Rozszerzenie uprawnień przedsiębiorstw przemysłowych resortu energetyki.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ENERGETYKI
z dnia 7 stycznia 1957 r.
w sprawie rozszerzenia uprawnień przedsiębiorstw przemysłowych resortu energetyki.

Na podstawie § 6 uchwały nr 704 Rady Ministrów z dnia 10 listopada 1956 r. w sprawie rozszerzenia uprawnień państwowych przedsiębiorstw przemysłowych (Monitor Polski Nr 94, poz. 1047) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozumieniu niniejszego zarządzenia przedsiębiorstwami przemysłowymi resortu energetyki są: elektrownie wydzielone i zespoły elektrowni, zakłady sieci elektrycznych, zakłady zbytu energii elektrycznej, zakłady remontowe, przedsiębiorstwa podległe Centralnemu Zarządowi Produkcji Części Zapasowych (CZPCZ), Przedsiębiorstwo Produkcji Pomocniczej Energetyki, podległe Zarządowi Przedsiębiorstw Budowy Sieci (ZPBS) oraz przedsiębiorstwa w budowie prowadzące eksploatację.
§  2.
W zakresie planowania i produkcji uprawnia się przedsiębiorstwa przemysłowe do:
1)
ustalania i zatwierdzania szczegółowych planów techniczno-przemysłowo-finansowych we wszystkich wskaźnikach techniczno-ekonomicznych, opracowanych na podstawie rocznych wskaźników zadań planowych, ustalonych dla przedsiębiorstwa przez jednostkę nadrzędną na podstawie opinii przedsiębiorstwa;

wykaz wskaźników rocznych zadań planowych, ustalanych przez jednostki nadrzędne, stanowi załącznik do zarządzenia;

podstawą do oceny rocznych wyników pracy przedsiębiorstw przemysłowych są planowane wskaźniki podane w załączniku do zarządzenia, ustalone przez jednostki nadrzędne, również i wówczas, gdy zawarte w nich zadania planowe zostały podwyższone w szczegółowych planach zatwierdzonych przez przedsiębiorstwo;

2)
zatwierdzania planów operatywnych (kwartalno-miesięcznych), przy czym:
a)
przedsiębiorstwa przemysłowe energetyczne (elektrownie, zakłady sieci elektrycznej, zakłady zbytu energii elektrycznej) opracowują plany kwartalno-miesięczne na podstawie zatwierdzonego planu rocznego i wytycznych jednostki nadrzędnej,
b)
pozostałe przedsiębiorstwa przemysłowe (zakłady remontowe oraz przedsiębiorstwa podległe CZPCZ i ZPBS) powinny ponadto uwzględnić posiadany portfel zamówień;

uruchomienie produkcji może nastąpić na podstawie uzyskanego zamówienia,

c)
zlecanie dodatkowych zadań w ciągu roku przez jednostkę nadrzędną może nastąpić tylko za zgodą przedsiębiorstwa,
d)
operatywne plany przedsiębiorstw przemysłowych powinny zabezpieczyć wykonanie planu rocznego we wszystkich jego elementach;
3)
niewykonania:
a)
przez przedsiębiorstwa przemysłowe, o których mowa w pkt 2 lit. b), planu danego asortymentu, zatwierdzonego przez jednostkę nadrzędną, w razie braku pokrycia zamówieniami, które są zabezpieczone przydziałami materiałów centralnie rozdzielanymi,
b)
asortymentów z planu rocznego przez przedsiębiorstwa przemysłowe, o których mowa w pkt 2 lit. b), w braku możliwości ich wykonania za zgodą jednostki nadrzędnej i w porozumieniu z odbiorcą,

z tym że w każdym przypadku obowiązuje przedsiębiorstwa przemysłowe, o których mowa w pkt 2 lit. b), wykonanie planu produkcji towarowej według cen zbytu;

4)
przyjmowania od przedsiębiorstw uspołecznionych, instytucji państwowych, rzemiosła oraz osób prywatnych zamówień na dostawę nie objętych planem wyrobów z materiałów własnych lub zleceniodawcy, albo z odpadów produkcyjnych, bądź świadczenia usług, jeżeli ich wykonanie jest możliwe bez uszczerbku dla realizacji planu;
5)
uruchamiania produkcji ubocznej artykułów rynkowych bez konieczności wydzielania odrębnych komórek organizacyjnych oraz ustalania cen i organizacji zbytu produkcji ubocznej, przy czym całkowity zysk z produkcji ubocznej przedsiębiorstwo przemysłowe przeznacza na fundusz zakładowy;

produkcji ubocznej nie obejmuje się wskaźnikami planu rocznego i nie zalicza się do jego wykonania;

pojęcie produkcji ubocznej szczegółowo określi zarządzenie Ministra Energetyki;

6)
zatwierdzania oraz dokonywania przez przedsiębiorstwa przemysłowe, o których mowa w pkt 2 lit. b), zmian konstrukcji i technologii wyrobów, w szczególności dla uzyskania poprawy jakości i ekonomiczności wyrobów.
§  3.
W zakresie inwestycji i kapitalnych remontów uprawnia się przedsiębiorstwa przemysłowe do:
1)
opracowywania rocznych planów inwestycji limitowych na podstawie planowanych środków finansowych, a dla inwestycji określonych przez jednostkę nadrzędną jako szczególnie ważnej - również według wytycznych jednostki nadrzędnej;

w szczególności plan oddania wspomnianych inwestycji do użytku powinien być na wniosek przedsiębiorstwa zatwierdzony przez jednostkę nadrzędną;

dokonywania zmian planu rocznego i opracowywania planów operatywnych w porozumieniu z wykonawcą, przy czym dokonywanie zmian dla obiektów ważnych powinno być uzgodnione z jednostką nadrzędną;

opracowany plan, jak również dokonywane w nim zmiany, nie mogą naruszać ustalonego limitu na roboty budowlano-montażowe;

2)
przekroczenia limitu inwestycyjnego o wartość maszyn i urządzeń, które zgodnie z planem miały być montowane w następnym roku, a których zmontowanie stało się możliwe w roku operacyjnym ze względu na przyśpieszenie robót i wygospodarowanie lub uzyskanie środków inwestycyjnych na pokrycie kosztów montażu;
3)
zatwierdzenia zakresu rzeczowo-finansowego inwestycji pozalimitowych;
4)
zatwierdzania planów kapitalnych remontów w ramach limitów finansowych z funduszu amortyzacyjnego, określonych przez jednostkę nadrzędną;
5)
pokrywania w gospodarczo uzasadnionych przypadkach z funduszu amortyzacyjnego, w ramach rocznego planu kapitalnych remontów, kosztów modernizacji maszyn i urządzeń, jak również kosztów zakupu i montażu maszyn lub urządzeń przeznaczonych do zastąpienia zużytych, jeżeli wymiana tych urządzeń i maszyn jest bardziej uzasadniona niż poddanie ich kapitalnemu remontowi;
6)
wykonywania drobnych inwestycji w zakresie mechanizacji, modernizacji, racjonalizacji, rozszerzania produkcji artykułów masowego spożycia, zagospodarowania nieczynnych obiektów - z kredytów udzielanych przez banki finansujące działalność eksploatacyjną;
7) 1
zlecania pracownikom własnym i obcym i opłacania ze środków inwestycyjnych dokumentacji projektowo-kosztorysowej i adaptacji projektów typowych jeżeli koszt zleconej dokumentacji nie przekracza 10.000 zł, a wynagrodzenie zleceniobiorcy mieści się w granicach cen obowiązujących państwowego biura projektów, pomniejszonych przez zastosowanie współczynnika w wysokości 0,5;
8)
zlecania własnym pracownikom sporządzania dokumentacji dla remontów kapitalnych i średnich, wykonywanych przez przedsiębiorstwo systemem gospodarczym, gdy nie ma możliwości wykonania tej dokumentacji przez przedsiębiorstwo we własnym zakresie;
9)
ustalania dla poszczególnych inwestycji zakresu niezbędnej dokumentacji w oparciu o przepisy (wytyczne), określające zakres dokumentacji i tryb ich opracowania i zatwierdzania;

zatwierdzania projektów technicznych dla inwestycji oraz projektów roboczych w zakresie ustalonym wymienionymi wyżej przepisami (wytycznymi);

10)
wykonywania inwestycji i kapitalnych remontów we własnym zakresie bądź powierzania ich wykonawstwa w ramach prac zleconych pracownikom własnym i obcym w przypadkach ekonomicznie uzasadnionych;
11)
ponadto w zakresie robót budowlano-montażowych wykonywanych systemem gospodarczym uprawnia się przedsiębiorstwa przemysłowe do dokonywania zmian planów miesięcznych dla budów w terminie do dnia 15 miesiąca planowanego, bez naruszania globalnej kwoty planu miesięcznego przedsiębiorstwa oraz bez naruszania planu oddawania obiektów do użytku.

Dokumenty dotyczące aktualnego stanu planu miesięcznego budów powinny być przechowywane na budowie i przedsiębiorstwach przemysłowych w sposób umożliwiający kontrolę.

§  4.
W zakresie organizacji przedsiębiorstwa, zatrudnienia, płac i spraw finansowych uprawnia się przedsiębiorstwa przemysłowe do:
1)
ustalania szczegółowej organizacji przedsiębiorstwa;
2)
ustalania - w ramach układu zbiorowego i obowiązujących przepisów - norm pracy, taryfikatorów płacowych i regulaminów premiowania, a w szczególności:
a)
ustalania zaszeregowań wszystkich pracowników przedsiębiorstwa przemysłowego zgodnie z obowiązującym systemem płac i stawkami z wyjątkiem dyrektora,
b)
zaszeregowywania pracowników przedsiębiorstwa przemysłowego w wyjątkowo uzasadnionych przypadkach do grupy (stawki) uposażenia bezpośrednio wyższej niż przewidują przepisy dla danego stanowiska oraz przyznawania wybitnym specjalistom wynagrodzeń ryczałtowych do 5.000 zł w ramach zatwierdzonego funduszu płac; ryczałt nie może być udzielony zastępcom dyrektora bez zgody jednostki nadrzędnej;
3)
wykorzystania zaistniałych oszczędności na funduszu płac w następnych okresach danego roku:
a)
w przedsiębiorstwach przemysłowych energetycznych, o których mowa w § 2 pkt 2 lit. a), w odniesieniu do oszczędności w sumach bezwzględnych;
b)
w pozostałych przedsiębiorstwach przemysłowych, o których mowa w § 2 pkt 2 lit. b), w odniesieniu do oszczędności względnych;
4)
zlecania w ramach posiadanego bezosobowego funduszu płac pracownikom własnym i obcym wykonania prac doraźnych lub okresowych;
5)
dokonywania przerzutów z "pozostałych nakładów - pozycji: usługi obce" planu kosztów własnych na fundusz bezosobowy w każdorazowo ekonomicznie uzasadnionych przypadkach za zgodą lub z upoważnienia jednostki nadrzędnej;
6)
ustalania norm pracy w okresie uruchamiania nowego asortymentu;
7)
dysponowania częścią zysków przeznaczoną dla przedsiębiorstwa przemysłowego;
8)
wypłacania w uzasadnionych przypadkach pracownikom przedsiębiorstwa zaliczki na poczet wynagrodzenia do wysokości 10-dniowego zarobku, podlegającej potrąceniu przy wypłacie ostatecznie obliczonych zarobków za dany miesiąc;
9)
tworzenia w ramach planu kosztów administracyjno-gospodarczych funduszu dyspozycyjnego i rozporządzania nim zgodnie z zasadami ustalonymi zarządzeniem Ministra Energetyki wydanym w porozumieniu z Ministrem Finansów;
10)
spisywania na podstawie protokołów komisji inwentaryzacyjnych nie zawinionych ubytków materiałowo-towarowych o charakterze ubytków nadzwyczajnych i wynikających z przyczyn losowych oraz umarzania należności z tytułu ubytków;
11)
spisywania na straty:
a)
nie zawinionych niedoborów materiałowych, produkcji w toku oraz wyrobów gotowych,
b)
wartości zdeprecjonowanych materiałów w przypadkach nie zawinionych przez pracowników,
c)
należności nieściągalnych.
§  5.
W nie wymienionym w §§ 2-4 zakresie uprawnia się przedsiębiorstwo przemysłowe do:
1)
sprzedawania przedsiębiorstwom państwowym zbędnych materiałów i przedmiotów nietrwałych, jeżeli właściwa jednostka organizacyjna zbytu nie nabyła ich bądź nie wskazała nabywcy w terminie nie dłuższym niż 2 tygodnie;
2)
w przypadku niemożności sprzedaży przedsiębiorstwom państwowym (pkt 1) przedsiębiorstwo może sprzedać zbędne materiały i przedmioty nietrwałe spółdzielniom, rzemieślnikom i osobom prywatnym, decyzja co do sprzedaży i ceny powinna być ustalona komisyjnie;
3)
sprzedawania przedsiębiorstwom państwowym, spółdzielniom, rzemieślnikom i osobom prywatnym zbędnych maszyn i urządzeń, jeśli właściwa jednostka nadrzędna w okresie 2 miesięcy nie dała innej dyspozycji;

sprzedaż powinna być poprzedzona opinią komisji co do celowości sprzedaży i ceny;

4)
sprzedawania i nieodpłatnego przekazywania instytucjom państwowym wzorców i próbek wyrobów oraz półfabrykatów wytwarzanych przez przedsiębiorstwo;
5)
nieodpłatnego przekazywania organizacjom społecznym i związkowym drobnych przedmiotów wyposażenia przedsiębiorstwa oraz świadczenia drobnych usług w porozumieniu z czynnikiem społecznym;
6)
zatwierdzania cen na wyroby i usługi, po uprzednim uzgodnieniu ceny z odbiorcą, w zakresie cen nie zastrzeżonych do decyzji jednostki nadrzędnej lub innych organów do tego upoważnionych;
7)
zbywania wyrobów przedsiębiorstwa na podstawie upoważnienia właściwej jednostki nadrzędnej bez udziału organizacji zbytu;
8)
zawierania umów ze spółdzielniami i z rzemieślnikami na wykonanie prac na warunkach dogodnych dla przedsiębiorstwa;
9)
dokonywania zakupów w spółdzielniach, w jednostkach gospodarki nie uspołecznionej i u osób prywatnych w przypadkach ekonomicznie uzasadnionych;
10)
wypłacania osobom prywatnym z tytułu dostaw i usług jednorazowo kwot w gotówce do wysokości 3.000 zł.
§  6.
Przedsiębiorstwo przemysłowe może odmówić przesyłania sprawozdań statystycznych, jeśli nie są one zatwierdzone przez Główny Urząd Statystyczny.
§  7.
Tracą moc:
1)
zarządzenie Ministra Energetyki z dnia 10 lutego 1954 r. w sprawie zawierania umów o świadczenie usług oraz udzielania zaliczek i zwalniania od obowiązku zabezpieczenia wykonania tych umów (Monitor Polski Nr A-28, poz. 433);
2)
okólnik nr 24 Ministra Energetyki z dnia 30 listopada 1954 r. w sprawie udzielania zamówień jednostkom gospodarki nie uspołecznionej;
3)
zarządzenie nr 139 Ministra Energetyki z dnia 11 sierpnia 1955 r. w sprawie trybu i zasad udzielania spółdzielniom pracy zamówień na niektóre roboty i usługi.
§  8.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1957 r.

ZAŁĄCZNIK  2

WYKAZ WSKAŹNIKÓW ZADAŃ PLANOWYCH, WCHODZĄCYCH W SKŁAD USTALANYCH WSKAŹNIKÓW PRZEZ JEDNOSTKĘ NADRZĘDNĄ

1.
Dla elektrowni wydzielonych, zespołu elektrowni oraz elektrowni w budowie, prowadzących działalność eksploatacyjną:
1)
ilość rocznej produkcji energii elektrycznej brutto i energii cieplnej (rozbicia na kwartały dokonuje jednostka nadrzędna);
2)
jednostkowe zużycie paliwa umownego na 1 kWh energii elektrycznej brutto;
3)
wskaźnik zużycia energii elektrycznej na potrzeby własne;
4)
średnia moc dyspozycyjna;
5)
ceny zbytu energii elektrycznej i cieplnej z podziałem na składniki wynikające z kosztu zmiennego i stałego;
6)
limit na fundusz płac ogółem (w tym fundusz bezosobowy);
7)
w zakresie inwestycji limitowych - limit inwestycyjny z wyodrębnieniem limitu robót budowlano-montażowych oraz wysokość dotacji budżetowej i kwota przydzielonych środków z amortyzacji scentralizowanej;
8)
limit finansowy na kapitalne remonty;
9)
zysk (względnie strata);
10)
wysokość wpłaty zysku do budżetu (względnie wysokość dotacji na pokrycie straty) - według obowiązujących zasad rozliczeń na rok 1957;
11)
suma normatywów środków obrotowych i pasywów stałych - według wytycznych na rok 1957;

ponadto - dobowe plany obciążenia.

2.
Dla zakładów sieci elektrycznych:
1)
ilość produkcji energii elektrycznej netto w elektrowniach nie wydzielonych (rozbicia na kwartały dokonuje jednostka nadrzędna);
2)
jednostkowe zużycie paliwa umownego na wytworzenie 1 kWh produkcji netto;
3)
ceny zbytu energii elektrycznej i cieplnej z podziałem na składniki wynikające z kosztu zmiennego i stałego;
4)
koszty przesyłu i rozdziału ogółem;
5)
limit na fundusz płac ogółem (w tym bezosobowy fundusz płac);
6)
w zakresie inwestycji limitowych - limit inwestycyjny, z wyodrębnieniem limitu robót budowlano-montażowych, w tym limit na inwestycje produkcyjne oraz wysokość dotacji budżetowej i kwota przydzielonych środków z amortyzacji scentralizowanej;
7)
limit finansowy na kapitalne remonty;
8)
zysk (względnie strata);
9)
wysokość wpłaty zysku do budżetu (względnie wysokość dotacji na pokrycie straty) - według wytycznych na rok 1957;
10)
suma normatywów środków obrotowych i pasywów stałych - według wytycznych na rok 1957.
3.
Dla zakładów zbytu energii elektrycznej:
1)
bilans energii elektrycznej w podziale na kwartały z rozbiciem na zakup energii z poszczególnych źródeł zakupu ilościowo;
2)
koszty ogółem (w tym limit na fundusz płac ogółem z wydzieleniem sumy na bezosobowy fundusz płac);

koszty ogółem - w rozbiciu na koszty energii zakupionej od dostawców własnego zarządu, od obcych, koszty przesyłu i rozdziału oraz koszty sprzedaży;

3)
w zakresie inwestycji limitowych - limit inwestycyjny, z wyodrębnieniem limitu robót budowlano-montażowych, w tym limit na inwestycje produkcyjne oraz wysokość dotacji budżetowej i kwota przydzielonych środków z amortyzacji scentralizowanej;
4)
limit finansowy na kapitalne remonty;
5)
zysk (względnie strata);
6)
wysokość wpłat zysku do budżetu (względnie wysokość dotacji na pokrycie straty) - według wytycznych na rok 1957;
7)
suma normatywów środków obrotowych i pasywów stałych - według wytycznych na rok 1957.
4.
Dla zakładów przemysłowych, o których mowa w § 2 pkt 2 lit. b) zarządzenia (zakładów remontowych, przedsiębiorstw podległych CZPCZ i ZPBS):
1)
wartość produkcji towarowej w cenach zbytu, w tym wartość produkcji przeznaczonej na rynek;
2)
ilość produkcji najważniejszych asortymentów, zabezpieczona przydziałami materiałów centralnie rozdzielanych;
3)
suma funduszu płac ogółem (w tym suma na bezosobowy fundusz płac);
4)
zysk (względnie strata);
5)
wysokość wpłaty zysku do budżetu (względnie wysokość dotacji na pokrycie straty) - według wytycznych na rok 1957;
6)
w zakresie inwestycji limitowych - limit inwestycyjny z wyodrębnieniem limitu robót budowlano-montażowych oraz wysokość dotacji budżetowej i kwota przydzielonych środków z amortyzacji scentralizowanej;
7)
limit finansowy na kapitalne remonty;
8)
suma normatywów środków obrotowych i pasywów stałych - według wytycznych na rok 1957.
1 § 3 pkt 7 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 7 lutego 1957 r. (M.P.57.12.85) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 lutego 1957 r.
2 Załącznik zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 7 lutego 1957 r. (M.P.57.12.85) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 lutego 1957 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024