Komitet Rady Ministrów do spraw Bezpieczeństwa Narodowego.

ZARZĄDZENIE Nr 53
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 16 maja 2024 r.
w sprawie Komitetu Rady Ministrów do spraw Bezpieczeństwa Narodowego

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2024 r. poz. 1050 i 1473) zarządza się, co następuje:
§  1.
 Komitet Rady Ministrów do spraw Bezpieczeństwa Narodowego, zwany dalej "Komitetem", jest organem pomocniczym Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów.
§  2.
1.
 Do zadań Komitetu należy zapewnienie koordynacji działań w sprawach bezpieczeństwa i obrony państwa oraz bezpieczeństwa cyberprzestrzeni, w tym:
1)
zapewnienie koordynacji wykonywania przez Radę Ministrów i inne organy administracji rządowej zadań w zakresie bezpieczeństwa i obrony państwa oraz bezpieczeństwa cyberprzestrzeni;
2)
dokonywanie analiz w zakresie:
a)
spraw wewnętrznych, porządku publicznego, obronności i bezpieczeństwa cyberprzestrzeni oraz spraw dotyczących wymiaru sprawiedliwości,
b)
udoskonalania systemu zarządzania bezpieczeństwem i obroną państwa oraz bezpieczeństwem cyberprzestrzeni,
c)
rządowej polityki bezpieczeństwa i obrony państwa oraz bezpieczeństwa cyberprzestrzeni, w tym inicjatyw wymagających współpracy międzynarodowej;
3)
rozpatrywanie projektów aktów prawnych oraz projektów innych dokumentów rządowych o istotnym wpływie na zagadnienia bezpieczeństwa i obrony państwa oraz bezpieczeństwa cyberprzestrzeni;
4)
przygotowywanie propozycji rozwiązań w zakresie:
a)
działań na rzecz bezpieczeństwa na poziomie strategicznym, w tym dotyczących: rozwoju zdolności operacyjnych służb mundurowych, pozyskiwania uzbrojenia i innych produktów, rozwoju przemysłu obronnego, działalności badawczo-rozwojowej na potrzeby bezpieczeństwa i obronności, mobilizacji zasobów oraz rezerw strategicznych na potrzeby bezpieczeństwa i obronności,
b)
udoskonalania systemu zarządzania bezpieczeństwem,
c)
spójności rządowej polityki bezpieczeństwa i obrony państwa oraz bezpieczeństwa cyberprzestrzeni z inicjatywami międzyresortowymi;
5)
przedstawianie Radzie Ministrów lub Prezesowi Rady Ministrów rekomendacji w zakresie koordynacji działań w sprawach bezpieczeństwa i obrony państwa oraz bezpieczeństwa cyberprzestrzeni;
6)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Radę Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów dotyczących zagadnień pozostających w zakresie zadań Komitetu.
2.
 Komitet jest właściwym komitetem, o którym mowa w § 53 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. - Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. z 2024 r. poz. 806), w zakresie rozpatrywania spraw dotyczących bezpieczeństwa i obrony państwa oraz bezpieczeństwa cyberprzestrzeni.
§  3.
1.
 W skład Komitetu wchodzą:
1)
przewodniczący Komitetu - Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Obrony Narodowej;
2)
pozostali członkowie Komitetu:
a)
Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Cyfryzacji,
b)
Minister Aktywów Państwowych,
c)
Minister Sprawiedliwości,
d)
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji,
e)
Minister Spraw Zagranicznych,
f)
Minister - Koordynator Służb Specjalnych, w przypadku jego powołania,
g)
Minister - Członek Rady Ministrów - Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów;
3)
sekretarz Komitetu w randze sekretarza stanu albo podsekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej.
2.
 Prezes Rady Ministrów przewodniczy posiedzeniom Komitetu, ilekroć bierze w nich udział. W takim przypadku przewodniczący Komitetu uczestniczy w posiedzeniu jako członek.
3.
 Członkowie Komitetu mogą wyznaczyć, do zastępowania ich w pracach Komitetu, upoważnionych przedstawicieli w randze sekretarza stanu albo podsekretarza stanu.
§  4.
1.
 Przewodniczący Komitetu wskazuje członka Komitetu, który wykonuje zadania przewodniczącego Komitetu w przypadku jego nieobecności.
2.
 W przypadku rozpatrywania na posiedzeniu Komitetu spraw należących do zakresu kompetencji członków Rady Ministrów niewchodzących w skład Komitetu przewodniczący Komitetu zaprasza ich do uczestniczenia w posiedzeniu Komitetu na prawach członka Komitetu.
3.
 Przewodniczący Komitetu może zapraszać do udziału w pracach Komitetu, z głosem doradczym, inne osoby.
4.
 Przewodniczący Komitetu może zarządzić niejawność całości albo części posiedzenia Komitetu.
5.
 Przewodniczący Komitetu określa szczegółowe sposoby i terminy realizacji zadań Komitetu, o których mowa w § 2 ust. 1, oraz wskazuje osoby lub podmioty odpowiedzialne za ich wykonanie.
6.
 Komitet może określić tryb i terminy wykonania prac zmierzających do przygotowania projektu dokumentu rządowego przewidzianego do rozpatrzenia przez Radę Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów oraz wskazywać organy odpowiedzialne za ich wykonanie.
7.
 Uprawnienia, o których mowa w ust. 6, przysługują również przewodniczącemu Komitetu, jeżeli Komitet nie określił trybu i terminu wykonania odpowiednich prac lub organów odpowiedzialnych za ich wykonanie.
8.
 Przewodniczący Komitetu może powoływać stałe lub czasowe zespoły robocze, wyznaczać ich skład spośród członków Komitetu lub osób, o których mowa w ust. 2 i 3, oraz przydzielać im zadania.
9.
 W posiedzeniach Komitetu stale lub doraźnie uczestniczą, bez prawa udziału w podejmowaniu rozstrzygnięć, osoby zaproszone przez sekretarza Komitetu, jeżeli uzna on ich udział w posiedzeniu za niezbędny do wykonywania powierzonych im zadań służbowych albo do obsługi prac Komitetu.
§  5.
1.
 Sekretarz Komitetu odpowiada za sprawy organizacyjne Komitetu.
2.
 Sekretarz Komitetu, na podstawie informacji uzyskanych od przewodniczącego Komitetu oraz projektów dokumentów rządowych wniesionych do rozpatrzenia przez Komitet, przygotowuje:
1)
porządek obrad Komitetu;
2)
listę członków Komitetu oraz osób, o których mowa w § 4 ust. 2 i 3, zaproszonych do udziału w posiedzeniu Komitetu.
3.
 Sekretarz Komitetu przekazuje porządek obrad Komitetu osobom zaproszonym do udziału w posiedzeniu Komitetu nie później niż na 3 dni przed dniem posiedzenia.
4.
 W uzasadnionych przypadkach, za zgodą przewodniczącego Komitetu, termin, o którym mowa w ust. 3, może zostać skrócony.
§  6.
1.
 Komitet odbywa posiedzenia w terminach określonych przez przewodniczącego Komitetu.
2.
 Przewodniczący Komitetu albo działający z jego upoważnienia sekretarz Komitetu może zarządzić rozpatrzenie sprawy w drodze korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk (tryb obiegowy).
§  7.
1.
 Rozstrzygnięcia Komitetu zapadają w drodze uzgodnienia stanowiska.
2.
 W przypadku gdy uzgodnienie stanowiska nie jest możliwe, rozstrzyga zdanie przewodniczącego Komitetu.
3.
 Członkowie Komitetu mogą zgłosić zdanie odrębne w stosunku do zapadłego rozstrzygnięcia.
§  8.
1.
 Sekretarz Komitetu przekazuje członkom Komitetu oraz Sekretarzowi Rady Ministrów protokół zawierający ustalenia zapadłe podczas posiedzenia Komitetu.
2.
 Protokół jest podpisywany przez przewodniczącego Komitetu i sekretarza Komitetu.
3.
 Egzemplarz protokołu przechowuje się w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
§  9.
1.
 Przewodniczący Komitetu może zlecać członkom Komitetu opracowanie analiz poświęconych istniejącym rozwiązaniom prawnym, organizacyjnym i funkcjonalnym z zakresu bezpieczeństwa i obronności.
2.
 Przewodniczący Komitetu może zlecać rzeczoznawcom lub ekspertom opracowanie analiz, prognoz, ekspertyz, opinii lub koncepcji i projektów rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa i obronności.
3.
 Organy administracji rządowej oraz podległe im jednostki organizacyjne lub jednostki przez nie nadzorowane, na wniosek przewodniczącego Komitetu, udzielają Komitetowi, w ramach swoich kompetencji, pomocy przy wykonywaniu jego zadań, w szczególności przedstawiają niezbędne informacje i udostępniają dokumenty.
§  10.
 Obsługę merytoryczną i organizacyjną Komitetu oraz środki związane z jego działalnością zapewnia Ministerstwo Obrony Narodowej.
§  11.
 Traci moc zarządzenie nr 162 Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 października 2020 r. w sprawie Komitetu Rady Ministrów do spraw Bezpieczeństwa Narodowego i spraw Obronnych (M.P. poz. 918 oraz z 2023 r. poz. 638).
§  12.
 Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Orzeczenie sądu po latach nie usunie skutków decyzji PIP

Resort pracy opublikował trzecią już wersję projektu zmian w ustawie o PIP. Chce, żeby nawet wtedy, gdy decyzja inspektora pracy, stwierdzająca istnienie stosunku pracy, zostanie uchylona przez Głównego Inspektora Pracy albo decyzja GIP - uchylona przez sąd, to stwierdzony w niej stosunek pracy będzie trwał - od dnia doręczenia pracodawcy decyzji okręgowego inspektora pracy do dnia jej uchylenia przez GIP albo do dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu albo do rozwiązania stosunku pracy, jeśli rozwiązanie to nastąpiło przed wydaniem prawomocnego orzeczenia. Utrzymano największe kontrowersje i pogłębiono wątpliwości - wskazują prawnicy.

Grażyna J. Leśniak 15.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2025.372 t.j.

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Komitet Rady Ministrów do spraw Bezpieczeństwa Narodowego.
Data aktu: 16/05/2024
Data ogłoszenia: 29/04/2025
Data wejścia w życie: 17/05/2024