Dokumentacja niezbędna do przeprowadzenia rejestracji oraz badań odbiorczych dźwigów i innych urządzeń dźwignicowych oraz terminy wykonania tej dokumentacji.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ENERGETYKI
z dnia 9 maja 1956 r.
w sprawie dokumentacji niezbędnej do przeprowadzenia rejestracji oraz badań odbiorczych dźwigów i innych urządzeń dźwignicowych oraz terminów wykonania tej dokumentacji.

Na podstawie § 5 ust. 1 uchwały nr 998 Prezydium Rządu z dnia 23 grudnia 1953 r. w sprawie ustanowienia dozoru nad dźwigami i innymi urządzeniami dźwignicowymi (Monitor Polski z 1954 r. Nr A-1, poz. 11 i z 1956 r. Nr 22, poz. 280) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Ustala się wymaganą dokumentację do przeprowadzenia rejestracji oraz badań odbiorczych dźwigów i innych urządzeń dźwignicowych według wykazu podanego w załączniku do zarządzenia.
2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy dźwigów i innych urządzeń dźwignicowych zainstalowanych przed wejściem w życie zarządzenia, o ile posiadają książki rewizyjne, wydane przez biura dozoru technicznego lub b. Stowarzyszenia Dozoru Kotłów.
3.
Przepis ust. 1 nie dotyczy dźwigów budowlanych w jednostkach podległych Ministrom Budownictwa Przemysłowego i Budownictwa Miast i Osiedli, co do których to dźwigów wydane zostaną odrębne przepisy.
§  2.
Dokumentację określoną w § 1 obowiązani są wykonać:
1)
wytwórcy w stosunku do dźwigów i urządzeń dźwignicowych instalowanych po dniu wejścia w życie zarządzenia,
2)
użytkownicy w stosunku do dźwigów i urządzeń dźwignicowych zainstalowanych przed dniem wejścia w życie zarządzenia.
§  3.
Dokumentacja dźwigów i urządzeń dźwignicowych nie posiadających książek rewizyjnych określonych w § 1 ust. 2, a użytkowanych przez jednostki gospodarki uspołecznionej, powinna być opracowana:
1)
co do dźwigów i urządzeń dźwignicowych wyprodukowanych w kraju po 1945 r. - w terminie do dnia 31 grudnia 1956 r.,
2)
co do pozostałych dźwigów i urządzeń dźwignicowych - w terminie do dnia 31 grudnia 1957 r., z tym że dokumentację należy sporządzać sukcesywnie począwszy od dnia wejścia w życie zarządzenia.
§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

WYKAZ DOKUMENTACJI WYMAGANEJ DO REJESTRACJI ORAZ BADAŃ ODBIORCZYCH DŹWIGÓW I INNYCH URZĄDZEŃ DŹWIGNICOWYCH

I.

Dźwigi.

Wymagana dokumentacja dotycząca dźwigów obejmuje co do wszystkich dźwigów osobowych, towarowo-osobowych i towarowych, z wyjątkiem dźwigów starych mających książki rewizyjne (§1 zarządzenia):

A) opis dźwigu (w 2 egzemplarzach) wyszczególniający:

1)
przeznaczenie i rodzaj dźwigu (osobowy, towarowo-osobowy, towarowy);
2)
nazwę wytwórni, rok budowy i numer fabryczny;
3)
miejsce ustawienia dźwigu (wewnątrz budynku, w klatce schodowej, przy zewnętrznej ścianie budynku itp.);
4)
konstrukcje szybu (murowany, stalowy, osłonięty siatką drucianą itp.);
5)
konstrukcję i materiał kabiny;
6)
udźwig w kG (największe dopuszczalne obciążenie);
7)
ilość przystanków i drzwi szybowych;
8)
ciężar kabiny i ciężar przeciwwagi w kG;
9)
rodzaj napędu (elektryczny, transmisyjny, hydrauliczny, ręczny itp.);
10)
rodzaj prądu i napięcie sieci (co do dźwigów o napędzie elektrycznym);
11)
dane techniczne silników elektrycznych: wytwórnia, typ, moc, liczba obrotów;
12)
rodzaj steru (wewnętrzny, korbowy, wewnętrzny i zewnętrzny przyciskowy, wewnętrzny lub zewnętrzny linowy itp.);
13)
prędkość ruchu kabiny w m/sek;
14)
konstrukcję krańcowych wyłączników (dźwigniowe, wrzecionowe);
15)
konstrukcję zamków i kontaktów bezpieczeństwa przy drzwiach szybowych;
16)
konstrukcje ruchomej podłogi kabiny dźwigów osobowych ze sterem przyciskowym wewnętrznym i zewnętrznym;
17)
urządzenie sygnalizacyjne;
18)
konstrukcję ogranicznika prędkości;
19)
rodzaj wciągarki dźwigu (bębnowa, cierna), rodzaj przekładni (ślimakowa, zębata), średnice bębna, koła ciernego i krążków linowych kierunkowych, rodzaj hamulca (elektromagnetyczny, silnikowy itp.);
20)
miejsce ustawienia wciągarki (nad szybem, na dole obok szybu, pod szybem);
21)
ilość lin, na których jest zawieszona kabina i przeciwwaga,
22)
całkowitą (tj. łącznie z długościami do zamocowania) długość lin kabinowych i przeciwwagowych oraz linki ogranicznika prędkości;
23)
urządzenia do samoczynnego otwierania i zamykania drzwi szybu i kabiny (o ile są zastosowane) z podaniem największej prędkości ruchu drzwi;
24)
charakterystykę przetwornicy Leonarda do regulacji obrotów silnika napędowego (o ile jest zastosowana);
25)
rodzaj chwytaczy przy kabinie i przy przeciwwadze z podaniem prędkości i ciężaru, na jakie są one obliczone;
26)
rodzaj i ilość zderzaków z podaniem prędkości i ciężaru, na jakie są one obliczone;
27)
szkic i opis ryglowania;

B) rysunki (w 2 egzemplarzach) szybu w przekrojach pionowym i poziomym w skali 1:50 i pomieszczenia maszynowego w skali 1:20 z podaniem zasadniczych wymiarów szybu, kabiny, pomieszczenia maszynowego, pomieszczenia górnych kół linowych, jak również zasadniczych wymiarów wciągarki, średnic bębna lub tarczy pędnej i kół linowych;

C) schematy: ideowy i montażowy (w 2 egzemplarzach) połączeń elektrycznych oraz opis uziemień;

D) obliczenie wytrzymałościowe (w 2 egzemplarzach) lin nośnych;

E) wypełnioną książkę dźwigową według wzoru ustalonego przez Urząd Dozoru Technicznego;

F) poświadczenie (w 2 egzemplarzach) kontroli technicznej wytwórni, że dźwig został wykonany zgodnie z obowiązującymi przepisami i warunkami technicznymi;

G) zaświadczenie fabryczne (w 2 egzemplarzach) dotyczące materiału, konstrukcji i laboratoryjnego zbadania lin nośnych.

Uwaga: Lit. F i G dotyczą dźwigów starych tylko w tym przypadku, jeżeli ich użytkownicy znajdują się w posiadaniu tych dokumentów.

II.

Dźwignice nie będące dźwigami

Wymagana dokumentacja dotycząca dźwignic nie będących dźwigami obejmuje:

A) opis dźwignicy (w 2 egzemplarzach) wyszczególniający:

1)
nazwę i przeznaczenie dźwignicy;
2)
nazwę wytwórni, rok budowy i numer fabryczny;
3)
miejsce ustawienia dźwignicy i warunki jej eksploatacji (ruch lekki, normalny, ciężki i bardzo ciężki);
4)
ilość dźwignic pracujących na jednym torze szynowym;
5)
udźwig głównego i pomocniczego mechanizmu podnoszenia łącznie z ciężarem chwytaka, uchwytu elektromagnetycznego i pomocniczych urządzeń zdejmowanych;
6)
największą wysokość podnoszenia ciężaru w m;
7)
wysięg dźwignicy (np. żurawia) w m;
8)
rozpiętość (szerokość) toru przesuwu dźwignicy w m;
9)
rozstaw osi kół jezdnych dźwignicy;
10)
szerokość toru jazdy wózka;
11)
rozstaw osi kół wózka;
12)
prędkość ruchu w m/min mostu, wózka, haka itp.;
13)
rodzaj prądu i napięcia sieci oraz dane techniczne silników elektrycznych (wytwórnia, typ, moc, liczba obrotów, dorywczość pracy w procentach);
14)
rodzaj sterowania (z kabiny dźwignicowego, ręcznymi łańcuszkami itp.);
15)
konstrukcja wyłączników krańcowych;
16)
urządzenia sygnalizacyjne;
17)
współczynnik stateczności dźwignic przejezdnych (żuraw wieżowy, żuraw na podwoziu kolejowym, samochodzie, ciągniku, gąsienicy itp.);
18)
ciężary zasadniczych części dźwignicy (mostu, wózków z mechanizmami podnoszenia i przesuwu, wysięgnika, wieży itp.);
19)
w odniesieniu do mechanizmu podnoszenia: rodzaj przekładni (ślimakowa, zębata itp.), materiał, średnice bębna i krążków, w tym także krążka wyrównawczego;
20)
rodzaj hamulców mechanizmów podnoszenia i przesuwu (taśmowy, klockowy, elektromagnetyczny, ręczny, zamknięty, otwarty itp.);
21)
zblocze (ilość pasm liny nośnej);

B) ogólny zestawieniowy rysunek (w 2 egzemplarzach) dźwignicy w skali nie mniejszej niż 1:100, z podaniem jej zasadniczych wymiarów oraz obrysu;

C) kompletny ideowy i montażowy schemat (w 2 egzemplarzach) połączeń elektrycznych przy dźwignicach z napędem elektrycznym oraz opis uziemień;

D) kinematyczny schemat (w 2 egzemplarzach) mechanizmów podnoszenia i przesuwu;

E) obliczenie wytrzymałościowe lin (w 2 egzemplarzach);

F) wypełnioną książkę dźwignicową według wzoru ustalonego przez Urząd Dozoru Technicznego;

G) zaświadczenie fabryczne (w 2 egzemplarzach) dotyczące materiału, konstrukcji i laboratoryjnego zbadania lin nośnych i wysięgnikowych lub łańcuchów;

H) zaświadczenie fabryczne (w 2 egzemplarzach) dotyczące haka z podaniem udźwigu, materiału i wykonania;

I) zaświadczenie fabryczne (w 2 egzemplarzach) dotyczące materiałów, z których została wykonana stalowa konstrukcja dźwignicy, ramy wózków oraz inne elementy nośne;

J) zaświadczenie kontroli technicznej wytwórni (w 2 egzemplarzach) z przeprowadzonych badań tych dźwignic, które zostały dostarczone na miejsce eksploatacji w stanie zmontowanym;

K) zaświadczenie (w 2 egzemplarzach) kontroli technicznej wytwórni o przeprowadzonym odbiorze złącz spawanych dźwignicy, z podaniem metod spawania, własności mechanicznych użytych elektrod, wyników badań próbek, kontrolnych złącz spawanych oraz nazwisk spawaczy i numerów poświadczeń dopuszczenia.

Uwaga: Lit. G-K dotyczą dźwignic starych tylko w tym przypadku, jeżeli ich użytkownicy znajdują się w posiadaniu tych dokumentów.

Ponadto co do dźwignic starych niewiadomego pochodzenia i udźwigu wymagane jest

L) przeliczenie wytrzymałościowe dźwignicy.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024