Planowanie, kontrola i korekta funduszu płac w państwowych przedsiębiorstwach budowlano-montażowych.

INSTRUKCJA
PRZEWODNICZĄCEGO KOMISJI PLANOWANIA PRZY RADZIE MINISTRÓW
z dnia 22 czerwca 1961 r.
w sprawie planowania, kontroli i korekty funduszu płac w państwowych przedsiębiorstwach budowlano-montażowych.

Na podstawie § 2 uchwały nr 52 Rady Ministrów z dnia 5 lutego 1960 r. w sprawie zasad planowania, kontroli i korekty funduszu płac w państwowych przedsiębiorstwach budowlano-montażowych (Monitor Polski Nr 18, poz. 90 i Nr 42, poz. 203) i w związku z § 5 uchwały nr 107 Rady Ministrów z dnia 15 marca 1961 r. w sprawie środków zabezpieczających dyscyplinę wykonania narodowego planu gospodarczego na 1961 r. w zakresie zatrudnienia, funduszu płac, wydatków budżetowych i dostaw towarów rynkowych dla ludności, ustala się, co następuje:

Ustalanie planów funduszu płac.

§  1.
1.
Plan funduszu płac ustalony w planach techniczno-ekonomicznych przedsiębiorstw budowlano-montażowych resortu nie może w sumie łącznej przekraczać kwoty ustalonej dla danego resortu w narodowym planie gospodarczym.
2.
Jednostki nadrzędne nad przedsiębiorstwami (zarządy, zjednoczenia) oraz ministerstwa mają prawo do tworzenia w ramach kwot funduszu płac ustalonych w narodowym planie gospodarczym rezerwy funduszu płac łącznie w granicach do 3% kwoty ustalonej w narodowym planie gospodarczym. Rezerwa ta jest przeznaczona na elastyczne dostosowanie funduszu płac przedsiębiorstw do warunków wykonania zadań ustalonych w planie rocznym.
3.
O wysokości utworzonej przez jednostki nadrzędne i ministerstwa rezerwy funduszu płac ministerstwo powiadamia centralę banku finansującego działalność przedsiębiorstw bezpośrednio po opracowaniu planów techniczno-ekonomicznych przedsiębiorstw oraz zbiorczych zestawień jednostek nadrzędnych i ministerstw.
§  2.
1.
Plan funduszu płac przedsiębiorstwa ustala się w ramach dyrektywnego limitu funduszu płac określonego przez jednostkę nadrzędną wraz z podziałem na fundusz osobowy i fundusz bezosobowy.
2.
W planach funduszu płac przedsiębiorstwa wyodrębnia się:
1)
fundusz płac osobowy z podziałem na:
a)
fundusz płac robotników (bez premii),

w tym: robotników produkcji podstawowej,

robotników produkcji pomocniczej,

robotników usług produkcyjnych,

b)
fundusz premiowy robotników,

w tym: robotników produkcji podstawowej,

robotników produkcji pomocniczej,

robotników usług produkcyjnych,

c)
fundusz płac pracowników umysłowych,
d)
fundusz płac pozostałych pracowników fizycznych,
e)
fundusz płac uczniów;
2)
bezosobowy fundusz płac.
3.
Fundusz płac robotników produkcji pomocniczej oraz usług produkcyjnych może być wyodrębniony z funduszu płac robotników stosownie do ustaleń ust. 2 pkt 1 pod warunkiem, że:
1)
w planie przedsiębiorstwa wyodrębniono produkcję pomocniczą lub usługi produkcyjne,
2)
ewidencja księgowa zapewnia ścisłe rozgraniczenie produkcji lub usług produkcyjnych od pozostałych rodzajów produkcji; rozgraniczenie to powinno dotyczyć co najmniej wartości produkcji lub usług, kosztów własnych oraz funduszu płac.
4.
W planie osobowego funduszu płac należy dla grup zatrudnienia wymienionych w ust. 2 pkt 1 wyodrębnić kwoty dopłat za pracę w godzinach nadliczbowych i w dnie wolne od pracy, wypłat za rozłąkę oraz wypłat za szkolenie wewnątrzzakładowe.
5.
Plan funduszu płac robotników wymienionych w ust. 2 pkt 1 lit. a) ustala się na podstawie analizy programu produkcji i uwzględnienia rodzajów obiektów, a tam gdzie to jest możliwe - także rodzajów robót lub asortymentów. Należy przy tym uwzględnić usprawnienia w zakresie organizacji robót, zachowanie pełnej dyscypliny płac, poprawę zaopatrzenia materiałowego, zwiększenie wyposażenia i wykorzystania sprzętu, środków transportowych itp. Plan funduszu premiowego wymieniony w ust. 2 pkt 1 lit. b) ustala się stosownie do przepisów uchwały nr 164 Rady Ministrów z dnia 16 maja 1960 r. o zmianie uchwały nr 50 z dnia 7 marca 1958 r. w sprawie płac w przedsiębiorstwach budowlano-montażowych.
6.
Planowany osobowy fundusz płac innych grup zatrudnienia wymienionych w ust. 2 pkt 1 lit. c), d) i e) ustala się na podstawie niezbędnych stanowisk, obowiązujących stawek płac oraz zasad premiowania.
7.
Plan osobowego funduszu płac nie może zakładać zmniejszenia zakresu dotychczas wykonywanych przez przedsiębiorstwo robót, usług i czynności przez ich podzlecenie innym jednostkom.
8.
Planowany bezosobowy fundusz płac ustalany jest na podstawie przewidywanych niezbędnych doraźnych usług oraz obowiązujących zasad wynagradzania za te usługi.
9.
Prace związane z naprawą i przeróbką konstrukcji, urządzeń i maszyn dostarczanych przez inwestora lub innego dostawcę, a wynikające z wad produkcyjnych zawinionych przez producenta, powinny być objęte planem zatrudnienia i planem funduszu płac producenta. W razie niemożności ich wykonania przez producenta i zlecenia ponadplanowego wykonania tych robót przez przedsiębiorstwo budowlano-montażowe osobowe wydatki z tego tytułu obciążają fundusz płac producenta. Tryb postępowania określają odrębne przepisy szczegółowe, zawarte w instrukcji Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z dnia 26 sierpnia 1960 r. w sprawie trybu postępowania przy obciążaniu funduszu płac producenta maszyn, konstrukcji i urządzeń w przypadku dokonania naprawy tych maszyn, konstrukcji i urządzeń przez przedsiębiorstwo budowlano-montażowe (Monitor Polski Nr 69, poz. 328).
§  3.
W razie stwierdzenia, że przedsiębiorstwo nieprawidłowo ustaliło plan funduszu płac bądź jego podział na kwartały, jednostka nadrzędna z własnej inicjatywy lub na wniosek banku finansującego przedsiębiorstwo zarządzi dokonanie odpowiednich poprawek w planie.

Zmiany planu funduszu płac.

§  4.
1.
Jednostki nadrzędne i ministerstwa mogą zwiększyć w ciągu roku fundusz płac podległych przedsiębiorstw do wysokości posiadanej rezerwy. Decyzja o zwiększeniu planu funduszu płac z rezerwy powinna być powzięta przed początkiem okresu, którego dotyczy zwiększenie. Decyzja taka nie może się odnosić do okresu ubiegłego. Zwiększenie planu funduszu płac przedsiębiorstwa, dokonane z rezerwy funduszu płac jednostki nadrzędnej lub ministerstwa, nie powoduje zmian innych elementów planu techniczno-ekonomicznego przedsiębiorstwa.
2.
Jednostka nadrzędna może w ciągu roku zmniejszyć podległym przedsiębiorstwom plan funduszu płac, przenosząc kwoty zmniejszenia do swojej rezerwy. Zmniejszenie następuje w razie stwierdzenia, że niezależne od pracy przedsiębiorstwa warunki realizacji wykonania zadań ustalonych w planie rocznym pozwalają na wykonanie tych zadań przy mniejszym od planowanego funduszu płac. Natomiast w razie zastąpienia w ciągu roku planowanego zatrudnienia pracą organizacji obcych należy zwiększyć właściwą pozycję kosztów, przeznaczoną na finansowanie usług obcych i o tę kwotę odpowiednio zmniejszyć fundusz płac przy zachowaniu zasady, że nie powinno to powodować podwyższenia łącznych kosztów produkcji.
3.
O wydanych decyzjach jednostki nadrzędne powiadamiają niezwłocznie właściwy bank finansujący przedsiębiorstwa. Ministerstwa zobowiązane są co kwartał zawiadamiać centralę banku finansującego o dokonanych zmianach oraz o wysokości rezerwy funduszu płac jednostek nadrzędnych i ministerstwa.
§  5.
W razie wprowadzania przez organ nadrzędny w toku realizacji planu dodatkowych zadań produkcyjnych (rozszerzenia zakresu robót), które powodują powiększenie planu produkcji przedsiębiorstwa, przedsiębiorstwu powinien być przyznany dodatkowy fundusz płac w wysokości koniecznej do wykonania tych zadań.
§  6.
Jednostka nadrzędna może w ciągu roku zmienić podporządkowanym przedsiębiorstwom plan funduszu płac w ramach odpowiednio zmienionego planu rocznego w razie:
1)
dokonania zmian organizacyjnych,
2)
przekazania budów.
§  7.
O dokonanych zmianach, o których mowa w § 5 i § 6, jednostka nadrzędna powiadamia niezwłocznie bank finansujący.

Zasady kontroli i rozliczenia funduszu płac.

§  8.
1.
Rozliczenie osobowego funduszu płac dokonywane jest narastająco od początku roku kalendarzowego na koniec każdego kwartału oraz ostatecznie na koniec roku po złożeniu sprawozdania finansowego.
2.
Rozliczenie osobowego funduszu płac polega na porównaniu wykonanego funduszu płac z planem funduszu płac liczonym od początku roku do końca okresu rozliczanego i ustaleniu oszczędności lub przekroczeniu funduszu płac z uwzględnieniem przepisów ust 4-15.
3.
Przez plan osobowego funduszu płac, o którym mowa w ust. 2, należy rozumieć fundusz płac ustalony w rocznym planie techniczno-ekonomicznym z uwzględnieniem przepisu § 5.
4. 1
Bankowa korekta osobowego funduszu płac w górę dotyczy w przedsiębiorstwach budowlano-montażowych wymienionych w załączniku do niniejszej instrukcji tylko osobowego funduszu płac robotników produkcji budowlano-montażowej (podstawowej).
5.
Dla przedsiębiorstw, które w myśl ust. 4 uprawnione są do korygowania w górę osobowego funduszu płac robotników produkcji budowlano-montażowej (podstawowej) - rozliczenie polega na porównaniu wykonanego osobowego funduszu płac robotników tej produkcji, liczonym od początku roku do końca okresu rozliczanego i skorygowanym o procent przekroczenia planu zadań tej produkcji z uwzględnieniem współczynnika korekty, podanego w załączniku do niniejszej instrukcji.
6.
Dla przedsiębiorstw budowlano-montażowych, dla których w załączniku ustalona jest korekta bankowa wyłącznie na określonego asortymentu robót, rozliczenie osobowego funduszu płac według zasad określonych w ust. 5 dotyczy wyłącznie funduszu płac robotników, zatrudnionych w produkcji, dla której obowiązuje bankowa korekta.
7.
W przedsiębiorstwach budowlano-montażowych, nie wymienionych w załączniku do niniejszej instrukcji - rozliczenie osobowego funduszu płac polega na porównaniu wykonanego osobowego funduszu płac robotników, liczonego od początku roku do końca okresu rozliczanego z planowanym funduszem płac.
8. 2
W razie niewykonania planu zadań produkcyjnych osobowy fundusz płac robotników wymienionych w § 2 ust. 2 pkt 1 lit. a) podlega korekcie w dół ze wskaźnikiem 1,0.
9.
W przedsiębiorstwach budowlano-montażowych planowane kwartalne fundusze premiowe robotników produkcji podstawowej, pomocniczej i usług produkcyjnych przelicza się osobno wskaźnikiem procentowym rzeczywiście wykonanej w kwartale produkcji podstawowej, pomocniczej i usług produkcyjnych. Górną granicą wypłat funduszów premiowych robotników poszczególnych rodzajów produkcji jest planowany fundusz premiowy dla robotników każdego rodzaju produkcji i usług.
10. 3
Przy rozliczeniu, o którym mowa w ust. 1 i 2, planowany fundusz płac pracowników umysłowych i pozostałych pracowników fizycznych, wymienionych w § 2 ust. 2 pkt 1 lit. c) i d) nie podlega korekcie, z wyjątkiem funduszu płac pracowników umysłowych i przedsiębiorstw wymienionych w załączniku do niniejszej instrukcji w pozycjach 25, 26, 27, 28, 33a, 33b pkt 1 oraz 46, w których planowane premie pracowników umysłowych należy przeliczyć zgodnie z zasadami regulaminów premiowania tych przedsiębiorstw. W przedsiębiorstwach, w których pracownicy uprawnieni są do przywilejów z karty górnika, wypłaty z tego tytułu należy dokonywać poza skorygowanym funduszem płac.
11.
Za przeliczony (skorygowany) plan funduszu płac uczniów przyjmuje się kwotę niezbędną do opłacenia wynagrodzeń faktycznej liczby zatrudnionych uczniów (odpowiednio do aktualnych zadań w zakresie szkolenia bez względu na to, czy liczba zatrudnionych uczniów jest większa, czy mniejsza od liczby pierwotnie zaplanowanej). Skorygowany plan funduszu płac uczniów równa się sumie dokonanych wypłat.
12.
Bezosobowy fundusz płac podlega rozliczeniu za okres roczny; plan tego funduszu nie podlega korygowaniu.
13.
Oszczędności lub przekroczenia osobowego funduszu płac w skali przedsiębiorstwa ustala się jako różnicę (saldo) oszczędności i przekroczeń w grupach zatrudnienia wymienionych w § 2 ust. 2 pkt 1 lit. a), b), c), d) - przy zachowaniu zasady podanej w ust. 14.
14.
Przy ustalaniu oszczędności lub przekroczenia w skali przedsiębiorstwa przekroczenia funduszu płac pracowników umysłowych nie mogą być pokrywane z oszczędności funduszu płac pozostałych grup pracowników. Oszczędności funduszu płac pracowników umysłowych mogą być zużyte na pokrycie ewentualnych przekroczeń funduszu płac pozostałych pracowników.
15.
Obliczony według zasad podanych w ust. 13 wynik gospodarki osobowym funduszem płac obciąża się przekroczeniami limitów na wypłatę zasiłków chorobowych.
§  9.
1.
Dyrektor jednostki nadrzędnej po zaznajomieniu się ze stanowiskiem banku finansującego może uznać przekroczenie funduszu płac przedsiębiorstwa za usprawiedliwione, jeżeli jest ono spowodowane przez:
1)
wprowadzenie nie uwzględnionego w rocznym planie techniczno-ekonomicznym bądź rozszerzenie ponad założenia planu stosowania efektywnych rozwiązań konstrukcyjnych lub nowych albo zastępczych materiałów budowlanych, pod warunkiem że w wyniku tego uległa obniżeniu cena sprzedażna robót, co spowodowało zwiększenie udziału robocizny; zezwolenie jednostki nadrzędnej na wprowadzenie powyższych metod wykonawstwa powinno być wydane przed przystąpieniem do realizacji robót;
2)
wykonywanie robót zleconych w trybie nagłym, związanych z usuwaniem skutków awarii, klęsk żywiołowych itp.
2.
Kwoty przekroczenia funduszu płac, ustalone po każdym kwartale, a uznane za usprawiedliwione, nie powodują sankcji, o których mowa w §§ 11, 12 i 13, oraz nie są przedmiotem potrąceń, o których mowa w § 15 ust. 2.
§  10.
1.
Obliczenie przekroczenia lub oszczędności osobowego funduszu płac zatwierdza dyrektor przedsiębiorstwa.
2.
W razie stwierdzenia, że przedsiębiorstwo nieprawidłowo obliczyło oszczędność lub przekroczenie funduszu płac, jednostka nadrzędna z własnej inicjatywy lub na wniosek banku finansującego zarządzi dokonanie odpowiednich poprawek.

Sankcje związane z przekroczeniem planowanego funduszu płac.

§  11.
1.
W razie przekroczenia osobowego funduszu płac na koniec danego okresu:
1)
dyrektor przedsiębiorstwa niezwłocznie:
a)
zarządzi przeprowadzenie kontroli w celu ustalenia przyczyn przekroczenia,
b)
opierając się na wynikach kontroli zarządzi wyciągnięcie konsekwencji wobec osób winnych przekroczenia, a w razie stwierdzenia przestępstwa - zarządzi przekazanie sprawy organom powołanym do ich ścigania,
c)
zawiesi wypłaty z funduszu premiowego pracowników umysłowych do wysokości przekroczenia planowanego funduszu płac,
d)
zawiadomi jednostkę nadrzędną oraz właściwy oddział banku o wynikach kontroli i o wydanych zarządzeniach, o których mowa pod lit. b) i c), oraz o środkach podjętych dla wygospodarowania zaistniałego oraz niedopuszczenia do powstania dalszego przekroczenia funduszu płac;
2)
jednostka nadrzędna:
a)
przeprowadzi - w zależności od wielkości przekroczeń i wyników kontroli wewnętrznej przedsiębiorstwa - kontrolę własną w przedsiębiorstwie i w miarę potrzeby wyda zarządzenie zmierzające do poprawy gospodarki funduszem płac,
b)
zarządzi wyciągnięcie wszelkich konsekwencji wobec osób winnych przekroczenia,
c)
w razie stwierdzenia niewłaściwego wykonania przepisów niniejszej instrukcji pozbawi premii dyrektora przedsiębiorstwa i głównego księgowego oraz ewentualnie zastępców dyrektora bądź odpowiednio zmniejszy im premię,
d)
zawiadomi o wynikach kontroli oraz o wydanych zarządzeniach ministerstwo oraz oddział i centralę banku finansującego.
2.
W przypadkach przewidzianych odrębnymi przepisami część funduszu premiowego zawieszonego zgodnie z ust. 1 pkt 1 lit. c) może być wypłacona pracownikom poszczególnych jednostek organizacyjnych przedsiębiorstwa, które nie przekroczyły funduszu płac.
§  12.
W razie wygospodarowania w następnych okresach rozliczeniowych danego roku przez przedsiębiorstwa lub jego poszczególne jednostki organizacyjne kwot pokrywających przekroczenie funduszu płac, stwierdzone w okresach wcześniejszych, mogą być dokonane wypłaty z zawieszonego funduszu premiowego.
§  13.
W razie nieuzasadnionego przekroczenia rocznego funduszu płac jednostka nadrzędna zarządzi przepadek funduszu premiowego pracowników umysłowych, zawieszonego zgodnie z § 11 ust. 1 pkt 1 lit. c).

Przepisy końcowe.

§  14.
Ministrowie nadzorujący państwowe przedsiębiorstwa budowlano-montażowe składają na koniec każdego kwartału oraz roku planowego sprawozdania z gospodarki funduszem płac w tych przedsiębiorstwach, przesyłając je Prezesowi Rady Ministrów, Przewodniczącemu Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Prezesowi Najwyższej Izby Kontroli, Ministrowi Finansów, Przewodniczącemu Komitetu Pracy i Płac oraz centrali banku finansującego.
§  15.
1.
Przedsiębiorstwa składają w oddziałach banku finansującego roczne plany techniczno-ekonomiczne wraz z planem funduszu płac i podziałem na kwartały.
2.
Oddziały banku finansującego dokonują wypłat na fundusz płac na podstawie zapotrzebowania złożonego przez przedsiębiorstwa w wysokości zapotrzebowanych kwot, a w razie przekroczenia planowanego funduszu płac dokonują potrącenia z wypłat na fundusz premiowy pracowników umysłowych do wysokości tego przekroczenia, o ile fundusz ten nie został zawieszony stosownie do przepisu § 11 ust. 1 pkt 1 lit. c).
3.
Przedsiębiorstwo może w porozumieniu z oddziałem banku finansującego ustalić, że wchodzące w skład przedsiębiorstwa jednostki zorganizowane na zasadach pełnego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego mogą składać właściwemu oddziałowi banku odrębne plany i zapotrzebowania środków na fundusz płac.
§  16.
Banki finansujące działalność eksploatacyjną przedsiębiorstw budowlano-montażowych analizują w ramach badań całokształtu działalności tych przedsiębiorstw gospodarkę funduszem płac oraz powiadamiają o wynikach kontroli przedsiębiorstwa i jednostki nadrzędne, przedstawiają swoje wnioski i postulaty zainteresowanym przedsiębiorstwom, jednostkom nadrzędnym i właściwym ministrom bądź prezydiom wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw).
§  17.
Banki finansujące działalność eksploatacyjną przedsiębiorstw budowlano-montażowych wydadzą instrukcję o zasadach wydawania przez te banki środków pieniężnych na fundusz płac. Instrukcja podlega zatwierdzeniu przez Ministra Finansów po uzgodnieniu z Ministrem Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych.
§  18.
Centralny Związek Spółdzielczości Pracy ureguluje - zgodnie z przepisami niniejszej instrukcji - zasady planowania, kontroli i korekty funduszu płac w budowlanych spółdzielniach pracy, przy czym ustali współczynnik bankowej korekty w górę wyłącznie w zakresie usług budowlanych dla ludności nie wyższy niż 1,0.
§  19.
1.
Przepisy niniejszej instrukcji stosuje się począwszy od rozliczeń funduszu płac za I półrocze 1961 r.
2.
W przedsiębiorstwach, w których w rozliczeniach osobowego funduszu płac w roku 1961 wynikną przekroczenia, znajdujące wytłumaczenie w odniesieniu do działalności pierwszego półrocza 1961 r. w przepisach instrukcji, o której mowa w § 20 - dopuszcza się uznanie tych przekroczeń za usprawiedliwione i nie powodujące sankcji przewidzianych w § 15 ust. 2 niniejszej instrukcji. Prawidłowość wyliczonej kwoty usprawiedliwionego przekroczenia powinna być potwierdzona przez jednostkę zwierzchnią.
§  20.
Traci moc instrukcja Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z dnia 5 lutego 1960 r. w sprawie planowania, kontroli i korekty funduszu płac w państwowych przedsiębiorstwach budowlano-montażowych (Monitor Polski Nr 21, poz. 105 z późniejszymi zmianami).

ZAŁĄCZNIK  4

PRZEDSIĘBIORSTWA BUDOWLANO-MONTAŻOWE, DLA KTÓRYCH DOPUSZCZA SIĘ MOŻLIWOŚĆ BANKOWEJ KOREKTY PLANOWANEGO FUNDUSZU PŁAC

Współczynnik korekty
I. Ministerstwo Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych.
1. Przedsiębiorstwa Montażu Elektrowni i Urządzeń Przemysłowych "Energomontaż" 1,0
2. Przedsiębiorstwa Montażu Elektrycznego "Elektrobudowa" 1,0
3. Przedsiębiorstwa Montażu Aparatury Pomiarowej i Automatyki "Energo-Aparatura" 1,0
4. Przedsiębiorstwo Robót Termoizolacyjnych "Termoizolacja" 0,7
5. Przedsiębiorstwo Montażu, Urządzeń Kotłowych, Chemicznych i Zbiorników "Mostostal" 1,0
6. Przedsiębiorstwo Montażu, Urządzeń Chłodniczych i Chemicznych "Mostostal" 1,0
7. Przedsiębiorstwo Urządzeń Wentylacyjnych "Klimat" 1,0
8. Zarząd Budowy Pieców Przemysłowych (górna wysokość skorygowanego funduszu płac nie może przekraczać planowanego funduszu płac o więcej niż o kwotę wynikającą z 5% przekroczenia planu produkcji) 0,7
9. Przedsiębiorstwa Robót Elewacyjnych Budownictwa 0,9
10. Przedsiębiorstwa Konstrukcji Stalowych i Urządzeń Przemysłowych "Mostostal" 1,0
11. Przedsiębiorstwa "Instalacje Przemysłowe" 1,0
12. Przedsiębiorstwa Robót Elektrycznych "Elektromontaż" 1,0
13. Przedsiębiorstwa Zmechanizowanych Robót Ziemnych 1,0
14. Podległe zarządom budownictwa ogólnego przedsiębiorstwa robót instalacyjnych (sanitarnych i elektrycznych) w Bydgoszczy, Gdańsku, Radomiu, Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Koszalinie, Warszawie, Rzeszowie, Bielsku, Katowicach, Gliwicach i Wrocławiu 1,0
15. Przedsiębiorstwo Przemysłowe Budowy Huty im. Lenina 0,7
16. Katowickie Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodno-Inżynieryjnego dla robót wykonywanych na budowie Huty im. Lenina 0,7
17. Przedsiębiorstwo Budowy Huty "Warszawa" 0,7
18. Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Budowy Elektrowni dla robót wykonywanych dla elektrowni w Turoszowie 0,8
19. Przedsiębiorstwo "Petrobudowa" w Płocku 0,8
20. Warszawskie Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodno-Inżynieryjnego i Warszawskie Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych dla robót wykonywanych na budowie rafinerii i rurociągu 0,8
21. Bydgoskie Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych dla robót wykonywanych na budowie rurociągu 0,8
22. Warszawskie Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodno-Inżynieryjnego, Krakowskie Przedsiębiorstwo Budownictwa Inżynieryjnego, Przedsiębiorstwo Budownictwa Inżynieryjno-Morskiego, Poznańskie Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych i Katowickie Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodno-Inżynieryjnego wyłącznie w zakresie robót specjalnego fundowania 0,8
II. Zarząd Budownictwa Terenowego.
23. Przedsiębiorstwa robót instalacyjnych 1,0
24. Przedsiębiorstwa transportowo-sprzętowe dla usług transportowych, przeładunkowych i usług sprzętowych 0,8
III. Ministerstwo Górnictwa i Energetyki.
25. Zjednoczenie Budownictwa Górniczego:
a) Przedsiębiorstwa Robót Górniczych 0,9
b) Przedsiębiorstwa Transportu i Sprzętu Budownictwa Górniczego 0,6
26. Przedsiębiorstwo Montażowe Urządzeń Górniczych Przemysłu Węglowego 0,9
27. Przedsiębiorstwo Montażu Urządzeń Elektrycznych Przemysłu Węglowego 1,0
28. Przedsiębiorstwo Energo-Montażowe Przemysłu Węglowego 1,0
29. Przedsiębiorstwo Instalacyjne Przemysłu Węglowego 1,0
IV. Ministerstwo Przemysłu Ciężkiego.
30. Hutnicze Przedsiębiorstwo Remontowe 0,5
31. Przedsiębiorstwo Montażowe Urządzeń Spichrzowych 1,0
32. Przedsiębiorstwa Budowy Gazowni i Urządzeń Gazowniczych 0,8
33. Zjednoczenie Budowy Kopalni Rud
a) dla przedsiębiorstw:
1) Przedsiębiorstwo Budowy Kopalni Rud Częstochowa 0,9
2) Przedsiębiorstwo Budowy Kopalni Rud Bytom 0,9
3) Przedsiębiorstwo Budowy Kopalni Rud Bolesławiec 0,9
b) dla przedsiębiorstw:
1) Przedsiębiorstwo Montażu Urządzeń Kopalni Rud w Częstochowie 1,0
2) Przedsiębiorstwo Budowlano-Montażowe Kopalni Rud Żelaza 0,5
3) Przedsiębiorstwo Budowy Kopalni Rud Nieżelaznych - Gliwice 0,7
4) Przedsiębiorstwo Budowlano-Montażowe Kopani Rud Miedzi - Wrocław 0,7
V. Ministerstwo Przemysłu Lekkiego.
34. Zakłady Remontowo-Montażowe w Bielsku, Gdańsku, Łodzi i Wrocławiu 1,0
35. Łódzkie Zakłady Remontu Maszyn Elektrycznych 1,0
VI. Ministerstwo Przemysłu Spożywczego i Skupu.
36. Przedsiębiorstwa Remontowo-Montażowe w Łodzi i Chojnicach 1,0
VII. Ministerstwo Rolnictwa.
37. Przedsiębiorstwo Hydrogeologiczne Rolnictwa 0,8
38. Przedsiębiorstwa robót wodno-melioracyjnych 0,8
39. Zakłady instalacyjno-montażowe 1,0
VIII. Ministerstwo Gospodarki Komunalnej.
40. Przedsiębiorstwa robót rozbiórkowo-porządkowych 0,7
41. Przedsiębiorstwa robót instalacyjnych 1,0
42. Miejskie Przedsiębiorstwo Remontu Dźwigów Osobowych w Warszawie 0,5
43. Przedsiębiorstwa transportowe i sprzętowe oraz bazy remontowe taboru komunikacyjnego i sprzętu budowlanego
a) dla usług transportowych, przeładunkowych i sprzętowych 0,8
b) dla usług remontowych 0,5
IX. Ministerstwo Przemysłu Chemicznego.
44. Przedsiębiorstwo Robot Montażowych Przemysłu Chemicznego 1,0
45. Zakłady Remontowo-Montażowe Przemysłu Chemicznego 1,0
46. Przedsiębiorstwo Budowy Kopalnictwa Surowców Chemicznych 0,9
47. Przedsiębiorstwo Budowlano-Montażowe Przemysłu Nieorganicznego - wyłącznie w zakresie robót montażowych 1,0
48. Przedsiębiorstwo Państwowe "Naftobudowa" 0,7
49. Państwowe Przedsiębiorstwo Montażowe Zjednoczenia Przemysłu Organicznego "Erg" 1,0
X. Ministerstwo Komunikacji.
50. Kieleckie i Płockie przedsiębiorstwa robót mostowych oraz oddział robót mostowych Krakowskiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych - wyłącznie w zakresie montażu konstrukcji 1,0
51. Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych Nr 15 wyłącznie w zakresie montażu konstrukcji 1,0
52. Przedsiębiorstwo Zmechanizowanych Robót Kolejowych 0,9
53. Przedsiębiorstwo Kolejowych Robót Elektryfikacyjnych 0,8
54. Centralny Zarząd Dróg Publicznych - jednostki na pełnym rozrachunku gospodarczym 0,8
55. Centralny Zarząd Zabezpieczenia Ruchu i Łączności 0,8
XI. Ministerstwo Łączności.
56. Przedsiębiorstwa Robót Telekomunikacyjnych - wyłącznie w zakresie
a) montażu urządzeń stacyjnych 1,0
b) związanych z nimi robót instalacyjnych 1,0
57. Warszawskie Przedsiębiorstwo Robót Telekomunikacyjnych w zakresie:
a) montażu urządzeń stacyjnych 1,0
b) związanych z nimi robót instalacyjnych 1,0
c) montażu urządzeń radiowych 1,0
XII. Inne jednostki przedsiębiorstw budowlano-montażowych różnych resortów.
58. Przedsiębiorstwa inżynieryjne wszystkich resortów wyłącznie:
a) w zakresie robót minerskich 0,8
b) w zakresie robót ziemnych 0,7
59. Przedsiębiorstwa ogólnobudowlane, wyłącznie w zakresie robót elewacyjnych 0,9
60. Wyodrębnione organizacyjnie jednostki usług transportowych - dla usług przewozowych i przeładunkowych 0,8
61. Wyodrębnione zakłady produkcji pomocniczej w zakresie branży mineralnej i produkcji betonów 0,8
62. Wyodrębnione zakłady produkcji pomocniczej przedsiębiorstw wymienionych w pozycjach 26, 27, 28, 32, 33b pkt 1 oraz 46 0,8
XIII. 1. W stosunku do przedsiębiorstw, dla których wprowadza się bankową korektę funduszu płac w ograniczonym zakresie, w odniesieniu tylko do niektórych robót i usług, dopuszcza się tę korektę wyłącznie pod warunkiem stwierdzenia przez właściwy oddział banku finansującego, że zasady planowania zadań produkcyjnych i funduszu płac oraz ewidencja ich wykonania pozwalają na odrębne ich skontrolowanie.
2. Jeżeli w rocznych planach techniczno-ekonomicznych przedsiębiorstw nie zostały wyodrębnione wartości robót i usług, dla których dopuszcza się bankową korektę funduszu płac, przedsiębiorstwa budowlano-montażowe, ubiegające się o korektę funduszu płac, powinny opracować i przedstawić oddziałom banków finansujących roczne plany funduszu płac obejmujące następujące dane:
1) roczne wartości (z podziałem na kwartały) rodzajów robót i usług objętych bankową korektą funduszu płac,
2) roczne wielkości (z podziałem na kwartały) funduszu płac potrzebnego na opłacenie robocizny związanej z wykonywaniem wymienionych w pkt 1 rodzajów robót i usług. Wyodrębnione wielkości funduszu płac powinny obejmować środki potrzebne na opłacenie robocizny bezpośredniej, dopłat dla brygadzistów, dopłat za pracę w godzinach nadliczbowych oraz inne dopłaty związane z wynagrodzeniem za czas przepracowany - nie powinny natomiast obejmować dopłat za czas nie przepracowany,
3) do planów, o których mowa w ust. 2, stosuje się odpowiednio przepis § 3 wymienionej w § 20 zarządzenia instrukcji Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z dnia 5 lutego 1961 r.,
4) dokumenty z zakresu ewidencji wykonania wartości produkcji i usług, jakie powinny być przedkładane oddziałom banków finansujących dla celów korekty funduszu płac, określane są przez Bank Inwestycyjny.
1 § 8 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) instrukcji z dnia 19 października 1961 r. (M.P.61.93.399) zmieniającej nin. instrukcję z dniem 14 grudnia 1961 r.
2 § 8 ust. 8 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) instrukcji z dnia 19 października 1961 r. (M.P.61.93.399) zmieniającej nin. instrukcję z dniem 14 grudnia 1961 r.
3 § 8 ust. 10 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. c) instrukcji z dnia 19 października 1961 r. (M.P.61.93.399) zmieniającej nin. instrukcję z dniem 14 grudnia 1961 r.
4 Załącznik zmieniony przez § 1 pkt 2 instrukcji z dnia 19 października 1961 r. (M.P.61.93.399) zmieniającej nin. instrukcję z dniem 14 grudnia 1961 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024