Branżowe warunki dostaw środków do prania i artykułów perfumeryjno-kosmetycznych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA PRZEMYSŁU CHEMICZNEGO
z dnia 4 kwietnia 1962 r.
w sprawie branżowych warunków dostaw środków do prania i artykułów perfumeryjno-kosmetycznych.

Na podstawie art. 3 ust. 2 dekretu z dnia 16 maja 1956 r. o umowach dostawy pomiędzy jednostkami gospodarki uspołecznionej (Dz. U. Nr 16, poz. 87) zarządza się, co następuje:
§  1.
Wprowadza się zawarte w załączniku do niniejszego zarządzenia branżowe warunki dostaw środków do prania i artykułów perfumeryjno-kosmetycznych produkowanych przez przedsiębiorstwa podległe nadzorowi Ministra Przemysłu Chemicznego, a przeznaczonych na cele zaopatrzenia rynku.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

BRANŻOWE WARUNKI DOSTAW ŚRODKÓW DO PRANIA I ARTYKUŁÓW PERFUMERYJNO-KOSMETYCZNYCH PRODUKOWANYCH PRZEZ PRZEDSIĘBIORSTWA PODLEGŁE NADZOROWI MINISTRA PRZEMYSŁU CHEMICZNEGO, A PRZEZNACZONYCH NA CELE ZAOPATRZENIA RYNKU

§ 1.
1.
Niniejsze branżowe warunki dostaw obowiązują przy dostawach środków do prania i artykułów perfumeryjno-kosmetycznych produkowanych przez przedsiębiorstwa podległe nadzorowi Ministra Przemysłu Chemicznego, a przeznaczonych na cele zaopatrzenia rynku.
2.
Branżowe warunki dostaw obowiązują:
1)
w stosunkach handlowych między przedsiębiorstwami, o których mowa w ust. 1, zwanymi w dalszym ciągu "dostawcami", a uspołecznionymi przedsiębiorstwami handlu hurtowego lub detalicznego, zwanymi w dalszym ciągu "odbiorcami",
2)
w stosunkach handlowych między przedsiębiorstwami handlu hurtowego a uspołecznionymi przedsiębiorstwami handlu detalicznego.
3.
Do bezpośredniego zawierania umów z przedsiębiorstwami przemysłowymi upoważnione są uspołecznione przedsiębiorstwa handlu hurtowego lub detalicznego w przypadkach ekonomicznie uzasadnionej wielkości partii dostawy.
§  2.
1.
Zamówienia na dostawy:
1)
środków do prania składa się zgodnie z zarządzeniami o rejonizacji zawierania umów na cele rynkowe,
2)
artykułów perfumeryjno-kosmetycznych składa się jednostkom właściwym do przyjmowania zamówień, a w szczególności wymienionych w cennikach, katalogach lub oddzielnych publikacjach.
2.
Zamówienia na dostawę środków do prania odbiorcy składają w terminie określonym w zarządzeniach dotyczących zasad rejonizacji zawierania umów na dostawy środków do prania na cele rynkowe. Zamówienia na artykuły perfumeryjno-kosmetyczne składają odbiorcy nie później niż na 30 dni przed początkiem kwartału, w którym ma nastąpić dostawa.
3.
W razie niezłożenia zamówienia w terminie określonym w ust. 2 jednostka właściwa do przyjmowania zamówień może je przyjąć, jeżeli istnieje możliwość jego wykonania, przesunąć jego wykonanie w porozumieniu z odbiorcą na okres następny lub zwrócić jako nie przyjęte.
§  3.
Zamówienia powinny być złożone w trzech egzemplarzach, oddzielnie:
1)
na każdy rodzaj albo grupę środków lub artykułów,
2)
na każdą partię środków lub artykułów, która ma być wysłana pod innym adresem.
§  4.
Przedmiot dostawy może być również określony w zamówieniu według wzorca środka lub artykułu, na który odbiorca wyraził zgodę.
§  5.
Jeżeli w umowie zastrzeżono, że odbiorca może w czasie późniejszym w dodatkowych dyspozycjach określić ściślej przedmiot dostawy, terminy lub miejsca dostawy, wówczas dyspozycję w tym zakresie należy wysłać – jeżeli w umowie inaczej nie zastrzeżono – na 20 dni przed początkiem miesiąca, w którym dostawa ma być wykonana.
§  6.
W razie niemożności zachowania normy resortowej, zakładowej lub warunków technicznych, przyjętych za podstawę do określania jakości środków lub artykułów, dostawca obowiązany jest niezwłocznie zawiadomić o tym odbiorcę. W tym przypadku odbiorca ma prawo odstąpić od umowy i zażądać odszkodowania.
§  7.
Odbiorca obowiązany jest zwrócić opakowanie wypożyczane (beczki dębowe i metalowe) dostawcy lub jednostce przez niego wskazanej niezwłocznie po zwolnieniu, a najdalej w ciągu 90 dni od daty otrzymania przedmiotu dostawy, chyba że w umowie ustalono inny termin zwrotu.
§  8.
1.
Oczywiste uszkodzenie i braki ilościowe przedmiotu dostawy, które mogą być natychmiast zauważone przy fizycznym odbiorze towaru przez odbiorcę ze składu dostawcy, powinny być niezwłocznie stwierdzone przy zachowaniu trybu przewidzianego w ogólnych warunkach dostaw w obrocie krajowym.
2.
Odbiór jakościowy i ilościowy dokonywany jest w magazynie odbiorcy najpóźniej w terminie 6 dni od dnia otrzymania towaru.
3.
Nie stanowi braku ilościowego różnica ciężaru mydła i proszków do prania stwierdzona przy odbiorze, a wynikająca z ubytku naturalnego spowodowanego wysychaniem, o ile w odpowiednim stosunku wzrosła procentowa zawartość kwasów tłuszczowych oznaczona według normy w odniesieniu do ciężaru pierwotnego, tj. ciężaru uzyskanego bezpośrednio po wyprodukowaniu. Na przykład rygiel kilogramowy mydła, który bezpośrednio po wyprodukowaniu zawiera 62% kwasów tłuszczowych, po wyschnięciu do ciężaru 900 g powinien zawierać 68,8% kwasów tłuszczowych:

Wadę mydła i proszków do prania stanowić będzie stwierdzenie niższej procentowo zawartości kwasów tłuszczowych w odniesieniu do ciężaru pierwotnego.

§  9.
1.
Gdy odbiorca twierdzi, że przedmiot dostawy posiada wady, a dostawca odrzuci reklamację, uzna ją z zastrzeżeniami albo zastrzeże sobie termin do złożenia oświadczenia, odbiorca powinien zwrócić się do rzeczoznawcy do spraw jakości towarów, wybranego z listy rzeczoznawców okręgowej komisji arbitrażowej z żądaniem przeprowadzenia ekspertyzy i wydania orzeczenia.
2.
Strona, która nie zgodzi się z orzeczeniem rzeczoznawcy, może wystąpić do branżowej komisji rzeczoznawców do spraw jakości towarów o uchylenie w trybie nadzoru orzeczenia o jakości towaru wydanego przez rzeczoznawcę, jeżeli:
1)
próba towaru została pobrana niezgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami,
2)
orzeczenie zostało wydane z naruszeniem przepisów dotyczących określenia jakości towarów lub zasad sztuki i wiedzy technicznej, jeżeli naruszenie to miało istotny wpływ na wydane orzeczenie.

Od orzeczenia branżowej komisji rzeczoznawców nie służy odwołanie.

3.
Jeżeli zarzuty odbiorcy okażą się uzasadnione, koszty związane z ekspertyzą ponosi dostawca.
4.
Niezłożenie przez dostawcę w terminie 14 dni od otrzymania zawiadomienia o wadach żadnego oświadczenia oznacza uznanie reklamacji.
§  10.
1.
Zakwestionowany przez odbiorcę co do jakości przedmiot dostawy powinien być przeklasyfikowany w pomieszczeniu odbiorcy przy udziale przedstawiciela dostawcy, chyba że odbiorca sprzeciwi się z uzasadnionych powodów przeklasyfikowaniu przedmiotu dostawy w swoich pomieszczeniach. W szczególności odbiorca może się sprzeciwić przeklasyfikowaniu przedmiotu dostawy w razie braku pomieszczeń magazynowych umożliwiających przeprowadzenie tych czynności lub w razie niemożności uzgodnienia terminu ich przeprowadzenia.
2.
Jeżeli przedmiot dostawy zostaje zwrócony dostawcy (ust. 1), odbiorca obowiązany jest w porozumieniu z dostawcą i na jego koszt oznaczyć trwale towar w sposób uniemożliwiający skierowanie go do innego odbiorcy bez przerobu lub przeklasyfikowania.
3.
Dostawca obowiązany jest zaspokoić roszczenia odbiorcy z tytułu rękojmi za wady w terminie określonym przez strony umową. Termin ten nie może być dłuższy niż 14 dni od daty uznania reklamacji odbiorcy lub wydania orzeczenia o jakości towaru, stanowiącego przedmiot sporu, pod rygorem odstąpienia przez odbiorcę od umowy z winy dostawcy.
4.
Przeklasyfikowanie towaru lub obniżenie ceny nie może nastąpić nawet za zgodą stron w razie wydania przez rzeczoznawcę orzeczenia ustalającego, że:
1)
towar nie nadaje się do obrotu, lecz tylko do przerobu,
2)
doprowadzenie towaru do jakości przewidzianej obowiązującymi przepisami jest technicznie możliwe i ze względów gospodarczych pożądane.
5.
Wszelkie koszty związane z przeklasyfikowaniem przedmiotu dostawy lub obniżeniem jego ceny ponosi dostawca niezależnie od obowiązku zapłacenia odszkodowania umownego lub wynagrodzenia szkody rzeczywistej.
§  11.
W sprawach nie uregulowanych w niniejszych branżowych warunkach dostaw stosuje się ogólne warunki dostaw w obrocie krajowym.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1962.35.171

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Branżowe warunki dostaw środków do prania i artykułów perfumeryjno-kosmetycznych.
Data aktu: 04/04/1962
Data ogłoszenia: 27/04/1962
Data wejścia w życie: 28/05/1962