Zadania i zasady organizacji służby inwestycyjnej w jednostkach gospodarki uspołecznionej.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMISJI PLANOWANIA PRZY RADZIE MINISTRÓW
z dnia 10 stycznia 1976 r.
w sprawie zadań i zasad organizacji służby inwestycyjnej w jednostkach gospodarki uspołecznionej.

Na podstawie art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. o zmianach w organizacji i zakresie działania naczelnych organów administracji państwowej w dziedzinie budownictwa i planowania przestrzennego (Dz. U. z 1964 r. Nr 8, poz. 49 i z 1972 r. Nr 11, poz. 77) oraz w związku z art. 33 ustawy z dnia 24 października 1974 r. - Prawo budowlane (Dz. U. Nr 38, poz. 229) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Jednostki gospodarki uspołecznionej podejmujące działalność inwestycyjną - zwane dalej "inwestorami" - są obowiązane do:
1)
współdziałania w opracowaniu programów rozwoju branż i gałęzi w powiązaniu z planami przestrzennego zagospodarowania kraju,
2)
współdziałania w opracowywaniu projektów wieloletnich i rocznych planów inwestycyjnych,
3)
współdziałania z terenowymi organami administracji państwowej w celu zapewnienia równoległego realizowania inwestycji wspólnych i towarzyszących,
4)
wykonywania wymaganych przez właściwe przepisy prac związanych z przygotowaniem i prawidłowym przebiegiem realizacji inwestycji oraz uruchomieniem w nich produkcji lub usług, a w szczególności dotyczących:
a)
zapewnienia wykonania wymaganej dokumentacji projektowej i dostarczenia jej wykonawcy w zakresie i terminach z nim uzgodnionych,
b)
uzyskania prawa do realizacji inwestycji na terenie wyznaczonym we właściwym trybie i przekazania wykonawcy terenu budowy,
c)
zapewnienia wykonania prac związanych z włączeniem inwestycji do planu i uruchomieniem jej finansowania przez bank,
d)
zapewnienia wykonania robót budowlanych,
e)
zapewnienia środków na finansowanie inwestycji,
f)
zawarcia umów z odpowiednimi jednostkami biorącymi udział w działalności inwestycyjnej,
g)
zapewnienia dostaw maszyn i urządzeń stanowiących wyposażenie inwestycji w zakresie i terminach uzgodnionych z zainteresowanymi i dostosowanych do terminów rozpoczęcia i ukończenia realizacji inwestycji,
h) 1
zapewnienia prawidłowego nadzoru nad realizacją inwestycji przez inspektora nadzoru inwestorskiego; szczegółowe zasady działania inspektora nadzoru inwestorskiego określa załącznik do zarządzenia,
i)
odebrania inwestycji lub wchodzących w jej zakres obiektów, ich części lub robót poza obiektami od wykonawcy, po sprawdzeniu należytego ich wykonania i w zakresie ustalonym w zatwierdzonej dokumentacji projektowej,
j)
przygotowania warunków eksploatacji (kadrowych, surowcowo-materiałowych, kooperacyjnych, zaopatrzeniowo-transportowych, zbytu i innych) w obiektach oddawanych do użytku w celu sprawnego uruchomienia w nich produkcji lub usług oraz osiągnięcia projektowanej zdolności produkcyjnej lub usługowej,
k)
zapłacenia umówionego wynagrodzenia, odpowiadającego wartości użytkowej wykonanej inwestycji lub wchodzących w jej zakres obiektów, ich części lub robót poza obiektami,
l)
rozliczenia inwestycji,
m)
przeprowadzania okresowych analiz i sporządzania sprawozdań z działalności inwestycyjnej i jej efektów,
5)
podejmowania odpowiednich starań o osunięcie przeszkód w przygotowaniu realizacji inwestycji, wykonaniu robót budowlanych, dostawie maszyn i urządzeń stanowiących wyposażenie inwestycji, jak również uruchamianiu produkcji lub usług w obiektach przekazywanych do użytku,
6)
zapewnienia kierownictwa robót budowlanych i nadzoru nad tymi robotami w razie realizacji inwestycji systemem gospodarczym i powierzenia tych funkcji osobom mającym przygotowanie zawodowe wymagane do prowadzenia danego rodzaju robót budowlanych.
2.
Inwestorzy są obowiązani do współdziałania z jednostkami biorącymi udział w działalności inwestycyjnej zarówno przy przygotowaniu inwestycji, w toku jej realizacji, jak również w okresie osiągania projektowanej zdolności produkcyjnej lub usługowej, w interesie gospodarki narodowej, na zasadach określonych w art. 386 Kodeksu cywilnego.
§  2.
1.
Inwestorzy wykonują zadania i obowiązki związane z przygotowaniem i realizacją swoich inwestycji w ramach istniejącej struktury organizacyjnej własnej i jednostek nadrzędnych lub przez wyodrębnione służby inwestycyjne, o których mowa w § 4, w zależności od skali zadań związanych z przygotowaniem i realizacją tych inwestycji.
2.
Wykonywanie zadań i obowiązków służby inwestycyjnej w stosunku do inwestycji rozwojowych organizacji gospodarczych, polegających na budowie nowych zakładów tworzących nowe ośrodki produkcyjne można powierzyć przedsiębiorstwom w budowie, utworzonym na podstawie przepisów o przedsiębiorstwach państwowych, przekształconym w odpowiednim czasie w czynne przedsiębiorstwa eksploatacyjne.
§  3.
Organizację służby inwestycyjnej na podstawie ogólnych zasad zawartych w niniejszym zarządzeniu, w zależności od rozmiarów i charakteru inwestycji, systemu realizacji i wyposażenia w maszyny i urządzenia, wymagań terenowej koordynacji inwestycji oraz wymagań wynikających z przyszłego użytkowania inwestycji ustalają w stosunku do inwestycji:
1)
objętych planem centralnym - jednostki nadrzędne inwestorów - z uwzględnieniem uprawnień do samodzielnego określania organizacji wewnętrznej nadanych odrębnymi przepisami,
2)
objętych planem terenowym - terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego - z uwzględnieniem zaleceń wydanych przez Ministra Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska,
3)
organizacji społecznych, politycznych i zawodowych - ich zarządy główne,
4)
organizacji spółdzielczych - zarządy centralnych związków spółdzielni,

określając jednocześnie zakres obowiązków i uprawnień tej służby.

§  4.
W celu zwiększenia efektywności inwestowania, a między innymi wdrożenia zasady jednego inwestora na jednym placu budowy - należy dążyć do wykonywania zadań i obowiązków służby inwestycyjnej na zasadach zastępstwa inwestycyjnego przez następujące jednostki gospodarki uspołecznionej:
1)
zarządy inwestycji - w stosunku do inwestycji jednostek i zakładów budżetowych, organizacji spółdzielczych, społecznych, politycznych i zawodowych, w szczególności polegających na budowie wielkich obiektów lub zespołów obiektów,
2)
dyrekcje rozbudowy miast i osiedli wiejskich - w stosunku do inwestycji infrastruktury społecznej i gospodarki komunalnej w zakresie rzeczowym i terytorialnym ustalonym przez terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego,
3)
jednostki projektowania lub inne jednostki gospodarki uspołecznionej, do których zadań należy opracowanie dokumentacji projektowej i wykonywanie zadań i obowiązków służby inwestycyjnej - w stosunku do inwestycji jednostek i zakładów budżetowych planu centralnego oraz spółdzielczości mieszkaniowej, chyba że obsługa tych inwestycji jest sprawowana w trybie przewidzianym w pkt 2,
4)
wyznaczone jednostki organizacyjne branży, w ramach której inwestycja jest realizowana (np. zakłady patronackie).
§  5.
1.
Opłaty za wykonywanie zadań i obowiązków służby inwestycyjnej na zasadach zastępstwa inwestycyjnego obciążają nakłady inwestycyjne inwestora, stanowią składnik zbiorczego zestawienia kosztów inwestycji i są ustalane w umowie o zastępstwo inwestycyjne zawartej między inwestorem a inwestorem zastępczym.
2.
Stawki opłat za usługi, o których mowa w ust. 1, zostaną określone odrębnie w trybie przewidzianym w uchwale nr 271 Rady Ministrów z dnia 25 listopada 1974 r. w sprawie właściwości organów do ustalania cen oraz trybu postępowania przy ich ustalaniu (Monitor Polski z 1974 r. Nr 40, poz. 233 i z 1975 r. Nr 19, poz. 118).
§  6.
Koszty utrzymania przedsiębiorstw w budowie i zarządów inwestycji, jeżeli wykonują one wyłącznie funkcje służby inwestycyjnej są pokrywane ze środków inwestycyjnych. Koszty utrzymania pozostałej służby inwestycyjnej są pokrywane z innych źródeł na zasadach ogólnych.
§  7.
1.
Dyrekcje rozbudowy miast i osiedli wiejskich są jednostkami na rozrachunku gospodarczym.
2.
Zasady systemu finansowego dyrekcji rozbudowy miast i osiedli wiejskich oraz zasady i tryb ich przekształcenia z jednostek budżetowych na jednostki na rozrachunku gospodarczym zostaną ustalone odrębnie.
§  8.
Zadania i zasady organizacji służby inwestycyjnej na potrzeby rolnictwa w zakresie budownictwa rolniczego i melioracji oraz zaopatrzenia rolnictwa i wsi w wodę reguluje uchwała nr 123 Rady Ministrów z dnia 10 lipca 1975 r. w sprawie utworzenia wojewódzkich zarządów inwestycji rolniczych, a w zakresie budownictwa wodnego - uchwała nr 328 Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1972 r. w sprawie organizacji gospodarki wodnej i melioracyjnej, utworzenia zjednoczeń budownictwa wodnego i melioracji oraz Centralnego Zarządu Budownictwa Wodnego i Melioracji (Monitor Polski z 1973 r. Nr 1, poz. 1, z 1975 r. Nr 23, poz. 145 i z 1976 r. Nr 7, poz. 36).
§  9.
Zasady wynagradzania i premiowania pracowników służby inwestycyjnej regulują odrębne przepisy.
§  10.
Traci moc zarządzenie Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z dnia 27 lipca 1965 r. w sprawie organizacji i zadań służby inwestycyjnej w państwowych jednostkach organizacyjnych (Monitor Polski z 1965 r. Nr 41, poz. 234, z 1968 r. Nr 49, poz. 337 oraz z 1969 r. Nr 28, poz. 220 i Nr 51, poz. 393).
§  11.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1976 r.

ZAŁĄCZNIK  2

SZCZEGÓŁOWE ZASADY DZIAŁANIA INSPEKTORA NADZORU INWESTORSKIEGO

§  1.
1.
Inspektor nadzoru inwestorskiego, zwany dalej "inspektorem nadzoru", jest przedstawicielem inwestora na budowie, upoważnionym do podejmowania decyzji dotyczących zagadnień technicznych i ekonomicznych tej budowy w ramach projektu, przepisów Prawa budowlanego oraz umowy o jej realizację.
2.
Jeżeli na danej budowie występuje kilku inspektorów nadzoru, prace ich koordynuje inspektor nadzoru wyznaczony przez inwestora.
3.
Funkcje inspektora nadzoru może pełnić osoba odpowiadająca wymaganiom określonym w przepisach w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie.
§  2.
1.
Nadzór inwestorski sprawowany przez inspektora nadzoru może być wykonywany:
1)
przez pracowników własnych inwestora,
2)
w drodze zlecenia udzielonego:
a)
uprawnionym jednostkom organizacyjnym,
b)
osobom fizycznym, szczególnie w wypadku robót specjalistycznych lub występujących sporadycznie.
2.
W razie realizacji inwestycji w systemie generalnego realizatora sprawowanie nadzoru inwestorskiego należy do obowiązku generalnego realizatora inwestycji, chyba że zawarta przez niego umowa z inwestorem stanowi inaczej.
3.
W razie zlecenia nadzoru inwestorskiego jednostce projektowania nadzór ten powinien być prowadzony w połączeniu z nadzorem autorskim.
4.
W razie realizacji przez inwestora robót remontowych systemem gospodarczym, prowadzonych pod nadzorem osoby mającej przygotowanie zawodowe wymagane do pełnienia samodzielnej funkcji technicznej w budownictwie, inwestor może zrezygnować z nadzorowania tych robót przez inspektora nadzoru inwestorskiego.
§  3.
1.
Inspektor nadzoru rozpoczyna swoje czynności od zaznajomienia się z dokumentacją projektową, z umową o realizację inwestycji, jak również z terenem, jego uzbrojeniem i istniejącymi planami właściwych urządzeń - przed wejściem wykonawcy na plac budowy.
2.
Przed rozpoczęciem robót inspektor nadzoru dokonuje w dzienniku budowy wpisu stwierdzającego powierzenie mu pełnienia nadzoru inwestorskiego nad określonymi robotami.
3.
Obowiązki inspektora nadzoru wygasają po dokonaniu przez inwestora odbioru przedmiotu umowy i rozliczenia fakturą końcową. Inwestor może rozszerzyć obowiązki inspektora nadzoru o czynności związane z ujawnieniem i kontrolą usunięcia przez wykonawcę wad stwierdzonych w okresie rękojmi za wady.
§  4.
1.
W razie stwierdzenia w dokumentacji projektowej przed rozpoczęciem budowy i w toku budowy usterek i niedokładności bądź też konieczności wprowadzenia w dokumentacji zmian w celu dostosowania do warunków lokalnych, osiągnięcia oszczędności nakładów i obniżki kosztów budowy albo w razie konieczności zastosowania innych rozwiązań konstrukcyjnych lub innych materiałów, niż przewidziano w projekcie, inspektor nadzoru jest obowiązany zwrócić się z odpowiednim wnioskiem do inwestora o przeprowadzenie zmian i poprawek w dokumentacji w terminie uzgodnionym z wykonawcą robót.
2.
Poprawki projektu nie powodujące zwiększenia kosztów nadzorowanych robót oraz nie mające wpływu na rozwiązania urbanistyczno-architektoniczne, zasadnicze rozwiązania konstrukcyjne, technologiczne i instalacyjne lub nie pogarszające użytkowości obiektu inspektor nadzoru może wprowadzić we własnym zakresie, w uzgodnieniu z kierownikiem budowy i przedstawicielem nadzoru autorskiego, dokonując odpowiedniego wpisu w dzienniku budowy.
§  5.
1.
Inspektor nadzoru przekazuje protokolarnie, w imieniu inwestora, lub uczestniczy w przekazaniu protokolarnym kierownikowi budowy terenu budowy wraz ze znajdującymi się na nim budynkami, urządzeniami i materiałami. Przekazaniu podlegają również punkty osnowy geodezyjnej, dokumentacja prawna oraz mapa sytuacyjno-wysokościowa lub mapa sytuacyjna, sporządzona zgodnie z przepisami w sprawie rodzaju i zakresu opracowań geodezyjno-kartograficznych i czynności geodezyjnych obowiązujących w budownictwie.
2.
Inspektor nadzoru jest obowiązany do dopilnowania:
1)
wyznaczenia w terenie obiektów budowlanych przez służbę geodezyjną,
2)
sprawdzenia przez służbę geodezyjną wytyczonych przez wykonawcę osi ścian i innych elementów konstrukcyjnych obiektów budowlanych - w wypadkach określonych w przepisach technicznych o wykonywaniu robót geodezyjnych.
§  6.
1.
Inspektor nadzoru w czasie trwania budowy sprawuje kontrolę jej przebiegu w zakresie niezbędnym do zabezpieczenia interesów inwestora i przyszłych użytkowników. Do obowiązków inspektora nadzoru należy:
1)
kontrola jakości wykonywanych robót, wbudowywanych elementów i stosowanych materiałów, zgodności robót z warunkami pozwolenia na budowę, przepisami techniczno-budowlanymi, normami państwowymi, zasadami bezpieczeństwa obiektu w trakcie budowy oraz z zasadami współczesnej wiedzy technicznej,
2)
kontrola zgodności wykonywanych robót z projektem i kosztorysem oraz umową,
3)
kontrola zgodności przebiegu robót z obowiązującym harmonogramem oraz terminowości ich wykonania,
4)
kontrola ilości i wartości wykonanych robót przed odbiorem zakończonego przedmiotu umowy,
5)
kontrola prawidłowości zafakturowania wykonanych robót,
6)
kontrola dokonywania w dzienniku budowy wpisów stwierdzających wszystkie okoliczności mające znaczenie dla oceny właściwego wykonania robót.
2.
Inspektor nadzoru powinien nadzorować budowę w takich odstępach czasu, aby zapewnić skuteczność nadzoru, jednak nie rzadziej niż dwa razy w tygodniu.
3.
W czasie każdorazowego pobytu na budowie inspektor nadzoru ma obowiązek dokonania bieżącego przeglądu dziennika budowy oraz potwierdzenia swojej bytności stosownym zapisem.
§  7.
Inspektor nadzoru ma obowiązek każdorazowo zawiadomić właściwy organ nadzoru urbanistyczno-budowlanego lub nadzoru techniczno-budowlanego o stwierdzonych w toku realizacji budowy wypadkach naruszenia prawa budowlanego, dotyczących bezpieczeństwa budowy i ochrony środowiska, a także w wypadkach rażących nieprawidłowości lub uchybień technicznych.
§  8.
1.
Inspektor nadzoru w porozumieniu z kierownikiem budowy rozstrzyga wątpliwości natury technicznej powstałe w toku wykonywania robót, zasięgając w razie potrzeby opinii autora projektu bądź rzeczoznawców. W sprawach objętych zakresem nadzoru autorskiego inspektor nadzoru inwestorskiego działa w uzgodnieniu z przedstawicielem nadzoru autorskiego. Przekazywanie zaleceń nadzoru autorskiego pod adresem wykonawcy powinno odbywać się w uzgodnieniu z inspektorem nadzoru inwestorskiego.
2.
Inspektor nadzoru bierze udział w komisjach technicznych powołanych do oceny lub rozstrzygnięcia technicznych spraw budowy w trakcie jej realizacji.
3.
Inspektor nadzoru sprawdza posiadanie przez kierownictwo budowy odpowiednich dokumentów (atestów, świadectw jakości, wyników badań), dotyczących dostarczonych elementów prefabrykowanych i innych wyrobów, jak też w miarę potrzeby dokonuje oceny jakości elementów prefabrykowanych na placu budowy przed ich wbudowaniem lub też w wytwórni elementów. W razie braku wymaganych dokumentów stwierdzających właściwą jakość lub też w razie zastrzeżeń dotyczących elementów prefabrykowanych lub innych wyrobów przeznaczonych do wbudowania inspektor nadzoru może zażądać od wykonawcy przeprowadzenia odpowiednich badań i przedstawienia ekspertyzy technicznej.
§  9.
1.
W razie konieczności wykonania robót dodatkowych lub zamiennych inspektor nadzoru spisuje wspólnie z kierownikiem budowy i przedstawicielem nadzoru autorskiego protokół konieczności, podając przybliżony koszt tych robót, i występuje z wnioskiem do kierownictwa jednostki inwestującej w sprawie ich wykonania oraz opracowania w miarę potrzeby dla tych robót niezbędnej dokumentacji projektowej.
2.
W razie potrzeby wykonania robót dodatkowych, wynikających z konieczności zapobieżenia bezpośredniemu niebezpieczeństwu, zabezpieczenia robót lub uniknięcia strat, inspektor nadzoru jest obowiązany podjąć wiążącą wykonawcę decyzję co do natychmiastowego wykonania takich robót. O powziętej decyzji inspektor nadzoru zawiadamia niezwłocznie inwestora.
§  10.
1.
Inspektor nadzoru jest obowiązany wykazywać inicjatywę dokonywania oszczędności materiałowych i robocizny oraz ujawniania występujących na nadzorowanej budowie nieprawidłowości i przeciwdziałania im. W razie stwierdzenia nieprawidłowości inspektor nadzoru dokonuje wpisu odpowiednich zaleceń w dzienniku budowy, określając termin ich wykonania.
2.
Jeżeli podejmowane przez inspektora nadzoru czynności okażą się nieskuteczne do zapewnienia prawidłowej realizacji inwestycji, a dalsze kontynuowanie robót budowlanych w dotychczasowy sposób prowadziłoby do obniżenia trwałości budowli lub jej części, pogorszenia warunków użytkowych albo wpływałoby ujemnie na środowisko - inspektor nadzoru może wstrzymać roboty lub część robót do czasu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości. Wstrzymanie robót lub ich części następuje w drodze odpowiedniego wpisu w dzienniku budowy, określającego rodzaj i charakter nieprawidłowości wymagających usunięcia. Okres wstrzymania robót lub ich części nie wpływa na wynikający z umowy termin ich wykonania.
3.
Inspektor nadzoru zawiadamia właściwy w sprawach określonego rodzaju budownictwa terenowy organ administracji państwowej, dyrektora przedsiębiorstwa, któremu podlega kierownictwo robót, bank finansujący inwestycję oraz nadzór autorski o wstrzymaniu robót lub ich części.
§  11.
Inspektor nadzoru dokonuje kontroli ilości i wartości materiałów uzyskanych z rozbiórki, uzgadnia z kierownikiem budowy lub robót zakres zagospodarowania tych materiałów na budowie oraz przedstawia inwestorowi spis materiałów z rozbiórki, nie zagospodarowanych na budowie i pozostawionych do dyspozycji inwestora.
§  12.
1.
Inspektor nadzoru ustala z kierownikiem budowy terminy odbioru i przeprowadza odbiory częściowe wykonanych elementów i robót, jeżeli zgodnie z umową stanowią one podstawę do wystawienia przez wykonawcę faktury, sprawdzając równocześnie sporządzone przez kierownika budowy obliczenia ilości i wartości odbieranych robót. Odbiory częściowe wykonanych elementów i robót inspektor nadzoru stwierdza odpowiednim zapisem w protokole odbioru.
2.
Inspektor nadzoru powinien zwrócić szczególną uwagę na sprawdzenie robót ulegających zakryciu lub zanikających. W razie konieczności dokonania odbioru robót ulegających zakryciu odbiór częściowy należy przeprowadzić najpóźniej w ciągu 3 dni po zgłoszeniu ich przez kierownika budowy do odbioru zapisem w dzienniku budowy, a w razie odbioru robót zanikających - w terminie umożliwiającym ich sprawdzenie.
3.
Inspektor nadzoru może żądać dokonania przez wykonawcę odkrywek elementów robót budzących jego wątpliwości w celu sprawdzenia jakości ich wykonania, jeżeli wykonanie tych robót nie zostało zgłoszone do sprawdzenia przed ich zakryciem.
§  13.
Inspektor nadzoru jest obowiązany do sprawdzenia wykonania przez służbę geodezyjną powykonawczych pomiarów inwentaryzacyjnych, a także zgodności usytuowania obiektów z projektem. Wykonanie tej czynności inspektor nadzoru stwierdza zapisem w dzienniku budowy.
§  14.
Inspektor nadzoru ma obowiązek:
1)
udziału w inwentaryzacjach robót w toku, przeprowadzanych przez wykonawcę w terminach określonych przepisami, i podpisania protokołów stanów robót w toku na dzień inwentaryzacji,
2)
stwierdzenia aktualnego stanu robót w razie przerwy w robotach oraz w innych wypadkach, gdy zachodzi potrzeba ustalenia ilości, jakości i wartości robót w zakresie niezbędnym do rozliczeń z inwestorem,
3)
okresowego potwierdzenia zapisów dokonywanych przez kierownika budowy lub robót w książce obmiarów, w razie gdy wynagrodzenie wykonawcy zostało ustalone w innej formie niż ryczałt.
§  15.
1.
Po zakończeniu robót inspektor nadzoru potwierdza w dzienniku budowy zapis kierownika budowy o gotowości obiektu do odbioru oraz należyte urządzenie i uporządkowanie terenu budowy.
2.
Inspektor nadzoru sprawdza kompletność przedstawionych przez wykonawcę dokumentów i zaświadczeń niezbędnych do przeprowadzenia odbioru końcowego oraz dołącza do nich opracowane przez siebie sprawozdanie z przebiegu wykonania odbieranego obiektu wraz z oceną jakościową i jej uzasadnieniem.
3.
Inspektor nadzoru opiniuje zasadność uwag zgłaszanych przez organ samorządu mieszkańców w odniesieniu do jakości odbieranych robót.
§  16.
Inspektor nadzoru w okresie przygotowania obiektu do odbioru końcowego gromadzi i przygotowuje materiały analityczne, niezbędne do dokonania rozliczenia z wykonania zadania inwestycyjnego i osiągniętych efektów gospodarczych, we współpracy z pozostałymi uczestnikami procesu inwestycyjnego.
§  17.
1.
Inspektor nadzoru jest obowiązany do uczestniczenia w komisji odbioru końcowego robót i przekazania obiektu do użytku.
2.
Inspektor nadzoru jest obowiązany do skontrolowania usunięcia przez wykonawcę wad stwierdzonych w czasie odbioru końcowego obiektu lub robót.
3.
Po ostatecznym dokonaniu końcowego odbioru robót inspektor nadzoru przejmuje od kierownika budowy dokumentację powykonawczą, przeznaczoną dla inwestora.
§  18.
Przy rozszerzonym zakresie obowiązków inspektora nadzoru, o których mowa w § 3 ust. 3, o czynności związane z ujawnieniem i kontrolą usunięcia przez wykonawcę wad stwierdzonych w okresie rękojmi za wady inspektor nadzoru:
1)
bierze udział w komisjach stwierdzających ujawnione wady,
2)
kontroluje usunięcie przez wykonawcę tych wad.
§  19.
Przepisy § 1-18 stosuje się odpowiednio przy remontach obiektów budowlanych.
1 § 1 ust. 1 pkt 4 lit. h) zmieniona przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 31 sierpnia 1981 r. (M.P.81.23.208) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 18 września 1981 r.
2 Załącznik dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 31 sierpnia 1981 r. (M.P.81.23.208) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 18 września 1981 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024