Zbywanie skasowanych pojazdów samochodowych i zużytych części samochodowych oraz wprowadzenie do obrotu części regenerowanych i naprawionych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 28 stycznia 1966 r.
w sprawie zbywania skasowanych pojazdów samochodowych i zużytych części samochodowych oraz wprowadzenia do obrotu części regenerowanych i naprawionych.

Na podstawie art. 1 i art. 3 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2 dekretu z dnia 29 października 1952 r. o gospodarowaniu artykułami obrotu towarowego i zaopatrzenia (Dz. U. z 1952 r. Nr 44, poz. 301 i z 1956 r. Nr 54, poz. 244) i § 1 zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 14 grudnia 1956 r. w sprawie przekazania uprawnień do wydawania przepisów o gospodarowaniu pojazdami samochodowymi, częściami zamiennymi i ogumieniem do tych pojazdów oraz o normowaniu zużycia materiałów pędnych w eksploatacji i obsłudze pojazdów samochodowych (Monitor Polski z 1956 r. Nr 105, poz. 1209 i z 1961 r. Nr 80, poz. 334) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1.

Przepisy ogólne.

§  1.
1.
Skasowanymi pojazdami samochodowymi są pojazdy samochodowe skasowane w trybie przepisów w sprawie postępowania ze zbędnymi pojazdami samochodowymi nie wykorzystane w sposób dopuszczony tymi przepisami.
2.
Zużytymi częściami samochodowymi są części i podzespoły:
1)
wymontowane z pojazdu samochodowego w związku z jego naprawą, w celu zastąpienia sprawnymi częściami lub podzespołami;
2)
pochodzące z rozbiórki skasowanych pojazdów samochodowych.
§  2.
1.
Przepisy zarządzenia dotyczą zużytych części samochodowych podlegających regeneracji i naprawie oraz skasowanych pojazdów samochodowych zawierających takie części.
2.
Szczegółowy wykaz części samochodowych podlegających regeneracji i naprawie ustali Zjednoczenie Zaplecza Technicznego Motoryzacji. W miarę potrzeby wykaz powinien być aktualizowany.
3.
Wykaz oraz wprowadzane w nim zmiany powinny być ogłaszane w biuletynach informacyjnych Zjednoczenia Zaplecza Technicznego Motoryzacji, Zjednoczenia Przemysłu Motoryzacyjnego i Centrali Techniczno-Handlowej "Motozbyt". Zaleca się ogłaszanie wykazu i wprowadzanych w nim zmian także w biuletynie informacyjnym Krajowego Związku Spółdzielni Transportu.
4.
Szczegółowy wykaz, o którym mowa w ust. 2 i 3, zwany jest w dalszym ciągu "wykazem części samochodowych".
§  3.
Skasowane pojazdy samochodowe marek i typów nie wymienionych w wykazie części samochodowych oraz zużyte części samochodowe, nie wymienione w tym wykazie, jednostka gospodarki uspołecznionej zbywa upoważnionej składnicy złomu, zgodnie z przepisami o zbywaniu odpadków użytkowych, według cen złomu metali.

Rozdział  2.

Zasady zbywania skasowanych pojazdów samochodowych i zużytych części samochodowych.

§  4.
1.
Jednostka gospodarki uspołecznionej, posiadająca skasowany pojazd samochodowy marki i typu wymienionego w wykazie części samochodowych, obowiązana jest zgłosić go do sprzedaży w najbliższym punkcie skupu skasowanych pojazdów samochodowych (§ 6 ust. 1), który zakupi zgłoszony pojazd lub w uzasadnionych wypadkach zrezygnuje z zakupu.
2.
Jeżeli punkt skupu skasowanych pojazdów samochodowych zrezygnuje z kupna albo w terminie jednego miesiąca od dnia zgłoszenia skasowanego pojazdu samochodowego nie zakupi tego pojazdu, jednostka gospodarki uspołecznionej, posiadająca pojazd, zbywa go w sposób określony w § 3.
3.
Zbywanie skasowanych pojazdów samochodowych zgodnie z przepisami ust. 1 odbywa się według cen żelastwa użytkowego.
§  5.
1.
Jednostka gospodarki uspołecznionej, posiadająca zużyte części samochodowe, wymienione w wykazie części samochodowych, obowiązana jest sprzedać je w najbliższym punkcie skupu zużytych części samochodowych (§ 6 ust. 2), dokonującym skupu części pojazdów samochodowych danej marki i typu; przepis ten nie dotyczy części samochodowych posiadających wyraźne cechy uniemożliwiające regenerację lub naprawę (np. złamane).
2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy jednostek gospodarki uspołecznionej, które:
1)
wykonują we własnym zakresie regenerację i naprawę części samochodowych pojazdów przez siebie eksploatowanych;
2)
zlecają bezpośrednio określonym w § 6 ust. 2 pkt 1 zakładom regenerację i naprawę posiadanych zużytych części samochodowych.
3.
Za dostarczone do punktu skupu zużyte części samochodowe jednostki gospodarki uspołecznionej otrzymują należność według cen złomu metali.
§  6.
1.
Punktami skupu skasowanych pojazdów samochodowych są zakłady (warsztaty) naprawy samochodów (ust. 3).
2.
Punktami skupu zużytych części samochodowych są:
1)
zakłady wykonujące regenerację i naprawę części samochodowych;
2)
placówki hurtowej i detalicznej sprzedaży części samochodowych, podległe:
a)
Zjednoczeniu Zaplecza Technicznego Motoryzacji,
b)
Centrali Techniczno-Handlowej "Motozbyt",
c)
Krajowemu Związkowi Spółdzielni Transportu;
3)
resortowe składnice części samochodowych.
3.
Szczegółowy wykaz punktów skupu, o których mowa w ust. 1 i 2, z określeniem marek i typów pojazdów samochodowych oraz asortyment części samochodowych, skupowanych przez te punkty, zostanie ustalony przez Zjednoczenie Zaplecza Technicznego Motoryzacji w porozumieniu z jednostkami nadrzędnymi punktów skupu i ogłoszony w sposób określony w § 2 ust. 3.
§  7.
1.
Punkty skupu określone w § 6 ust. 2 pkt 2 i 3 dostarczają nabyte części samochodowe zakładom wykonującym regenerację i naprawę części samochodowych, wskazanym przez Zjednoczenie Zaplecza Technicznego Motoryzacji, które obowiązane są przyjąć dostarczone części. Zakłady ta kwalifikują otrzymane części jako nadające się:
1)
do regeneracji lub naprawy;
2)
na złom.
2.
Warunki techniczne kwalifikowania części samochodowych (ust. 1) ustali Zjednoczenie Zaplecza Technicznego Motoryzacji.
3.
Za dostarczone zakładom, określonym w ust. 1, zużyte części samochodowe punkty skupu otrzymują należność według cen złomu metali, powiększonych o narzut w wysokości określonej przez Państwową Komisję Cen.
4.
Zakłady określone w ust. 1 sprzedają regenerowane i naprawione części samochodowe placówkom hurtowej i detalicznej sprzedaży:
1)
określonym w § 6 ust. 2 pkt 2 i 3 oraz
2)
podległym Zjednoczeniu Przemysłu Motoryzacyjnego

– według cen ustalonych przez Państwową Komisję Cen.

Rozdział  3.

Zasady wprowadzenia do obrotu regenerowanych i naprawionych części samochodowych.

§  8.
1.
Wprowadza się do obrotu w hurcie i detalu regenerowane i naprawione części samochodowe.
2.
Wprowadzone do obrotu regenerowane i naprawione części samochodowe powinny odpowiadać obowiązującym warunkom technicznym oraz posiadać cechy odróżniające je od części nowych.
3.
Na regenerowane i naprawione części samochodowe, wprowadzone do obrotu, zakłady wykonujące regenerację i naprawę udzielać będą gwarancji w zakresie określonym przez Zjednoczenie Zaplecza Technicznego Motoryzacji.
§  9.
Sprzedaż regenerowanych i naprawionych części samochodowych będzie prowadzona przez placówki hurtowej i detalicznej sprzedaży części samochodowych (§ 7 ust. 4) po cenach ustalonych przez Państwową Komisję Cen.

Rozdział  4.

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  10.
1.
W razie przejściowych trudności w zaopatrzeniu rynku w części wymienione w wykazie części samochodowych może być wprowadzony obowiązek dostarczenia przez jednostki gospodarki uspołecznionej zużytej części samochodowej przed nabyciem takiej części nowej. Za dostarczone zużyte części samochodowe jednostka otrzymuje należność według cen złomu metali.
2.
Obowiązek dostarczenia części zużytych (ust. 1) mogą, za zgodą Ministerstwa Komunikacji, wprowadzić:
1)
Zjednoczenie Przemysłu Motoryzacyjnego - w odniesieniu do części pojazdów samochodowych produkcji krajowej;
2)
Zjednoczenie Zaplecza Technicznego Motoryzacji - w odniesieniu do części samochodowych pochodzących z importu.
3.
Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do jednostek podległych Ministrowi Obrony Narodowej i Ministrowi Spraw Wewnętrznych, z wyjątkiem Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii, Instytutu Geodezji i Kartografii oraz przedsiębiorstw podległych tym ministrom.
§  11.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024