Instrukcja o inwestycjach pozalimitowych.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO I MINISTRA FINANSÓW
z dnia 28 maja 1953 r.
w sprawie instrukcji o inwestycjach pozalimitowych.

Na podstawie § 11 ust. 1 uchwały nr 246 Rady Ministrów z dnia 4 kwietnia 1953 r. w sprawie inwestycji pozalimitowych (Monitor Polski Nr A-36, poz. 452) zarządza się, co następuje:
§  1.
W sprawach inwestycji pozalimitowych obowiązuje instrukcja, stanowiąca załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Uchyla się:
1)
zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 7 kwietnia 1951 r. w sprawie stosowania instrukcji o inwestycjach pozalimitowych (Monitor Polski Nr A-41, poz. 522 i z 1952 r. Nr A-1, poz. 19);
2)
zarządzenie Ministra Finansów z dnia 22 czerwca 1951 r. w sprawie udzielania krótko- i średnioterminowych kredytów uspołecznionym przedsiębiorstwom drobnej wytwórczości na finansowanie inwestycji pozalimitowych (Monitor Polski Nr A-61, poz. 817 i Nr A-86, poz. 1184).
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

INSTRUKCJA O INWESTYCJACH POZALIMITOWYCH

Rozdział 1.

Ogólne zasady planowania inwestycji pozalimitowych.

§  1.
1.
Zakres planowanych inwestycji pozalimitowych określają sporządzane przez inwestorów plany rzeczowo-finansowe (według wzoru stanowiącego załącznik nr 1).
2.
Do planów rzeczowo-finansowych inwestorzy obowiązani są dołączyć:
1)
szczegółowe uzasadnienie, w którym należy podać:
a)
celowość, konieczność i pilność nakładów inwestycyjnych, których wykonanie jest zamierzone;
b)
sposób wykonawstwa robót budowlano-montażowych;
c)
sposób i realność zaopatrzenia materiałowego;
d)
realność wykonania inwestycji w terminach przewidzianych w § 3 ust. 1 pkt 2 uchwały nr 246 Rady Ministrów z dnia 4 kwietnia 1953 r. w sprawie inwestycji pozalimitowych (Monitor Polski Nr A-36, poz. 452), zwanej w dalszym ciągu uchwałą;
e)
realność osiągnięcia efektu gospodarczego, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 uchwały;
f)
realność uzyskania środków finansowych, niezbędnych dla sfinansowania inwestycji;
2)
w przypadku gdy wartość robót przewidzianych planem rzeczowo-finansowym przekracza 150.000 zł - zatwierdzony kosztorys (§ 4 ust. 1 pkt 3);
3)
odpisy ewentualnych protokołów narad i uchwał dotyczących zamierzonej inwestycji.
§  2.
W działalności inwestycyjnej pozalimitowej obowiązują, zarówno przy opracowaniu programów i projektów, jak również przy wykonywaniu, te same zasady obniżenia kosztów inwestycyjnych, jak w działalności inwestycyjnej limitowej. Jednakże wartości zawarte w planie rzeczowo-finansowym inwestycji pozalimitowych powinny być wyrażone w kwotach netto, to znaczy po zmniejszeniu pierwotnego programu o oszczędność w zakresie projektowania i o oszczędność w zakresie realizacji inwestycji.
§  3.
Jeżeli inwestor planuje inwestycje pozalimitowe w zakresie urządzeń społecznych i kulturalnych, budownictwa mieszkaniowego, w zakresie racjonalizatorstwa, wynalazczości pracowniczej i współzawodnictwa pracy - projekt planu rzeczowo-finansowego należy poddać zaopiniowaniu na naradzie wytwórczej lub przez radę zakładową (miejscową) związku zawodowego i dołączyć do planu odpowiedni protokół.
§  4.
1.
Dokumentację projektowo-kosztorysową dla inwestycji pozalimitowych stanowią:
1)
dla inwestycji polegających wyłącznie na zakupach lub na opracowaniu dokumentacji projektowo-kosztorysowej - szczegółowa specyfikacja planowanych zakupów lub prac, sporządzona na formularzu według wzoru stanowiącego załącznik nr 2;
2)
dla robót, których wartość kosztorysowa nie przekracza 150.000 zł - rysunki robocze i szkice wraz z kosztorysami;
3)
dla robót, których wartość kosztorysowa przekracza 150.000 zł - projekt techniczny z kosztorysem.
2.
W odniesieniu do nakładów polegających na budowie, odbudowie lub rozbudowie obiektów obowiązuje dokumentacja prawna w zakresie określonym w § 32 instrukcji Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego nr 93 w sprawie zasad i ramowego trybu sporządzania rocznych planów inwestycyjnych, zwanej w dalszym ciągu instrukcją nr 93.
3.
Dla nakładów na dokumentację projektowo-kosztorysową, o której mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, sporządzane i zatwierdzane są odrębne plany rzeczowo-finansowe.
§  5.
1.
Dokumentacja projektowo-kosztorysowa określona w § 4 ust. 1 pkt 1 nie jest odrębnie zatwierdzana, a zatwierdzenie planu rzeczowo-finansowego oznacza zarazem zatwierdzenie tej dokumentacji.
2.
Dokumentacja projektowo-kosztorysowa określona w § 4 ust. 1 pkt 2 i 3 podlega zatwierdzeniu na zasadach i w trybie obowiązującym dla zatwierdzenia dokumentacji inwestycji limitowych.
3.
W okresie realizacji inwestycji dopuszczalne są następujące odchylenia od zatwierdzonej dokumentacji projektowo-kosztorysowej:
1)
w zakresie wartości kosztorysowych do wysokości 10% powyżej zatwierdzonego kosztorysu;
2)
w zakresie programu rzeczowego - zmiany w wykonaniu w stosunku do projektu przy zachowaniu tego samego charakteru gospodarczego nakładów (np. stół biurowy zamiast biurka, krzesła zamiast foteli itp.).

Rozdział  2.

Zaopatrzenie materiałowe inwestycji pozalimitowych.

§  6.
1.
Dla wykonania inwestycji pozalimitowych, z wyjątkiem przypadku określonego w § 7 ust. 2 uchwały, mogą być użyte materiały własne inwestora lub materiały zakupione na terenie danego województwa z nie zarezerwowanych na inwestycje limitowe remanentów materiałowych lub z ponadplanowej produkcji lokalnych zakładów przemysłowych, bez uszczuplenia jednak zasobów materiałowych przeznaczonych na inwestycje limitowe.
2.
W szczególności na inwestycje pozalimitowe mogą być użyte:
1)
zasoby materiałowe wewnętrzne, a mianowicie:
a)
dobra naturalne, ujawnione na terenie działalności inwestora, wydobyte przez niego poza normalną działalnością planową (np. glina - lecz nie w cegielni, kamień - lecz nie w kamieniołomach itp.),
b)
nie zaewidencjonowane dobra materialne zdalne do wykorzystania w działalności inwestycyjnej, np. zawartość strychów, lamusów itp.;
2)
materiały z rozbiórki urządzeń tymczasowych, związanych z realizacją inwestycji limitowych, wykonywanych systemem gospodarczym przez inwestora;
3)
materiały, będące w wolnym obrocie towarowym na rynku lokalnym, nabywane zgodnie z obowiązującymi przepisami o robotach, dostawach i usługach.
3.
Inwestor zobowiązany jest uiścić:
1)
za materiały określone w ust. 2 pkt 1 lit. a) ich faktyczny koszt;
2)
za materiały określone w ust. 2 pkt 1 lit. b) i pkt 2 ich szacunkową wartość;
3)
za materiały określone w ust. 2 pkt 3 cenę nabycia.

Rozdział  3.

Zatwierdzenie planów rzeczowo-finansowych inwestycji pozalimitowych.

§  7.
1.
Zatwierdzenie planu rzeczowo-finansowego stanowi wyrażenie zgody na dokonanie określonych planem rzeczowo-finansowym nakładów inwestycyjnych, pod warunkiem zakumulowania przewidzianych w tym planie środków finansowania lub uzyskania na poczet ich akumulacji kredytu antycypacyjnego, o którym mowa w rozdziale 5.
2.
W odniesieniu do zakresu rzeczowego nakładów inwestycyjnych decyzja o zatwierdzeniu planu powinna być oparta na dokładnym sprawdzeniu oraz analizie planu i jego załączników. Decyzja ta stanowi stwierdzenie zgodności zatwierdzonych nakładów z przepisami uchwały i wymaganiami niniejszej instrukcji.
3.
Zatwierdzanie planów finansowo-rzeczowych dla inwestycji pozalimitowych, których wartość kosztorysowa przekracza 250.000 zł należy w zasadzie do Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, zgodnie z § 7 ust. 1 uchwały, ponieważ inwestycje tej wielkości wymagają z reguły przydziału materiałów objętych reglamentacją.
§  8.
1.
Plan rzeczowo-finansowy zatwierdzony jest w przypadkach określonych § 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) uchwały w dwu egzemplarzach, w pozostałych zaś przypadkach w trzech egzemplarzach.
2.
Do jednego z egzemplarzy planów rzeczowo-finansowych inwestorzy obowiązani są dołączyć załączniki, o których mowa w § 1 ust. 2.
3.
W przypadkach, gdy plan rzeczowo-finansowy podlega zatwierdzeniu przez jednostkę nadrzędną, plan ten przedkładany jest za pośrednictwem jednostek pośrednich określonych w § 7 ust. 1 uchwały.
§  9.
1.
Władza uprawniona do zatwierdzenia planu rzeczowo-finansowego obowiązana jest wydać decyzję co do zatwierdzenia lub odmowy zatwierdzenia planu rzeczowo-finansowego w ciągu siedmiu dni od daty jego przedłożenia.
2.
Zatwierdzenie planu rzeczowo-finansowego następuje w formie wypełnienia w nim odpowiedniej klauzuli.
3.
Zatwierdzony plan rzeczowo-finansowy władza zatwierdzająca przesyła w terminie określonym w ust. 1 w dwu egzemplarzach (wraz z załącznikami) inwestorowi, którego plan dotyczy, za pośrednictwem jednostek pośrednich.
4.
Inwestor bezpośredni jeden egzemplarz zatwierdzonego przez siebie lub przez jednostkę nadrzędną planu rzeczowo-finansowego (wraz z dokumentacją projektowo-kosztorysową) przekazuje właściwemu oddziałowi banku finansującego inwestycje.
§  10.
Oddział banku sprawdza otrzymany plan rzeczowo-finansowy (§ 9 ust. 4) pod względem formalnym, po czym w terminie trzydniowym od jego otrzymania:
1)
w przypadku stwierdzenia usterek zawiadamia o nich inwestora wstrzymując się z podjęciem finansowania inwestycji objętych planem do czasu ich usunięcia przez inwestora, natomiast
2)
w przypadku braku usterek przyjmuje plan do finansowania, powiadamiając o tym inwestora.

Rozdział  4.

Zasady i tryb finansowania inwestycji pozalimitowych.

§  11.
1.
Jeżeli w zatwierdzonym planie finansowym przewidziane jest finansowanie inwestycji ze środków budżetowych, organ finansowy w granicach środków przewidzianych na ten cel w budżecie otwiera kredyty budżetowe w trybie przewidzianym w przepisach o wykonywaniu budżetu Państwa.
2.
Dysponenci kredytów, obowiązani do finansowania inwestycji pozalimitowych objętych planami rzeczowo-finansowymi, wykorzystują kredyty, o których mowa w ust. 1, w drodze dokonania przelewu na właściwe rachunki w bankach finansujących inwestycje.
3.
Dysponenci kredytów księgują przelewy, o których mowa w ust. 2, jako sumy do wyliczenia.
4.
Rozliczenie sum, o których, mowa w ust. 3, następuje:
1)
w przypadku gdy inwestorem jest jednostka budżetowa, na podstawie właściwych dokumentów (faktur i rachunków);
2)
w przypadku gdy inwestorem jest jednostka działająca według zasad rozrachunku gospodarczego lub inna instytucja nie będąca jednostką budżetową, na podstawie potwierdzonego przez bank finansujący inwestycje sprawozdania inwestora sporządzanego według wzoru nr IP-3, stanowiącego załącznik nr 3.
§  12.
1.
Przeznaczone na inwestycje pozalimitowe środki specjalne akumulowane są w Narodowym Banku Polskim i przelewane do banku finansującego inwestycje na odpowiednie rachunki inwestorów w trybie, który określają przepisy zarządzenia Ministra Finansów z dnia 12 grudnia 1951 r. w sprawie pozabudżetowych środków specjalnych na finansowanie inwestycji (Monitor Polski z 1952 r. Nr A-1, poz. 22).
2.
W przypadku gdy przelewy środków specjalnych dokonywane są na rachunku inwestorów będących jednostkami działającymi według zasad rozrachunku gospodarczego, mają odpowiednie zastosowanie przepisy § 11 ust. 3 i 4 pkt 2.
§  13.
1.
Zużyte na inwestycje pozalimitowe, w ramach zatwierdzonych planów rzeczowo-finansowych, obowiązkowe i dobrowolne świadczenia ludności w naturze księgowane są w banku finansującym inwestycje równocześnie jako wpłata, i wypłata środków na inwestycje pozalimitowe na podstawie składanych przez inwestorów sprawozdań okresowych określających rodzaj, ilość i wartość zużytych świadczeń.
2.
Sprawozdania powyższe składane są bankom finansującym inwestycje w terminie pięciodniowym po upływie kwartału, a za kwartał czwarty do dnia 31 grudnia.
§  14.
1.
Środki finansowe, pochodzące z części planowego zysku przeznaczonej w bilansie dochodów i wydatków na inwestycje pozalimitowe przez przedsiębiorstwa uprawnione do tego przepisami uchwały, pozostają na ich rachunkach rozliczeniowych do czasu zatwierdzenia planu rzeczowo-finansowego.
2.
Inne środki finansowe, nie pochodzące z zysku, ze środków budżetowych lub środków specjalnych, akumulowane są na rachunkach rozliczeniowych bądź na innych rachunkach bankowych inwestorów w bankach finansujących ich eksploatację i pozostają na tych rachunkach do czasu zatwierdzenia planu rzeczowo-finansowego.
§  15.
1.
Środki wymienione w § 14 ust. 1 przelewane są do banków finansujących inwestycje po zatwierdzeniu planu rzeczowo-finansowego do wysokości pokrycia z zysku określonego w planie rzeczowo-finansowym (z uwzględnieniem przepisu § 5 ust. 3 pkt 1) z zachowaniem następujących zasad:
1)
przelewy środków dokonywane są za pierwsze trzy kwartały roku, w okresach kwartalnych, w terminach obowiązujących dla dokonywania kwartalnych rozliczeń wpłat z zysku;
2)
podstawą przelewów, o których mowa w pkt 1, jest zysk planowy - jeżeli zysk faktyczny wynikający z bilansu kwartalnego jest równy lub wyższy od planowego, lub zysk faktyczny - jeżeli jest on niższy od planowego;
3)
jeżeli zysk faktyczny jest niższy od planowego, na inwestycje pozalimitowe przelewana jest, w granicach kwot określonych na ten cel w bilansie dochodów i wydatków, część zysku pozostająca po rozliczeniu się przedsiębiorstwa z budżetem z tytułu wpłat zysku i po dokonaniu odpisów na fundusz zakładowy oraz po uzupełnieniu środków obrotowych w wysokości przewidzianej w planie;
4)
za kwartał czwarty przelewy dokonywane są w okresach miesięcznych w terminie do dnia 20 każdego miesiąca w wysokości 1/9 sumy kwot przypadających na inwestycje pozalimitowe według bilansu na dzień 30 września;
5)
jeżeli po sporządzeniu bilansu rocznego okaże się, że przeznaczona na finansowanie inwestycji pozalimitowych część zysku została przelana w kwocie wyższej niż wynika z bilansu rocznego, kwota spowodowanego przez to przejściowego unieruchomienia środków obrotowych podlega potrąceniu z przeznaczonej na inwestycje pozalimitowe części zysku roku następnego;
6)
jeżeli po sporządzeniu bilansu rocznego okaże się, że przeznaczona na finansowanie inwestycji pozalimitowych część zysku została przelana w kwocie niższej niż wynika z bilansu rocznego, różnica przelewana jest uzupełniająco do banku finansującego inwestycje;
7)
jeżeli z zatwierdzonego bilansu rocznego wynika, że przeznaczona na inwestycje pozalimitowe część faktycznie osiągniętego zysku przewyższa sumę przelewów dokonanych za rok, którego dotyczy bilans według zasad ustalonych w pkt 1-6, wówczas pozostałość zysku przeznaczonego na inwestycje pozalimitowe może być wykorzystana na finansowanie tych inwestycji w roku następnym.
2.
Środki wymienione w § 14 ust. 2 przelewane są do banków finansujących inwestycje jednorazowo do wysokości pełnego pokrycia finansowego określonego w planie rzeczowo-finansowym z danego źródła lub częściowo w przypadku stopniowej akumulacji albo w miarę faktycznych potrzeb.
§  16.
Jednostka dokonująca przelewu środków z banku finansującego jej eksploatację do banku finansującego inwestycje obowiązana jest w treści przelewu powołać się na numer i datę zatwierdzenia planu rzeczowo-finansowego, w związku z którym dokonywany jest przelew. Jeżeli przelew dotyczy środków specjalnych, jednostka ponadto obowiązana jest przedłożyć Narodowemu Bankowi Polskiemu do wglądu zatwierdzony plan rzeczowo-finansowy, którego dotyczy przelew.
§  17.
Banki finansujące inwestycje księgują środki przelane na inwestycje pozalimitowe na rachunkach wpłat środków własnych na finansowanie inwestycji pozalimitowych, otwieranych dla każdej jednostki, dla której zatwierdzono plan rzeczowo-finansowy inwestycji pozalimitowych, przy czym dla każdego planu rzeczowo-finansowego otwierany jest odrębny rachunek, na którym poszczególne rodzaje środków, tj. środki własne, zysk, środki specjalne, środki budżetowe, powinny być odrębnie ewidencjonowane.
§  18.
1.
Banki finansujące inwestycje dokonują wypłat na inwestycje pozalimitowe do wysokości wpłaconych faktycznie na ten cel na rachunki określone w § 17 środków i udzielonych przez siebie na finansowanie inwestycji pozalimitowych kredytów antycypacyjnych (rozdział 5).
2.
Dokonywane według zasad określonych w ust. 1 wypłaty nie mogą przekroczyć globalnej kwoty pokrycia finansowego, określonej w planie rzeczowo-finansowym z uwzględnieniem odchyleń, o których mowa w § 5 ust. 3 pkt 1.
§  19.
W zakresie rozliczeń za roboty, dostawy i usługi, wykonywane w ramach zatwierdzonych planów rzeczowo-finansowych inwestycji pozalimitowych, oraz w zakresie finansowania robót budowlano-montażowych, wykonywanych w ramach tych planów, stosuje się zasady obowiązujące w tym przedmiocie dla inwestycji limitowych, z tym że umowy (zamówienia) oraz faktury i dokumenty rozliczeniowe dotyczące inwestycji pozalimitowych inwestorzy oraz wykonawcy i dostawcy obowiązani są oznaczać napisem "inwestycje pozalimitowe".
§  20.
Środki zakumulowane w bankach finansujących inwestycje pozalimitowe zaliczane są na pokrycie dokonywanych wypłat w następującej kolejności:
1)
różne środki własne,
2)
zysk,
3)
środki specjalne,
4)
środki budżetowe.

Rozdział  5.

Kredyty antycypacyjne.

§  21.
1.
W przypadku gdy na finansowanie inwestycji pozalimitowych przeznaczone są, zgodnie z przepisami uchwały, środki z zysku lub z amortyzacji, bank finansujący inwestycje na wniosek zainteresowanego inwestora może mu udzielić antycypacyjnego kredytu na poczet planowanej do końca roku akumulacji tych środków.
2.
Kredyty antycypacyjne mogą być udzielane od początku roku kalendarzowego do miesiąca października włącznie.
3.
Na podstawie wniosku, o którym mowa w ust. 1, bank finansujący inwestycje udziela kredytu antycypacyjnego w miarę dopływu faktur i dokumentów rozliczeniowych za inwestycje objęte zatwierdzonym planem rzeczowo-finansowym, na pokrycie których brak efektywnie zakumulowanych środków.
4.
Jednostki nadrzędne inwestora bezpośredniego i właściwe organy finansowe, w przypadku stwierdzonego zagrożenia wykonania jego planu akumulacji zysku lub amortyzacji, powinny zlecić bankowi finansującemu inwestycje ograniczenie wysokości udzielanych kredytów antycypacyjnych.
§  22.
1.
Na zabezpieczenie kredytu inwestor obowiązany jest złożyć bankowi skrypt dłużny według wzoru ustalonego przez bank.
2.
Skrypt dłużny wystawiony przez spółdzielnię powinien być poręczony przez centralę spółdzielczą i zawierać klauzulę upoważniającą bank do pobrania - w przypadku niedotrzymania przez inwestora terminu spłaty kredytu - nie spłaconej sumy z funduszu inwestycyjnego centrali spółdzielczej.
§  23.
Udzielone przez bank kredyty podlegają oprocentowaniu w wysokości 4% w stosunku rocznym.
§  24.
1.
Udzielone przez bank kredyty podlegają spłacie według następujących zasad:
1)
do miesiąca października włącznie do wysokości każdorazowych wpłat dokonywanych po dacie udzielenia kredytu na rachunek wpłat środków własnych na inwestycje pozalimitowe kredytobiorcy ze źródła, na poczet którego kredyt został udzielony;
2)
w miesiącach listopadzie i grudniu do wysokości każdorazowych wpłat na rachunek, o którym mowa w pkt 1 bez względu na źródło ich pochodzenia;
3)
w przypadku niespłacenia przez kredytobiorcę całości kredytu w terminie do dnia 27 grudnia roku, w którym kredyt został udzielony, bank przenosi kwotę nie spłaconego kredytu na rachunek kredytów przeterminowanych, równocześnie zaś:
a)
jeśli kredytobiorcą jest jednostka spółdzielcza - bank obciąża kwotą tego kredytu rachunek funduszu inwestycyjnego centrali, powiadamiając ją o tym;
b)
jeżeli kredytobiorcą jest przedsiębiorstwo państwowe, bank wszelkie wpłaty dokonywane na rachunek inwestycji pozalimitowych kredytobiorcy po dniu 27 grudnia zalicza na spłatę kredytu aż do całkowitego jego spłacenia.
2.
Za odsetki stanowiące oprocentowanie kredytu obciążane są rachunki inwestycji pozalimitowych inwestorów z końcem każdego kwartału.
3.
Do czasu spłaty przeterminowanego kredytu antycypacyjnego, udzielonego na finansowanie inwestycji pozalimitowych objętych planem rzeczowo-finansowym danego inwestora, bank nie przyjmuje do finansowania następnego planu rzeczowo-finansowego tegoż inwestora.
4.
W przypadku braku pokrycia na rachunku funduszu inwestycyjnego dla spłaty pozostałości kredytów według zasad określonych w ust. 1 pkt 3 lit. a), spłata tych pozostałości następuje w następnym roku z pierwszych wpłat dokonywanych na rachunek tegoż funduszu.

Rozdział  6.

Zasady i tryb wykonywania i finansowania inwestycji pozalimitowych rozpoczętych, a nie zakończonych przed wejściem w życie uchwały.

§  25.
Inwestycje pozalimitowe wykonywane na podstawie zgłoszeń inwestycji pozalimitowych, zatwierdzonych przed wejściem w życie uchwały, wykonywane są na podstawie tych zgłoszeń i na warunkach obowiązujących przed wejściem w życie uchwały, z tą zmianą, że na ich finansowanie nie może być udzielony kredyt średnioterminowy, przewidziany w zarządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 czerwca 1951 r. w sprawie udzielania krótko- i średnioterminowych kredytów uspołecznionym przedsiębiorstwem drobnej wytwórczości na finansowanie inwestycji pozalimitowych (Monitor Polski Nr A-61, poz. 817 i Nr A-86, poz. 1184).
§  26.
Udzielone na inwestycje pozalimitowe na podstawie uprzednio obowiązujących przepisów kredyty krótkoterminowe zostaną w terminie dwu miesięcy od dnia ogłoszenia niniejszej instrukcji przejęte przez banki finansujące inwestycje i podlegają spłacie według zasad ustalonych w § 24.
§  27.
Udzielone na inwestycje pozalimitowe na podstawie uprzednio obowiązujących przepisów kredyty średnioterminowe zostaną w terminie dwu miesięcy od dnia ogłoszenia niniejszej instrukcji przejęte przez banki finansujące inwestycje i podlegają spłacie w terminach ustalonych w okresie ich udzielania, z tym że w stosunku do rat płatnych w danym roku stosowane są zasady spłaty ustalone w § 24.
§  28.
Jednostki, które przed wejściem w życie niniejszej instrukcji, na podstawie przepisu § 13 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 27 lipca 1951 r. w sprawie określenia źródeł i sposobu finansowania wynalazczości pracowniczej (Monitor Polski Nr A-70, poz. 911), zaangażowały swe środki obrotowe na finansowanie inwestycji pozalimitowych, uprawnione są do zrefundowania tych środków ze źródeł określonych w ich planach pokrycia finansowego inwestycji scentralizowanych limitowych na rok 1953.

Rozdział  7.

Kontrola i sprawozdawczość z wykonania inwestycji pozalimitowych.

§  29.
1.
Kontrolę i nadzór w zakresie pozalimitowej działalności inwestycyjnej sprawują:
1)
inwestorzy nadrzędni nad inwestorem bezpośrednim,
2)
banki finansujące inwestycje.
2.
Władze nadrzędne obowiązane są kontrolować pozalimitową działalność inwestycyjną podległych inwestorów w drodze:
1)
analizy sprawozdań składanych przez inwestorów,
2)
dokonywania inspekcji.
3.
Banki finansujące inwestycje kontrolują inwestycje pozalimitowe o wartości kosztorysowej, przekraczającej 150.000 zł, na zasadach obowiązujących w zakresie kontroli inwestycji scentralizowanych limitowych.
4.
Banki finansujące inwestycje w odniesieniu do inwestycji pozalimitowych o wartości kosztorysowej do 150.000 zł:
1)
badają przy uwzględnieniu przepisu § 5 ust. 3 pkt 2 zgodność rzeczową nakładów dokonywanych w trybie inwestycji pozalimitowych z planem rzeczowo-finansowym;
2)
badają dokumenty finansowe pod względem formalnym i rachunkowym;
3)
uprawnione są do przeprowadzania kontroli szczegółowej w terenie.
5.
W razie stwierdzenia w toku kontroli, o której mowa w ust. 4, uchybień w zakresie finansowania inwestycji pozalimitowych banki zawiadamiają o tym jednostkę nadrzędną zainteresowanego inwestora oraz właściwy organ finansowy, wzywając równocześnie inwestora do usunięcia uchybień. Do czasu usunięcia stwierdzonych uchybień banki mogą wstrzymać finansowanie inwestycji pozalimitowych danego inwestora.
§  30-35. 1
(skreślone).

Załącznik  Nr 1

PLAN RZECZOWO-FINANSOWY INWESTYCJI POZALIMITOWYCH Nr .../...

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Załącznik  Nr 2

SPECYFIKACJA NAKŁADÓW INWESTYCYJNYCH POZALIMITOWYCH NA MASZYNY, URZĄDZENIA, NARZĘDZIA I INWENTARZ LUB NA OPRACOWANIE DOKUMENTACJI PROJEKTOWO-KOSZTORYSOWEJ DO PLANU RZECZOWO-FINANSOWEGO Nr ..........

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Załącznik  Nr 3

SPRAWOZDANIE JEDNOSTKOWE - ZBIORCZE Z WYKONANIA INWESTYCJI POZALIMITOWYCH ZA ROK - KWARTAŁ 195... ROKU SPRAWOZDANIE DOTYCZY ZATWIERDZONYCH W R. 195... PLANÓW RZECZOWO-FINANSOWYCH NR .......... I ZATWIERDZONYCH W R. 195... PLANÓW RZECZOWO-FINANSOWYCH NR NR ..........*)

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

1 Załącznik § 30-35 skreślone przez § 1 zarządzenia z dnia 9 sierpnia 1954 r. (M.P.54.A-77.911) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 19 sierpnia 1954 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024