Sposób wypełniania wykazów osób zamieszkałych w nieruchomości.

INSTRUKCJA
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 30 października 1952 r.
o sposobie wypełniania wykazów osób zamieszkałych w nieruchomości.

W związku z wejściem w życie z dniem 1 stycznia 1953 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 października 1952 r., zmieniającego rozporządzenie z dnia 11 stycznia 1951 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów dekretu o postępowaniu podatkowym (Dz. U. Nr 42, poz. 292), oraz zarządzenia Ministra Finansów z dnia 30 października 1952 r. o ustaleniu wzoru karty ewidencyjnej oraz wzoru wykazu osób zamieszkałych w nieruchomości (Monitor Polski Nr A-93, poz. 1445) udziela się następujących wytycznych co do sposobu wypełniania wykazów.
§  1.
Obowiązek sporządzania wykazu osób zamieszkałych w nieruchomości ciąży na:
1)
właścicielach (współwłaścicielach, właścicielach czasowych), posiadaczach i użytkownikach nieruchomości,
2)
osobach wyznaczonych przez właściwe prezydium miejskiej rady narodowej do pełnienia obowiązków inkasenta podatku od lokali.
§  2.
Wykaz osób zamieszkałych w nieruchomości sporządza się dla każdej nieruchomości oddzielnie. Jeżeli szereg nieruchomości objętych jest wspólnym zarządzeniem - dla każdej nieruchomości sporządza się oddzielny wykaz. Wykaz należy sporządzić również i wówczas, gdy w nieruchomości nie zamieszkują osoby podlegające wpisaniu do wykazu. W takim przypadku należy na wykazie poczynić o tym wzmiankę.
§  3.
Do wykazu wpisuje się według poszczególnych lokali:
a)
osoby obowiązane do wpłacania czynszu na podstawie art. 2 i 4 dekretu z dnia 28 lipca 1948 r. o najmie lokali (Dz. U. z 1959 r. Nr 51, poz. 479) oraz wszystkie inne osoby wykonujące działalność podlegającą obowiązkowi podatkowemu w podatkach obrotowym i dochodowym lub tylko w podatku dochodowym bez względu na to, czy są lub nie są najemcami lokalu,
b)
osoby w wieku ponad lat 18 nie posiadające źródeł przychodu znanych sporządzającemu wykaz (z wyjątkiem uczącej się młodzieży),
c)
osoby, będące obywatelami polskimi, a zatrudnione w przedstawicielstwach dyplomatycznych i konsularnych państw obcych w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej oraz inne osoby, które obowiązane są same do obliczania sobie i wpłacania podatku od wynagrodzeń w myśl przepisów art. 17 ustawy z dnia 4 lutego 1949 r. o podatku od wynagrodzeń (Dz. U. Nr 7, poz. 41) oraz § 45 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 września 1951 r. w sprawie wykonania dekretu o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. z 1951 r. Nr 50, poz.302 i z 1952 r. Nr 32, poz. 225).
§  4.
1.
W szczególności podlegają umieszczeniu w wykazie jako osoby podlegające obowiązkowi podatkowemu w podatkach obrotowym i dochodowym właściciele (współwłaściciele, użytkownicy, dzierżawcy):
1)
zakładów (warsztatów, pracowni) rzemieślniczych (np. stolarskich, kamieniarskich, szklarskich, bednarskich, kołodziejskich, koszykarskich, blacharskich, grawerskich, odlewniczych, ślusarskich, zegarmistrzowskich, złotniczych, introligatorskich, rymarskich, szewskich, krawieckich, bieliźniarskich, dziewiarskich, cukierniczych, piekarskich, fryzjerskich itp.),
2)
usługowych (np. zakładów gastronomicznych wszelkiego rodzaju - restauracji, barów, bufetów, kawiarni, probierni - hoteli, pensjonatów, pokojów umeblowanych, biur ajencyjnych, buchalteryjnych, pisania podań, przepisywania na maszynach, zakładów pogrzebowych, widowiskowych, rozrywkowych, transportowych, przewozowych itp.),
3)
przedsiębiorstw (zakładów) handlowych (np. sklepów, budek, straganów itp., w których prowadzona jest sprzedaż artykułów spożywczych, gospodarstwa domowego, włókienniczych, papierniczych, skórzanych, metalowych, elektrotechnicznych, opałowych itp.); za przedsiębiorstwo (zakład) handlowe uważa się również prowadzenie handlu rozwoźnego, jarmarcznego i obnośnego, tj. sprzedaż towaru z wozu, łodzi, skrzyni, kufra, walizy, kosza lub w inny sposób,
4)
przedsiębiorstw przemysłowych (np. wytwórni wyrobów kosmetycznych, zabawek, szczotek i pędzli itp.).
2.
Osobami podlegającymi obowiązkowi w podatku obrotowym i dochodowym są również osoby wykonujące zajęcia zawodowe, a w szczególności lekarze, lekarze weterynarii, lekarze dentyści, uprawnieni technicy dentystyczni, technicy dentystyczni, felczerzy, położne, pielęgniarki, inżynierowie, architekci, technicy itp., jeżeli osiągają przychody ze źródeł nie podlegających wyłącznie obowiązkowi podatkowemu w podatku od wynagrodzeń (np. z prywatnej praktyki, z prywatnych zamówień).
§  5. 1
Osobami podlegającymi obowiązkowi tylko w podatku dochodowym są w szczególności osoby osiągające przychody z wszelkiego rodzaju dzierżawy, z nieruchomości budynkowych i gruntowych nie stanowiących gospodarstwa rolnego, z tytułu udziału w spółce nie będącej spółką jawną (firmową), z kapitałów pieniężnych (odsetek od pożyczek, wkładów itp.), z praw majątkowych (przychody z wykonywania uprawnień, patentów, wynalazków, praw autorskich itp.), ze sprzedaży przedmiotów (nieruchomości gruntowych, budynkowych, przedsiębiorstwa itp.), ze sprzedaży praw majątkowych (praw patentowych, prawa użytkowania i używania, praw autorskich itp.), a także osoby zajmujące się zawodowo udzielaniem lekcji oraz duchowni osiągający przychody z tytułu sprawowania czynności duszpasterskich, jeżeli osoby udzielające lekcji oraz duchowni nie osiągają wyłącznie przychodów podlegających obowiązkowi podatkowemu w podatku od wynagrodzeń, jak np. nauczyciele, wychowawcy, prefekci szkół itp.
§  6.
1.
Osobami podlegającymi obowiązkowi podatkowemu w podatku od wynagrodzeń (przepisom o tym podatku) są w szczególności niżej określone osoby, wykonujące swe czynności osobiście:
1)
pracownicy zatrudnieni na podstawie stosunku służbowego lub umowy o pracę (praca najemna),
2)
nie pozostający w stosunku pracy sprzedawcy, którzy działają wyłącznie w imieniu i na rachunek przedsiębiorstw gospodarki uspołecznionej,
3)
członkowie spółdzielni pracy wykonujący świadczenia usług na rzecz spółdzielni pracy, do której należą,
4)
osoby wykonujące na rzecz władz, urzędów, instytucji i zakładów państwowych oraz podmiotów gospodarki uspołecznionej dorywczo czynności nie oparte na stosunku pracy, a polegające przeważnie na pracy fizycznej, której celem nie jest wytwarzanie lub przerób, i nie będące rzemiosłem w rozumieniu prawa przemysłowego, np. wyładowywanie lub załadowywanie towarów, mycie podłóg, drzwi, okien, froterowanie, pranie bielizny, chociażby świadczący dawał materiały pomocnicze, np. froter - zaprawę, praczka - mydło,
5)
adwokaci, członkowie zespołów adwokackich, otrzymujący wynagrodzenia z tytułu kierownictwa tych zespołów oraz uczestnictwa w nich,
6)
przedstawiciele Związku Autorów, Kompozytorów i Wydawców (ZAIKS),
7)
agenci i inkasenci krajowych zakładów ubezpieczeniowych,
8)
zarządcy nieruchomości i przedsiębiorstw,
9)
osoby wykonujące umowę zlecenia na rzecz przedsiębiorstwa państwowego Państwowa Organizacja Imprez Artystycznych "Artos",
10)
osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, a w szczególności posłowie do Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, członkowie rad narodowych, ławnicy w sądach powszechnych i szczególnych, przewodniczący, zastępcy przewodniczących i ławnicy obywatelskich komisji podatkowych oraz członkowie organizacji społecznych,
11)
osoby, którym organy władzy państwowej zleciły wykonanie pewnych określonych czynności publicznoprawnych i pobierające bezpośrednio od strony opłaty za te czynności, jak lekarze weterynarii i oglądacze bydła, płatnicy oraz inkasenci danin publicznych, zarządcy nieruchomości, nadzorcy sądowi i kuratorzy, likwidatorzy ustanowieni w toku postępowania likwidacyjnego itp.
12) 2
osoby wykonujące twórczość lub działalność naukową, oświatową, artystyczną, literacką i publicystyczną, jeżeli ta twórczość lub działalność wykonywana jest osobiście bezpośrednio na rzecz płatnika i nie obejmuje świadczenia rzeczy,
13) 3
osoby wykonujące twórczość lub działalność plastyczną, nie wyłączając sprzedaży dzieła, jeżeli ta działalność lub twórczość wykonywana jest osobiście i jeżeli wypłata wynagrodzenia następuje wyłącznie przez organy władzy i administracji państwowej, zakłady i instytucje państwowe oraz podmioty gospodarki uspołecznionej.
2.
Osoby wymienione w ust. 1 należy jednak umieścić na wykazie osób zamieszkałych w nieruchomości w przypadkach, gdy oprócz przychodów podlegających podatkowi od wynagrodzeń posiadają jeszcze inne źródła przychodów.
§  7.
Za osoby wymienione w § 3 lit. c) należy uważać w szczególności personel należący do składu placówek dyplomatycznych i konsularnych państw obcych, mających siedzibę w Polsce, nie będący cudzoziemcami, np. urzędnicy poselstw i konsulatów, szoferzy, kucharze, mechanicy itp. posiadający obywatelstwo polskie, a otrzymujący wynagrodzenie z wymienionych placówek państw obcych, oraz inne osoby, które posiadają miejsce zamieszkania lub pobytu na obszarze Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, a uzyskują za granicą przychody podlegające w myśl przepisów obowiązujących w Polsce podatkowi od wynagrodzeń, np. inżynier zamieszkały w Polsce pozostający w stosunku umowy o pracę z przedsiębiorstwem zagranicznym i otrzymujący wynagrodzenie z zagranicy z tytułu udzielania konsultacji technicznych w imieniu swego pracodawcy (firmy zagranicznej).
§  8.
Wykaz osób zamieszkałych w nieruchomości podpisuje osoba, która go sporządza (§ 1). Zupełność wykazu osób zamieszkałych w nieruchomości potwierdza komitet blokowy, jeżeli został on powołany.
§  9. 4
Osoby wymienione w § 1 doręczają druki kart ewidencyjnych osobom zamieszczonym w wykazie osób zamieszkałych w nieruchomości, czyniąc o tym wzmiankę w rubryce 3 wspomnianego wykazu; po otrzymaniu z powrotem wypełnionych kart ewidencyjnych i odnotowaniu o tym w rubryce 4 wykazu osób zamieszkałych w nieruchomości wypełnione karty ewidencyjne razem ze sporządzonymi wykazami osób zamieszkałych w nieruchomości dostarczają w terminie do dnia 31 stycznia organom finansowym pierwszej instancji właściwym dla wymiaru podatku od nieruchomości. Organa finansowe - w miastach nie stanowiących powiatów oraz w gminach - przesyłają otrzymane karty ewidencyjne oraz wykazy osób zamieszkałych w nieruchomości w terminie tygodniowym wydziałom finansowym prezydiów powiatowych rad narodowych.
§  10.
Odpowiedzialność karna za wypełnienie wykazu niezgodnie z prawdą oraz za niezupełność umieszczonych w nim danych ciąży na osobach sporządzających wykazy (§ 1).
1 § 5 zmieniony przez pkt 1 instrukcji z dnia 30 grudnia 1952 r. (M.P.53.A-1.22) zmieniającej nin. instrukcję z dniem 14 stycznia 1953 r.
2 § 6 ust. 1 pkt 12 dodany przez pkt 2 instrukcji z dnia 30 grudnia 1952 r. (M.P.53.A-1.22) zmieniającej nin. instrukcję z dniem 14 stycznia 1953 r.
3 § 6 ust. 1 pkt 13 dodany przez pkt 2 instrukcji z dnia 30 grudnia 1952 r. (M.P.53.A-1.22) zmieniającej nin. instrukcję z dniem 14 stycznia 1953 r.
4 § 9 zmieniony przez pkt 3 instrukcji z dnia 30 grudnia 1952 r. (M.P.53.A-1.22) zmieniającej nin. instrukcję z dniem 14 stycznia 1953 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024