Zasady określania wysokości kar pieniężnych za zanieczyszczenie wód i tryb ich ściągania.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 24 września 1962 r.
w sprawie zasad określania wysokości kar pieniężnych za zanieczyszczenie wód i trybu ich ściągania.

Na podstawie art. 160 ust. 5 ustawy z dnia 30 maja 1962 r. - Prawo wodne (Dz. U. Nr 34, poz. 158) zarządza się, co następuje:
§  1.
Artykuły powołane w rozporządzeniu bez bliższego określenia oznaczają artykuły ustawy z dnia 30 maja 1962 r. - Prawo wodne (Dz. U. Nr 34, poz. 158).
§  2.
Wysokość kar pieniężnych w przypadkach wymienionych w art. 160 ust. 2 i 3 ustala się w zależności od ilości, stanu (wysokości temperatury ścieków i stopnia skażeń promieniotwórczych) i składu (rodzaje substancji zanieczyszczających i wielkości ładunku) odprowadzanych ścieków.
§  3.
1.
Rodzaje substancji zanieczyszczających zaliczonych do jednej z 5 kategorii oraz jednostki ładunku dla poszczególnych rodzajów substancji określa załącznik do rozporządzenia.
2.
Substancje zanieczyszczające, nie wymienione w załączniku (ust. 1), zalicza organ wymierzający karę do jednej z 5 kategorii odpowiednio do stopnia ich szkodliwości dla wód, biorąc pod uwagę przede wszystkim odczyn, pięciodniowe biochemiczne zapotrzebowanie tlenu, utlenialność, zawiesinę, suchą pozostałość oraz substancje toksyczne.
§  4.
1.
Właściwy do spraw gospodarki wodnej organ prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) wymierzający karę pieniężną przyjmuje za podstawę do obliczenia kary różnicę między ilością, stanem i składem ścieków odprowadzanych a ilością, stanem i składem ścieków ustalonych w pozwoleniu wodnoprawnym (art. 43).
2.
W razie odprowadzenia ścieków bez pozwolenia wodnoprawnego organ wymierzający karę pieniężną przyjmuje za podstawę do obliczenia kary pieniężnej różnicę między ilością, stanem i składem ścieków odprowadzanych a normami ustalonymi w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 lutego 1962 r. w sprawie norm dopuszczalnych zanieczyszczeń wody oraz warunków, jakim powinny odpowiadać ścieki oprowadzane do wody i do ziemi (Dz. U. Nr 17, poz. 75).
§  5.
1.
Kary pieniężne za jednostkę ładunku substancji zanieczyszczających, odprowadzanych w ciągu doby, wynoszą dla:

I kategorii - 5,00 zł

II kategorii - 4,00 zł

III kategorii - 3,00 zł

IV kategorii - 2,00 zł

V kategorii - 1,00 zł.

2.
W razie występowania różnego rodzaju substancji zanieczyszczających, karę oblicza się łącznie od wszystkich ładunków substancji zanieczyszczających.
§  6.
Kary pieniężne za przekroczenie dozwolonej temperatury ścieków wynoszą:
1)
1.00 zł za m3/dobę odprowadzonych ścieków, jeżeli temperatura ścieków przekracza normę dozwoloną o mniej niż 5°C,
2)
2.00 zł za m3/dobę odprowadzonych ścieków, jeżeli temperatura ścieków przekracza normę dozwoloną o 5°C lub więcej.
§  7.
1.
Kary pieniężne za skażenie odprowadzanych ścieków pierwiastkami promieniotwórczymi wynoszą 10.00 zł za m3/dobę ścieków, w których stwierdzi się zawartość substancji promieniotwórczych ponad dozwoloną normę.
2.
Ilość substancji promieniotwórczych zawartych w ściekach ustala w każdym przypadku organ wskazany przez Prezesa Centralnego Urzędu Gospodarki Wodnej w porozumieniu z Ministrem Zdrowia i Opieki Społecznej.
§  8.
Kary pieniężne za przekroczenie dozwolonej ilości odprowadzanych ścieków wynoszą 3.00 zł za m3/dobę ścieków odprowadzanych ponad dozwoloną ilość.
§  9.
1.
Kary pieniężne wymierza się za okres od dnia stwierdzenia do dnia ustania naruszenia przepisów art. 160, według stanu ustalonego protokolarnie w dniu kontroli. W razie kilkakrotnych kontroli za podstawę wymiaru kary przyjmuje się najwyższe przekroczenie dozwolonych norm.
2.
Zakładom wymienionym w art. 166 ust. 1 karę pieniężną wymierza się po upływie terminu wyznaczonego przez Radę Ministrów dla wykonania przez dany zakład urządzeń zabezpieczających wodę przed zanieczyszczeniem.
§  10.
1.
Właściwy do spraw gospodarki wodnej organ prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) wymierzający karę, w razie stwierdzenia na podstawie przeprowadzonej kontroli naruszenia przez zakład przepisów art. 160, po przeprowadzeniu rozprawy wydaje decyzję ustalającą różnicę między ilością, stanami i składem ścieków odprowadzonych a ilością, stanem i składem ścieków ustalonych w pozwoleniu wodnoprawnym oraz termin rozpoczęcia obliczania kary. W razie braku pozwolenia różnicę ustala się według zasad określonych w § 4 ust. 2.
2.
Wysokość kary ustala się w decyzji wydanej przez organ określony w ust. 1 po ustaniu naruszenia, stwierdzonego protokolarnie z urzędu lub na wniosek zakładu. Jeżeli jednak do dnia 30 listopada każdego roku nie zostanie usunięte naruszenie przepisów, organ określony w ust. 1 ustali wysokość kary za okres do dnia 30 listopada danego roku.
3.
O decyzjach, o których mowa w ust. 1 i 2, organ wymierzający karę zawiadamia jednostkę naczelną i bezpośrednio nadrzędną nad ukaranym zakładem.
4.
Ukarany zakład obowiązany jest ustalić osobę sprawcy zanieczyszczenia wody i dochodzić od niej według obowiązujących przepisów zwrotu szkody wyrządzonej z jej winy zakładowi. Jednostka bezpośrednio nadrzędna nad ukaranym zakładem obowiązana jest czuwać nad dopełnieniem przez zakład ciążącego na nim obowiązku dochodzenia zwrotu szkody od sprawcy zanieczyszczenia wody.
§  11.
1.
Ostateczna decyzja ustalająca wysokość kary pieniężnej podlega wykonaniu w trybie przepisów o egzekucji administracyjnej świadczeń pieniężnych.
2.
Wpływy z kar pieniężnych stanowią dochody właściwego jednostkowego budżetu wojewódzkiego (miasta wyłączonego z województwa).
§  12.
Wykonanie rozporządzenia porucza się Prezesowi Centralnego Urzędu Gospodarki Wodnej oraz prezydiom wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw).
§  13.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 12 grudnia 1962 r.

ZAŁĄCZNIK

PODZIAŁ SUBSTANCJI ZANIECZYSZCZAJĄCYCH NA POSZCZEGÓLNE KATEGORIE I JEDNOSTKI ICH ŁADUNKÓW

Lp. Kategoria i rodzaje substancji

zanieczyszczających

Oznaczanie Jednostka

ładunku

1 2 3 4
1 I kategoria BZT5 1 kg O2
Ługi pocelulozowe
2 Fenole (składniki kwaśne) BZT5 1 kg O2
3 Oleje i smoły ekstrakt eterowy 1 kg
4 Cyjanki cyjanki 10 g CN
5 Chrom sześciowartościowy chrom 60 g Cr VI
6 Fosfor fosfor 30 g P
7 Rtęć (sublimat) rtęć 12 g HgCl2
8 Kwas pikrynowy kwas pikrynowy 120 g
9 Fluorki fluorki 6 g F
10 Sztuczne detergenty właściwy związek 1 kg
1 II kategoria sucha pozostałość 1 kg
Odpady z garbarni
2 Odpady z fabryk kleju i mydła sucha pozostałość i ekstrakt eterowy 1 kg
3 Odpady z produkcji barwników na bazie smołowej, z produkcji sacharyny i z produkcji benzydyny BZT5

i ekstrakt eterowy

1 kg O2

1 kg

4 Związki organiczne w ściekach cukrowni, krochmalni, fabryk margaryny, drożdżowni i zakładów utylizacyjnych BZT5

i ekstrakt eterowy

1 kg O2

1 kg

5 Związki organiczne z produkcji antybiotyków BZT5 1 kg O2
6 Ścieki z produkcji płyt pilśniowych zawiesina 1 kg
7 Odpady z produkcji żywic formaldehydowych i związków laktonowych sucha pozostałość 1 kg
8 Lanolina ekstrakt eterowy 1 kg
9 Sole z galwanizerni i wytrawialni sucha pozostałość 1 kg
1 III kategoria ilościowo 1 kg
Kwasy i zasady z produkcji przemysłowej poza zaliczonymi do innych kategorii
2 Substancje barwiące z zakładów włókienniczych i innych utlenialność 1 kg O2
3 Odpady z produkcji chemicznej i farmaceutycznej poza zaliczonymi do innych kategorii sucha pozostałość 1 kg
4 Zanieczyszczenia w ściekach z sanatoriów i szpitali o charakterze zakaźnym BZT5 1 kg O2
1 IV kategoria BZT5 1 kg O2
Związki organiczne w ściekach z mleczarni, zakładów przeróbki mleka i produkcji kwasu cytrynowego
2 Ścieki z papierni i ścieralni zawiesina 1 kg
3 Związki organiczne w ściekach z rzeźni, browarów, roszarni lnu i konopi, gorzelni, przetwórni warzyw, owoców, mięsa itp. zakładów BZT5 1 kg O2
4 Substancje organiczne w ściekach bytowo-gospodarczych BZT5 1 kg O2
1 V kategoria zawiesina 1 kg
Miał węglowy, koksik, piasek, ił, glina, zendra oraz pyły z produkcji przemysłowej
2 Sole w wodach kopalnianych, w wodach ze stacji uzdatniania oraz z produkcji wody sucha pozostałość 1 kg

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1962.52.252

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zasady określania wysokości kar pieniężnych za zanieczyszczenie wód i tryb ich ściągania.
Data aktu: 24/09/1962
Data ogłoszenia: 13/10/1962
Data wejścia w życie: 12/12/1962