Wzór rejestru wyborców, sposób jego prowadzenia, aktualizacji i udostępniania.

UCHWAŁA
PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ
z dnia 14 czerwca 1993 r.
w sprawie wzoru rejestru wyborców, sposobu jego prowadzenia, aktualizacji i udostępniania.

Na podstawie art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 28 maja 1993 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 45, poz. 205) Państwowa Komisja Wyborcza, po porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych, uchwala, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Ilekroć w uchwale jest mowa:
1)
o ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 28 maja 1993 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 45, poz. 205),
2)
o rejestrze wyborców - należy przez to rozumieć stały rejestr wyborców określony w art. 15 ust. 1 ustawy.

Rozdział  2

Wzór rejestru wyborców i sposób jego prowadzenia

§  2.
Rejestr wyborców zawiera zbiór danych o osobach posiadających prawa wyborcze, uporządkowany i prowadzony w sposób określony w niniejszej uchwale.
§  3.
1.
Rejestr wyborców obejmuje wyborców zameldowanych na obszarze gminy na pobyt stały oraz wyborców, wpisanych na ich wniosek, stale zamieszkałych na obszarze gminy bez zameldowania na pobyt stały.
2.
Rejestr wyborców może być prowadzony przy wykorzystaniu technik komputerowych.
§  4.
1.
Komputerowy rejestr wyborców stanowią:
1)
dla wyborców zameldowanych na obszarze gminy na pobyt stały - dane wymienione w art. 16 ust. 2 ustawy, zawarte w systemie ewidencji ludności,
2)
dla wyborców stale zamieszkałych na obszarze gminy bez zameldowania na pobyt stały - dane obejmujące nazwisko i imiona, imię ojca, datę urodzenia, adres zameldowania na pobyt stały oraz adres zamieszkania na obszarze gminy, w której wyborca wpisany został do rejestru wyborców na swój wniosek.
2.
W komputerowym rejestrze wyborców zawarte powinny być ponadto informacje wynikające z zawiadomień, o których mowa w art. 16 ust. 6 i art. 17 ustawy.
3.
Komputerowy rejestr wyborców prowadzony jest według jednolitych założeń ustalonych dla komputerowych systemów ewidencji ludności.
§  5.
1.
W urzędach gmin, które nie stosują techniki komputerowej, rejestrem wyborców jest:
1)
dla wyborców zameldowanych na obszarze gminy na pobyt stały - zbiór kart osobowych mieszkańców prowadzonych według przepisów o ewidencji ludności,
2)
dla wyborców stale zamieszkałych na obszarze gminy bez zameldowania na pobyt stały - zbiór kart dodatkowych rejestru wyborców; karty dodatkowe rejestru wyborców zakłada się w kolorze zielonym, według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do uchwały.
2.
Dla osób, o których otrzymano zawiadomienie o pozbawieniu ich praw wyborczych, zakłada się w miejscu zameldowania na pobyt stały karty dodatkowe rejestru wyborców w kolorze różowym, według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do uchwały.
3.
Dla wyborców wpisanych do rejestru wyborców w innej gminie zakłada się w miejscu zameldowania na pobyt stały karty dodatkowe rejestru wyborców, według wzoru i w kolorze określonym w ust. 2.
4.
Po ustaniu przyczyn, o których mowa w ust. 2 i 3, karty dodatkowe rejestru wyborców opatrywane są odpowiednią adnotacją i wyłączane do odrębnego zbioru. Karty dodatkowe przechowuje się przez 1 rok pod daty ich wyłączenia.
§  6.
1.
Rejestr wyborców w gminie mającej status miasta oraz w gminie-dzielnicy miasta prowadzi się według ulic wymienionych w porządku alfabetycznym, w obrębie ulicy - według kolejnych numerów domów, a w obrębie domów - według kolejnych numerów mieszkań.
2.
Rejestr wyborców w gminie innej niż określona w ust. 1 prowadzi się według poszczególnych miejscowości, a w nich - według kolejnych numerów domów; jeżeli w miejscowości są ulice - także według ulic wymienionych w porządku alfabetycznym i kolejnych numerów domów oraz mieszkań.
§  7.
1.
Wyborcy zameldowani na obszarze gminy na pobyt stały wpisywani są do rejestru wyborców z urzędu.
2.
Wyborcy stale zamieszkali na obszarze gminy bez zameldowania na pobyt stały wpisywani są do rejestru wyborców na podstawie decyzji wydanej na ich wniosek. Wzór wniosku o wpisanie do rejestru wyborców stanowi załącznik nr 2 do uchwały.
§  8.
1.
O wpisaniu wyborcy na jego wniosek do rejestru wyborców wójt lub burmistrz (prezydent miasta) zawiadamia bezzwłocznie urząd gminy, na której obszarze wyborca jest zameldowany na pobyt stały. Wzór zawiadomienia stanowi załącznik nr 3 do uchwały.
2.
Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, stanowi podstawę dla urzędu gminy, na której obszarze wyborca jest zameldowany na pobyt stały, do założenia karty dodatkowej rejestru wyborców zgodnie z § 5 ust. 3. Zawiadomienie przechowuje się w odrębnym zbiorze.
3.
Jeżeli wyborca wpisany na własny wniosek do rejestru wyborców został w innej gminie wpisany do rejestru wyborców w trybie art. 16 ust. 4 ustawy, urząd gminy w miejscu zameldowania wyborcy na pobyt stały zawiadamia o tym właściwy urząd gminy w celu wyłączenia karty dodatkowej rejestru. Wyłączone karty dodatkowe rejestru przechowuje się w odrębnym zbiorze przez 1 rok od daty wyłączenia.
§  9.
Urząd gminy, w której wyborca jest zameldowany na pobyt stały, w wypadku:
1)
zameldowania się wyborcy na pobyt stały na obszarze innej gminy - przesyła do urzędu tej gminy zawiadomienie, o którym mowa w art. 16 ust. 6 lub art. 17 ustawy, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do uchwały,
2)
zmiany danych, o których mowa w art. 16 ust. 2 ustawy, lub zgonu wyborcy, jeżeli wyborca został wpisany do rejestru wyborców w innej gminie - przesyła do urzędu tej gminy zawiadomienie według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do uchwały; kartę dodatkową rejestru, dotyczącą zmarłego wyborcy, przechowuje się w odrębnym zbiorze przez 1 rok od daty wyłączenia,
3)
otrzymania zawiadomienia zgodnie z art. 17 ustawy, że wyborca wpisany do rejestru wyborców w innej gminie utracił prawa wyborcze - przesyła kopię zawiadomienia do urzędu tej gminy w celu skreślenia tej osoby z rejestru wyborców, stosując wzór stanowiący załącznik nr 6 do uchwały.

Rozdział  3

Aktualizacja rejestru wyborców

§  10.
1.
Rejestr wyborców jest aktualizowany przez:
1)
wprowadzanie zmian wynikających z przepisów o aktach stanu cywilnego i ewidencji ludności,
2)
wprowadzanie zmian wynikających z decyzji i postanowień wydanych po rozpatrzeniu reklamacji w trybie art. 18 i 19 ustawy,
3)
dokonywanie zmian wynikających z zawiadomień, o których mowa w art. 16 ust. 6 i art. 17 ustawy,
4)
dostosowywanie rejestru do wprowadzonych przez radę gminy zmian w nazwach miejscowości, ulic i oznaczeniu numerów domów,
5)
przekazywanie do właściwego urzędu gminy odpowiedniej części rejestru w wypadku zmiany granic lub utworzenia nowej gminy.
2.
W rejestrach prowadzonych techniką komputerową zmiany, o których mowa w ust. 1, wprowadzane są na nośniki magnetyczne. Dokumenty stanowiące podstawę do ich uwzględnienia przechowywane są w odrębnym zbiorze.
§  11.
1.
Przy prowadzeniu rejestru wyborców techniką komputerową sporządza się okresowe kopie tego rejestru na nośnikach magnetycznych w dwóch egzemplarzach nie rzadziej niż co dwa tygodnie oraz w postaci wydrukowanego wykazu wyborców wpisanych do tego rejestru.
2.
Okresowy wydruk wykazu wyborców sporządza się na polecenie wójta lub burmistrza (prezydenta miasta) w formie przewidzianej dla spisu wyborców.

Rozdział  4

Udostępnianie rejestru wyborców

§  12.
1.
Rejestr wyborców udostępnia się na pisemny wniosek, zawierający dane umożliwiające ustalenie tożsamości wyborcy w rejestrze.
2.
Niezależnie od techniki prowadzenia, udostępnianie rejestru polega na udzielaniu pisemnej informacji zawierającej dane, o których mowa w art. 16 ust. 2 ustawy, lub informacji, że osoba nie jest wpisana do rejestru wyborców, albo informacji o podstawie skreślenia jej z rejestru.
3.
Informację, o której mowa w ust. 2, przekazuje się zainteresowanemu, a jej kopię przechowuje się w odrębnym zbiorze.
4.
Niedopuszczalne jest bezpośrednie udostępnianie kart, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1, i kart dodatkowych rejestru wyborców.

Rozdział  5

Nadzór

§  13.
1.
Wójt lub burmistrz (prezydent miasta) odpowiedzialny jest za prawidłowe prowadzenie, aktualizację i udostępnianie rejestru wyborców.
2.
Wykonanie zadań, o których mowa w ust. 1, nadzoruje Państwowa Komisja Wyborcza.
§  14.
1.
Czynności wynikające z nadzoru Państwowa Komisja Wyborcza wykonuje za pośrednictwem Krajowego Biura Wyborczego i wojewódzkich biur wyborczych, które uprawnione są w szczególności do:
1)
sprawowania kontroli prawidłowego prowadzenia rejestru wyborców i jego aktualizacji oraz przekazywania w tym zakresie zaleceń i uwag wójtowi lub burmistrzowi (prezydentowi miasta),
2)
żądania informacji o stanie aktualizacji rejestru wyborców,
3)
upowszechniania systemu prowadzenia rejestru wyborców techniką komputerową,
4)
zarządzania kontrolnych wydruków wykazu wyborców z rejestru wyborców oraz żądania informacji o liczbie wyborców wpisanych do rejestru wyborców,
5)
przekazywania wojewodom ocen i uwag dotyczących stanu ewidencji ludności w związku z prowadzeniem rejestru wyborców w gminach.
2.
Informacje o realizacji zadań określonych w ust. 1 kierownicy wojewódzkich biur wyborczych przekazują Kierownikowi Krajowego Biura Wyborczego.
3.
Kierownik Krajowego Biura Wyborczego przedkłada Państwowej Komisji Wyborczej - w terminach przez nią ustalonych - informacje o realizacji postanowień niniejszej uchwały.
§  15.
Dla wykonania czynności wynikających z nadzoru Państwowej Komisji Wyborczej osoby upoważnione przez Kierownika Krajowego Biura Wyborczego i kierowników wojewódzkich biur wyborczych mają prawo wglądu do kart osobowych mieszkańców i kart dodatkowych rejestru wyborców oraz dokumentacji dotyczącej prowadzenia rejestru wyborców.

Rozdział  6

Przepisy końcowe

§  16.
1.
Termin założenia rejestru wyborców upływa z dniem 31 lipca 1993 r.
2.
O założeniu rejestru wyborców wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast poinformują niezwłocznie Krajowe Biuro Wyborcze za pośrednictwem właściwego wojewódzkiego biura wyborczego.
§  17.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 17 czerwca 1993 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

KARTA DODATKOWA REJESTRU WYBORCÓW

Nr decyzji o wpisaniu do rejestru
Data decyzji o wpisaniu do rejestru
Dane osobowe wyborcy:
Obywatelstwo |Nr ewidencyjny | | | | | | | | | | | |
Nazwisko
Imiona |Imię ojca
Data urodzenia
Adres stałego zamieszkania wyborcy na obszarze gminy, w której został wpisany do rejestru
Adres zameldowania na pobyt stały
Adnotacje

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WNIOSEK O WPISANIE DO REJESTRU WYBORCÓW

(nazwisko i imiona)

Wójt Gminy, Burmistrz, Prezydent Miasta

........................................

1. Na podstawie art. 16 ust. 4 ustawy z dnia

28 maja 1993 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 45, poz. 205) wnoszę

o wpisanie mnie do rejestru wyborców pod adresem stałego

zamieszkania na obszarze gminy w:

a) miejscowość ............................................

b) ulica ..................................................

c) nr domu ................. d) nr mieszkania .............

2. Nazwisko ..................................................

3. Imiona ....................................................

4. Imię ojca .................................................

5. Data urodzenia ............................................

6. Nr ewidencyjny .......... [][][][][][][][][][][]*)

7. Obywatelstwo ..............................................

8. Adres zameldowania na pobyt stały:

a) nazwa gminy (miasta, dzielnicy) ........................

b) miejscowość ............................................

c) ulica ..................................................

d) nr domu ................. e) nr mieszkania .............

Data ............................. ...............

(podpis)

______

*) Wpisuje wnioskodawca lub urząd gminy

ZAŁĄCZNIK Nr  3

Wójt Gminy

Burmistrz, Prezydent Miasta .............. dnia ........

............... Wójt Gminy, Burmistrz, Prezydent Miasta

Nr.......... .......................................

Na podstawie art. 16 ust. 6 ustawy z dnia

28 maja 1993 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej

Polskiej (Dz. U. Nr 45, poz. 205) zawiadamiam, że

Pan/Pani .....................................................

(nazwisko i imiona)

syn/córka ........... ur .............. [][][][][][][][][][][]

Nr ewidencyjny

zameldowany/a na pobyt stały w ...............................

(adres)

..............................................................

został/a wpisany/a na własny wniosek dnia ....................

do tutejszego rejestru wyborców pod adresem stałego

zamieszkania na obszarze naszej gminy/miasta w ...............

(adres)

.............................................................

Powyższe przekazuję w celu uwzględnienia w rejestrze

wyborców.

..................

(pieczęć i podpis)

ZAŁĄCZNIK Nr  4

Wójt Gminy

Burmistrz, Prezydent Miasta ................... dnia ........

................... Wójt Gminy, Burmistrz, Prezydent Miasta

Nr.......... .......................................

W związku z zameldowaniem się na pobyt stały na terenie

Waszej gminy/miasta pod adresem ..............................

(miejscowość - adres)

Pana/Pani ....................................................

(nazwisko i imiona)

syna/córki .......................... ur. ....................

(imię ojca) (data urodzenia)

przesyłam:

- zawiadomienie nadesłane na podstawie

art. 16 ust. 6 ustawy z dnia 28 maja 1993

r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej

(Dz. U. Nr 45, poz. 205) o wpisaniu wyborcy, na jego

wniosek, do rejestru wyborców w gminie w miejscu stałego

zamieszkania

..........................................................*),

(adres stałego zamieszkania)

- zawiadomienie Sądu .................. z dnia ..............

o utracie przez w/w praw wyborczych, nadesłane w trybie

art. 17 ustawy z dnia 28 maja 1993 r. -

Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej*)

Powyższe przekazuję w celu uwzględnienia w rejestrze

wyborców.

....................

(pieczęć i podpis)

______

*) Niepotrzebne skreślić

ZAŁĄCZNIK Nr  5

Wójt Gminy

Burmistrz, Prezydent Miasta .............. dnia ........

.................... Wójt Gminy, Burmistrz, Prezydent Miasta

Nr.......... .......................................

W związku z art. 16 ust. 1-4 ustawy

z dnia 28 maja 1993 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 45, poz. 205)

zawiadamiam, że wpisany/a do rejestru wyborców w Waszej

gminie/mieście na własny wniosek

Pan/Pani .....................................................

(nazwisko i imiona)

syn/córka .......................... ur. .....................

(imię ojca) (data urodzenia)

stale zamieszkały/a na terenie Waszej gminy/miasta w .........

..............................................................

(miejscowość i adres)

zmienił/a: - nazwisko na*) ...................................

(nowe nazwisko)

- adres stałego zameldowania na*) .................

(nowy adres)

zmarł/a - akt zgonu nr ........ sporządzony przez USC*) .....

Powyższe przekazuję w celu uwzględnienia w rejestrze wyborców.

...................

(pieczęć i podpis)

______

*) Niepotrzebne skreślić

ZAŁĄCZNIK Nr  6

Wójt Gminy

Burmistrz, Prezydent Miasta .............. dnia ........

.................... Wójt Gminy, Burmistrz, Prezydent Miasta

Nr .......... .......................................

Zawiadamiam, że w trybie art. 17 ustawy

z dnia 28 maja 1993 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 45, poz. 205) otrzymałem

zawiadomienie

.................................... o utracie praw wyborczych

(nazwa i siedziba sądu)

przez wpisanego/ą na własny wniosek do Waszego rejestru

wyborców

Pana/Panią ...................................................

(nazwisko i imiona)

syna/córkę ....................... ur. .......................

(imię ojca) (data urodzenia)

stale zamieszkałego/ą na obszarze Waszej gminy/miasta w ......

..............................................................

(adres)

Powyższe przekazuję w celu uwzględnienia w rejestrze

wyborców.

Załącznik: kopia zawiadomienia z sądu.

.....................

(pieczęć i podpis)

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024