Szczegółowe zasady działania inspektora nadzoru inwestorskiego.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA BUDOWNICTWA, GOSPODARKI PRZESTRZENNEJ I KOMUNALNEJ
z dnia 4 maja 1987 r.
w sprawie szczegółowych zasad działania inspektora nadzoru inwestorskiego.

Na podstawie art. 33 ust. 9 ustawy z dnia 24 października 1974 r. - Prawo budowlane (Dz. U. Nr 38, poz. 229, z 1981 r. Nr 12, poz. 57, z 1983 r. Nr 44, poz. 200 i 201 oraz z 1984 r. Nr 35, poz. 185 i 186), w związku z art. 8 ustawy z dnia 18 grudnia 1986 r. o zmianie niektórych ustaw określających funkcjonowanie gospodarki uspołecznionej (Dz. U. Nr 47, poz. 226) i pkt 9 lit. A załącznika nr 1 do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1985 r. w sprawie określenia kompetencji niektórych naczelnych i centralnych organów administracji państwowej zastrzeżonych w przepisach szczególnych dla organów zniesionych (Dz. U. Nr 63, poz. 334) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne.

§  1.
1.
Inspektor nadzoru inwestorskiego, zwany dalej "inspektorem nadzoru", jest przedstawicielem inwestora na budowie, upoważnionym do podejmowania decyzji dotyczących zagadnień technicznych i ekonomicznych tej budowy w ramach dokumentacji projektowej, przepisów Prawa budowlanego oraz umowy o jej realizację.
2.
Jeżeli na danej budowie występuje kilku inspektorów nadzoru, prace ich koordynuje inspektor nadzoru wyznaczony przez inwestora.
§  2.
1.
Nadzór inwestorski sprawowany przez inspektora nadzoru może być wykonywany:
1)
przez pracowników własnych inwestora,
2)
w drodze zlecenia udzielonego:
a)
uprawnionym jednostkom organizacyjnym,
b)
osobom fizycznym, szczególnie w wypadku robót specjalistycznych lub występujących sporadycznie.
2.
W razie realizacji inwestycji w systemie generalnego realizatora inwestycji, sprawowanie nadzoru inwestorskiego należy do obowiązków generalnego realizatora inwestycji, chyba że zawarta przez niego umowa z inwestorem stanowi inaczej.
3.
W razie zlecenia nadzoru inwestorskiego jednostce projektowania, nadzór ten może być prowadzony w połączeniu z nadzorem autorskim.
4.
W razie realizacji przez inwestora robót remontowych systemem gospodarczym, prowadzonych pod nadzorem osoby mającej przygotowanie zawodowe wymagane do pełnienia samodzielnej funkcji technicznej w budownictwie, inwestor może zrezygnować z nadzorowania tych robót przez inspektora nadzoru.
§  3.
1.
Funkcje inspektora nadzoru rozpoczynają się z chwilą złożenia przez niego inwestorowi oświadczenia o podjęciu nadzoru inwestorskiego nad określoną budową (robotami budowlanymi).
2.
Obowiązki inspektora nadzoru wygasają po dokonaniu przez inwestora odbioru przedmiotu umowy i rozliczenia fakturą końcową. W razie odbioru przedmiotu umowy z wadami nadającymi się do usunięcia, obowiązki inspektora nadzoru wygasają po protokolarnym stwierdzeniu usunięcia tych wad.
3.
Inwestor może rozszerzyć obowiązki inspektora nadzoru o czynności związane z ujawnieniem i kontrolą usunięcia przez wykonawcę wad stwierdzonych w okresie rękojmi.
§  4.
1.
Objęcie funkcji inspektora nadzoru oraz podjęcie czynności koordynacyjnych, o których mowa w § 1 ust. 2, jak również zmiany w sprawowaniu tych funkcji i czynności w toku realizacji budowy powinny być potwierdzone odpowiednim wpisem w dzienniku budowy (rozbiórki).
2.
W razie czasowej niemożności wykonywania obowiązków przez inspektora nadzoru, inwestor jest obowiązany wyznaczyć na ten okres zastępcę.

Rozdział  2

Obowiązki inspektora nadzoru w okresie poprzedzającym realizację budowy.

§  5.
Inspektor nadzoru rozpoczyna swoje czynności od zaznajomienia się z dokumentacją projektową, a w wypadku robót w obiekcie zabytkowym - również z jego historią i wartością kulturową, z umową o wykonanie robót budowlanych, warunkami pozwolenia na budowę, jak również z terenem, jego uzbrojeniem i istniejącymi urządzeniami - przed wejściem wykonawcy na plac budowy.
§  6.
1.
W razie stwierdzenia w dokumentacji projektowej przed rozpoczęciem budowy bądź w toku jej realizacji wad lub niedokładności albo też konieczności wprowadzenia w dokumentacji zmian w celu zastosowania innych rozwiązań konstrukcyjnych lub innych materiałów niż przewidziane w dokumentacji projektowej lub w celu osiągnięcia oszczędności i obniżenia kosztów budowy, inspektor nadzoru jest obowiązany zwrócić się z odpowiednim wnioskiem do inwestora o przeprowadzenie w dokumentacji zmian i poprawek w terminie uzgodnionym z wykonawcą.
2.
Poprawki w dokumentacji projektowej nie powodujące zwiększenia kosztów nadzorowanych robót budowlanych, nie mające wpływu na rozwiązania urbanistyczno-architektoniczne, zasadnicze rozwiązania konstrukcyjne, technologiczne i instalacyjne oraz nie powodujące pogorszenia użyteczności obiektu lub jego wpływu na środowisko i bezpieczeństwo obiektu, inspektor nadzoru może wprowadzić w uzgodnieniu z autorem projektu i kierownikiem budowy (robót budowlanych), dokonując odpowiedniego wpisu w dzienniku budowy oraz nanosząc te poprawki w dokumentacji projektowej.
§  7.
Inspektor nadzoru jest obowiązany przekazać kierownikowi budowy (robót) dziennik budowy (rozbiórki) wraz z wypełnioną jego częścią tytułową najpóźniej na 14 dni przed umownym terminem rozpoczęcia robót.
§  8.
1.
Inspektor nadzoru przekazuje protokolarnie w imieniu inwestora lub uczestniczy w przekazaniu protokolarnym kierownikowi budowy terenu budowy wraz ze znajdującymi się na nim budynkami, urządzeniami i materiałami. Przekazaniu podlegają również punkty osnowy geodezyjnej, dokumentacja prawna oraz mapa sytuacyjno-wysokościowa lub mapa sytuacyjna, sporządzona zgodnie z przepisami dotyczącymi opracowań geodezyjno-kartograficznych i czynności geodezyjnych obowiązujących w budownictwie.
2.
Inspektor nadzoru jest obowiązany dopilnować:
1)
wyznaczenia w terenie obiektów budowlanych przez służbę geodezyjną,
2)
sprawdzenia przez służbę geodezyjną wytyczonych przez wykonawcę osi ścian i innych elementów konstrukcyjnych obiektów budowlanych - w wypadkach określonych w przepisach technicznych o wykonywaniu robót geodezyjnych.
3.
Wykonanie czynności wymienionych w ust. 1 i 2 inspektor nadzoru stwierdza zapisem w dzienniku budowy.

Rozdział  3

Obowiązki inspektora nadzoru w okresie realizacji budowy.

§  9.
1.
Inspektor nadzoru w czasie trwania budowy sprawuje kontrolę jej przebiegu w zakresie niezbędnym do zabezpieczenia interesów inwestora i przyszłych użytkowników.
2.
Do podstawowych obowiązków inspektora nadzoru należy:
1)
kontrola jakości wykonywanych robót, wbudowywanych elementów i stosowanych materiałów, zgodności robót z warunkami pozwolenia na budowę, przepisami techniczno-budowlanymi, normami państwowymi, zasadami bezpieczeństwa obiektu w toku budowy i przyszłego użytkowania oraz z zasadami współczesnej wiedzy technicznej,
2)
kontrola zgodności wykonywanych robót z dokumentacją projektową oraz umową,
3)
kontrola zdolności przebiegu robót z obowiązującym harmonogramem oraz terminowości ich wykonania,
4)
kontrola ilości i wartości wykonanych robót przed odbiorem zakończonego przedmiotu umowy,
5)
kontrola prawidłowości zafakturowania wykonanych robót,
6)
kontrola prawidłowości prowadzenia dziennika budowy (rozbiórki) i dokonywania w nim wpisów stwierdzających wszystkie okoliczności mające znaczenie dla oceny właściwego wykonywania robót,
7)
w wypadku odkrycia nie zinwentaryzowanych obiektów zabytkowych, ich zabezpieczenie i niezwłoczne zawiadomienie właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków.
3.
Inspektor nadzoru powinien nadzorować budowę (roboty budowlane) w takich odstępach czasu, aby była zapewniona skuteczność nadzoru. Częstotliwość i terminy bytności inspektora nadzoru na budowie określa inwestor.
4.
W czasie każdorazowego pobytu na budowie inspektor nadzoru ma obowiązek dokonania bieżącego przeglądu dziennika budowy (rozbiórki) oraz potwierdzenia swojej bytności i dokonanych czynności stosownym zapisem.
5.
Jeżeli na budowie działa kilku inspektorów nadzoru, poszczególni inspektorzy mają prawo dokonywania zapisów w dzienniku budowy wyłącznie w zakresie powierzonych im czynności nadzoru.
§  10.
1.
Inspektor nadzoru w porozumieniu z kierownikiem budowy (robót budowlanych) rozstrzyga wątpliwości natury technicznej powstałe w toku wykonywania robót, zasięgając w razie potrzeby opinii autora projektu bądź rzeczoznawców. W sprawach objętych zakresem nadzoru autorskiego inspektor nadzoru działa w uzgodnieniu z przedstawicielem nadzoru autorskiego. Przekazywanie wykonawcy zaleceń nadzoru autorskiego jest dokonywane za pośrednictwem inspektora nadzoru.
2.
Inspektor nadzoru bierze udział w komisjach technicznych powoływanych do oceny lub rozstrzygania technicznych spraw budowy w toku jej realizacji.
3.
Inspektor nadzoru ma obowiązek sprawdzenia posiadania przez kierownika budowy (robót budowlanych) odpowiednich dokumentów (atestów, świadectw jakości, wyników badań), dotyczących dostarczanych elementów prefabrykowanych i innych wyrobów, jak też w miarę potrzeby dokonuje oceny jakości elementów prefabrykowanych na placu budowy przed ich wbudowaniem lub w wytwórni elementów. W razie braku wymaganych dokumentów stwierdzających właściwą jakość lub też w razie zastrzeżeń dotyczących elementów prefabrykowanych lub innych wyrobów przewidzianych do wbudowania, inspektor nadzoru ma obowiązek żądania od wykonawcy odpowiednich badań i przedstawienia ekspertyzy technicznej.
4.
Inspektor nadzoru ma obowiązek czuwania nad przestrzeganiem zakazu wbudowywania materiałów i wyrobów nie dopuszczonych do stosowania w budownictwie.
§  11.
1.
Inspektor nadzoru jest obowiązany wykazywać inicjatywę osiągania oszczędności i obniżki kosztów budowy oraz ujawniania występujących na nadzorowanej budowie nieprawidłowości i im przeciwdziałania.
2.
W razie stwierdzenia niezgodności wykonywania robót budowlanych z dokumentacją projektową, nieprawidłowości procesów technologicznych, użycia niewłaściwych materiałów, wad w wykonywaniu lub prowadzeniu robót w sposób powodujący podwyższenie kosztów budowy bądź mogących narazić inwestora na straty - inspektor nadzoru zwraca na to uwagę kierownikowi budowy (robót) i podejmuje odpowiednie decyzje, które wpisuje do dziennika budowy, wyznaczając termin ich wykonania, i zawiadamia o nich na piśmie inwestora, wykonawcę i autora projektu.
§  12.
Inspektor nadzoru ma obowiązek każdorazowo zawiadomić właściwy organ nadzoru urbanistyczno-budowlanego lub nadzoru techniczno-budowlanego o wypadkach naruszenia Prawa budowlanego, stwierdzonych w toku realizacji budowy, dotyczących bezpieczeństwa budowy i ochrony środowiska, a także o rażących nieprawidłowościach lub uchybieniach technicznych.
§  13.
1.
W razie konieczności wykonania robót dodatkowych lub zamiennych inspektor nadzoru spisuje, wspólnie z kierownikiem budowy (robót budowlanych) i przedstawicielem nadzoru autorskiego, protokół konieczności, podając przybliżony koszt tych robót, i występuje z wnioskiem do inwestora w sprawie ich wykonania oraz opracowania, w miarę potrzeby, dla tych robót niezbędnej dokumentacji projektowej.
2.
W razie potrzeby wykonania robót dodatkowych, wynikających z konieczności zapobieżenia bezpośredniemu niebezpieczeństwu, zabezpieczenia robót już wykonanych lub uniknięcia strat, inspektor nadzoru jest obowiązany podjąć wiążącą wykonawcę decyzję co do natychmiastowego wykonania takich robót dodatkowych. O powziętej decyzji inspektor nadzoru zawiadamia niezwłocznie inwestora.
§  14.
Inspektor nadzoru dokonuje kontroli ilości i wartości materiałów uzyskanych z rozbiórki, uzgadnia z kierownikiem budowy (robót) zakres zagospodarowania tych materiałów na budowie oraz przedstawia inwestorowi spis materiałów z rozbiórki, nie zagospodarowanych na budowie i pozostawionych do dyspozycji inwestora.
§  15.
1.
Inspektor nadzoru ma obowiązek sprawdzenia robót ulegających zakryciu lub zanikających, najpóźniej w ciągu 3 dni roboczych po zgłoszeniu ich przez kierownika budowy (robót budowlanych) zapisem w dzienniku budowy.
2.
Inspektor nadzoru może żądać dokonania przez wykonawcę, na jego koszt, odkrywek elementów robót budzących wątpliwości w celu sprawdzenia jakości ich wykonania, jeżeli wykonanie tych robót nie zostało zgłoszone do sprawdzenia przed ich zakryciem, a także dokonania prób niszczących wykonanych robót (odkucia, wycinki itp.).
3.
Inspektor nadzoru ma obowiązek sprawdzenia i potwierdzenia wykonania określonych w umowie etapów inwestycji, obiektów lub ich części nie stanowiących odrębnych przedmiotów odbioru w zakresie, w jakim zgodnie z umową mogą one być przedmiotem oddzielnego fakturowania.
§  16.
Inspektor nadzoru ma obowiązek stwierdzenia wykonania przez służbę geodezyjną powykonawczych pomiarów inwentaryzacyjnych, a także sprawdzenia zgodności usytuowania obiektów z projektem technicznym. Wykonanie tej czynności inspektor nadzoru stwierdza zapisem w dzienniku budowy.
§  17.
Inspektor nadzoru ma obowiązek:
1)
uczestniczenia w przeprowadzanych przez wykonawcę próbach i odbiorach technicznych instalacji i urządzeń,
2)
stwierdzenia aktualnego stanu robót w razie przerwy w robotach oraz w innych wypadkach, gdy zachodzi potrzeba ustalania ilości, jakości i wartości robót w zakresie niezbędnym do rozliczeń z inwestorem,
3)
bieżącego potwierdzania zapisów dokonywanych przez kierownika budowy (robót budowlanych) w książce obmiarów.

Rozdział  4

Obowiązki inspektora nadzoru związane z odbiorem obiektu lub robót.

§  18.
1.
Po zakończeniu robót oraz po wykonaniu przewidzianych w odrębnych przepisach i umowie prób i sprawdzeń, inspektor nadzoru potwierdza w dzienniku budowy zapis kierownika budowy (robót budowlanych) o gotowości obiektu lub robót do odbioru oraz należyte urządzenie i uporządkowanie terenu budowy.
2.
Inspektor nadzoru sprawdza kompletność przedstawionych przez wykonawcę dokumentów i zaświadczeń niezbędnych do przeprowadzenia odbioru oraz dołącza do nich opracowaną przez siebie ocenę jakościową wraz z jej uzasadnieniem.
§  19.
Inspektor nadzoru w okresie przygotowania obiektu lub robót do odbioru gromadzi i przygotowuje we współdziałaniu z pozostałymi uczestnikami procesu inwestycyjnego materiały analityczne, jeżeli są one niezbędne do rozliczenia wykonanych robót i oceny osiągniętych efektów rzeczowych lub gospodarczych.
§  20.
1.
Inspektor nadzoru jest obowiązany do uczestniczenia w czynnościach odbioru obiektu lub robót i przekazania ich do użytku.
2.
Po ostatecznym dokonaniu odbioru obiektu lub robót inspektor nadzoru przejmuje od kierownika budowy (robót) dokumentację powykonawczą oraz dziennik budowy i książkę obmiarów, które przekazuje inwestorowi.

Rozdział  5

Obowiązki inspektora nadzoru w okresie rękojmi.

§  21.
Inspektor nadzoru wykonujący obowiązki w zakresie określonym w § 3 ust. 3:
1)
bierze udział w komisjach powoływanych do stwierdzania ujawnionych wad,
2)
kontroluje usunięcie przez wykonawcę tych wad.

Rozdział  6

Przepisy końcowe.

§  22.
Traci moc zarządzenie Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z dnia 10 stycznia 1976 r. w sprawie zadań i zasad organizacji służby inwestycyjnej w jednostkach gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr 7, poz. 38 i z 1981 r. Nr 23, poz. 208).
§  23.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024