Użytkowanie Funduszu Obrotowego Reformy Rolnej w związku z parcelacją gruntów państwowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I REFORM ROLNYCH
z dnia 24 maja 1933 r.
wydane w porozumieniu z Ministrem Skarbu o użytkowaniu Funduszu Obrotowego Reformy Rolnej w związku z parcelacją gruntów państwowych.

Na podstawie cz. 2 art. 25 i art. 26 ustawy z dnia 9 marca 1932 r. o Funduszu Obrotowym Reformy Rolnej (Dz. U. R. P. Nr. 26, poz. 236) zarządza się co następuje:

Rozdział  I.

Administracja przejściowa państwowych nieruchomości ziemskich, przeznaczonych do parcelacji.

§  1.
Przeznaczone do parcelacji państwowe nieruchomości ziemskie do czasu ich rozparcelowania pozostają pod bezpośrednim zarządem urzędów ziemskich lub są przez te urzędy oddawane w dzierżawę. Nie dotyczy to nieruchomości, znajdujących się pod zarządem organów administracji lasów państwowych.
§  2.
Wydzierżawianie nieruchomości na okres dłuższy niż 3 lata winno być dokonywane zasadniczo w drodze przetargu. Zaniechanie przetargu dopuszczalne jest tylko w przypadkach, gdy nieruchomość nie przekracza 60 ha. W innych przypadkach zaniechanie przetargu może nastąpić tylko za zgodą Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych.
§  3.
1)
Na prośbę wniesioną na piśmie przez dzierżawcę zatwierdzonego na nabywcę dzierżawionej działki, urząd ziemski może udzielić zgody na zabudowanie tej działki stosownie do planów i kosztorysów, jakie będą przyjęte przez urząd ziemski, ustalając jednocześnie warunki, jakim winien zadość uczynić dzierżawca przy wznoszeniu budynku i sposób ustalenia odszkodowania, przewidzianego w cz. 2.
2)
Dzierżawca, który zabudował się za zgodą urzędu ziemskiego, przewidzianą w cz. 1, a któremu następnie urząd ziemski odmówił przeniesienia prawa własności, otrzyma na żądanie odszkodowanie za wzniesione przez siebie, a pozostawione na działce budynki. Wysokość tego odszkodowania będzie ustalona według wartości budynków w chwili przejęcia działki przez urząd ziemski.
§  4.
W przypadkach stwierdzenia, iż ustalony czynsz dzierżawny nie odpowiada dochodowości wydzierżawionej nieruchomości, lub w razie nieurodzaju, pożaru lub innej żywiołowej klęski, śmierci albo ciężkiej choroby dzierżawcy, urząd ziemski może na prośbę dzierżawcy lub osób interesowanych udzielić ulgi w spłacie czynszu dzierżawnego zarówno zaległego, jak i bieżącego w postaci odroczenia terminu płatności czynszu dzierżawnego, rozłożenia na raty lub zmniejszenia należności. Ulgi w spłacie czynszu w postaci odroczenia terminu płatności lub rozłożenia na raty mogą być również udzielane w przypadku, gdy z powodu poczynienia wkładów, potrzebnych i pożytecznych dla gospodarstwa, dzierżawca nie jest w stanie bez uszczerbku dla gospodarstwa wpłacić w terminie raty dzierżawnej. Za czas odroczenia terminu płatności rat dzierżawnych lub ich części nie pobiera się żadnych odsetek.

Rozdział  II.

Należności za rozparcelowane grunty państwowe.

§  5.
1)
Osoby, zatwierdzone na nabywców parcelowanych gruntów państwowych winny przed wejściem w posiadanie nabywanych działek wpłacić na poczet należności za te działki następujące kwoty:
a)
bezrolni nabywcy samodzielnych gospodarstw rolniczych 5 % ceny sprzedażnej,
b)
nabywcy gospodarstw wzorowych - kwotę według uznania urzędu ziemskiego, nie mniej jednak niż 15 % ceny sprzedażnej,
c)
nabywcy objektów przemysłowych - kwotę według uznania urzędu ziemskiego, nie mniej jednak niż 25 % ceny sprzedażnej,
d)
inni nabywcy - 10 % ceny sprzedażnej.
2)
Wpłata, przewidziana w cz. 1, nie może być niższą od kwoty szacunku zasiewów, zapasów, materjałów i inwentarzy, oddanych wraz z działką.
3)
Silniejszym finansowo nabywcom z kategorji, wymienionej w przepisie p. d cz. 1 z wyjątkiem właścicieli karłowatych gospodarstw, wpłata, określona w powołanym przepisie, może być podwyższona do 100 % ceny sprzedażnej.
§  6.
1)
Reszta należności, stanowiąca różnicę pomiędzy kwotą należności Skarbu Państwa z tytułu sprzedaży działki, a kwotą, zaliczoną na poczet tej należności z tytułu wpłat, dokonanych przez nabywcę, i z tytułu przejętych przez niego obciążeń, ulega zakredytowaniu na zasadzie przepisów niniejszego paragrafu, o ile przekracza 200 zł.
2)
Spłata zakredytowanej reszty należności następuje w półrocznych ratach amortyzacyjnych w ciągu lat 41. Jednakże dla opłaty reszty należności za grunty, nabyte na potrzeby gminne, szkolne, zdrowotne, kościelne i inne cele publiczne, oraz na cele nie-rolnicze - okres amortyzacyjny nie może przekraczać lat 20.
3)
Jeżeli przy okresie amortyzacyjnym, przewidzianym w cz. 2, kwota rocznej wpłaty z tytułu reszty należności wynosiłaby mniej niż 40 zł, to okres amortyzacyjny przyjmuje się odpowiednio krótszy z uwzględnieniem przepisu cz. 5.
4)
Za zgodą nabywcy może być ustalony krótszy okres amortyzacyjny, niż to przewiduje cz. 2.

W zależności od zmian w stanie finansowym nabywcy ustalony już krótszy okres amortyzacyjny może być później zastąpiony na prośbę nabywcy przez okres dłuższy w granicach postanowień cz. 2 i 3.

5)
Ustala się następujące dopuszczalne okresy amortyzacyjne: 5, 10, 15, 20, 30, 38 i 41 lat.
6)
Gdy kwota rocznej wpłaty z tytułu reszty należności wynosi mniej niż 50 zł, mogą być wyznaczone zamiast półrocznych roczne raty amortyzacyjne.
7)
Początek okresu amortyzacyjnego winien być liczony z uwzględnieniem § 8:
a)
gdy przeniesienie prawa własności działki na nabywcę jest dokonywane w okresie kwiecień - wrzesień - od najbliższego 1 stycznia,
b)
gdy przeniesienie prawa własności dokonywane jest w okresie październik - marzec- od najbliższego 1 lipca,
8)
Raty amortyzacyjne będą płatne:
a)
półroczne w terminach 1 kwietnia za pierwsze półrocze kalendarzowe i 1 października za drugie półrocze kalendarzowe,
b)
roczne - w terminie 1 października.
§  7.
Reszta należności, nie przekraczająca 200 zł (cz. 1 § 6), może być rozłożona na raty, płatne w okresie najdalej 4 lat.
§  8.
1)
Nabywcom samodzielnych gospodarstw rolniczych, z wyjątkiem gospodarstw wzorowych, odracza się rozpoczęcie spłaty zakredytowanej należności na czas do upływu 2 lat od dnia wejścia nabywcy w posiadanie działki.
2)
Pracownikom folwarcznym, nabywającym działki, odracza się rozpoczęcie spłaty zakredytowanej należności na czas do upływu 3 lat od dnia wejścia nabywcy w posiadanie działki.
3)
Gdy rozpoczęcie spłaty zakredytowanej reszty należności zostanie odroczone w myśl postanowień cz. 1 i 2, wówczas okres amortyzacyjny nie może przekraczać 38 lat.
§  9.
1)
Resztę ceny sprzedażnej, pozostałej po wpłaceniu kwot, określonych w § 5, oprocentowuje się za czas od początku najbliższego miesiąca po wejściu osoby, zatwierdzonej na nabywcę, w posiadanie działki. Kwoty wyłożone z części parcelacyjne) Funduszu Obrotowego Reformy Rolnej na zabudowę, meljorację i inne inwestycje po oddaniu działki w posiadanie, a przed przeniesieniem prawa własności tej działki, oprocentowuje się od początku najbliższego miesiąca po dniu wypłaty ostatniej raty tych kwot.
2)
W przypadku, gdy ma zastosowanie § 8, należności, wymienione w cz. 1 niniejszego paragrafu, nie podlegają oprocentowaniu w okresie, na jaki odracza się wówczas rozpoczęcie ich spłaty.
3)
Stopa oprocentowania należności, wymienionych w cz. 1, wynosi:
a)
za czas do początku okresu amortyzacyjnego kredytowanej reszty należności w myśl § 6, - 3 % w stosunku rocznym, a w okresie amortyzacyjnym wraz z kosztami administracji - 31/2 % w stosunku rocznym,
b)
o ile reszta należności nie ulega zakredytowaniu w myśl § 6 - 3 % w stosunku rocznym do końca miesiąca, w którym następuje przeniesienie prawa własności działki na nabywcę, a po tym terminie w razie gdy reszta należności ulega rozłożeniu na raty w myśl § 7 - 31/2 % w stosunku rocznym.
4)
Do czasu przeniesienia prawa własności działki na nabywcę odsetki z tytułu oprocentowania należności, wymienionych w cz. 1, winny być uiszczone przez nabywcę w dniu 1 października za każdy rok kalendarzowy. Wymiar odsetek dokonywany będzie w nakazach płatniczych.
§  10.
Nabywca ma prawo spłacenia w każdym czasie całości lub części należności przed ustalonym terminem spłaty. Przedterminowe spłaty będą zaliczone na poczet rat najbliższych; jeżeli jednak będą one przewyższać dwie raty amortyzacyjne prócz raty bieżącej, to ulegają odpowiedniemu zmniejszeniu wszystkie raty amortyzacyjne.
§  11.
1)
W razie trudności płatniczych, wynikłych z powodu nieurodzaju, pożaru lub innej klęski, śmierci albo ciężkiej choroby dłużnika, lub jedynego żywiciela rodziny i t. p. może być dłużnikowi na prośbę jego lub osób zainteresowanych udzielona ulga w spłacie reszty należności, zakredytowanej w myśl § 6, w postaci odroczenia terminu płatności raty amortyzacyjnej na okres do pięciu lat, lub w postaci rozłożenia raty na terminy płatności rat następnych, przypadających w okresie pięciu lat. Odroczenie lub rozłożenie na raty nie może obejmować więcej, niż cztery raty półroczne lub dwie roczne.
2)
Ponadto mogą być udzielane powyższe ulgi w przypadku, gdy z powodu poczynionych bez pomocy kredytowej Państwa większych wkładów potrzebnych i pożytecznych dla gospodarstwa, dłużnik nie jest w sianie bez uszczerbku dla gospodarstwa wpłacić raty.
3)
Za czas odroczenia lub rozłożenia na raty należności w myśl niniejszego paragrafu nie pobiera się odsetek zwłoki.
§  12.
W razie nieuiszczenia w terminie raty amortyzacyjnej będą od tej raty policzone odsetki zwłoki w wysokości 1/2 % za każdy cały lub rozpoczęty miesiąc zwłoki, poczynając od upływu 3-ch miesięcy po terminie płatności aż do czasu spłacenia całej raty. Gdyby niespłacona część zakredytowanej reszty należności za działkę została przeniesiona do dłuższego okresu amortyzacyjnego (cz. 4 § 6), to odsetki zwłoki należne od tego czasu nie będą pobierane.
§  13.
W razie nabycia na licytacji przez osobę trzecią gruntów, obciążonych należnościami na rzecz Funduszu Obrotowego Reformy Rolnej, może być ta należność, z wyjątkiem zapadłych lub odroczonych rat, przeniesiona na nowonabywcę na warunkach, jakie były dla spłaty tej należności ustalone.

Rozdział  III.

Przepisy przejściowe.

§  14.
1)
Nabywcom, którzy zostali wprowadzeni w posiadanie działek przed dniem 1.IV.1932 r., może być zakredytowana reszta należności w myśl §§ 6 i 7 bez względu na wysokość kwot, uiszczonych lub podlegających zaliczeniu na poczet należności za działki.
2)
W przypadkach, określonych w cz. l, stopa oprocentowania reszty należności za czas do początku okresu amortyzacyjnego (p. a cz. 3 § 9) lub do końca miesiąca, w którym następuje przeniesienie prawa własności działki na nabywcę (p. b cz. 3 § 9) wynosi 2 % w stosunku rocznym.
§  15.
W przypadkach, gdy należność za działki ustalona prawomocnie jest oczywiście niewspółmierna z należnością, ustaloną później za podobne działki, położone w tej samej nieruchomości ziemskiej i powstałe z parcelacji, przeprowadzonej w tym samym roku, należność ta może być odpowiednio zmniejszona, w każdym poszczególnym przypadku na skutek prośby, wniesionej przez nabywcę, o ile dłużnik znajduje się w trudnem położeniu materjalnem i bez uszczerbku dla gospodarstwa nie byłby w stanie uiścić ustalonej prawomocnie za działkę należności.

Rozdział  IV.

Właściwość władz.

§  16.
1)
Udzielanie zgody na zabudowanie działek w myśl cz. 1 § 3 i ustalanie wysokości odszkodowania za wzniesione budynki w myśl cz. 2 § 3 oraz udzielanie ulg w spłacie czynszu dzierżawnego w myśl § 4 należy do okręgowego urzędu ziemskiego.
2)
Ustalanie wysokości wpłat na poczet należności za działki w myśl p. b i c cz. 1 § 5 oraz zmniejszanie należności w myśl § 15 należy do okręgowego urzędu ziemskiego.
3)
Resztą należności z tytułu sprzedaży działek, zakredytowaną w myśl § 6, administruje Państwowy Bank Rolny. Innemi należnościami administruje okręgowy urząd ziemski.
4)
Wymierzanie odsetek z tytułu oprocentowania należności za działki w myśl cz. 4 § 9 należy do powiatowego urzędu ziemskiego.
5)
Ulgi w przypadkach, przewidzianych w cz. 4 § 6 (zastąpienie krótszego okresu amortyzacyjnego przez dłuższy) i w cz. 1 § 11, przyznawane być mogą przez Państwowy Bank Rolny samodzielnie, a w przypadkach, przewidzianych w cz. 2 § 11 - w porozumieniu z powiatowym urzędem ziemskim.
6)
Zgodę na przeniesienie należności Skarbu Państwa na nabywcę działki z licytacji w myśl § 13 wyraża Państwowy Bank Rolny.

Rozdział  V.

Przepisy końcowe.

§  17.
Wynagrodzenie Państwowego Banku Rolnego za przeprowadzenie parcelacji nieruchomości państwowych może być ustalone bez potrzeby obliczania rzeczywistych kosztów Państwowego Banku Rolnego bądź w postaci zgóry określonego ryczałtu lub procentu od faktycznie osiągniętej ceny sprzedażnej gruntów, bądź też w postaci prawa zatrzymania przez Bank nadwyżki ponad zgóry określoną globalnie cenę sprzedażną gruntów przekazanych do parcelacji.
§  18.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1933.55.414

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Użytkowanie Funduszu Obrotowego Reformy Rolnej w związku z parcelacją gruntów państwowych.
Data aktu: 24/05/1933
Data ogłoszenia: 21/07/1933
Data wejścia w życie: 21/07/1933