Wzór rejestru wyborców, sposób jego prowadzenia, aktualizacji i udostępniania.

UCHWAŁA
PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ
z dnia 14 czerwca 1993 r.
w sprawie wzoru rejestru wyborców, sposobu jego prowadzenia, aktualizacji i udostępniania.

Na podstawie art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 28 maja 1993 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 45, poz. 205) Państwowa Komisja Wyborcza, po porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych, uchwala, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Ilekroć w uchwale jest mowa:
1)
o ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 28 maja 1993 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 45, poz. 205),
2)
o rejestrze wyborców - należy przez to rozumieć stały rejestr wyborców określony w art. 15 ust. 1 ustawy.

Rozdział  2

Wzór rejestru wyborców i sposób jego prowadzenia

§  2.
Rejestr wyborców zawiera zbiór danych o osobach posiadających prawa wyborcze, uporządkowany i prowadzony w sposób określony w niniejszej uchwale.
§  3.
1.
Rejestr wyborców obejmuje wyborców zameldowanych na obszarze gminy na pobyt stały oraz wyborców, wpisanych na ich wniosek, stale zamieszkałych na obszarze gminy bez zameldowania na pobyt stały.
2.
Rejestr wyborców może być prowadzony przy wykorzystaniu technik komputerowych.
§  4.
1.
Komputerowy rejestr wyborców stanowią:
1)
dla wyborców zameldowanych na obszarze gminy na pobyt stały - dane wymienione w art. 16 ust. 2 ustawy, zawarte w systemie ewidencji ludności,
2)
dla wyborców stale zamieszkałych na obszarze gminy bez zameldowania na pobyt stały - dane obejmujące nazwisko i imiona, imię ojca, datę urodzenia, adres zameldowania na pobyt stały oraz adres zamieszkania na obszarze gminy, w której wyborca wpisany został do rejestru wyborców na swój wniosek.
2.
W komputerowym rejestrze wyborców zawarte powinny być ponadto informacje wynikające z zawiadomień, o których mowa w art. 16 ust. 6 i art. 17 ustawy.
3.
Komputerowy rejestr wyborców prowadzony jest według jednolitych założeń ustalonych dla komputerowych systemów ewidencji ludności.
§  5.
1.
W urzędach gmin, które nie stosują techniki komputerowej, rejestrem wyborców jest:
1)
dla wyborców zameldowanych na obszarze gminy na pobyt stały - zbiór kart osobowych mieszkańców prowadzonych według przepisów o ewidencji ludności,
2)
dla wyborców stale zamieszkałych na obszarze gminy bez zameldowania na pobyt stały - zbiór kart dodatkowych rejestru wyborców; karty dodatkowe rejestru wyborców zakłada się w kolorze zielonym, według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do uchwały.
2.
Dla osób, o których otrzymano zawiadomienie o pozbawieniu ich praw wyborczych, zakłada się w miejscu zameldowania na pobyt stały karty dodatkowe rejestru wyborców w kolorze różowym, według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do uchwały.
3.
Dla wyborców wpisanych do rejestru wyborców w innej gminie zakłada się w miejscu zameldowania na pobyt stały karty dodatkowe rejestru wyborców, według wzoru i w kolorze określonym w ust. 2.
4.
Po ustaniu przyczyn, o których mowa w ust. 2 i 3, karty dodatkowe rejestru wyborców opatrywane są odpowiednią adnotacją i wyłączane do odrębnego zbioru. Karty dodatkowe przechowuje się przez 1 rok pod daty ich wyłączenia.
§  6.
1.
Rejestr wyborców w gminie mającej status miasta oraz w gminie-dzielnicy miasta prowadzi się według ulic wymienionych w porządku alfabetycznym, w obrębie ulicy - według kolejnych numerów domów, a w obrębie domów - według kolejnych numerów mieszkań.
2.
Rejestr wyborców w gminie innej niż określona w ust. 1 prowadzi się według poszczególnych miejscowości, a w nich - według kolejnych numerów domów; jeżeli w miejscowości są ulice - także według ulic wymienionych w porządku alfabetycznym i kolejnych numerów domów oraz mieszkań.
§  7.
1.
Wyborcy zameldowani na obszarze gminy na pobyt stały wpisywani są do rejestru wyborców z urzędu.
2.
Wyborcy stale zamieszkali na obszarze gminy bez zameldowania na pobyt stały wpisywani są do rejestru wyborców na podstawie decyzji wydanej na ich wniosek. Wzór wniosku o wpisanie do rejestru wyborców stanowi załącznik nr 2 do uchwały.
§  8.
1.
O wpisaniu wyborcy na jego wniosek do rejestru wyborców wójt lub burmistrz (prezydent miasta) zawiadamia bezzwłocznie urząd gminy, na której obszarze wyborca jest zameldowany na pobyt stały. Wzór zawiadomienia stanowi załącznik nr 3 do uchwały.
2.
Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, stanowi podstawę dla urzędu gminy, na której obszarze wyborca jest zameldowany na pobyt stały, do założenia karty dodatkowej rejestru wyborców zgodnie z § 5 ust. 3. Zawiadomienie przechowuje się w odrębnym zbiorze.
3.
Jeżeli wyborca wpisany na własny wniosek do rejestru wyborców został w innej gminie wpisany do rejestru wyborców w trybie art. 16 ust. 4 ustawy, urząd gminy w miejscu zameldowania wyborcy na pobyt stały zawiadamia o tym właściwy urząd gminy w celu wyłączenia karty dodatkowej rejestru. Wyłączone karty dodatkowe rejestru przechowuje się w odrębnym zbiorze przez 1 rok od daty wyłączenia.
§  9.
Urząd gminy, w której wyborca jest zameldowany na pobyt stały, w wypadku:
1)
zameldowania się wyborcy na pobyt stały na obszarze innej gminy - przesyła do urzędu tej gminy zawiadomienie, o którym mowa w art. 16 ust. 6 lub art. 17 ustawy, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do uchwały,
2)
zmiany danych, o których mowa w art. 16 ust. 2 ustawy, lub zgonu wyborcy, jeżeli wyborca został wpisany do rejestru wyborców w innej gminie - przesyła do urzędu tej gminy zawiadomienie według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do uchwały; kartę dodatkową rejestru, dotyczącą zmarłego wyborcy, przechowuje się w odrębnym zbiorze przez 1 rok od daty wyłączenia,
3)
otrzymania zawiadomienia zgodnie z art. 17 ustawy, że wyborca wpisany do rejestru wyborców w innej gminie utracił prawa wyborcze - przesyła kopię zawiadomienia do urzędu tej gminy w celu skreślenia tej osoby z rejestru wyborców, stosując wzór stanowiący załącznik nr 6 do uchwały.

Rozdział  3

Aktualizacja rejestru wyborców

§  10.
1.
Rejestr wyborców jest aktualizowany przez:
1)
wprowadzanie zmian wynikających z przepisów o aktach stanu cywilnego i ewidencji ludności,
2)
wprowadzanie zmian wynikających z decyzji i postanowień wydanych po rozpatrzeniu reklamacji w trybie art. 18 i 19 ustawy,
3)
dokonywanie zmian wynikających z zawiadomień, o których mowa w art. 16 ust. 6 i art. 17 ustawy,
4)
dostosowywanie rejestru do wprowadzonych przez radę gminy zmian w nazwach miejscowości, ulic i oznaczeniu numerów domów,
5)
przekazywanie do właściwego urzędu gminy odpowiedniej części rejestru w wypadku zmiany granic lub utworzenia nowej gminy.
2.
W rejestrach prowadzonych techniką komputerową zmiany, o których mowa w ust. 1, wprowadzane są na nośniki magnetyczne. Dokumenty stanowiące podstawę do ich uwzględnienia przechowywane są w odrębnym zbiorze.
§  11.
1.
Przy prowadzeniu rejestru wyborców techniką komputerową sporządza się okresowe kopie tego rejestru na nośnikach magnetycznych w dwóch egzemplarzach nie rzadziej niż co dwa tygodnie oraz w postaci wydrukowanego wykazu wyborców wpisanych do tego rejestru.
2.
Okresowy wydruk wykazu wyborców sporządza się na polecenie wójta lub burmistrza (prezydenta miasta) w formie przewidzianej dla spisu wyborców.

Rozdział  4

Udostępnianie rejestru wyborców

§  12.
1.
Rejestr wyborców udostępnia się na pisemny wniosek, zawierający dane umożliwiające ustalenie tożsamości wyborcy w rejestrze.
2.
Niezależnie od techniki prowadzenia, udostępnianie rejestru polega na udzielaniu pisemnej informacji zawierającej dane, o których mowa w art. 16 ust. 2 ustawy, lub informacji, że osoba nie jest wpisana do rejestru wyborców, albo informacji o podstawie skreślenia jej z rejestru.
3.
Informację, o której mowa w ust. 2, przekazuje się zainteresowanemu, a jej kopię przechowuje się w odrębnym zbiorze.
4.
Niedopuszczalne jest bezpośrednie udostępnianie kart, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1, i kart dodatkowych rejestru wyborców.

Rozdział  5

Nadzór

§  13.
1.
Wójt lub burmistrz (prezydent miasta) odpowiedzialny jest za prawidłowe prowadzenie, aktualizację i udostępnianie rejestru wyborców.
2.
Wykonanie zadań, o których mowa w ust. 1, nadzoruje Państwowa Komisja Wyborcza.
§  14.
1.
Czynności wynikające z nadzoru Państwowa Komisja Wyborcza wykonuje za pośrednictwem Krajowego Biura Wyborczego i wojewódzkich biur wyborczych, które uprawnione są w szczególności do:
1)
sprawowania kontroli prawidłowego prowadzenia rejestru wyborców i jego aktualizacji oraz przekazywania w tym zakresie zaleceń i uwag wójtowi lub burmistrzowi (prezydentowi miasta),
2)
żądania informacji o stanie aktualizacji rejestru wyborców,
3)
upowszechniania systemu prowadzenia rejestru wyborców techniką komputerową,
4)
zarządzania kontrolnych wydruków wykazu wyborców z rejestru wyborców oraz żądania informacji o liczbie wyborców wpisanych do rejestru wyborców,
5)
przekazywania wojewodom ocen i uwag dotyczących stanu ewidencji ludności w związku z prowadzeniem rejestru wyborców w gminach.
2.
Informacje o realizacji zadań określonych w ust. 1 kierownicy wojewódzkich biur wyborczych przekazują Kierownikowi Krajowego Biura Wyborczego.
3.
Kierownik Krajowego Biura Wyborczego przedkłada Państwowej Komisji Wyborczej - w terminach przez nią ustalonych - informacje o realizacji postanowień niniejszej uchwały.
§  15.
Dla wykonania czynności wynikających z nadzoru Państwowej Komisji Wyborczej osoby upoważnione przez Kierownika Krajowego Biura Wyborczego i kierowników wojewódzkich biur wyborczych mają prawo wglądu do kart osobowych mieszkańców i kart dodatkowych rejestru wyborców oraz dokumentacji dotyczącej prowadzenia rejestru wyborców.

Rozdział  6

Przepisy końcowe

§  16.
1.
Termin założenia rejestru wyborców upływa z dniem 31 lipca 1993 r.
2.
O założeniu rejestru wyborców wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast poinformują niezwłocznie Krajowe Biuro Wyborcze za pośrednictwem właściwego wojewódzkiego biura wyborczego.
§  17.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 17 czerwca 1993 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

KARTA DODATKOWA REJESTRU WYBORCÓW

Nr decyzji o wpisaniu do rejestru
Data decyzji o wpisaniu do rejestru
Dane osobowe wyborcy:
Obywatelstwo |Nr ewidencyjny | | | | | | | | | | | |
Nazwisko
Imiona |Imię ojca
Data urodzenia
Adres stałego zamieszkania wyborcy na obszarze gminy, w której został wpisany do rejestru
Adres zameldowania na pobyt stały
Adnotacje

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WNIOSEK O WPISANIE DO REJESTRU WYBORCÓW

(nazwisko i imiona)

Wójt Gminy, Burmistrz, Prezydent Miasta

........................................

1. Na podstawie art. 16 ust. 4 ustawy z dnia

28 maja 1993 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 45, poz. 205) wnoszę

o wpisanie mnie do rejestru wyborców pod adresem stałego

zamieszkania na obszarze gminy w:

a) miejscowość ............................................

b) ulica ..................................................

c) nr domu ................. d) nr mieszkania .............

2. Nazwisko ..................................................

3. Imiona ....................................................

4. Imię ojca .................................................

5. Data urodzenia ............................................

6. Nr ewidencyjny .......... [][][][][][][][][][][]*)

7. Obywatelstwo ..............................................

8. Adres zameldowania na pobyt stały:

a) nazwa gminy (miasta, dzielnicy) ........................

b) miejscowość ............................................

c) ulica ..................................................

d) nr domu ................. e) nr mieszkania .............

Data ............................. ...............

(podpis)

______

*) Wpisuje wnioskodawca lub urząd gminy

ZAŁĄCZNIK Nr  3

Wójt Gminy

Burmistrz, Prezydent Miasta .............. dnia ........

............... Wójt Gminy, Burmistrz, Prezydent Miasta

Nr.......... .......................................

Na podstawie art. 16 ust. 6 ustawy z dnia

28 maja 1993 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej

Polskiej (Dz. U. Nr 45, poz. 205) zawiadamiam, że

Pan/Pani .....................................................

(nazwisko i imiona)

syn/córka ........... ur .............. [][][][][][][][][][][]

Nr ewidencyjny

zameldowany/a na pobyt stały w ...............................

(adres)

..............................................................

został/a wpisany/a na własny wniosek dnia ....................

do tutejszego rejestru wyborców pod adresem stałego

zamieszkania na obszarze naszej gminy/miasta w ...............

(adres)

.............................................................

Powyższe przekazuję w celu uwzględnienia w rejestrze

wyborców.

..................

(pieczęć i podpis)

ZAŁĄCZNIK Nr  4

Wójt Gminy

Burmistrz, Prezydent Miasta ................... dnia ........

................... Wójt Gminy, Burmistrz, Prezydent Miasta

Nr.......... .......................................

W związku z zameldowaniem się na pobyt stały na terenie

Waszej gminy/miasta pod adresem ..............................

(miejscowość - adres)

Pana/Pani ....................................................

(nazwisko i imiona)

syna/córki .......................... ur. ....................

(imię ojca) (data urodzenia)

przesyłam:

- zawiadomienie nadesłane na podstawie

art. 16 ust. 6 ustawy z dnia 28 maja 1993

r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej

(Dz. U. Nr 45, poz. 205) o wpisaniu wyborcy, na jego

wniosek, do rejestru wyborców w gminie w miejscu stałego

zamieszkania

..........................................................*),

(adres stałego zamieszkania)

- zawiadomienie Sądu .................. z dnia ..............

o utracie przez w/w praw wyborczych, nadesłane w trybie

art. 17 ustawy z dnia 28 maja 1993 r. -

Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej*)

Powyższe przekazuję w celu uwzględnienia w rejestrze

wyborców.

....................

(pieczęć i podpis)

______

*) Niepotrzebne skreślić

ZAŁĄCZNIK Nr  5

Wójt Gminy

Burmistrz, Prezydent Miasta .............. dnia ........

.................... Wójt Gminy, Burmistrz, Prezydent Miasta

Nr.......... .......................................

W związku z art. 16 ust. 1-4 ustawy

z dnia 28 maja 1993 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 45, poz. 205)

zawiadamiam, że wpisany/a do rejestru wyborców w Waszej

gminie/mieście na własny wniosek

Pan/Pani .....................................................

(nazwisko i imiona)

syn/córka .......................... ur. .....................

(imię ojca) (data urodzenia)

stale zamieszkały/a na terenie Waszej gminy/miasta w .........

..............................................................

(miejscowość i adres)

zmienił/a: - nazwisko na*) ...................................

(nowe nazwisko)

- adres stałego zameldowania na*) .................

(nowy adres)

zmarł/a - akt zgonu nr ........ sporządzony przez USC*) .....

Powyższe przekazuję w celu uwzględnienia w rejestrze wyborców.

...................

(pieczęć i podpis)

______

*) Niepotrzebne skreślić

ZAŁĄCZNIK Nr  6

Wójt Gminy

Burmistrz, Prezydent Miasta .............. dnia ........

.................... Wójt Gminy, Burmistrz, Prezydent Miasta

Nr .......... .......................................

Zawiadamiam, że w trybie art. 17 ustawy

z dnia 28 maja 1993 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 45, poz. 205) otrzymałem

zawiadomienie

.................................... o utracie praw wyborczych

(nazwa i siedziba sądu)

przez wpisanego/ą na własny wniosek do Waszego rejestru

wyborców

Pana/Panią ...................................................

(nazwisko i imiona)

syna/córkę ....................... ur. .......................

(imię ojca) (data urodzenia)

stale zamieszkałego/ą na obszarze Waszej gminy/miasta w ......

..............................................................

(adres)

Powyższe przekazuję w celu uwzględnienia w rejestrze

wyborców.

Załącznik: kopia zawiadomienia z sądu.

.....................

(pieczęć i podpis)

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1993.30.321

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Wzór rejestru wyborców, sposób jego prowadzenia, aktualizacji i udostępniania.
Data aktu: 14/06/1993
Data ogłoszenia: 17/06/1993
Data wejścia w życie: 17/06/1993