Tryb pokrywania zobowiązań jednostek budżetowych stwierdzonych orzeczeniami komisji arbitrażowych i sądowymi tytułami wykonawczymi.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 9 lipca 1953 r.
w sprawie trybu pokrywania zobowiązań jednostek budżetowych stwierdzonych orzeczeniami komisji arbitrażowych i sądowymi tytułami wykonawczymi.

Na podstawie § 72 ust. 3 uchwały nr 325 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 1953 r. w sprawie zasad i trybu wykonywania budżetu państwa (Monitor Polski Nr A-53, poz. 592) zarządza się, co następuje:
Przedmiot zarządzenia.
§  1.
1.
Zarządzenie reguluje tryb pokrywania przez jednostki budżetowe zobowiązań stwierdzonych orzeczeniami komisji arbitrażowych i sądowymi tytułami wykonawczymi.
2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o orzeczeniach bez bliższego określenia, należy przez nie rozumieć orzeczenia zapadłe w postępowaniu arbitrażowym, prawomocne nakazy zapłaty, ugody zatwierdzone przez komisję arbitrażową oraz zarządzenia prezesa komisji arbitrażowej.
3.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o tytułach wykonawczych bez bliższego określenia, należy przez nie rozumieć tytuły wykonawcze wydane w trybie kodeksu postępowania cywilnego.

Tryb pokrywania zobowiązań stwierdzonych orzeczeniami komisji arbitrażowych.

§  2.
1.
Celem otrzymania należności pieniężnej wymagalnej na podstawie orzeczenia komisji arbitrażowej wierzyciel wypełnia w obowiązującej formie żądanie zapłaty i składa je w banku dla siebie właściwym.
2.
Do żądania zapłaty powinno być dołączone orzeczenie, zaopatrzone w klauzulę wykonalności.
§  3.
1.
Jeżeli bank, któremu złożono żądanie zapłaty, jest właściwy dla jednostki budżetowej będącej dłużnikiem, pokrywa należność w kwocie określonej w orzeczeniu:
1)
w zakresie budżetu centralnego - z rachunku kredytów i wydatków właściwego dysponenta kredytów bez względu na stan salda otwartych lub przekazanych temu dysponentowi kredytów;
2)
w zakresie budżetów terenowych - z rachunku bieżącego właściwego dysponenta kredytów, a w razie braku pokrycia - z rachunku dysponenta kredytów bezpośrednio wyższego stopnia i wreszcie w przypadku braku pokrycia i na tym rachunku - z rachunku podstawowego właściwego budżetu;
3)
w zakresie środków specjalnych i gospodarstw pomocniczych - z ich rachunków do wysokości salda posiadanych środków pieniężnych, a w pozostałej części - z określonych w pkt 1 lub 2 rachunków jednostek budżetowych.
2.
Jeżeli natomiast rachunek bankowy jednostki budżetowej będącej dłużnikiem lub innej jednostki zobowiązanej do pokrycia należności prowadzony jest przez inny bank (oddział), bank, któremu złożono żądanie zapłaty, przesyła je do pokrycia właściwemu bankowi (oddziałowi). W taki sam sposób postępują banki pokrywające należność częściowo (ust. 1 pkt 2 i 3).
3.
Jeżeli dłużnikiem jest jednostka budżetowa nie posiadająca rachunku bankowego, przypadająca od niej należność z orzeczenia pokrywana jest z rachunku jednostki nadrzędnej.
4.
Jeżeli w wyniku pokrycia należności z orzeczenia nastąpiło przekroczenie otwartych lub przekazanych kredytów budżetowych, najbliższe otwarcie lub przekazanie tych kredytów służy na pokrycie powstałego przekroczenia.
5.
Jeżeli wskutek niewskazania w żądaniu zapłaty rachunku, z którego powinna być pokryta należność, oraz podziałek klasyfikacji budżetowej, na które wypłacona należność powinna być zarachowana, bank zwraca się do jednostki budżetowej z żądaniem wskazania brakujących danych, a w przypadku nieotrzymania odpowiedzi w terminie dni 5 - pokrywa należność z rachunku, który uzna za właściwy.
§  4.
1.
Bank nie dokona zaspokojenia roszczenia z orzeczenia, jeżeli dłużnik przedstawi wypis zarządzenia prezesa komisji arbitrażowej wstrzymującego wykonanie orzeczenia.
2.
Przed pokryciem należności bank sprawdza, czy żądanie zapłaty wystawione zostało zgodnie z orzeczeniem oraz czy orzeczenie zawiera klauzulę wykonalności wystawioną w obowiązującej formie.
3.
Po pokryciu należności bank potwierdza na orzeczeniu datę wypłaty oraz sumę wypłaconej należności i przesyła je dysponentowi rachunku z jednym egzemplarzem żądania zapłaty.
§  5.
1.
Zobowiązania z orzeczeń, wydanych w stosunku do jednostek budżetowych w międzyczasie zlikwidowanych, pokrywane są:
1)
w zakresie budżetu centralnego - z rachunku jednostki, która przejęła zadania jednostki zlikwidowanej, a w razie braku takiej jednostki - z rachunku dysponenta kredytów bezpośrednio wyższego stopnia nad jednostką zlikwidowaną;
2)
w zakresie budżetów terenowych - z rachunku bieżącego jednostki, która przejęła zadania jednostki zlikwidowanej, a w razie braku takiej jednostki - z rachunku dysponenta kredytów bezpośrednio wyższego stopnia nad jednostką zlikwidowaną lub w przypadku braku pokrycia na tym rachunku - z rachunku podstawowego właściwego budżetu.
2.
Zobowiązania podlegające pokryciu z rachunku środków specjalnych lub gospodarstw pomocniczych, w przypadku zlikwidowania (zamknięcia) tych rachunków, pokrywane są z określonych w ust. 1 rachunków właściwych (macierzystych) jednostek budżetowych.
3.
Jeżeli jednostka zobowiązana do pokrycia zobowiązania jednostki zlikwidowanej nie uiści należności w terminie dni 7 po otrzymaniu wezwania wierzyciela zarządzenie pokrycia tej należności wydaje na wniosek wierzyciela organ finansowy właściwy dla danego budżetu. Ponadto organ finansowy właściwy dla danego budżetu orzeka o sposobie pokrycia zobowiązań zlikwidowanych jednostek budżetowych i zarządza pokrycie tych zobowiązań w przypadku:
1)
braku jednostki nadrzędnej zobowiązanej w myśl ust. 1 i 2 do uregulowania zobowiązania jednostki zlikwidowanej;
2)
przejęcia zadań jednostki zlikwidowanej przez różne jednostki organizacyjne;
3)
powstania z różnych innych przyczyn wątpliwości, z jakiego rachunku powinno być pokryte zobowiązanie jednostki zlikwidowanej.
§  6.
1.
Dysponent kredytów, z którego rachunku bank pokrył żądanie zapłaty, księguje wydatek we właściwej podziałce klasyfikacji budżetowej stosownie do tytułu zobowiązania bez względu na to, czy wydatek znalazł pokrycie w pozostałości otwartych w tej podziałce kredytów budżetowych.
2.
Jeżeli w wyniku zgodnego z przepisem ust. 1 księgowania wydatku nastąpiło przekroczenie kredytu otwartego lub przekazanego w danej podziałce klasyfikacji budżetowej, dysponent kredytów w celu pokrycia tego przekroczenia powinien poczynić odpowiednie starania o dodatkowe otwarcie lub przekazanie kredytu w tej podziałce w ramach jego preliminarza wydatków. Jeżeli nastąpiło przekroczenie rocznej sumy podziałki klasyfikacyjnej, dysponent kredytów, niezależnie od pociągnięcia do odpowiedzialności osób winnych powstania tego przekroczenia, powinien poczynić starania o odpowiednią zmianę swego preliminarza wydatków.
3.
W przypadku gdy należność pokryta została z rachunku bieżącego dysponenta wyższego stopnia lub z rachunku podstawowego budżetu, dysponent wyższego stopnia bądź organ finansowy:
1)
obciąża wypłaconą kwotą rachunek bieżący środków dla podległych dysponentów kredytów;
2)
zawiadamia o tym właściwego dysponenta i
3)
przekazuje mu otrzymane z banku dowody wypłaty (§ 4 ust. 3).

Tryb pokrywania zobowiązań stwierdzonych tytułami wykonawczymi.

§  7.
1.
Celem otrzymania należności pieniężnej stwierdzonej tytułem wykonawczym wydanym w trybie kodeksu postępowania cywilnego wierzyciel składa tytuł wykonawczy właściwej jednostce budżetowej, która obowiązana jest niezwłocznie należność uiścić.
2.
Jeżeli jednostka budżetowa nie uiści należności w terminie dni 7, wierzyciel zwraca się o jej pokrycie do jednostki nadrzędnej, która zarządza niezwłoczne pokrycie przypadającej wierzycielowi należności w trybie określonym w § 3 ust. 1-4.
3.
Przy pokrywaniu zobowiązań stwierdzonych tytułami wykonawczymi stosuje się również odpowiednio przepisy §§ 5 i 6.

Przepis końcowy.

§  8.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024