Ramowe zasady sporządzania i zatwierdzania założeń oraz dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla inwestycji.

ZARZĄDZENIE
PREZESA KOMITETU DO SPRAW URBANISTYKI I ARCHITEKTURY
z dnia 11 lipca 1957 r.
w sprawie ramowych zasad sporządzania i zatwierdzania założeń oraz dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla inwestycji.

Na podstawie § 1 pkt 7 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowego zakresu działania Komitetu do Spraw Urbanistyki i Architektury (Dz. U. Nr 4, poz. 16) oraz stosownie do przepisów § 1 zarządzenia nr 2 Prezesa Rady Ministrów z dnia 2 stycznia 1957 r. w sprawie trybu sporządzania i zatwierdzania dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla inwestycji (Monitor Polski Nr 1, poz. 4) zarządza się, co następuje:

Rozdział  I.

Przepisy ogólne.

§  1.
1.
Założenia inwestycji i dokumentacja projektowo-kosztorysowa dla inwestycji jednostek gospodarki państwowej oraz dla korzystających z dotacji Państwa inwestycji innych jednostek gospodarki uspołecznionej powinny być opracowywane zgodnie z przepisami niniejszego zarządzenia.
2.
Przepisy niniejszego zarządzenia nie obowiązują przy sporządzaniu dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla budownictwa o charakterze ściśle wojskowym, komunikacyjnym, budowy dróg i mostów, jak również melioracji rolnych, sieci energetycznych i budownictwa podziemnego w kopalniach.
3.
Zasady sporządzania i zatwierdzania założeń oraz dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla inwestycji w zakresie budownictwa, o którym mowa w ust. 2, zostaną ustalone w osobnych zarządzeniach Prezesa Komitetu do Spraw Urbanistyki i Architektury wydanych w porozumieniu z właściwym ministrem i Ministrem Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych w oparciu o projekty zarządzeń przygotowane przez właściwe resorty.
§  2.
Właściwi ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) mogą w razie potrzeby ustalać w ramach niniejszych zasad przepisy szczegółowe dostosowane do specyfiki inwestycji poszczególnych gałęzi gospodarki narodowej za zgodą Prezesa Komitetu do Spraw Urbanistyki i Architektury wydaną w porozumieniu z Ministrem Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych.

Rozdział  II.

Założenia inwestycji.

§  3.
1.
Założenia inwestycji, zwane dalej "założeniami", na podstawie planów rozwoju gospodarki narodowej określają przedmiot inwestycji oraz uzasadniają potrzebę jej realizacji.
2.
Założenia sporządza się dla działalności inwestycyjnej składającej się na jedną całość gospodarczą i znajdującej się na jednym terenie.
3.
Założenia sporządza inwestor lub na jego zlecenie jednostka projektująca.
4.
Przez określenie "jednostka projektująca" rozumie się państwowe biura projektów lub inne jednostki państwowe powołane do opracowywania dokumentacji projektowo-kosztorysowej oraz inne jednostki lub osoby wykonujące dokumentację projektowo-kosztorysową.
§  4.
1.
Założenia zakładu przemysłowego powinny zawierać:
1)
opis inwestycji z określeniem programu produkcji i usług, bazy surowcowej oraz zakresu przewidywanej rozbudowy,
2)
określenie stopnia kooperacji w zakresie produkcji z innymi zakładami,
3)
zaświadczenie o lokalizacji ogólnej z uzasadnieniem,
4)
ustalenie terminu lub etapów uruchomienia zakładu (inwestycji),
5)
uzasadnienie potrzeby inwestycji oraz danych przyjętych w założeniach,
6)
określenie kategorii zakładu (inwestycji) pod względem przepisów terenowej obrony przeciwlotniczej,
7)
określenie orientacyjnej wielkości budowli i kosztu inwestycji,
8)
dane z właściwej dokumentacji geologiczno-inżynierskiej oraz w przypadku budowy zakładów opartych na wykorzystaniu złóż kopalin lub wód podziemnych - opinię Centralnego Urzędu Geologii,
9)
inne konieczne materiały wyjściowe do projektowania, np. co do możliwości zaopatrzenia w wodę, usuwania i unieszkodliwiania ścieków, wód poprzemysłowych, zanieczyszczania powietrza, koniecznych stref ochronnych, szkód górniczych, bezpieczeństwa i higieny pracy, zabezpieczenia przeciwpożarowego itp.,
10)
określenie orientacyjnej wielkości potrzebnego terenu,
11)
opracowanie uzasadniające efektywność inwestycji,
12)
ilość stadiów dokumentacji projektowo-kosztorysowej.
2.
Założenia rozbudowy i przebudowy zakładu przemysłowego powinny zawierać również niezbędne dane o istniejącym zakładzie, dowód uzgodnienia możliwości rozbudowy, wydany przez wojewódzką służbę architektoniczno-budowlaną, oraz niezbędne dane o stosunkach hydrogeologicznych i warunkach geologiczno-inżynierskich terenu rozbudowy.
3.
Założenia z zakresu budownictwa ogólnego (mieszkaniowego, administracyjnego, socjalnego, komunalnego itp.) powinny zawierać dane określone w ust. 1 z odpowiednim dostosowaniem do specyfiki budownictwa ogólnego oraz w przypadku rozbudowy lub przebudowy - odpowiednio dostosowane dane określone w ust. 2.
§  5.
1.
Założenia inwestycji planu centralnego są zatwierdzane przez właściwych ministrów, a założenia inwestycji planów terenowych - przez właściwe prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw). Właściwi ministrowie mogą zastrzec do zatwierdzenia założenia wybranych inwestycji planu terenowego. Ministrowie i prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) mogą upoważnić do zatwierdzania założeń inwestorów sobie podległych. Właściwi ministrowie przedstawiają Radzie Ministrów założenia szczególnie ważnych inwestycji objętych opisami ustalonymi przez Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów.
2.
Założenia powinny być rozpatrywane przy udziale jednostki projektującej. W tym celu przed rozpatrzeniem założeń inwestor przekazuje je jednostce projektującej do zaopiniowania co najmniej na 7 dni przed terminem ich rozpatrzenia.
3.
Jednostka projektująca może również w trakcie opracowywania projektu wstępnego przedstawić organowi, który zatwierdził założenia, propozycje zmian lub uzupełnień założeń. Organ ten powinien w ciągu 15 dni od chwili przedstawienia propozycji zmian podjąć odpowiednią decyzję.

Rozdział  III.

Zakres dokumentacji projektowo-kosztorysowej.

A.

Zasady ogólne.

§  6.
1.
Na podstawie zatwierdzonych założeń oraz dostarczonego przez inwestora zaświadczenia o zatwierdzeniu lokalizacji szczegółowej sporządza się dokumentację projektowo-kosztorysową, która stanowi podstawę do uzyskania pozwolenia na budowę i realizację inwestycji.
2.
Zasady sporządzania dokumentacji dla inwestycji polegających na zakupie regulują odrębne przepisy.
3.
Dokumentację projektowo-kosztorysową sporządza się:
1)
w trzech stadiach - jako projekt wstępny, techniczny i rysunki robocze,
2)
w dwóch stadiach - projekt wstępny i projekt techniczno-roboczy,
3)
w jednym stadium - jako projekt techniczno-roboczy.
4.
Określenie ilości stadiów dokumentacji w założeniach następuje w drodze porozumienia jednostki projektującej z inwestorem w czasie zatwierdzania założeń.
5.
W razie niedojścia do porozumienia pomiędzy jednostkami wyżej wymienionymi spór rozstrzygają jednostki nadrzędne po zasięgnięciu opinii Komitetu do Spraw Urbanistyki i Architektury.
§  7.
W razie opracowywania dokumentacji wielostadiowej, w której dla poszczególnych obiektów lub robót ustalono sporządzenie dokumentacji w jednym stadium lub przewidziano zastosowanie projektów typowych, należy w projekcie wstępnym obiekty te lub roboty ujęte opisowo włączyć do zbiorczego zestawienia kosztów, a obiekty uwidocznić na planie sytuacyjnym (zagospodarowania terenu). W razie zastosowania projektów typowych należy podać numer projektu.
§  8.
1.
Projekt wstępny ma wskazać optymalne, techniczne i ekonomiczne rozwiązanie zadań ustalonych w założeniach oraz w uzgodnieniu z zainteresowanym inwestorem zakres niezbędnych inwestycji związanych z inwestycją podstawową.
2.
Projekt wstępny sporządza się dla całości inwestycji objętej założeniami.
3.
W przypadku realizacji inwestycji etapami inwestor uprawniony do zatwierdzania założeń może tylko w wyjątkowych przypadkach zezwolić na sporządzanie projektu wstępnego jedynie dla części inwestycji jako zamkniętego etapu. Zezwolenie powyższe, o ile dotyczy budownictwa ogólnego, inwestor wydaje w porozumieniu z właściwą wojewódzką służbą architektoniczno-budowlaną.
4.
W przypadku rozbudowy poszczególnych części istniejącego zakładu projekt wstępny sporządza się wyłącznie dla całości zamierzonej rozbudowy, określając jej związek z pozostałymi obiektami i całością zakładu.
5.
W razie projektowania inwestycji skomplikowanych pod względem technologicznym, konstrukcyjnym, funkcjonalnym lub innym lub w razie konieczności opracowania projektu ze specjalnym uwzględnieniem dostosowania go do warunków miejscowych - przed sporządzeniem projektu wstępnego mogą być wykonane opracowania porównawcze (szkicowe) lub dodatkowe opracowania. Decyzje co do potrzeby, ilości i zakresu opracowań porównawczych lub dodatkowych (rozwinięcia, modele itp.) podejmuje właściwy inwestor na podstawie wniosku jednostki projektującej lub wojewódzkiej służby architektoniczno-budowlanej. W przypadkach spornych w zakresie opracowań urbanistycznych i architektonicznych decyzje podejmuje Prezes Komitetu do Spraw Urbanistyki i Architektury w porozumieniu z właściwym inwestorem centralnym.

B.

Projekt wstępny.

§  9.
1.
Projekt wstępny budowy zakładu przemysłowego powinien obejmować następujące części:
1)
część ogólną wraz z uzasadnieniem ekonomicznym,
2)
część technologiczną,
3)
część energetyczną i instalacyjną,
4)
plan zagospodarowania terenu,
5)
część budowlaną,
6)
części kosztorysową.
2.
Część ogólna projektu wstępnego powinna zawierać:

– zwięzły opis inwestycji,

– zestawienie najważniejszych danych liczbowych i wskaźników charakteryzujących całość projektowanej inwestycji (w zakresie programów produkcji całego zakładu i poszczególnych oddziałów, procesu technologicznego, kooperacji zewnętrznej, surowców, energii, wody, ścieków, transportu, planu zagospodarowania terenu, ważniejszych budynków produkcyjnych i usługowych),

– skrócony dyrektywny harmonogram budowy z określeniem wysokości nakładów podanych w zbiorczym zestawieniu kosztów ponoszonych w poszczególnych latach budowy oraz terminy uruchomienia zakładu,

– uzasadnienie podstawowych rozwiązań przyjętych w projekcie wstępnym,

– ocenę ekonomicznej efektywności inwestycji,

– zestawienie zastosowanych projektów typowych i powtarzalnych.

– Do części ogólnej powinny być dołączone;

– dowód zatwierdzenia założeń,

– zaświadczenie o lokalizacji szczegółowej,

– stwierdzenia dokonania uzgodnień projektu,

– dowód akceptacji projektu przez służbę architektoniczno-budowlaną - części określonych w ust. 1 pkt 4 i 5.

3.
Część technologiczna powinna zawierać:

– podstawowe wytyczne z założeń,

– krótką charakterystykę i uzasadnienie lokalizacji szczegółowej,

– program produkcji i usług projektowanej jednostki,

– przewidywaną kooperację w zakresie produkcji projektowanej jednostki,

– krótki opis postulowanej metody produkcji lub usług wraz z uzasadnieniem jej wyboru oraz schematami ilustrującymi jej przebieg,

– ogólny schemat i opis przebiegu technologicznego z wyszczególnieniem wydziałów (oddziałów) oraz ich współpracy,

– ustalenie programów produkcyjnych każdego wydziału (oddziału),

– krótkie opisy procesów technologicznych i organizacji pracy każdego wydziału (oddziału),

– określenie ilości maszyn zasadniczych, pomocniczych oraz urządzeń produkcyjnych wraz z ich charakterystyką,

– opis organizacji kontroli jakościowej i ilościowej oraz sposobu ekspedycji gotowej produkcji,

– określenie powierzchni wydziałów (oddziałów) wraz z uzasadnieniem wskaźnikowym,

– określenie wielkości załogi wydziałów (oddziałów) zakładu,

– określenie wielkości zużycia surowców i materiałów pomocniczych,

– określenie potrzeb poboru energii elektrycznej, pary (produkcyjnej i grzejnej), gazu (produkcyjnego i grzejnego), wody (przemysłowej i pitnej) oraz rodzajów i wielkości oświetlenia itp.,

– określenie ilości oraz rodzajów odpadów, ścieków, zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego itp.,

– określenie wielkości obrotu towarowego z podziałem na transport kolejowy (normalno- i wąskotorowy), drogowy i ewentualnie wodny z podaniem maksymalnej dobowej ilości przewozów w tonnach i wagonach lub wozach,

– wyszczególnienie i krótką charakterystykę magazynów i składowisk wraz z postulowanymi dla nich normatywami składowania,

– obliczenie potrzebnej powierzchni i wysokości magazynów wraz z zestawieniem koniecznego ich wyposażenia,

– określenie potrzeb i rodzaju komunikacji,

– zestawienia nakładów na zakup, transport i montaż pełnego wyposażenia całości projektowanego zakładu,

– zestawienie podstawowych wskaźników techniczno-ekonomicznych,

– ideowe schematy niezbędne do sporządzenia planu zagospodarowania terenu i zaprojektowania budynków z podaniem rozmieszczenia wydziałów (oddziałów), przejść, dróg transportowych, rozstawienia maszyn i urządzeń, z zaznaczeniem otworów (w zasadzie wejść) oraz potrzebnej wysokości do podciągów,

– wykaz materiałów, dokumentów, projektów i literatury stanowiących podstawy lub źródła do opracowania części technologicznej dokumentacji projektowo-kosztorysowej.

4.
Część energetyczna i instalacyjna powinna zawierać dla całego zakładu i poszczególnych obiektów określenie - przez wstępne rozwiązanie - sposobu zaopatrzenia w energię elektryczną, cieplną, parę, gaz, sprężone powietrze, wodę przemysłową i pitną, urządzeń telekomunikacyjnych, sposobu usuwania i oczyszczania ścieków, gazów i pyłów powstających w czasie produkcji itp. z wyprowadzeniem właściwych bilansów.
5.
Część o planie zagospodarowania terenu powinna zawierać:

– opis położenia zakładu w stosunku do miasta lub osiedla,

– opis konfiguracji i dane fizjograficzne terenu bodowy,

– plan orientacyjny rejonu w skali 1:5.000 lub 1:10.000, sporządzony w zasadzie na podstawie odrysu planu ogólnego z zaznaczeniem połączeń komunikacyjnych terenu budowy z istniejącym osiedlem lub miastem i sąsiadującymi zakładami przemysłowymi, a także połączeń dróg transportowych, wodociągów, kanalizacji, sieci elektrycznej i innych z istniejącymi i projektowanymi sieciami rejonu,

– plan sytuacyjny zakładu opracowany na podkładzie geodezyjnym w skali 1:500 do 1:2.000 z naniesieniem wszystkich budynków, urządzeń, dróg, bocznic, zieleni itp.,

– projekty dróg i bocznic w skali koniecznej do pełnego określenia rozwiązania.

6.
Część budowlana powinna zawierać:

– szczegółowe dane fizjograficzne oraz dane z dokumentacji geologiczno-inżynierskiej, sporządzonej zgodnie z wydanymi w tym zakresie przepisami Centralnego Urzędu Geologii,

– zestawienie powierzchni zabudowy, powierzchni użytkowych i kubatury budynków,

– co do zasadniczych obiektów projektowanych i indywidualnie - niezbędne rzuty (bez powtarzania identycznych), przekroje i elewacje zasadnicze w skali 1:200, a w przypadkach uzasadnionych w skali 1:400,

– koncepcje, schematy konstrukcji i metody obliczeń z podaniem i uzasadnieniem wyboru materiałów podstawowych i miejscowych,

– koncepcje i schematy sieci, urządzeń do ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji, oczyszczania wody i ścieków, gazów, pyłów, instalacji elektrycznych i innych,

– określenie i uzasadnienie wielkości budynków usługowych i administracyjnych,

– zgodnie z obowiązującymi przepisami oddzielne opracowanie rozwiązania w zakresie terenowej obrony przeciwlotniczej i ochrony przeciwpożarowej,

– wskaźniki techniczno-ekonomiczne.

– W miarę potrzeby część budowlana może ponadto zawierać:

– projekt wstępny organizacji budowy, zawierający dyrektywny harmonogram wykonania budowy, orientacyjne zestawienie podstawowych materiałów i prefabrykatów, krótki opis metody wykonania budowy i montażu oraz szkic planu zagospodarowania placu budowy.

7.
Część kosztorysowa powinna zawierać dane pozwalające określić całkowitą wartość kosztorysową inwestycji. Zakres i sposób jej opracowania zawiera rozdział IV.
§  10.
1.
Zakres projektu wstępnego rozbudowy lub przebudowy zakładu przemysłowego ustala inwestor, który zatwierdził założenia, w porozumieniu z jednostką projektującą w granicach niezbędnych dla właściwej oceny słuszności rozwiązań i dalszego opracowania dokumentacji. W razie niedojścia do porozumienia decydują jednostki nadrzędne.
2.
W każdej części projektu wstępnego rozbudowy należy podać wyszczególnienie i charakterystykę istniejących budynków, urządzeń itp., bezpośrednio związanych z rozbudową.
§  11.
1.
Projekt wstępny inwestycji budownictwa ogólnego powinien zawierać:

– plan orientacyjny rejonu w skali 1:5.000 lub 1:10.000 sporządzony w zasadzie na podstawie odrysu planu ogólnego, z zaznaczeniem połączeń komunikacyjnych,

– plan sytuacyjny wykonany na podkładzie geodezyjnym w skali 1:500 do 1:2.000 z naniesieniem budynków, dróg, uzbrojenia terenu, terenów zielonych,

– zestawienie zastosowanych projektów typowych i powtarzalnych,

– projekty budynków indywidualnych w rzutach (bez powtarzania identycznych) z przekrojami i charakterystycznymi elewacjami w zasadzie w skali 1:200, a w przypadkach uzasadnionych w skali większej,

– szczegółowe dane fizjograficzne oraz dane z dokumentacji geologiczno-inżynierskiej sporządzonej zgodnie z wydanymi w tym zakresie przepisami Centralnego Urzędu Geologii,

– koncepcje, schematy konstrukcji i metody obliczeń urządzeń do ogrzewania, urządzeń sanitarnych, elektrycznych i innych,

– opis techniczny,

– zestawienie powierzchni zabudowy, powierzchni użytkowych i kubatur budynków,

– zbiorcze zestawienie kosztów budowy,

– zwięzłe dane o podstawowych i miejscowych materiałach budowlanych jako uzasadnienie wyboru konstrukcji,

– wskaźniki techniczno-ekonomiczne,

– opracowanie rozwiązania w zakresie terenowej obrony przeciwlotniczej i przeciwpożarowej zgodnie z obowiązującymi przepisami.

W razie potrzeby projekt wstępny inwestycji budownictwa ogólnego może zawierać: projekt wstępny organizacji budowy, obejmujący dyrektywny harmonogram wykonania budowy z podziałem nakładów na poszczególne lata budowy, orientacyjne zestawienie podstawowych materiałów i prefabrykatów, krótki opis metod wykonania budowy (ewentualnie montażu), szkic planu zagospodarowania placu budowy.

2.
Dla budynków lub ich części, których eksploatacja oparta jest na procesach technologicznych, należy opracować dane technologiczne, które powinny obejmować:

– podstawowe wytyczne z założeń,

– program produkcji i usług projektowanej jednostki,

– przewidywaną kooperację w zakresie produkcji i usług projektowanej jednostki,

– ogólny schemat i opis przebiegu technologicznego produkcji lub usług z podaniem wzajemnych powiązań oraz rozstawieniem maszyn i urządzeń,

– określenie ilości maszyn zasadniczych, pomocniczych oraz urządzeń wraz z ich charakterystyką,

– określenie powierzchni użytkowych, wielkości załogi, zużycia surowców i materiałów pomocniczych,

– określenie potrzeb poboru energii elektrycznej, pary produkcyjnej i grzejnej, gazu produkcyjnego i grzejnego, wody przemysłowej i pitnej oraz rodzaju i wielkości oświetlenia,

– określenie ilości oraz rodzajów odpadów, zanieczyszczeń, ścieków itp.,

– określenie potrzeb i rodzajów komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej,

– zestawienie nakładów na zakup, transport i montaż pełnego wyposażenia inwestycji,

– zestawienie podstawowych wskaźników techniczno-ekonomicznych.

3.
W zależności od rodzaju projektowanej inwestycji dane technologiczne określone w ust. 2 powinny być ograniczone lub uzupełnione do zakresu umożliwiającego racjonalne i ekonomiczne opracowanie projektu.
4.
Do projektu wstępnego powinny być dołączone:

– dowód zatwierdzenia założeń,

– zaświadczenie o lokalizacji szczegółowej,

– stwierdzenie dokonania uzgodnień projektu,

– dowód akceptacji projektu przez służbę architektoniczno-budowlaną w zakresie określonym w ust. 1.

C.

Projekt techniczny (dla budownictwa przemysłowego i ogólnego).

§  12.
1.
Projekt techniczny sporządza się na podstawie zaakceptowanego przez służbę architektoniczno-budowlaną i zatwierdzonego przez właściwego inwestora projektu wstępnego. W projekcie technicznym powinny być szczegółowo opracowane wszystkie niezbędne rozwiązania techniczne i ekonomiczne projektu.
2.
Zasadniczą skalą dla rysunków w projekcie technicznym jest skala 1:100 z ewentualnym odstępstwem od tej zasady w przypadkach uzasadnionych.
3.
Projekt techniczny powinien zawierać:

– plan orientacyjny rejonu w skali podanej przy projekcie wstępnym,

– plan sytuacyjny w skali podanej przy projekcie wstępnym, wyjaśniający wszystkie szczegóły zagospodarowania terenu,

– opis techniczny, z podaniem ważniejszych wskaźników techniczno-ekonomicznych,

– obliczenia statyczne ze schematami konstrukcyjnymi,

– rysunki budowlane, rzuty i przekroje - w zakresie wystarczającym do dostatecznego wyjaśnienia projektu z naniesieniem na nich rozmieszczenia i gabarytów maszyn i urządzeń,

– wszystkie elewacje,

– rozwiązania projektowe wszystkich instalacji wchodzących w zakres projektu,

– zestawienie powierzchni zabudowy, powierzchni użytkowych i kubatury budynków,

– w przypadkach koniecznych poprawione zestawienie kosztów zgodnie z § 19.

Opracowania projektów instalacyjnych, wchodzących w skład projektu technicznego, powinny być - jeżeli stopień dokładności na to pozwala - wykorzystywane jednocześnie jako rysunki robocze dla danej specjalności techniki budowlanej i stanowić podstawę do opracowania kosztorysów i realizacji robót.

D.

Rysunki robocze (dla budownictwa przemysłowego i ogólnego).

§  13.
1.
Rysunki robocze mają dać dokładną podstawę do wykonania robót budowlanych, montażu maszyn i urządzeń oraz sporządzenia kosztorysów. Sporządza się je na podstawie zatwierdzonego projektu technicznego oraz szczegółowych danych dostarczonych przez inwestora, a dotyczących otrzymanych od dostawców poszczególnych materiałów, maszyn i urządzeń.
2.
Zasadniczymi skalami rysunków roboczych są 1:50, 1:20, 1:10, 1:5, 1:1. Nie wyklucza się skal innych (np. 1:200 lub 1:100), jeżeli potrzebny stopień dokładności będzie na to pozwalał.
3.
Częścią składową rysunków roboczych są rzuty fundamentów i kondygnacji, przekroje, a w razie potrzeby fragmenty elewacji, rysunki konstrukcyjne, rysunki nietypowych elementów i detali budowlanych oraz urządzeń instalacyjnych i niezbędne specyfikacje.
4.
Rysunki robocze powinny być wykonane w zakresie niezbędnym do wykonania robót budowlano-montażowych.

E.

Projekt techniczno-roboczy (dla budownictwa przemysłowego i ogólnego).

§  14.
1.
Projekt techniczno-roboczy jest projektem technicznym odpowiednio uzupełnionym, tak aby czynił zadość wymaganiom potrzebnym do wykonania robót oraz zawierał szczegóły i detale zgodnie z wytycznymi w tym zakresie podanymi w § 13.
2.
Projekt techniczno-roboczy opracowuje się na podstawie akceptowanego przez służbę architektoniczno-budowlaną i zatwierdzonego przez właściwego inwestora projektu wstępnego, a w przypadku dokumentacji jednostadiowej - na podstawie zatwierdzonych przez właściwego inwestora założeń.

Rozdział  IV.

Zakres dokumentacji kosztorysowej.

§  15.
1.
Dokumentację kosztorysową dla obiektów opracowuje się jako zestawienia kosztów i kosztorysy.
2.
Dokumentację kosztorysową dla inwestycji opracowuje się jako zbiorcze zestawienia kosztów.
3.
Zestawienia kosztów sporządza się na podstawie scalonych wskaźników kosztów wydanych odrębnie lub uzyskanych na podstawie kosztorysów analogicznych obiektów zaprojektowanych lub zrealizowanych, a odnoszących się do przyjętej jednostki, np. m2 powierzchni użytkowej, m3 budynku, km sieci inżynieryjnej, km linii przesyłowej, łóżko szpitalne, uczeń, jednostka mocy produkcyjnej, jednostka produkcji itp. Do powyższych wskaźników należy wprowadzić poprawki, których konieczność wynika z warunków miejscowych, ustalonych w danych wyjściowych.
4.
Kosztorysy sporządza się na podstawie obowiązujących instrukcji o kosztorysowaniu robót budowlano-montażowych.
5.
Dokumentację kosztorysową opracowuje się na podstawie danych wyjściowych sporządzonych przez jednostkę projektującą i uzgodnionych z inwestorem bezpośrednim i wykonawcą robót.
§  16.
Dane wyjściowe do kosztorysowania ustalają okoliczności mające wpływ na wycenę wartości kosztorysowej robót, a w szczególności strefę płac, utrudnienia wykonania robót, odległości dowozu materiałów, kategorię i sposób odspojenia gruntu, przewidziany rodzaj sprzętu i środków transportu do robót ziemnych itp. Ponadto dane wyjściowe powinny ustalić system wykonania oraz w razie potrzeby uzasadnienie konieczności zaprojektowania nakładów na zaplecze techniczno-gospodarcze i socjalno-bytowe wykonawcy robót w przypadkach, kiedy nakłady te obciążają inwestora.
§  17.
Część kosztorysową dokumentacji dwu- i trzystadiowej sporządza się:
1)
do projektu wstępnego - jako zestawienia kosztów poszczególnych obiektów, grup obiektów, rodzajów robót i nakładów nie związanych z obiektami oraz zbiorcze zestawienia kosztów według układu załącznika,
2)
do projektu technicznego z rysunkami roboczymi lub techniczno-roboczego - jako kosztorysy obiektów, robót, montażu maszyn, urządzeń i innych nakładów lub preliminarzy kosztów, np. dla nakładów określonych w II części zbiorczego zestawienia kosztów; w miarę postępu projektowania poszczególne zestawienia kosztów projektu wstępnego zastępowane są kosztorysami,
3)
w przypadku dokumentacji trzystadiowej kosztorysy opracowuje się na podstawie projektu technicznego i rysunków roboczych, a w razie niemożności wykonania rysunków roboczych przed rozpoczęciem realizacji obiektu - na podstawie projektu technicznego.
§  18.
Część kosztorysową dokumentacji jednostadiowej sporządza się jako kosztorysy poszczególnych obiektów, rodzajów robót i nakładów nie związanych z obiektami oraz zbiorcze zestawienia kosztów według układu załącznika. Przypadki stosowania zestawień kosztów zamiast kosztorysów określą poszczególne instrukcje branżowe lub resortowe zarządzenia uzgodnione z Ministrem Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych.
§  19.
1.
Jeżeli wartość kosztorysowa obiektu lub zakładu, ustalona na podstawie kosztorysów opracowanych zgodnie z § 17 pkt 2, jest niższa od kwoty przewidzianej w zbiorczym zestawieniu kosztów, to o różnicę tę należy powiększyć rezerwę na nie przewidziane roboty i wydatki.
2.
Zwiększenie wartości kosztorysowej obiektu lub robót, ustalonej w zbiorczym zestawieniu kosztów - w projekcie technicznym z rysunkami roboczymi bądź w projekcie techniczno-roboczym - może nastąpić na wniosek jednostki projektującej za zgodą inwestora bezpośredniego albo przez wykorzystanie rezerwy na nie przewidziane roboty i wydatki, albo z sumy oszczędności uzyskanej przez zmniejszenie innych pozycji zbiorczego zestawienia kosztów z uzasadnieniem realności takiego zmniejszenia.
3.
Zwiększenie ogólnej wartości kosztorysowej inwestycji określonej w zatwierdzonym projekcie wstępnym wymaga decyzji inwestora, który zatwierdził projekt wstępny.
§  20.
1.
Do zbiorczego zestawienia kosztów dołącza się:
a)
dane wyjściowe do kosztorysowania,
b)
zestawienia kosztów obiektów, grup obiektów, rodzajów robót i nakładów, nie związanych z obiektami, sporządzone według załącznika.

W razie posiadania kosztorysów dołącza się je zamiast zestawień kosztów.

2.
Do każdego kosztorysu dołącza się:
a)
wyciąg z danych wyjściowych, dotyczących robót objętych kosztorysem,
b)
wyceny jednostkowe (analizy cen jednostkowych) dla pozycji nie objętych obowiązującymi normatywami kosztorysowymi,
c)
przedmiar robót,
d)
tabelę kosztów elementów budowli (elementów scalonych),
e)
wykaz podstawowych materiałów i prefabrykatów.
3.
W razie przyjęcia przez inwestora i wykonawcę robót budowlano-montażowych za podstawę rozliczeń obiektu ceny ustalonej w kosztorysie dla innego podobnego obiektu (kosztorys wzorcowy) nie sporządza się indywidualnego kosztorysu. To samo dotyczy scalonych elementów tych robót.
§  21.
1.
W zbiorczym zestawieniu kosztów należy umieścić rezerwę na nie przewidziane roboty i wydatki w wysokości do 5% ogólnej wartości kosztorysowej inwestycji. W szczególnych przypadkach uzasadnionych specyfiką inwestycji - za zgodą inwestora centralnego - rezerwa na nie przewidziane roboty i wydatki może być zaprojektowana do wysokości 10%, a przy konserwacji zabytków - do 20%.
2.
W razie gdy do wykonania danej inwestycji niezbędne jest wykonanie innych związanych z nią terenowo inwestycji (np. drogi, uzbrojenie terenu, budynki itp.), wówczas w zbiorczym zestawieniu kosztów poza jego ogólną sumą podaje się dodatkowo przybliżoną wartość tych inwestycji oraz przewidywanego inwestora.

Rozdział  V.

Projekty typowe.

§  22.
1.
Założenia projektów typowych opracowywane są na zlecenie inwestora przez biura projektów kierujące typizacją lub na ich zlecenie przez jednostki projektujące w porozumieniu z zainteresowanymi resortami, a w razie potrzeby - przy udziale przedstawicieli przyszłych użytkowników, wykonawców i instytutów naukowo-badawczych.
2.
Zakres założeń projektu typowego powinien w zasadzie obejmować dane określone w § 4 ust. 1, z wyjątkiem pkt 3, 4 i 8.
3.
Uzasadnienie potrzeby opracowania projektu typowego stanowią spodziewane efekty ekonomiczne - zwłaszcza w stadium realizacji - możliwe do osiągnięcia dzięki przewidywanemu wielokrotnemu zastosowaniu projektu typowego w okresie planu gospodarczego.
4.
Założenia projektu typowego powinny również określać rodzaje alternatywnych opracowań w zakresie materiałów, warunków regionalnych itp., jak również podawać dane wyjściowe do kosztorysowania, odpowiadające przeciwnym warunkom przewidywanej realizacji.
§  23.
1.
Projekty typowe sporządza się w 3 stadiach, a w przypadkach uzasadnionych w 2 stadiach. Natomiast projekty typowych detali, elementów funkcjonalnych, konstrukcyjnych oraz typowe schematy mogą być sporządzane w jednym stadium.
2.
Zakres poszczególnych stadiów projektu typowego w zależności od rodzajów budownictwa powinien odpowiadać przepisom § 8, z wyjątkiem ust. 3 i 4, §§ 9, 11, 12, 13, 14, z tym że zamiast danych związanych z lokalizacją szczegółową projekty typowe powinny zawierać schematy usytuowania z określeniem zastosowania w zależności od stron świata, określenie rejonów, w których mogą być stosowane, oraz warianty posadowienia dla najczęściej występującej nośności gruntów.
3.
Przepisu ust. 2 nie stosuje się do projektów typowych opracowywanych dla określonych lokalizacji szczegółowych.
4.
Alternatywne opracowania projektu, nie wpływające na funkcje i wygląd obiektu, powinny dotyczyć tylko części elementów i konstrukcji różniących się od siebie.
§  24.
1.
Dokumentacja kosztorysowa projektów typowych jest sporządzana na takich samych zasadach jak dokumentacja indywidualna (rozdział IV), lecz na podstawie ustalonych w założeniach danych wyjściowych do kosztorysowania.
2.
W projekcie wstępnym zestawienia kosztów są sporządzane jedynie dla zasadniczego rozwiązania. Dla innych alternatywnych opracowań podaje się tylko (wskaźnikowo) różnicę wartości kosztorysowych w stosunku do rozwiązania zasadniczego.
3.
Kosztorysy robót i obiektów sporządzane są dla podstawowych rozwiązań materiałowych. Natomiast dla alternatyw materiałowych należy uwzględnić w miarę potrzeby alternatywne pozycje kosztorysowe.
§  25.
1.
Zgodę na zastosowanie określonego projektu typowego oraz potrzebę i zakres adaptacji projektów typowych w zależności od warunków terenowych ustala każdorazowo dla konkretnej inwestycji wojewódzka służba architektoniczno-budowlana w porozumieniu z inwestorem przy ustalaniu lokalizacji szczegółowej tej inwestycji. Zakres adaptacji powinien ograniczyć się tylko do zagadnień związanych z warunkami fizjograficznymi i instalacyjnymi bez naruszania programu użytkowego, systemu konstrukcji i systemu instalacji. W wyjątkowych przypadkach może dotyczyć również adaptacji elewacji. Adaptacja elewacji wymaga akceptacji służby architektoniczno-budowlanej.
2.
Zakres adaptacji projektów typowych w dziale technologii zakładu przemysłowego ustala jednostka projektująca i zainteresowany inwestor.
§  26.
Projekty typowe powinny być uzgodnione przez jednostkę projektującą z organami administracji państwowej na szczeblu centralnym w zakresie podanym w §§ 29 i 30. Uzgodnienia te powinny być przeprowadzone przed przedstawieniem projektu do zatwierdzenia Prezesowi Komitetu do Spraw Urbanistyki i Architektury.
§  27.
1.
Przy opracowywaniu projektów typowych dla budownictwa przemysłowego podlegają zatwierdzeniu:
1)
założenia - przez właściwego ministra w porozumieniu z Prezesem Komitetu do Spraw Urbanistyki i Architektury w zastrzeżonych przez niego przypadkach,
2)
projekty wstępne, techniczne lub techniczno-robocze - przez Prezesa Komitetu do Spraw Urbanistyki i Architektury po akceptacji właściwego ministra.
2.
Przy opracowywaniu projektów typowych dla budownictwa ogólnego podlegają zatwierdzeniu:
1)
założenia - przez właściwego ministra w porozumieniu z Prezesem Komitetu do Spraw Urbanistyki i Architektury,
2)
projekty wstępne, techniczne lub techniczno-robocze - przez Prezesa Komitetu do Spraw Urbanistyki i Architektury po akceptacji właściwego ministra.
3.
Elementy, detale i konstrukcje typowe dla budownictwa zatwierdzane są przez Prezesa Komitetu do Spraw Urbanistyki i Architektury.
4.
Projekty typowe oraz elementy, detale i konstrukcje typowe dla budownictwa Prezes Komitetu do Spraw Urbanistyki i Architektury zatwierdza, a założenia dla projektów typowych uzgadnia przy współudziale Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych.
5.
Prezes Komitetu do Spraw Urbanistyki i Architektury może upoważnić właściwe biura projektów kierujące typizacją do rozpatrywania projektów i opracowywania wniosków w sprawie zatwierdzania projektów typowych w stadium projektów technicznych i techniczno-roboczych. Czynności te będą wykonywane przez zespoły orzekające dla projektów typowych w biurach projektów kierujących typizacją, których skład i tryb powoływania ustalą odrębne przepisy, wydane przez Prezesa Komitetu do Spraw Urbanistyki i Architektury.
§  28.
1.
Projekty typowe wstępne zatwierdzane są w terminie 21 dni po akceptacji właściwego ministra.
2.
Projekty typowe techniczne i techniczno-robocze, rozpatrzone uprzednio przez zespoły orzekające w biurach projektów kierujących typizacją, zatwierdzane są w terminie 15 dni przez Prezesa Komitetu do Spraw Urbanistyki i Architektury.

Rozdział  VI.

Uzgadnianie, akceptacja, zatwierdzanie i przyjmowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej.

A.

Uzgadnianie dokumentacji projektowo-kosztorysowej.

§  29.
1.
W trakcie opracowywania dokumentacji projektowo-kosztorysowej inwestor lub na jego zlecenie jednostka projektująca dokonuje z zainteresowanymi jednostkami uzgodnień zagadnień podstawowych dla budowy i eksploatacji inwestycji (np. możliwości zaopatrzenia w wodę, energię elektryczną itp.).
2.
Dane uzyskane i prace wykonane przy ustalaniu lokalizacji szczegółowej powinny być odpowiednio wykorzystane przy opracowywaniu dokumentacji projektowo-kosztorysowej.
§  30.
1.
Projekt wstępny lub przy jednostadiowej dokumentacji projekt techniczno-roboczy jednostka projektująca uzgadnia w zakresie:
1)
rozwiązań technicznych - zaopatrzenia w wodę, odprowadzenia ścieków, gazów i pyłów, urządzeń higieniczno-sanitarnych, przeciwpożarowych, bezpieczeństwa i higieny pracy, terenowej obrony przeciwlotniczej, urządzeń transportowych, podłączeń komunikacyjnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną, zaopatrzenia w gaz itp., oraz możliwości i warunków kooperacji z zainteresowanymi jednostkami,
2)
usług (sklepy, przedszkola, żłobki, kina itp.),
3)
rozwiązań wynikających z realizacji inwestycji w pobliżu lub na terenach obszarów górniczych, wojskowych, dróg komunikacyjnych, terenów zabytkowych itp.,
4)
wyboru materiałów, konstrukcji budowlanych i prefabrykatów, mechanizacji i organizacji budowy, danych wyjściowych do kosztorysowania.
2.
Uzgodnień, o których mowa w ust. 1, dokonuje jednostka projektująca z właściwymi jednostkami lub z uprawnionymi przez te jednostki rzeczoznawcami biur projektów (np. do spraw ochrony przeciwpożarowej, terenowej obrony przeciwlotniczej).
§  31.
1.
Uzgodnienia, o których mowa w § 30, w zakresie zagadnień należących do właściwości prezydiów wojewódzkich rad narodowych przeprowadza jednostka projektująca na zorganizowanej przez właściwą wojewódzką służbę architektoniczno-budowlaną konferencji z przedstawicielami zainteresowanych organów prezydium wojewódzkiej rady narodowej po złożeniu przez jednostkę projektującą projektu wstępnego lub techniczno-roboczego do akceptacji tej służby (dla budownictwa przemysłowego tylko części budowlanej i planu zagospodarowania terenu).
2.
Równocześnie jednostka projektująca dokonuje pozostałych uzgodnień spośród wymienionych w § 30 oraz uzyskuje opinię inwestora bezpośredniego o projekcie.
3.
Uzgodnienia, o których mowa w ust. 2, powinny być przeprowadzone przez właściwe jednostki w okresie 15 dni od chwili dostarczenia im odpowiedniej części dokumentacji.

B.

Akceptacja dokumentacji projektowo-kosztorysowej przez służbę architektoniczno-budowlaną.

§  32.
1.
Na podstawie uzgodnień, dokonanych w sposób określony w §§ 30 i 31, oraz po rozpatrzeniu dokumentacji projektowo-kosztorysowej służba architektoniczno-budowlana akceptuje dokumentację w stadium projektu wstępnego, (a przy dokumentacji jednostadiowej - projektu techniczno-roboczego) lub zgłasza zastrzeżenia. Do udziału w rozpatrywaniu projektu mogą być zaproszeni przedstawiciele inwestora, jednostki projektującej i wykonawcy. Akceptacja przez służbę architektoniczno-budowlaną następuje na podstawie wstępnej opinii inwestora bezpośredniego.
2.
W przypadkach określonych w ust. 1 rozpatrzenie dokumentacji i akceptacja lub zgłoszenie zastrzeżeń powinno być dokonane przez służbę architektoniczno-budowlaną w okresie do jednego miesiąca od chwili otrzymania wszystkich materiałów dostarczonych przez jednostkę projektującą.
3.
Należy dążyć, aby akceptacja dokumentacji projektowo-kosztorysowej w stadium projektu wstępnego przez służby architektoniczno-budowlane i zatwierdzenie przez inwestora następowało w miarę możności równolegle na wspólnych posiedzeniach.
§  33.
1.
W budownictwie przemysłowym akceptacji służb architektoniczno-budowlanych podlegają: część o planie zagospodarowania terenu oraz część budowlana projektu (§9 ust. 4 i 5). Dla wyjaśnienia zakresu inwestycji i przyjętych rozwiązań budowlanych - w razie potrzeby - na życzenie służb architektoniczno-budowlanych powinna być udostępniona do wglądu część ogólna projektu.
2.
W budownictwie ogólnym akceptacji służby architektoniczno-budowlanej podlega projekt w zakresie opracowań podanych w § 11 ust. 1.
3.
Akceptacji służb architektoniczno-budowlanych nie podlegają części kosztorysowe projektów. Przy akceptacji projektów techniczno-roboczych dokumentacji jednostadiowej wykonanych przez państwowe jednostki projektujące służba architektoniczno-budowlana nie ma obowiązku sprawdzania obliczeń statycznych i rozwiązań technicznych. Czynności służby architektoniczno-budowlanej w zakresie akceptacji tych projektów są nieodpłatne.
4.
Projekty wstępne wybranych inwestycji, objętych spisami ustalonymi corocznie przez Prezesa Komitetu do Spraw Urbanistyki i Architektury, po zaopiniowaniu projektów przez służbę architektoniczno-budowlaną, są akceptowane przez Prezesa Komitetu do Spraw Urbanistyki i Architektury w terminie 15 dni od chwili przedstawienia mu dokumentacji i dowodów uzgodnień, o których mowa w § 30.
§  34.
Jeżeli inwestor lub jednostka projektująca nie zgadzają się z założeniami służby architektoniczno-budowlanej, wówczas decyzje podejmuje Prezes Komitetu do Spraw Urbanistyki i Architektury na wniosek inwestora centralnego lub jednostki projektującej.

C.

Zatwierdzenie projektów technicznych i techniczno-roboczych.

§  35.
1.
Projekty techniczne i techniczno-robocze, sporządzane przez państwowe jednostki projektujące, są sprawdzane i zatwierdzane przez te jednostki.
1)
Państwowe jednostki projektujące, które uzyskały w okresie do dnia 30 czerwca 1957 r. upoważnienie Prezesa Komitetu do Spraw Urbanistyki i Architektury do powołania zespołów do zatwierdzania projektów technicznych i techniczno-roboczych - zachowają powyższe upoważnienie w dotychczasowym zakresie do czasu wydania odrębnych przepisów.
2)
Państwowe jednostki projektujące, które dotychczas takich upoważnień nie posiadają, mogą wystąpić do Prezesa Komitetu do Spraw Urbanistyki i Architektury z wnioskami o udzielenie im upoważnienia do powołania zespołów zatwierdzających projekty techniczne i techniczno-robocze.
3)
Wykaz jednostek projektujących, upoważnionych do sprawdzania i zatwierdzania projektów technicznych i techniczno-roboczych, oraz przepisy o trybie zatwierdzania tych projektów ustali odrębne zarządzenie Prezesa Komitetu do Spraw Urbanistyki i Architektury, wydane w porozumieniu z Ministrem Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych.
2.
Dokumentacja projektowa, sporządzona przez innych wykonawców niż wymienione w ust. 1 jednostki państwowe, wymaga sprawdzenia i zatwierdzenia przez służbę architektoniczno-budowlaną w stadium projektu technicznego lub techniczno-roboczego.
3.
Koszt sprawdzenia projektów przez rzeczoznawców powołanych przez organ służby architektoniczno-budowlanej obciąża inwestora.
4.
Przy zatwierdzaniu projektów technicznych lub techniczno-roboczych służby architektoniczno-budowlane nie zatwierdzają części technologicznej i kosztorysowej.

D.

Zatwierdzanie lub przyjmowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej przez inwestora.

§  36.
1.
Dokumentację projektowo-kosztorysową w stadium projektu wstępnego zatwierdza właściwy inwestor.
2.
Dokumentację projektowo-kosztorysową w stadium projektu technicznego lub techniczno-roboczego przyjmuje właściwy inwestor.
3.
Kosztorysy zatwierdzane są przez właściwego inwestora.
4.
Zatwierdzenie lub przyjęcie dokumentacji projektowo-kosztorysowej przez właściwego inwestora ma charakter ostateczny, wiążący w stosunku do sum kosztorysowych.
5.
Właściwość inwestorów do zatwierdzania projektów wstępnych i przyjmowania projektów technicznych lub techniczno-roboczych ustalają w zakresie inwestycji planu centralnego ministrowie, a w zakresie inwestycji planu terenowego - prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw).
6.
Projekty wstępne szczególnie ważnych inwestycji objętych spisami ustalonymi przez Radę Ministrów na wniosek Przewodniczącego Komisji Planowania - po zaopiniowaniu przez Zespół Ekspertów do Oceny Projektów Inwestycyjnych Komisji Planowania oraz przez właściwą wojewódzką służbę architektoniczno-budowlaną lub Prezesa Komitetu do Spraw Urbanistyki i Architektury - przedstawiane są Radzie Ministrów.
§  37.
1.
Projekt wstępny jednostka projektująca przedstawia właściwemu inwestorowi do zatwierdzenia po zaakceptowaniu przez służbę architektoniczno-budowlaną.
2.
Przy dokumentacji jednostadiowej projekt techniczno-roboczy jednostka projektująca przedstawia właściwemu inwestorowi do przyjęcia po zaakceptowaniu przez służbę architektoniczno-budowlaną.
3.
Przy dokumentacji wielostadiowej projekty techniczne lub techniczno-robocze właściwy inwestor przyjmuje od jednostki projektującej po zatwierdzeniu przez organy państwowych jednostek projektujących lub służby architektoniczno-budowlane zgodnie z § 35.
4.
Inwestor bezpośredni powinien udzielić wstępnej opinii o projekcie jednostce projektującej przed przedstawieniem projektu do akceptacji służby architektoniczno-budowlanej zgodnie z § 32.
§  38.
1.
Przed zatwierdzeniem lub przyjęciem dokumentacji projektowo-kosztorysowej właściwy inwestor dokonuje oceny tej dokumentacji.
2.
Oceny dokumentacji projektowo-kosztorysowej dokonuje inwestor we własnym zakresie lub w razie potrzeby po zasięgnięciu opinii rzeczoznawców albo dorywczego lub stałego zespołu rzeczoznawców, powoływanych na podstawie uchwały nr 38 Rady Ministrów z dnia 30 stycznia 1954 r. w sprawie trybu powoływania komisji resortowych i wynagrodzenia za udział w posiedzeniach (Monitor Polski Nr A-30, poz. 442) lub zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 5 maja 1955 r. w sprawie powoływania komisji w przedsiębiorstwach państwowych i w jednostkach organizacyjnych spółdzielczości (Monitor Polski Nr 44, poz. 434).
3.
Uwagi lub zastrzeżenia do dokumentacji zgłaszane przy jej ocenie powinny być na 5 dni przed rozpatrzeniem projektu przez inwestora podane do wiadomości jednostce projektującej.
4.
Dokumentacja projektowo-kosztorysowa powinna być rozpatrywana z udziałem przedstawicieli jednostki projektującej i inwestora bezpośredniego oraz przedstawicieli wykonawcy robót budowlano-montażowych.
§  39.
W decyzji o zatwierdzeniu projektu wstępnego należy podać zdolność produkcyjną lub usługową oraz ogólny koszt inwestycji.
§  40.
Inwestor centralny powinien rozpatrzyć dokumentację projektowo-kosztorysową i wydać decyzję w ciągu 30 dni, a pozostali inwestorzy - w ciągu 15 dni od dnia jej otrzymania.

Rozdział  VII.

Przepisy końcowe.

§  41.
Braki i błędy w dokumentacji projektowo-kosztorysowej, stwierdzone przez służbę architektoniczno-budowlaną lub przez inwestora, jednostka projektująca powinna usunąć w następnym stadium dokumentacji, jeżeli organ akceptujący, zatwierdzający lub przyjmujący projekt nie zażąda poprawienia ich w tym samym stadium.
§  42.
Dokumentację projektowo-kosztorysową podpisuje główny projektant i projektanci odpowiednich specjalności techniki budowlanej, odpowiedzialni za jej wykonanie.
§  43.
Należy zapewnić dla służb architektoniczno-budowlanych 1 egzemplarz projektu wstępnego oraz 1 egzemplarz projektu technicznego lub techniczno-roboczego, który pozostaje w archiwum służb architektoniczno-budowlanych.
§  44.
Na podstawie zatwierdzonego projektu technicznego lub techniczno-roboczego - po przyjęciu go przez właściwego inwestora - inwestor bezpośredni występuje z wnioskiem do służby architektoniczno-budowlanej o wydanie pozwolenia na budowę. Tryb i szczegółowe przepisy o wydaniu pozwoleń na budowę zostaną ustalone odrębnym zarządzeniem Prezesa Komitetu do Spraw Urbanistyki i Architektury.
§  45.
1.
Akceptacja projektu wstępnego przez służbę architektoniczno-budowlaną na podstawie niniejszego zarządzenia zastępuje przewidziane w dotychczasowych przepisach zatwierdzanie projektu wstępnego budownictwa ogólnego lub uzgadnianie pod względem urbanistyczno-architektonicznym projektów wstępnych innych rodzajów budownictwa.
2.
Przyjęcie dokumentacji projektowo-kosztorysowej (projektu technicznego lub techniczno-roboczego) przez inwestora na podstawie niniejszego zarządzenia zastępuje przewidziane w dotychczasowych przepisach zatwierdzanie przez inwestora dokumentacji projektowo-kosztorysowej (projektu technicznego lub techniczno-roboczego).
§  46.
Ilekroć w przepisach niniejszego zarządzenia użyto określenia "wojewódzka służba architektoniczno-budowlana", należy przez to rozumieć również miejską służbę architektoniczno-budowlaną w miastach, w których powołani zostali główni architekci miast.
§  47.
Z dniem wejścia w życie zarządzenia tracą moc:
1)
zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 5 listopada 1949 r. w sprawie powoływania komisji oceny projektów inwestycyjnych przez centralnych inwestorów oraz określenia kompetencji tych komisji;
2)
zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego nr 105 z dnia 5 marca 1952 r. w sprawie usprawnienia prac komisji oceny projektów inwestycyjnych inwestorów centralnych i naczelnych;
3)
instrukcja nr 98 Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego o zasadach sporządzania i zatwierdzania dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla inwestycji;
4)
zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego nr 291 z dnia 3 października 1953 r. w sprawie obowiązku uzgadniania założeń projektowych oraz wniosków o przydział kabli dla połączeń telekomunikacyjnych sieci miejskich, okręgowych i międzymiastowych (Biuletyn P.K.P.G. Nr 34, poz. 158);
5)
zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego nr 12 z dnia 14 stycznia 1954 r. w sprawie opracowania projektów uchwał Prezydium Rządu o potrzebie realizacji inwestycji (Biuletyn P.K.P.G. Nr 2, poz. 15);
6)
zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego nr 113 z dnia 31 maja 1954 r. w sprawie trybu i zaostrzenia kontroli jakości opracowania dokumentacji kosztorysowej oraz o sankcjach za niedotrzymanie terminu i niewłaściwą jakość jej opracowania (Biuletyn P.K.P.G. Nr 14, poz. 61);
7)
zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego nr 259 z dnia 23 grudnia 1954 r. zmieniające instrukcję o zasadach sporządzania i zatwierdzania dokumentacji projektowo-kosztorysowej (Biuletyn P.K.P.G. z 1955 r. Nr 1, poz. 5);
8)
zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego nr 92 z dnia 15 czerwca 1955 r. zmieniające instrukcję o zasadach sporządzania i zatwierdzania dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla inwestycji (Biuletyn P.K.P.G. Nr 15, poz. 48);
9)
zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego nr 42 z dnia 22 lutego 1956 r. w sprawie trybu i zakresu uzgadniania dokumentacji kosztorysowej oraz w sprawie zgłaszania i rozpatrywania zastrzeżeń wykonawcy robót budowlano-montażowych o zatwierdzonej dokumentacji kosztorysowej (Biuletyn P.K.P.G. Nr 7, poz. 30);
10)
zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego nr 85 z dnia 15 maja 1956 r. zmieniające instrukcję o zasadach sporządzania i zatwierdzania dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla inwestycji (Biuletyn P.K.P.G. Nr 16, poz. 50).
§  48.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 sierpnia 1957 r.

ZAŁĄCZNIK 

SCHEMAT RAMOWY ZBIORCZEGO ZESTAWIENIA KOSZTÓW DLA BUDOWNICTWA PRZEMYSŁOWEGO.

CZĘŚĆ I.

Rozdział  1.

Prace badawcze i sporządzanie dokumentacji (projektowanie, zakup projektu typowego i jego adaptacja, prace geodezyjne, poszukiwawczo-geologiczne, naukowo-badawcze, inwentaryzacyjne itp.).

Rozdział  2.

Przygotowanie terenu budowy (rozbiórka budynków i budowli, pomiary terenu, osuszenie; odszkodowania i przesiedlenia, koszty budowy obiektów zastępczych itp.).

Rozdział  3.

Podstawowe obiekty produkcyjne.

Rozdział  4.

Obiekty pomocnicze i usługowe (administracyjne, magazynowe, warsztatowe, laboratoria itp.).

Rozdział  5.

Obiekty gospodarki energetycznej.

Rozdział  6.

Obiekty gospodarki transportowej i łączności.

Rozdział  7.

Zewnętrzne sieci wodociągów, kanalizacji, ogrzewania, doprowadzenia gazu i budowlane związane z nimi.

Rozdział  8.

Urządzenia terenu zakładu (ogrodzenie, zieleń, ukształtowanie terenu itp.).

Rozdział  9.

Budownictwo mieszkaniowe, kulturalno-bytowe i komunalne realizowane przez inwestora.

Rozdział  10.

Inne roboty i nakłady (zwiększenie kosztów wskutek prowadzenia robót w zimie, koszty dodatkowe robót małych, zakup, inwentarza gospodarczego dla eksploatacji itp.).

Rozdział  11.

Roboty specjalne (nie związane z podstawową działalnością obiektu).

CZĘŚĆ  II.

Rozdział  1.

Utrzymanie jednostki nadzoru inwestycyjnego lub koszty nadzoru technicznego.

Rozdział  2.

Przygotowanie kadr eksploatacyjnych.

Rozdział  3.

Koszty prób związanych z przekazaniem zakładu do eksploatacji.

CZĘŚĆ  III.

NAKŁADY NA BUDOWĘ I ROZBIÓRKĘ TYMCZASOWYCH BUDYNKÓW I URZĄDZEŃ KONIECZNYCH DO WYKONANIA ROBÓT BUDOWLANO-MONTAŻOWYCH W PRZYPADKACH, GDY ZGODNIE Z OBOWIĄZUJĄCYMI PRZEPISAMI OBCIĄŻAJĄ INWESTORA, ORAZ W PRZYPADKACH KONIECZNYCH NAKŁADY NA BUDOWĘ I ROZBIÓRKĘ TYMCZASOWYCH BUDYNKÓW I URZĄDZEŃ DLA POTRZEB INWESTORA.

Część końcowa.

Rezerwa na nie przewidziane roboty i wydatki.

Uwagi:

Uwaga 1.

Rozdział  2

części II zawiera preliminarz szkolenia kadr obejmujący:

a)
fundusz płac wraz ze świadczeniami społecznymi dla pracowników szkolonych i dla wykładowców,
b)
koszty podróży, diety i inne koszty związane z praktykami krajowymi i zagranicznymi,
c)
nakłady na pomoce naukowe,
d)
ewentualne inne koszty.

Nakładów i kosztów określonych pod lit. c) i d) preliminarz nie powinien obejmować, jeżeli zakład szkolący pokrywa je z preliminarza budżetowego.

Uwaga 2.

Rozdział  3

części II zawiera preliminarz kosztów prób obejmujący:

a)
koszty robocizny łącznie z narzutami z tytułu ubezpieczeń społecznych oraz narzutami normatywnymi na koszty bezpośrednie,
b)
koszty zużycia energii, paliw itp.,
c)
koszty zużycia surowców i materiałów pomocniczych, jeżeli ruch próbny wymaga obciążenia surowcowego,
d)
ewentualne inne koszty.

W razie wykonywania prób pod obciążeniem surowcowym i wytwarzania w czasie prób pierwszej próbnej produkcji, preliminarz kosztów prób powinien być opracowany na podstawie planu próbnej produkcji i planu zaopatrzenia materiałowego.

Zakres prób powinien być ustalony zgodnie z obowiązującymi normami, zatwierdzonymi stałymi lub tymczasowymi warunkami technicznymi lub innymi przepisami przewidzianymi dla danych typów maszyn, urządzeń i obiektów, a w braku norm, warunków technicznych lub przepisów - zakres prób powinien ustalić wspólnie inwestor z wykonawcą.

Preliminarz kosztów prób obejmuje próby nie objęte ceną zawartą w cennikach na roboty montażowe lub ceną skalkulowaną na roboty montażowe nie objęte cennikami.

Uwaga 3.

Do budownictwa ogólnego stosuje się w zasadzie ten sam schemat co do budownictwa przemysłowego, dostosowując go do specyfiki tego budownictwa.

Wzór zzk

ZBIORCZE ZESTAWIENIE KOSZTÓW LUB ZESTAWIENIE KOSZTÓW (KOSZTORYS OBIEKTU)

.........................................

(nazwa obiektu, budowy)

Zbiorcze zestawienie kosztów zatwierdza się na sumę

.................. tys. zł, w tym sum zwrotnych

.................. tys. zł.

.......................................................................

(stanowisko i podpis właściwego inwestora)

................................................

(inwestor centralny i naczelny)

Sporządzono w cenach 195 ... r.

Lp. Nr kosztorysu i zestawienia kosztów Wyszczególnienie obiektów, robót i nakładów Wartość kosztorysowa (w tys. zł) Wskaźniki techniczno-ekonomiczne
^ ^ ^ robót budowlanych i montażu konstrukcji robót montażowych (maszyn i urządzeń) maszyn i urządzeń wymagających montażu maszyn i urządzeń nie wymagających montażu, narzędzi, inwentarza innych nakładów ogólna wartość kosztorysowa określenie jednostki ilość jednostek wartość kosztorysowa na jednostkę
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Sporządzono ..................................

(nazwa jednostki projektującej)

dnia .......... 195 ... r.

Generalny (główny) projektant ............

Autor ...............

(podpis)

Dyrektor (kierownik) jednostki projektującej zbiorcze zestawienie kosztów

.........................

(podpis)

Naczelny inżynier jednostki projektującej zbiorcze zestawienie kosztów

........................

(podpis)

Kierownik pracowni

........................

(podpis)

Uzgodniono: inwestor

.......................

(podpis)

wykonawca

......................

(podpis)

Wskazówki do wypełnienia wzoru zzk.

1.
Wzór służy zarówno do zbiorczego zestawienia kosztów budowy, jak i do zestawień kosztów i kosztorysów dla poszczególnych obiektów. W razie sporządzenia dokumentacji jednostadiowej prostych inwestycji można nie wypełniać rubryk 4-8; koszty poszczególnych działów produkcji i obiektów można w tych przypadkach podawać w sumie ogólnej w rubryce 9.
2.
Każdej pozycji zbiorczego zestawienia kosztów powinny odpowiadać kosztorysy (zestawiania kosztów) na poszczególne działy produkcji, podstawowe obiekty, roboty i nakłady.
3.
W razie, gdy pomieszczenia pomocnicze i usługowe znajdują się w jednym budynku z pomieszczeniami produkcyjnymi, koszty tych obiektów umieszcza się w rozdziale "Podstawowe obiekty produkcyjne".
4.
Zwiększenie kosztów wskutek prowadzenia robót w zimie, umieszcza się odpowiednio w rubryce 4 i 5 w pozycji "Inne roboty i nakłady".
5.
Wskaźniki techniczno-ekonomiczne (rubryki 10-12) ustala się:
a)
w zbiorczym zestawieniu kosztów wykonawca - dla każdej pozycji na jednostkę charakteryzującą zdolność produkcyjną lub usługową inwestycji (na 1 tonnę wyrobów walcowanych, 1 mil. zł produkcji, 1 m2 powierzchni itp.),
b)
w zestawieniach kosztów i kosztorysach dla poszczególnych obiektów - w odpowiednich ich częściach (roboty budowlane, fundamenty pod maszyny, wodociąg itp.) na jednostkę elementu scalonego (1 m3 budynku, 1 m3 fundamentu, 1 mb. wodociągu itp.).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Wszystkie wyroby tytoniowe wkrótce trafią do systemu Track&Trace

Punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych czekają nowe obowiązki. Unijnym Systemem Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych (Track&Trace) obecnie objęte są papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów. Od 20 maja trafią do niego także wszystkie inne wyroby zawierające w swoim składzie tytoń. W systemie muszą się również zarejestrować punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Krzysztof Koślicki 05.02.2024