Zasady i tryb opracowywania, uzgadniania, ustanawiania i numeracji norm branżowych.

ZARZĄDZENIE
PREZESA POLSKIEGO KOMITETU NORMALIZACYJNEGO
z dnia 12 maja 1961 r.
w sprawie zasad i trybu opracowywania, uzgadniania, ustanawiania i numeracji norm branżowych.

Na podstawie § 11 ust. 1 uchwały nr 320 Rady Ministrów z dnia 19 września 1960 r. w sprawie intensyfikacji i zapewnienia rozwoju działalności normalizacyjnej (Monitor Polski Nr 78, poz. 359) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Opracowywanie norm branżowych przewidziane jest w zatwierdzonych w obowiązującym trybie resortowych planach ośrodków normalizacyjnych.
2.
Projekty norm branżowych opracowywane są:
1)
przez ośrodki normalizacyjne, o których mowa w ust. 1,
2)
przez inne instytucje, którym powierzono opracowanie projektów.
3.
Opracowanie następuje w ramach zajęć służbowych pracowników jednostek wymienionych w ust. 2 lub w zespołach specjalistów powołanych przez te jednostki w ramach prac zleconych, na zasadach określonych w zarządzeniu Ministra Finansów z dnia 20 lutego 1957 r. w sprawie źródeł i sposobu finansowania prac normalizacyjnych (Monitor Polski z 1957 r. Nr 17, poz. 128 i z 1959 r. Nr 67, poz. 347).
§  2.
Do opracowania projektów norm branżowych powinny być wykorzystane źródła dokumentacji określone w PN-59/N-02001 "Wytyczne ogólne opracowywania i układu norm".
§  3.
1.
Przed opracowaniem normy branżowej należy ustalić założenia do normy. Dla grupy norm zbliżonych tematycznie lub obejmujących całość normalizowanego zagadnienia mogą być opracowane założenia wspólne.
2.
Założenia powinny zawierać:
1)
cel normy na tle potrzeb normalizacyjnych danej branży,
2)
zakres postanowień normy,
3)
przewidywane skutki techniczno-ekonomiczne wprowadzenia normy,
4)
źródła, na których ma się oprzeć opracowanie normy,
5)
wykaz instytucji zainteresowanych, z którymi powinien być uzgodniony projekt normy.
3.
Założenia do normy powinny być przyjęte przez ośrodek normalizacyjny na podstawie opinii komisji normalizacyjnej działającej przy ośrodku.
§  4.
1.
Projekt normy branżowej powinien być opracowany zgodnie z założeniami, a pod względem układu powinien odpowiadać wymaganiom normy PN-59/N-02001 "Wytyczne ogólne opracowywania i układu norm".
2.
Do projektu normy branżowej powinna być dołączona charakterystyka zawierająca:
1)
określenie zagadnień regulowanych normą oraz zakresu jej stosowania (czego i kogo dotyczy),
2)
porównanie stanu dotychczasowego ze stanem, który powinien być osiągnięty w wyniku wprowadzenia normy, oraz określenie zmian i przewidywanych w związku z tym efektów technicznych, ekonomicznych i organizacyjnych,
3)
wskazanie posunięć organizacyjnych, technicznych i ekonomicznych, potrzebnych do wprowadzenia i stosowania normy.
§  5.
1.
Projekt normy branżowej powinien być uzgodniony z jednostkami nadrzędnymi nad wszystkimi zakładami pracy, zainteresowanymi tematem normy, które będą miały obowiązek przestrzegania ustanowionej normy (producenci, odbiorcy, użytkownicy), oraz z instytucją powołaną do nadzoru i kontroli w danym zakresie - np. Główny Urząd Miar w zakresie przyrządów pomiarowych, Polski Rejestr Statków w zakresie okrętownictwa, Państwowa Inspekcja Sanitarna w zakresie artykułów spożywczych itd. Ponadto projekt powinien być uzgodniony, jeżeli chodzi o:
1)
towary rynkowe - z Ministerstwem Handlu Wewnętrznego,
2)
artykuły produkowane na eksport - z Ministerstwem Handlu Zagranicznego,
3)
wprowadzenie klasyfikacji gatunków różnej od stanu dotychczasowego - z Państwową Komisją Cen,
4)
opakowanie przedmiotów i transport - z Ministerstwem Komunikacji i Państwowym Zakładem Ubezpieczeń.
2.
Projekt normy powinien być również zaopiniowany przez właściwy instytut naukowo-badawczy lub inną placówkę naukową.
3.
Uzgodnienie projektu normy odbywa się w trybie ankiety. Odpowiedzi na ankietę powinny być dostarczone w nieprzekraczalnym terminie 30 dni od daty otrzymania projektu.
4.
Ankieta, o której mowa w ust. 2, może być w wyjątkowych przypadkach zastąpiona bezpośrednim porozumieniem z zainteresowanymi instytucjami.
§  6.
1.
Uzgodnienie projektu i uwag nadesłanych w ramach ankiety odbywa się na posiedzeniu komisji normalizacyjnej z udziałem uprawnionych do podejmowania decyzji przedstawicieli instytucji, o których mowa w § 5 ust. 1.
2.
W razie niemożności uzgodnienia projektu na posiedzeniu komisji, o której mowa w ust. 1, ośrodek przedstawia projekt normy wraz z kompletną dokumentacją i własnym stanowiskiem właściwemu ministerstwu, które w uzgodnieniu z ministerstwami nadzorującymi instytucje zainteresowane oraz z właściwym ośrodkiem międzybranżowym podejmują decyzje w kwestiach spornych albo załatwia sprawę w wyżej wymienionym trybie, działając z upoważnienia nadzorującego ministerstwa.
§  7.
1.
Po uzgodnieniu projekt normy branżowej powinien być przesłany do Polskiego Komitetu Normalizacyjnego (PKN) w celu sprawdzenia zgodności z Polskimi Normami oraz z wytycznymi dotyczącymi kierunków prac normalizacyjnych. PKN w ciągu 30 dni od daty otrzymania projektu powiadomi zgłaszającego o zastrzeżeniach lub o ich braku.
2.
W przypadku zastrzeżeń ze strony PKN ośrodek normalizacyjny uzgadnia z zainteresowanymi zmiany w projekcie wynikające ze stanowiska PKN i przesyła ponownie projekt do PKN.
3.
Projektowi normy branżowej, do którego PKN nie zgłosił zastrzeżeń lub który został uzgodniony według ust. 2, PKN nadaje numer, wciągając go do ewidencji norm branżowych.
§  8.
1.
Uzgodniony projekt normy branżowej ośrodek przedstawia do ustanowienia osobie upoważnionej na podstawie uchwały nr 320 Rady Ministrów z dnia 19 września 1960 r. w sprawie intensyfikacji i zapewnienia rozwoju działalności normalizacyjnej (Monitor Polski Nr 78, poz. 359), która ustanawia normę po stwierdzeniu uzgodnienia ostatecznego tekstu z zainteresowanymi.
2.
Po ustanowieniu normy branżowej instytucja ustanawiająca wpisuje ją do rejestru norm branżowych.
§  9.
1.
Instytucje ustanawiające normy branżowa przesyłają do PKN, do zainteresowanych ministerstw oraz do własnego ministerstwa poświadczone odpisy ustanowionych norm branżowych. Wykazy ustanowionych norm PKN publikuje w Biuletynie PKN. Wykazy ustanowionych norm branżowych publikowane są również w biuletynach normalizacyjnych i dziennikach urzędowych właściwych ministerstw, ze wskazaniem sposobu nabycia wydrukowanych norm.
2.
Polski Komitet Normalizacyjny odnotowuje w ewidencji fakt ustanowienia normy, a dostarczone egzemplarze normy umieszcza w zbiorze norm branżowych.
§  10.
Ze względu na potrzebę zachowania jednolitego sposobu numeracji norm branżowych Polski Komitet Normalizacyjny nadaje numery normom branżowym ustanowionym w trybie niniejszego zarządzenia według następujących zasad: numer normy branżowej składa się z:
a)
symbolu normy branżowej (BN),
b)
dwóch ostatnich cyfr roku ustanowienia,
c)
czterocyfrowego symbolu branży według wykazu tematyki branżowej ustalonego przez Polski Komitet Normalizacyjny na podstawie klasyfikacji Głównego Urzędu Statystycznego,
d)
kolejnego numeru normy w danej branży. Przykład: BN-61/1104-12.
§  11.
W wyjątkowych przypadkach uzasadnionych ważnymi względami gospodarczymi mogą być udzielone zezwolenia na odstąpienie od norm branżowych. Decyzja zezwalająca na odstąpienie od norm branżowych powinna równocześnie określać warunki, które mają być zachowane w związku z udzielonym zezwoleniem, oraz termin, na jaki zezwolenie zostało udzielone.
§  12.
1.
Zezwolenia na odstąpienie od normy branżowej udziela organ, który ustanowił tę normę, po uzgodnieniu z jednostkami organizacyjnymi nadrzędnymi nad zainteresowanymi zakładami pracy.
2.
Zezwolenia na odstąpienie od norm dotyczących artykułów przeznaczonych na eksport mogą być udzielone jedynie w porozumieniu z Ministrem Handlu Zagranicznego, od norm zaś dotyczących artykułów rynkowych - w porozumieniu z Ministrem Handlu Wewnętrznego.
§  13.
Odpisy udzielonych zezwoleń na odstąpienie od norm branżowych powinny być przesłane do Polskiego Komitetu Normalizacyjnego i do zainteresowanych ministerstw.
§  14.
Dla ministerstw, w których stan organizacyjny tego wymaga, właściwi ministrowie wydadzą w porozumieniu z Prezesem Polskiego Komitetu Normalizacyjnego odpowiednie instrukcje w sprawie trybu opracowywania i ustanawiania norm branżowych.
§  15.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o ministerstwach, należy przez to rozumieć również inne naczelne organy administracji państwowej i urzędy centralne oraz związki spółdzielcze.
§  16.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024