Przeprowadzanie społecznych przeglądów warunków pracy.

UCHWAŁA Nr 122
RADY MINISTRÓW
z dnia 18 sierpnia 1989 r.
w sprawie przeprowadzania społecznych przeglądów warunków pracy.

Na podstawie art. 237 § 2 Kodeksu pracy Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Społeczne przeglądy warunków pracy, zwane dalej "przeglądami", przeprowadza się w zakładach pracy co najmniej raz w roku.
§  2.
1.
Przeglądy przeprowadzają zakładowe komisje przeglądowe, powołane przez kierownika zakładu pracy na wniosek właściwego statutowego organu zakładowej organizacji związkowej lub zakładowego społecznego inspektora pracy.
2.
Jeżeli w zakładzie pracy nie została utworzona organizacja związkowa, przeglądy są przeprowadzane przez komisje, o których mowa w ust. 1, powoływane na wniosek rady pracowniczej lub innego organu przedstawicielstwa pracowniczego.
§  3.
1.
W skład zakładowej komisji przeglądowej wchodzą:
1)
zakładowy społeczny inspektor pracy,
2)
przedstawiciele zakładowej organizacji związkowej,
3)
przedstawiciele samorządu załogi lub innego organu przedstawicielstwa pracowniczego,
4)
przedstawiciel kierownika zakładu pracy,
5)
przedstawiciel zakładowej (międzyzakładowej) placówki służby zdrowia,
6)
pracownicy zakładu pracy wykazujący się znajomością procesów produkcyjnych, usług lub innej podstawowej działalności w zakładzie pracy i zagadnień ochrony pracy.
2.
Przewodniczącym zakładowej komisji przeglądowej jest zakładowy społeczny inspektor pracy, a w przypadku, o którym mowa w § 2 ust. 2, przedstawiciel organu przedstawicielstwa pracowniczego.
3.
Zakładowa komisja przeglądowa, w razie potrzeby, powołuje oddziałowe (wydziałowe) komisje przeglądowe lub zespoły problemowe, określając ich skład i zadania.
4.
W uzasadnionych przypadkach zakładowa komisja przeglądowa przy ocenie warunków pracy w zakładzie pracy może korzystać z pomocy specjalistów nie będących pracownikami tego zakładu.
§  4.
1.
Do zadań zakładowej komisji przeglądowej należy:
1)
zapoznawanie się z wynikami badań środowiska pracy, dokonywanych przez jednostki upoważnione do przeprowadzania takich badań,
2)
zapoznawanie się z przyczynami wypadków przy pracy, chorób zawodowych i schorzeń związanych z warunkami środowiska pracy,
3)
zaznajamianie się z opiniami i wnioskami pracowników dotyczącymi poprawy warunków pracy oraz z zarządzeniami i zaleceniami organów nadzoru i kontroli warunków pracy,
4)
ocena procesów produkcyjnych oraz organizacji pracy w zakładzie pracy z punktu widzenia bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii,
5)
przeprowadzanie kontroli warunków pracy bezpośrednio na stanowiskach pracy i w pomieszczeniach zakładu pracy.
2.
Przedmiotem przeglądów powinny być, w zależności od potrzeb wynikających z rodzaju działalności zakładu pracy, w szczególności zagadnienia określone w załączniku do uchwały.
§  5.
Kierownicy zakładów pracy są obowiązani zapewnić warunki do sprawnego przeprowadzania przeglądów, a przede wszystkim:
1)
zapewnić udział w przeglądach pracowników wchodzących w skład komisji przeglądowych i zespołów problemowych,
2)
na wniosek zakładowej komisji przeglądowej zapewnić udział w dokonywaniu oceny warunków pracy specjalistów nie będących pracownikami zakładu pracy,
3)
udzielać niezbędnych informacji i udostępniać materiały dotyczące zagadnień objętych przeglądami.
§  6.
1.
Zakładowa komisja przeglądowa sporządza, w terminie 14 dni od zakończenia przeglądu, sprawozdania zawierające:
1)
ocenę warunków pracy, z uwzględnieniem informacji o wykonywaniu przez zakład pracy zarządzeń i zaleceń organów nadzoru i kontroli warunków pracy,
2)
informacje o realizacji planów (programów) dotyczących poprawy warunków pracy w okresie objętym sprawozdaniem,
3)
wykaz potrzeb w zakresie poprawy warunków pracy.
2.
Sprawozdanie doręcza się kierownikowi zakładu pracy.
§  7.
Kierownik zakładu pracy jest obowiązany:
1)
w ciągu miesiąca od otrzymania sprawozdania ustalić terminy usunięcia stwierdzonych uchybień i wydać stosowne zarządzenia w tym zakresie,
2)
uwzględnić wyniki przeglądu w najbliższych planach (programach) dotyczących poprawy warunków pracy oraz zapewnić realizację zadań zawartych w tych planach (programach),
3)
powiadomić o wydanych zarządzeniach i czynnościach, podjętych w związku z wynikami przeglądu, właściwy statutowy organ zakładowej organizacji związkowej oraz zakładowego społecznego inspektora pracy lub w przypadku, o którym mowa w § 2 ust. 2 - organ przedstawicielstwa pracowniczego,
4)
przedstawić właściwemu organowi przedstawicielstwa pracowniczego wyniki przeglądu oraz wydane w związku z tym dyspozycje w celu:
a)
rozpatrzenia i dokonania oceny wyników przeglądu oraz wydanych dyspozycji,
b)
podjęcia uchwały zmierzającej do usunięcia stwierdzonych w czasie przeglądu nieprawidłowości i dalszej poprawy warunków pracy.
§  8.
W jednostkach organizacyjnych podległych Ministrom Obrony Narodowej i Spraw Wewnętrznych zasady przeprowadzania przeglądów oraz realizacji wniosków wynikających z tych przeglądów mogą być dostosowane do struktury i zakresu działania tych jednostek.
§  9.
Traci moc uchwała Rady Ministrów i Centralnej Rady Związków Zawodowych z dnia 15 listopada 1966 r. w sprawie społecznych przeglądów warunków pracy (Monitor Polski Nr 68, poz. 324).
§  10.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

ZAKRES PRZEDMIOTOWY PRZEGLĄDÓW

Przeglądem należy objąć w szczególności:

1) w zakresie techniki bezpieczeństwa pracy:

a) realizację przez zakład pracy zadań dotyczących postępu technicznego, poprawy organizacji pracy i innych przedsięwzięć wpływających na warunki pracy,

b) stan techniczny pomieszczeń pracy oraz stan techniczny i wyposażenie maszyn i urządzeń technicznych w osłony i inne środki zabezpieczające pracowników w szczególności przed urazami, porażeniem prądem elektrycznym, nadmiernym hałasem, szkodliwymi wstrząsami i działaniem wibracji oraz promieniowaniem,

c) organizację i stan transportu zakładowego,

d) sprawność urządzeń mających wpływ na warunki środowiska pracy, a zwłaszcza:

- wentylacyjnych, klimatyzacyjnych i odpylających,

- gromadzących i unieszkodliwiających odpady stałe i ciekłe,

- ograniczających emisję zanieczyszczeń pyłowych i gazowych,

- gospodarki ściekowej i wodnej,

e) funkcjonowanie urządzeń pomiarowo-kontrolnych służących do kontroli stanu środowiska pracy,

f) stan ochrony pracowników przed działaniem materiałów niebezpiecznych lub szkodliwych dla zdrowia,

g) organizację i sposób wykonywania pracy na stanowiskach pracy,

h) zaopatrzenie pracowników w odzież ochronną i sprzęt ochrony osobistej oraz gospodarowanie tą odzieżą i sprzętem;

2) w zakresie higieny pracy oraz zapobiegania chorobom zawodowym:

a) stosownie środków zapobiegających chorobom zawodowym i innym schorzeniom związanym z warunkami środowiska pracy,

b) stan opieki lekarskiej nad zdrowiem pracowników, a zwłaszcza przeprowadzenie badań lekarskich wstępnych i okresowych oraz wykonywanie przez zakład pracy zaleceń lekarskich,

c) stan urządzeń higienicznosanitarnych,

d) zakres, prawidłowość i warunki zatrudniania pracowników ze zmniejszoną sprawnością do pracy;

3) w zakresie przestrzegania przepisów ochrony pracy;

a) szkolenie w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (w tym szkolenie osób zajmujących stanowiska kierownicze),

b) przestrzeganie przez pracowników (w tym również zajmujących stanowiska kierownicze) zasad i przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy,

c) przestrzeganie przepisów o czasie pracy, o ochronie pracy kobiet i młodocianych oraz świadczeniach przysługujących z tytułu warunków pracy;

4) w zakresie realizacji planów (programów) dotyczących poprawy warunków pracy:

a) stopień wykonania planów i programów za ubiegły rok,

b) analizę celowości planowania (programowania) i sposobu wydatkowania środków finansowych przeznaczonych na poprawę warunków pracy, a w szczególności przeznaczonych na inwestycje i kapitalne remonty.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024