Zadania, skład i tryb działania Rady do Spraw Systemów Informacji Społeczno-Gospodarczej.

ZARZĄDZENIE Nr 12
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 29 kwietnia 1982 r.
w sprawie zadań, składu i trybu działania Rady do Spraw Systemów Informacji Społeczno-Gospodarczej.

Na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o statystyce państwowej (Dz. U. Nr 7, poz. 58) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rada do Spraw Systemów Informacji Społeczno-Gospodarczej, zwana dalej "Radą", jest organem opiniodawczym i wnioskodawczym w sprawach:
1)
programów badań statystycznych,
2)
doskonalenia statystyki państwowej i tworzenia w jej ramach systemów informatycznych,
3)
określania funkcji i kierunków rozwoju systemów informacji społeczno-gospodarczej w dziedzinie statystyki i planowania,
4)
ujednolicania dokumentów i systemów ewidencji podstawowej jednostki gospodarki uspołecznionej oraz zapewnienia ich spójności ze statystyką państwową,
5)
zastosowania urządzeń informatycznych w systemach informacji społeczno-gospodarczej.
2.
Zadania Rady obejmują:
1)
opiniowanie projektów wieloletnich i rocznych programów badań statystycznych, prowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny (statystyka centralna) oraz inne organy i instytucje wymienione w art. 4 ustawy o statystyce państwowej (statystyka resortowa), pod kątem:
a)
zaspokojenia uzasadnionego zapotrzebowania na informacje statystyczne, wspomagające statutową działalność naczelnych, centralnych i terenowych organów administracji państwowej, organizacji politycznych, związkowych i społecznych, instytucji naukowo-badawczych i innych jednostek gospodarki narodowej, oraz potrzeby informowania społeczeństwa o stanie i rozwoju społeczno-gospodarczym kraju,
b)
zmniejszenia obowiązków sprawozdawczych jednostek gospodarki uspołecznionej przez eliminowanie badań prowadzonych równolegle i rozszerzanie stopnia wykorzystania do celów statystycznych dokumentów powstających w związku z działalnością organów administracji państwowej, instytucji gospodarczych, ubezpieczeniowych i innych,
c)
prawidłowego rozłożenia badań statystycznych w czasie,
2)
występowanie z wnioskami i opiniowanie zakresu, sposobu i form publikowania informacji statystycznych o sytuacji społeczno-gospodarczej kraju i województw,
3)
opiniowanie założeń rozwojowych oraz faktycznie istniejących systemów informacji społeczno-gospodarczej, w tym zwłaszcza systemów skomputeryzowanych o zasięgu ogólnokrajowym, wojewódzkim lub resortowym, wymagających zbierania danych statystycznych od jednostek gospodarki uspołecznionej, z uwzględnieniem racjonalizacji podziału zadań pomiędzy poszczególne systemy, zachowania zgodności tych założeń i projektów z funkcjami instytucji organizującej systemy oraz ekonomicznych, organizacyjnych i technicznych warunków realizacji,
4)
opiniowanie pod kątem prawidłowości i racjonalności systemów ewidencji, projektowanych bądź już eksploatowanych w jednostkach gospodarki uspołecznionej, w tym opiniowanie projektów unifikacji dokumentów ewidencji podstawowej stanowiących źródło danych dla systemów statystycznej informacji społeczno-gospodarczej,
5)
opiniowanie i występowanie z wnioskami w sprawach rozwijania, doskonalenia i ujednolicania systemu klasyfikacji, nomenklatur, kodów, definicji pojęć oraz algorytmów, a także skomputeryzowanych rejestrów stosowanych w systemach informacji społeczno-gospodarczej z punktu widzenia zapewnienia spójności tych systemów i racjonalizacji przetwarzania danych,
6)
opiniowanie zasad, techniki i warunków przekazywania informacji pomiędzy systemami informacji społeczno-gospodarczej, z uwzględnieniem standardów i zasad konwersji danych w razie stosowania różnych typów komputerów,
7)
opiniowanie spraw spornych powstających pomiędzy organami i instytucjami organizującymi systemy informacji społeczno-gospodarczej w związku z podziałem zadań i współdziałaniem tych systemów,
8)
analizowanie i opiniowanie zakresu oraz racjonalności zastosowania środków informatyki w systemach informacji społeczno-gospodarczej oraz opracowywanie wniosków zmierzających do efektywniejszego wykorzystania tych środków.
§  2.
1.
W skład Rady wchodzą:

1) przewodniczący - Prezes Głównego Urzędu Statystycznego,

2) zastępcy przewodniczącego: - przedstawiciel Komisji Planowania przy Radzie Ministrów,

- przedstawiciel Ministra Finansów,

3) członkowie: a) przedstawiciele (po jednym):

- Ministra Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska,

- Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych,

- Ministra Gospodarki Materiałowej,

- Ministra Handlu Wewnętrznego i Usług,

- Ministra Handlu Zagranicznego,

- Ministra Hutnictwa i Przemysłu Maszynowego,

- Ministra Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki,

- Ministra Pracy, Płac i Spraw Socjalnych,

- Ministra Przemysłu Chemicznego i Lekkiego,

- Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej,

- Ministra Spraw Wewnętrznych,

- Narodowego Banku Polskiego,

- Polskiego Komitetu Normalizacji, Miar i Jakości,

- Głównego Komitetu Turystyki,

- Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Sportu,

- Głównego Urzędu Statystycznego,

w randze podsekretarzy stanu, wyznaczeni przez właściwe organy administracji państwowej,

b) wojewodowie (prezydenci miast stopnia wojewódzkiego) w liczbie 3, zapraszani corocznie do prac Rady przez przewodniczącego,

c) 3 przedstawiciele organizacji spółdzielczych i społecznych, zaproszeni do udziału w pracach Rady przez przewodniczącego

d) przedstawiciele organizacji związkowych, delegowani przez działające centrale związkowe, oraz

e) eksperci powołani przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w liczbie od 4 do 6,

4) sekretarz - przedstawiciel Głównego Urzędu Statystycznego.

2.
Przewodniczący Rady może do udziału w pracach Rady zapraszać specjalistów w zakresie rozpatrywanego zagadnienia, przedstawicieli jednostek sprawozdawczych i zainteresowanych organów administracji państwowej.
§  3.
1.
Rada wyraża opinie i zgłasza wnioski w sprawach wymienionych w § 1 na posiedzeniach plenarnych, odbywanych co najmniej dwa razy w ciągu roku kalendarzowego.
2.
Plenarne posiedzenia Rady mogą być zwoływane z inicjatywy przewodniczącego Rady lub na żądanie połowy jej członków.
3.
Przewodniczący Rady może powoływać zespoły robocze do opracowania konkretnych tematów.
4.
Protokoły posiedzeń plenarnych Rady przekazuje się organom administracji państwowej i innym jednostkom reprezentowanym w Radzie.
5.
Opinie i wnioski Rady przyjęte przez przedstawicieli organów administracji państwowej reprezentowanych w Radzie są traktowane jako uzgodnione z tymi organami.
§  4.
Obsługę organizacyjno-techniczną Rady zapewnia Główny Urząd Statystyczny.
§  5.
Wydatki związane z działalnością Rady są pokrywane z budżetu centralnego, w części dotyczącej Głównego Urzędu Statystycznego.
§  6.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024