Sposób sporządzania i aktualizacji spisu wyborców przez konsulów Rzeczypospolitej Polskiej.

UCHWAŁA
PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ
z dnia 19 lipca 1993 r.
w sprawie sposobu sporządzania i aktualizacji spisu wyborców przez konsulów Rzeczypospolitej Polskiej.

Na podstawie art. 30 ust. 3 ustawy z dnia 28 maja 1993 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 45, poz. 205) i art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 1991 r. - Ordynacja wyborcza do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 72, poz. 319) Państwowa Komisja Wyborcza po porozumieniu z Ministrem Spraw Zagranicznych uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Spis wyborców dla obwodu głosowania utworzonego za granicą sporządza i aktualizuje konsul właściwy ze względu na miejsce zamieszkania wyborcy.
2.
Spis wyborców jest aktualizowany przez dokonywanie odpowiednich uzupełnień lub skreśleń.
§  2.
1.
Do spisu wyborców wpisuje się wyborców na podstawie ich zgłoszenia.
2.
Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1, może być wniesione ustnie, pisemnie, telefonicznie, telegraficznie lub telefaksem. Zgłoszenie powinno zawierać nazwisko i imiona, imię ojca, datę urodzenia, miejsce pobytu wyborcy, numer ważnego polskiego paszportu oraz miejsce i datę jego wydania.
§  3.
1.
Spis wyborców sporządza się w 2 egzemplarzach, oddzielnie dla każdego obwodu głosowania. Konsul, który sporządza spis wyborców, wydaje wyborcy zmieniającemu miejsce pobytu po wpisaniu go do spisu - na jego żądanie - zaświadczenie o prawie do głosowania. Zaświadczenie to uprawnia wyborcę do udziału w głosowaniu w miejscu pobytu, w tym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w dniu wyborów. Wydając zaświadczenie, konsul skreśla wyborcę ze spisu, zamieszczając w nim adnotację "zaświadczenie".
2.
Wzór zaświadczenia, o którym mowa w ust. 1, określa uchwała Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 12 lipca 1993 r. w sprawie spisu wyborców dla wyborów do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski Nr 36, poz. 371).
§  4.
1.
Spis wyborców sporządza się na formularzu, którego wzór określa uchwała Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 12 lipca 1993 r. w sprawie spisu wyborców dla wyborów do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej.
2.
Spis wyborców sporządza się zgodnie z rubrykami formularza, z tym że w rubryce "miejsce zamieszkania" w stosunku do pracowników polskich placówek za granicą i ich rodzin podaje się "Ambasada (Konsulat) Rzeczypospolitej Polskiej w ..........................", w stosunku do innych osób przebywających czasowo za granicą wpisuje się miejsce stałego zamieszkania wyborcy w kraju, w odniesieniu zaś do osób stale przebywających za granicą wpisuje się ich aktualny adres.
3.
Spis wyborców sporządza się w kolejności alfabetycznej nazwisk.
§  5.
Formularz spisu wyborców zapisuje się dwustronnie.
§  6.
Spis wyborców sporządza się pismem maszynowym lub pismem ręcznym - atramentem lub długopisem.
§  7.
Konsul podpisuje spis wyborców i opatruje go pieczęcią urzędową placówki. Każdy arkusz spisu powinien być opatrzony pieczęcią urzędową placówki i parafowany przez konsula.
§  8.
Konsul przekazuje jeden egzemplarz spisu wyborców przewodniczącemu obwodowej komisji wyborczej najpóźniej w przeddzień wyborów; drugi egzemplarz przechowuje u siebie.
§  9.
1.
Konsul powiadamia wyborców o sporządzeniu spisu wyborców oraz o miejscu i czasie jego udostępnienia w sposób zwyczajowo przyjęty.
2.
Podczas udostępnienia spisu wyborców do publicznego wglądu każda osoba uprawniona do głosowania może żądać sprawdzenia prawidłowości wpisania lub niewpisania do spisu siebie oraz innych osób. Sprawdzenia można dokonywać także telefonicznie.
§  10.
1.
Reklamacje w sprawie nieprawidłowości sporządzenia spisu wnosi się do konsula, który sporządził spis.
2.
Konsul rozpatruje reklamację niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 48 godzin od daty jej wniesienia.
§  11.
1.
W wyniku rozpatrzenia reklamacji konsul może:
1)
uzupełnić lub sprostować spis,
2)
skreślić ze spisu osobę, której reklamacja dotyczy, doręczając jej decyzję wraz z uzasadnieniem,
3)
pozostawić reklamację bez uwzględnienia, doręczając reklamującemu decyzję wraz z uzasadnieniem.
2.
Decyzje konsula podjęte w sprawach reklamacji są ostateczne.
§  12.
Zgłoszone w czasie udostępniania spisów wyborców do publicznego wglądu oczywiste błędy w danych dotyczących wyborcy prostuje się bezpośrednio w spisie wyborców.
§  13.
Obwodowa komisja wyborcza dopisuje do spisu wyborców w dniu wyborów:
1)
osobę, która przedstawi zaświadczenie o prawie do głosowania, dołączając zaświadczenie do spisu wyborców,
2)
osobę nie wpisaną do spisu wyborców, jeżeli udokumentuje ona posiadanie obywatelstwa polskiego oraz zamieszkiwanie na terenie obwodu głosowania.
§  14.
W wyborach do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych na dzień 19 września 1993 r. do spisu wyborców wpisuje się również obywateli polskich stale zamieszkałych za granicą, legitymujących się dokumentem uprawniającym do wydania polskiego paszportu lub innym dokumentem stwierdzającym tożsamość wyborcy - określonym w art. 166 ust. 2 ustawy z dnia 28 maja 1993 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.
§  15.
W rozumieniu uchwały konsulem jest kierownik urzędu konsularnego, a w przypadku braku w danym państwie takiego urzędu - wyznaczony przez Ministra Spraw Zagranicznych członek personelu dyplomatycznego przedstawicielstwa dyplomatycznego, wykonujący funkcję konsula.
§  16.
W sprawach nie uregulowanych w niniejszej uchwale w zakresie sporządzania spisów wyborców stosuje się odpowiednio przepisy uchwały, o której mowa w § 3 ust. 2.
§  17.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024