INSTRUKCJA W SPRAWIE ZASAD I TRYBU DOKONYWANIA ODBIORU OBIEKTÓW, ZESPOŁU OBIEKTÓW I INWESTYCJI (ROBÓT) KOMUNIKACYJNYCH ORAZ PRZEKAZYWANIA ICH DO EKSPLOATACJI LUB DO EKSPLOATACJI WSTĘPNEJ
PRZEPISY OGÓLNE.
ODBIORY CZĘŚCIOWE.
ODBIORY KOŃCOWE.
Osoby określone w pkt 1-5 nie wchodzą w skład komisji, lecz z nią współpracują.
Przedstawiciele tych jednostek nie wchodzą w skład komisji, lecz z nią współpracują.
Sprawozdanie, o którym mowa w pkt 10, sporządza inspektor nadzoru inwestorskiego.
ODBIORY POGWARANCYJNE.
SZCZEGÓŁOWE WARUNKI USTALANIA GOTOWOŚCI PODJĘCIA EKSPLOATACJI DLA INWESTYCJI POLSKICH KOLEI PAŃSTWOWYCH.
odbioru końcowego i przekazania do eksploatacji obiektu, zespołu obiektów (inwestycji, robót)
spisany dnia ............................. 195... r. w ................................................
...................................................................................................................
....................................................................................................................
....................................................................................................................
przewodniczący ...........................................................................................
członkowie komisji
ze strony zamawiającego:
ze strony wykonawcy:
| Określenie strony | Wyszczególnienie zobowiązań | Termin wykonania | Ilość dni opóźnienia | Uwagi | |
| rzeczywisty | umowny | ||||
| Zamawiający | 1. Dostarczenie projektu i kosztorysu | ||||
| 2. Przekazanie terenu budowy | |||||
| 3. Dostarczenie materiałów, maszyn, urządzeń, konstrukcji i sprzętu | |||||
| 4. Dokonanie odbioru robót | |||||
| 5. Przerwy w prowadzeniu robót, za które odpowiada zamawiający | |||||
| Wykonawca | Wykonanie obiektu | ||||
....................................................................................................................
Zakończenie okresu gwarancyjnego przypada dnia ...........................................
............................................................................................................................
EWENTUALNE ZASTRZEŻENIA STRON DO USTALEŃ PROTOKOŁU.
Przewodniczący komisji ...........................................
Członkowie komisji:
Przedstawiciel wykonawcy ......................................
Przedstawiciel inwestora .........................................
Przedstawiciel użytkownika .....................................
Załączniki:
Uwaga: Wzór niniejszego protokołu stanowi ramowe wytyczne przeprowadzenia odbioru.
W konkretnych wypadkach należy ujmować tylko te dane, które dotyczą danej budowy.
*) Niepotrzebne skreślić.
Wykaz stwierdzonych wad w wykonaniu obiektu.
................................................................................................................................
(określenie obiektu, zespołu obiektów lub inwestycji)
z planu inwestycyjnego 195 ... r. Tytuł inwestycyjny nr .............. składnik ...............
Przy odbiorze robót w wymienionym obiekcie komisja stwierdziła następujące wady:
| Lp. | Wyszczególnienie wad | Termin usunięcia | Przybliżony koszt usunięcia wad w złotych |
| 1 | |||
| 2 | |||
| 3 | |||
| 4 | |||
| 5 | |||
| 6 | |||
| 7 | |||
| itd. |
Wymienione w załączniku wady wykonawca zobowiązuje się usunąć zgodnie z projektem i kosztorysem w nieprzekraczalnym terminie (termin usunięcia ostatniej wady) do dnia
Przedstawiciel wykonawcy przedstawiciel użytlkownika
………………………… ………………
Przedstawiciel inwestora
......................................
Wykaz niezbędnych robót dodatkowych
zaleconych przez komisję odbierającą obiekt (zespół obiektów, inwestycję) .......................... z planu inwestycyjnego .......... 195 ... r. Tytuł inwestycyjny nr .......... składnik ......................
Komisja przy odbiorze robót stwierdziła, że należy wykonać dodatkowe roboty, które nie były objęte projektem i kosztorysem:
| Lp. | Wyszczególnienie robót | Termin wykonania | Orientacyjny koszt wykonania zł | Orientacyjny termin dostarczenia wykonawcy dokumentacji |
| 1 | ||||
| 2 | ||||
| 3 | ||||
| 5 | ||||
| 6 | ||||
| 7 | ||||
| itd. |
Uzasadnienie potrzeby wykonania powyższych robót.
Przedstawiciel użytkownika Przedstawiciel inwestora
……………………… …………………...
| Lp. | Tytuł zobowiązania | Obliczenie odszkodowania umownego od: | Kwota zł | Stopa % odszkodowania umownego | Opóźnienie dni | Odszkodowanie umowne (4×5×6) | |
| na rzecz wykonawcy | na rzecz zamawiającego | ||||||
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Uwaga: Dane do rubryki 6 należy brać z "tablicy terminowości", zawartej w części II ust. 3 protokołu.
odebranych na podstawie protokołu odbioru końcowego obiektu, zespołu obiektów (inwestycji, robót) ............................
| Lp. | Elementy | Wartość robót w złotych | Wyszczególnienie*) (potrącenia z tytułu wad trwałych) | Wartość robót przyjętych zł | Koszty dodatkowe robót zimowych | |||
| według umowy | wykonanych | ilość | dodatek | |||||
| % | kwota zł | |||||||
| 1. | .......... | |||||||
| 2. | .......... | |||||||
| 3. | .......... | |||||||
| 4. | .......... | |||||||
Ogółem wartość robót .............................................................................................
Koszty zatrudniania robotników zamiejscowych (dodać) ..........................................
Wysokość kaucji gwarancyjnej (odjąć)**) ..................................................................
Wartość robocizny świadczonej przez ludność (odjąć) .............................................
Inne potrącenia wykonawcy .....................................................................................
Wynagrodzenie wykonawcy .....................................................................................
.........................................
(przedstawiciel inwestora)
............................................
(przedstawiciel wykonawcy)
*) Według części III ust. 4 protokołu odbioru końcowego i przekazania do eksploatacji.
**) Według części III ust. 8 protokołu odbioru końcowego i przekazania do eksploatacji.
spisany w dniu ........................... w miejscowości ....................................................
Nazwa i adres obiektu (zespołu obiektów, inwestycji) ..............................................
Obiekt (zespół obiektów, inwestycja) .......................................................................
z planu inwestycyjnego 195 ... r. tytuł inwestycyjny nr ... składnik ............................
Komisja w składzie:
przedstawiciel inwestora .............................................................
przedstawiciel użytkownika .........................................................
przedstawiciel generalnego wykonawcy ......................................
przedstawiciel podwykonawcy ....................................................
zgodnie z protokołami odbioru końcowego nr .... z dnia ..................., stwierdziła, co następuje:
Obiekt (zespół obiektów, inwestycję) uznano za zakończony i odebrany.
Protokół po przeczytaniu podpisano.
Przedstawiciele:
..........................
..........................
..........................
..........................
odbioru pogwarancyjnego obiektu, zespołu obiektów (inwestycji),
spisany dnia ..................... 195 ... r. w ........................................
(imię i nazwisko)
(imię i nazwisko)
(imię i nazwisko)
(imię i nazwisko)
.....................................................................................................................................
z powodu .....................................................................................................................
Komisja zobowiązuje generalnego wykonawcę .......... do wykonania w terminie ..........
.....................................................................................................................................
z powodu .....................................................................................................................
Komisja zobowiązuje generalnego wykonawcę do wykonania w terminie .....................
Na tym
zakończono i podpisano.
Członkowie
..........................
(imię i nazwisko)
..........................
..........................
..........................
..........................
Przewodniczący komisji:
......................................
(imię i nazwisko)
.....................................................................................................................................
.....................................................................................................................................
.....................................................................................................................................
.....................................................................................................................................
Główny księgowy zamawiającego Zatwierdzam (zamawiający)
……………………… …………………...
(imię i nazwisko) (imię i nazwisko)
*) Niepotrzebne skreślić.
4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
Grażyna J. Leśniak 05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
Grażyna J. Leśniak 04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
Krzysztof Koślicki 02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
Grażyna J. Leśniak 25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
Grażyna J. Leśniak 19.11.2025Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.
Grażyna J. Leśniak 19.11.2025| Identyfikator: | M.P.1959.46.212 |
| Rodzaj: | Zarządzenie |
| Tytuł: | Zasady i tryb przeprowadzania odbioru robót komunikacyjnych. |
| Data aktu: | 18/04/1959 |
| Data ogłoszenia: | 26/05/1959 |
| Data wejścia w życie: | 26/05/1959 |








