Organizacja i zakres działania ochrony skarbowej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU
z dnia 5 sierpnia 1947 r.
o organizacji i zakresie działania ochrony skarbowej.

Na podstawie art. 3 dekretu z dnia 11 kwietnia 1945 r. o ustroju władz administracji skarbowej oraz skarbowych organów wykonawczych (Dz. U. R. P. Nr 12, poz. 64), zmienionego dekretem z dnia 27 czerwca 1946 r. (Dz. U. R. P. Nr 34, poz. 209), zarządzam, co następuje:
§  1.
Użyte w rozporządzeniu niniejszym określenia oznaczają:
a)
główny inspektorat - główny inspektorat ochrony skarbowej,
b)
okręgowy inspektorat - okręgowy inspektorat ochrony skarbowej,
c)
rejonowy inspektorat - rejonowy inspektorat ochrony skarbowej,
d)
główny inspektor - główny inspektor ochrony skarbowej,
e)
okręgowy inspektor - okręgowy inspektor ochrony skarbowej,
f)
rejonowy inspektor - rejonowy inspektor ochrony skarbowej.

CZĘŚĆ  I.

PRZEPISY OGÓLNE.

§  2.
Ochrona skarbowa jest organem wykonawczym władz skarbowych, powołanym do walki z przestępstwami skarbowymi.
§  3.
W zakresie zwalczania przestępstw skarbowych ochrona skarbowa działa według zasad i w granicach uprawnień określonych:
a)
w prawie karnym skarbowym i wydanych na jego podstawie przepisach wykonawczych,
b)
w przepisach dewizowych.
§  4.
Jednostkami organizacyjnymi ochrony skarbowej są: główny inspektorat ochrony skarbowej, okręgowe inspektoraty ochrony skarbowej i rejonowe inspektoraty ochrony skarbowej.
§  5.
1.
Ochrona skarbowa ma prawo prowadzenia samodzielnie wywiadu aż do wszczęcia dochodzenia.
2.
O wszczęciu dochodzenia ochrona skarbowa zawiadamia właściwą władzę, uprawnioną do orzekania, a w sprawach należących do właściwości sądów okręgowych - nadto właściwego prokuratora.
3.
W toku dochodzenia ochrona skarbowa obowiązana jest wykonywać polecenia władz uprawnionych do orzekania i prokuratora oraz udzielać im żądanych wyjaśnień.
§  6.
Ochrona skarbowa używa przy czynnościach służbowych pieczęci okrągłych z godłem państwowym.
§  7.
Pracownicy ochrony skarbowej legitymują się przy wykonywaniu czynności służbowych specjalnymi legitymacjami i znaczkami legitymacyjnymi według wzoru ustalonego przez Ministerstwo Skarbu.

CZĘŚĆ  II.

ORGANIZACJA I ZAKRES CZYNNOŚCI.

Rozdział  1.

Główny inspektorat ochrony skarbowej.

§  8.
1.
Na czele głównego inspektoratu stoi główny inspektor ochrony skarbowej.
2.
Głównego inspektora mianuje Minister Skarbu.
3.
Główny inspektor jest odpowiedzialny za całokształt działalności i stan służby ochrony skarbowej.
4.
Zasadnicze wytyczne działalności ochrony skarbowej, ustalane przez głównego inspektora, w szczególności zarządzenia o charakterze ogólnym, wymagają zatwierdzenia przez Ministra Skarbu.
§  9.
Głównego inspektora zastępuje stały zastępca, wyznaczony przez Ministra Skarbu spośród naczelników wydziałów głównego inspektoratu.
§  10.
1.
Główny inspektor przyjmuje, mianuje, przenosi na inne miejsce służbowe oraz zwalnia pracowników ochrony skarbowej z wyjątkiem:
a)
naczelników wydziałów i inspektorów głównego inspektoratu, okręgowych inspektorów, kierowników oddziałów okręgowych inspektoratów oraz rejonowych inspektorów,
b)
pracowników, których sprawy personalne podlegają rozstrzygnięciu władzy naczelnej z mocy obowiązujących przepisów.
2.
Pracowników ochrony skarbowej, wymienionych w ust. 1 lit. a) i b) mianuje, przenosi na inne miejsce służbowe, zwalnia oraz przenosi w stan spoczynku Minister Skarbu. Mianowanie okręgowych inspektorów, kierowników oddziałów okręgowych inspektoratów oraz rejonowych inspektorów następuje po zasięgnięciu opinii dyrektora właściwej izby skarbowej.
§  11.
Główny inspektorat składa się z wydziałów. Wydziały dzielą się na referaty.
§  12.
1.
Główny inspektorat obejmuje wydziały:

1 - administracyjny,

2 - zwalczania przestępstw skarbowych,

3 - zwalczania przestępstw dewizowych i innych,

4 - spraw specjalnych.

2.
Do składu osobowego wydziału 1 należą inspektorzy, podlegli bezpośrednio głównemu inspektorowi.
§  13.
1.
Na czele wydziału stoi naczelnik wydziału, podległy głównemu inspektorowi, na czele zaś referatu stoi kierownik referatu, podległy naczelnikowi wydziału.
2.
Naczelnik wydziału jest odpowiedzialny za całokształt prac, wchodzących w zakres działania wydziału, kierownik zaś referatu za całokształt prac, wchodzących w zakres działania referatu.
§  14.
Do zakresu czynności głównego inspektoratu należy w szczególności:
a)
nadzór nad podległymi organami, koordynowanie oraz nadawanie kierunku działalności ochrony skarbowej w zakresie zapobiegania przestępstwom, prowadzenia wywiadu i dochodzeń,
b)
instruowanie podległych organów i szkolenie personelu,
c)
dysponowanie sumami, wydzielonymi w budżecie dla ochrony skarbowej,
d)
wykonywanie kontroli organów podległych,
e)
przeprowadzanie wywiadu i dochodzeń w sprawach wyjątkowego znaczenia.
§  15.
1.
Do zakresu czynności wydziału 1 należą sprawy organizacyjne, osobowe, budżetowe i gospodarcze.
2.
Zakres działania wydziału 1 obejmuje nadto sprawy, nie należące do właściwości innych wydziałów. Do składu wydziału 1 wchodzi nadto kancelaria głównego inspektoratu oraz składnica akt i biblioteka.
3.
Zakres czynności kancelarii określi regulamin.
§  16.
Do zakresu czynności wydziału 2 należą sprawy, związane z prowadzeniem dochodzeń w zakresie przestępstw, objętych prawem karnym skarbowym, a w szczególności prowadzenie dochodzeń w sprawach wyjątkowego znaczenia, kierowanie dochodzeniami w sprawach większej wagi, nadzór nad dochodzeniami, prowadzonymi przez podległe organa i opracowywanie materiałów sprawozdawczych.
§  17.
Wydział 3 wykonywuje czynności, związane z prowadzeniem dochodzeń w sprawach o przestępstwa dewizowe oraz w sprawach o przestępstwa z zakresu poruczonego.

Do zakresu tych czynności stosuje się odpowiednio przepisy § 16.

§  18.
Do zakresu czynności wydziału 4 należą sprawy wywiadu, dotyczące wszystkich przestępstw, zwalczanych przez ochronę skarbową, zbieranie informacji skarbowo-gospodarczych, organizowanie służby informacyjnej i szkolenie w tej służbie, instruowanie i ustalanie ramowych wytycznych pracy podległych organów w zakresie wykrywania przestępstw, prowadzenie wywiadu w sprawach wyjątkowego znaczenia, kierowanie wywiadem w sprawach większej wagi, nadzór nad wywiadem, prowadzonym przez podległe organa i opracowywanie materiałów sprawozdawczych.
§  19.
Szczegółowy zakres działania poszczególnych wydziałów i ich organizację wewnętrzną, a w szczególności ilość i rodzaje referatów w wydziałach oraz uprawnienia naczelników wydziałów w zakresie ostatecznej aprobaty pism, określa w drodze zarządzenia główny inspektor. Zarządzenie to wymaga zatwierdzenia przez Ministra Skarbu.

ROZDZIAŁ  2.

Okręgowe inspektoraty ochrony skarbowej.

§  20.
1.
Właściwość miejscowa okręgowego inspektoratu obejmuje okręg administracyjny izby skarbowej.
2.
Siedzibą okręgowego inspektoratu jest miejscowość, będąca siedzibą izby skarbowej.
§  21.
1.
Na czele okręgowego inspektoratu stoi okręgowy inspektor ochrony skarbowej, podległy pod względem osobowym i służbowym głównemu inspektorowi.
2.
Okręgowy inspektor jest odpowiedzialny za stan służby i całokształt prac okręgowego inspektoratu i podległych jednostek służbowych.
3.
Okręgowy inspektor uzgadnia z dyrektorem izby skarbowej działalność okręgowego inspektoratu, nie wyłączając polityki personalnej.
4.
Okręgowy inspektor składa głównemu inspektorowi ochrony skarbowej oraz dyrektorowi izby skarbowej sprawozdania z działalności okręgowego inspektoratu i plany działalności na przyszłość oraz na żądanie udziela wyjaśnień w powyższych sprawach.
§  22.
Jeżeli okręgowy inspektor z jakiegokolwiek powodu nie może pełnić swych obowiązków służbowych, zastępuje go wyznaczony przez niego w porozumieniu z dyrektorem izby skarbowej jeden z kierowników oddziałów.
§  23.
1.
Okręgowy inspektor jest przełożonym pracowników ochrony skarbowej w powierzonym mu okręgu.
2.
Okręgowy inspektor przyjmuje, mianuje, przenosi na inne miejsce służbowe oraz zwalnia podległych mu pracowników w ramach nadanych mu uprawnień.
§  24.
Okręgowy inspektorat składa się z oddziałów. Oddziały dzielą się na referaty.
§  25.
Okręgowy inspektorat obejmuje oddziały:
1)
administracyjny,
2)
zwalczania przestępstw skarbowych,
3)
zwalczania przestępstw dewizowych i innych,
4)
spraw specjalnych.
§  26.
1.
Na czele oddziału stoi kierownik oddziału, podległy okręgowemu inspektorowi.
2.
Kierownik oddziału jest odpowiedzialny za całokształt prac, wchodzących w zakres działania oddziału.
§  27.
Do zakresu czynności okręgowego inspektoratu należy:
a)
wykonywanie kierownictwa, nadzoru i kontroli nad czynnościami podległych jednostek służbowych,
b)
instruowanie podległych organów i szkolenie personelu,
c)
opracowywanie projektu preliminarza budżetowego, dysponowanie sumami budżetowymi, przekazanymi okręgowemu inspektorowi, oraz spełnianie związanych z tym czynności rachunkowo-kasowych,
d)
przeprowadzanie wywiadu i dochodzeń w sprawach większej wagi.
§  28.
1.
Zakres czynności, należących do poszczególnych oddziałów inspektoratu okręgowego, określa się według zasad, ustalonych dla wydziałów głównego inspektoratu.

Przepisy §§ 15-19 stosuje się odpowiednio.

2.
Szczegółowy zakres czynności poszczególnych oddziałów w okręgowym inspektoracie i ich organizację wewnętrzną, a w szczególności uprawnienia kierowników oddziałów w zakresie ostatecznej aprobaty pism, określa w drodze zarządzenia główny inspektor. Zarządzenie to wymaga zatwierdzenia przez Ministra Skarbu.

ROZDZIAŁ  3.

Rejonowe inspektoraty ochrony skarbowej.

§  29.
Właściwość miejscową rejonowych inspektoratów określi osobne rozporządzenie.
§  30.
1.
Na czele rejonowego inspektoratu stoi rejonowy inspektor ochrony skarbowej, podległy okręgowemu inspektorowi. Jest on przełożonym pracowników ochrony skarbowej powierzonego mu rejonu.
2.
Rejonowy inspektor jest odpowiedzialny za całokształt prac, wchodzących w zakres działania rejonowego inspektoratu.
§  31.
Do zakresu czynności rejonowego inspektoratu należy:
a)
zapobieganie przestępstwom, prowadzenie wywiadu i dochodzeń w sprawach, określonych w § 2 niniejszego rozporządzenia,
b)
szkolenie personelu rejonowego inspektoratu,
c)
załatwianie spraw administracyjnych i gospodarczych rejonowego inspektoratu.
§  32.
Szczegółowy zakres czynności rejonowego inspektoratu i jego organizację wewnętrzną określa główny inspektor.

CZĘŚĆ  III.

PRZEPISY KOŃCOWE.

§  33.
1.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
2.
Z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia tracą moc obowiązującą przepisy rozporządzenia Ministra Skarbu z dnia 23 lutego 1939 r. o organizacji i zakresie działania izb skarbowych oraz podległych im urzędów i organów wykonawczych (Dz. U. R. P. Nr 18, poz. 118) w części, dotyczącej okręgowych inspektorów ochrony skarbowej i brygad ochrony skarbowej.
3.
Rozporządzenie niniejsze nie ogranicza właściwości ochrony skarbowej, wynikającej z przepisów szczególnych.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024