Ustanowienie programu inwestycyjnego pod nazwą "Rozwój Szpitala Wojewódzkiego im. Św. Łukasza Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Tarnowie poprzez utworzenie Ośrodka Zdrowia Psychicznego dla dzieci i młodzieży wraz z ogrodem terapeutycznym"

UCHWAŁA Nr 154
RADY MINISTRÓW
z dnia 12 listopada 2025 r.
w sprawie ustanowienia programu inwestycyjnego pod nazwą "Rozwój Szpitala Wojewódzkiego im. Św. Łukasza Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Tarnowie poprzez utworzenie Ośrodka Zdrowia Psychicznego dla dzieci i młodzieży wraz z ogrodem terapeutycznym"

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 2020 r. o Funduszu Medycznym (Dz. U. z 2024 r. poz. 889) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
 Rada Ministrów ustanawia program inwestycyjny pod nazwą "Rozwój Szpitala Wojewódzkiego im. Św. Łukasza Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Tarnowie poprzez utworzenie Ośrodka Zdrowia Psychicznego dla dzieci i młodzieży wraz z ogrodem terapeutycznym", zwany dalej "Programem inwestycyjnym", stanowiący załącznik do uchwały.
2.
 Program inwestycyjny ustanawia się na lata 2025-2028.
§  2.
1.
 Program inwestycyjny jest finansowany ze środków Funduszu Medycznego.
2.
 Łączna kwota środków z Funduszu Medycznego w okresie realizacji Programu inwestycyjnego wyniesie 60 234 607 zł.
3.
 Kwota środków na realizację Programu inwestycyjnego jest corocznie ujmowana w planie finansowym Funduszu Medycznego, stanowiącym załącznik do ustawy budżetowej na dany rok, i podawana do publicznej wiadomości na stronie internetowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw zdrowia.
§  3.
 Uchwała wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

Program inwestycyjny

pn) Rozwój Szpitala Wojewódzkiego im. Św. Łukasza

Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Tarnowie poprzez utworzenie Ośrodka Zdrowia Psychicznego dla dzieci i młodzieży wraz z ogrodem terapeutycznym dla projektu strategicznego wskazanego do finansowania ze środków Funduszu Medycznego 1

w konkursie nr FM-SIS.03.PSYCH.2024 2

I. Podmiot realizujący program

Nazwa podmiotu

Szpital Wojewódzki im. Św. Łukasza Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Tarnowie Adres podmiotu

33-100 Tarnów, ul. Lwowska 178a

Informacje o podmiocie

Szpital Wojewódzki im. Św. Łukasza Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Tarnowie, zwany dalej "Szpitalem", jest największym podmiotem leczniczym w zakresie lecznictwa zamkniętego we wschodniej części województwa małopolskiego. Jest jednym z najważniejszych podmiotów systemu ochrony zdrowia w regionie. Szpital posiada 615 łóżek na oddziałach stacjonarnej i całodobowej opieki (w tym 19 w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym) oraz 72 łóżka w oddziałach dziennych. W Szpitalu funkcjonują 22 oddziały, z których 9 ma charakter zabiegowy.

Szpital przyjmuje głównie pacjentów z terenu Tarnowa oraz powiatów: tarnowskiego ziemskiego, dąbrowskiego, brzeskiego oraz części powiatu bocheńskiego i terenów przygranicznych należących obecnie do województwa podkarpackiego, tj. części powiatów: dębickiego, mieleckiego i jasielskiego. Łącznie obejmuje to około 500 000 mieszkańców. 73,6 % wszystkich pacjentów stanowią mieszkańcy Tarnowa i powiatu tarnowskiego.

Szpital prowadzi 25 specjalistycznych poradni konsultacyjnych, w których udzielane są świadczenia ambulatoryjne dla pacjentów leczonych w oddziałach szpitalnych, pacjentów kierowanych przez lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej, a także przez lekarzy innych podmiotów leczniczych. W 2022 r. udzielono ogółem 166 446 porad, a hospitalizowano łącznie 68 669 pacjentów (w tym 39 797 w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym).

W strukturach Szpitala funkcjonują m.in.:

1) Oddział Psychiatryczny (w 2022 r. - 914 pacjentów);

2) Oddział Dzienny Psychiatryczny (w 2022 r. - 359 pacjentów);

3) Poradnia Zdrowia Psychicznego (w 2022 r. - 17 811 porad);

4) Zespół Leczenia Środowiskowego (w 2022 r. - 407 pacjentów);

5) Oddział Leczenia Uzależnień i Współuzależnienia (w 2022 r. - 397 pacjentów);

6) Oddział Dzienny Leczenia Uzależnień i Współuzależnienia (w 2022 r. - 235 pacjentów);

7) Poradnia Leczenia Uzależnień i Współuzależnienia (w 2022 r. - 7950 porad);

8) Oddział Dziecięcy (w 2022 r. - 1800 pacjentów, w tym 134 wymagających pilnej konsultacji i leczenia psychiatrycznego);

9) Oddział Chirurgii Dziecięcej (w 2022 r. - 1377 pacjentów).

Od 2018 r. w ramach programu pilotażowego są realizowane świadczenia w Centrum Zdrowia Psychicznego. W Szpitalu funkcjonują: Blok Operacyjny, Zakład Diagnostyki Medycznej wraz z Zespołem Radiologii Zabiegowej, Zakład Patomorfologii, Ośrodek Rehabilitacji Leczniczej oraz Centralna Sterylizatornia.

Wieloprofilowy charakter Szpitala pozwala na ciągłość i interdyscyplinarność leczenia pacjentów przy zastosowaniu optymalnych metod diagnostyki i terapii. Szpital nawiązał współpracę z Uniwersytetem Rzeszowskim i - w połączeniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych - prowadzi badania naukowe i zajęcia dydaktyczne w zakresie neurochirurgii w Klinice Neurochirurgii.

Szpital posiada akredytację Ministra Zdrowia. Szpital prowadzi szkolenia specjalizacyjne dla lekarzy w zakresie stażu podstawowego w dziedzinie psychiatrii (9 miejsc szkoleniowych).

Szpital posiada zintegrowany system zarządzania: jakością (ISO 9001), bezpieczeństwem i higieną pracy (PN-N 18001). Mając na uwadze potrzebę podnoszenia jakości udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej,

dbałość o środowisko pracy, a także zwiększenie satysfakcji pacjentów, Szpital stale podejmuje działania w celu spełniania wymagań wynikających z przepisów prawnych i innych, dotyczących jakości i bezpieczeństwa udzielanych świadczeń.

Szpital dysponuje pełną zarządzaną infrastrukturą sieciową. Należy podkreślić, że Szpital intensywnie realizuje zadania związane z rozwojem. Posiada doświadczenie w realizacji inwestycji powiązanych z tematyką Programu inwestycyjnego.

Szpital jest sukcesywnie wyposażany w aparaturę diagnostyczną (m.in. tomograf komputerowy robot neurochirurgiczny). Korzystał także z dofinansowań w ramach zwalczania COVID-19 (np. rozbudowa rehabilitacji). Obecnie na bieżąco wykorzystuje możliwości dofinansowania w ramach Funduszu Medycznego (SOR, urządzenia robotyczne). II. Okres realizacji programu

Planowany termin realizacji inwestycji: 2025 r.-2028 r. III. Cel programu

1. Celem głównym inwestycji jest poprawa jakości i dostępności świadczeń opieki zdrowotnej oraz bezpieczeństwa ich udzielania w zakresie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży przez inwestycje w infrastrukturę strategiczną ochrony zdrowia (co wypełni tzw. "białą plamę" we wschodniej części województwa małopolskiego). Program inwestycyjny zdecydowanie odpowiada na potrzeby wynikające z diagnozy potrzeb zdrowotnych, realizuje wskazane kierunki działań oraz rekomendacje zawarte w dokumentach strategicznych: Narodowy Plan Ochrony Zdrowia Psychicznego na lata 2023-2030, Krajowy Plan Transformacji, Wojewódzki Plan Transformacji, Mapa Potrzeb Zdrowotnych, Zdrowa Przyszłość. Ramy strategiczne rozwoju systemu ochrony zdrowia na lata 2021-2027, z perspektywą do 2030 r.

2. Cele szczegółowe są odpowiedzią na diagnozę potrzeb zdrowotnych społeczeństwa oraz prognozy rozwojowe ochrony zdrowia, które wskazują na szczególnie trudną sytuację w całym kraju w zakresie opieki psychiatrycznej dla dzieci i młodzieży. Cele zostaną osiągnięte dzięki utworzeniu Ośrodka Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży wraz z ogrodem terapeutycznym, który będzie ośrodkiem II i III poziomu referencyjnego (oddział stacjonarny, oddział dzienny, poradnia zdrowia psychicznego wraz z zapleczem terapeutycznym, zespół leczenia środowiskowego oraz punkt zgłoszeniowo-koordynacyjny) w nowoczesnej, funkcjonalnej, estetycznej i przyjaznej przestrzeni o podwyższonym standardzie.

3. Cele szczegółowe zostaną osiągnięte przez:

1) zwiększenie dostępności do zgodnej z potrzebami opieki i wsparcia dla dzieci i młodzieży w zakresie zdrowia psychicznego, blisko miejsca zamieszkania - zwłaszcza dla osób gorzej skomunikowanych z Krakowem lub nieposiadających własnego transportu;

2) poprawę jakości opieki psychologiczno-psychiatrycznej;

3) zapewnienie kompleksowej opieki obejmującej nie tylko leczenie psychiatryczne, lecz także terapię psychologiczną i wsparcie psychospołeczne;

4) zmniejszenie stygmatyzacji osób z problemami zdrowia psychicznego (stworzenie miejsca przyjaznego i otwartego, gdzie osoby potrzebujące pomocy nie będą narażone na poczucie wstydu ani dyskryminacji);

5) poradnictwo psychiatryczne i psychologiczne (dzieci i młodzież będą mogły korzystać z pomocy psychiatry i psychologa w zakresie diagnozy oraz leczenia problemów zdrowia psychicznego);

6) utworzenie zewnętrznej przestrzeni terapii (ogród terapeutyczny);

7) wyposażenie obiektów w niezbędny sprzęt medyczny i niemedyczny.

4. Utworzenie Ośrodka Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży będzie uzupełnieniem systemu opieki psychiatrycznej na terenie trzech województw: małopolskiego, świętokrzyskiego i podkarpackiego, w których podmioty lecznicze oferujące opiekę stacjonarną - jak Morawica, Łańcut czy Kraków -

usytuowane są średnio 83 km od Tarnowa. Jest to argument szczególnie istotny zarówno w przypadku okresowych wzrostów zapotrzebowania na łóżka dla dzieci i młodzieży, jak i w zakresie specjalistycznym.

5. Priorytetem (ważnym celem szczegółowym) jest rozwój środowiskowej formy opieki psychiatrycznej. Zespół Leczenia Środowiskowego dla dzieci i młodzieży będzie oferować usługi na rzecz zdrowia psychicznego najmłodszych. Opieką i wsparciem zostaną objęte także rodziny, opiekunowie oraz całe środowisko pacjenta. Ośrodek będzie stanowił interdyscyplinarny, mobilny zespół specjalistów. Pomoc będzie świadczona przez: psychiatrę, psychologa, psychoterapeutę oraz terapeutę środowiskowego. Szczególnie ważna jest współpraca ze szkołami i poradniami działającymi w ramach systemu oświaty, gdyż umożliwia to zapewnienie skutecznej i kompleksowej opieki.

IV. Zadania programu

IV.1. Opis inwestycji

Inwestycja dotyczy utworzenia w Szpitalu Ośrodka Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży wraz z ogrodem terapeutycznym, zwanego dalej: "Ośrodkiem". Będzie realizowana równocześnie w ramach jednego zadania: przebudowa i budowa budynków "A" i "B" z łącznikami nadziemnym i podziemnym oraz obiektami pomocniczymi - na sąsiadujących ze sobą działkach nr 33/41 i nr 164/23 przy ul. Lwowskiej 178a w Tarnowie.

Utworzony zostanie nowoczesny kompleks budynków, dostosowany do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, ekologiczny i wykorzystujący odnawialne źródła energii. Wykorzystane zostaną istniejące kondygnacje podziemne i fundamenty budynków "A" i "B" (dawnych zasobów mieszkaniowych). Inwestycja zostanie zrealizowana w systemie "zaprojektuj i wybuduj", na podstawie programu funkcjonalno- -użytkowego, zgodnie z obowiązującymi normami polskimi i europejskimi.

Powstaną:

1) oddział stacjonarny dla 25 pacjentów;

2) oddział dzienny dla minimum 15 pacjentów;

3) Poradnia Zdrowia Psychicznego;

4) Zespół Leczenia Środowiskowego;

5) obszar terapii rodzinnej i grupowej;

6) strefy aktywności fizycznej, relaksu i wyciszenia - zarówno w Ośrodku, jak i w ogrodzie terapeutycznym.

Przyjęcia pacjentów będą odbywać się w wydzielonym pomieszczeniu w ramach Szpitalnego Oddziału Ratunkowego. Ośrodek będzie miał bezpośrednie połączenie z obiektami Szpitala w celu prowadzenia niezbędnej diagnostyki, konsultacji i leczenia somatycznego.

Celem przebudowy i budowy budynków "A" i "B" jest stworzenie nowej, funkcjonalnej przestrzeni, która zapewni wyższy poziom udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej pacjentom, komfort pracy personelowi oraz pełne dostosowanie do obowiązujących przepisów prawa - w tym rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 26 marca 2019 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą (Dz. U. z 2022 r. poz. 402).

Zakres rzeczowy inwestycji

1. Wykonanie dokumentacji projektowej wraz z wymaganymi prawem uzgodnieniami, decyzjami i pozwoleniami, a następnie realizacja robót budowlanych i instalacyjnych dla budynków "A" i "B" wraz z łącznikiem naziemnym i podziemnym, ogrodem terapeutycznym i budynkiem terapeutycznym oraz uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie.

2. Utworzenie nowoczesnego kompleksu budynków, połączonych przewiązką zewnętrzną i podziemnym tunelem komunikacyjnym z istniejącym Ośrodkiem Zdrowia Psychicznego oraz całym kompleksem Szpitala (m.in. komórkami i diagnostycznymi, kuchnią, pralnią).

3. Budynek "A" - budowa trzech nowych kondygnacji naziemnych: Poradnia Zdrowia Psychicznego, Zespół Leczenia Środowiskowego, Oddział Dzienny Psychiatryczny. Budynek będzie połączony łącznikiem podziemnym z tunelem prowadzącym do Ośrodka Zdrowia Psychicznego dla dorosłych. Powstanie na rzucie prostokąta; trzecia kondygnacja będzie częściową zabudową murowaną z przeszkloną salą terapeutyczno-doświadczalną z teleskopem.

4. Budynek "B" - budowa dwóch kondygnacji naziemnych: Oddział Psychiatryczny (stacjonarny). Od strony zachodniej powstanie wewnętrzny ogród zamknięty, dostępny tylko z pomieszczeń oddziału. Budynek będzie miał rzut wieloboczny, z trzema wysuniętymi skrzydłami zapewniającymi doświetlenie parteru. Na I piętrze powstaną: pomieszczenia administracyjne, szatnie oraz pokój dla rodzica lub opiekuna hospitalizowanego dziecka.

5. Wykorzystanie istniejących kondygnacji podziemnych i fundamentów.

6. Zastosowanie mobilnych ścian działowych umożliwiających elastyczne kształtowanie przestrzeni terapeutycznej.

7. Budowa ogrodu terapeutycznego z jednokondygnacyjnym budynkiem terapeutycznym i ogrodem zimowym.

8. Funkcjonalność: w budynku "A" - głównie gabinety terapeutyczne i infrastruktura pomocnicza; w budynku "B" - cały układ podporządkowany wymogom oddziału stacjonarnego.

9. Piwnice zostaną dostosowane do funkcji technicznych.

10. Dostępność: do budynku "A" - wejście ogólnodostępne (w tym ze Szpitalnego Oddziału Ratunkowego); do budynku "B" - wejście kontrolowane, tylko przez łącznik z budynku "A".

11. Estetyka i funkcjonalność - przeszklony fasadowo łącznik pomiędzy budynkami.

12. Włączenie do infrastruktury technicznej Szpitala: energia elektryczna, zimna i ciepła woda użytkowa, centralne ogrzewanie, sieć teletechniczna i komputerowa, ciepło technologiczne, kanalizacja.

13. Instalacje: zimnej i ciepłej wody, c.o., kanalizacji, ciepła technologicznego, p.poż. hydrantowa, wentylacja mechaniczna, klimatyzacja, gazy medyczne, instalacja elektryczna, teletechniczna, sieci strukturalne, system przyzywowy, RTV, SSP (sygnalizacja pożaru), kontrola dostępu, monitoring.

14. Instalacje OZE: fotowoltaika, pompa ciepła i magazyn energii na częściowe pokrycie zapotrzebowania.

15. Zakup pierwszego wyposażenia medycznego i niemedycznego:

1) sprzęt medyczny: aparat EEG, myjnia-dezynfektor, łóżka szpitalne, aparat EKG, defibrylator, pompy infuzyjne;

2) sprzęt i wyposażenie niemedyczne: meble, sprzęt AGD i RTV, wyposażenie dydaktyczno- -terapeutyczne, sportowo-rekreacyjne, wyposażenie gabinetów i sal terapeutycznych.

IV. IV.2. Zadania

Zadanie nr 1 - "Przebudowa i budowa budynku A i budynku B z łącznikami nadziemnym i podziemnym oraz obiektów pomocniczych celem rozwoju Szpitala Wojewódzkiego im. Św. Łukasza SP ZOZ w Tarnowie poprzez utworzenie Ośrodka Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży wraz z ogrodem terapeutycznym", ul. Lwowska 178a, 33-100 Tarnów.

Lokalizacja i zakres ogólny

Inwestycja będzie realizowana równocześnie na sąsiadujących ze sobą działkach nr 33/41 i nr 164/23 należących do Szpitala.

Program inwestycyjny obejmuje:

1) przebudowę budynku A na potrzeby Oddziału Dziennego;

2) przebudowę i rozbudowę budynku B na potrzeby Oddziału Psychiatrycznego (stacjonarnego);

3) budowę łącznika naziemnego łączącego budynek A z budynkiem B;

4) budowę łącznika podziemnego łączącego budynek A z istniejącym Ośrodkiem Psychiatrii dla dorosłych;

5) zagospodarowanie terenu: ciąg pieszo-jezdny / droga pożarowa, chodniki, miejsca postojowe (około 46), zieleń, wewnętrzny ogród dla oddziału stacjonarnego;

6) utworzenie ogrodu terapeutycznego, obejmującego m.in.:

a) budynek główny (sala terapii grupowej, ogród zimowy, zaplecze magazynowo-socjalne),

b) teren zielony i ścieżki piesze dostępne dla osób z niepełnosprawnościami,

c) małą architekturę, place wodne, ogród sensoryczny, strefę uważności, hortiterapię, strefę uziemienia (bosy spacer), strefę sportu, altanę terapeutyczną.

Powstanie nowoczesny, przyjazny osobom ze szczególnymi potrzebami kompleks budynków, ekologicznych i korzystających z odnawialnych źródeł energii. Zapewnione zostanie powiązanie logistyczne nowego kompleksu z istniejącą infrastrukturą Szpitala, w tym układem dróg pożarowych i wewnętrznych.

Teren inwestycji zostanie wyrównany, tak aby budynki, drogi, parkingi i chodniki znajdowały się na jednym poziomie. Wokół obiektów przewiduje się głównie trawniki z minimalnym udziałem zieleni niskiej (krzewy). Dla budynku B zaprojektowano zamknięty ogród wewnętrzny od strony zachodniej, dostępny jedynie z wybranych pomieszczeń.

Instalacje i media

Budynki wyposażone zostaną w instalację c.o. (grzejniki), zasilaną czynnikiem grzewczym z projektowanego węzła cieplnego w budynkach A i B, doprowadzonego z istniejącej kotłowni szpitalnej. Doprowadzenie zimnej i ciepłej wody - z istniejących rurociągów na terenie szpitala.

W ramach inwestycji powstanie zestaw fotowoltaiczny pracujący w trybie on-grid i off-grid. Przy drodze wewnętrznej powstanie dodatkowy parking.

Szczegółowy zakres branżowy

1. Branża budowlana

1) budowa budynku głównego dla pacjentów (funkcja terapeutyczna);

2) utworzenie stref terapeutycznych:

a) teren zielony jako baza urbanistyczna,

b) ścieżki piesze z małą architekturą, schody terenowe i pochylnia dla osób z niepełnosprawnościami,

c) place wodne, ogród sensoryczny, strefa uważności, hortiterapia, strefa uziemienia, strefa sportu,

d) owalna altana terapeutyczna (sezonowa), 3 pergole;

3) budowa chodników wokół budynku;

4) prace przygotowawcze.

2. Branża sanitarna

1) wewnętrzne instalacje:

a) c.o. z pompą ciepła,

b) ciepłej i zimnej wody użytkowej,

c) hydrantowa,

d) kanalizacji sanitarnej,

e) wentylacji mechanicznej,

f) klimatyzacji;

2) zewnętrzne instalacje:

a) kanalizacji deszczowej i sanitarnej z przyłączami,

b) wody socjalno-bytowej z przyłączem,

c) wody grzewczej;

3) place wodne i instalacja nawadniająca.

3. Branża elektryczna

1) budowa przyłącza;

2) instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii;

3) rozdzielnica główna i obiektowa;

4) oświetlenie podstawowe, awaryjne i ewakuacyjne;

5) instalacje: gniazd podstawowych i gwarantowanych, technologiczna, odgromowa, wyrównawcza i uziemiająca;

6) zasilanie systemu nawadniania i placów wodnych;

7) zabezpieczenia przeciwporażeniowe i przeciwpożarowe.

4. Branża teletechniczna

1) budowa kanalizacji kablowej;

2) system kontroli dostępu (SKD);

3) system alarmowy (SA);

4) monitoring wizyjny (CCTV);

5) instalacja telefoniczna i teletechniczna;

6) sieć LAN.

V. Opis zakładanych efektów medycznych i rzeczowych w wyniku realizacji inwestycji Planowane efekty medyczne uzyskane w wyniku inwestycji:

1. Realizacja inwestycji pozwoli na utworzenie nowych komórek organizacyjnych:

1) Oddział Psychiatryczny dla Dzieci i Młodzieży (stacjonarny) dla 25 pacjentów;

2) Oddział Dzienny Psychiatryczny dla Dzieci i Młodzieży dla co najmniej 15 pacjentów;

3) Poradnia Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży;

4) Zespół Leczenia Środowiskowego dla Dzieci i Młodzieży;

5) obszar terapii rodzinnej i grupowej;

6) strefy aktywności fizycznej, relaksu i wyciszenia zarówno w "Ośrodku", jak i w ogrodzie terapeutycznym.

2. Inwestycja umożliwi udzielanie nowych świadczeń opieki zdrowotnej, które dotychczas nie były realizowane na obszarze oddziaływania inwestycji. Pozwoli także na zabezpieczenie pacjentów w stanach nagłych lub zagrożenia życia z terenu trzech województw: małopolskiego, świętokrzyskiego i podkarpackiego.

3. Dzięki utworzeniu Ośrodka możliwa będzie opieka psychologiczna nad dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami psychicznymi, zgodna z Narodowym Programem Ochrony Zdrowia Psychicznego oraz standardami organizacyjnymi dla ośrodków II. i III. poziomu referencyjnego, a także z rekomendacjami merytorycznymi Ministerstwa Zdrowia.

4. Głównym celem projektu jest wzmocnienie opieki środowiskowej: wczesne otoczenie wsparciem osób potrzebujących oraz wczesna diagnoza, tak aby skierowanie do szpitala lub oddziału stacjonarnego było dla pacjenta ostatecznością.

5. Realizacja inwestycji pozwoli na wprowadzenie nowych, innowacyjnych metod diagnozowania i leczenia. W procesie leczenia będzie istotne włączenie standardów terapeutycznych oraz skoordynowana opieka na różnych poziomach. Zostanie wdrożony nowy model ochrony zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oparty na trzech poziomach referencyjnych:

1) opieka środowiskowa - Zespół Leczenia Środowiskowego;

2) opieka w systemie dziennym - Oddział Psychiatryczny Dzienny;

3) opieka ambulatoryjna - Poradnia Zdrowia Psychicznego;

4) opieka stacjonarna - Oddział Psychiatryczny.

Diagnoza pacjenta będzie prowadzona na podstawie najnowszych testów diagnostycznych, uwzględniających regionalny kontekst kulturowy i społeczny. Na ich podstawie będzie wdrażane nowoczesne leczenie obejmujące:

1) farmakoterapię (również ambulatoryjną);

2) psychoterapię indywidualną, terapię grupową i terapię rodzinną;

3) terapie w ogrodzie terapeutycznym, takie jak ekoterapia, hortiterapia (terapia ogrodnicza), medytacja i relaksacja na łonie natury, sylwoterapia (drzewoterapia), trening uważności oraz aktywność fizyczna.

6. Terapeuci będą korzystać z założeń Evidence-Based Practice (EBPP), łącząc dowody naukowe z doświadczeniem klinicznym, co pozwoli na dobór terapii o potwierdzonej skuteczności dla różnych grup pacjentów.

7. Ośrodek może być wykorzystany w przypadku pojawienia się kolejnych pandemii.

8. Docelowo możliwe będzie prowadzenie programów specjalistycznych i klinicznych w ramach psychiatrii dzieci i młodzieży oraz szkolenie kadr - lekarzy i terapeutów.

9. Program inwestycyjny zakłada wyposażenie w sprzęt i aparaturę medyczną, ułatwiające udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, chroniące personel przed przeciążeniem fizycznym, oraz stworzenie warunków lokalowych podnoszących komfort pracy personelu udzielającego świadczeń.

Planowane efekty rzeczowe (mierzalne):

Powstanie Ośrodek o całkowitej powierzchni 5598 m 2 i powierzchni użytkowej 4984,90 m 2.

1) Budynek "A" - trzy nowe kondygnacje naziemne, w których wydzielone zostaną pomieszczenia poradni, leczenia środowiskowego oraz oddziału dziennego na co najmniej 15 miejsc. W południowej części II piętra znajdować się będzie duża sala terapeutyczno-doświadczalna, w której dzięki przeszkleniom użytkownicy będą mieli bezpośredni kontakt z otaczającą naturą. Budynek zostanie połączony podziemnym łącznikiem z istniejącym tunelem w budynku Ośrodka Zdrowia Psychicznego dla dorosłych, co umożliwi skomunikowanie całego kompleksu szpitalnego z nowo powstałymi oddziałami;

2) Budynek "B" - dwie nowe kondygnacje naziemne, w których wydzielone zostaną pomieszczenia oddziału psychiatrycznego (stacjonarnego) na 25 łóżek. Zaprojektowano sale dla pacjentów z dostępem do odrębnego węzła sanitarnego: 11 sal dwuosobowych, jedną salę jednoosobową oraz dwie sale jednoosobowe z pełnym monitoringiem, przeznaczone dla pacjentów wymagających odosobnienia i separacji. Pomieszczenia separatek znajdować się będą po obu stronach dyżurki pielęgniarek, dając możliwość obserwacji przez okno weneckie. Podział umożliwi oddzielne zakwaterowanie dzieci młodszych oraz dzieci starszych i młodzieży.

Przy budynku powstanie niewielki, wewnętrzny ogród od strony zachodniej, osłonięty murem. Będzie on całkowicie zamknięty, dostępny wyłącznie z wybranych pomieszczeń oddziału stacjonarnego. Przebudowywane budynki zostaną połączone naziemnym, jednokondygnacyjnym łącznikiem. Realizacja przebudowy obu budynków nastąpi z wykorzystaniem istniejących kondygnacji podziemnych i fundamentów.

VI. Prognozowany plan finansowy i harmonogram rzeczowy

VI.1. Prognozowany plan finansowy

Źródła finansowania inwestycji Wartość

Kosztorysowa Inwestycji

(WKI)

Nakłady poniesione przed 2025 r. Prognozowane nakłady w poszczególnych latach
2025 r. 2026 r. 2027 r. 2028 r.
Wkład własny Inwestora 6 692 734 147 600 0 1 852 400 3 000 0000 1 692 734
Środki z Subfunduszu

Infrastruktury

Strategicznej - Fundusz

Medyczny

60 234 607 0 0 20 000 000 30 000 000 10 234 607
OGÓŁEM 66 927 341 147 600 0 21 852 400 33 000 000 11 927 341

VI.2. Prognozowany harmonogram rzeczowy

Etap realizacji inwestycji Prognozowany harmonogram rzeczowy
2025 r. 2026 r. 2027 r. 2028 r.
Przygotowanie terenu i przyłączenia obiektów do sieci
Budowa obiektów podstawowych
Instalacje
Zagospodarowanie terenu i budowa obiektów pomocniczych
Wyposażenie
Prace przygotowawcze, projektowe, obsługa inwestorska, nadzory autorskie oraz ewentualnie szkolenia i rozruch technologiczny

Minister Zdrowia będzie nadzorować realizację Programu inwestycyjnego zgodnie harmonogramem rzeczowo-finansowym określonym umową na udzielenie dotacji celowej - w celu zapewnienia osiągnięcia zaplanowanego w Programie inwestycyjnym końcowego efektu rzeczowego oraz założonych do realizacji mierników. Zmiany w zakresie harmonogramu rzeczowo-finansowego nie wymagają zmiany Programu inwestycyjnego.

VII. Prognozowane mierniki programu

Rok realizacji Zakres rzeczowy realizowanego celu Wartość wg

WKI w złotych

Mierniki - udział realizowanego zakresu rzeczowego
rocznie

%

narastająco

%

2024 r. Wykonanie wstępnej koncepcji 66 927 341 0,2 % 0,2 %
Program funkcjonalno-użytkowy
2025 r. Przygotowanie terenu pod budowę 0 0,2 %
Prace projektowe, obsługa inwestorska
2026 r. Przygotowanie terenu pod budowę 32,7 % 32,9 %
Budowa obiektów podstawowych
Instalacje
Prace projektowe, obsługa inwestorska i nadzór autorski
2027 r. Budowa obiektów podstawowych 49,3 % 82,2 %
Instalacje
Zagospodarowanie terenu i budowa obiektów pomocniczych
Obsługa inwestorska i nadzór autorski
2028 r. Budowa obiektów podstawowych 17,8 % 100 %
Instalacje
Zagospodarowanie terenu i budowa obiektów pomocniczych
Obsługa inwestorska i nadzór autorski
Zakup sprzętu i wyposażenia
2029 r. Budowa obiektów podstawowych 0 0
Instalacje
Zagospodarowanie terenu i budowa obiektów pomocniczych
Obsługa inwestorska i nadzór autorski
Zakup sprzętu i wyposażenia
1 Zgodnie z ustawą z dnia 7 października 2020 r. o Funduszu Medycznym (Dz. U. z 2024 r. poz. 889).
2 Na wybór propozycji projektów strategicznych w zakresie dofinansowania zadań polegających na budowie, przebudowie, modernizacji lub doposażeniu infrastruktury strategicznej podmiotów wykonujących działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne w zakresie opieka psychiatryczna i leczenie uzależnień, na podstawie umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia.

Zmiany w prawie

Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Orzeczenie sądu po latach nie usunie skutków decyzji PIP

Resort pracy opublikował trzecią już wersję projektu zmian w ustawie o PIP. Chce, żeby nawet wtedy, gdy decyzja inspektora pracy, stwierdzająca istnienie stosunku pracy, zostanie uchylona przez Głównego Inspektora Pracy albo decyzja GIP - uchylona przez sąd, to stwierdzony w niej stosunek pracy będzie trwał - od dnia doręczenia pracodawcy decyzji okręgowego inspektora pracy do dnia jej uchylenia przez GIP albo do dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu albo do rozwiązania stosunku pracy, jeśli rozwiązanie to nastąpiło przed wydaniem prawomocnego orzeczenia. Utrzymano największe kontrowersje i pogłębiono wątpliwości - wskazują prawnicy.

Grażyna J. Leśniak 15.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2025.1197

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Ustanowienie programu inwestycyjnego pod nazwą "Rozwój Szpitala Wojewódzkiego im. Św. Łukasza Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Tarnowie poprzez utworzenie Ośrodka Zdrowia Psychicznego dla dzieci i młodzieży wraz z ogrodem terapeutycznym"
Data aktu: 12/11/2025
Data ogłoszenia: 21/11/2025
Data wejścia w życie: 22/11/2025