Uchwalenie statutu Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

UCHWAŁA
SEJMIKU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO
z dnia 23 marca 1999 r.
w sprawie uchwalenia statutu Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Na podstawie art. 7 i 18 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. Nr 91, poz. 576, Nr 155, poz. 1014, Nr 160, poz. 1060 i Nr 162, poz. 1126) uchwala się, co następuje:
§  1.
Uchwala się statut Województwa Kujawsko-Pomorskiego, uzgodniony z Prezesem Rady Ministrów w trybie art. 7 ustawy o samorządzie województwa, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§  2.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Monitorze Polskim i podlega ogłoszeniu również w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

ZAŁĄCZNIK

STATUT WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1.
Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego, zwanego dalej województwem, działa na podstawie ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. Nr 91, poz. 576, Nr 155, poz. 1014, Nr 160, poz. 1060 i Nr 162, poz. 1126), zwanej dalej ustawą.
§  2.
Mieszkańcy województwa tworzą z mocy prawa regionalną wspólnotę samorządową.
§  3.
Województwo posiada osobowość prawną.
§  4.
Obszar województwa określony jest w ustawie z dnia 24 lipca 1998 r. o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa (Dz. U. Nr 96, poz. 603). Mapa województwa oraz wykaz gmin i powiatów stanowi załącznik do niniejszego statutu.
§  5.
Siedzibą organów samorządu województwa jest miasto Toruń.

Rozdział  II

Zakres działania i zadania samorządu województwa

§  6.
Celem województwa jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb regionalnej wspólnoty samorządowej oraz kreowanie warunków pełnego uczestnictwa mieszkańców w życiu wspólnoty.
§  7.
1.
Do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim nie zastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej i innych jednostek organizacyjnych.
2.
Samorząd województwa wykonuje zadania własne oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej wynikające z ustaw oraz powierzone na mocy porozumień zawartych z właściwymi organami administracji rządowej lub organami innych jednostek.
3.
Samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
§  8.
1.
Samorząd województwa określa strategię rozwoju regionu oraz realizuje uchwalony program wojewódzki.
2.
Zadania, o których mowa w ust. 1, samorząd województwa realizuje poprzez:
1)
tworzenie warunków do rozwoju gospodarczego, a w szczególności aktywności gospodarczej, podnoszenie konkurencyjności i innowacyjności gospodarki oraz kreowanie rynku pracy,
2)
utrzymywanie i rozbudowę infrastruktury społecznej i technicznej o znaczeniu wojewódzkim,
3)
pielęgnowanie polskości oraz rozwój i kształtowanie świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej mieszkańców, a w szczególności poprzez wspieranie rozwoju kultury oraz ochronę i racjonalne wykorzystanie dziedzictwa kulturowego,
4)
prowadzenie i wspieranie działań na rzecz podnoszenia poziomu wykształcenia mieszkańców, zwłaszcza w zakresie szkolnictwa wyższego,
5)
wspieranie rozwoju edukacji oraz współpracy pomiędzy sferą nauki i gospodarki, popieranie postępu technicznego, technologicznego i organizacyjnego,
6)
racjonalne korzystanie z zasobów przyrody oraz kształtowanie środowiska naturalnego zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju i przy uwzględnieniu potrzeb przyszłych pokoleń,
7)
promocję walorów i możliwości rozwojowych województwa.
§  9.
Przy formułowaniu strategii rozwoju oraz przy jej realizacji samorząd województwa współpracuje w szczególności z:
1)
jednostkami lokalnego samorządu terytorialnego z obszaru województwa oraz z samorządem gospodarczym i zawodowym, jak izba rolnicza, izba przemysłowo-handlowa itp.,
2)
administracją rządową, szczególnie z Wojewodą Kujawsko-Pomorskim,
3)
innymi województwami,
4)
organizacjami pozarządowymi,
5)
szkołami wyższymi i jednostkami naukowo-badawczymi,
6)
organizacjami międzynarodowymi i regionami innych państw, zwłaszcza Unii Europejskiej.
§  10.
W celu wykonywania zadań województwo tworzy samorządowe jednostki organizacyjne oraz może zawierać umowy z innymi podmiotami.
§  11.
1.
W sferze użyteczności publicznej województwo może tworzyć spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjne, a także przystępować do takich spółek.
2.
Poza sferą użyteczności publicznej województwo może tworzyć spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i spółki akcyjne oraz przystępować do nich, jeżeli działalność spółek polega na wykonywaniu czynności promocyjnych, edukacyjnych i wydawniczych służących rozwojowi województwa.
3.
Zasady tworzenia przez województwo spółek z ograniczoną odpowiedzialnością i spółek akcyjnych oraz przystępowania do nich określa ustawa.
§  12.
Województwo może przystąpić do związków: gmin, powiatów lub województw, jeżeli wykonanie zadań publicznych tego wymaga.

Rozdział  III

Organizacja wewnętrzna organów województwa

Postanowienia ogólne

§  13.
Organami samorządu województwa są:
1)
Sejmik Województwa, zwany dalej Sejmikiem,
2)
Zarząd Województwa, zwany dalej Zarządem.

Sejmik Województwa

§  14.
1.
Sejmik Województwa jest organem stanowiącym i kontrolnym województwa oraz reprezentantem mieszkańców województwa, realizującym zadania i cele mające służyć zbiorowym interesom wspólnoty samorządowej.
2.
W skład Sejmiku wchodzą radni w liczbie 50.
3.
Kadencja Sejmiku trwa 4 lata, licząc od dnia wyborów.
§  15.
1.
Sejmik realizuje zadania określone w ustawach, a w szczególności określa i realizuje politykę rozwoju województwa.
2.
Do wyłącznej właściwości Sejmiku należą zadania określone ustawami, a w szczególności:
1)
stanowienie aktów prawa miejscowego, w tym:
a)
statutu województwa,
b)
zasad gospodarowania mieniem wojewódzkim,
c)
zasad i trybu korzystania z wojewódzkich obiektów i urządzeń użyteczności publicznej,
2)
wybór i odwoływanie Marszałka i Zarządu, stanowienie o kierunkach ich działania oraz przyjmowanie sprawozdań z ich działalności,
3)
powoływanie i odwoływanie Skarbnika Województwa na wniosek Marszałka Województwa,
4)
uchwalanie strategii rozwoju województwa oraz wieloletnich programów wojewódzkich,
5)
podejmowanie uchwał w sprawach uczestnictwa w międzynarodowych zrzeszeniach regionalnych i innych formach współpracy regionalnej,
6)
uchwalanie planu zagospodarowania przestrzennego województwa,
7)
podejmowanie uchwały w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej,
8)
uchwalanie budżetu województwa,
9)
określanie zasad udzielania dotacji przedmiotowych i podmiotowych z budżetu województwa,
10)
wybór banku obsługującego budżet województwa,
11)
rozpatrywanie sprawozdań z wykonania budżetu województwa oraz sprawozdań z wykonania innych programów województwa,
12)
podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi Województwa z tytułu wykonania budżetu województwa,
13)
uchwalanie w granicach określonych ustawami przepisów dotyczących podatków i opłat lokalnych,
14)
podejmowanie uchwał w sprawach powierzenia zadań województwa innym jednostkom samorządu terytorialnego oraz innym podmiotom,
15)
podejmowanie uchwał w sprawach tworzenia związków, stowarzyszeń, fundacji oraz ich rozwiązywania, a także przystępowania do nich lub występowania z nich,
16)
podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych województwa, dotyczących:
a)
zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmu na okres dłuższy niż 3 lata,
b)
emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu,
c)
zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
d)
ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Zarząd oraz maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Zarząd w roku budżetowym,
e)
tworzenia spółek prawa handlowego i przystępowania do nich oraz określania zasad wnoszenia wkładów, a także obejmowania, nabywania i zbywania udziałów i akcji,
f)
przyjmowania zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez Sejmik bądź wykraczających poza rok budżetowy,
g)
tworzenia, likwidacji, reorganizacji i wyposażania w majątek przedsiębiorstw, zakładów i innych wojewódzkich jednostek organizacyjnych,
h)
podejmowania uchwał w sprawach współdziałania z innymi jednostkami samorządu oraz wydzielania na ten cel odpowiedniego majątku,
17)
uchwalanie przepisów dotyczących organizacji wewnętrznej oraz trybu pracy organów samorządu województwa,
18)
nadawanie honorowego obywatelstwa województwa oraz odznaczeń regionalnych.
3.
Sejmik Województwa kontroluje działalność Zarządu oraz wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych. W tym celu powołuje komisję rewizyjną.
§  16.
1.
Sejmik rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jego kompetencji, określone w ustawach i statucie.
2.
W sprawach porządkowych, proceduralnych i formalnych Sejmik podejmuje postanowienia, które umieszcza się w protokole sesji.
3.
W sprawach, w których Sejmik nie realizuje uprawnień stanowiących i kontrolnych, może zajmować stanowiska i wyrażać opinie w formie deklaracji, apeli i oświadczeń.

Sesje Sejmiku

§  17.
Sejmik obraduje na sesjach:
1)
zwyczajnych, zwanych dalej sesjami,
2)
nadzwyczajnych.
§  18.
1.
Sejmik obraduje na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego Sejmiku nie rzadziej niż raz na kwartał.
2.
Przewodniczący Sejmiku jest zobowiązany zwołać sesję w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku przez Zarząd lub radnych w liczbie co najmniej 1/4 ustawowego składu Sejmiku, z wyjątkiem sytuacji, gdy przepis ustawy ustala inny termin i warunki zwołania sesji.
3.
W przypadku braku możliwości działania Przewodniczącego Sejmiku z powodu odwołania, wygaśnięcia jego mandatu lub z innych przyczyn, sesję zwołuje wiceprzewodniczący Sejmiku.
§  19.
1.
O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad sesji powiadamia się listownie radnych na 7 dni przed terminem obrad.
2.
Do zawiadomienia o sesji dołącza się projekt porządku obrad, projekty uchwał oraz inne materiały pomocnicze.
§  20.
1.
Sesja nadzwyczajna może zostać zwołana w sprawach nie cierpiących zwłoki przez Przewodniczącego Sejmiku z własnej inicjatywy, na wniosek Zarządu lub radnych w liczbie co najmniej 1/4 ustawowego składu Sejmiku, chyba że przepis ustawy stanowi inaczej.
2.
Po otrzymaniu wniosku, o którym mowa w ust. 1, Przewodniczący Sejmiku niezwłocznie zwołuje sesję nadzwyczajną, chyba że przepis ustawy stanowi inaczej.
3.
Sesja nadzwyczajna może dotyczyć tylko sprawy, dla której została zwołana.
4.
Zwołanie sesji nadzwyczajnej wymaga skutecznego zawiadomienia radnych o terminie, miejscu i przedmiocie jej obrad.
5.
Do sesji nadzwyczajnej nie stosuje się postanowień § 19 ust. 2 oraz § 20 ust. 1 i 2 statutu.
6.
Do sesji nadzwyczajnej w pozostałym zakresie stosuje się odpowiednio postanowienia statutu o sesji zwyczajnej.
§  21.
1.
Sesja Sejmiku odbywa się na jednym posiedzeniu. Sejmik może jednak postanowić o przerwaniu posiedzenia i kontynuowaniu obrad na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji w innym terminie.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się w szczególności do pierwszej sesji Sejmiku nowej kadencji, która nie może być zamknięta przed dokonaniem wyboru Przewodniczącego Sejmiku.
3.
Sesje Sejmiku mogą odbywać się w miejscu będącym siedzibą organów województwa lub mieć charakter sesji wyjazdowych.
§  22.
1.
W sesjach Sejmiku uczestniczą członkowie Zarządu i z głosem doradczym Skarbnik Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
2.
Na zaproszenie Przewodniczącego Sejmiku w sesjach mogą uczestniczyć upoważnieni przez Zarząd inni pracownicy Urzędu Marszałkowskiego oraz kierownicy wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych, właściwi ze względu na przedmiot obrad.
3.
Do udziału w sesjach Przewodniczący Sejmiku może zaprosić inne osoby.
§  23.
1.
Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Sejmiku lub wskazany przez niego wiceprzewodniczący, zwany dalej przewodniczącym obrad.
2.
Sejmik powołuje spośród radnych jednego lub więcej sekretarzy sesji.
§  24.
1.
Po stwierdzeniu quorum przewodniczący obrad stawia wniosek o przyjęcie zaproponowanego porządku obrad.
2.
Radny może zgłosić wniosek o zmianę porządku obrad.
3.
Porządek obrad obejmuje w szczególności:
1)
rozpatrywanie projektów uchwał i ich podjęcie,
2)
sprawozdanie Zarządu z bieżącej działalności,
3)
interpelacje i zapytania radnych,
4)
odpowiedzi na interpelacje i zapytania,
5)
wolne głosy i wnioski.
§  25.
Przewodniczący obrad czuwa nad sprawnym przebiegiem i przestrzeganiem porządku obrad zgodnie z regulaminem Sejmiku.
§  26.
1.
Sesje Sejmiku są jawne. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad sesji podaje się do publicznej wiadomości co najmniej na trzy dni przed sesją, a w przypadku sesji nadzwyczajnej - przynajmniej w dniu poprzedzającym sesję.
2.
Jawność sesji lub jej części zostaje wyłączona, jeżeli przedmiotem obrad są sprawy objęte tajemnicą państwową lub służbową.

Interpelacje i zapytania radnych

§  27.
1.
Radny może wnosić interpelacje i zapytania w sprawach bieżących do Zarządu i kierowników wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych, za pośrednictwem Przewodniczącego Sejmiku.
2.
Interpelacje i zapytania oraz odpowiedzi na nie są stałymi punktami obrad sesji Sejmiku.
3.
Interpelacje składa się w sprawach o zasadniczym charakterze.
4.
Interpelacje składa się na piśmie za pośrednictwem Przewodniczącego Sejmiku co najmniej na 14 dni przed terminem sesji.
5.
Interpelacja powinna zawierać przedstawienie stanu faktycznego będącego jej przedmiotem oraz wynikające z niego pytania i podpis radnego wnoszącego interpelację.
6.
Jeśli interpelacja nie odpowiada warunkom ustalonym w ustępie 5, Przewodniczący Sejmiku może odmówić przyjęcia interpelacji.
7.
Odpowiedź na interpelację jest udzielana w formie ustnej bezpośrednio na sesji oraz w formie pisemnej, w dwóch egzemplarzach, do Przewodniczącego Sejmiku, w ciągu 14 dni od daty otrzymania interpelacji. Przewodniczący Sejmiku niezwłocznie przesyła interpelantowi jeden egzemplarz odpowiedzi.
§  28.
1.
Zapytania składa się w celu uzyskania informacji o aktualnych problemach województwa.
2.
Zapytania formułowane są w formie pisemnej, za pośrednictwem Przewodniczącego Sejmiku, co najmniej na 24 godziny przed sesją.
3.
Kolejność odpowiedzi na postawione zapytania ustala Przewodniczący Sejmiku w porozumieniu z przewodniczącymi klubów.
4.
Odpowiedzi na postawione zapytania udzielane są ustnie na najbliższej sesji Sejmiku. Jeśli udzielenie odpowiedzi w tym terminie nie będzie możliwe, odpowiedź powinna być udzielona pisemnie w terminie 14 dni od zakończenia sesji Przewodniczącemu Sejmiku.

Tryb głosowania i podejmowania uchwał

§  29.
W głosowaniu na sesjach biorą udział wyłącznie radni.
§  30.
1.
W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki. Za głosy oddane uznaje się te, które oddano "za", "przeciw" oraz "wstrzymuję się od głosu".
2.
Głosowanie jawne imienne uchwala Sejmik na wniosek radnego zwykłą większością głosów.
3.
W głosowaniu jawnym imiennym wyczytany z imienia i nazwiska radny podaje do protokołu, czy jest "za", "przeciw", czy też "wstrzymuje się od głosu".
§  31.
1.
Głosowanie tajne przeprowadza się w sprawach, dla których ustawa przewiduje tajność głosowania.
2.
Głosowanie tajne przeprowadza komisja skrutacyjna wybrana spośród radnych.
§  32.
1.
Z inicjatywą podjęcia uchwały lub innego rozstrzygnięcia mogą wystąpić:
1)
komisja Sejmiku,
2)
grupa co najmniej 4 radnych,
3)
Zarząd.
2.
Projekt uchwały powinien zawierać:
1)
tytuł uchwały,
2)
podstawę prawną,
3)
postanowienia merytoryczne,
4)
określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały i złożenie sprawozdania po jej wykonaniu,
5)
termin wejścia w życie uchwały,
6)
uzasadnienie.
3.
Projekt uchwały Sejmiku wymaga opinii radcy prawnego. Uchwały, które mogą wywołać skutki finansowe, wymagają opinii Skarbnika Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
§  33.
1.
Projekty uchwał opiniowane są przez komisje Sejmiku. Nie dotyczy to projektów uchwał wniesionych w nagłym trybie na sesji Sejmiku.
2.
Komisje opiniujące wyznacza Przewodniczący Sejmiku, określając komisję wiodącą.
3.
W debacie nad projektem uchwały przedstawiciel komisji wiodącej przedstawia stanowisko komisji wobec projektu jako pierwszy.
§  34.
1.
Sejmik podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Sejmiku w głosowaniu jawnym lub jawnym imiennym, chyba że przepisy ustaw stanowią inaczej.
2.
Postanowienie ust. 1 stosuje się odpowiednio do podejmowanych postanowień i stanowisk oraz wyrażania opinii, o których mowa w § 16 ust. 2 i 3 statutu.
3.
Zwykła większość głosów oznacza, że liczba głosów ważnych "za" jest większa od liczby głosów "przeciw". Liczba głosów wstrzymujących się nie wpływa na wynik głosowania.
4.
Bezwzględna większość głosów oznacza większość wszystkich ważnych głosów "za" oddanych w głosowaniu nad głosami "przeciw" i "wstrzymującymi się" razem wziętymi.
5.
Bezwzględna większość głosów ustawowego składu Sejmiku oznacza liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych "za", przewyższającą połowę ustawowego składu Sejmiku.
§  35.
W przypadku gdy zgłoszone zostają wnioski o odrzucenie projektu uchwały, o odesłanie projektu uchwały do komisji lub o poddanie pod głosowanie poprawek, kolejność przegłosowania wniosków jest następująca:
1)
głosowanie nad wnioskiem o odrzucenie uchwały,
2)
odesłanie projektu uchwały do komisji,
3)
głosowanie nad poprawkami, przy czym w pierwszej kolejności należy głosować nad poprawkami, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach; w przypadku przegłosowania poprawki wykluczającej inne poprawki, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.
§  36.
Uchwały podpisuje Przewodniczący Sejmiku, chyba że ustawa stanowi inaczej. W przypadku nieobecności Przewodniczącego uchwały podpisuje jeden z wiceprzewodniczących Sejmiku.

Radni

§  37.
1.
Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radny na pierwszej sesji Sejmiku składa ślubowanie według roty ustalonej w przepisach ustawy. Ślubowanie odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty wywołani kolejno radni powstają i wypowiadają słowo "ślubuję". Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania: "Tak mi dopomóż Bóg".
2.
Odmowa złożenia ślubowania oznacza zrzeczenie się mandatu.
3.
Radny nieobecny na pierwszej sesji Sejmiku oraz radny, który uzyskał mandat w czasie trwania kadencji, składa ślubowanie na pierwszej sesji, na której jest obecny.
§  38.
1.
Radny jest zobowiązany do brania czynnego udziału w pracach Sejmiku, jego komisjach oraz wojewódzkich jednostkach organizacyjnych, do których został wybrany lub desygnowany.
2.
Radny zobowiązany jest do utrzymywania stałej więzi z mieszkańcami i ich organizacjami, przyjmowania zgłaszanych skarg, uwag i wniosków oraz do przedstawiania ich organom województwa do rozpatrzenia.
3.
Radny nie jest związany instrukcjami wyborców. Radny województwa w swej działalności jest zobowiązany kierować się interesami państwa i wojewódzkiej wspólnoty samorządowej.
4.
W związku z wykonywaniem mandatu radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
5.
Pracodawca jest obowiązany zwolnić radnego z pracy zawodowej w celu umożliwienia radnemu brania udziału w pracach Sejmiku i jego komisji oraz Zarządu Województwa.
6.
Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody Sejmiku.
7.
Radny zobowiązany jest do zachowania tajemnicy służbowej.
§  39.
1.
Mandatu radnego województwa nie można łączyć z mandatem radnego powiatu i radnego gminy.
2.
Ograniczenia w prowadzeniu działalności gospodarczej przez radnego oraz w zatrudnianiu radnego określają ustawy.
3.
Radny nie może wchodzić w stosunki cywilnoprawne w sprawach majątkowych z województwem lub wojewódzkimi samorządowymi jednostkami organizacyjnymi, z wyjątkiem stosunków prawnych wynikających z korzystania z powszechnie dostępnych usług na warunkach ogólnych oraz stosunku najmu pomieszczeń do własnych celów mieszkaniowych lub własnej działalności gospodarczej oraz dzierżawy, a także innych prawnych form korzystania z nieruchomości, jeżeli najem, dzierżawa lub użytkowanie są oparte na warunkach ustalonych powszechnie dla danego typu czynności prawnych.
4.
Radny nie może brać udziału w głosowaniu w sprawach, o których mowa w ust. 3, jeżeli dotyczy to jego interesu prawnego.
§  40.
1.
Radny obowiązany jest być członkiem co najmniej jednej komisji stałej.
2.
Radny może być członkiem nie więcej niż dwóch komisji stałych.
3.
Radny może być przewodniczącym lub wiceprzewodniczącym tylko jednej komisji stałej.
4.
Radny obowiązany jest złożyć Przewodniczącemu Sejmiku pisemne oświadczenie o swoim stanie majątkowym według wzoru wynikającego z obowiązujących przepisów prawa i podjętych uchwał.
§  41.
1.
Radnemu przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
2.
Wysokość i zasady wypłaty diet oraz zwrotu kosztów podróży służbowych określa Sejmik w odrębnej uchwale.

Kluby radnych

§  42.
Radni mogą tworzyć kluby radnych w celu realizacji zamierzeń programowych.
§  43.
1.
Przynależność radnych do klubu jest dobrowolna.
2.
Radny może być członkiem tylko jednego klubu radnych.
§  44.
Klub radnych może być utworzony przez co najmniej czterech radnych. Powstanie klubu radnych należy zgłosić Przewodniczącemu Sejmiku. W zgłoszeniu należy podać nazwę klubu wraz z imienną listą podpisaną przez wszystkich członków klubu oraz wskazać władze upoważnione do reprezentowania klubu. Każdorazową zmianę w składzie osobowym lub we władzach klubu należy zgłosić niezwłocznie Przewodniczącemu Sejmiku.
§  45.
Kluby radnych działają na podstawie własnych regulaminów.

Przewodniczący i wiceprzewodniczący

§  46.
Sejmik Województwa wybiera ze swojego grona Przewodniczącego Sejmiku bezwzględną większością głosów w głosowaniu tajnym oraz trzech wiceprzewodniczących Sejmiku bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Sejmiku, w głosowaniu tajnym.
§  47.
Przewodniczący i wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa nie mogą wchodzić w skład Zarządu Województwa.
§  48.
Przewodniczący Sejmiku organizuje pracę Sejmiku i prowadzi jego obrady. Przewodniczący może powierzyć wykonywanie powyższych czynności jednemu z wiceprzewodniczących.
§  49.
Przewodniczący Sejmiku:
1)
zwołuje sesję Sejmiku,
2)
przewodniczy obradom Sejmiku,
3)
reprezentuje Sejmik na zewnątrz,
4)
nadzoruje w imieniu Sejmiku terminowość wykonywania jego uchwał,
5)
zapewnia realizację uprawnień Sejmiku, jego komisji i radnych,
6)
kontroluje terminowość udzielania odpowiedzi na interpelacje,
7)
powołuje z własnej inicjatywy, na wniosek komisji albo Sejmiku, ekspertów w celu opracowania opinii, ekspertyz w sprawach rozpatrywanych przez Sejmik bądź komisje,
8)
opiniuje projekt budżetu w zakresie wydatków Sejmiku i Biura Sejmiku Województwa,
9)
wykonuje inne zadania określone ustawą, statutem i uchwałami Sejmiku.

Komisje Sejmiku

§  50.
W celu sprawnego wykonywania zadań Sejmik powołuje stałe lub doraźne komisje. Komisje podlegają Sejmikowi.
§  51.
1.
W skład komisji stałych wchodzą radni w liczbie co najmniej pięciu.
2.
Liczebność komisji doraźnych ustala Sejmik w uchwale o powołaniu komisji doraźnych.
3.
Pierwsze posiedzenie komisji następuje bezpośrednio po jej powołaniu.
4.
Na pierwszym posiedzeniu komisja dokonuje wyboru kandydatów na przewodniczącego i wiceprzewodniczącego lub wiceprzewodniczących oraz występuje z wnioskiem do Sejmiku o ich powołanie.
§  52.
1.
Przewodniczącego oraz wiceprzewodniczącego lub wiceprzewodniczących komisji powołuje Sejmik na wniosek komisji.
2.
W wypadku braku wniosku komisji kandydaturę na przewodniczącego komisji zgłasza Przewodniczący Sejmiku spośród członków komisji. Kandydatury wiceprzewodniczącego lub wiceprzewodniczących zgłasza wybrany przewodniczący komisji.
§  53.
Do zadań komisji stałych należy:
1)
opiniowanie projektów uchwał Sejmiku,
2)
merytoryczna analiza powierzonych zadań wynikających z właściwości rzeczowej,
3)
opiniowanie i rozpoznawanie spraw przekazanych przez Sejmik, Przewodniczącego Sejmiku oraz zawnioskowanych przez członków komisji,
4)
występowanie z inicjatywą uchwałodawczą wraz z przygotowaniem projektów uchwał,
5)
współpraca z innymi komisjami,
6)
realizacja zadań określonych w ustawie, uchwałach Sejmiku oraz aktualnie zaistniałych potrzeb.
§  54.
1.
Komisje sporządzają plan pracy, którego projekt przedkładają Sejmikowi do zatwierdzenia:
1)
w pierwszym roku kadencji Sejmiku - w ciągu trzech miesięcy od daty powołania komisji stałej,
2)
w następnych latach - w ostatnim kwartale poprzedzającym rok kalendarzowy,
3)
komisji doraźnych - w terminie jednego miesiąca od powołania komisji doraźnej.
2.
Na wniosek komisji Sejmik może dokonać zmian planu, o którym mowa w ust. 1, oraz zlecić inne dodatkowe zadania nie ujęte w planie pracy.
§  55.
1.
Uchwały komisji podejmowane są zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym. W głosowaniu tajnym mogą być podejmowane uchwały tylko wówczas, gdy przepis ustawy tak stanowi.
2.
W przedmiocie trybu głosowania oraz sposobu obliczania głosów stosuje się odpowiednio przepisy ustaw oraz postanowienia statutu.
3.
Komisje stałe i doraźne składają Sejmikowi pisemne sprawozdania ze swojej działalności:
1)
komisje stałe nie rzadziej niż co 6 miesięcy oraz na zakończenie kadencji,
2)
po zakończeniu działalności komisji doraźnej,
3)
na każde żądanie Sejmiku, w terminie jednego miesiąca od daty zażądania sprawozdania.
§  56.
1.
Komisje pracują na posiedzeniach. Przewodniczący komisji wyznacza terminy posiedzeń komisji, zawiadamiając o terminie i miejscu posiedzenia wszystkich członków komisji, z co najmniej siedmiodniowym wyprzedzeniem. Do zawiadomienia dołącza się program posiedzenia komisji, porządek obrad oraz inne niezbędne dokumenty. Na żądanie członka komisji udostępnia mu się materiały źródłowe.
2.
Posiedzenia komisji odbywają się w miejscu wskazanym przez przewodniczącego komisji.
3.
Przewodniczący komisji może zaprosić na posiedzenie komisji osoby, których obecność uzna za konieczną dla pracy komisji.
§  57.
1.
Z posiedzenia komisji sporządzany jest protokół w formie pisemnej, który zawiera:
1)
datę i miejsce posiedzenia,
2)
wskazanie przewodniczącego obrad,
3)
porządek obrad i stwierdzenie, że komisja władna jest do rozpatrywania porządku obrad i podejmowania uchwał,
4)
stwierdzenie, że w posiedzeniu uczestniczą zaproszone osoby,
5)
podjęcie uchwały w przedmiocie przyjęcia porządku obrad,
6)
wnioski i opinie osób uczestniczących w posiedzeniu,
7)
treść przyjętych ustaleń i stanowisko członków komisji.
2.
Członek komisji, głosujący w sposób odmienny od treści podjętej uchwały lub gdy podjęta uchwała nie wyczerpuje wniosków zgłoszonych do protokołu posiedzenia komisji, uprawniony jest do złożenia votum separatum, a także zastrzeżeń do uchwały sporządzonych w formie pisemnej wraz z uzasadnieniem wniesionych zastrzeżeń, w terminie siedmiu dni od daty podjęcia uchwały. Powyższe zarzuty należy jednak wnieść przed przekazaniem sprawozdania komisji do Sejmiku.
§  58.
Do protokołu spisanego z posiedzenia komisji dołącza się:
1)
zawiadomienie o terminie i miejscu posiedzenia komisji,
2)
porządek obrad, podpisany przez przewodniczącego komisji, wraz z materiałami źródłowymi i pomocniczymi,
3)
zaproszenia dla osób (lub instytucji) zaproszonych na posiedzenie,
4)
podpisaną listę obecności,
5)
inne dokumenty dotyczące spraw rozpatrywanych przez komisję.
§  59.
1.
Sprawozdanie z obrad komisji wraz z przyjętymi uchwałami i ich uzasadnieniem składa Sejmikowi przewodniczący komisji lub upoważniony członek komisji w terminach wynikających z przepisów ustawy, postanowień statutu i uchwał Sejmiku.
2.
Na wniosek przewodniczącego komisji Przewodniczący Sejmiku może zaprosić na posiedzenie Sejmiku i udzielić głosu osobom, które uczestniczyły w posiedzeniach komisji lub wykonywały ekspertyzy lub zadania zlecone.
§  60.
Kadencja komisji wygasa z upływem kadencji Sejmiku.
§  61.
Sejmik powołuje następujące komisje stałe:
1)
rewizyjną,
2)
budżetu i finansów,
3)
polityki regionalnej i rozwoju województwa,
4)
rozwoju infrastruktury województwa,
5)
rolnictwa i rozwoju wsi,
6)
ochrony środowiska, gospodarki wodnej i poszanowania energii,
7)
promocji i ochrony zdrowia,
8)
edukacji, nauki i postępu technicznego,
9)
kultury, turystyki i sportu,
10)
współpracy międzynarodowej i promocji województwa,
11)
bezpieczeństwa i porządku publicznego,
12)
pracy, pomocy społecznej i polityki prorodzinnej.

Komisja rewizyjna

§  62.
Komisja rewizyjna realizuje zadania kontrolne określone ustawami oraz uchwałami Sejmiku.
§  63.
Skład komisji musi być zgodny z przepisami ustawy o samorządzie województwa oraz postanowieniami statutu.
§  64.
Komisja przeprowadza kontrolę w oparciu o kryteria:
1)
legalności,
2)
celowości,
3)
gospodarności,
4)
rzetelności,
5)
terminowości.
§  65.
1.
Komisja przeprowadza kontrolę w celu realizacji zadań, o których mowa w art. 30 ust. 3 ustawy, oraz w sprawach wyznaczonych przez Sejmik.
2.
Uchwała Sejmiku w sprawie przeprowadzenia kontroli określa przedmiot, zakres i czas jej trwania oraz osoby upoważnione do dokonywania czynności kontrolnych.
§  66.
1.
Kontrole przeprowadzają zespoły kontrolne wyznaczone przez komisję.
2.
Przewodniczącego zespołu kontrolnego wyznacza komisja. W pracach zespołu mogą brać udział w razie potrzeby specjaliści z dziedziny odpowiadającej przedmiotowi kontroli.
3.
Na wniosek przewodniczącego komisji akceptowany przez Przewodniczącego Sejmiku Marszałek zawiera odpowiednią umowę ze specjalistą biorącym udział w prowadzonej kontroli.
§  67.
Zespół kontrolny ma prawo:
1)
wstępu do pomieszczeń jednostki kontrolowanej,
2)
wglądu w dokumenty związane z prowadzoną kontrolą,
3)
wezwać do złożenia wyjaśnień pracowników jednostki kontrolowanej, przy czym na żądanie pracownika wyjaśnienia są protokołowane.
§  68.
Kierownik kontrolowanej jednostki zobowiązany jest do:
1)
zapewnienia zespołowi kontrolnemu właściwych warunków lokalowych i technicznych oraz udostępnienia kopii niezbędnych dokumentów,
2)
wyjaśnienia w formie pisemnej przyczyn nieudostępnienia zespołowi kontrolnemu niezbędnych dokumentów.
§  69.
1.
Komisja w terminie 30 dni od zakończenia kontroli opracowuje zalecenia pokontrolne i wnioski w sprawie:
1)
usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości przez jednostki kontrolowane,
2)
wyciągnięcia przez Marszałka konsekwencji wobec osób odpowiedzialnych za powstanie nieprawidłowości.
2.
Zalecenia i wnioski, o których mowa w ust. 1, komisja przesyła do Zarządu Województwa i Przewodniczącego Sejmiku.
3.
Marszałek lub kierownik wojewódzkiej jednostki organizacyjnej, do którego wystąpienie pokontrolne zostało skierowane, zobowiązany jest w wyznaczonym terminie zawiadomić komisję i Przewodniczącego Sejmiku o sposobie realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych.
§  70.
1.
W przypadku sporu pomiędzy komisją a kierownikiem kontrolowanej jednostki organizacyjnej odnośnie do sposobu realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych, komisja kieruje sprawę do rozstrzygnięcia przez Sejmik.
2.
Komisja dokonuje kontroli realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych i w tym zakresie korzysta z uprawnień organu kontrolnego.
§  71.
Komisja przedstawia Sejmikowi wyniki działań kontrolnych w sprawozdaniu w terminach ustalonych w statucie. Sprawozdanie powinno zawierać m.in. zwięzły opis wyników kontroli, ze wskazaniem źródeł i przyczyn ujawnionych nieprawidłowości oraz osób odpowiedzialnych za ich powstanie, oraz informację o realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych.

Komisja budżetu i finansów

§  72.
Do zadań komisji budżetu i finansów należy:
1)
opiniowanie projektu budżetu województwa opracowanego przez Zarząd,
2)
wypracowywanie zasad polityki finansowej województwa,
3)
współdziałanie z Zarządem w zakresie rozwiązywania bieżących problemów budżetowych,
4)
wnioskowanie zmian w budżecie województwa,
5)
opiniowanie spraw dotyczących udzielania dotacji przedmiotowych oraz podmiotowych z budżetu województwa,
6)
opiniowanie projektu uchwał w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej,
7)
podejmowanie innych zadań związanych z polityką finansową województwa.

Komisja polityki regionalnej i rozwoju województwa

§  73.
Do zadań komisji polityki regionalnej i rozwoju województwa należy:
1)
opiniowanie krótkoterminowych i perspektywicznych planów i programów rozwoju regionu,
2)
inicjowanie działań zmierzających do integracji i rozwoju regionu w sferze gospodarczej, kulturalnej i naukowej,
3)
podejmowanie innych zadań wynikających z uzasadnionych potrzeb regionu.

Komisja rozwoju infrastruktury województwa

§  74.
Do zadań komisji rozwoju infrastruktury województwa należy:
1)
analizowanie i określanie kierunków rozwoju infrastruktury regionu,
2)
opiniowanie krótkoterminowych i perspektywicznych planów zaspokajania potrzeb regionu w zakresie rozwoju infrastruktury,
3)
podejmowanie analiz i badań związanych z rozwojem infrastruktury województwa.

Komisja rolnictwa i rozwoju wsi

§  75.
Do zadań komisji rolnictwa i rozwoju wsi należy:
1)
opiniowanie programów rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich na terenie województwa,
2)
analizowanie i wskazywanie możliwości rozwojowych przetwórstwa rolnego oraz innych sposobów wykorzystania i zbytu produktów rolnych,
3)
inicjowanie badań i analiz wynikających z aktualnych i przyszłych potrzeb rolnictwa i obszarów wiejskich,
4)
opiniowanie planów restrukturyzacji rolnictwa i zagospodarowania terenów wiejskich,
5)
podejmowanie inicjatyw tworzących korzystne warunki rozwoju działalności pozarolniczej na terenach wiejskich,
6)
podejmowanie innych czynności związanych z przedmiotem działania komisji.

Komisja ochrony środowiska, gospodarki wodnej i poszanowania energii

§  76.
Do zadań komisji ochrony środowiska, gospodarki wodnej i poszanowania energii należy:
1)
prowadzenie polityki zmierzającej do racjonalnego korzystania z energii i regionalnych zasobów przyrody,
2)
wypracowywanie zasad zrównoważonego rozwoju gospodarki regionu, z uwzględnieniem ochrony środowiska i potrzeb przyszłych pokoleń,
3)
aktywizacja społeczeństwa regionu w celu ochrony zasobów przyrody i poszanowania energii, w szczególności poprzez organizowanie konkursów oraz szkoleń związanych z ochroną środowiska,
4)
promowanie działań zmierzających do ochrony środowiska i poszanowania energii w regionie,
5)
wypracowywanie zasad współpracy i współdziałania w zakresie gospodarki wodnej i ochrony wód w regionie,
6)
podejmowanie innych czynności związanych z przedmiotem działania komisji.

Komisja promocji i ochrony zdrowia

§  77.
Do zadań komisji promocji i ochrony zdrowia należy:
1)
wypracowywanie polityki społecznej w zakresie ochrony zdrowia i promowania zdrowego stylu życia społeczności lokalnej,
2)
inicjowanie i wspieranie pożądanych działań w zakresie ochrony zdrowia,
3)
podejmowanie innych czynności związanych z przedmiotem działania komisji.

Komisja edukacji, nauki i postępu technicznego

§  78.
Do zadań komisji edukacji, nauki i postępu technicznego należy:
1)
opiniowanie polityki edukacyjnej,
2)
inicjowanie działań na rzecz rozwoju i wspierania szkolnictwa wyższego,
3)
wspieranie działań w zakresie promowania regionalnych osiągnięć naukowych,
4)
podejmowanie innych czynności związanych z przedmiotem działania komisji.

Komisja kultury, turystyki i sportu

§  79.
Do zadań komisji kultury, turystyki i sportu należy:
1)
opiniowanie polityki rozwoju kultury, turystyki i sportu,
2)
określanie priorytetów dotyczących ochrony regionalnych dóbr kultury,
3)
wspieranie inicjatyw na rzecz rozwoju kultury, sportu i turystyki,
4)
podejmowanie innych czynności związanych z przedmiotem działania komisji.

Komisja współpracy międzynarodowej i promocji województwa

§  80.
Do zadań komisji współpracy międzynarodowej i promocji województwa należy:
1)
określanie kierunków współpracy międzynarodowej,
2)
promowanie współpracy międzynarodowej,
3)
inspirowanie i wspieranie działań w zakresie promocji regionu w świecie,
4)
inicjowanie i wspieranie działań w zakresie współpracy z organizacjami międzynarodowymi, w tym organizacjami pozarządowymi,
5)
podejmowanie innych czynności związanych z przedmiotem działania komisji.

Komisja bezpieczeństwa i porządku publicznego

§  81.
Do zadań komisji bezpieczeństwa i porządku publicznego należy:
1)
analizowanie stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie województwa,
2)
wypracowywanie aktywnych form wspierania działań zmierzających do zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego,
3)
współpraca z właściwymi wojewódzkimi jednostkami administracji rządowej w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego,
4)
podejmowanie innych czynności związanych z przedmiotem działania komisji.

Komisja rynku pracy, pomocy społecznej i polityki prorodzinnej

§  82.
Do zadań komisji rynku pracy, pomocy społecznej i polityki prorodzinnej należy:
1)
opracowywanie założeń polityki prorodzinnej,
2)
inspirowanie działań zmierzających do zapewnienia osłon socjalnych,
3)
inspirowanie wszelkich działań zmierzających do ograniczenia bezrobocia i aktywizacji rynku pracy,
4)
określanie zasad polityki w zakresie pomocy społecznej na terenie województwa,
5)
promowanie nowatorskich rozwiązań w dziedzinie pomocy społecznej i postaw prorodzinnych,
6)
podejmowanie innych czynności związanych z przedmiotem działania komisji.

Zarząd Województwa

§  83.
1.
Organem wykonawczym województwa jest Zarząd Województwa, który działa kolegialnie.
2.
W skład Zarządu wchodzi pięć osób:
1)
Marszałek Województwa jako przewodniczący Zarządu,
2)
dwóch wiceprzewodniczących Zarządu,
3)
dwóch członków Zarządu.
3.
W pracach Zarządu uczestniczy z głosem doradczym Skarbnik Województwa.
§  84.
1.
Oświadczenie woli w imieniu województwa składa Marszałek Województwa lub wiceprzewodniczący Zarządu wraz z członkiem Zarządu Województwa. Czynność prawna, z której wynika zobowiązanie majątkowe, wymaga dla swej skuteczności kontrasygnaty Skarbnika Województwa.
2.
Decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej wydaje Marszałek Województwa, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej.
§  85.
1.
Sejmik wybiera Marszałka spośród radnych województwa, a na wniosek Marszałka - pozostałych członków Zarządu, spośród radnych lub spoza składu Sejmiku, w ciągu 3 miesięcy od daty ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy.
2.
Zarząd jest wybierany na okres kadencji Sejmiku.
3.
Po upływie kadencji Sejmiku Zarząd działa do dnia wyboru nowego Zarządu.
4.
Członkostwa Zarządu nie można łączyć z:
1)
członkostwem w organach gmin,
2)
członkostwem w organach powiatu,
3)
zatrudnieniem w organach administracji rządowej,
4)
mandatem posła lub senatora.
§  86.
1.
Do zadań Zarządu należy w szczególności:
1)
wykonywanie uchwał Sejmiku i innych zadań województwa określonych przepisami prawa,
2)
gospodarowanie mieniem województwa, w tym wykonywanie praw z akcji i udziałów posiadanych przez województwo,
3)
przygotowywanie projektu i wykonywanie budżetu województwa,
4)
przygotowywanie projektów strategii rozwoju województwa, planu zagospodarowania przestrzennego i innych planów rozwoju,
5)
organizowanie współpracy ze strukturami samorządów regionalnych w innych krajach i z międzynarodowymi zrzeszeniami regionalnymi,
6)
kierowanie, koordynowanie i kontrolowanie działalności wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych, w tym powoływanie i odwoływanie ich kierowników,
7)
uchwalanie regulaminu organizacyjnego Urzędu Marszałkowskiego, określającego w szczególności zadania i siedziby poszczególnych jednostek organizacyjnych,
8)
przygotowywanie projektów uchwał Sejmiku,
9)
przygotowywanie i przedkładanie Sejmikowi sprawozdań, o których mowa w art. 18 pkt 16 ustawy.
2.
W realizacji zadań własnych Zarząd podlega Sejmikowi.
3.
Zarząd składa Sejmikowi półroczne i roczne sprawozdania.
4.
Na wniosek komisji rewizyjnej Sejmik udziela lub nie udziela absolutorium Zarządowi Województwa.
5.
Zarząd zapewnia odpowiednie warunki i pomieszczenia, a także obsługę biurową dla posiedzeń komisji stałych i doraźnych oraz klubów radnych, na wniosek Przewodniczącego Sejmiku lub przewodniczącego komisji i klubu radnych.
§  87.
1.
Do zadań Marszałka Województwa należą sprawy określone w ustawach, a w szczególności:
1)
reprezentowanie województwa na zewnątrz,
2)
organizowanie pracy Zarządu, a w szczególności zwoływanie posiedzeń Zarządu, określanie tematyki obrad oraz przewodniczenie obradom,
3)
kierowanie bieżącymi sprawami województwa,
4)
wykonywanie funkcji zwierzchnika służbowego wobec pracowników samorządowych oraz kierowników wojewódzkich jednostek organizacyjnych,
5)
wnioskowanie o powoływanie i odwoływanie członków Zarządu i Skarbnika Województwa,
6)
ogłaszanie budżetu województwa oraz sprawozdania z jego wykonania,
7)
wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.
2.
W przypadku niemożności pełnienia obowiązków przez Marszałka zastępuje go wyznaczony przez Marszałka wiceprzewodniczący Zarządu.
3.
Marszałek może upoważnić wiceprzewodniczących Zarządu, pozostałych członków Zarządu, pracowników Urzędu Marszałkowskiego oraz kierowników wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych do wydawania decyzji administracyjnych, o których mowa w ust. 1 pkt 7.
§  88.
1.
Marszałek, jego zastępcy oraz członkowie Zarządu są pracownikami samorządowymi zatrudnionymi w Urzędzie Marszałkowskim w ramach stosunku pracy na podstawie wyboru.
2.
Zasady wynagradzania Marszałka i członków Zarządu określa odrębna uchwała.
§  89.
1.
Skarbnik Województwa jest pracownikiem samorządowym zatrudnionym w ramach stosunku pracy na podstawie powołania. Zakres jego obowiązków określa Marszałek zgodnie z ustawami i regulaminem Urzędu Marszałkowskiego.
2.
Powołania Skarbnika dokonuje Sejmik na wniosek Marszałka, a stosunek pracy nawiązuje Marszałek.
§  90.
Zarząd wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Marszałkowskiego, wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych lub wojewódzkich osób prawnych.

Rozdział  IV

Postanowienia końcowe

§  91.
Uchwalenie statutu następuje po uprzednim uzgodnieniu z Prezesem Rady Ministrów.
§  92.
Zmiana statutu wymaga uchwały Sejmiku podjętej w trybie i na zasadach wynikających z przepisów ustawy o samorządzie terytorialnym.

Załącznik

WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE

I.

Powiaty oraz gminy (miasta)

Lp. Nazwa powiatu z siedzibą władz Miasta i gminy leżące w granicach danego powiatu
1 2 3
1 Powiat - aleksandrowski

Siedziba władz - Aleksandrów Kujawski

Miasta: Aleksandrów Kujawski

Ciechocinek

Nieszawa

Gminy: Aleksandrów Kujawski

Bądkowo

Koneck

Raciążek

Waganiec

Zakrzewo

2 Powiat - brodnicki

Siedziba władz - Brodnica

Miasto: Brodnica

Gminy: Bobrowo

Brodnica

Brzozie

Grążawy

Górzno

Jabłonowo Pomorskie

Osiek

Świedziebnia

Zbiczno

3 Powiat - bydgoski

Siedziba władz - Bydgoszcz

Gminy: Białe Błota

Dąbrowa Chełmińska

Dobrcz

Koronowo

Nowa Wieś Wielka

Osielsko

Sicienko

Solec Kujawski

4 Powiat - chełmiński

Siedziba władz - Chełmno

Miasto: Chełmno

Gminy: Chełmno

Kijewo Królewskie

Lisewo

Papowo Biskupie

Stolno

Unisław

5 Powiat - golubsko-dobrzyński

Siedziba władz - Golub-Dobrzyń

Miasto: Golub-Dobrzyń

Gminy: Ciechocin

Golub-Dobrzyń

Kowalewo Pomorskie

Radomin

Zbójno

6 Powiat - grudziądzki

Siedziba władz - Grudziądz

Gminy: Grudziądz

Gruta

Łasin

Radzyń Chełmiński

Rogóźno

Świecie n. Osą

7 Powiat - inowrocławski

Siedziba władz - Inowrocław

Miasto: Inowrocław

Gminy: Dąbrowa Biskupia

Gniewkowo

Inowrocław

Janikowo

Kruszwica

Pakość

Rojewo

Złotniki Kujawskie

8 Powiat - lipnowski

Siedziba władz - Lipno

Miasto: Lipno

Gminy: Bobrowniki

Chrostkowo

Dobrzyń n. Wisłą

Kikół

Lipno

Skępe

Tłuchowo

Wielgie

9 Powiat - mogileński

Siedziba władz - Mogilno

Gminy: Dąbrowa

Jeziora Wielkie

Mogilno

Strzelno

10 Powiat - nakielski

Siedziba władz - Nakło n. Notecią

Gminy: Kcynia

Mrocza

Nakło n. Notecią

Sadki

Szubin

11 Powiat - radziejowski

Siedziba władz - Radziejów

Miasto: Radziejów

Gminy: Bytoń

Dobre

Osięciny

Piotrków Kujawski

Radziejów

Topólka

12 Powiat - rypiński

Siedziba władz - Rypin

Miasto: Rypin

Gminy: Brzuze

Rogowo

Rypin

Skrwilno

Wąpielsk

13 Powiat - sępoleński

Siedziba władz - Sępólno Krajeńskie

Gminy: Kamień Krajeński

Sępólno Krajeńskie

Sośno

Więcbork

14 Powiat - świecki

Siedziba władz - Świecie

Gminy: Bukowiec

Dragacz

Drzycim

Jeżewo

Lniano

Nowe

Osie

Pruszcz

Świecie

Świekatowo

Warlubie

15 Powiat - toruński

Siedziba władz - Toruń

Miasto: Chełmża

Gminy: Chełmża

Czernikowo

Lubicz

Łubianka

Łysomice

Obrowo

Wielka Nieszawka

Zławieś Wielka

16 Powiat - tucholski

Siedziba władz - Tuchola

Gminy: Cekcyn

Gostycyn

Kęsowo

Lubiewo

Śliwice

Tuchola

17 Powiat - wąbrzeski

Siedziba władz - Wąbrzeźno

Miasto: Wąbrzeźno

Gminy: Dębowa Łąka

Książki

Płużnica

Wąbrzeźno

18 Powiat - włocławski

Siedziba władz - Włocławek

Miasto: Kowal

Gminy: Baruchowo

Boniewo

Brześć Kujawski

Choceń

Chodecz

Fabianki

Izbica Kujawska

Kowal

Lubanie

Lubień Kujawski

Lubraniec

Włocławek

19 Powiat - żniński

Siedziba władz - Żnin

Gminy: Barcin

Gąsawa

Janowiec Wielkopolski

Łabiszyn

Rogowo

Żnin

II.

Miasta na prawach powiatu

1. Bydgoszcz

2. Grudziądz

3. Toruń

4. Włocławek

III.

Mapa województwa

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024