Używanie pojazdów samochodowych do zaspokajania służbowych potrzeb komunikacyjnych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 23 czerwca 1980 r.
w sprawie używania pojazdów samochodowych do zaspokajania służbowych potrzeb komunikacyjnych.

Na podstawie art. 26 ustawy z dnia 27 listopada 1961 r. o transporcie drogowym i spedycji krajowej (Dz. U. Nr 53, poz. 297) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Zarządzenie normuje zakres i warunki używania pojazdów samochodowych do zaspokajania służbowych potrzeb komunikacyjnych państwowych jednostek organizacyjnych, organizacji spółdzielczych i organizacji społecznych dotowanych z budżetu Państwa, zwanych dalej "jednostkami organizacyjnymi".
2.
Przepisów zarządzenia nie stosuje się do:
1)
jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej i Ministrowi Spraw Wewnętrznych, z wyjątkiem przedsiębiorstw podległych tym ministrom,
2)
jednostek organizacyjnych więziennictwa i zakładów dla nieletnich podległych Ministrowi Sprawiedliwości,
3)
placówek opiekuńczo-wychowawczych podległych Ministrowi Oświaty i Wychowania.
§  2.
Za służbowe pojazdy samochodowe, zwane dalej "pojazdami służbowymi", uważa się należące do jednostek organizacyjnych i służące do zaspokajania ich potrzeb komunikacyjnych:
1)
samochody osobowe,
2)
samochody osobowe terenowe,
3)
motocykle i motorowery,
4)
autobusy przeznaczone do przewozu nie więcej niż 15 osób na miejscach siedzących, zwane dalej "autobusami służbowymi".
§  3.
Przy ocenie potrzeby użycia pojazdu służbowego należy uwzględnić możliwość i celowość korzystania ze środków komunikacji publicznej.
§  4.
1.
Służbowe samochody osobowe przeznaczone są do zaspokajania służbowych potrzeb komunikacyjnych:
1)
osób zajmujących stanowiska wymienione w art. 1 ust. 1 dekretu z dnia 5 października 1972 r. o uposażeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe (Dz. U. z 1972 r. Nr 42, poz. 269 i z 1973 r. Nr 47, poz. 276) oraz prezesów zarządów centralnych związków spółdzielni,
2)
naczelnych dyrektorów centralnych zarządów lub zjednoczeń przedsiębiorstw kluczowych,
3)
rektorów szkół wyższych,
4)
prezesów sądów wojewódzkich oraz prezesów okręgowych sądów pracy i ubezpieczeń społecznych,
5)
prokuratorów wojewódzkich,
6)
dyrektorów przedsiębiorstw kluczowych lub innych równorzędnych jednostek organizacyjnych.
2. 1
Osoby zajmujące stanowiska określone w ust. 1 mają prawo w szczególnie uzasadnionych wypadkach korzystania z samochodu służbowego bez względu na porę doby i dzień miesiąca.
3. 2
Pojazdy służbowe przeznaczone są do zaspokajania potrzeb komunikacyjnych jednostek organizacyjnych, związanych z wykonywaniem przez pracowników czynności służbowych oraz z obsługą administracyjną tych jednostek; pojazdy służbowe mogą być także używane do przewozu:
1)
ekip obsługi technicznej,
2)
służb lekarskich i weterynaryjnych,
3)
inspektorów gospodarki samochodowej, kontroli ruchu drogowego i przewozów,
4)
redaktorów prasy, radia i telewizji.
4. 3
Użycie autobusu służbowego do przewozu pracowników do pracy i z pracy jest odpłatne na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
§  5.
1.
Jednostki organizacyjne mogą posiadać służbowe samochody osobowe i autobusy po uzyskaniu przydziału etatu pojazdu służbowego, zwanego dalej "etatem".
2.
Minister Komunikacji ustala w terminie do dnia 15 listopada roku poprzedzającego etaty na każdy rok kalendarzowy:
1)
dla ministerstw, urzędów centralnych i innych centralnych państwowych jednostek organizacyjnych oraz centralnych związków spółdzielni i naczelnych organów organizacji społecznych,
2)
zbiorczo - dla jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez ministrów, kierowników urzędów centralnych i innych centralnych państwowych jednostek organizacyjnych oraz przez centralne związki spółdzielni i naczelne organy organizacji społecznych.
3.
Organy, o których mowa w ust. 2 pkt 2, przyznane im zbiorczo etaty przydzielają podległym i nadzorowanym jednostkom organizacyjnym, ustalając dla nich jednocześnie obszar używania pojazdu służbowego i miesięczny limit zużycia paliwa.
4.
W razie używania pojazdu służbowego przez jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane przez organy, o których mowa w ust. 2 pkt 2, niezgodnie z obowiązującymi przepisami, wojewoda (prezydent miasta stopnia wojewódzkiego) może cofnąć etat przyznany jednostce organizacyjnej i przekazać go Ministrowi Komunikacji, powiadamiając o tym właściwy naczelny lub centralny organ (ust. 2 pkt 2); w razie cofnięcia etatu pojazd służbowy podlega wycofaniu z ruchu.
§  6.
1.
Rejestracji służbowego samochodu osobowego i autobusu dokonuje się wyłącznie na podstawie etatu.
2.
W dowodzie rejestracyjnym pojazdu służbowego wpisuje się obszar używania pojazdu zgodnie z obszarem działania jednostki organizacyjnej, z tym zastrzeżeniem, że obszarem używania samochodów osobowych przez osoby zajmujące stanowiska, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1, jest terytorium całego kraju.
§  7. 4
 
1. 5
Dla służbowych samochodów osobowych i osobowych terenowych ustala się - w zależności od obszaru działania jednostki organizacyjnej - następujące miesięczne limity zużycia paliwa:
1)
175 litrów - gdy obszarem działania jest jedno województwo,
2)
220 litrów - gdy obszarem działania jest kilka województw,
3)
265 litrów - gdy obszarem działania jest terytorium całego kraju.
2.
Limitów zużycia paliwa nie stosuje się do samochodów przeznaczonych do zaspokajania służbowych potrzeb komunikacyjnych osób zajmujących stanowiska wymienione w art. 1 ust. 1 w grupach A i B dekretu określonego w § 4 ust. 1 pkt 1. Osoby zajmujące stanowiska wymienione w art. 1 ust. 1 w grupach C, D i E tego dekretu oraz stanowiska prezesów zarządów centralnych związków spółdzielni i stanowiska wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2-6 są uprawnione do rozliczania miesięcznego limitu zużycia paliwa w okresach kwartalnych.
3.
Osoby zajmujące stanowiska określone w § 4 ust. 1 są uprawnione do dokumentowania przebiegu pojazdu przez wpisanie w karcie drogowej stanu licznika kilometrów przed rozpoczęciem eksploatacji w danym dniu i po jej zakończeniu.
4.
Dla autobusu służbowego podwyższa się o 30% limity zużycia paliwa określone w ust. 1; w wyjątkowych wypadkach, uzasadnionych względami gospodarczymi, kierownik nadrzędnej jednostki organizacyjnej może podwyższyć limit, nie więcej jednak niż o dalsze 20%.
§  8.
1.
Pojazdem służbowym może kierować osoba zatrudniona w charakterze kierowcy lub mająca pisemne upoważnienie do kierowania danym pojazdem wydane przez kierownika jednostki organizacyjnej; kierownikowi jednostki organizacyjnej upoważnienie to wydaje kierownik nadrzędnej jednostki organizacyjnej.
2.
Pracownikowi nie zatrudnionemu na stanowisku kierowcy, któremu powierzono prowadzenie pojazdu służbowego, przysługuje dodatek do wynagrodzenia z tytułu prowadzenia pojazdu i wykonywania dodatkowych czynności związanych z jego obsługą codzienną i eksploatacją, zwany dalej "dodatkiem".
3.
Wysokość dodatku wynosi:
1)
36 zł dziennie - w odniesieniu do samochodu osobowego,
2)
48 zł dziennie - w odniesieniu do autobusu służbowego.
4.
Jeżeli pracownik nie wykonuje obsługi codziennej pojazdu, wysokość dodatku zmniejsza się o 9 zł.
5.
Dodatek wypłaca się za każdy dzień na podstawie zapisu w karcie drogowej; za jeden dzień pracy może być wypłacony tylko jeden dodatek.
6.
Dodatek nie przysługuje osobom zajmującym stanowiska wymienione w § 4 ust. 1.
§  9.
1.
Jednostka organizacyjna, która zrezygnuje z przyznanego jej etatu służbowego samochodu osobowego, może otrzymać roczny limit finansowy na wydatki komunikacyjne w wysokości uzależnionej od obszaru jej działania:
1)
jednego województwa - 70 tys. zł,
2)
kilku województw - 90 tys. zł,
3)
całego kraju - 110 tys. zł.
2.
Limity finansowe przyznaje Minister Komunikacji; przepisy § 5 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
§  10.
1.
Do zaspokajania służbowych potrzeb komunikacyjnych w ramach limitów finansowych mogą być używane taksówki i inne środki komunikacji publicznej, a także samochody osobowe, motocykle i motorowery stanowiące własność pracowników jednostki organizacyjnej.
2. 6
Pracownik może używać własnego pojazdu samochodowego do celów służbowych na podstawie decyzji kierownika jednostki organizacyjnej, a kierownik jednostki organizacyjnej - na podstawie decyzji kierownika nadrzędnej jednostki organizacyjnej, za zwrotem kosztów według następujących stawek za 1 km przebiegu:
1)
samochodu osobowego - 4,50 zł,
2)
motocykla - 1,80 zł,
3)
motoroweru - 1,20 zł.
3.
Jeżeli przejazdy motocyklami lub motorowerami odbywają się w wyjątkowo trudnych warunkach terenowych, kierownik nadrzędnej jednostki organizacyjnej może ustalić odpowiednio wyższe stawki zwrotu kosztów niż określone w ust. 2 pkt 2 i 3, nie więcej jednak niż o 20%.
4.
Zwrot kosztów następuje przy rozliczeniu delegacji przy przejazdach zamiejscowych lub na podstawie pisemnego oświadczenia pracownika przy zleceniu jazdy lokalnej (w granicach miasta lub gminy).
§  11.
Jednostka organizacyjna, której przyznano limit finansowy, obowiązana jest prowadzić kartę limitu finansowego na wydatki komunikacyjne na podstawie dokumentów źródłowych.
§  12.
Pracownikowi, który przy wykonywaniu zadań służbowych używa stale własnego samochodu osobowego do przejazdów lokalnych w granicach miasta lub gminy, może być przyznany - w ramach limitu finansowego - miesięczny ryczałt pieniężny w wysokości:
1)
do 900 zł - w miejscowościach do 100 tys. mieszkańców,
2)
do 1.200 zł - w miejscowościach do 250 tys. mieszkańców,
3)
do 1.500 zł - w miejscowościach powyżej 250 tys. mieszkańców.
§  13.
1.
Należność z tytułu używania własnego samochodu osobowego do celów służbowych wraz z przyznanym ryczałtem pieniężnym nie może przekraczać łącznie kwoty 3 tys. zł miesięcznie dla pracownika.
2.
Osobom wymienionym w § 4 ust. 1 nie przysługują należności z tytułu użycia własnego samochodu do celów służbowych.
§  14.
1.
Miesięczny ryczałt pieniężny przyznaje kierownik jednostki organizacyjnej, a w odniesieniu do kierownika jednostki organizacyjnej - kierownik nadrzędnej jednostki organizacyjnej; ryczałt wypłaca się z dołu na podstawie pisemnego oświadczenia pracownika o używaniu własnego samochodu osobowego do celów służbowych w danym miesiącu.
2.
Miesięczny ryczałt pieniężny nie przysługuje za okres urlopu wypoczynkowego, okolicznościowego, bezpłatnego oraz innej nieobecności w pracy, a ponadto za okres delegacji służbowej poza granicami kraju oraz delegacji krajowej odbytej środkami komunikacji publicznej; kwotę ryczałtu pomniejsza się o 1/25 za każdy dzień, za który ryczałt nie przysługuje.
3.
Pracownikowi, któremu został przyznany miesięczny ryczałt pieniężny, nie przysługuje w przejazdach lokalnych prawo korzystania z pojazdu służbowego; w przeciwnym razie obowiązany jest zwrócić koszty przejazdu według stawki określonej w § 10 ust. 2 pkt 1. Pracownikowi, o którym wyżej mowa, nie przysługuje również zwrot kosztów przejazdów w celach służbowych taksówkami lub środkami komunikacji publicznej.
§  15.
1.
Pracownikowi, który do wykonywania zadań służbowych używa stale własnego motocykla lub motoroweru, może być przyznany miesięczny ryczałt pieniężny w wysokości:
1)
do 720 zł - za używanie motocykla,
2)
do 480 zł - za używanie motoroweru.
2.
Przepisy § 14 stosuje się odpowiednio.
§  16.
Pracownik, który używa pojazdu służbowego niezgodnie z przepisami zarządzenia, obowiązany jest do zwrotu kosztów poniesionych przez jednostkę organizacyjną z tego powodu.
§  17.
1.
Tracą ważność wszystkie dowody przydziału etatów pojazdów służbowych wydane przed dniem wejścia w życie zarządzenia oraz ustalone przed tym dniem limity finansowe na wydatki komunikacyjne.
2.
Jednostka organizacyjna, która przed dniem wejścia w życie zarządzenia uzyskała limit finansowy na wydatki komunikacyjne, może otrzymać limit finansowy na te wydatki określony w § 9.
§  18.
Traci moc zarządzenie Ministra Komunikacji z dnia 12 marca 1968 r. w sprawie używania pojazdów samochodowych do celów służbowych (Monitor Polski z 1968 r. Nr 12, poz. 78, z 1973 r. Nr 5, poz. 37, z 1974 r. Nr 8, poz. 63 i z 1977 r. Nr 31, poz. 153).
§  19.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 1980 r.
1 § 4 ust. 2 dodany przez § 1 pkt 1 lit. a) zarządzenia z dnia 28 maja 1981 r. (M.P.81.15.124) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 24 czerwca 1981 r.
2 § 4 ust. 3 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 1 lit. b) zarządzenia z dnia 28 maja 1981 r. (M.P.81.15.124) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 24 czerwca 1981 r.
3 § 4 ust. 4 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 1 lit. b) zarządzenia z dnia 28 maja 1981 r. (M.P.81.15.124) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 24 czerwca 1981 r.
4 § 7 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 28 maja 1981 r. (M.P.81.15.124) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 24 czerwca 1981 r.
5 § 7 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 22 grudnia 1981 r. (M.P.81.33.305) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1982 r.
6 § 10 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 22 grudnia 1981 r. (M.P.81.33.305) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1982 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024