Włączenie kwalifikacji wolnorynkowej "Prowadzenie dźwiękoterapii" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

OBWIESZCZENIE
MINISTRA ROZWOJU I TECHNOLOGII 1
z dnia 18 lutego 2025 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji wolnorynkowej "Prowadzenie dźwiękoterapii" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2024 r. poz. 1606) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji wolnorynkowej "Prowadzenie dźwiękoterapii" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

ZAŁĄCZNIK

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI WOLNORYNKOWEJ "PROWADZENIE DŹWIĘKOTERAPII" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1. Nazwa kwalifikacji wolnorynkowej
Prowadzenie dźwiękoterapii

2. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji wolnorynkowej

5 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji

3. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji wolnorynkowej

Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się

Osoba posiadająca kwalifikację wolnorynkową "Prowadzenie dźwiękoterapii" samodzielnie prowadzi sesje dźwiękoterapii. Określa rodzaje i warunki sesji dźwiękoterapii, dostosowując je do celów i potrzeb osoby lub grupy osób. Ze względu na różnorodność potrzeb odbiorców sesji dźwiękoterapii i konieczność dopasowania przebiegu sesji, osoba posiadająca kwalifikację wolnorynkową "Prowadzenie dźwiękoterapii" wykonuje swoje zadania zawodowe w zmiennych i nie w pełni przewidywalnych warunkach. Planuje, organizuje, prowadzi i monitoruje sesję zgodnie z zasadami teorii i metodyki dźwiękoterapii stosując wiedzę i odpowiednią technikę wykonywania sesji dźwiękoterapii. Rozwiązuje samodzielnie problemy pojawiające się w czasie sesji dźwiękoterapii. Ponosi odpowiedzialność za realizację sesji dźwięko- terapii oraz bezpieczeństwo i zdrowie jej uczestników. Posiadacz niniejszej kwalifikacji wolnorynkowej "Prowadzenie dźwiękoterapii" promuje dźwiękoterapię poprzez działania edukacyjno-informacyjne oraz własną postawę.

Zestaw 1. Podstawy teoretyczne dotyczące wiedzy o dźwięku i jego wpływie na człowieka
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Omawia wstęp do teorii muzyki - omawia rodzaje dźwięków i interwałów (w tym: ton, dźwięk prosty, dźwięk złożony harmoniczny i nieharmoniczny, szum, wysokość dźwięku, odległości między tonami, rodzaje wibracji),

- omawia podstawowe zagadnienia harmonii (w tym: objaśnia triadę harmoniczną, konstrukcję tonacji, rozróżnia tonacje dur i moll).

Omawia zagadnienia oddziaływania dźwięku na materię i człowieka i opisuje podstawowe zasady stosowania instrumentów dźwiękoterapeutycznych - omawia jak dźwięk oddziałuje na materię (elementy cymatyki, w tym: figury Chladniego, Water Sound Images, kształty spiralne w przyrodzie),

- opisuje system energetyczny człowieka,

- omawia wpływ dźwięku na ciało człowieka,

- wyjaśnia zjawisko rezonansu na przykładach,

- omawia wpływ harmonizacji ciała na dobrostan człowieka,

- wskazuje możliwość negatywnego oddziaływania dźwięku na ciało człowieka (w tym: hałas, ultradźwięki, infradźwięki),

- omawia podstawowe instrumenty dźwiękoterapeutyczne i opisuje zasady ich stosowania (np. misy, gongi, kamertony, dzwonki),

- wyjaśnia wpływ dźwięków i interwałów na stan emocjonalny człowieka (w tym: wysokość dźwięku, głośność, czas brzmienia i barwa, konsonanse i dysonanse).

Omawia elementy fizyki kwantowej w odniesieniu do terapii dźwiękiem - wyjaśnia eksperyment podwójnej szczeliny,

- wyjaśnia zagadnienie kota Schrodingera,

- omawia informacyjny sens zjawisk kwantowych (wpływ intencji na dobrostan człowieka według współczesnych badań, np. na zachowanie cząstek subatomowych).

Omawia podstawy anatomii i fizjologii człowieka - wymienia system narządów i układów człowieka, - charakteryzuje system narządów i układów człowieka, - wyjaśnia zadania narządów wewnętrznych człowieka.
Opisuje podstawy psychosomatycznej konstytucji człowieka w medycynie chińskiej - charakteryzuje typy osobowości (konstytucji człowieka) w oparciu o teorię pięciu żywiołów,

- omawia wpływ pięciu podstawowych emocji na funkcjonowanie organizmu człowieka.

Charakteryzuje problemy osób z niepełnosprawnościami w kontekście prowadzenia dźwiękoterapii - omawia problemy osób ze spektrum autyzmu, zespołem Downa, mózgowym porażeniem dziecięcym, chorobami genetycznymi w kontekście prowadzenia dźwiękoterapii.
Zestaw 2. Przygotowanie do prowadzenia sesji dźwiękoterapeutycznej
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Określa warunki wstępne prowadzenia sesji grupowej z zakresu dźwiękoterapii na podstawie podanego opisu grupy - omawia możliwości realizowania sesji grupowej (np. sesje otwarte, dedykowane dla określonej grupy),

- identyfikuje potrzeby grupy (np. relaks, praca z negatywnymi emocjami, poprawa dobrostanu),

- omawia kryteria prowadzenia sesji grupowej (w tym: głośność, rodzaj instrumentu, interwały),

- proponuje przebieg przeprowadzenia sesji grupowej,

- dobiera metodę prowadzenia zaproponowanej sesji grupowej, - dobiera narzędzia (np. misy, gongi).

Określa warunki wstępne prowadzenia sesji indywidualnej z zakresu dźwiękoterapii na podstawie podanego opisu uczestnika sesji - rozpoznaje stan psychofizyczny uczestnika sesji indywidualnej na podstawie wywiadu,

- omawia kryteria prowadzenia sesji indywidualnej (w tym: głośność, rodzaj instrumentu, interwały),

- proponuje przebieg przeprowadzenia sesji indywidualnej (np. pozycja osoby lub osób poddawanych sesji indywidualnej, zmiany pozycji w trakcie, kolejność czynności, sekwencja używanych instrumentów),

- dobiera metodę prowadzenia zaproponowanej sesji indywidualnej, - dobiera narzędzia (np. misy, kamertony, gongi).

Omawia warunki i zasady prowadzenia sesji indywidualnej i grupowej z zakresu dźwiękoterapii - omawia niezbędne warunki, które ma spełniać miejsce prowadzenia sesji indywidualnej oraz grupowej (w tym: intymność, czystość, spokój, rodzaj oświetlenia, poczucie bezpieczeństwa zarówno dla uczestnika lub uczestników sesji jak i dźwiękoterapeuty),

- omawia zasady prowadzenia sesji indywidualnej oraz grupowej,

- opisuje rolę dźwiękoterapeuty w procesie prowadzenia dźwiękoterapii.

Zestaw 3. Przeprowadzenie sesji dźwiękoterapeutycznej
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Prowadzi sesję grupową z zakresu dźwiękoterapii - przygotowuje miejsce prowadzenia sesji grupowej (przygotowanie pomieszczenia i stanowiska dla dźwiękoterapeuty i miejsca dla grupy),

- określa potrzeby grupy uczestniczącej w sesji,

- dobiera instrumenty do zaplanowanej sesji,

- informuje grupę o przebiegu sesji,

- przygotowuje grupę do przeprowadzenia sesji,

- przeprowadza sesję grupową zgodnie z założonymi celami wynikającymi z wywiadu i oczekiwań uczestników oraz z zachowaniem zasad bezpieczeństwa, - modyfikuje prowadzenie sesji grupowej w zależności od jej przebiegu, - zamyka sesję grupową zgodnie z zasadami prowadzenia sesji.

Prowadzi sesję indywidualną z zakresu dźwiękoterapii - przygotowuje miejsce prowadzenia sesji indywidualnej (przygotowanie pomieszczenia i stanowiska dla dźwiękoterapeuty i miejsca dla uczestnika sesji),

- przeprowadza wywiad i określa potrzeby uczestnika sesji indywidualnej,

- dobiera instrumenty do zaplanowanej sesji indywidualnej,

- omawia i wyjaśnia z uczestnikiem przebieg sesji indywidualnej,

- przygotowuje uczestnika do przeprowadzenia sesji indywidualnej,

- przeprowadza sesję indywidualną zgodnie z założonymi celami wynikającymi z wywiadu i oczekiwań uczestnika oraz z zachowaniem zasad bezpieczeństwa,

- modyfikuje prowadzenie sesji indywidualnej w zależności od jej przebiegu, - zamyka sesję indywidualną zgodnie z zasadami prowadzenia sesji.

4. Ramowe wymagania dotyczące metod przeprowadzania walidacji, osób przeprowadzających walidację oraz warunków organizacyjnych i materialnych niezbędnych do prawidłowego i bezpiecznego przeprowadzania walidacji

1. Etap weryfikacji

1.1. Metody

Do weryfikacji efektów uczenia się wykorzystuje się wyłącznie następujące metody: - test teoretyczny lub wywiad ustrukturyzowany,

- obserwacja w warunkach symulowanych uzupełniona wywiadem swobodnym lub wywiadem ustrukturyzowanym. Weryfikacja efektów uczenia się składa się z dwóch części.

W trakcie części 1 weryfikacji efektów uczenia się stosuje się metodę testu teoretycznego lub wywiadu ustrukturyzowanego. Część 1 weryfikacji efektów uczenia się obejmuje zestaw 1. W części 2 weryfikacji efektów uczenia się stosuje się metodę obserwacji w warunkach symulowanych uzupełnioną wywiadem swobodnym lub ustrukturyzowanym. Część 2 weryfikacji efektów uczenia się obejmuje umiejętności z zestawów 2 i 3. Warunkiem przystąpienia do części 2 weryfikacji efektów uczenia jest uzyskanie pozytywnego wyniku z części 1.

1.2. Zasoby kadrowe

Komisja walidacyjna składa się z dwóch osób, które:

- ukończyły kurs z zakresu masażu dźwiękiem lub terapii dźwiękiem lub oddziaływania relaksacyjnego dźwiękiem lub posiadają kwalifikację rynkową "Prowadzenie dźwiękoterapii" oraz

- posiadają co najmniej 5-letnie udokumentowane doświadczenie w pracy zawodowej jako dźwiękoterapeuci uzyskane w ciągu ostatnich 10 lat (np. na podstawie wykonanej umowy zlecenia, umowy o dzieło, zarejestrowanej w tym okresie własnej działalności gospodarczej oraz uzyskanych opinii klientów i instytucji).

1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne

Część 1

weryfikacji efektów uczenia się w formie testu teoretycznego lub wywiadu ustrukturyzowanego może być przeprowadzana zdalnie. Jeżeli część 1 weryfikacji efektów uczenia się przeprowadzana jest w formie innej niż zdalna, instytucja certyfikująca ma obowiązek zapewnić salę umożliwiającą przeprowadzenie testu lub wywiadu. W przypadku weryfikacji efektów uczenia się w formie zdalnej, instytucja certyfikująca ma obowiązek zapewnić odpowiednie narzędzia cyfrowe (np. platformę testową, komunikator). Do części 2 weryfikacji efektów uczenia się konieczna jest sala umożliwiająca przeprowadzenie sesji dźwiękoterapii oraz potrzebne instrumenty. W przypadku uzyskania pozytywnego wyniku z części 1 weryfikacji efektów uczenia się, ale nieuzyskania pozytywnego wyniku z części 2 weryfikacji efektów uczenia się wynik uzyskany z części 1 weryfikacji efektów uczenia się uznaje się za ważny w okresie 1-go roku od jego otrzymania.

2. Etapy identyfikowania i dokumentowania efektów uczenia się

Instytucja certyfikująca musi zapewnić wsparcie doradcy walidacyjnego na etapie identyfikowania posiadanych efektów uczenia się.

5. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do walidacji może przystąpić osoba, która ma ukończone 18 lat.

6. Inne, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunki uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej

Brak innych, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunków uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej

7. Okres ważności certyfikatu potwierdzającego nadanie kwalifikacji wolnorynkowej

Bezterminowo

8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji wolnorynkowej

Nie rzadziej niż raz na 10 lat
1 ) Minister Rozwoju i Technologii kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 maja 2024 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Technologii (Dz. U. poz. 739).

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2025.220

Rodzaj: Obwieszczenie
Tytuł: Włączenie kwalifikacji wolnorynkowej "Prowadzenie dźwiękoterapii" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Data aktu: 18/02/2025
Data ogłoszenia: 05/03/2025
Data wejścia w życie: 05/03/2025