Zasady i formy prowadzenia reklamy i przekazywania informacji o środkach farmaceutycznych i materiałach medycznych stosowanych wyłącznie u zwierząt.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I GOSPODARKI ŻYWNOŚCIOWEJ
z dnia 20 września 1994 r.
w sprawie zasad i form prowadzenia reklamy i przekazywania informacji o środkach farmaceutycznych i materiałach medycznych stosowanych wyłącznie u zwierząt.

Na podstawie art. 4 ust. 1 oraz w związku z art. 49 ustawy z dnia 10 października 1991 r. o środkach farmaceutycznych, materiałach medycznych, aptekach, hurtowniach i nadzorze farmaceutycznym (Dz. U. Nr 105, poz. 452 oraz z 1993 r. Nr 16, poz. 68 i Nr 47, poz. 211) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przedmiotem reklamy środków farmaceutycznych i materiałów medycznych stosowanych wyłącznie u zwierząt, zwanych dalej "środkami" i "materiałami", mogą być jedynie środki i materiały dopuszczone do obrotu w Polsce.
§  2.
1.
Reklama środka lub materiału powinna zawierać:
1)
nazwę handlową i międzynarodową oraz nazwę substancji czynnej, jeżeli środek lub materiał nie posiada nazwy międzynarodowej,
2)
wskazania dotyczące stosowania,
3)
ewentualne przeciwwskazania stosowania środka lub materiału, wskazanie na działania niepożądane oraz na specjalne środki ostrożności przy ich stosowaniu,
4)
zalecenie zapoznania się z treścią ulotki informacyjnej dołączonej do opakowania środka lub materiału, które w odniesieniu do środka lub materiału reklamowanego za pośrednictwem radia lub telewizji powinno trwać co najmniej 3 sekundy.
2.
Dane, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3, nie mogą być sprzeczne z treścią ulotki informacyjnej dołączonej do opakowania środka lub materiału.
3.
Wskazania dotyczące stosowania nie mogą informować, że środek ma lub może mieć zastosowanie przy leczeniu i zapobieganiu chorób zakaźnych zwierząt objętych obowiązkiem zgłaszania i zwalczania.
§  3.
1.
Reklama środków i materiałów nie może być przekazywana w sposób sugerujący lub sprawiający wrażenie, że:
1)
stosowanie środka lub materiału nie wymaga konsultacji lekarza weterynarii,
2)
odbiorca reklamy, na podstawie zawartej w niej treści (np. opisu choroby), może określić stan zdrowia zwierzęcia,
3)
stosowanie środka lub materiału gwarantuje wyleczenie lub polepszenie stanu zdrowia zwierzęcia oraz że wyniki leczenia przy zastosowaniu danego środka lub materiału są równoważne lub lepsze niż przy zastosowaniu innego środka lub materiału,
4)
stosowaniu środka lub materiału nie towarzyszy żadne działanie niepożądane,
5)
stosowanie innego niż reklamowany środka lub materiału albo niestosowanie reklamowanego środka lub materiału może pogorszyć stan zdrowia zwierzęcia,
6)
reklamowany środek jest dodatkiem paszowym, środkiem kosmetycznym lub pielęgnacyjnym,
7)
bezpieczeństwo lub skuteczność reklamowanego środka lub materiału wynika z tego, że jest on produktem naturalnym,
8)
reklamowany środek lub materiał zalecany jest przez osoby, które ze względu na swoją popularność mogą zachęcać do stosowania środka lub materiału,
9)
reklamowany środek lub materiał jest nowym środkiem lub materiałem w przypadku, gdy znany jest dotychczas pod inną nazwą handlową.
2.
Reklama środka lub materiału nie może odbiorcy wprowadzać w błąd, między innymi przez niewłaściwe przedstawienie objawów wywołanych chorobą lub działaniem środka lub materiału.
§  4.
Niedopuszczalna jest reklama środków lub materiałów w formie dostarczania, bezpośrednio lub pośrednio, bezpłatnych próbek takich środków lub materiałów właścicielom i użytkownikom zwierząt.
§  5.
Niedopuszczalna jest reklama środka lub materiału, która od nabycia środka lub materiału uzależnia uzyskanie jakiejkolwiek korzyści materialnej.
§  6.
Przed zamieszczeniem reklamy w środkach masowego przekazu osoba reklamująca lek może zasięgnąć odpłatnej opinii na temat proponowanej treści reklamy w jednostce badawczo-rozwojowej - Instytucie Leków lub Instytucie Weterynarii.
§  7.
Do reklamy środków i materiałów zamieszczonej w specjalistycznych popularnonaukowych pismach lekarsko-weterynaryjnych stosuje się odpowiednio przepisy § 8 i 9.
§  8.
1.
Informacja o środkach i materiałach nie może zachęcać do zwiększenia stosowania środka lub materiału.
2.
Informacja nie może:
1)
zawierać danych niezgodnych z dokumentacją stanowiącą podstawę przy wpisie środka lub materiału do Rejestru Środków Farmaceutycznych i Materiałów Medycznych stosowanych wyłącznie u zwierząt lub dokumentacji stanowiącej podstawę do uzyskania świadectwa rejestracji albo innego dokumentu mającego tę samą moc prawną dla dopuszczenia środka lub materiału do obrotu w kraju wytwórcy,
2)
pomijać aktualnych danych dotyczących w szczególności przeciwwskazań stosowania środka lub materiału oraz niepożądanych działań środka lub materiału.
§  9.
1.
Wszelkie dane umieszczane w informacji o środkach lub materiałach powinny być rzetelne, obiektywne, aktualne i na tyle obszerne, aby osoba, do której informacja jest skierowana, mogła sformułować własną opinię o wartości danego środka lub materiału.
2.
Powoływanie w informacji jakichkolwiek danych zawartych w wydawnictwach naukowych powinno wiernie odtwarzać przytoczone cytaty, tabele, materiały ilustracyjne itp.
§  10.
Treść informacji o środku lub materiale przekazywaną w formie ulotki dołączonej do opakowania leku lub materiału medycznego regulują przepisy odrębne.
§  11.
Wytwórca na pisemny wniosek osoby uprawnionej do przepisywania leków może dostarczyć środki i materiały, z wyjątkiem środków odurzających lub psychotropowych, w formie bezpłatnych próbek, jeżeli:
1)
środki i materiały są dopuszczone do obrotu w Polsce,
2)
każda próbka oznaczona jest napisem "lek (materiał) nie przeznaczony do sprzedaży" lub innym równoznacznym napisem.
§  12.
Przepisów zarządzenia nie stosuje się do informacji o środkach i materiałach, zawartych w pracach naukowych i opracowaniach dydaktycznych.
§  13.
Zarządzenie nie narusza przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
§  14.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1994.54.456

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zasady i formy prowadzenia reklamy i przekazywania informacji o środkach farmaceutycznych i materiałach medycznych stosowanych wyłącznie u zwierząt.
Data aktu: 20/09/1994
Data ogłoszenia: 06/10/1994
Data wejścia w życie: 21/10/1994