowany podatek od wynagrodzeń wynosi:
1)
od wynagrodzeń otrzymywanych przez pracowników zatrudnionych w gospodarstwach domowych, a wypłacanych przez:
a)
pierwszego pracodawcę - 12%, jeżeli wynagrodzenie przekracza kwotę, o której mowa w § 1,
b)
drugiego lub dalszych pracodawców - 21,5%, nie mniej jednak niż 800 zł,
2)
od wynagrodzeń otrzymywanych przez pracowników zatrudnionych przy sprzątaniu, pilnowaniu mienia i w charakterze pomocy kuchennej, a wypłacanych przez:
a)
pierwszego pracodawcę - 12%, nie mniej jednak niż 650 zł,
b)
drugiego lub dalszych pracodawców - 21,5%, nie mniej jednak niż 1.200 zł,
3)
od wynagrodzeń otrzymywanych przez pracowników nie wymienionych w pkt 1 i 2, a wypłacanych przez:
a)
pierwszego pracodawcę - 12%, nie mniej jednak niż 900 zł,
b)
drugiego lub dalszych pracodawców - 21,5%, nie mniej jednak niż 1.600 zł.
4.
Zryczałtowany podatek od wynagrodzeń otrzymywanych przez pracowników zatrudnionych w kościołach i innych związkach wyznaniowych oraz ich jednostkach organizacyjnych pobiera się według stawek określonych w ust. 3 pkt 1, z wyjątkiem wynagrodzeń organistów i chórmistrzów nie będących osobami zakonnymi oraz pracowników zatrudnionych przy budowach, od których podatek pobiera się według stawek określanych w ust. 3 pkt 3.
§  4.
Jeżeli pracodawca opłaca podatek od wynagrodzeń z własnych funduszów, ryczałt wynosi od wynagrodzeń pracowników wymienionych:
1)
w § 3 ust. 3 pkt 1 i ust. 4:
a)
wypłacanych przez pierwszego pracodawcę - 13,5%,
b)
wypłacanych przez drugiego lub dalszych pracodawców - 27,0%, nie mniej jednak niż 1.000 zł,
2)
w § 3 ust. 3 pkt 2:
a)
wypłacanych przez pierwszego pracodawcę - 13,5%, nie mniej jednak niż 750 zł,
b)
wypłacanych przez drugiego lub dalszych pracodawców - 27,0%, nie mniej jednak niż 1.500 zł,
3)
w § 3 ust. 3 pkt 3:
a)
wypłacanych przez pierwszego pracodawcę - 13,5%, nie mniej jednak niż 1.000 zł,
b)
wypłacanych przez drugiego lub dalszych pracodawców - 27,0%, nie mniej jednak niż 2.000 zł.
§  5.
1.
W razie wypłaty wynagrodzenia za niepełny miesiąc zryczałtowany podatek od wynagrodzeń ustala się przyjmując za jeden dzień 1/30 podatku ustalonego według zasad określonych w § 3 i 4.
2.
W razie zatrudnienia w niepełnym wymiarze czasu pracy podatek od wynagrodzeń pracowników wymienionych w § 3 ust. 3 i 4 pobiera się według skali określonej w § 2 ust. 1.
§  6.
Tracą moc:
1)
rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 września 1956 r. w sprawie obniżenia skali w podatku od wynagrodzeń dla niektórych grup podatników oraz zwolnienia niektórych grup podatników w podatku od wynagrodzeń (Dz. U. z 1956 r. Nr 44, poz. 202 oraz z 1963 r. Nr 13, poz. 69 i Nr 15, poz. 83),
2)
rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 lutego 1968 r. w sprawie podwyższenia kwot wynagrodzenia wolnego od podatku od wynagrodzeń oraz obniżenia skal w podatku od wynagrodzeń (Dz. U. z 1968 r. Nr 5, poz. 30 i z 1981 r. Nr 28, poz. 149).
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 listopada 1983 r. i ma zastosowanie do wynagrodzeń należnych za pracę po tym dniu.

Zmiany w prawie

Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1983.58.264

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Podatek od wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w nie uspołecznionych zakładach pracy i przez osoby fizyczne oraz od wynagrodzeń adwokatów - członków zespołów adwokackich.
Data aktu: 08/10/1983
Data ogłoszenia: 27/10/1983
Data wejścia w życie: 01/11/1983