Tryb pobierania dopłat do cen napojów alkoholowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 2 lipca 1962 r.
w sprawie trybu pobierania dopłat do cen napojów alkoholowych.

Na podstawie art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 1 lipca 1958 r. o dochodach rad narodowych (Dz. U. Nr 44, poz. 214) oraz § 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 sierpnia 1960 r. w sprawie zasad i trybu wprowadzania dopłat do cen napojów alkoholowych (Dz. U. Nr 44, poz. 266) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o dopłatach, należy przez to rozumieć dopłaty do cen spirytusu konsumpcyjnego, napojów zawijających nie mniej niż 25% alkoholu, win gronowych i owocowych, miodów pitnych oraz aperitifów i cocktaili, sprzedawanych w sklepach detalicznych, zakładach gastronomicznych i wszelkich innych lokalach, jak np. w kasynach, stołówkach, bufetach (zamkniętych i otwartych, stałych i jednorazowych).
2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o napojach, należy przez to rozumieć napoje alkoholowe, o których mowa w ust. 1.
§  2.
1.
Dopłaty pobiera się od konsumenta łącznie z ceną detaliczną napojów.
2. 1
Dopłaty przekazuje się za okresy miesięczne, w terminie do dnia 23 następnego miesiąca, na dochód:
1)
właściwej dla siedziby płatnika - z wyjątkiem powiatowego związku gminnych spółdzielni "Samopomoc Chłopska" - powiatowej rady narodowej, rady miasta stanowiącego powiat lub rady narodowej miasta wyłączonego z województwa,
2)
rad narodowych wymienionych w pkt 1, właściwych dla siedziby gminnych spółdzielni "Samopomoc Chłopska", którym powiatowy związek gminnych spółdzielni "Samopomoc Chłopska" sprzedał w miesiącu sprawozdawczym napoje alkoholowe.
3.
Płatnikiem dopłat jest:
1)
w ramach gospodarki uspołecznionej przedsiębiorstwo handlu detalicznego lub przedsiębiorstwo przemysłu gastronomicznego, które nabywa napoje do bezpośredniej sprzedaży bądź na zaopatrzenie własnych punktów detalicznej sprzedaży (sklepów, bufetów itp.) albo własnych zakładów gastronomicznych, a jeżeli chodzi o spółdzielnie zrzeszone w Centrali Rolniczej Spółdzielni "Samopomoc Chłopska" - powiatowe związki gminnych spółdzielni "Samopomoc Chłopska";
2)
w ramach gospodarki nie uspołecznionej - osoba prowadząca punkt detalicznej sprzedaży (sklep) lub zakład gastronomiczny, w którym dokonuje się bezpośredniej sprzedaży napojów konsumentowi.
4.
Płatnikiem dopłat staje się ponadto jednostka lub osoba, która nie będąc płatnikiem w rozumieniu ust. 3, w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa (np. wytwórni lub zakładu hurtowej sprzedaży napojów) zbywa napoje jednostkom lub osobom, na których zgodnie z ust. 3 nie ciąży obowiązek uiszczania dopłat. Przepisu powyższego nie stosuje się, jeżeli punkt detalicznej sprzedaży lub zakład gastronomiczny zbywa napoje, które nabył od płatnika (ust. 3).
§  3.
1.
Dopłatę oblicza się:
1)
od litra objętościowego spirytusu konsumpcyjnego oraz od litra objętościowego napojów zawierających nie mniej niż 25% alkoholu; jeżeli pojemność naczynia, w jakim się ten spirytus lub napój znajduje, jest inna, oblicza się wysokość dopłaty w odpowiednim stosunku do pojemności naczynia;
2)
od butelki wina gronowego, owocowego, miodu pitnego, aperitifu i cocktailu - bez względu na pojemność butelki.
2.
Jeżeli napoje, o których mowa w ust. 1 pkt 2, są sprzedawane w naczyniach innych niż butelki (np. w beczkach, balonach itp.) bądź luzem - przy obliczaniu dopłaty należy przeliczyć ilość tych napojów na butelki, przyjmując pojemność butelki za 0,75 litra.
§  4.
1. 2
Płatnik obowiązany jest uiścić za okresy i w terminie, o których mowa w § 2 ust. 2, kwotę odpowiadającą sumie należnych dopłat do cen napojów alkoholowych:
1)
nabytych, jeśli chodzi o płatników wymienionych w § 2 ust. 3, z wyjątkiem powiatowych związków gminnych spółdzielni "Samopomoc Chłopska",
2)
sprzedanych, jeśli chodzi o powiatowe związki gminnych spółdzielni "Samopomoc Chłopska" i płatników wymienionych w § 2 ust. 4, w miesiącu sprawozdawczym.
1a. 3
Jeżeli powiatowy związek gminnych spółdzielni "Samopomoc Chłopska" sprzedaje napoje alkoholowe również gminnym spółdzielniom "Samopomoc Chłopska", o których mowa w § 5 ust. 1a, wówczas przekazuje on należne dopłaty do cen napojów alkoholowych na dochód właściwych rad narodowych (§ 2 ust. 2 pkt 2) w procencie odpowiadającym procentowemu stosunkowi wartości napojów alkoholowych sprzedanych gminnym spółdzielniom "Samopomoc Chłopska" czynnym na terenie poszczególnych rad narodowych do ogólnej wartości sprzedaży tych napojów.
2.
Z dopłat należnych od płatników, o których mowa w § 2 ust. 3 pkt 1, potrąca się kwoty dopłat do cen napojów, które uległy zniszczeniu w czasie transportu do punktów detalicznej sprzedaży (sklepów), zakładów gastronomicznych lub gminnych spółdzielni "Samopomoc Chłopska" albo w czasie przechowywania w magazynach tych jednostek.
3.
Za podstawę do ustalenia kwoty przypadającej do potrącenia (ust. 2) przyjmuje się ilość napojów, od których w danym okresie Państwowy Zakład Ubezpieczeń przyznał odszkodowanie. Potrącenie powinno być udokumentowane zestawieniami (§ 5 ust. 1 pkt 3), sporządzonymi przez jednostki wymienione w ust. 2.
§  5.
1.
Płatnik dopłat, o którym mowa w § 2 ust. 3 pkt 1, obowiązany jest:
1)
złożyć organowi finansowemu zgłoszenie według wzoru stanowiącego załącznik nr 11 do zarządzenia; obowiązek ten nie dotyczy jednostek i osób, które dopełniły powyższego obowiązku przed wejściem w życie niniejszego zarządzenia;
2)
składać organowi finansowemu za okrasy płatności dopłat (§ 2 ust. 2) deklaracje według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia;
3)
dołączyć do deklaracji (pkt 2) zestawienie kwot podlegających potrąceniu z należnych dopłat (§ 4), według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do zarządzenia.
1a. 4
Powiatowy związek gminnych spółdzielni "Samopomoc Chłopska":
1)
wolny jest od obowiązku składania deklaracji (ust. 1 pkt 2) o dopłatach do cen napojów alkoholowych sprzedanych gminnym spółdzielniom "Samopomoc Chłopska" położonym na terenie innego powiatu (miasta stanowiącego powiat, dzielnicy w miastach wyłączonych z województwa) niż powiat, w którym położona jest siedziba powiatowego związku, organom finansowym właściwym dla tych gminnych spółdzielni; przekazując te dopłaty właściwym organom finansowym (§ 2 ust. 2 pkt 2), powinien na dowodzie wpłaty podać tytuł wpłaty,
2)
obejmuje deklaracją również dane dotyczące dopłat do cen napojów alkoholowych sprzedanych gminnym spółdzielniom "Samopomoc Chłopska", o których mowa w pkt 1,
3)
podaje w części I deklaracji, oprócz danych przewidzianych we wzorze deklaracji:
a)
wartość sprzedanych napojów alkoholowych ogółem oraz z podziałem według rad narodowych, na których terenie położone są gminne spółdzielnie "Samopomoc Chłopska", którym związek sprzedał napoje alkoholowe,
b)
kwotę dopłat do cen napojów alkoholowych przypadających na rzecz poszczególnych rad narodowych, obliczoną w sposób określony w § 4 ust. 1a.
2.
Płatnik dopłat, o którym mowa w § 2 ust. 3 pkt 2, obowiązany jest:
1)
składać właściwemu organowi finansowemu oprócz zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, za okresy płatności dopłat (§ 2 ust. 2) deklaracje według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia;
2)
prowadzić ewidencję przychodu napojów z wyszczególnieniem ich rodzaju i pojemności naczyń według wzoru ustalonego w porozumieniu z organem finansowym; organ finansowy może zwolnić płatnika dopłat od obowiązku prowadzenia ewidencji, jeżeli istniejące urządzenia księgowe pozwalają w każdym czasie bez trudu określić ilość i rodzaj nabytych przez płatnika napojów oraz pojemność naczyń zawierających powyższe napoje.
3.
Do płatników dopłat, o których mowa w § 2 ust. 4, stosuje się przepisy ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 1.
§  6.
1.
Dopłata przypada również od zapasów napojów, posiadanych przez jednostki będące płatnikami dopłat w rozumieniu § 2 ust. 3 oraz przez gminne spółdzielnie "Samopomoc Chłopska" w dniu wprowadzenia lub podwyższenia dopłat, jeżeli nastąpiło ono po wejściu w życie niniejszego zarządzenia.
2.
Z dniem wprowadzenia lub podwyższenia dopłat płatnicy obowiązani są sporządzić spis napojów posiadanych w tym dniu w swoich magazynach lub w swoich punktach detalicznej sprzedaży, lub w zakładach gastronomicznych, z podaniem ich ilości i rodzaju oraz pojemności naczyń, jak również wysokości należnych dopłat. Płatnicy, o których mowa w § 2 ust. 3 pkt 2, powinni sporządzić spis w ciągu 2 dni od dnia ogłoszenia uchwały rady narodowej o wprowadzeniu lub podwyższeniu dopłat.
3.
Spis, o którym mowa w ust. 2, powinien być sporządzony również przez gminne spółdzielnie "Samopomoc Chłopska" w trzech egzemplarzach, z których jeden powinien być przesłany powiatowemu związkowi gminnych spółdzielni "Samopomoc Chłopska".
§  7.
1.
Płatnicy, o których mowa w § 2 ust. 3 pkt 1, dokonują spisu z natury zgodnie z obowiązującymi przepisami w 3 egzemplarzach.
2.
Spis z natury, jeżeli chodzi o płatników, o których mowa w § 2 ust. 3 pkt 2, powinien być sporządzony przez komisję powołaną przez zrzeszenie handlu prywatnego i usług. Spis powinien być sporządzony w 3 egzemplarzach, z których dwa pozostają w punkcie sprzedaży, trzeci zaś komisja składa wraz z raportem o dokonanym spisie w zrzeszeniu handlu prywatnego i usług.
3.
Płatnik dopłat sporządza zbiorcze zestawienie dopłat wynikających ze spisu z natury. Jeden egzemplarz zestawienia dopłat wraz ze spisem należy w ciągu 7 dni od daty dokonania spisu z natury przedstawić organowi finansowemu.
§  8.
1.
Płatnik, o którym mowa w § 2 ust. 3 pkt 2, powinien przekazać należną dopłatę od zapasów napojów (§ 6 ust. 1) do dnia 23 miesiąca następującego po miesiącu, w którym sporządzono spis. W deklaracji (§ 5) należna dopłata z powyższego tytułu powinna być uwidoczniona w odrębnej pozycji.
2.
Rozliczenie z tytułu dopłat od zapasów napojów (ust. 1), przypadających od płatników, o których mowa w § 2 ust. 3 pkt 1, ulega zawieszeniu do dnia zniesienia obowiązku uiszczenia dopłat bądź do dnia likwidacji przedsiębiorstwa lub punktu detalicznej sprzedaży albo zakładu gastronomicznego (ust. 3). W razie likwidacji poszczególnych gminnych spółdzielni "Samopomoc Chłopska" zawieszenie obowiązku rozliczeń z tytułu dopłaty od zapasów ujętych spisem gminnej spółdzielni "Samopomoc Chłopska" ustaje z dniem jej likwidacji.
3.
W razie zniesienia obowiązku uiszczania dopłat albo likwidacji przedsiębiorstwa lub punktu detalicznej sprzedaży, lub zakładu gastronomicznego, jak również gminnej spółdzielni "Samopomoc Chłopska", płatnicy, o których mowa w:
1)
§ 2 ust. 3 pkt 1 - rozliczają z organem finansowym do dnia 23 miesiąca następującego po miesiącu, w którym zniesiono obowiązek uiszczania dopłat lub nastąpiła likwidacja, różnicę pomiędzy sumą dopłat zawieszonych, a sumą dopłat obliczonych od zapasów napojów posiadanych w dniu zniesienia obowiązku dopłat lub likwidacji;
2)
§ 2 ust. 3 pkt 2 - otrzymują zwrot dopłat uiszczonych od zapasu napojów posiadanych w dniu zniesienia obowiązku uiszczania dopłat lub likwidacji punktu sprzedaży; zwrotu dopłat w razie likwidacji punktu sprzedaży dokonuje się pod warunkiem sprzedaży zapasu płatnikowi dopłat.
4.
Przepisy § 6 ust. 2 i 3 oraz § 7 stosuje się odpowiednio.
§  9.
Organy finansowe są uprawnione do kontrolowania ksiąg i dokumentów płatnika w celu sprawdzenia prawidłowości obliczenia i odprowadzenia dopłat.
§  10.
W punktach detalicznej sprzedaży i zakładach gastronomicznych powinno być wywieszone na widocznym miejscu zawiadomienie dla nabywcy o wysokości pobieranych dopłat.
§  11.
Traci moc zarządzenie Ministra Finansów z dnia 30 maja 1958 r. w sprawie trybu pobierania dopłat do cen napojów alkoholowych (Monitor Polski Nr 46, poz. 268).
§  12.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

ZGŁOSZENIE

na dopłaty do cen napojów alkoholowych (spirytusu konsumpcyjnego, napojów zawierających nie mniej niż 25% alkoholu, wina gronowego, owocowego, miodu pitnego, aperitifu i cocktailu).

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

DEKLARACJA

o dopłacie do cen alkoholowych za miesiąc ............. 196... r.

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

Zestawienie ilości zniszczonych napojów, za które przyznano odszkodowanie z Państwowego Zakładu Ubezpieczeń w okresie od dnia ............. do dnia ............ 196... r.

1 § 2 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 17 sierpnia 1971 r. (M.P.71.45.291) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1972 r.
2 § 4 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) zarządzenia z dnia 17 sierpnia 1971 r. (M.P.71.45.291) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1972 r.
3 § 4 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) zarządzenia z dnia 17 sierpnia 1971 r. (M.P.71.45.291) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1972 r.
4 § 5 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 17 sierpnia 1971 r. (M.P.71.45.291) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1972 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024