Zasady ustalania wynagrodzeń i dokonywanie rozliczeń za roboty remontowe budowlane i instalacyjne z zakresu budownictwa ogólnego, wykonywane przez przedsiębiorstwa państwowe.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMITETU BUDOWNICTWA, URBANISTYKI I ARCHITEKTURY
z dnia 27 kwietnia 1961 r.
w sprawie zasad ustalania wynagrodzeń i dokonywania rozliczeń za roboty remontowe budowlane i instalacyjne z zakresu budownictwa ogólnego, wykonywane przez przedsiębiorstwa państwowe.

Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 6 lit. e) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 sierpnia 1960 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Komitetu Budownictwa, Urbanistyki i Architektury (Dz. U. Nr 38, poz. 225) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Zarządzenie reguluje zasady ustalania wynagrodzeń i dokonywania rozliczeń za roboty remontowe budowlane i instalacyjne w zakresie budownictwa ogólnego, wykonywane na rzecz jednostek państwowych, spółdzielczych i gospodarki nie uspołecznionej przez przedsiębiorstwa państwowe na podstawie umowy zawartej według ogólnych zasad umów o roboty budowlano-montażowe, stanowiących załącznik do zarządzenia Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 14 kwietnia 1958 r. w sprawie umów o roboty budowlano-montażowe, wykonywane przez przedsiębiorstwa państwowe (Monitor Polski z 1958 r. Nr 32, poz. 186 i z 1960 r. Nr 7, poz. 33), zwanych dalej "ogólnymi zasadami umów".
2.
Właściwi ministrowie określą w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu Budownictwa, Urbanistyki i Architektury zasady ustalania wynagrodzeń i dokonywania rozliczeń w zakresie pozostałych robót remontowych wykonywanych przez podległe im przedsiębiorstwa, uwzględniając podstawowe zasady niniejszego zarządzenia.
§  2.
1.
Wynagrodzenie wykonawcy ustala się na podstawie kosztorysów umownych, sporządzonych zgodnie z obowiązującą instrukcją o kosztorysowaniu robót remontowych budowlanych i instalacyjnych z zakresu budownictwa ogólnego.
2.
W zakresie robót remontowych polegających na naprawie budynków mieszkalnych kosztorys umowny może być zastąpiony zestawieniem kosztu robót. Sposób opracowania zestawień kosztu robót oraz warunki, w których zestawienia kosztu robót mogą być stosowane, określają odrębne przepisy wydane przez Ministra Gospodarki Komunalnej.
§  3.
1.
Wynagrodzenie według kosztorysów umownych oblicza się jako iloczyn otrzymany z przemnożenia ilości zamówionych i faktycznie wykonanych robót wykazanych w księdze (kartotece) obmiaru w technicznych jednostkach obmiaru przez cenę jednostkową tych robót ustaloną w kosztorysie umownym (kosztorys wykonawczy).
2.
W razie wykonywania robót remontowych budowlanych i instalacyjnych na rzecz jednostek spółdzielczych innych niż spółdzielnie mieszkaniowe typu lokatorskiego i spółdzielnie budowlano-mieszkaniowe (na przykład na rzecz spółdzielczych zrzeszeń budowy domów jednorodzinnych) oraz na rzecz ludności realizującej indywidualne budownictwo przyzakładowe i powszechne, wykonawca otrzymuje wynagrodzenie ustalone przy zastosowaniu § 71 ust. 2 i 4 ogólnych zasad umów.
§  4.
1.
Podstawę wyceny robót remontowych budowlanych i instalacyjnych w zakresie kosztorysowania i rozliczeń stanowią obowiązujące cenniki i normy.
2.
Wykonawca ma prawo udzielania opustów na rzecz zleceniodawców państwowych.
3.
Jeżeli w czasie realizacji robót, na które ustalono wynagrodzenie według kosztorysu umownego, nastąpi zmiana cen kosztorysowych wskutek zmiany powszechnie obowiązujących cen materiałów, robocizny i usług lub stawek narzutów na normatywne koszty bezpośrednie (generalia), wynikające z tego tytułu różnice należy - począwszy od daty wprowadzenia zmian w życie - uwzględniać w rozliczeniach.
§  5.
Wynagrodzenia według cen kosztorysowych, co do których wykonawca nie zgłosi zastrzeżeń w terminie przewidzianym na sprawdzenie dokumentacji (§ 17 ust. 3 ogólnych zasad umów), stają się wiążące dla stron w zakresie rozliczeń za roboty zamówione według tej dokumentacji.
§  6.
1.
Poza wynagrodzeniem wynikającym z umowy wykonawca ma prawo do wynagrodzenia dodatkowego z tytułu:
1)
robót dodatkowych zleconych przez zamawiającego,
2)
zastosowania droższych materiałów, konstrukcji lub rozwiązań na pisemne zlecenie zamawiającego.
2.
Ponadto wykonawca ma prawo do wynagrodzenia z tytułu kosztów dodatkowych, które nie zostały uwzględnione w kosztorysie umownym, a powstały po uzgodnieniu tego wynagrodzenia z przyczyn zależnych od zamawiającego.
§  7.
1.
Zamawiającemu przysługuje prawo pomniejszenia wynagrodzenia wykonawcy z tytułu wykonania robót poniżej obowiązujących warunków technicznych lub wymagań wynikających z projektu i umowy.
2.
Wynagrodzenie wykonawcy pomniejsza się również o wartość nieodpłatnie otrzymanych świadczeń i nie poniesionych kosztów ubezpieczeń społecznych w razie korzystania przy wykonywaniu remontowych robót budowlano-montażowych z obowiązkowych lub dobrowolnych świadczeń ludności.
3.
Jeżeli przy odbiorze robót stwierdzone zostaną wady możliwe do usunięcia, z wynagrodzenia wykonawcy potrąca się czasowo 200% wartości robót koniecznych do usunięcia wad albo - na żądanie zamawiającego - do 5% wynagrodzenia za kwestionowane roboty. Kwoty potrącone rozlicza się po usunięciu wad.
§  8.
1.
Rozliczenia za roboty remontowe budowlane i instalacyjne należy przeprowadzać systemem faktur częściowych i końcowych, zgodnie z przepisami niniejszego zarządzenia.
2.
Przez fakturę częściową rozumie się fakturę sporządzoną systemem narastającym na podstawie obmiaru wykonanych robót, potwierdzonego przez nadzór w księdze obmiaru.
3.
Przez fakturę końcową rozumie się fakturę obmiarową wystawioną po zakończeniu robót i ich odbiorze.
4.
Wyliczone w fakturze częściowej wynagrodzenie wykonawcy za obmierzone roboty podlega pokryciu w 100%, z tym że suma faktur częściowych nie może przekroczyć 90% wartości zleconych robót w remontowanym obiekcie.
5.
Roboty remontowe, których wartość umowna nie przekracza 70 tys. zł, należy rozliczać jednorazowo fakturą końcową.
6.
Odrębnymi fakturami sporządzonymi w trybie przewidzianym dla obrotu towarowego i usług należy przeprowadzać rozliczenia z tytułu:
1)
różnic cen materiałów w razie wykonywania robót na rzecz jednostek, które nie posiadają uprawnień do nabywania materiałów budowlanych po cenach obowiązujących w budownictwie na rzecz jednostek państwowych,
2)
odstępowanych konstrukcji, materiałów oraz maszyn i urządzeń, a także usług świadczonych sobie przez strony,
3)
odszkodowań umownych.
7.
Ceny odstąpionych materiałów strony ustalają według obowiązujących w dniu odstępowania cenników bądź przepisów o ustalaniu cen na materiały niepełnowartościowe (z rozbiórki), a w razie braku cenników - według zasad ustalania cen na wyroby nietypowe. Do ceny tej mogą być doliczone koszty zakupu, które wykonawca obowiązany jest ponosić w warunkach danej budowy, a które odstępujący poniósł przed odstąpieniem materiałów. Wysokość dodatku do ceny z tytułu kosztów zakupu strony ustalają:
1)
w zakresie kosztów transportu - z uwzględnieniem obowiązujących taryf przewozowych i odległości dowozu do terenu budowy,
2)
w zakresie kosztów zaopatrzenia i składowania - z uwzględnieniem stawek obowiązujących dla celów kosztorysowania oraz z uwzględnieniem ewentualnego podziału tych kosztów proporcjonalnie do faktycznego ich poniesienia przez zamawiającego i wykonawcę.
8.
Przepisy ust. 7 stosuje się odpowiednio do maszyn, urządzeń i konstrukcji zaliczonych zgodnie z obowiązującymi przepisami do wartości produkcji budowlano-montażowej.
§  9.
1.
Faktury należy sporządzać według wzoru i wyjaśnień podanych w załączniku nr 1 do zarządzenia.
2.
Istotnymi składnikami faktury za roboty remontowe budowlane i instalacyjne są dokumenty, na których podstawie została ona sporządzona, a mianowicie:
1)
protokół odbioru wykonanych robót, sporządzony według wzoru i wytycznych podanych w załączniku nr 2 do zarządzenia;
2)
kosztorys wykonawczy zakończonych i odebranych robót sporządzony według układu kosztorysu umownego; kosztorys wykonawczy może być zastąpiony księgą obmiaru robót, prowadzoną według wzoru i wytycznych podanych w załączniku nr 3 do zarządzenia.
3.
Jeżeli zamawiający nie przeprowadzi w terminie odbioru robót dającego podstawę do rozliczeń, wykonawca ma prawo wystawić fakturę na podstawie jednostronnie sporządzonego protokołu. Zamawiający obowiązany jest pokryć tak wystawioną fakturę. W razie stwierdzenia po terminie odbioru, że faktura była za wysoka, wykonawca obowiązany jest zwrócić nadpłatę.
§  10.
1.
Fakturę końcową sporządza wykonawca na podstawie protokołu końcowego odbioru robót wykonanych w obiekcie. Podwykonawca sporządza fakturę końcową na podstawie protokołu końcowego odbioru, po zakończeniu powierzonego mu zakresu robót, i przedstawia ją generalnemu wykonawcy.
2.
W fakturze końcowej należy potrącić kaucję gwarancyjną z zachowaniem przepisów § 13 niniejszego zarządzenia oraz § 56 ogólnych zasad umów.
§  11.
Przepisy §§ 1-10 stosuje się odpowiednio do ustalania wynagrodzeń i dokonywania rozliczeń za roboty remontowe pomiędzy podwykonawcą a generalnym wykonawcą, ze zmianami wskazanymi w §§ 12 i 13.
§  12.
1.
Należność podwykonawcy opłacana jest na podstawie wystawionej przez niego faktury.
2.
Generalny wykonawca akceptuje fakturę i zwraca ją podwykonawcy w celu przesłania do bezpośredniego opłacenia przez zamawiającego; strony mogą się umówić, że podpisanie przez przedstawiciela generalnego wykonawcy (kierownika budowy) protokołu odbioru robót wykonanych przez podwykonawcę jest równoznaczne z akceptem faktury. W obydwu przypadkach podwykonawca obowiązany jest dostarczyć generalnemu wykonawcy kopię faktury.
3.
Generalny wykonawca może ustalić w umowie z zamawiającym:
1)
że będzie włączał należność podwykonawcy do swojej faktury, załączając do niej polecenie przelewu dotyczące należności podwykonawcy; w tym przypadku generalny wykonawca ma prawo włączyć do swojej faktury należność podwykonawcy na podstawie protokołu odbioru robót, nie czekając na fakturę podwykonawcy, albo -
2)
że będzie opłacał fakturę podwykonawcy bezpośrednio ze swoich środków obrotowych.
4.
Generalny wykonawca powinien w umowie z podwykonawcą stosować zasady rozliczeń ustalone z zamawiającym.
5.
Jeżeli zamawiający i generalny wykonawca nie ustalili w umowie, którą z form rozliczeń przyjmują za obowiązującą, ma zastosowanie przepis ust. 2.
6.
Wynagrodzenie podwykonawców pomniejsza się o 1% przypadający na rzecz generalnego wykonawcy za czynności koordynacji robót na budowie, a należność generalnego wykonawcy zwiększa się o potrącenia z należności podwykonawców.
7.
W razie odstąpienia przez zamawiającego od zasady generalnego wykonawstwa, wykonawcy częściowi otrzymują wynagrodzenia bez 1-procentowych pomniejszeń.
§  13.
1.
Z wartości wykonanych robót wyliczonej w fakturze końcowej potrąca się 2% z tytułu kaucji gwarancyjnej, przeznaczonej na zabezpieczenie pokrycia kosztów usuwania wad ujawnionych w okresie gwarancyjnym. Dotyczy to zarówno generalnego wykonawcy, jak i podwykonawców.
2.
Zamawiający obowiązany jest jednocześnie z poleceniami przelewu należności z faktury końcowej wystawić polecenie przelewu kwot kaucji gwarancyjnej na swoje zablokowane konto bankowe, na którym kwoty te pozostają przez cały okres gwarancyjny, liczony od daty odbioru końcowego obiektu lub od daty przekazania obiektu do użytku; jeżeli przekazanie to nastąpiło przed odbiorem końcowym, kopie przelewu zamawiający przekazuje każdemu z zainteresowanych wykonawców.
3.
Zwrot kaucji gwarancyjnej następuje w ciągu pięciu dni po wygaśnięciu terminu na dokonanie odbioru pogwarancyjnego, na podstawie polecenia zamawiającego.
4.
Pokrycie należności za roboty dotyczące wad ujawnionych w okresie gwarancyjnym, a usuniętych przez zamawiającego na koszt wykonawcy zgodnie z § 57 ust. 3 ogólnych zasad umów, następuje z zablokowanego konta na wniosek zamawiającego. Do wniosku należy dołączyć:
1)
protokół ustalający wady ujawnione w okresie gwarancyjnym, które powinien usunąć wykonawca,
2)
dowód stwierdzający, że wykonawca został wezwany do usunięcia wad,
3)
kopię polecenia przelewu potrąconej wykonawcy kaucji gwarancyjnej,
4)
fakturę zastępczego wykonawcy za wykonane roboty dotyczącą usunięcia wad ustalonych protokolarnie.
5.
W przypadku, o którym mowa w ust. 4, zamawiający obowiązany jest przesłać właściwemu wykonawcy robót:
1)
odpis polecenia przelewu lub żądania zapłaty zastępczego wykonawcy z tytułu należności za roboty dotyczące usunięcia wad, wykonane na rachunek wykonawcy, wraz z odpisem faktury,
2)
polecenie zwolnienia reszty należności zatrzymanej z tytułu kaucji gwarancyjnej, jeżeli wartość robót związanych z usunięciem wad nie wyczerpała lub nie przekroczyła wysokości kaucji gwarancyjnej, a okres gwarancyjny wygasł, albo żądanie zapłaty dotyczące pokrycia faktury za usunięcie wad, jeżeli wartość robót związanych z usunięciem wad przekroczyła kwotę kaucji gwarancyjnej.
§  14.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1.

FAKTURA

grafika

Objaśnienia do wzoru faktury.

Generalny wykonawca, fakturujący roboty wykonane zarówno siłami własnymi, jak i przez podwykonawców, wypełnia fakturę w sposób następujący:

a) w pierwszej kolejności wyszczególnia w oddzielnych pozycjach dane dotyczące podwykonawców,

b) w ostatniej pozycji wykazuje dane dotyczące robót wykonanych własnymi siłami.

Do kolumny 3 wpisuje się sumę ogółem z kolumny 11 wstawienia podanego w pkt 5 protokołu odbioru.

Do kolumny 4 w pozycjach dotyczących należności podwykonawców wpisuje się 1% obliczony od kwot wykazanych w kolumnie 3, natomiast w pozycji dotyczącej należności generalnego wykonawcy wpisuje się sumę tych jednoprocentowych potrąceń.

Do kolumny 6 wpisuje się sumę wartości z kolumny 3 pomniejszoną o wartość z kolumny 4 w odniesieniu do podwykonawców, a powiększoną w odniesieniu do generalnego wykonawcy.

Do kolumny 7 wpisuje się:

a) wartość świadczeń ludności,

b) inne potrącenia nie zmniejszające przerobu.

Kolumnę 8 wypełnia się, gdy faktura wystawiana jest jako końcowa.

Do kolumny 9 wpisuje się sumę wartości z kolumn 7 i 8.

Do kolumny 10 wpisuje się w poszczególnych pozycjach różnicę wartości pomiędzy kolumnami 6 i 9.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2.

PROTOKÓŁ ODBIORU WYKONANYCH ROBÓT

grafika

Objaśnienia co do sposobu wypełniania protokołu odbioru wykonanych robót.

Każdy z wykonawców sporządza odrębny protokół na powierzony mu do wykonania zakres robót.

Do ust. 2:

W kolumnach od 1 do 6 wpisuje się tylko dane dotyczące zakończonych rodzajów lub asortymentów robót, która podlegają odbiorowi. Nie należy tu wpisywać danych dotyczących rodzajów lub asortymentów robót odebranych protokołami poprzednimi.

W kolumnie 1 należy podawać kolejne numery z zestawienia kosztów obiektu (w razie rozliczania robót na podstawie kosztorysu) lub kolejne numery z zestawienia kosztów robót.

W kolumnie 3 wpisuje się wartość rodzaju lub asortymentu robót określoną na podstawie kosztorysu wykonawczego.

W kolumnie 4 wpisuje się kwotę ustaloną przez komisję odbioru robót w wyniku jej własnej oceny uznającej, że roboty lub ich część zostały wykonane poniżej wymagań wynikających z warunków technicznych, ale w sposób nie dyskwalifikujący przydatności danych robót pod względem technicznym i użytkowym.

W kolumnie 5 wpisuje się ustaloną przez komisję odbioru robót ocenę jakości wykonanych robót i użytych materiałów - jako bardzo dobrą, dobrą i dostateczną.

W kolumnie 6 wpisuje się uwagi uzasadniające ustalenia w kolumnach 4 i 5 oraz ewentualne zastrzeżenia stron do tych ustaleń.

Do ust. 5 (Zestawienie wartości wykonanych robót):

W kolumnach 1 i 2 wpisuje się kolejne numery i nazwy elementów, rodzajów lub asortymentów robót z tabeli elementów.

W kolumnie 3 wpisuje się wartość określoną w kosztorysie umownym.

W kolumnie 4 wpisuje się koszty robocizny.

W kolumnie 5 wpisuje się wskaźnik dotyczący procentowego dodatku do kosztów robocizny za utrudnione warunki pracy, ustalony w umowie zawartej pomiędzy stronami (założeniach).

W kolumnie 6 wpisuje się sumę robocizny z kolumny 4 powiększoną o kwotę dodatku wynikającą z przemnożenia kwoty wykazanej w kolumnie 4 przez wskaźnik podany w kolumnie 5 oraz przez odpowiednią stawkę narzutu na normatywne koszty bezpośrednie.

W kolumnie 7 wpisuje się sumę kosztów materiałów i sprzętu dotyczącą danej pozycji.

W kolumnie 8 wpisuje się sumę kwot wykazanych w kolumnach 6 i 7. Suma ta w razie zastąpienia kosztorysu wykonawczego księgą obmiaru powinna być zgodna z wartością robót ustaloną w księdze obmiaru, a w razie sporządzania kosztorysu wykonawczego - z wartością robót w zakresie kosztów bezpośrednich.

W kolumnie 9 wpisuje się sumę wykazaną w kolumnie 8 pomniejszoną o 1% opustu.

W kolumnie 10 wpisuje się kwotę wartości robót wykazaną w kolumnie 9 poprzedniego protokołu.

W kolumnie 11 wpisuje się różnicę kwot wykazanych w kolumnach 9 i 10.

W kolumnie 12 wpisuje się w liczniku liczbę dotyczącą dodatku procentowego do robót wykonywanych w małym zakresie oraz w mianowniku liczbę procentową dotyczącą dodatku procentowego do robót wykonywanych w okresie jesienno-zimowym.

W kolumnie 13 wpisuje się iloczyn wynikający z przemnożenia kwoty wykazanej w kolumnie 11 przez iloczyn wskaźników wykazanych w kolumnie 12.

Uwagi.

1.
W pozycji "Dodatki procentowe do robót wykonanych w małym zakresie i w okresie jesienno-zimowym" wpisuje się:
a)
do kolumny 11 kwotę "razem" z kolumny 13,
b)
do kolumny 10 kwotę z kolumny 9 poprzedniego protokołu,
c)
do kolumny 9 sumę wartości wykazanych w kolumnach 10 i 11.
2.
W pozycji "Ponadnormatywne koszty zatrudnienia pracowników zamiejscowych" wpisuje się:
a)
do kolumny 11 kwotę wynikającą z przemnożenia kwoty z kolumny 11 pozycji "Razem II" przez zatwierdzony wskaźnik procentowy,
b)
do kolumny 10 kwotę z kolumny 9 pozycji "Dodatki procentowe do robót wykonanych w okresie jesienno-zimowym" poprzedniego protokołu,
c)
do kolumny 9 sumę wartości wykazanych w kolumnach 10 i 11.
3.
Kwota wykazana w kolumnie 11 pozycji "Ogółem" określa wysokość przerobu w okresie, za który protokół został wystawiony. Kwotę tę przenosi się do kolumny 3 faktury (częściowej - końcowej).

Kwota wykazana w kolumnie 9 pozycji "Ogółem" określa wartość robót od początku budowy (przerób); kwotę tę wpisuje się do nagłówka faktury w pozycji 3 "Wartość robót zafakturowana od początku budowy" w kolumnie "Siły własne".

ZAŁĄCZNIK  Nr 3.

KSIĘGA OBMIARU ROBÓT

grafika

(Strona wewnętrzna)

Lp. pozycji kosztorysu Podstawa wyceny Zwięzłe określenie lokalizacji robót i ich rodzaju - Jednostka miary i ilości Cena jednostkowa

Suma zł
robocizna materiał sprzęt
1 2 3 4 5 6 7

Wytyczne w sprawie prowadzenia ksiąg obmiaru robót.

1. Każdy z wykonawców (kierownik robót branżowych) prowadzi odrębną księgę obmiaru.

2. Księga obmiaru powinna być prowadzona przez wykonawców bieżąco i sprawdzana przez inspektorów nadzoru w określonych z góry i uzgodnionych pomiędzy stronami terminach.

3. Zapisy w księdze obmiaru powinny być dokonywane systemem narastającym.

4. W odniesieniu do robót, których wymiary oraz ilość według obmiaru nie odbiega od ilości według przedmiaru kosztorysowego, w księdze obmiaru można podać ogólną ilość robót z powołaniem się na podstawę takiego zapisu (pozycje kosztorysu umownego).

5. Zapisy dotyczące zmienionych ilości robót w stosunku do przedmiaru oraz robót dodatkowych lub zamiennych należy zamieszczać w nawiązaniu do odpowiednich zapisów dotyczących robót z kosztorysu umownego.

6. Zapisów dotyczących wykonania robót zanikających należy dokonywać w takim terminie, aby istniała możliwość sprawdzenia tych robót przed ich zakryciem.

7. Po dokonaniu odbioru robót oraz sporządzeniu inwentaryzacji na koniec kwartału zapisy w księdze obmiaru należy podkreślić oraz zsumować iloczyny wynikające z przemnożenia ilości robót przez ceny jednostkowe, a następnie ustalić wysokość kosztów bezpośrednich według asortymentów robót.

8. Zestawienie kosztów bezpośrednich, o których mowa w ust. 7, powinno być sprawdzone przez inspektora nadzoru.

9. Księgę obmiaru należy prowadzić w dwóch egzemplarzach (oryginał i kopia), z których jeden, przeznaczony dla zamawiającego, przejmuje sukcesywnie inspektor nadzoru, drugi egzemplarz księgi obmiaru pozostaje w aktach wykonawcy.

10. Komplet kart księgi obmiaru przejęty przez inspektora nadzoru stanowi egzemplarz księgi obmiaru, który inspektor nadzoru przedstawia komisji odbioru końcowego.

Uwaga: W razie zastąpienia kosztorysu wykonawczego księgą obmiaru (§ 9 ust. 2 pkt 2 zarządzenia) należy do kosztów bezpośrednich robocizny doliczyć odpowiednią kwotę przysługujących dodatków oraz właściwe stawki narzutów.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1961.46.209

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zasady ustalania wynagrodzeń i dokonywanie rozliczeń za roboty remontowe budowlane i instalacyjne z zakresu budownictwa ogólnego, wykonywane przez przedsiębiorstwa państwowe.
Data aktu: 27/04/1961
Data ogłoszenia: 15/06/1961
Data wejścia w życie: 15/06/1961