Warunki techniczne, którym ze względu na racjonalne i oszczędne użytkowanie paliw i energii powinny odpowiadać projektowanie i budowa kotłów grzewczych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA GÓRNICTWA I ENERGETYKI
z dnia 13 stycznia 1967 r.
w sprawie warunków technicznych, którym ze względu na racjonalne i oszczędne użytkowanie paliw i energii powinny odpowiadać projektowanie i budowa kotłów grzewczych. *

Na podstawie art. 4 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 30 maja 1962 r. o gospodarce paliwowo-energetycznej (Dz. U. Nr 32, poz. 150) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Zarządzenie określa wymagania dotyczące projektowania i budowy kotłów grzewczych w zakresie racjonalnego i oszczędnego użytkowania paliw i energii.
2.
Za kotły grzewcze w rozumieniu zarządzenia uważa się kotły wodne i parowe, z paleniskami na paliwa stałe, płynne i gazowe, gdy temperatura wody przy zastosowaniu wody jako nośnika ciepła nie przekracza 115o C, a nadciśnienie pary wytwarzanej w kotle nie przekracza 0,7 at (»0,07 MN/m2).
§  2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa:
1)
o kotle grzewczym mieszkaniowym, należy przez to rozumieć kocioł o wydajności cieplnej do 25.000 kcal/h (» 30 kW), charakteryzujący się oddawaniem części ciepła w drodze promieniowania i konwekcji do pomieszczenia, w którym kocioł jest ustawiony,
2)
o znamionowej wydajności cieplnej, należy przez to rozumieć największą ilość ciepła trwale dostarczaną nośnikowi ciepła w jednostce czasu przy spalaniu paliwa, na które kocioł został skonstruowany,
3)
o najmniejszej wydajności cieplnej, należy przez to rozumieć najmniejszą ilość ciepła dostarczaną nośnikowi ciepła w jednostce czasu, przy której może być jeszcze utrzymywany ruch ciągły kotła,
4)
o największej wydajności cieplnej, należy przez to rozumieć największą ilość ciepła dostarczaną nośnikowi ciepła w jednostce czasu, przy której kocioł może pracować nietrwale,
5)
o sprawności kotła, należy przez to rozumieć stosunek ilości ciepła dostarczanej nośnikowi ciepła do doprowadzonej w tym samym czasie ilości ciepła zawartej w paliwie; przy wyznaczaniu sprawności kotła nie uwzględnia się zużycia energii na potrzeby własne kotła (do napędu urządzeń paleniskowych i odżużlających, podmuchu powietrza, wyciągu spalin, pomp wody, automatycznych urządzeń regulujących); przy kotle grzewczym mieszkaniowym nie uwzględnia się ilości ciepła oddawanej w drodze promieniowania i konwekcji do pomieszczenia, w którym kocioł jest ustawiony,
6)
o optymalnej sprawności kotła, należy przez to rozumieć największą sprawność, jaką kocioł osiąga przy określonej wydajności,
7)
o regulacji przerywnej palnika, należy przez to rozumieć taki system regulacji, przy którym palnik podaje periodycznie ilość paliwa potrzebnego do osiągnięcia wydajności znamionowej.
§  3.
1.
Kocioł powinien być dostosowany do pracy w granicach od najmniejszej do największej wydajności cieplnej.
2.
Przy kotłach opalanych paliwem stałym najmniejsza wydajność cieplna nie powinna przekraczać 25% znamionowej wydajności cieplnej.
§  4.
1.
Optymalna sprawność kotła skonstruowanego na koks nie może być mniejsza niż:

0,73 - dla kotłów o znamionowej wydajności do 25.000 kcal/h (» 30 kW),

0,76 - dla kotłów o znamionowej wydajności od 25.000 kcal/h (» 30 kW) do 100.000 kcal/h (» 120 kW),

0,79 - dla kotłów o znamionowej wydajności od 100.000 kcal/h (» 120 kW) do 500.000 kcal/h (» 600 kW).

2.
Optymalna sprawność kotła skonstruowanego na węgiel kamienny i brykiety z węgla kamiennego nie może być mniejsza niż:

0,68 - dla kotłów o znamionowej wydajności od 25.000 kcal/h (» 30 kW),

0,70 - dla kotłów o znamionowej wydajności od 25.000 kcal/h (» 30 kW) do 100.000 kcal/h (» 120 kW),

0,72 - dla kotłów o znamionowej wydajności od 100.000 kcal/h (» 120 kW) do 500.000 kcal/h (» 600 kW),

0,76 - dla kotłów o znamionowej wydajności powyżej 500.000 kcal/h (» 600 kW).

3.
Optymalna sprawność kotła skonstruowanego na węgiel brunatny nie może być mniejsza niż:

0,58 - dla kotłów o znamionowej wydajności do 25.000 kcal/h (» 30 kW),

0,60 - dla kotłów o znamionowej wydajności od 25.000 kcal/h (» 30 kW) do 100.000 kcal/h (» 120 kW),

0,62 - dla kotłów o znamionowej wydajności od 100.000 kcal/h (» 120 kW) do 500.000 kcal/h (» 600 kW),

0,66 - dla kotłów o znamionowej wydajności powyżej 500.000 kcal/h (» 600 kW).

4.
Optymalna sprawność kotła skonstruowanego na brykiety z węgla brunatnego nie może być mniejsza niż:

0,65 - dla kotłów o znamionowej wydajności do 25.000 kcal/h (» 30 kW),

0,67 - dla kotłów o znamionowej wydajności od 25.000 kcal/h (» 30 kW) do 100.000 kcal/h (» 120 kW),

0,69 - dla kotłów o znamionowej wydajności od 100.000 kcal/h (» 120 kW) do 500.000 kcal/h (» 600 kW),

0,73 - dla kotłów o znamionowej wydajności powyżej 500.000 kcal/h (» 600 kW).

5.
Optymalna sprawność kotła skonstruowanego na paliwo płynne nie może być mniejsza niż:

0,74 - dla kotłów o znamionowej wydajności do 25.000 kcal/h (» 30 kW),

0,77 - dla kotłów o znamionowej wydajności od 25.000 kcal/h (» 30 kW) do 100.000 kcal/h (» 120 kW),

0,80 - dla kotłów o znamionowej wydajności od 100.000 kcal/h (» 120 kW) do 500.000 kcal/h (» 600 kW),

0,82 - dla kotłów o znamionowej wydajności powyżej 500.000 kcal/h (» 600 kW).

6.
Optymalna sprawność kotła skonstruowanego na paliwo gazowe nie może być mniejsza niż:

0,82 - dla kotłów o znamionowej wydajności do 25.000 kcal/h (» 30 kW),

0,84 - dla kotłów o znamionowej wydajności od 25.000 kcal/h (» 30 kW) do 100.000 kcal/h (» 120 kW),

0,86 - dla kotłów o znamionowej wydajności od 100.000 kcal/h (» 120 kW) do 500.000 kcal/h (» 600 kW),

0,88 - dla kotłów o znamionowej wydajności powyżej 500.000 kcal/h (» 600 kW).

7.
Podane w ust. 1-6 optymalne sprawności dotyczą wyłącznie odbiorów gwarancyjnych przy spalaniu paliwa, na które kocioł został skonstruowany.
8.
Optymalne sprawności podane w ust. 1-6 powinny być uzyskiwane przy wydajności zawierającej się w granicach 0,5-1,0 znamionowej wydajności cieplnej. W razie stosowania regulacji przerywanej palnika dla kotłów opalanych paliwem płynnym lub gazowym, sprawność optymalną oblicza się przy ich wydajności znamionowej.
9.
Dla kotłów grzewczych mieszkaniowych dopuszcza się sprawność o 0,03 mniejszą, aniżeli podano w ust. 1-6.
10.
Sprawności kotła mogą być mniejsze od optymalnych sprawności cieplnych podanych w ust. 1-6 najwyżej o 0,15 - przy najmniejszej wydajności cieplnej oraz najwyżej o 0,05 - przy nominalnej wydajności cieplnej (jeżeli nie jest to sprawność optymalna). Powyższe zmniejszenia nie dotyczą kotłów z regulacją przerywną palnika.
11.
Zawartość części palnych w spalinach nie może przekraczać 0,1% przy ustalonym nadmiarze powietrza.
§  5.
1.
Objętość przestrzeni zasypowej kotłów stałopalnych, wyposażonych w palenisko z narzutem ręcznym, powinna być wystarczająca do pracy bez uzupełnienia paliwa co najmniej przez 4,5 godziny przy znamionowej wydajności cieplnej.
2.
Konstrukcja kotła musi zapewniać łatwość czyszczenia w czasie eksploatacji powierzchni ogrzewalnej po stronie spalin.
§  6.
Minimalne wyposażenie kotła w aparaturę kontrolno-pomiarową, którą dostarcza wykonawca kotła, stanowi:
1)
dla kotłów parowych - aparatura do pomiaru ciśnienia w kotle i temperatury wody zasilającej,
2)
dla kotłów wodnych - aparatura do pomiaru ciśnienia w kotle i temperatury wody przed i za kotłem.
§  7.
Badanie prototypu powinno być przeprowadzone według Polskiej Normy, a w braku normy - według wytycznych uzgodnionych z Głównym Inspektorem Gospodarki Paliwowo-Energetycznej.
§  8.
Główny Inspektor Gospodarki Paliwowo-Energetycznej może zezwolić w uzasadnionych wypadkach na odstępstwa od warunków określonych w § 3, § 4 ust. 1-6 i 8-11 i w § 5 ust. 1.
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 1967 r.
*Z dniem 1 czerwca 1984 r. przepisy zarządzenia stosuje się, o ile nie są sprzeczne z ustawą z dnia 6 kwietnia 1984 r. o gospodarce energetycznej (Dz.U.84.21.96) - zgodnie z art. 45 ust. 2 powołanej ustawy.

Z dniem 5 grudnia 1997 r. przepisy zarządzenia stosuje się, o ile nie są sprzeczne z ustawą z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz.U.97.54.348) - zgodnie z art. 70 ust. 1 powołanej ustawy.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024