Określenie wysokości stawek wynagrodzenia zasadniczego oraz wysokości, rodzajów i zasad przyznawania dodatków do wynagrodzenia pracowników upowszechniania kultury.

UCHWAŁA Nr 158
RADY MINISTRÓW
z dnia 14 października 1985 r.
w sprawie określenia wysokości stawek wynagrodzenia zasadniczego oraz wysokości, rodzajów i zasad przyznawania dodatków do wynagrodzenia pracowników upowszechniania kultury.

Na podstawie art. 25 ust. 4 ustawy z dnia 26 kwietnia 1984 r. o upowszechnianiu kultury oraz o prawach i obowiązkach pracowników upowszechniania kultury (Dz. U. Nr 26, poz. 129) oraz na podstawie art. 79 Kodeksu pracy (Dz. U. z 1974 r. Nr 24, poz. 141, z 1975 r. Nr 16, poz. 91, z 1981 r. Nr 6, poz. 23, z 1982 r. Nr 31, poz. 214 oraz z 1985 r. Nr 20, poz. 85 i Nr 35, poz. 162) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Uchwałę stosuje się do pracowników instytucji i placówek upowszechniania kultury, zwanych dalej "pracownikami", zatrudnionych w:
1) 1
bibliotekach (z wyłączeniem bibliotek fachowych, szkolnych, pedagogicznych i naukowych) oraz - z zastrzeżeniem ust. 2 - w bibliotekach publicznych uznanych za naukowe, w Bibliotece Narodowej oraz w Bibliotece Śląskiej i w ośrodkach informacji naukowej,
2)
domach kultury, ośrodkach i klubach kultury oraz świetlicach,
3)
galeriach sztuki współczesnej i salonach sztuki,
4)
ośrodkach badań i dokumentacji zabytków, filmu, muzyki oraz innych dziedzin kultury,
5)
ośrodkach doskonalenia i dokształcania kadr upowszechniania kultury,
6)
muzeach.
2.
Do bibliotekarzy dyplomowanych zatrudnionych w bibliotekach publicznych uznanych za naukowe, w Bibliotece Narodowej oraz w Bibliotece Śląskiej w zakresie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego stosuje się przepisy o wynagradzaniu pracowników naukowo-dydaktycznych w szkołach wyższych.
3.
Upoważnia się ministrów (kierowników urzędów centralnych) do odpowiedniego stosowania, w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia osobowe, zasad wynagradzania określonych w uchwale do pracowników tych samych grup zawodowych zatrudnionych w podległych jednostkach organizacyjnych, z wyłączeniem nauczycieli zatrudnionych w bibliotekach szkolnych.
§  2. 2
 
1.
Ustala się:
1)
tabelę stawek wynagrodzenia zasadniczego i procentowych stawek dodatku funkcyjnego, stanowiącą załącznik nr 1 do uchwały,
2)
tabelę zaszeregowania stanowisk pracy, stanowiącą załącznik nr 2 do uchwały,
3)
tabele stanowisk (funkcji) uprawniających do dodatku funkcyjnego, stanowiące załącznik nr 3 do uchwały,
4)
zasady przyznawania dodatków funkcyjnych, stanowiące załącznik nr 4 do uchwały,
5)
zasady zatrudniania i wynagradzania instruktorów amatorskiego ruchu artystycznego i zespołów zainteresowań, stanowiące załącznik nr 7 do uchwały.
2.
Minister Kultury i Sztuki w porozumieniu z Ministrem Pracy i Polityki Socjalnej, może dokonywać zmian w tabelach stawek wynagrodzenia zasadniczego odpowiednio do wzrostu wartości jednego punktu, ustalonego zgodnie z przepisami w sprawie zasad wartościowania pracy w sferze budżetowej, oraz uzupełniać tabelę zaszeregowania stanowisk pracy i tabele stanowisk (funkcji) uprawniających do dodatku funkcyjnego.
3.
W razie utworzenia ośrodków badań i dokumentacji w dziedzinie muzyki oraz w innych dziedzinach kultury niż wymienione w § 1 ust. 1 pkt 4, Minister Kultury i Sztuki, w porozumieniu z Ministrem Pracy i Polityki Socjalnej, może ustalić tabele zaszeregowania stanowisk pracy zgodnie z przepisami w sprawie zasad wartościowania pracy w sferze budżetowej oraz tabele stanowisk (funkcji) uprawniających do dodatku funkcyjnego dla pracowników tych ośrodków.
§  3.
1.
Pracownikom przysługuje za wieloletnią pracę dodatek za wysługę lat w wysokości 5% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego po 5 latach pracy, wzrastający o 1% za każdy następny rok pracy, aż do osiągnięcia 20% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego.
2.
Do okresów uprawniających do dodatku za wysługę lat zalicza się wszystkie okresy zatrudnienia w uspołecznionych zakładach pracy po dniu 22 lipca 1944 r., z wyłączeniem okresów zatrudnienia w zakładach pracy, w których stosunek pracy:
1)
wygasł wskutek porzucenia pracy przez pracownika,
2)
został rozwiązany przez zakład pracy bez wypowiedzenia z winy pracownika,
3) 3
(skreślony).
3. 4
Do okresów pracy uprawniających do dodatku za wysługę lat wlicza się także inne okresy zatrudnienia na podstawie odrębnych przepisów.
4. 5
Dodatek za wysługę lat przysługuje pracownikowi za dni, za które otrzymuje wynagrodzenie.
5. 6
Dodatek za wysługę lat przysługuje również za dni nieobecności w pracy z powodu choroby bądź konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem lub chorym członkiem rodziny, za które pracownik otrzymuje zasiłek z ubezpieczenia społecznego.
6. 7
Dodatek za wysługę lat jest wypłacany w terminie wypłaty wynagrodzenia:
1)
począwszy od pierwszego dnia miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu, w którym pracownik nabył prawo do dodatku lub prawo do wyższej stawki dodatku, jeżeli nabycie prawa nastąpiło w ciągu miesiąca,
2)
za dany miesiąc, jeżeli nabycie prawa do dodatku lub prawa do wyższej stawki nastąpiło pierwszego dnia miesiąca.
§  4.
1.
Pracownikom przysługuje dodatek za prace wykonywane w warunkach szkodliwych dla zdrowia, uciążliwych lub niebezpiecznych.
2.
Zasady przyznawania i wypłacania pracownikom dodatków za prace wykonywane w warunkach szkodliwych dla zdrowia, uciążliwych lub niebezpiecznych oraz wykaz tych prac określa załącznik nr 5 do uchwały.
§  5. 8
Pracownikom zatrudnionym na stanowiskach, na których jest niezbędne stałe posługiwanie się językiem obcym, którzy złożyli egzamin państwowy, przysługuje dodatek za znajomość języków obcych w wysokości i na zasadach określonych w załączniku nr 8 do uchwały.
§  6.
Pracownikom przysługuje za posiadanie stopnia naukowego doktora dodatek w wysokości 300 zł miesięcznie, a za posiadanie stopnia naukowego doktora habilitowanego - dodatek w wysokości 600 zł miesięcznie.
§  7.
1.
Pracownikom zatrudnionym w muzeach martyrologicznych oraz oddziałach martyrologicznych innych muzeów na stanowiskach pracy wymagających bezpośredniej styczności z reliktami poobozowymi przysługuje dodatek za szczególnie trudne warunki pracy w wysokości 20% wynagrodzenia zasadniczego.
2.
Zasady wypłacania dodatku, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 6 do uchwały.
§  8.
1.
Pracownikom przysługują nagrody jubileuszowe w wysokości:
1)
po 20 latach pracy - 75% wynagrodzenia miesięcznego,
2)
po 25 latach pracy - 100% wynagrodzenia miesięcznego,
3)
po 30 latach pracy - 150% wynagrodzenia miesięcznego,
4)
po 35 latach pracy - 200% wynagrodzenia miesięcznego,
5)
po 40 latach pracy - 300% wynagrodzenia miesięcznego.
2.
Zasady ustalania okresów zatrudnienia i innych okresów uprawniających do nagrody jubileuszowej oraz zasady jej obliczania i wypłacania określają ogólnie obowiązujące przepisy.
§  9. 9
 
1.
Pracownikom, w związku z przejściem na emeryturę lub rentę inwalidzką, przysługuje jednorazowa odprawa:
1)
po 10 latach pracy - w wysokości jednomiesięcznego wynagrodzenia,
2)
po 15 latach pracy - w wysokości dwumiesięcznego wynagrodzenia,
3)
po 20 latach pracy - w wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia

- obliczonego jak ekwiwalent za urlop wypoczynkowy.

2.
Okresy pracy, o których mowa w ust. 1, oblicza się na zasadach przyjętych do obliczania okresów zatrudnienia uprawniających do dodatku za wysługę lat.
§  10.
1.
Prawo do korzystania z 50% ulgi taryfowej przy przejazdach kolejami przysługuje pracownikowi instytucji lub placówki upowszechniania kultury, utworzonej przez naczelny lub centralny organ administracji państwowej oraz radę narodową, i jego małżonce, a małżonkowi - jeżeli jest niezdolny do pracy i pozostaje na całkowitym utrzymaniu żony. Uprawnienia te przysługują również, po przejściu pracownika na emeryturę.
2.
Prawo, o którym mowa w ust. 1, przysługuje odpowiednio pracownikowi zatrudnionemu w instytucji lub placówce upowszechniania kultury, której jednym z organizatorów jest naczelny lub centralny organ administracji państwowej albo rada narodowa. Uprawnienia te przysługują odpowiednio współmałżonkom pracowników na zasadach określonych w ust. 1.
§  11.
Pracownikom za każdą godzinę pracy w porze nocnej przysługuje dodatek w wysokości 20% godzinowego wynagrodzenia zasadniczego.
§  12.
Stawki godzinowe oblicza się dzieląc kwotę miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego, wynikającego z osobistego zaszeregowania pracownika, przez:
1)
170 - dla pracowników, których tygodniowy wymiar czasu pracy wynosi 40 godzin,
2)
135 - dla pracowników, których tygodniowy wymiar czasu pracy wynosi 31,5 godziny.
§  13.
1.
Za wykonywanie określonych zadań pracownikom mogą być przyznawane z funduszu premiowego premie w ramach środków na wynagrodzenia.
2. 10
Szczegółowe zasady przyznawania premii określa dyrektor (kierownik) instytucji lub placówki upowszechniania kultury z udziałem przedstawicielstwa załogi.
3. 11
Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do bibliotekarzy dyplomowanych.
§  14.
Pracownicy, którzy w dniu wejścia w życie uchwały nie posiadają wymaganych kwalifikacji w zakresie wykształcenia, mogą być przeszeregowani tylko w ramach zajmowanego stanowiska. Pracownicy ci nie mogą być awansowani na stanowiska wyższe do czasu uzupełnienia wykształcenia.
§  15.
1. 12
Minister Kultury i Sztuki w porozumieniu z Ministrem Pracy i Polityki Socjalnej może wprowadzić dodatek w wysokości do 20% wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników zatrudnionych w Bibliotece Narodowej, Bibliotece Śląskiej, Państwowych Zbiorach Sztuki na Wawelu i Muzeum Narodowym w Warszawie.
2.
Przepisu ust. 1 nie stosuje się do bibliotekarzy dyplomowanych.
§  16. 13
(skreślony).
§  17.
W instytucjach i placówkach upowszechniania kultury, o których mowa w § 1, tworzy się ze środków przeznaczonych na wynagrodzenia fundusz nagród w wysokości 1% planowanych wynagrodzeń osobowych, pozostający w dyspozycji dyrektora (kierownika) instytucji lub placówki upowszechniania kultury, z przeznaczeniem na nagrody dla pracowników wyróżniających się w pracy zawodowej.
§  18.
1.
Za dokonanie w punkcie bibliotecznym wymiany księgozbioru przysługuje kwartalny ryczałt w wysokości 600 zł tytułem zwrotu kosztów za dojazdy i transport książek na terenie gminy, na którym nie ma środków komunikacji państwowej.
2.
W razie wymiany książek w kilku punktach bibliotecznych przysługuje ryczałt za każdą wymianę oddzielnie.
§  19.
Zaleca się centralnym związkom spółdzielczym i organizacjom społecznym odpowiednie stosowanie do pracowników instytucji i placówek upowszechniania kultury utworzonych przez te jednostki zasad wynagradzania określonych w uchwale, w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia osobowe.
§  20.
Ilekroć w uchwale jest mowa o wojewodzie, rozumie się przez to również prezydentów miast: stołecznego Warszawy, Krakowa i Łodzi.
§  21.
Traci moc uchwała nr 148 Rady Ministrów z dnia 29 października 1983 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników upowszechniania kultury (Monitor Polski Nr 36, poz. 203).
§  22.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 września 1985 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

  14 TABELA STAWEK WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO I PROCENTOWYCH STAWEK DODATKU FUNKCYJNEGO

Kategoria zaszeregowania Miesięczna kwota w złotych Stawka dodatku funkcyjnego Procent najniższego wynagrodzenia*)
1 2 3 4
IV 29.000-36.000 1 10-30
V 32.000-40.000 2 12-35
VI 35.500-44.000 3 14-40
VII 39.000-47.500 4 16-45
VIII 42.500-51.500 5 18-50
IX 46.000-55.500 6 20-55
X 49.500-60.500 7 22-60
XI 53.000-65.500 8 24-65
XII 57.000-70.000 9 26-75
XIII 61.500-74.000 10 28-85
XIV 66.000-78.500 11 30-95
XV 70.500-83.000 12 35-105
XVI 75.000-85.000 13 40-115
XVII 79.500-88.000 14 45-135
XVIII 85.000-91.000 15 50-150
*) Przez najniższe wynagrodzenie rozumie się obowiązujące w danym roku najniższe wynagrodzenie pracowników uspołecznionych zakładów pracy, określone przez Radę Ministrów na podstawie Kodeksu pracy.

Uwaga: Kwotę dodatku funkcyjnego zaokrągla się do 100 zł w górę.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

  15 TABELA ZASZEREGOWANIA STANOWISK PRACY PRACOWNIKÓW INSTYTUCJI I PLACÓWEK UPOWSZECHNIANIA KULTURY, BIBLIOTEK ORAZ OŚRODKÓW INFORMACJI NAUKOWEJ

Lp. Stanowisko Kategoria zaszeregowania
1 2 3
1 Starszy kustosz - dyrektor XVI-XVIII
2 Główny instruktor - dyrektor XVI-XVIII
3 Główny specjalista (w zakresie działalności podstawowej, np. do spraw ochrony zbiorów filmowych) - dyrektor XVI-XVIII
4 Główny konserwator zbiorów (filmowych) - dyrektor XVI-XVIII
5 Naczelny filmograf - dyrektor XVI-XVIII
6 Starszy kustosz XV-XVI
7 Główny instruktor XV-XVI
8 Główny specjalista (w zakresie działalności podstawowej, np. do spraw ochrony zbiorów filmowych) XV-XVI
9 Główny konserwator zbiorów (filmowych) XV-XVI
10 Naczelny filmograf XV-XVI
11 Starszy konserwator (w muzealnictwie oraz przy badaniach i dokumentowaniu zabytków) XIII-XV
12 Kustosz (zbioru filmowego, przy pracach bibliotecznych, w muzealnictwie oraz przy badaniach i dokumentowaniu zabytków) XII-XIV
13 Konserwator (w muzealnictwie oraz przy badaniach i dokumentowaniu zabytków) XI-XIII
14 Starszy specjalista (w zakresie działalności podstawowej) XI-XIII
15 Starszy filmograf XI-XIII
16 Starszy instruktor do spraw programowych (filmowych) XI-XIII
17 Starszy konserwator taśmy filmowej XI-XIII
18 Starszy bibliotekarz X-XII
19 Starszy dokumentalista X-XII
20 Starszy konserwator (przy pracach bibliotecznych) X-XII
21 Adiunkt muzealny X-XII
22 Adiunkt konserwatorski X-XII
23 Starszy instruktor (w domu, ośrodku, klubie kultury oraz w świetlicy) X-XII
24 Specjalista (w zakresie działalności podstawowej w galerii sztuki współczesnej, salonie sztuki) X-XII
25 Starszy renowator X-XII
26 Renowator IX-XI
27 Starszy instruktor (w galerii sztuki współczesnej, salonie sztuki) IX-XI
28 Specjalista (w zakresie działalności podstawowej) IX-XI
29 Bibliotekarz VIII-X
30 Dokumentalista VIII-X
31 Konserwator (przy pracach bibliotecznych) VIII-X
32 Starszy asystent muzealny i konserwatorski VIII-X
33 Instruktor, instruktor do spraw programowych (filmowych) VIII-X
34 Renowator przyuczony VIII-X
35 Filmograf VIII-X
36 Konserwator taśmy filmowej VIII-X
37 Młodszy renowator VII-IX
38 Samodzielny referent (w zakresie działalności podstawowej) VII-IX
39 Przewodnik muzealny VII-IX
40 Magazynier (biblioteczny, zbiorów filmowych) VI-VIII
41 Młodszy bibliotekarz V-VII
42 Młodszy dokumentalista V-VII
43 Młodszy konserwator V-VII
44 Asystent muzealny i konserwatorski V-VII
45 Młodszy instruktor, młodszy instruktor do spraw programowych V-VII
46 Młodszy filmograf V-VII
47 Starszy referent (w zakresie działalności podstawowej) VI-VII
48 Asystent, referent (w zakresie działalności podstawowej) IV-V
Uwaga: Kategorie zaszeregowania, określone w tabeli, stosuje się we wszystkich jednostkach wymienionych w § 1 uchwały, jeżeli stanowiska takie zostaną w nich utworzone

ZAŁĄCZNIK Nr  3

A.

 TABELA STANOWISK (FUNKCJI) UPRAWNIAJĄCYCH DO DODATKU FUNKCYJNEGO PRACOWNIKÓW ZATRUDNIONYCH W BIBLIOTEKACH, OŚRODKACH INFORMACJI NAUKOWEJ, PRZY KONSERWACJI ZBIORÓW BIBLIOTECZNYCH ORAZ W BIBLIOTECE ŚLĄSKIEJ

Lp. Stanowisko (funkcja) Wymagane kwalifikacje Stawka dodatku funkcyjnego
1 2 3 4
1 Dyrektor biblioteki publicznej uznanej za naukową1)

Dyrektor Biblioteki Śląskiej

bibliotekarza dyplomowanego2) w wysokości przewidzianej dla dyrektora biblioteki głównej3)
2 Dyrektor biblioteki publicznej o funkcjach międzywojewódzkich kustosza 10-144)
3 Zastępca dyrektora biblioteki publicznej uznanej za naukową1) bibliotekarza dyplomowanego2) w wysokości przewidzianej dla zastępcy dyrektora biblioteki głównej3)
4 Zastępca dyrektora biblioteki publicznej o funkcjach międzywojewódzkich kustosza 8-124)
5 Dyrektor biblioteki publicznej stopnia wojewódzkiego kustosza 9-13
6 Zastępca dyrektora biblioteki publicznej stopnia wojewódzkiego kustosza 7-11
7 Dyrektor biblioteki publicznej:

- miejskiej,

- dzielnicowej,

obsługującej teren powyżej 100 tys. mieszkańców

starszego bibliotekarza 6-10
8 Zastępca dyrektora biblioteki publicznej:

- miejskiej,

- dzielnicowej,

obsługującej teren powyżej 100 tys. mieszkańców

starszego bibliotekarza 5-9
Dyrektor biblioteki publicznej:

- miejskiej, miasta i

gminy,

- dzielnicowej,

obsługującej teren od 50 do 100 tys. mieszkańców

9 Kierownik oddziału, działu, filii bibliotecznej:

- biblioteki publicznej

uznanej za naukową1)

- Biblioteki Śląskiej

- biblioteki publicznej o

funkcjach

międzywojewódzkich

kustosza 4-8
- biblioteki publicznej

stopnia wojewódzkiego

starszego bibliotekarza 4-7
- biblioteki publicznej

stopnia innego niż

wojewódzki

bibliotekarza 3-6
zatrudniających co najmniej 6 pracowników działalności podstawowej łącznie i magazynierami bibliotecznymi
10 Dyrektor biblioteki publicznej miasta, miasta i gminy, obsługującej teren poniżej 50 tys. mieszkańców bibliotekarza 4-7
11 Kierownik biblioteki publicznej gminy młodszego bibliotekarza 3-6
12 Instruktor biblioteki publicznej stopnia wojewódzkiego5) starszego bibliotekarza 3-6
13 Kierownik oddziału, działu, filii bibliotecznej:

- biblioteki publicznej

uznanej za naukową1)

- Biblioteki Śląskiej

- biblioteki publicznej o

funkcjach

międzywojewódzkich

starszego bibliotekarza 3-6
- biblioteki publicznej

stopnia wojewódzkiego

starszego bibliotekarza 3-5
- biblioteki publicznej

stopnia innego niż

wojewódzki

bibliotekarza 3-4
zatrudniających co najmniej 3 pracowników działalności podstawowej łącznie z magazynierami bibliotecznymi
14 Instruktor5) w bibliotece publicznej:

- miejskiej,

- dzielnicowej,

obsługującej teren powyżej 50 tys. mieszkańców

bibliotekarza 3-5
15 Kierownik filii bibliotecznej, oddziału (działu), zatrudniających do 3 pracowników łącznie z kierownikiem filii młodszego bibliotekarza 2-4
1) Biblioteki publiczne uznane za naukowe na podstawie przepisów uchwały nr 269 Rady Ministrów z dnia 20 sierpnia 1968 r. w sprawie ustalenia wykazu bibliotek zaliczonych do bibliotek naukowych (Monitor Polski Nr 36, poz. 253, z 1971 r. Nr 11, poz. 89, z 1973 r. Nr 22, poz. 129, z 1974 r. Nr 2, poz. 11 i z 1978 r. Nr 27, poz. 94).

2) Lub pracownika naukowo-badawczego.

3) Stosownie do tabeli zawartej w § 12 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 1982 r. w sprawie wynagradzania nauczycieli akademickich (Dz. U. Nr 25, poz. 181, z 1983 r. Nr 60, poz. 272, z 1984 r. Nr 44, poz. 238 i z 1985 r. Nr 27, poz. 115).

4) Dodatek z tytułu pełnienia przez instytucję funkcji międzywojewódzkich przyznaje Minister Kultury i Sztuki na wniosek wojewody.

5) Jeżeli sprawuje nadzór merytoryczny nad działalnością bibliotek niższego stopnia organizacyjnego.

B.

 TABELA STANOWISK (FUNKCJI) UPRAWNIAJĄCYCH DO DODATKU FUNKCYJNEGO PRACOWNIKÓW ZATRUDNIONYCH W BIBLIOTECE NARODOWEJ

Lp. Stanowisko (funkcja) Wymagane kwalifikacje Stawka dodatku funkcyjnego
1 2 3 4
1 Dyrektor bibliotekarza dyplomowanego1) w wysokości przewidzianej dla dyrektora biblioteki głównej2)
2 Zastępca dyrektora bibliotekarza dyplomowanego1) w wysokości przewidzianej dla zastępcy dyrektora biblioteki głównej2)
3 Kierownik działu bibliotekarza dyplomowanego1) w wysokości przewidzianej dla kierownika biblioteki wydziału2)
4 Kierownik zakładu (oddziału) kustosza służby bibliotecznej 8-11
5 Kierownik pracowni kustosza służby bibliotecznej 7-10
6 Kierownik sekcji zatrudniającej: starszego bibliotekarza 5-8
ponad 5 pracowników
do 5 pracowników bibliotekarza 3-7
1) Lub pracownika naukowo-badawczego.

2) Stosownie do tabeli zawartej w § 12 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 1982 r. w sprawie wynagradzania nauczycieli akademickich (Dz. U. Nr 25, poz. 181, z 1983 r. Nr 60, poz. 272, z 1984 r. Nr 44, poz. 238 i z 1985 r. Nr 27, poz. 115).

C.

 TABELA STANOWISK (FUNKCJI) UPRAWNIAJĄCYCH DO DODATKU FUNKCYJNEGO PRACOWNIKÓW ZATRUDNIONYCH W MUZEACH ORAZ W OŚRODKACH BADAŃ I DOKUMENTACJI ZABYTKÓW

Lp. Stanowisko (funkcja) Wymagane kwalifikacje Stawka dodatku funkcyjnego
1 2 3 4
1 Dyrektor Muzeum Narodowego:

- w Warszawie

- w Poznaniu

- w Krakowie

Dyrektor Państwowych Zbiorów Sztuki na Wawelu

starszego kustosza 11-15
2 Dyrektor:

- muzeum narodowego nie

wymienionego pod lp. 1

- Państwowego Muzeum

Archeologicznego w Warszawie

- Muzeum Historycznego m.st.

Warszawy

- Państwowego Muzeum w Oświęcimiu

- Muzeum Historii Polskiego Ruchu

Rewolucyjnego w Warszawie

- Centralnego Muzeum Morskiego w

Gdańsku

- Muzeum Sztuki w Łodzi

- Muzeum Zamkowego w Malborku

- Muzeum Żup Krakowskich w

Wieliczce

- Muzeum Lenina w Warszawie

- Państwowego Muzeum

Etnograficznego w Warszawie

- Muzeum Historii Włókiennictwa w

Łodzi

- Muzeum Historii Polskiego Ruchu

Ludowego w Warszawie

- Muzeum Łowiectwa i Jeździectwa w

Warszawie

- Muzeum - Pałacu w Kozłówce

- Muzeum Literatury im. Adama

Mickiewicza

- Państwowego Muzeum na Majdanku

- Muzeum Stutthoff w Sztutowie

- Muzeum Martyrologii i Walki

Jeńców Wojennych w Łambinowicach

- Muzeum Gross-Rosen w Rogoźnicy

Dyrektor Ośrodka Dokumentacji Zabytków w Warszawie

Wicedyrektor naukowy muzeum wymienionego pod lp. 1

kustosza 9-13
3 Dyrektor specjalistycznego muzeum autonomicznego

Dyrektor muzeum okręgowego nie wymienionego pod lp. 2

Dyrektor terenowego ośrodka lub biura dokumentacji zabytków w pełni zorganizowanego

Wicedyrektor naukowy muzeum wymienionego pod lp. 2

kustosza 8-12
4 Dyrektor (kierownik) muzeum nie wymienionego pod lp. 1-3

Dyrektor terenowego ośrodka lub biura dokumentacji zabytków w okresie tworzenia

Wicedyrektor naukowy muzeum wymienionego pod lp. 3

adiunkta muzealnego lub konserwatorskiego 7-11
5 Wicedyrektor naukowy muzeum wymienionego pod lp. 4 adiunkta muzealnego lub konserwatorskiego 6-9
6 Kurator muzealny kustosza 6-9
Główny konserwator konserwatora z wyższym wykształceniem
Główny inwentaryzator kustosza lub adiunkta
7 Kierownik oddziału (filii) adiunkta 5-8
8 Kierownik działu adiunkta 4-7
9 Kierownik pracowni starszego asystenta renowatora 3-6

D.

 TABELA STANOWISK (FUNKCJI) UPRAWNIAJĄCYCH DO DODATKU FUNKCYJNEGO PRACOWNIKÓW ZATRUDNIONYCH W DOMACH KULTURY, OŚRODKACH I KLUBACH KULTURY ORAZ W ŚWIETLICACH

Lp. Stanowisko (funkcja) Wymagane kwalifikacje Stawka dodatku funkcyjnego
1 2 3 4
1 Dyrektor wojewódzkiego domu (ośrodka) kultury o funkcjach międzywojewódzkich głównego instruktora 10-141)
2 Dyrektor wojewódzkiego domu (ośrodka) kultury głównego instruktora 8-13
3 Zastępca dyrektora jednostki wymienionej pod lp. 1 głównego instruktora 8-111)
4 Zastępca dyrektora jednostki wymienionej pod lp. 2 głównego instruktora 7-11
Dyrektor filii oddziału wojewódzkiego domu (ośrodka) kultury starszego instruktora 6-10
5 Kierownik działu wojewódzkiego domu (ośrodka) kultury o funkcjach międzywojewódzkich starszego instruktora 4-8
6 Kierownik działu wojewódzkiego domu (ośrodka) kultury starszego instruktora 4-7
7 Dyrektor domu (ośrodka) kultury w dzielnicy, mieście, osiedlu, mieście i gminie instruktora 6-10
8 Zastępca dyrektora jednostki wymienionej pod lp. 7 instruktora 5-9
9 Kierownik działu jednostki wymienionej pod lp. 7 instruktora 3-6
10 Dyrektor domu (ośrodka) kultury w gminie instruktora 4-9
11 Kierownik wiejskiego domu kultury, klubu, świetlicy instruktora 2-4
12 Kierownik sekcji w jednostkach wymienionych pod lp. 1, 2 i 4 starszego instruktora 4-7
Kierownik sekcji w pozostałych jednostkach starszego instruktora 3-6
instruktora 2-4
13 Samodzielne stanowiska pracy2) starszego instruktora 3-7
instruktora 1-4
1) Dodatek z tytułu pełnienia przez instytucję funkcji międzywojewódzkich przyznaje Minister Kultury i Sztuki na wniosek wojewody.

2) Jeżeli łączą się z kierowaniem zespołem pracowników lub nadzorem merytorycznym nad działalnością jednostek niższego szczebla, w zakresie ustalonym w statucie.

E.

 TABELA STANOWISK (FUNKCJI) UPRAWNIAJĄCYCH DO DODATKU FUNKCYJNEGO PRACOWNIKÓW ZATRUDNIONYCH W CENTRALNYM OŚRODKU METODYKI UPOWSZECHNIANIA KULTURY W WARSZAWIE, CENTRUM EDUKACJI TEATRALNEJ DZIECI I MŁODZIEŻY W GDAŃSKU ORAZ OGÓLNOPOLSKIM OŚRODKU SZTUKI DLA DZIECI I MŁODZIEŻY W POZNANIU

Lp. Stanowisko (funkcja) Wymagane kwalifikacje Stawka dodatku funkcyjnego
1 2 3 4
1 Dyrektor głównego instruktora 11-15
2 Zastępca dyrektora głównego instruktora 9-13
3 Kierownik działu (oddziału zamiejscowego) głównego instruktora 8-10
starszego instruktora 7-9
4 Samodzielne stanowiska pracy*) głównego instruktora 8-10
starszego instruktora 4-7
5 Kierownik sekcji głównego instruktora 4-7
starszego instruktora 3-6
*) Jeżeli łączą się z kierowaniem zespołem pracowników lub nadzorem merytorycznym nad działalnością jednostek niższego szczebla (udzielaniem poradnictwa i instruktażu) w zakresie określonym w statucie.

F.

 TABELA STANOWISK (FUNKCJI) UPRAWNIAJĄCYCH DO DODATKU FUNKCYJNEGO PRACOWNIKÓW ZATRUDNIONYCH W GALERIACH SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ I W SALONACH SZTUKI

Lp. Stanowisko (funkcja) Wymagane kwalifikacje Stawka dodatku funkcyjnego
w Centralnym Biurze Wystaw Artystycznych**) w biurze wystaw artystycznych
1 2 3 4 5
1 Dyrektor głównego specjalisty 11-15 9-13
2 Zastępca dyrektora głównego specjalisty 9-13 8-12
3 Naczelnik wydziału, kierownik galerii, oddziału Centralnego Biura Wystaw Artystycznych głównego specjalisty 8-10 -
starszego specjalisty 7-9 -
4 Kierownik filii biura wystaw artystycznych specjalisty - 5-9
5 Kierownik działu biura wystaw artystycznych specjalisty - 4-8
6 Samodzielne stanowiska pracy*) głównego specjalisty 8-10 -
starszego specjalisty 4-7 1-4
*) Jeżeli łączą się z kierowaniem zespołem pracowników lub nadzorem merytorycznym nad działalnością jednostek niższego szczebla w zakresie określonym w statucie Centralnego Biura Wystaw Artystycznych

**) Stawki dodatku funkcyjnego określone w rubryce 4 stosuje się w innych galeriach sztuki podporządkowanych bezpośrednio Ministrowi Kultury i Sztuki.

G.

 TABELA STANOWISK (FUNKCJI) UPRAWNIAJĄCYCH DO DODATKU FUNKCYJNEGO PRACOWNIKÓW ZATRUDNIONYCH W OŚRODKACH BADAŃ I DOKUMENTACJI FILMU

Lp. Stanowisko (funkcja) Wymagane kwalifikacje Stawka dodatku funkcyjnego
1 Dyrektor wyższe wykształcenie 11-15
2 Zastępca dyrektora głównego konserwatora zbiorów 10-12
3 Główny konserwator zbiorów*)

Naczelny filmograf*)

starszego filmografa 8-10
Kierownik działu terenowego starszego dokumentalisty
4 Kierownik wydziału odpowiednie dla starszego: filmografa, konserwatora taśmy filmowej, dokumentalisty, bibliotekarza, konserwatora, instruktora do spraw programowania 5-8
5 Zastępca kierownika wydziału odpowiednie dla filmografa, dokumentalisty, bibliotekarza, konserwatora, konserwatora taśmy filmowej, instruktora do spraw programowania 3-7
6 Kierownik zespołu (sekcji) filmografa 2-5
Kierownik biblioteki, archiwum zbiorów filmowych dokumentalisty lub bibliotekarza
*) Jeżeli kieruje co najmniej dwoma pracowniami.

H.

 TABELA STANOWISK (FUNKCJI) UPRAWNIAJĄCYCH DO DODATKU FUNKCYJNEGO PRACOWNIKÓW ZATRUDNIONYCH W OŚRODKACH DOSKONALENIA I DOKSZTAŁCANIA KADR UPOWSZECHNIANIA KULTURY

Lp. Stanowisko (funkcja) Wymagane kwalifikacje Stawka dodatku funkcyjnego
1 2 3 4
1 Dyrektor głównego specjalisty 11-15
2 Zastępca dyrektora głównego specjalisty 9-13
3 Kierownik oddziału zamiejscowego*) specjalisty 7-9
4 Kierownik zespołu, pracowni, laboratorium specjalisty 4-7
5 Kierownik działu specjalisty 3-6
6 Kierownik internatu specjalisty 3-6
*) Jeżeli kieruje zespołem pracowników lub sprawuje nadzór merytoryczny nad doskonaleniem i dokształcaniem pracowników.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

ZASADY PRZYZNAWANIA DODATKÓW FUNKCYJNYCH

I.

Zasady ogólne.

1. Pracownikom z tytułu pełnienia funkcji przysługują dodatki funkcyjne, zwane dalej "dodatkami".

2. Zakwalifikowania pracownika na odpowiednie stanowisko uprawniające do otrzymania dodatku i określenia wysokości tego dodatku dokonuje organ zatrudniający pracownika.

3. Dla pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu pracy wysokość dodatku ustala się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy.

4. W razie zbiegu uprawnień do dwóch dodatków funkcyjnych przysługuje tylko jeden dodatek - wyższy.

5. Wymagania kwalifikacyjne dla poszczególnych stanowisk (funkcji), wymienione w załączniku nr 3 do uchwały, są wymaganiami minimalnymi, niezbędnymi do pełnienia funkcji, za które przysługuje dodatek. Zasada ta nie dotyczy tych pracowników, którzy uzyskali zwolnienie od wymagań kwalifikacyjnych.

II.

Zasady tworzenia stanowisk (funkcji).

1. Instytucje upowszechniania kultury mogą pełnić funkcje międzywojewódzkie za zgodą Ministra Kultury i Sztuki na wniosek wojewody właściwego ze względu na siedzibę instytucji.

2. Stanowisko zastępcy dyrektora może być utworzone:

1) za zgodą Ministra Kultury i Sztuki - w instytucjach i placówkach upowszechniania kultury objętych planem centralnym,

2) za zgodą wojewody - w instytucjach i placówkach upowszechniania kultury objętych planem terytorialnym.

3. Stanowiska kuratora muzealnego, głównego konserwatora muzealnego i głównego inwentaryzatora muzealnego mogą być utworzone w muzeach centralnych, okręgowych i autonomicznych, wyłączonych spod nadzoru merytorycznego. Stanowiska te tworzy się w trybie określonym w ust. 2.

4. Stanowisko zastępcy dyrektora działalności podstawowej w terenowych biurach wystaw artystycznych tworzy się za zgodą Ministra Kultury i Sztuki.

5. Przy tworzeniu w instytucjach i placówkach upowszechniania kultury stanowisk (funkcji) uprawniających do dodatku należy w szczególności uwzględniać:

1) tabele stanowisk (funkcji) uprawniających do otrzymywania dodatku, określone w załączniku nr 3 do uchwały,

2) stopień samodzielności organizacyjnej danej jednostki,

3) rodzaj i zakres działania jednostki,

4) liczbę pracowników zatrudnionych w jednostce,

5) liczbę mieszkańców na terenie obsługiwanym przez jednostkę.

6. Stanowiska pracy powinny być tworzone zgodnie ze strukturą organizacyjną instytucji lub placówki upowszechniania kultury, z tym że:

1) działem może być co najmniej pięcioosobowa (łącznie z kierownikiem) komórka organizacyjna, wyodrębniona w strukturze organizacyjnej, zajmująca się określoną problematyką w sposób kompleksowy lub kilkoma pokrewnymi zagadnieniami mającymi podstawowe znaczenie dla jednostki, z wyjątkami określonymi w tabeli A załącznika nr 3 do uchwały,

2) sekcją może być co najmniej 3-osobowa (łącznie z kierownikiem) komórka, wyodrębniona w strukturze organizacyjnej, zajmująca się określonym zagadnieniem lub kilkoma wzajemnie powiązanymi zagadnieniami o mniejszej złożoności,

3) na stanowisku głównego specjalisty w określonej dziedzinie nie może być zatrudniony więcej niż jeden pracownik,

4) w muzeach na prawach działu może funkcjonować zbiór, kolekcja itp.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

ZASADY PRZYZNAWANIA I WYPŁACANIA DODATKÓW ZA PRACE WYKONYWANE W WARUNKACH SZKODLIWYCH DLA ZDROWIA, UCIĄŻLIWYCH LUB NIEBEZPIECZNYCH ORAZ WYKAZ TYCH PRAC

§  1.
Pracownikom za prace wykonywane w warunkach szkodliwych dla zdrowia, uciążliwych lub niebezpiecznych dodatek wypłaca się miesięcznie z dołu w wysokości:
1)
400 zł - przy pierwszym stopniu szkodliwości lub uciążliwości,
2)
600 zł - przy drugim stopniu szkodliwości lub uciążliwości,
3)
800 zł - przy trzecim stopniu szkodliwości lub uciążliwości,
4)
800 zł - przy pracach wykonywanych w warunkach niebezpiecznych.
§  2.
1.
Do pierwszego stopnia szkodliwości lub uciążliwości zalicza się prace wykonywane:
1)
w warunkach narażenia na działanie pyłów nie wywołujących zwłóknienia tkanki płucnej,
2)
w warunkach narażenia na działanie substancji toksycznych nie kumulujących się w organizmie,
3)
w warunkach narażenia na promieniowanie ultrafioletowe (np. spawanie),
4)
w pomieszczeniach zamkniętych, w których utrzymuje się temperatura efektywna powyżej 25oC lub poniżej 10°C.
2.
Do drugiego stopnia szkodliwości lub uciążliwości zalicza się prace wykonywane w warunkach:
1)
narażenia na działanie substancji toksycznych kumulujących się w organizmie,
2)
narażenia na działanie pyłów wywołujących zwłóknienie tkanki,
3)
obniżonego lub podwyższonego ciśnienia wynikającego z procesu technologicznego,
4)
narażenia na szkodliwe działanie miejscowej wibracji (np. używanie ręcznych narzędzi pneumatycznych),
5)
natężenia hałasu przekraczającego dopuszczalne normy.
3.
Do trzeciego stopnia szkodliwości lub uciążliwości zalicza się prace wykonywane:
1)
w warunkach narażenia na działanie benzydyny, alfa i beta naftyloaminy, chlorku winylu, azbestu,
2)
w warunkach narażenia na promieniowanie jonizujące,
3)
w kontakcie (styczności) z materiałem zakaźnym (prace na przedmiotach skażonych bakteriami lub pleśniami) lub z osobami chorymi zakaźnie,
4)
w warunkach narażenia na działanie pól elektromagnetycznych wysokiej częstotliwości w zakresie od 0,1 do 300.000 MHz w strefie zagrożenia.
§  3.
Dodatek przysługuje pracownikom wykonującym prace w warunkach, o których mowa w § 2, jeżeli:
1)
stężenia lub natężenia czynników szkodliwych dla zdrowia przekraczają najwyższe dopuszczalne normy lub niemożliwe jest zachowanie innych higienicznych norm warunków pracy (np. promieniowanie jonizujące) oraz
2)
praca jest wykonywana w tych warunkach co najmniej 80 godzin w miesiącu.
§  4.
Do prac niebezpiecznych zalicza się:
1)
prace wykonywane przy urządzeniach elektrycznych będących pod napięciem powyżej 250 V,
2)
prace związane z wytwarzaniem, magazynowaniem, transportowaniem gazów i materiałów wybuchowych,
3)
prace wykonywane w pobliżu nie osłoniętych urządzeń elektrycznych lub ich części, znajdujących się pod napięciem powyżej 220 V (zgodnie z obowiązującą instrukcją bezpieczeństwa pracy w energetyce),
4)
prace wykonywane na wysokości powyżej 5 m.
§  5.
1.
Pracownikowi zatrudnionemu w niepełnym wymiarze czasu pracy dodatek za pracę w warunkach szkodliwych dla zdrowia lub uciążliwych przysługuje w wysokości proporcjonalnej do czasu pracy, pod warunkiem określonym w § 3 pkt 2.
2.
Dodatek za pracę w warunkach niebezpiecznych przysługuje za efektywny czas pracy bez względu na dzienny lub miesięczny wymiar czasu pracy.
§  6.
W razie zbiegu uprawnień do dodatków z tytułu prac wykonywanych w warunkach szkodliwych dla zdrowia, uciążliwych lub niebezpiecznych przysługuje tylko jeden najwyższy dodatek.
§  7.
Dodatek jest przyznawany na podstawie wyników badania przeprowadzonego przez jednostkę upoważnioną do badania warunków środowiska pracy.
§  8.
1.
Dyrektor (kierownik) instytucji lub placówki upowszechniania kultury przyznaje dodatek, a w razie zmiany warunków pracy pozbawia prawa do dodatku.
2.
W wypadkach wątpliwych dodatek przyznaje dyrektor jednostki bezpośrednio nadrzędnej na wniosek dyrektora (kierownika) instytucji lub placówki upowszechniania kultury, umotywowany wynikami badań środowiska pracy.

ZAŁĄCZNIK Nr  6

ZASADY WYPŁACANIA DODATKU ZA SZCZEGÓLNIE TRUDNE WARUNKI PRACY PRACOWNIKOM ZATRUDNIONYM W MUZEACH MARTYROLOGICZNYCH ORAZ W ODDZIAŁACH MARTYROLOGICZNYCH INNYCH MUZEÓW

I.

Zasady ogólne.

1. Pracownicy wykonujący swoje czynności w pomieszczeniach znajdujących się na terenie muzeów martyrologicznych, którzy z uwagi na charakter pracy mają stale bezpośrednią styczność z reliktami poobozowymi co najmniej przez połowę obowiązującego wymiaru czasu pracy, są uprawnieni do otrzymywania dodatku za szczególnie trudne warunki pracy.

2. Dodatek za szczególnie trudne warunki pracy jest przyznawany przez dyrektora muzeum na umotywowany wniosek bezpośredniego przełożonego pracownika i na podstawie oceny charakteru pracy.

3. Dodatek jest przyznawany na okres wykonywania pracy w warunkach określonych w ust. 1. W razie zmiany tych warunków dyrektor muzeum pozbawia prawa do dodatku.

II.

Wykaz muzeów martyrologicznych oraz oddziałów martyrologicznych innych muzeów.

1. Państwowe Muzeum Oświęcim-Brzezinka

2. Państwowe Muzeum na Majdanku

3. Muzeum Stutthoff w Sztutowie

4. Państwowe Muzeum Gross-Rosen w Rogoźnicy

5. Muzeum Martyrologii i Walki Jeńców Wojennych w Łambinowicach

6. Muzeum Walki i Męczeństwa w Palmirach - Oddział Muzeum Historycznego m. st. Warszawy

7. Muzeum na Pawiaku, w Alei Szucha i Pawilonie Cytadeli Warszawskiej - Oddziały Muzeum Historii Polskiego Ruchu Rewolucyjnego w Warszawie

8. Muzeum Historii Ruchu Rewolucyjnego w Łodzi

9. Muzeum Martyrologii i Walki w Bydgoszczy - Oddział Muzeum Ruchu Rewolucyjnego w Łodzi

10. Muzeum Martyrologii "pod Zegarem" - Oddział Muzeum Okręgowego w Lublinie

11. Muzeum Martyrologiczne w Żabikowie k. Poznania

12. Muzeum Martyrologii Fort VII Cytadeli Poznańskiej - Oddział Muzeum Historii Ruchu Robotniczego im. Marcina Kasprzaka w Poznaniu

13. Muzeum Martyrologii w Krakowie - Oddział Muzeum Historycznego Miasta Krakowa

14. Muzeum Martyrologii w Zamościu - Rotunda - Oddział Muzeum Okręgowego w Zamościu

15. Muzeum Martyrologii Alianckich Jeńców Wojennych w Żaganiu - Oddział Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze.

III.

Wykaz stanowisk pracy, których zajmowanie uprawnia do dodatku za szczególnie trudne warunki pracy w muzeach martyrologicznych oraz oddziałach martyrologicznych innych muzeów.

1. Starszy kustosz

2. Starszy konserwator

3. Kustosz

4. Konserwator

5. Starszy dokumentalista

6. Starszy renowator

7. Adiunkt muzealny

8. Adiunkt konserwatorski

9. Renowator

10. Starszy asystent muzealny

11. Starszy asystent konserwatorski

12. Dokumentalista

13. Renowator przyuczony

14. Młodszy renowator

15. Asystent muzealny

16. Asystent konserwatorski

17. Przewodnik muzealny

18. Inni pracownicy mający bezpośrednią styczność z tematyką badawczą i reliktami poobozowymi.

ZAŁĄCZNIK Nr  7

  16 ZASADY ZATRUDNIANIA I WYNAGRADZANIA INSTRUKTORÓW AMATORSKIEGO RUCHU ARTYSTYCZNEGO I ZESPOŁÓW ZAINTERESOWAŃ

1. Przez instruktorów amatorskiego ruchu artystycznego, zwanych dalej "instruktorami", rozumie się osoby posiadające - przyznane na podstawie odrębnych przepisów - uprawnienia do prowadzenia zajęć artystycznych, oświatowych i technicznych z uczestnikami amatorskiej twórczości.

2. Ustala się następujące godzinowe stawki wynagrodzeń instruktorów:

Lp. Kategorie instruktorskie Stawki godzinowe w zł
1 kategoria S 450-860
2 kategoria I 400-770
3 kategoria II 370-700
4 kategoria III 300-560
5 instruktorzy odbywający wstępny staż pracy 280-430

3. Stawki godzinowe przewidziane dla instruktorów kategorii I mogą być stosowane w odniesieniu do twórców ludowych legitymujących się zaświadczeniem komisji weryfikacyjnej Ministerstwa Kultury i Sztuki lub będących członkami Stowarzyszenia Twórców Ludowych, zatrudnionych w placówkach lub instytucjach upowszechniania kultury oraz w szkołach.

4. Stawki wynagrodzeń obejmują dodatki wypłacane na podstawie uchwały nr 17 Rady Ministrów z dnia 1 lutego 1988 r. w sprawie dodatków z tytułu wzrostu cen (Monitor Polski Nr 3, poz. 20).

5. Zatrudnienie instruktorów następuje na podstawie umowy o pracę.

6. Pełny wymiar czasu pracy instruktora bezpośrednio z zespołem, w ramach umowy o pracę - w jednym lub kilku zakładach pracy - ustala się w ilości 90 godzin miesięcznie. Czas ten nie obejmuje indywidualnego przygotowania się instruktora do zajęć.

7. Do czasu pracy, o którym mowa w ust. 6, zalicza się zajęcia programowe z uczestnikami zespołów oraz prace organizacyjno-przygotowawcze związane z prowadzeniem zajęć.

8. Czas pracy przeznaczony na zajęcia programowe nie może wynosić mniej niż 80% umownego wymiaru czasu pracy.

9. Z instruktorami podejmującymi prace na okres nie przekraczający 3 miesięcy może być zawarta umowa zlecenia.

10. W razie wyjazdu instruktora poza miejsce stałego pobytu w sprawach związanych z wykonywaną pracą przysługują mu diety oraz zwrot kosztów podróży według zasad obowiązujących przy podróżach służbowych na obszarze kraju.

11. Instruktor wyjeżdżający poza siedzibę jednostki zatrudniającej na próby, imprezy, festiwale, przeglądy, konkursy organizowane na terenie kraju, niezależnie od zwrotu kosztów podróży, diet oraz wynagrodzenia za prowadzone w tym czasie zajęcia, zgodnie z umową, otrzymuje na czas trwania objazdu dodatek objazdowy w wysokości 200 zł dziennie.

12. Instruktorzy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę mają prawo do gratyfikacji, odpraw, dodatku za wysługę lat oraz innych świadczeń, jeżeli wynika to z układów zbiorowych pracy lub z innych przepisów dotyczących pracowników danej jednostki organizacyjnej.

13. Akompaniator towarzyszący zajęciom prowadzonym przez instruktora otrzymuje:

1) jeżeli posiada kategorię instruktorską - wynagrodzenie zgodnie z wysokością stawek godzinowych przysługujących tej kategorii,

2) jeżeli nie posiada kategorii instruktorskiej - wynagrodzenie obliczone według stawek godzinowych przysługujących w kategorii o jeden stopień niższej od posiadanej przez instruktora prowadzącego zajęcia.

14. Do akompaniatorów zatrudnionych na podstawie umowy o pracę stosuje się odpowiednio przepisy ust. 5-8 i 10-12.

15. Do akompaniatorów zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia stosuje się odpowiednio przepisy ust. 8-12.

ZAŁĄCZNIK Nr  8

  17 SZCZEGÓŁOWE ZASADY PRZYZNAWANIA DODATKU ZA ZNAJOMOŚĆ JĘZYKÓW OBCYCH

1. Pracownikom zatrudnionym na stanowiskach, na których jest niezbędne stałe posługiwanie się językiem obcym, którzy złożyli egzamin państwowy, przysługuje dodatek za znajomość języków obcych, zwany dalej "dodatkiem", w wysokości:

1) do 10% najniższego wynagrodzenia pracowników uspołecznionych zakładów pracy obowiązującego w danym roku, określonego przez Radę Ministrów na podstawie Kodeksu pracy - za znajomość pierwszego języka obcego,

2) do 15% podstawy określonej w pkt 1 - za znajomość każdego następnego języku obcego.

2. Warunkiem przyznaniu dodatku jest posiadanie przez pracownika zaświadczenia potwierdzającego złożenie z wynikiem pozytywnym egzaminu ze znajomości języka obcego przed resortową komisją egzaminacyjną.

3. Od składania egzaminu, o którym mowa w ust. 2, zwolnieni są pracownicy posiadający:

1) dyplom ukończenia wydziału filologicznego szkoły wyższej,

2) uprawnienia tłumacza w zakresie danego języka obcego, przyznane na podstawie odrębnych przepisów,

3) dyplom ukończenia szkoły wyższej lub średniej za granicą, w której językiem wykładowym był język obcy, za którego znajomość pracownik ma otrzymywać dodatek.

4. Złożenie egzaminu, o którym mowa w ust. 2, uprawnia do dodatku przez okres 5 lat. Warunkiem przyznania dodatku po upływie tego okresu jest ponowne złożenie egzaminu. Nie dotyczy to pracowników, którzy złożyli egzamin z wynikiem co najmniej dobrym.

5. Dodatek przyznaje minister (kierownik urzędu, dyrektor lub kierownik instytucji albo placówki upowszechniania kultury) w wysokości uzależnionej od stopnia wykorzystania znajomości języka obcego na stanowisku pracy.

6. Dodatek przysługuje pracownikowi za dni, za które otrzymuje wynagrodzenie, oraz za dni nieobecności w pracy z powodu niezdolności do pracy wskutek choroby bądź konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem lub chorym członkiem rodziny, za które pracownik otrzymuje zasiłek z ubezpieczenia społecznego.

7. Dodatek przysługuje od pierwszego dnia miesiąca następującego po:

1) złożeniu przez pracownika egzaminu z wynikiem pozytywnym,

2) przedłożeniu dokumentów uzasadniających zwolnienie pracownika od składania egzaminu.

8. Prawo do otrzymywania dodatku wygasa z końcem miesiąca, w którym pracownik:

1) przestał wykonywać czynności lub zajmować stanowisko uzasadniające otrzymywanie dodatku,

2) uzyskał negatywną ocenę z ponownie składanego egzaminu.

1 § 1 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały z dnia 22 marca 1989 r. (M.P.89.8.72) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1989 r.
2 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały z dnia 22 marca 1989 r. (M.P.89.8.72) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1989 r.
3 § 3 ust. 2 pkt 3 skreślony przez § 1 pkt 3 lit. a) uchwały z dnia 22 marca 1989 r. (M.P.89.8.72) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1989 r.
4 § 3 ust. 3 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 3 lit. c) uchwały z dnia 22 marca 1989 r. (M.P.89.8.72) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1989 r.
5 § 3 ust. 4 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 3 lit. c) uchwały z dnia 22 marca 1989 r. (M.P.89.8.72) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1989 r.
6 § 3 ust. 5 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 3 lit. c) uchwały z dnia 22 marca 1989 r. (M.P.89.8.72) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1989 r.
7 § 3 ust. 6 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 3 lit. c) uchwały z dnia 22 marca 1989 r. (M.P.89.8.72) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1989 r.
8 § 5 zmieniony przez § 1 pkt 4 uchwały z dnia 22 marca 1989 r. (M.P.89.8.72) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1989 r.
9 § 9 zmieniony przez § 1 pkt 5 uchwały z dnia 22 marca 1989 r. (M.P.89.8.72) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1989 r.
10 § 13 ust. 2:

- według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 2 uchwały z dnia 26 listopada 1986 r. (M.P.86.33.241) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 27 grudnia 1986 r.

- według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 1 lit. b) uchwały z dnia 27 czerwca 1988 r. (M.P.88.21.192) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 czerwca 1988 r.

11 § 13 ust. 3:

- zmieniony i według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 2 uchwały z dnia 26 listopada 1986 r. (M.P.86.33.241) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 27 grudnia 1986 r.

- zmieniony i według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 1 lit. b) uchwały z dnia 27 czerwca 1988 r. (M.P.88.21.192) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 czerwca 1988 r.

12 § 15 ust. 1:

- zmieniony przez § 1 pkt 3 uchwały z dnia 26 listopada 1986 r. (M.P.86.33.241) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 27 grudnia 1986 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 6 uchwały z dnia 22 marca 1989 r. (M.P.89.8.72) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1989 r.

13 § 16 skreślony przez § 1 pkt 7 uchwały z dnia 22 marca 1989 r. (M.P.89.8.72) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1989 r.
14 Załącznik nr 1:

- zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały z dnia 23 września 1986 r. (M.P.86.29.210) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 września 1986 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały z dnia 9 października 1987 r. (M.P.87.33.279) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 września 1987 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały z dnia 27 czerwca 1988 r. (M.P.88.21.192) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 czerwca 1988 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały z dnia 21 listopada 1988 r. (M.P.88.32.290) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 lipca 1988 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 8 uchwały z dnia 22 marca 1989 r. (M.P.89.8.72) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1989 r.

15 Załącznik nr 2 zmieniony przez § 1 pkt 8 uchwały z dnia 22 marca 1989 r. (M.P.89.8.72) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1989 r.
16 Załącznik nr 7:

- zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały z dnia 23 września 1986 r. (M.P.86.29.210) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 września 1986 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 uchwały z dnia 9 października 1987 r. (M.P.87.33.279) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 września 1987 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 uchwały z dnia 27 czerwca 1988 r. (M.P.88.21.192) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 czerwca 1988 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały z dnia 21 listopada 1988 r. (M.P.88.32.290) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 lipca 1988 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 9 uchwały z dnia 22 marca 1989 r. (M.P.89.8.72) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1989 r.

17 Załącznik nr 8 dodany przez § 1 pkt 10 uchwały z dnia 22 marca 1989 r. (M.P.89.8.72) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1989 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024