Rozliczanie się z zakończonych zadań inwestycyjnych (lub ich części) i z osiąganych efektów gospodarczych.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMISJI PLANOWANIA PRZY RADZIE MINISTRÓW
z dnia 16 kwietnia 1963 r.
w sprawie rozliczania się z zakończonych zadań inwestycyjnych (lub ich części) i z osiąganych efektów gospodarczych.

W celu pogłębienia odpowiedzialności za wykonanie zadań inwestycyjnych, oddawanie do użytku planowanych efektów gospodarczych, właściwe oraz pełne zagospodarowanie i włączenie do eksploatacji przekazanych do użytku zadań inwestycyjnych, w wykonaniu przepisów uchwały nr 18 Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów z dnia 17 stycznia 1962 r. w sprawie wykonania postanowień uchwały IX Plenum KC PZPR w zakresie inwestycji oraz na podstawie § 1 pkt 9 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 czerwca 1960 r. w sprawie szczegółowego zakresu i trybu działania Komisji Planowania przy Radzie Ministrów (Dz. U. Nr 31, poz. 171) zarządza się, co następuje:
§  1.
Wprowadza się dla jednostek gospodarki uspołecznionej obowiązek rozliczania się:
1)
z wykonania zadań inwestycyjnych i oddawania do użytku zdolności produkcyjnych lub usługowych bądź innych efektów,
2)
z zagospodarowania oddanych do użytku zadań inwestycyjnych i osiągania planowanych efektów gospodarczych.

Rozliczanie się z wykonania zadań inwestycyjnych i oddawania do użytku zdolności produkcyjnych lub usługowych bądź innych efektów.

§  2.
1.
Obowiązek rozliczania się z wykonania zadań inwestycyjnych i oddawania do użytku zdolności produkcyjnych lub usługowych bądź innych efektów dotyczy wszystkich kategorii inwestycji polegających na budownictwie inwestycyjnym.
2.
W zakresie zakupu gotowych dóbr inwestycyjnych obowiązek rozliczania się z wykonania zadań i oddawania do użytku zdolności produkcyjnych lub usługowych bądź innych efektów dotyczy zakupów realizowanych w ramach inwestycji centralnych.
§  3.
1.
Rozliczanie się z wykonania zadań inwestycyjnych i oddania do użytku zdolności produkcyjnych lub usługowych bądź innych efektów należy do obowiązków służby inwestycyjnej.
2.
Rozliczenie powinno być przygotowane przez inwestora w porozumieniu z generalnym wykonawcą jeszcze przed planowanym terminem oddania do użytku zadania inwestycyjnego.
3.
Z wykonania zadania inwestycyjnego i osiągnięcia efektów inwestor rozlicza się przed właściwą komisją powołaną do oddania inwestycji do użytku (zwaną dalej "komisją") zgodnie z obowiązującymi przepisami.
4.
Rozliczenie powinno być dołączone do protokołu oddania zadania inwestycyjnego do użytku.
5.
Rozliczenie się powinno nastąpić po komisyjnym sprawdzeniu zgodności wykonanej inwestycji z wymaganymi warunkami technicznymi oraz gotowości tej inwestycji do podjęcia eksploatacji, a także po stwierdzeniu kompleksowości i bezusterkowości wykonanych robót.
6.
Jeżeli w chwili oddawania inwestycji do użytku z uzasadnionych przyczyn przedstawionych przez inwestora nie jest możliwe dokładne rozliczenie się z wykonanego zadania (w zakresie elementów określonych w § 4 ust. 1), komisja może przyjąć rozliczenie niepełne lub nieostateczne określając termin jego uzupełnienia; termin ten nie może przekraczać 3 miesięcy od daty oddania zadania inwestycyjnego do użytku.
§  4.
1.
Rozliczenie się z wykonania zadania inwestycyjnego (lub jego części) oddawanego do użytku powinno dotyczyć następujących elementów:
1)
cyklu realizacji;
2)
kosztu inwestycji;
3)
efektu gospodarczego (przyrost zdolności produkcyjnej, usługowej lub użytkowej bądź inne efekty);
4)
kapitałochłonności na jednostkę efektu gospodarczego.
2.
Rozliczenie się w wyżej przedstawionym zakresie powinno polegać na zestawieniu i porównaniu danych planowanych, przyjętych na podstawie dokumentacji projektowo-kosztorysowej przy włączeniu inwestycji po raz pierwszy do realizacji w planie odnośnego roku, z danymi faktycznymi, stwierdzonymi po zrealizowaniu zadania (lub części) w toku przekazywania zadania (lub części) do użytku.
3.
Jeżeli w toku realizacji inwestycji zachodziły zmiany pierwotnych danych wyjściowych wskutek zmiany założeń i dokumentacji projektowo-kosztorysowej, należy w ramach rozliczenia wykazać, obok danych pierwotnych, dane z kolejnych aktualizacji i porównać je z danymi wynikowymi stwierdzonymi przy oddaniu zadania inwestycyjnego do użytku.
4.
Rozliczenie się z wykonania zadania inwestycyjnego poza zestawieniem i porównaniem danych wynikowych z planowanymi powinno zawierać dokładne oświetlenie i omówienie przyczyn ewentualnie powstałych odchyleń.
5.
Przy zestawieniu i porównywaniu danych wynikowych z planowanymi należy doprowadzić je do porównywalności, usuwając ewentualne różnice formalne, wynikające np. ze zmian nomenklaturowych itp.
§  5.
1.
Rozliczenie się z kosztu inwestycji powinno dotyczyć zarówno całości zadania (lub jego części), jak też poszczególnych obiektów oraz struktury nakładów (roboty budowlano-montażowe, wyposażenie w maszyny i urządzenia, pozostałe nakłady).
2.
Jeśli w chwili oddawania zadania inwestycyjnego do użytku nie wszystkie roboty i nakłady zostały zafakturowane i rozliczone, w rozliczeniu należy podać wysokość kosztu inwestycji według danych nieostatecznych, z tym że w terminie ustalonym przez komisję powinno nastąpić uzupełnienie i uściślenie danych.
3.
Rozliczenie z cyklu realizacji powinno zawierać poza porównaniem cyklu całego zadania (lub jego części) również porównanie długości planowanych i rzeczywistych cykli budowy poszczególnych obiektów.
4.
W zakresie oddania do użytku efektów gospodarczych rozliczenie powinno przyjmować za dane wynikowe – wielkości wynikające z dokumentacji projektowo-kosztorysowej, potwierdzone lub skorygowane na tle wyników przeprowadzonych prób przez właściwe komisje odbioru końcowego.
5.
W razie przekazywania zadania inwestycyjnego do eksploatacji wstępnej rozliczenie powinno zawierać nie tylko wielkości przekazywanej zdolności produkcyjnej lub usługowej według projektu, ale również określać terminy jej sukcesywnego osiągania w toku eksploatacji wstępnej i na koniec tego okresu.
6.
Czas eksploatacji wstępnej należy określić na podstawie obowiązujących w danej gałęzi produkcji cykli dochodzenia do projektowej zdolności produkcyjnej, a w razie ich braku – na podstawie przodujących doświadczeń w zakresie już uruchomionych podobnych obiektów inwestycyjnych.
§  6.
1.
Rozliczenie z wykonania zadania inwestycyjnego oddawanego do użytku w zakresie inwestycji produkcyjnych (centralnych) powinno być opracowane według ramowego wzoru stanowiącego załącznik do zarządzenia.
2.
Właściwi ministrowie lub z ich upoważnienia właściwe zjednoczenia wiodące opracują w terminie do dnia 31 maja 1963 r. wytyczne branżowe oraz dostosują ramowy wzór, o którym mowa w ust. 1, do specyfiki produkcji w poszczególnych gałęziach i charakteru obiektów (nowe, rozbudowa, modernizacja itp.) zarówno dla inwestycji planu centralnego, jak i terenowego. Wytyczne branżowe powinny dotyczyć:
1)
zasad, zakresu rozliczania się z wykonanych zadań inwestycyjnych, o których mowa w §§ 2–5, oraz rozliczania się w eksploatacji z osiąganych efektów gospodarczych, o których mowa w §§ 8–11, wraz z podaniem jednostek, do których te rozliczenia powinny być przesyłane, z zachowaniem przepisów §§ 7 i 8;
2)
szczegółowej nomenklatury efektów i wskaźników podlegających:
a)
rozliczeniu przy oddawaniu do użytku zadań inwestycyjnych (lub ich części),
b)
wtórnemu rozliczeniu w ramach działalności eksploatacyjnej na zasadach określonych w §§ 8–11;
3)
rodzaju obiektów, dla których obowiązuje:
a)
wtórne rozliczenie się z osiąganych efektów gospodarczych w ramach działalności eksploatacyjnej; w razie potrzeby wytyczne mogą rozszerzyć lub ograniczyć elementy rozliczenia (§§ 8–11),
b)
porównawczy rachunek efektywności w stosunku do rachunku przyjętego w dokumentacji projektowo-kosztorysowej (§ 9 ust. 2);
4)
zakresu rozliczania się z drobnych inwestycji, inwestycji pomocniczych oraz inwestycji nieprodukcyjnych.
3.
Wytyczne branżowe, o których mowa w ust. 2, należy uzgodnić z Komisją Planowania przy Radzie Ministrów i Głównym Urzędem Statystycznym.
§  7.
1.
Odpisy rozliczenia z wykonania zadania inwestycyjnego (lub jego części) i oddania do użytku, o którym mowa w §§ 2–5, po jego przyjęciu przez właściwą komisję powinny być przekazane poza jednostkami określonymi w wytycznych branżowych, o których mowa w § 6, oddziałom banku finansującego inwestycje.
2.
W zakresie inwestycji centralnych odpisy rozliczenia z wykonania zadania powinny być ponadto przekazane:
1)
właściwemu zespołowi branżowemu Komisji Planowania przy Radzie Ministrów (1 egzemplarz), a w razie rozliczania się z inwestycji priorytetowych – również Zespołowi Inwestycji (1 egzemplarz);
2)
centrali banku finansującego;
3)
Głównemu Urzędowi Statystycznemu – z zakresu inwestycji zaliczonych do działu "przemysł".

Rozliczenie się z zagospodarowania oddanych do użytku zadań inwestycyjnych i osiągania planowanych efektów gospodarczych.

§  8.
1.
Po zakończeniu i oddaniu zadania inwestycyjnego lub jego wydzielonej części do użytku (eksploatacji) służba eksploatacyjna użytkownika obiektu zobowiązana jest do właściwego i pełnego jego zagospodarowania, włączenia do procesów produkcyjnych lub usługowych oraz do osiągnięcia w ramach działalności eksploatacyjnej efektów gospodarczych i wskaźników techniczno-ekonomicznych, założonych w dokumentacji projektowej obiektów przyjętych do eksploatacji.
2.
Użytkownik obiektu (służba eksploatacyjna) rozlicza się z osiąganych w eksploatacji efektów i wskaźników techniczno-ekonomicznych wobec jednostek, określonych w wytycznych branżowych, o których mowa w § 6, a ponadto wobec banku finansującego inwestycję oraz banku finansującego eksploatację, a w zakresie inwestycji priorytetowych – również wobec Komisji Planowania przy Radzie Ministrów.
3.
Termin przeprowadzenia rozliczenia z osiąganych w eksploatacji efektów gospodarczych i wskaźników techniczno-ekonomicznych powinna ustalić w ramach protokołu właściwa komisja na podstawie wytycznych branżowych (§ 6 ust. 2) z uwzględnieniem specyfiki produkcji i charakteru obiektu inwestycyjnego oraz w zależności od tego, po upływie jakiego okresu jest możliwe realne stwierdzenie osiąganych efektów gospodarczych w działalności eksploatacyjnej i przy uwzględnieniu obowiązujących w danej gałęzi produkcji cykli dochodzenia do projektowej zdolności produkcyjnej i do wskaźników techniczno-ekonomicznych określonych w dokumentacji, a w razie ich braku – na podstawie przodujących doświadczeń już uruchomionych podobnych zakładów.
4.
Rozliczenie, o którym mowa wyżej, powinno być dokonane w ramach kwartalnego sprawozdania finansowego, niezależnie od rzeczywistego stanu osiągnięcia założonych w dokumentacji wskaźników techniczno-ekonomicznych i rozmiarów produkcji:
1)
w zakresie obiektów inwestycyjnych nie wymagających okresu eksploatacji wstępnej – po upływie następnego kwartału po kwartale, w którym nastąpiło przekazanie obiektu do użytku;
2)
w zakresie obiektów inwestycyjnych wymagających okresu eksploatacji wstępnej – po upływie następnego kwartału po kwartale ustalonym dla zakończenia okresu eksploatacji wstępnej.
5.
W uzasadnionych przypadkach w zależności od charakteru produkcji (np. sezonowość itp.), długości cykli produkcyjnych i możliwości stwierdzenia osiągniętych w eksploatacji efektów, właściwi ministrowie lub z ich upoważnienia zjednoczenia wiodące mogą ustalić w ramach wytycznych branżowych terminy rozliczenia się z efektów osiąganych w eksploatacji dłuższe od określonych w ust. 4 bądź krótsze – jeżeli w toku eksploatacji wstępnej jest możliwe osiągnięcie projektowych wskaźników techniczno-ekonomicznych.
6.
Rozliczenie się w ramach działalności eksploatacyjnej z osiąganych efektów gospodarczych w wyniku zrealizowanych inwestycji obowiązuje w odniesieniu do inwestycji produkcyjnych oraz tych inwestycji usługowych, w zakresie których jest możliwe i celowe przeprowadzenie weryfikacji i porównania osiąganych efektów w eksploatacji z danymi projektowymi.
§  9.
1.
Rozliczenie się z osiąganych w eksploatacji efektów gospodarczych i wskaźników techniczno-ekonomicznych w zakresie nowo uruchomionych obiektów inwestycyjnych (nowych zakładów, nowych wydziałów produkcji podstawowej) charakteryzujących się przyrostem zdolności produkcyjnych powinno polegać na porównaniu rzeczywiście osiągniętych efektów gospodarczych i wskaźników techniczno-ekonomicznych z efektami i wskaźnikami ustalonymi w dokumentacji projektowo-kosztorysowej w zakresie następujących elementów:
1)
zdolności produkcyjnych, wyrażonych we właściwych jednostkach produkcyjnych, np. ton na dobę, MW itp.;
2)
wartości produkcji;
3)
wielkości zatrudnienia oraz współczynnika zmianowości (z wydzieleniem robotników produkcyjnych);
4)
kosztu własnego jednostki produkcji (ewentualnie dla poszczególnych asortymentów produkcji) w układzie zapewniającym analizę podstawowych składników kosztów, np.:

- materiały bezpośrednie,

- płace bezpośrednie,

- paliwo i energia technologiczna,

- pozostałe koszty bezpośrednie,

- koszty wydziałowe i ogólnozakładowe,

w tym amortyzacja;

5)
zużycie w jednostkach naturalnych podstawowych materiałów i surowców na jednostkę wyrobu oraz inne ważniejsze wskaźniki techniczno-ekonomiczne dotyczące sprawności obiektów.

Poszczególne wskaźniki powinny być odniesione do odpowiedniej jednostki czasu, właściwej dla danej produkcji (doba, miesiąc, kwartał, rok).

2.
Rozliczenie z osiąganych efektów w ramach działalności eksploatacyjnej, o którym mowa w ust. 1, powinno również zawierać w zakresie obiektów ustalonych w wytycznych branżowych, o których mowa w § 6 ust. 2, porównawczy rachunek ekonomiczny efektywności w stosunku do rachunku przyjętego w dokumentacji projektowej inwestycji. W zakresie inwestycji priorytetowych opracowanie porównawcze rachunku ekonomicznego efektywności jest obowiązkowe.
3.
Jeżeli przekazany do użytku obiekt inwestycyjny miał zapewnić uzyskanie efektów dewizowych w postaci produkcji eksportowej lub zastępującej import, w ramach rozliczenia należy wykazać rzeczywiście osiągane wielkości produkcyjne oraz efekty dewizowe w porównaniu do założonych w projekcie.
4.
W zakresie rozbudowywanych i modernizowanych zakładów produkcyjnych lub ich wydziałów należy wykazać w rozliczeniu efekty osiągane wskutek wykonanych inwestycji w drodze zestawienia i porównania podstawowych wskaźników techniczno-ekonomicznych przed rozbudową lub modernizacją i po zainwestowaniu, według danych przyjętych w projekcie i według danych rzeczywistych, eliminując z tego porównania efekty osiągnięte dzięki innym pozainwestycyjnym czynnikom (np. zwiększenie współczynnika zmianowości w zatrudnieniu, usprawnienia organizacyjno-techniczne itp.).
5.
Odchylenia w zakresie osiąganych efektów i wskaźników od danych projektowych powinny być szczegółowo omówione z podaniem ich przyczyn oraz wniosków co do sposobu ich usunięcia na przyszłość.
§  10.
Rozliczenia z osiąganych w działalności eksploatacyjnej efektów gospodarczych i wskaźników techniczno-ekonomicznych przed przekazaniem jednostkom zwierzchnim powinny być zaopiniowane przez właściwy oddział banku finansującego działalność eksploatacyjną jednostki rozliczającej się.
§  11.
Właściwi ministrowie (inne jednostki centralne) i prezydia wojewódzkich rad narodowych opierając się na rozliczeniach jednostek podległych z osiąganych w eksploatacji efektów gospodarczych i wskaźników techniczno-ekonomicznych zobowiązani są do:
1)
przeprowadzenia analizy odchyleń osiąganych efektów w stosunku do wskaźników projektowych,
2)
zbadania przyczyn hamujących osiąganie wskaźników projektowych,
3)
przedsięwzięcia niezbędnych środków do usunięcia występujących opóźnień w osiąganiu projektowych zdolności produkcyjnych i wskaźników techniczno-ekonomicznych,
4)
informowania Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów co najmniej raz w roku – w ramach sprawozdania z wykonania Narodowego Planu Gospodarczego – o stanie zagospodarowania oddanych do użytku ważniejszych obiektów inwestycyjnych i osiąganych efektów gospodarczych w eksploatacji tych obiektów wraz z omówieniem występujących odchyleń od wskaźników projektowych i ze wskazaniem środków przedsięwziętych dla usunięcia tych odchyleń.
§  12.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

RAMOWY WZÓR ROZLICZENIA ZADANIA INWESTYCYJNEGO (ETAPU) ODDAWANEGO DO UŻYTKU W ZAKRESIE INWESTYCJI POLEGAJĄCYCH NA BUDOWNICTWIE INWESTYCYJNYM

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024