Zapewnienie właściwej jakości towarów przeznaczonych na zaopatrzenie ludności.

UCHWAŁA NR 355
RADY MINISTRÓW
z dnia 19 września 1958 r.
w sprawie zapewnienia właściwej jakości towarów przeznaczonych na zaopatrzenie ludności.

W celu zapewnienia właściwej jakości towarów przeznaczonych na zaopatrzenie ludności Rada Ministrów uchwala, co następuje:

I.

Stosunki między dostawcami a odbiorcami towarów.

§  1.
1.
Zobowiązuje się ministrów nadzorujących przedsiębiorstwa produkujące towary przeznaczone na zaopatrzenie ludności do uwzględnienia w wydawanych w porozumieniu z Ministrem Handlu Wewnętrznego branżowych warunkach dostaw następujących zasad:
1)
wysokość kar umownych za dostarczenie towarów o jakości niższej od określonej obowiązującymi przepisami lub warunkami umownymi powinna być ustalona na takim poziomie, aby dostawcy nie opłacało się dostarczanie takich towarów;
2)
sprawdzony przez odbiorcę i kwestionowany przez niego pod względem jakości towar nie może być zabrany przez dostawcę od odbiorcy, lecz musi ulec u niego odpowiedniemu przeklasyfikowaniu; jedynie w razie braku pomieszczeń magazynowych u odbiorcy, uniemożliwiającego przeprowadzenie czynności związanych z przeklasyfikowaniem towaru na miejscu - odbiorca zwraca towar dostawcy w celu dokonania tych czynności; przeklasyfikowanie towaru nie nastąpi w przypadkach, gdy rzeczoznawca (§ 5) ustali, że:
a)
towar nie nadaje się do obrotu handlowego, ale tylko do przerobu,
b)
dokonanie odpowiednich poprawek towaru, doprowadzających go do jakości przewidzianej obowiązującymi przepisami, jest technicznie możliwe i ze względów gospodarczych pożądane.

W razie gdy towar zostaje zwrócony dostawcy, odbiorca powinien w porozumieniu z dostawcą i na jego koszt oznaczyć trwale towar w sposób uniemożliwiający skierowanie go do innego odbiorcy bez przerobu, dokonania poprawek lub przeklasyfikowania. Zakwestionowany przez odbiorcę towar pozostaje u niego na jego ryzyko. W razie ubezpieczenia tego towaru przez odbiorcę i uznania jego reklamacji jakościowej odbiorca obciąża dostawcę kosztami ubezpieczenia;

3)
dostawca obowiązany jest do powiadomienia odbiorcy o dokonaniu odstępstw od normy resortowej, zakładowej lub warunków technicznych przyjętych obustronnie za podstawę do określenia jakości towarów; po zawiadomieniu, na żądanie odbiorcy, umowa powinna ulec odpowiedniej zmianie;
4)
odbiorca, który przyjmie towar nie oznaczony zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, obowiązany jest do dokonania w porozumieniu z dostawcą zastępczych oznaczeń towaru na koszt dostawcy;
5)
dostawcy, w terminach ustalonych branżowymi warunkami dostaw, obowiązani są do wymiany lub doprowadzenia do właściwego stanu jakościowego towarów słusznie reklamowanych z tytułu wad ukrytych; niedotrzymanie przez dostawcę tych terminów powinno pociągać płacenie przez niego odpowiednio wysokich kar umownych;
6)
ustalenie jakości zakwestionowanych przez odbiorcę towarów, w przypadku sporu z dostawcą co do określenia faktycznej jakości tych towarów, dokonywane będzie przez rzeczoznawców i branżowe komisje, przy czym:

-

branżowe komisje rzeczoznawców i rzeczoznawcy działać będą w trybie i na zasadach ustalonych w części II uchwały,

-

odbiorca zwraca się o ustalenie jakości zakwestionowanego towaru do rzeczoznawcy, wybranego przez siebie z listy rzeczoznawców, prowadzonej przez okręgowe komisje arbitrażowe,

-

wynagrodzenie rzeczoznawcy według obowiązujących stawek płaci bezpośrednio odbiorca, który uprawniony jest do żądania pokrycia tych kosztów przez dostawcę, jeżeli zarzuty co do jakości towaru okażą się uzasadnione.

2.
Użyte w ust. 1 określenie "dostawca" oznacza odpowiednio uspołeczniony zakład produkcyjny lub uspołecznione przedsiębiorstwo handlu hurtowego, a określenie "odbiorca" oznacza odpowiednio uspołecznione przedsiębiorstwo handlu hurtowego lub detalicznego.
§  2.
Zobowiązuje się Ministra Finansów do wprowadzenia w obowiązujących przepisach zasady, że należności płacone przez dostawcę z tytułu kar umownych za dostarczenie towaru o jakości niższej od przewidzianej obowiązującymi przepisami lub warunkami umownymi wpływają na zwiększenie funduszu ryzyka handlowego przedsiębiorstw handlowych.
§  3.
Zobowiązuje się Ministra Handlu Wewnętrznego do:
1)
usprawnienia form i metod odbioru jakościowego towarów dokonywanego przez jednostki handlu wewnętrznego;
2)
ustalenia, że jednostki handlu wewnętrznego - w razie niezgłoszenia w terminie reklamacji pomimo istnienia widocznych wad jakościowych towarów - ponoszą wszelkie koszty związane z określeniem jakości tych towarów i ich przeklasyfikowaniem w ciężar kosztów obrotu towarowego, a koszty związane z obniżeniem ceny wynikającym z przeklasyfikowania - w ciężar funduszu ryzyka handlowego;
3)
wydania przepisów, nakładających na przedsiębiorstwa handlowe obowiązek oznaczenia towarów, które w wyniku zakwestionowania jakości zostały przeklasyfikowane albo, na które została obniżona cena;
4)
wydania w porozumieniu z Ministrem Finansów przepisów określających, w jakich przypadkach kwoty wynikłe z różnicy cen towarów powstałych na skutek wadliwego określenia jakości towarów przez odbiorcę są pokrywane przez przedsiębiorstwa handlowe z funduszu ryzyka handlowego.
§  4.
Zobowiązuje się Ministra Handlu Wewnętrznego i Prezesa Państwowej Komisji Cen do wydania przepisów o ustalaniu cen detalicznych na towary, na które dostawca w wyniku zakwestionowania jakości obniżył odbiorcy cenę.

II.

Ustalanie jakości towarów.

§  5.
Ustanawia się branżowe komisje rzeczoznawców do spraw jakości towarów, zwane dalej "branżowymi komisjami", i rzeczoznawców do spraw jakości, zwanych dalej "rzeczoznawcami".
§  6.
1.
Branżowe komisje powołuje oraz ustala ich skład i siedziby Minister Handlu Wewnętrznego w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami.
2.
Przewodniczących branżowych komisji powołuje Minister Handlu Wewnętrznego w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami oraz Prezesem Głównej Komisji Arbitrażowej. Jeżeli zainteresowani ministrowie nie osiągną porozumienia w przedmiocie uzgodnienia kandydatury na przewodniczącego branżowej komisji, spór rozstrzyga Prezes Głównej Komisji Arbitrażowej.
3.
Branżowa komisja działa na podstawie regulaminu nadanego jej przez Ministra Handlu Wewnętrznego w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami oraz Prezesem Głównej Komisji Arbitrażowej.
§  7.
1.
Rzeczoznawców powołują branżowe komisje.
2.
Rzeczoznawcy działają na podstawie regulaminów, wydanych przez branżowe komisje.
3.
Okręgowe komisje arbitrażowe prowadzą aktualne listy rzeczoznawców na podstawie danych otrzymywanych bieżąco od branżowych komisji.
§  8.
Do zakresu czynności rzeczoznawców należy w szczególności przeprowadzanie ekspertyz towarów przeznaczonych na zaopatrzenie ludności i wydawanie na tej podstawie opinii i orzeczeń o jakości towarów na wniosek zainteresowanych uspołecznionych zakładów produkujących, przygotowujących i przechowujących towary przeznaczone na zaopatrzenie ludności oraz uspołecznionych przedsiębiorstw handlu wewnętrznego.
§  9.
Rzeczoznawcy wydają opinię i orzeczenia o jakości towarów we własnym imieniu.
§  10.
Do zakresu działania branżowych komisji należy w szczególności:
1)
powoływanie rzeczoznawców i ustalanie regulaminów ich działalności,
2)
sprawowanie nadzoru nad działalnością rzeczoznawców,
3)
wydawanie na wniosek zainteresowanych (§ 8) opinii i orzeczeń o jakości towarów w przypadkach określonych w regulaminie działania branżowej komisji.
§  11.
1.
Branżowa komisja może w trybie nadzoru z urzędu lub na wniosek zainteresowanej strony (§ 8) uchylić orzeczenie rzeczoznawcy o jakości towaru i wydać orzeczenie o jakości towaru we własnym zakresie.
2.
Od orzeczeń branżowych komisji nie służy odwołanie.
§  12.
Orzeczenia o jakości towaru powinny w miarę możności określać, czy wady towaru powstały u producenta-dostawcy czy u odbiorcy.
§  13.
O ile dla wydania opinii lub orzeczenia zachodzi potrzeba przeprowadzenia ekspertyzy towaru, członkom branżowych komisji i rzeczoznawcom przysługuje prawo pobrania w tym celu nieodpłatnie próby towaru w ilościach przewidzianych obowiązującymi przepisami. Tryb pobierania prób określą regulaminy działalności rzeczoznawców i branżowych komisji.
§  14.
Orzeczenia o jakości towarów wydawane przez rzeczoznawców i branżowe komisje stanowią podstawę do:
1)
przeklasyfikowania towaru do właściwej klasy jakości, wyboru, gatunku lub obniżenia ceny w granicach przewidzianych w odpowiednich przepisach,
2)
zastosowania odpowiedniej stawki mniejszej wartości w odniesieniu do artykułów spożywczych, których jakość nie jest określona klasą, gatunkiem, wyborem,
3)
rozliczania się stron za dostarczone towary.
§  15.
1.
Minister Handlu Wewnętrznego wydaje decyzje w sprawie zakazu zakupu i sprzedaży przez uspołeczniony aparat handlu określonych towarów, przeznaczonych na zaopatrzenie ludności, wyprodukowanych przez określone zakłady, a wykazujących szczególnie niską jakość.
2.
Decyzję czasowego wstrzymania produkcji określonych towarów, przeznaczonych na zaopatrzenie ludności, wyprodukowanych przez określone zakłady, wykazujących szczególnie niską jakość, na wniosek Ministra Handlu Wewnętrznego wydaje: właściwy minister - w odniesieniu do państwowego przemysłu kluczowego, zarząd właściwego związku spółdzielni - w odniesieniu do przemysłu spółdzielczego oraz przewodniczący prezydium właściwej (wojewódzkiej miast wyłączonych z województw) rady narodowej - w odniesieniu do państwowego przemysłu terenowego.

III.

Biuro do Spraw Jakości Towarów.

§  16.
Powołuje się w Ministerstwie Handlu Wewnętrznego Biuro do Spraw Jakości Towarów na szczeblu departamentu, zwane dalej Biurem.
§  17.
Organizację Biura, jego zakres działania oraz zasady i tryb postępowania w zakresie wykonania zadań przez Biuro określi Minister Handlu Wewnętrznego, z tym że Biuro ma obowiązek zapewnienia branżowym komisjom stałej obsługi organizacyjnej, prawnej i administracyjnej.

IV.

Postanowienia końcowe.

§  18.
Minister Handlu Wewnętrznego w porozumieniu z Ministrem Finansów oraz z zainteresowanymi ministrami ustali zasady i stawki wynagrodzenia za czynności członków branżowych komisji i rzeczoznawców.
§  19.
Wykonanie uchwały porucza się właściwym ministrom.
§  20.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1958.77.450

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Zapewnienie właściwej jakości towarów przeznaczonych na zaopatrzenie ludności.
Data aktu: 19/09/1958
Data ogłoszenia: 15/10/1958
Data wejścia w życie: 15/10/1958